Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 96
Offentligt
NOVEMBER 2013MILJØSTYRELSEN
RESSOURCEPLAN FORAFFALDSHÅNDTERING2013-2018MILJØRAPPORT
ADRESSE
COWI A/SParallelvej 22800 Kongens Lyngby
TLFFAXWWW
+45 56 40 00 00+45 56 40 99 99cowi.dk
NOVEMBER 2013MILJØSTYRELSEN
RESSOURCEPLAN FORAFFALDSHÅNDTERING2013-2018MILJØRAPPORT
PROJEKTNR.DOKUMENTNR.VERSIONUDGIVELSESDATOUDARBEJDETKONTROLLERETGODKENDT
A0438152213.11.2013UKJSBJUKJ
RESSOURCEPLAN FOR AFFALDSHÅNDTERING 2013-2018
5
INDHOLD11.11.222.12.233.144.14.2Ikke teknisk resuméRessourceplanens mål og initiativerMiljøvurderingen af RessourceplanenIndledning0-alternativetIndholdet i miljøvurderingenIndhold af forslag til Ressourceplan 2013-2018De konkrete målsætninger og initiativerAfgrænsning af miljøvurderingenMiljøfaktorer der kan påvirkesPlanens forhold til miljømålsætninger i andreplaner og programmerTilgang og metode i miljøvurderingenMetode til vurdering af miljøindvirkning0-alternativetMiljøvurderingVurdering i forhold til eksisterendemiljømålsætningerSamlet konklusion vedr. kompatibilitet medandre målsætningerVurdering af indvirkninger på enkeltemiljøfaktorerAlternativerOvervågning af miljøindvirkninger7791313141617212227282830313133333637
55.15.266.16.26.36.47
M:\Jord_Affald\7 Affald uden producentansvar\Ressourcestrategi for affaldshåndtering\Affaldshåndteringsplan 2013-18\Miljøvurdering\Ressourceplan_miljørapport_november_2013.docx
RESSOURCEPLAN FOR AFFALDSHÅNDTERING 2013-2018
7
1
Ikke teknisk resumé
Regeringen har udarbejdet en Ressourceplan for affaldshåndtering. I planenfastlægger Regeringen mål, forventede effekter og rammer for håndteringen afaffald i Danmark i de kommende 6 år.Planen bygger på, at affaldet i højere grad skal ses som en fremtidig ressource isamfundsøkonomien, frem for at affald blot skal bortskaffes. Planen rummerRegeringens svar på den globale ressourceudfordring på en række områder. Det ertanken, at der også udarbejdes en ressourcestrategi for affaldsforebyggelse i dennære fremtid.
1.1›››››
Ressourceplanens mål og initiativer
Planens væsentlige indsatsområder er:Husholdningernes og servicesektorens affaldElektronisk og elektrisk affald (WEEE)Det organiske affaldBygge- og anlægsaffald, ogFosforressourcen
Der er fastsat konkrete mål for indsatsen for områderne i planen. For de enkelteområder er disse målsætninger fastlagt i planen:Husholdningsaffald og servicesktorens affald
I dag forbrændes 80% af alt affald fra husholdningerne. Målsætningen iressourceplanen er at 50% af alt affald fra husholdningerne genanvendes i 2022.Målet skal nås ved at starte en bedre sortering ude i husholdningerne samt sorteringaf affaldet i større centrale sorteringsanlæg. Husholdningerne vil således komme tilat opleve opstilling af flere beholdere tilsortering af affald ude på ejendommene.Der er der ud over mål for energiudnyttelsen af haveaffald, genanvendelsen afpapir, pap, glas og metal, samt mål for bioforgasning af organisk affald fraservicesektoren (restauranter, kantiner, cafeer, m.v.)M:\Jord_Affald\7 Affald uden producentansvar\Ressourcestrategi for affaldshåndtering\Affaldshåndteringsplan 2013-18\Miljøvurdering\Ressourceplan_miljørapport_november_2013.docx
8
RESSOURCEPLAN FOR AFFALDSHÅNDTERING 2013-2018
Genanvendelse af elektronik og shredderaffald
Elektronik og shredderaffald indeholder det der kaldes ”kritiske ressourcer”. Enstor del af de kritiske ressourcer genanvendes i dag, men store dele af ressourcernegår også tabt. Planens målæstninger er:
›››
65% af alle markedsførte mængder af elektrisk og elektronisk udstyrindsamles, herunder 75% fra husholdningerne, i 201855% af markedsførte genopladelige batterier indsamles i 2018 (i dagindsamles 47%)Højst 30% shredderaffald deponeres i 2018 (i dag deponeres næsten altshredderaffald)
Fra affaldsforbrænding til bioforgasning og genanvendelse
Målet er overordnet set at Danmark er uafhængig af fossile brændsler i 2050. I dagleverer forbrændingsanlæg ca. 20% af den danske varmeproduktion og 5% af dendanske elektricitet. Planen bygger på:
››
