Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del Bilag 103
Offentligt
1322659_0001.png
1322659_0002.png
1322659_0003.png
1322659_0004.png
14. januar 2014Til.Retsudvalget
Att.Partiformand Kristian Thulesen DahlRetsordfører Peter Skaarup
Fra.Claus Egebjerg Larsen. Fængselsbetjent ved Arresthuset i Helsingør
Som vi alle er klar over, så er det sparetider i hele kriminalforsorgen.I den forbindelse har Direktoratet for kriminalforsorgen haft et rejsehold på besøgsrundepå tjenestestederne, for at komme med specifikke tiltag for optimering af bemandingen ogtjenesteplanlægningen mv.Der står i notatet af 15. nov. 2013 (uddrag):Besparelserne ved optimal bemanding er intelligente besparelser, der har

fokus

opgaven.Der

skal

dog være tale om besparelser på postbesættelsen.og de skal først ogfremmest opnås ved at afvikle ferie og henstående timer og ved at undgå, atpersonalet oparbejder tilgodehavende frihed.At besparelserne hverken vil føre til mere alene arbejde eller færrefængselsbetjente.Direktoratet henviser til, at det naturligvis er en opgave for de lokale

ledelser

at

sikre,

at der tages hensyn til

arbejdsmiljøet

ved implementeringen afbesparelserne.
Man har i tillæg til ovenstående i en årrække tilført midler til politi og domstole for at øgeeffektiviteten ved anholdelser af kriminelle og sagsbehandlingen ved domstolene, menhvor skal de så opbevares når der skæres på kriminalforsorgen.Derudover har man hos politiet og domstolene mulighed for at drosle ned på aktiviteter iperioder, hos os har man ikke denne mulighed, da antallet af klienter og aktiviteter erkonstante.
Man påstår at man i arbejdsgruppen har taget højde for:Det for tiden meget høje belæg (det har været der i utallige år).De arbejdsmiljømæssige virkninger. (Personalets sikkerhed)1
For os i Helsingør Arrest er der udstukket følgende besparelse som er effektueret pr. 01nov. 2013 og 01 Jan. 2014:Besparelse på fængselsbetjente inkl. 20 % tilbageførselBesparelse generelt vedr. optimal bemanding

Besparelse total vedr. optimal bemanding

0,4 mil.0,2 mil.

0,6 mil.

Dette er blevet udmøntet ved følgende tiltag:

Forlængelse af rådighedsvagten for afdelingsbetjente, i forbindelse med

døgnvagten.

Ændring af en Døgnvagt til en 14 timersvagt for afdelingsbetjente, hvilket har

medført en forringelse af nat sikkerheden (3 mand på nat).

