Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del Bilag 181
Offentligt
1348631_0001.png
1348631_0002.png
1348631_0003.png
1348631_0004.png
1348631_0005.png
1348631_0006.png
1348631_0007.png
1348631_0008.png
1348631_0009.png
Europaudvalget, Retsudvalget
Folketingets repræsentant ved EU
EU-noteTil:Dato:Udvalgenes medlemmer20. marts 2014
Europa-Parlamentet sætter punktum for arbejdet med at undersøge NSA’selektroniske overvågning af EU-borgereSammenfatningEuropa-Parlamentets samtykke til handelsaftalen mellem USA og EU kankomme i fare, hvis det amerikanske National Security Agency (NSA) ikke ind-stiller sin masseovervågning af EU-borgere. Det fremgår af en initiativbetænk-ning vedtaget af Europa-Parlamentet den 12. marts 2014. Med vedtagelse afbetænkningen har Parlamentet afsluttet 6 måneders undersøgelse af USA’smasseovervågningsprogrammer. Teksten opfordrer EU til at suspendereTFTP-aftalen med USA om overførsel af bankoplysninger samt ”Safe Har-bour”-ordningen om databeskyttelse af personoplysninger, der overføres fraEU til USA. Herudover kommer betænkningen med henstillinger til bl.a. Dan-mark om at gå sin lovgivning og praksis nøje efter og sikre borgernes grund-læggende rettigheder. Endelig opfordres de nationale parlamenter til at sikre,at deres tilsynsudvalg/-organer har tilstrækkelige ressourcer, teknisk eksperti-se og retlige midler til at kontrollere efterretningstjenesterne. Initiativbetænk-ningen er ikke-lovgivende og forpligter dermed ikke Kommissionen og Rådettil at reagere på henstillingerne.
1/9
Baggrund og formålEuropa-Parlamentets udvalg for Borgernes Rettigheder og Retlige og IndreAnliggender, (LIBE), fik i juli 2013 ansvaret for at udfylde plenarforsamlingensmandat om at undersøge elektronisk masseovervågning af EU-borgere. Siden1sommeren 2013 har udvalget således holdt 16 høringer om hver af de speci-2fikke grupper af spørgsmål, som er omhandlet i beslutningen af 4. juli 2013 .I lyset af Snowden-affæren har formålet med høringerne været at indsamleinformation og bevismateriale til den videre efterforskning og at vurdere, hvor-vidt de påståede overvågningsaktiviteter er et brud på EU-borgernes grund-læggende frihedsrettigheder som eksempelvis databeskyttelse, beskyttelse afprivatlivet og ytringsfrihed. Nationale myndigheder, der er ansvarlige for data-beskyttelse, private virksomheder, som er involveret i dataoverførelser, jour-nalister, IT- og juraeksperter, civilsamfundet og repræsentanter for de nationa-le parlamenter er blevet inviteret til udvalgets høringsrække.Bl.a. har whistlebloweren Edward Snowden, som lækkede dokumenter omovervågningen, bidraget til undersøgelsen. Han peger bl.a. på Danmark somet land, hvor der er behov for, at lovgivning og praksis nøje gennemgås for atsikre, at borgernes fundamentale rettigheder er beskyttet. Som svar på etspørgsmål om omfanget af samarbejdet mellem NSA og EU’s medlemsstaternævner han:”The result is a European bazaar, where an EU member state like Denmarkmay give the NSA access to a tapping center on the (unenforceable) conditionthat NSA doesn’t search it for Danes, and Germany may give the NSA accessto another on the condition that it doesn’t search for Germans.”3
1
Oversigt over LIBE-udvalgets høringer:http://www.europarl.europa.eu/document/activities/cont/201403/20140306ATT80654/20140306ATT80654EN.pdf2Mandatet for LIBE-udvalgets undersøgelse:http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2009_2014/documents/ta/04/07/2013%20-%200322/p7_ta-prov(2013)0322_en.pdf3Edward Snowdens vidneudsagn, side 4:http://www.europarl.europa.eu/document/activities/cont/201403/20140307ATT80674/20140307ATT80674EN.pdf
2/9
Debatten i Europa-Parlamentets plenarforsamling