at skabe de nødvendige rammer for at affald der skal forbrændes, sendes til deøkonomisk set mest effektive forbrændingsanlægat etablere nye rammer for organisering af forbrændingsanlæg
Bedre udnyttelse af vigtige næringsstoffer som fosfor
Fosfor er et vigtigt stof som tabes gennem udledning af spildevand frarensningsanlæg og gennem husdyrgødning. Efterspørgslen efter fosfor har ført tilstigende priser, fordi udbuddet ikke kan følge med efterspørgslen. Planen byggerpå:
›
at 80% fosfor fra aske fra afbrænding af spildevandsslam genanvendes tilgødning i 2018
Kvalitet i genanvendelse af bygge- og anlægsaffald
Bygge- og anlægsaffald udgør den største enkeltfraktion af den samledeaffaldsmængde i Danmark. I dag genanvendes 87% af affaldet fra bygge- oganlægssektoren. Planen bygger på:
››
begrænsning i uacceptabel spredning af problematiske stoffer i miljøet frabygge- og anlægsaffald gennem en forøgelse af kvaliteten af genanvendelsenen forøgelse af den samlede mængde af bygge- og anlægsaffald, der anvendestil andre/nye formål – 70% eller mere anvendes til nye formål
Ud over de nænvte områder og målsætninger indeholder planen en redegørelse formålsætninger i EU direktiver på affaldsområdet, samt en redegørelse for nationalemålsætninger i relation til affaldshåndtering i en række andre lande som Danmarkkan sammenlignes med. Ressourceplanen indeholder endvidere en redegørelse for
M:\Jord_Affald\7 Affald uden producentansvar\Ressourcestrategi for affaldshåndtering\Affaldshåndteringsplan 2013-18\Miljøvurdering\Ressourceplan_miljørapport_november_2013.docx
RESSOURCEPLAN FOR AFFALDSHÅNDTERING 2013-2018
9
den danske affaldspolitik i forhold til en række internationale målsætninger, samtaffaldspolitikkens sammenhæng med andre nationale strategier og planer.Miljøvurderingen af Ressourceplanen bygger på en vurdering af de ændringer derforeslås i planen i forhold til en situation, hvor den hidtil førte politik og reguleringblot fortsættes uden væsentlige ændringer.
1.2
Miljøvurderingen af Ressourceplanen
Miljøvurderingen af Ressourceplanen er udarbejdet på grundlag af enafgrænsningsrapport og en høring af denne hos myndigheder med ansvar formiljøet i Danmark. Der indkom to høringssvar i forbindelse med høringen.Miljøvurderingen af Ressourceplanen er gennemført som en to trins vurdering. Idet ene trin er planens påvirkning af miljøet blevet vurderet i forhold tiloverordnede planers målsætninger, for at vurdere om Ressourceplanen kan udgøreen hindring for at miljømålsætninger som er vedtaget i andre planer kan opnås. Idet andet trin er Resourceplanens påvirkning af en række miljøfaktorer blevetundersøgt og vurderet.
1.2.1 Vurdering af påvirkning af nationalemiljømålsætningerMiljøvurderingen har undersøgt om planen udgør en hindring for at demiljømålsætninger, som myndighederne har opstillet i de statslige vand- ognaturplaner for Danmark, kan opnås. Vurderingen har vist at Ressourceplanens målog initiativer ikke er en hindring for opnåelsen af målsætninger i vand- ognaturplanerne.Miljøvurderingen har også undersøgt om Ressourceplanen kan udgøre en hindringfor opnåelsen af den nødvendige beskyttelse af områder, der er udpeget underreglerne i Habitat- og Fuglebeskyttelsesdirektiverne. Miljøvurderingen har vist atRessourceplanens mål og initiativer ikke er en hindring for opnåelsen af dennødvendige beskyttelse af de udpegede naturbeskyttelsesområder.Miljøvurderingen har endvidere undersøgt om Ressourceplanen kan udgøre enhindring for beskyttelsen af de danske grundvandsressourcer. Miljøvurderingen harvist at planens mål og initiativer ikke er en hindring for beskyttelsen af de danskegrundvandsressourcer.Endelig har miljøvurderingen undersøgt om Ressourceplanen kan være en hindringfor gennemførelsen af de målsætninger Miljøministeren har opstillet iLandsplanredegørelsen. Miljøvurderingen har vist at planen ikke hindrer opnåelsenaf de mål som findes i Landsplanredegørelsen.Samlet har vurderingen af Ressourceplanen i forhold til de nationalemiljømålsætninger vist at planen ikke udgør en hindring for opnåelsen afmålsætningerne.