Da man i tidernes morgen indførte døgnvagter i Helsingør arrest, kunne man tiltrækkekvalificerede medarbejdere, sænke sygefraværet og forbedre arbejdsmiljøet, dette fordidøgnvagter af personalet betragtes som en gode og sikrer kontinuitet i arbejdet ogsammenhæng mellem privat- og arbejdsliv. Derudover har det den effekt at døgnvagtersparer på de variable timer og samtidig giver det medarbejderen en ”normal døgnrytme”,idet man faktisk sover om natten (for det meste).Et af argumenterne for nedlæggelse af en døgnvagt er en begrundelse i at vi ersammenbygget med politistationen i Helsingør og at vi derfor ”altid” har rygdækning, mensom det ved flere lejligheder er bevist, er stationens politi oftest på landevejen (passerderes arbejde) og vagthavende vil ikke kunne løbe til en alarm, men har kun den mulighedfor at prøve at tilkalde en patrulje som så kan være ved arresten i løbet af minutter/timer?Den effektivisering der finder sted på nat bemandingen vil have en negativ betydning forpersonalets og afdelingernes sikkerhed, da man ikke her har mulighed for at trække påøvrige ressourcer som findes i dagtimerne, dette være sig chef, ledende overvagtmester,souschefer, og mere politi på stationen m.v.Helsingør Arrest har en observationscelle og modtager belastede klienter fra øvrigeSjællandske arresthuse, klienter som skal være i et personaletæt arresthus og hvor derdøgnet rundt skal være personaleressurcer nok til at håndtere disse klienter.Jeg ved ikke om det er defineret i et eller andet dokument, men jeg har selv deltaget i fleremagtanvendelser i forbindelse med ”utilfredse” klienter, og de fleste er skabt med 2 armeog 2 ben, så 4 fængselsbetjente ville jeg sikkerhedsmæssigt betragte som minimum omnatten.
2
Jeg er ikke supermand, men en ganske almindelig familie far og har derfor altid et ønskeom at komme hjem i hel tilstand, og er derfor ked af at man begynder at skære i voressikkerhed på tidspunkter af døgnet hvor der er mindst hjælp at hente.Allerede i 2007 blev man opmærksomme på at de små og gamle arresthuse ikke var sikreog slet ikke bemandet til at huse flugttruede og farlige varetægtsarrestanter, derfor er detgenerelt de store arresthuse der her skal stå for at huse disse klienter, men nu vælgerman så som tidligere nævnt at fjerne en nattevagt, dette bevirker så at man nærmer sig atstille personalet her, lige så dårligt som i de små arresthuse.Man skal også tage med i sin betragtning at der ved brand / andre katastrofer er enforpligtelse til at evakuere klienterne til sikre områder også om natten, dette er en storsikkerhedsrisiko da det kan være nødvendigt at rømme en hel afdeling på en gang og manskal have mandskab til at afsende og modtage. Det vil betyde at der for nuværende kun vilvære en betjent i en af enderne, ved 4 vil der trods alt vær to i begge ender og der er ensmule tryghed (arbejdsmiljø / sikkerhed) i ikke at være alene. Man kan ikke forvente atman kan vente ved en evt. brand på at politi og brandvæsen når frem.Derudover har man i Helsingør arrest ofte dobbelt belæg på cellerne, det betyde at der er2 klienter når man åbner, dette er også en sikkerhedsrisiko, specielt når men åbner omnatten, da man så maximalt er 1½ til 1, dårlige odds. Man er også gået så vidt at man erbegyndt at indrette et antal celler med køjesenge for at kunne køre med ”konstant /planlagt” overbelæg, hvilket både slider på bygning og personale.De senere år har kapacitetsudnyttelsen i kriminalforsorgen ligget mellem 96-98 %, til tiderover 100 %, hvilket indebærer en række udfordringer, herunder sikkerhedsmæssigeforhold og øget fysisk og psykisk arbejdspres for de ansatteMan har til stadighed 12-15 bandemedlemmer siddende i arresthuset Helsingør,derudover sidder der til stadighed 10-15 østeuropæere, hvilke man ikke kender eller kan fåoplysninger på omkring tidligere kriminalitet i hjemlandet, er de kolde og kyniske mordere,voldsforbrydere eller bare simple tyveknægte. Med andre ord kan man sige atøsteuropæerne, rocker- og bandegrupperinger udfordre sikkerheden.Man skal også huske at tage med i sine betragtninger at fodlænken er taget mere i brug,og har den virkning at klientellet generelt er blevet af den ”tungere” type.Her er der blandt andet for nylig fremlagt en undersøgelse der viser at op til 83 % afklienterne har en psykisk lidelse, heraf 8 % en decideret sindssygdom, en opgave som viikke altid er rustet eller normeret til.Så kan ministeren sætte nok så mange initiativer i gang og sætte nok så mange penge aftil sundhedsordninger og psykiatriske konsulenter i arresthusene, dette tager lang tid atimplementere og hjælper ikke på den dynamiske sikkerhed generelt.Det er jo velkendt for de fleste, at psykisk syge er ustabile og til tider farlige, så indtil der erfundet en langtidsholdbar løsning på dette klientel, må jeg endnu engang påpege at det eret utroligt dårligt signal at sende til personalet at man nu skærer på dem, og især omnatten hvor der ikke er andre resurser at trække på end dem der er på vagt.
3
Har man i retsudvalget tænkt over:
1. De ansattes arbejdsmiljø, herunder den dynamiske sikkerhed på kritiske tidspunkteraf døgnet2. At gøre noget effektivt ved det konstante overbelæg i Arresthusene som har væretoffentligt kendt i årevis.3. At det er umuligt at pålægge personalet flere og flere opgaver, og samtidig skæreind i benet.4. Ved konstant at nedskære på personalet må man også kigge indad og konstatereat man er ved at vende tilbage til de gamle dyder,

opbevaring,

ingensagsbehandling.5. Alene arbejde / nedpostering i arresthus ved pludselige opståede opgaver vedtransporter, udgange, lægefremstilling m.v., der er ikke nogen buffer da der erskåret helt ind personalemæssigt.6. At gøre en indsats for at få hjemsendt de østeuropæiske klienter, de alene læggerbeslag på ca. 200 mil. Kr. af budgettet, alle udenlandske indsatte samlet ca. 530mil. Kr. om året. Så havde man råd til at opretholde en ordentlig sikkerhedsnormering døgnet rundt.7. De mange med psykiske lidelser, hvad med personalets sikkerhed når der skæres ipersonaletætheden.
Jeg er også godt klar over at man i andre store arresthuse, såsom Odense og Ålborg kuner normeret til 3 nattevagter, men dette er jo ikke ensbetydende med at det er det rigtige.Det kunne jo være at man også her skulle kigge på om ikke 4 mand på nat var den rigtigenormering, både for at opretholde en god dynamisk sikkerhed, men også et tegn tilpersonalet om at man er opmærksom på arbejdsmiljøet, de psykiske og til tider fysiskebelastninger man kan blive udsat for.Det kunne jo være at lige netop dette tiltag ville gør at der blev færre nedslidte ogudbrændte fængselsbetjente.Så lige et lille hjertesuk til politikerne på Christiansborg: Når I bevilger ekstra millioner tilpolitiet og domstolene, så tænk på det næste led, som er Kriminalforsorgen der skalforestå fuldbyrdelsen af de ikendte domme.
Med venlig hilsen
Claus Egebjerg Larsen
4