Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del Bilag 156
Offentligt
1340668_0001.png
1340668_0002.png
1340668_0003.png
1340668_0004.png
1340668_0005.png
1340668_0006.png
1340668_0007.png
1340668_0008.png
1340668_0009.png
Fordele og ulemper ved inkorporeringaf menneskerettighedskonventioner- Jacob Mchangama, Chefjurist CEPOS
GrundpræmisGrundlæggende frihedsrettigheder og retsstatsprincipper bør tillægges større vægtend rettigheder, der er formuleret som politiske programerklæringerVi bør bibeholde den traditionelle balance mellem den lovgivende og dømmende magt, og derfor måspørgsmål omressourceallokeringog prioritering mellem forskellige og konkurrerende økonomiske og
sociale politikker og hensyn fortsat varetages af lovgiver.Derfor bør vi undgå:At inkorporere politiske programerklæringer, hvis retlige indhold i overvejende grad er usikkert, og somvil skulle udfyldes via fortolkning uden særlige støttepunkter i ordlyd eller forarbejder.At inkorporere de såkaldtespecialkonventioner,der fokuserer på beskyttelsen af bestemte gruppersrettigheder, så som kvinder, børn, handicappede og etniske minoriteter, og dermed undgå atduplikererettigheder.At udvande menneskerettighedsbegrebet ved en ”rettighedsinflation”.
GrundpræmisPolitiske programerklæringer egner sig ikke til juridisk håndhævelse
Betænkning 1407/2001:”Konventioner, der overvejende indeholder vagt formulerede bestemmelser,
herunder såkaldte ”programerklæringer”, hvis udmøntning i reglen krævermere eller mindre politiske valg mellem forskellige løsningsmuligheder, derbør foretages af Folketinget, kan efter dansk retstradition ikke anses for
egnede til håndhævelse ved domstolene.”
Undgå duplikation af rettighederInkorporering af flere af konventionerne vil medføre, at de samme rettigheder optræderforskellige steder i lovgivningen med hver sin ordlyd, fokus og fortolkningsgrundlag.
En handicappet 17-årig dansk pige med indvandrerbaggrund vil have sinytringsfrihedbeskyttet afbåde EMRK, Konventionen om borgerlige og politiske rettigheder, Racediskriminationskonventionen,Kvindekonventionen, Børnekonventionen og Handicapkonventionen.
En sådanduplikation,med forskelle i ordlyden og underlagt forskellige fortolkninger af flerekonventionsorganer, risikerer blot at forvirre end at gøre gavn i forhold til beskyttelsen afmenneskerettigheder.Duplikation vil skabeuklarhed, inkonsistensogvanskeliggøreen sammenhængende fortolkning på både detnationale og internationale niveau._______________________________________________________________________________________________________Eksempelvis er omfatterHandicapkonventionensforpligtigelser iartikel 21om ytringsfrihed en række”passendeforanstaltninger”.Det er endnu uklart, hvordan implementeringen af disse foranstaltninger vil spille sammen med mulighedenfor at gøre indskrænkninger i ytringsfriheden efterEMRK artikel 10, stk. 2.
Gå uden om programerklæringerneUklare og upræcise bestemmelser og forpligtigelser for konventionsstaterne:EksemplerICCPR artikel 23, stk. 1:”Familien er samfundets naturlige og grundlæggendegruppeenhed oghar ret tilsamfundets og statens beskyttelse”
ICESCR artikel 9 , stk. 1:
”De i denne konvention deltagende stateranerkenderethvert menneskesret til social tryghed, herunder socialforsikring.””Deltagerstaterneanerkenderethvert barns ret til den levestandard, derkræves for barnets fysiske, psykiske, åndelige, moralske og sociale udvikling”
CRC artikel 27, stk. 1:
CEDAW artikel 14, 1. pkt.:
”De deltagende staterskal tage hensyn tillandbokvinders særlige problemerog den betydelige rolle, de spiller for deres familiers økonomiske overleven…””Deltagerstaterneanerkenderretten for personer med handicap til at tagedel i kulturlivet på lige fod med andre …”
CRPD artikel 31 (1):
InkorporeringDanske domstole vil skulle lægge vægt på udtalelser og anbefalinger fra FN-komitéerfor at vurdere hensigten med bestemmelserne…… udtalelser fra FN-komitéer, der savner direktedemokratisk legitimitetog ofte anlægger en særdelesaktivistisk fortolkningsstil,der ligger langt fra dansk politisk kultur og retstradition.
FN’s Racediskriminationskomité har foreslået yderligereindskrænkninger i ytringsfriheden-ogforeningsfrihedenFN’s Kvindekomité har foreslået Danmark, at indførekønskvoter– ikke bare inden for erhvervslivet meninden for folkevalgte politikere.FN’s komité for økonomiske, sociale og kulturelle rettigheder har udtalt, at indførtesociale ydelsereksempelvis efterløn, dagpenge og pension - ikke kan fjernes eller forringes, med mindre der ertungtvejende grunde. Kritiseret Danmark for dagpengereform og lave sociale ydelser til unge under 25.FN’s Komité for borgerlige og politiske rettigheder har lagt op til atbegrænse statens mulighedfor atudvise illegale indvandrere og lempe familiesammenføringsreglerne
RettighedsinflationRettighedsinflation og udvanding af menneskerettighedsbegrebet
Hvis Danmark inkorporerer alle de instrumenter, som udvalget skal tage stilling til vildet resultere i yderligere459 bestemmelseri den danske lovgivning. Dvs. i høj gradoverlappende, vage og upræcise bestemmelser, som domstolene skal tage stilling tilog som principielt vil skulle kunne tilsidesætte modstridende bestemmelser i danskret.
EMD som udgangspunktDanmarks menneskerettighedsbeskyttelse bør primært tage udgangspunkt iEMRK
EMRK er del af dansk ret, og i modsætning til treaty bodies kan EMD afsige bindende domme.
Giver mere sammenhængende menneskerettighedsbeskyttelse med udgangspunkt i samme konvention,der er indarbejdet i dansk ret og fortolkes af én domstol, fremfor fragmenteret, overlappende oginkonsistent beskyttelse med udgangspunkt i forskellige konventioner og organer.EMD har indfortolket højnet beskyttelse af bl.a. kvinder, etniske minoriteter, handicappede og børn,derfor ikke nødvendigt med yderligere inkorporering.I det omfang der konstateres klar uoverensstemmelse mellem dansk ret og ratificeret konvention kandette hul lukkes ved omskrivning: et langt mere ”kirugisk” indgreb og lovgivningsmetode endinkorporering. Det har vi tidligere gjort ift eks. Forældreansvarsloven. Eks. værgemålsloven og stemmeretift handicapkonvention.Ratificering (evt. initiel underskrivelse) af TP 12 vil desuden lukke beskyttelseshul
AnbefalingDanmark bør alene inkorporere FN’s Torturkonvention og Tillægsprotokol 12 til EMRK(der også bør ratificeres)Inkorporering af CATForbuddet mod tortur – bør også være et fundamentalt princip i dansk retCAT er direkte og præcis og indeholder en klardefinition af begrebet torturBeskyttelsen i CAT erbredereogklarereend EMRK, og indeholder procesuelle forpligtigelser, der gørforbuddet mod tortur mere effektivt
Generelt diskriminationsforbud i den danske lovgivningRatifikation og inkorporering af TP 12 vil medføre atforbuddet mod forskelsbehandlingvil kunne ståalene, og dermed lukke ”hullet” i den danske lovgivning