M:\Jord_Affald\7 Affald uden producentansvar\Ressourcestrategi for affaldshåndtering\Affaldshåndteringsplan 2013-18\Miljøvurdering\Ressourceplan_miljørapport_november_2013.docx
10
RESSOURCEPLAN FOR AFFALDSHÅNDTERING 2013-2018
1.2.2 Vurdering af påvirkning af de enkelte miljøfaktorerMiljøvurderingen af påvirkningen af de enkelte miljøfaktorer bygger på envurdering af Ressourceplanens påvirkning af:
›››››
Vand, natur og biologisk mangfoldighedArealanvendelse, landskab og kulturarvTrafikbelastning, luft, klima og støjBefolkning og menneskers sundhedMaterielle goder
I de følgende afsnit beskrives Ressourceplanens indvirkninger på miljøfaktorerne.Vand, natur og biologisk mangfoldighed
Ressourceplanens påvirkning af vand, natur og biologisk mangfoldighed kan isæropstå i to sammenhænge. Den ene er at planen bygger på at haveaffald fra private ihøjere grad komposteres og anvendes som gødning i haver og på andre grønnearealer. Herved kan den komposterede gødning fortrænge anvendelsen afsphagnum, som indvindes fra tørvemoser. Dette kan medføre at indvindingen afsphagnum fra tørvemoser nedbringes til gavn for tørvemosernes naturligegendannelse og bevarelse.Den anden påvirkning handler om vandressourcerne, som kan påvirkes positivt afplanen fordi en generel nedbringelse af affald, der skal deponeres forventes at føretil et nedsat behov for at ibrugtage arealer til affaldsdeponering. Affaldsdeponeringpåvirker vandressorucerne på flere måder, herunder evt. grundvandsressourcer inærheden af deponeringsanlæg samt vand i kystfarvande, som påvirkes af udsiningaf perkolat fra deponeringsanlæg. Et nedsat behov for nye deponeringsarealer vilalt andet lige nedbringe muligheden for at affaldsrelaterede aktiviteter påvirkervandmiljøet.Arealanvendelse, landskab og kulturarv
Arealanvendelse og landskab vil sandsynligvis blive påvirket at Ressourceplanensinitiativer, da de bygger på at der skal etableres en række sorteringsanlæg tilhåndtering af affald fra husholdninger og servicesektoren. Dette vil føre til etyderligere forbrug af arealressourcer til affaldsaktiviteter. I et vist omfang kanbetydningenaf denne indvirkning hindres hvis sorteringsanlæggene placeres påarealer som hidtil har været anvendt til andre industrielle/menneskelige formål.Lige som etableringen af centrale sorteringsanlæg kan påvirke forbruget afarealressourcen i Danmark, så kan disse anlæg på grund af deres størrelse ogplacering og påvirke oplevelsen af landskabet. Denne virkning vil dog nok kunvære tilstede hvis man vælger at placere centrale sorteringsanlæg i åbent land elleri landskaber, hvor de på grund af deres størrelse og beliggenhed virkerdominerende.
M:\Jord_Affald\7 Affald uden producentansvar\Ressourcestrategi for affaldshåndtering\Affaldshåndteringsplan 2013-18\Miljøvurdering\Ressourceplan_miljørapport_november_2013.docx
RESSOURCEPLAN FOR AFFALDSHÅNDTERING 2013-2018
11
Påvirkningen af areal og landskab kan med andre ord i stort omfang undgås ellerminimeres ved en omhyggelig planlægning og udformning af de centralesorteringsanlæg.Trafikbelastning, luft, klima og støj
Ressourceplanens initiativer for at etablere større centrale sorteringsanlæg vilkunne påvirke omfanget af det transportarbejde, der kan henføres tilaffaldssektoren. Planen bygger også på at virksomheder kan få lov til at etablereegne indsamlings- og håndteringsordninger for affald fra solgte produkter, somogså vil forudsætte at affaldet skal transporteres fra indsamlingstedet tilbehandlingsanlæg. Samlet set må det forventes at transportarbejdet iaffaldssektoren vil være stigende. Stigende transportarbejde kan føre til mereudledning af forurenende stoffer til luft og udledning af CO2samt støj ilokalområder. Miljøbelastningen ved transportarbejde er under alleomstændigheder lille i forhold til miljøgevinsten ved anden behandling af affaldet.Omfanget af stigningen i transportarbejde er ikke kendt på nuværende tidspunkt.Omfanget vil bl.a. afhænge af hvor mange geografisk adskilte aktiviteter affaldetskal gennemløbe før ressourcerne i affaldet kan genanvendes.De øgede udledninger af forurenende stoffer og CO2som følge af meretransportarbejde vil blive modsvaret af et fald i udledningen af forurenende stofferog CO2som følge af et forventet fald i forbrænding af affald. I det omfang dettefald i forbrænding af affald fortrænges af mere miljøvenlige energiproduktioner, såsom vindmøllestrøm og strøm fra biogas som stammer fra forgasning af affald, vildette samlet set føre til en reduktion i udledningen af forurenende stoffer og CO₂.Befolkning og sundhed