Den 12. marts 2014 satte Europa-Parlamentets plenarforsamling punktum forarbejdet med at undersøge elektronisk masseovervågning af borgerne, daden vedtog Claude Moraes’ (S&D, UK) initiativbetænkning om USA´s NSA-4overvågningsprogram . Betænkningen blev vedtaget med 544 stemmer for, 78stemmer imod og 60 undladelser.OrdførerClaude Moraes(S&D, UK) m.fl. fremhævede, at Europa-Parlamentet er den eneste institution, som har iværksat en international un-dersøgelse af elektronisk masseovervågning og databeskyttelse i lyset afafsløringerne fra Edward Snowden. Han kritiserede Rådet for at have værettavse på området.Det græske formandskabs repræsentantDimitrios Kourkoulashilste initia-tivbetænkningen velkommen og nævnte, at betænkningen endnu ikke varblevet drøftet i Rådet. Han var enig med Europa-Parlamentet i at drøfte formå-let med og omfanget af masseovervågningen. Samtidig slog han dog fast, atman ikke skal skabe en illusion om, at EU alene kan træffe beslutninger, menat debatten i USA også er vigtig. Han fandt det særligt positivt, at den ameri-kanske præsident har nedsat en ekspertgruppe om de amerikanske efterret-ningstjenesters virksomhed. Han pointerede, at det både er i USA´s og EU´sinteresse at sikre borgernes tillid til den digitale databeskyttelse, for hvis bor-gere er bekymret for deres persondata, kan det påvirke den digitale økonominegativt. Til kritikken om Rådets tavshed gjorde Kourkoulas opmærksom på,at Rådet sammen med Kommissionen har nedsat ad-hoc gruppen ”EU-USWorking Group on Data Protection”, som fremlagde deres resultater i en rap-5port den 27. november 2013.Kommissæren for Retlige anliggender, grundlæggende rettigheder og unions-borgerskab,Viviane Reding,roste Parlamentet for at have gennemført situndersøgelsesarbejde på kort tid. Reding fandt det positivt, at der nu var enoffentlig debat både i EU og USA på baggrund af Snowdens afsløringer. Hunfremhævede i lighed med tidligere udtalelser, at der er behov for en databe-skyttelsespagt mellem USA og EU, som genopbygger tilliden i de transatlanti-ske forbindelser og regulerer måden, hvorpå regeringer kan behandle borge-
4
Betænkning om USA's NSA-overvågningsprogram, overvågningsorganer i forskellige medlems-stater og deres indvirkning på EU-borgeres grundlæggende rettigheder samt om det transatlan-tiske samarbejde inden for retlige og indre anliggender (2013/2188(INI))5Report on the Findings by the EU Co-chairs of the ad hoc EU-US Working Group on Data Pro-tection, 27 November 2013: http://ec.europa.eu/justice/data-protection/files/report-findings-of-the-ad-hoc-eu-us-working-group-on-data-protection.pdf
3/9
res data. Reding nævnte, at Kommissionen allerede er i gang med mange afde ting Europa-Parlamentet foreslår, idet hun fremhævede følgende:(1) Kommissionen fremlagde allerede databeskyttelsesreformen den 25.januar 2012 – altså før Snowden-affæren.(2) Kommissionen har gennemført en analyse af ”Safe-Habour”-ordningens funktionsmåde og konkluderet, at der er behov for stram-ninger. Kommissionen har fremlagt 13 henstillinger, som USA skalgennemføre inden sommeren 2014. Dialogen med USA er god, løddet fra Reding. Hun slog fast, at alle 13 henstillinger skal gennemfø-res, herunder den om personlig sikkerhed, før Safe-Harbour-ordningen er i orden.(3) Kommissionen har undladt at suspendere forhandlingerne med USA6om paraplyaftalen . Paraplyaftalen er vigtig for samarbejdet indenforretshåndhævelse, således at EU-borgere blandt andet kan få an-keadgang i USA. Seneste forhandlingsrunde fandt sted i februar2014. Kommissionen sigter på at afslutte forhandlingerne i sommeren2014 under topmødet mellem USA og EU.7(4) Kommissionen støtter udviklingen af ”europæisk cloud computing ”.Kommissionen har vedtaget en meddelelse om internetpolitik og in-ternetgovernance, hvori det fremgår, at internettet fortsat skal være etfrit og åbent ufragmenteret netværk undergivet de samme love ogstandarder, som regulerer andre dele af vores liv.