Det under forrige punkt beskrevne fald i udledningen af forurenende stoffer ogCO₂ til luft vil også medføre en positiv indvirkning på menneskers sundhed.Omfanget af udledninger til af stoffer og CO₂ til luft fra affaldsforbrænding erganske betydeligt fordi forbrænding af affald spiller en relativt stor rolle i dendanske energiforsyning.I det omfang nedgangen i udledninger til luft erstattes af andre mere miljøvenligeforsyningsformer vil dette bidrage væsentligt positivt til et forbedret luftmiljø iDanmark. Dette kan have stor positiv betydning for menneskers sundhed.Materielle goder
Ressourceplanen bygger i sin helhed på at forbedre udnyttelsen af de ressourcersom er bundet i affald. Dette ønske er afledt af en situation hvor de kritiskeressourcer, der er bundet i affaldsprodukter er blevet sjældne på markedet ogdermed fordyrede. Det er også afledt af et ønske om at sikre en bedre husholdningmed (natur)ressourcer, der indgår i de menneskeskabte produktionsprocesser.Ved at forsøge at genanvende ressourcer i affaldet skabes der grundlag for enændret værdisætning af affald. Affaldets ressourcer vil med Ressourceplanensgennemførelse i fremtiden blive værdisat på en helt anden måde end tilfældet er i
M:\Jord_Affald\7 Affald uden producentansvar\Ressourcestrategi for affaldshåndtering\Affaldshåndteringsplan 2013-18\Miljøvurdering\Ressourceplan_miljørapport_november_2013.docx
12
RESSOURCEPLAN FOR AFFALDSHÅNDTERING 2013-2018
dag. Dette er formentlig den mest væsentlige indvirkning fra Ressourceplanen påde miljøfaktorer, der er indgået i denne miljøvurdering.
M:\Jord_Affald\7 Affald uden producentansvar\Ressourcestrategi for affaldshåndtering\Affaldshåndteringsplan 2013-18\Miljøvurdering\Ressourceplan_miljørapport_november_2013.docx
RESSOURCEPLAN FOR AFFALDSHÅNDTERING 2013-2018
13
2
Indledning
Ressourceplan for affaldshåndtering fastlægger mål, forventede effekter og rammerfor håndteringen af affald i Danmark i de kommende 6 år. Planen bygger på, ataffaldet i højere grad skal ses som en fremtidig ressource i samfundsøkonomien,frem for at affald anskues, som noget der blot skal bortskaffes. Planen rummer enrække tiltag, som er Regeringens svar på den globale ressourceudfordring på enrække områder. Det er tanken, at der også udarbejdes en ressourcestrategi foraffaldsforebyggelse i den nære fremtid. Ressourceplanen tilgodeser kravene iMiljøbeskyttelsesloven, jf. affaldsdirektivets art. 28, om at der skal udarbejdes en12-årig national plan for håndtering af affald og udgør en udmøntning af Danmarkuden affald.De væsentlige hovedindsatsområder hvor der er sat konkrete mål for indsatserne iplanen er:
›››››
Husholdningernes og servicesektorens affaldElektronisk og elektrisk affald (WEEE)Det organiske affaldBygge- og anlægsaffald, ogFosforressourcen
Ressourceplanen indeholder en redegørelse for de affaldsstrategiske målsætninger iEU direktiver, samt en redegørelse for nationale målsætninger i relation tilaffaldshåndtering i en række sammenlignelige lande. Ressourceplanen indeholderendvidere en redegørelse for den danske affaldspolitik i forhold til en rækkeinternationale målsætninger, samt affaldspolitikkens sammenhæng med andrenationale strategier og planer.
2.1
0-alternativet
0-alternativet er i denne sammenhæng fastlagt som den eksisterende praksis foraffaldshåndtering, der forventes videreført, såfremt ressourceplanen ikke vedtages
M:\Jord_Affald\7 Affald uden producentansvar\Ressourcestrategi for affaldshåndtering\Affaldshåndteringsplan 2013-18\Miljøvurdering\Ressourceplan_miljørapport_november_2013.docx
14
RESSOURCEPLAN FOR AFFALDSHÅNDTERING 2013-2018
og der i øvrigt ikke fastlægges nye og mere ambitiøse mål for den fremtidigeaffaldshåndtering i anden sammenhæng.0-alternativet følger de mål og krav, der følger af EU-lovgivningen, som i en rækketilfælde er mindre ambitiøse end de i Ressourceplanen valgte mål foraffaldshåndteringen.0-alternativet udgør sammenligningsgrundlaget for miljøvurderingen. Denforeslåede plan, holdes således op mod den nuværende miljøstatus.Der er ikke opstillet og udarbejdet samlede forslag til alternativer til Ressourceplanfor affaldshåndtering 2013 – 2018. Der er derimod løbende sket en justering afplanens forventede effekter og de deraf afledte miljøindvirkninger i forbindelsemed udarbejdelsen af planen. Denne bearbejdning har haft som mål at optimereplanens miljøpåvirkninger.
2.2
Indholdet i miljøvurderingen
Ifølge bilag 1 til lov om miljøvurdering af planer og programmer skalmiljørapporten indeholde følgende elementer:
››››
En skitsering af planens eller programmets indhold, hovedformål ogforbindelse med andre relevante planer.De relevante aspekter af den nuværende miljøstatus og dens sandsynligeudvikling, hvis planen ikke gennemføres.Miljøforholdene i områder, der kan blive væsentligt berørt.Ethvert eksisterende miljøproblem, som er relevant for planen ellerprogrammet, herunder navnlig problemer på områder af særlig betydning formiljøet som f.eks. de områder, der er udpeget efter Fuglebeskyttelsesdirektivet(79/409/EØF) og Habitatdirektivet (92/43/EØF)De miljøbeskyttelsesmål, der er fastlagt på internationalt plan, fællesskabsplaneller medlemsstatsplan, og som er relevante for planen eller programmet, oghvordan der under udarbejdelsen af den/det er taget hensyn til disse mål ogandre miljøhensyn.Den sandsynlige væsentlige indvirkning på miljøet, herunder på spørgsmålsom den biologiske mangfoldighed, befolkningen, menneskers sundhed,fauna, flora, jordbund, vand, luft, klimatiske faktorer, materielle goder,landskab, kulturarv, herunder kirker og deres omgivelser, samt arkitektoniskog arkæologisk arv og det indbyrdes forhold mellem ovenstående faktorer.Planlagte foranstaltninger for at undgå, begrænse og så vidt muligt opvejeenhver eventuel væsentlig negativ indvirkning på miljøet af planens ellerprogrammets gennemførelse.
›
›
›
M:\Jord_Affald\7 Affald uden producentansvar\Ressourcestrategi for affaldshåndtering\Affaldshåndteringsplan 2013-18\Miljøvurdering\Ressourceplan_miljørapport_november_2013.docx
RESSOURCEPLAN FOR AFFALDSHÅNDTERING 2013-2018
15
›
En kort skitsering af grunden til at vælge de alternativer, der har væretbehandlet, og en beskrivelse af, hvorledes vurderingen er gennemført,herunder eventuelle vanskeligheder (som f.eks. tekniske mangler eller mangelpå knowhow), der er opstået under indsamlingen af de krævede oplysninger.En beskrivelse af de påtænkte foranstaltninger vedrørende overvågning, jfr.§ 9, stk. 2, og § 11.Et ikke-teknisk resumé af de oplysninger, der blev givet under ovennævntepunkter
››
M:\Jord_Affald\7 Affald uden producentansvar\Ressourcestrategi for affaldshåndtering\Affaldshåndteringsplan 2013-18\Miljøvurdering\Ressourceplan_miljørapport_november_2013.docx
16
RESSOURCEPLAN FOR AFFALDSHÅNDTERING 2013-2018
3
Indhold af forslag til Ressourceplan2013-2018
Forslag til Ressourceplan 2013-2018 bygger overordnet på at ressourcerne iaffaldet skal udnyttes langt bedre end tilfældet er i dag. Planen har følgendeoverordnede fokusområder:
›››››
Mindre forbrænding af affald gennem en øget genanvendelse af værdier ogressourcer i affaldReduktion af miljøpåvirkningen fra affald ved at afkoble økonomisk vækst fraen øget belastning af natur og miljøKvalitet i genanvendelsen bl.a. gennem fjernelse af farlige stoffer i affald førressourcerne genanvendesOmlægning f affaldshåndteringen gennem styrket offentligt-privat samarbejdemellem kommuner og private virksomhederMere fleksible løsninger gennem en løbende overvågning af indsatserneseffektivitet, herundr især løsninger vedrørende genanvendelse afhusholdningsaffald
De overordnede fokusområder er udmøntet i en række initiativer. Disse initiativerer:
››››››
Mere genanvendelse af materialer fra husholdninger og servicesektorenMere genanvendelse af materialer fra elektronikaffald og shredderaffaldFra affaldsforbrænding til bioforgasning og genanvendelseBedre udnyttelse af vigtive næringsstoffer som fosforØget kvalitet i genanvendelsen af bygge- og anlægsaffaldGrøn omstilling –nye erhvervsmæssige muligheder
M:\Jord_Affald\7 Affald uden producentansvar\Ressourcestrategi for affaldshåndtering\Affaldshåndteringsplan 2013-18\Miljøvurdering\Ressourceplan_miljørapport_november_2013.docx
RESSOURCEPLAN FOR AFFALDSHÅNDTERING 2013-2018
17
3.1
De konkrete målsætninger og initiativer
De overordnede initiativer er udmøntet i en række målsætninger for de enkelteinitiativer. I det følgende gennemgås de væsentligste målsætninger og initiativerder er inddraget i miljøvurderingen.