Europa-Parlamentets henstillingerParlamentet fordømmer på det skarpeste de amerikanske og europæiskemyndigheders massive og systematiske opsamling af uskyldige borgers per-sonoplysninger, som Edward Snowden løbende har afsløret siden juni 2013.Ifølge Parlamentet er der afgørende beviser for, at der er sket uproportionelleog ulovlige elektroniske masseovervågninger af EU-borgere, og at overvåg-ningen anvendes i en hidtil uset skala, der er vilkårlig og ikke bygger på mis-tanke. EU opfordres til at føre en ”reality check”-politik, der anerkender bevis-materialet og kræver politisk handling, frem for en ”business as usal”-politik,som finder tilstrækkelige argumenter for ikke at reagere.Parlamentet understreger, at kampen mod terrorisme aldrig i sig selv kan ret-færdiggøre vilkårlige, hemmelige og sommetider ulovlige masseovervåg-ningsprogrammer.
67
Se side 7Se side 6
4/9
Europa-Parlamentet henstiller på denne baggrund:
International beskyttelse af whistleblowereEuropa-Parlamentet fandt flertal for en generel international beskyttel-se af whistleblowere og opfordrer medlemsstaterne til grundigt at un-dersøge muligheden for at yde whistleblowere international beskyttel-se mod retsforfølgelse.Der var imidlertid ikke flertal for et ændringsforslag om at anmodeEU´s medlemsstater om at give Edward Snowden politisk asyl og in-ternational beskyttelse. Der var heller ikke flertal for at opfordre EU'smedlemsstater til at frafalde eventuelle anklager mod Edward Snow-den om overtrædelse af straffelovgivningen.8
TTIP-forhandlinger som pressionsmiddel over for USAEuropa-Parlamentets samtykke til den transatlantiske handels- og in-9vesteringsaftale (TTIP) kan være i farezonen, så længe NSA´s mas-seovervågning af EU-institutionerne og de diplomatiske repræsentati-oner ikke indstilles helt og fuldt. Parlamentet vil kun godkende denendelige aftale, hvis aftalen fuldt ud overholder de grundlæggende ret-tigheder i EU´s charter, og at beskyttelse af borgernes privatliv i for-bindelse med behandling og formidling af personoplysninger fortsat er10underlagt artikel XIV i GATS-aftalen .Betænkningen forudsætter imidlertid ikke, at regler om databeskyttel-se skal udelades helt fra TTIP-forhandlingerne, for at Parlamentet vilkunne godkende TTIP-aftalen. Det har der ellers tidligere været stem-ning for blandt en række MEP´ere, heriblandt ordfører Claude Moraessom under høringen den 18. december 2013 udtalte: ”We need to en-sure that strong data privacy protections are achieved separately from11the TTIP” .
89
Fremsat af Jan Philip Albrechts (DE, De Grønne), Gianni Vattimos (IT, ALDE) m.fl.Det transatlantiske handels- og investeringspartnerskab (TTIP) er navnet på en handelsaftale,der i øjeblikket forhandles mellem EU og USA.10Den seneste globale aftale om regulering af handlen med tjenesteydelser er GATS-aftalen(General Agreement on Trade in Services), der trådte i kraft i 1995. Artikel XIV er en undtagel-sesbestemmelse, som definerer under hvilke omstændigheder GATS-aftalen ikke kan forhindremedlemslande fra at vedtage arbitrære midler, herunder beskyttelse af individers personoplys-ninger.11Europa-Parlamentets pressemeddelelse:NSA inquiry: lead MEP presents preliminary conclu-sions(18.12.13): http://www.europarl.europa.eu/news/da/news-room/content/20131216IPR31029/html/NSA-inquiry-lead-MEP-presents-preliminary-conclusions
5/9
Kommissionen har bekræftet, at databeskyttelse ligger uden for TTIP-12forhandlingerne . Flere har dog spekuleret i, om forbundskansler An-gela Merkel vil forsøge at koble sin plan om at skabe et europæisk in-ternet (”cloud computing”) med TTIP-forhandlingerne med USA ogderved berøre digital databeskyttelse.Udviklingen af ”europæisk cloud computing”Europa-Parlamentet gentager sin bekymring over det amerikansk do-minerede cloud computing datanetværk, hvor flere amerikansk ejedecloud-tjenester (Dropbox, iCloud, Google Drive, SkyDrive m.fl.) lagrerdatakommunikation på servere i USA med den konsekvens, at e-mailsog anden information er underlagt lovgivningen i USA og dermed vilvære inden for NSA’s rækkevidde. Kommissionen og medlemslande-ne opfordres derfor til at fremskynde arbejdet med at oprette et euro-pæisk cloud-partnerskab – servere placeret i EU – så man kan garan-tere beskyttelsen af de europæiske internetbrugeres privatliv.Suspendering af Safe Harbour-ordningenEuropa-Parlamentet opfordrer ligeledes Kommissionen til at suspen-13dere EU-USA aftalen Safe Harbour Privacy Principles , indtil der erforetaget en fuldstændig gennemgang af denne, og de nuværendesmuthuller er lukket. Herved sikres, at overførsel af personoplysningertil kommercielle formål fra EU til USA kun kan finde sted i overens-stemmelse med de højeste EU-standarder for databeskyttelse.Peter Hustinx fra European Data Protection Supervisor (EDPS) ogChristopher Connolly fra konsulentvirksomheden Galexia vurderedepå den sjette høring den 7. oktober 2013, at amerikanske virksomhe-der ikke overholder aftalens principper, og at det blandt andet skyldesde amerikanske myndigheders utilstrækkelige tilsyn med og håndhæ-velse af Safe Harbour.
12
Børsen,EU-Kommissionen afviser kobling(19.2.2014):http://borsen.dk/nyheder/avisen/artikel/11/74718/artikel.html13Siden 2000 har Safe Harbour-ordningen reguleret, hvordan amerikanske virksomheder(Google, Microsoft, Yahoo!, Facebook,Apple, LinkedIn m.fl) skal anvende EU-borgeres person-oplysninger, når disse overføres fra EU til USA.
6/9
Suspendering af ”Terrorist Finance Tracking Programme”-aftalen14(TFTP)15Europa-Parlamentet gentager sin beslutning af 23. oktober 2013 omat anmode Kommissionen om at suspendere TFTP-aftalen indtil for-handlingerne om paraplyaftalen er afsluttet, og der er foretaget engrundig undersøgelse af beskyldningerne om NSA´s uautoriseredeovervågning og aflytning af EU´s internationale bankdata (SWIFT-bankdata).Kommissær for Indre anliggender Cecilia Malmstrøm slog fast underhøringerne, at uautoriseret adgang muligvis kan føre til suspension afaftalen.Under høringerne fastslog både Europols direktør Rob Wainwright ogchefjurist i SWIFT Blanche Petre imidlertid, at de ikke havde informa-tioner eller beviser på uautoriseret adgang til EU-borgernes bankdata.
Søgsmålskompetence for EU-borgere i USA (paraplyaftalen)Europa-Parlamentet anmoder Kommissionen og Rådet om, at for-handlingerne med USA om rammeaftalen om databeskyttelse indenfor politisamarbejde og retligt samarbejde (paraplyaftalen) straks gen-optages og afsluttes i løbet af efteråret 2014, således at EU-borgeresikres retlige klagemuligheder, der kan håndhæves i USA uden for-skelsbehandling.Når EU-borgeres personoplysninger overføres til USA har en EU-borger på nuværende tidspunkt ingen retlige klagemuligheder overanvendelsen og behandlingen af personens oplysninger. En EU-borger har nærmere bestemt ingen søgsmålskompetence til at ind-bringe en sag for de amerikanske domstole.Kommissær Viviane Reding gjorde under plenardebatten den 11.marts 2014 opmærksom på, at Kommissionen har undladt at suspen-dere forhandlingerne med USA, og at seneste forhandlingsrundefandt sted i februar 2014. Kommissionen sigter på at afslutte forhand-lingerne i sommeren 2014 under topmødet mellem USA og EU.