3.1.1 Mere genanvendelse af affald fra husholdninger ogservicesektorI dag forbrændes 80% af alt affald fra husholdningerne. Målsætningen iressourceplanen er at 50% af alt affald fra husholdningerne genanvendes i 2022. Etvæsentligt element i en forøget genanvendelse af affald fra husholdningerne erbedre sortering af affald. En forudsætning for opnåelsen af målsætningen om 50%genanvendelse bygge bl.a. på sortering ude i husholdningerne samt sortering istørre centrale sorteringsanlæg. Husholdningerne vil således komme til at opleveopstilling af flere beholdere tilsortering af affald ude på ejendommene.Initiativet forudsætter at der etableres et eller flere centrale sorteringsanlæg, dertilføres affald fra husholdninger og servicesektoren. Der gøres endvidere rede formulighederne for at indføre mere differentierede affaldsgebyrer, som led ietablering af incitamenter til at nedbringe affaldsmængderne fra husholdningerneog erhvervssektoren.Endelig gøres der rede for muligheden for mere fleksibleaffaldsordninger som bl.a. kan rumme etablering af tilbagetagningsordningeretableret af enkelte firmaer.Det konkrete mål og forventede effekter, der er opstillet for dette initiativ er:
›
Målsætningen er samlet en fordobling af genanvendelsen i 2022, hvilketsvarer til at 50% af affaldet genanvendes
›››
25% af haveaffaldet energiudnyttes i 2018Genanvendelsen af plast, papir,pap, glas og metal forøges med 25% i2018Andelen af organisk affald fra dagligevarehandel og restaurationer derbioforgasses firedobles i 2018
3.1.2 Mere genanvendelse af materialer fra elektronikaffaldog shredderaffaldElektronik og shredderaffald indeholder det der kaldes ”kritiske ressourcer”. Enstor del af de kritiske ressourcer genanvendes i dag, men store dele af ressourcernegår også tabt. I dag indsamles store mængder af dette affald, men ressourcerne gårtabt fordi for meget af det indsamlede affald forbrændes.Der findes et marked for behandling af ressourcerne i elektronik og shredderaffaldet, som sandsynligvis fungerer på EU niveau.
M:\Jord_Affald\7 Affald uden producentansvar\Ressourcestrategi for affaldshåndtering\Affaldshåndteringsplan 2013-18\Miljøvurdering\Ressourceplan_miljørapport_november_2013.docx
18
RESSOURCEPLAN FOR AFFALDSHÅNDTERING 2013-2018
Generelt fokuseres der på at lave standarder for design at produkter der indeholderde kritiske ressourcer, som skal muliggøre en genanvendelse af ressorucerne på enlettere måde når produkterne, hvori ressourcerne er anvendt, er udtjente. Her tilkommer at der fokuseres på at udvikle teknologier, der gør det muligt at udtageressorucerne fra affaldsprodukterne på en mere effektiv måde.De forventede effekter for genanvendelsen af ressourcerne i elektronik ogshredderaffald er:
›››
65% af alle markedsførte mængder af elektrisk og elektronisk udstyrindsamles, herunder 75% fra husholdningerne, i 201855% af markedsførte genopladelige batterier indsamles i 2018 (i dagindsamles 47%)Højst 30% shredderaffald deponeres i 2018 (i dag deponeres næsten altshredderaffald)
Virkemidlerne i denne sammenhæng er først og fremmest indgåelse afpartnerskaber og strategiske samarbejder med nøgleaktører, såsom producenter,kommunerne og registrerede indsamlere.
3.1.3 Fra affaldsforbrænding til bioforgasning oggenanvendelseDette fokusområde hænger i betydelig grad sammen med målsætningerne i denenergiaftale, som regeringen indgik i 2012.Målet er overordnet set at Danmark er uafhængig af fossile brændsler i 2050. I dagleverer forbrændingsanlæg ca. 20% af den danske varmeproduktion og 5% af dendanske el.Initiativer i dette fokusområde er:
››
at skabe de nødvendige rammer for at affald der skal forbrændes, sendes til deøkonomisk set mest effektive forbrændingsanlægAt etablere nye rammer for organisering af forbrændingsanlæg
3.1.4 Bedre udnyttelse af vigtige næringsstoffer som fosforFosfor er et vigtigt stof som tabes gennem udledning af spildevand frarensningsanlæg og gennem husdyrgødning. Efterspørgslen efter fosfor har ført tilstigende priser, fordi udbuddet ikke kan følge med efterspørgslen.Der er potentiale for at udnytte forsfor fra aske fra forbrænding af spildevandsslamog fosfor i husdyrgødning. Udnyttelsen skal ske mere målrette med henblik på atsikre at planter optager fosfor mere effektivt uden et stort tab af næringsstoffer tiljord og vandmiljø.
M:\Jord_Affald\7 Affald uden producentansvar\Ressourcestrategi for affaldshåndtering\Affaldshåndteringsplan 2013-18\Miljøvurdering\Ressourceplan_miljørapport_november_2013.docx
RESSOURCEPLAN FOR AFFALDSHÅNDTERING 2013-2018
19
Forventede effekter i dette fokusområde er:
›
80% fosfor fra aske fra afbrænding af spildevandsslam genanvendes tilgødning i 2018
Initiativerne i dette fokusområde er:
›››
Tilskud til test af teknologier til udvinding af fosfor fra spilevandsslamNye analyser af miljø og økonomi i udnyttelse af fosforMulig etablering af fosforbanker i aske fra forbrænding af spildevandsslam pådeponeringsanlæg
3.1.5 Kvalitet i genanvendelse af bygge- og anlægsaffaldBygge- og anlægsaffald udgør den største enkeltfraktion af den samledeaffaldsmængde i Danmark. I dag genanvendes 87% af affaldet fra bygge- oganlægssektoren.En del af bygge- og anlægssektorens affald indeholder farlige stoffer, som det erønskelig at få fjernet inden affaldet oparbejdes og genanvendes for at undgåyderligere spredning i miljøet. Ressourceplanen bygger bl.a. på en gennemførelseaf PCB handlingsplanen fra 2011, der bl.a. skal sikre en bedre kvalitet igenanvendelsen af bygge- og anlægssektorens affald.Forventede effekter i dette fokusområde er:
››
Begrænsninger i uacceptabel spredning af problematiske stoffer i miljøet frabygge- og anlægsaffald gennem en forøgelse af kvaliteten af genanvendelsenEn forøgelse af den samlede mængde af bygge- og anlægsaffald, der anvendestil andre/nye formål – 70% eller mere anvendes til nye formål
Initiativer under dette fokusområde er:
›
PCB-relaterede initiativer:
››››
Fastsættelse af grænseværdier for PCB i byggeaffaldSkræpede krav til nedrivning med henblik på at skabe klarhed overmaterialer og stoffer, de rindgår i byggeaffaldØgede krav til nedrivningsvirksomhedernes kvalifikationer
Undersøge andre muligheder for at forbedre genanvendelsen af beton, samtundersøge fordele og ulemper ved nye behandlingskrav for mursten ogimprægneret træ
M:\Jord_Affald\7 Affald uden producentansvar\Ressourcestrategi for affaldshåndtering\Affaldshåndteringsplan 2013-18\Miljøvurdering\Ressourceplan_miljørapport_november_2013.docx
20
RESSOURCEPLAN FOR AFFALDSHÅNDTERING 2013-2018
›
Understøtte genanvendelsen af udtjente vindmøllevinger, herunder analyse affordele og ulemper ved at fastsætte behandlingskrav til genanvendelsen afdisseAnalyse af muligheder, fordele og ulemper ved behandlingskrav for udtjentefjernvarmerør
›
3.1.6 Grøn omstillingVækst i økonomien betyder at træk på ikke fornyelige ressourcer forstærkes.Råvare og materialeeffektivitet kommer derfor i fokus i fremtidens økonomi.Ressourceplanens initiativer understøtter teknologiudviklingen af virksomheder iDanmark indenfor sortering af affald, genanvendelse af materialer, forbrænding ogbehandling af organisk affald.Ressourceplanen prioriterer tilskud til udviklingen af nye teknologiske løsninger,der kan fremme ressourceeffektiviteten og omstilling til en grøn økonomi iDanmark.Forventede effekter under dette fokusområde er:
››
Forøget etablering af løsninger der fremmer genavendelsen af materialer ogstoffer, herunder etablering af lukkede ressourcekredsløbForøgelse af den danske eksport løsninger på affalds- og ressourceområdet
Initiativerne under dette fokusområde er:
›
Styrkelse af satsningen på grøn teknologi gennem Program for GrønTeknologi, herunder
››
Fremme bedre kvalitet og øget genanvendelse for husholdingsaffald ogservicesektorens affaldUdvikle et state-of-the-art sorteringsanlæg som skal bidrage til en forøgetgenanvendelse og bedre ressourceudnyttelse i de tørre affaldsfraktioner(plast, metal, pap m.v.)Ressourceoptimere hos virksomhederne med henblik på at reduceremængderne af affald og øge genanvendelsenForøge genbrug og genanvendelse af bygge- og anlægsaffaldUdnytte resourcerne fra shrederaffald, slagge fra forbrændingsanlæg ogelektronikaffald bedreUdvinde mere forsfor fra spildevandsslam og husdyrgødningFremme design af produkter der bygger på lukkede ressourcekredsløb
›››››
M:\Jord_Affald\7 Affald uden producentansvar\Ressourcestrategi for affaldshåndtering\Affaldshåndteringsplan 2013-18\Miljøvurdering\Ressourceplan_miljørapport_november_2013.docx
RESSOURCEPLAN FOR AFFALDSHÅNDTERING 2013-2018
21
4
Afgrænsning af miljøvurderingen
Forud for miljøvurderingen er der udarbejdet en afgrænsningsrapport, derafgrænser miljøvurderingens omfang og fastlægger dens detaljeringsgrad,herunder:
››››
Identificere de miljøfaktorer, som sandsynligvis vil blive påvirket af planensgennemførelseIdentificere eventuelle miljøpåvirkninger, som bliver en konsekvens afgennemførelsen af planens alternativer,kortlægge de relevante nationale miljømålsætninger, som skal inddrages imiljøvurderingenvurderingskriterier knyttet til de identificerede miljøpåvirkninger, herunder enkortlægning af databehov og datatilgængelighed.