14
TFTP er en aftale mellem EU og USA fra 2010, som efter anmodning tillader det amerikanskefinansministerium at få adgang til EU´s SWIFT-bankdata for at kunne afsløre planer om terror ogde involverede mennesker, der finansierer terrorisme.15Europa-Parlamentets beslutning af 23. oktober 2013 om suspendering af TFTP-aftalen somfølge af det amerikanske NSA's overvågning (2013/2831(RSP)):http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P7-TA-2013-0449+0+DOC+XML+V0//DA
7/9
Stærkere parlamentariske tilsynsmekanismer med efterretnings-tjenesterneEuropa-Parlamentet understreger, at de nuværende tilsynsorganer iEU og USA ikke har leveret de nødvendige kontrolforanstaltninger ogden nødvendige demokratiske ansvarlighed. Medlemslandene, der16menes at deltage i efterretningsalliancen ”9-eyes” og ”14-eyes” , her-under Danmark opfordres til at gennemgå deres tilsynslovgivning og -praksis med landets nationale efterretningstjeneste. Det fremhævesblandt andet, at de nationale parlamenter bør sikre, at deres tilsyns-udvalg/-organer har tilstrækkelige ressourcer, teknisk ekspertise ogretlige midler til at kunne kontrollere efterretningstjenesterne.Forhenværende direktør ved MI5 og MI6, David Bickford, fremhævedeunder høringerne, at der forud for det parlamentariske tilsyn med ef-terretningstjenesterne altid bør være en juridisk autorisation af hem-melige overvågningsaktiviteter, som vurderer overvågningens nød-vendighed og proportionalitet. Ifølge Bickford vil det reducere risikoenfor misbrug og reetablere civilsamfundets tillid til staten som garant forretten til privatlivet.
Databeskyttelsesreform skal vedtages inden udgangen af 2014Europa-Parlamentet opfordrer Rådet til at fremskynde deres arbejdemed databeskyttelsespakken, så den kan vedtages i 2014. Pakkenomfatter dels et forslag, der regulerer behandlingen af personoplys-ninger i den private og offentlige sektor, og dels et forslag om behand-17ling af personoplysninger hos politi og anklagemyndigheder . Parla-mentets plenarforsamling vedtog sit forhandlingsmandat til begge for-slag den 12. marts 2014. Rådet ventes først at finde deres fællesholdning på den anden side af valget til Europa-Parlamentet i maj2014. Så snart Rådet har vedtaget deres forhandlingsmandat indle-des trilogforhandlingerne.
16
Læk fra Edward Snowden beskriver et tæt samarbejde mellem flere landes efterretningstjene-ster. Herunder en alliance mellem Australien, Canada, New Zealand, Storbritannien, USA,Danmark, Frankrig, Nederlandene og Norge (”9-eyes”) og en udvidet alliance, der omfatter disselande og desuden Tyskland, Belgien, Italien, Spanien og Sverige (”14-eyes”), jf. inititativbetænk-ningen samt artikel fra Danmarks Radio,New Snowden Leak: DK one of NSA´s 9-eyes(04.11.13): http://www.dr.dk/Nyheder/Andre_sprog/English/2013/11/04/134101.htm17For nærmere informationer se EU-note E 28 2011-12 ”Nye regler for databeskyttelse i EU”:http://www.euo.dk/uplo ad/application/pdf/a127d358/11E28.pdf?download=1
8/9
Næste skridtInitiativbetænkningen er ikke-lovgivende og forpligter dermed ikke Kommissi-onen og Rådet til at reagere på henstillingerne.
Mvh.Klaus Andersen (+32 476 962 982) ogMorten Dalsgaard Christiansen.
9/9