COWI sendte på vegne af Miljøstyrelsen i oktober 2013 afgrænsningsrapporten tilhøring hos Naturstyrelsen, regionerne og landets kommuner. Høringen ergennemført som en elektronisk høring baseret på e-mail korrespondance.Der var ved høringsfristens udløb 21. oktober 2013 indkommet to høringssvar frahenholdsvis Naturstyrelsen og fra Kolding Kommune.Naturstyrelsen anfører i sin høringsskrivelse at afgrænsningsrapporten er taget tilefterretning.Kolding Kommune har i sit høringssvar anført at der i udkast tilafgrænsningsrapport ikke er anført et vurderingskriterium, der kan henføres til envurdering af ressourceplanens trafik- og transportkonsekvenser. Kolding Kommuneforeslår at et sådant kriterium identificeres og inddrages i miljøvurderingen afplanen. På denne baggrund blev afgrænsningen af miljøvurderingen ændretsåledes, at der også vil indgå en kvalitativ vurdering af planens muligeindvirkninger på luftforurening/klima, støj og menneskers sundhed som følge af etforøget transportarbejde.
M:\Jord_Affald\7 Affald uden producentansvar\Ressourcestrategi for affaldshåndtering\Affaldshåndteringsplan 2013-18\Miljøvurdering\Ressourceplan_miljørapport_november_2013.docx
22
RESSOURCEPLAN FOR AFFALDSHÅNDTERING 2013-2018
4.1
Miljøfaktorer der kan påvirkes
I nedenstående tabel er der redegjort for sammenhængen mellem Ressourceplanensfokusområder og de sandsynlige/forventede effekter af en realisering affokusområdernes initiativer. De pågældende forventede effekter er endvidererelateret til de miljøfaktorer, der kan forventes påvirket af Ressourceplanensgennemførelse.Fokusområderne er i tabellen blevet reduceret fra seks områder til fire overskrifter itabellen af hensyn til overblikket.Tabel 1Formål/ændring
Fokusområder i ressourcestrategien og de miljøfaktorer, der kan påvirkes.FølgevirkningerMiljøfaktorer, derforventes at blivepåvirket
Mere og bedre genanvendelse af affald fra husholdninger og servicesektorenHusholdningsaffald i form af organiskdagrenovation, papir-, pap-, glas-,plast-, metal- og træaffaldMindst 50% skal indsamles tilgenanvendelse ellermaterialeudnyttelse.
›Øget kildesortering.›En mindre mængde affald vilvære tilgængeligt forkraftvarmeværkerne –mindrekraftvarmeproduktion.
››››››
Befolkning ogmenneskers sundhedLuftforurening ogklimaMaterielle goderJordbundVandLandskab
›Mindre udledning afforbrændingsgasser.
›Forøgelse aftransportarbejdet vedtilførsel og fraførsel af affaldtil centrale sorteringsanlæg.
›Mindre produktion afslagger.
›Mindre behov for ibrugtagenaf nye materialer.Haveaffald25 % fra husholdninger og erhvervenergiudnyttes ved forbrænding ellerbiogasning (stigning på ca. 21 %).Forøgelse af haveaffald til (ca. 17 %)af kompostering.En øget mængde affald vil væretilgængeligt forkraftvarmeværkerne - mindrekraftvarmeproduktion.Øget udledning afforbrændingsgasser.Øget biogasproduktion - øgetlugtgener. Reduktion af behovfor spagnum og handelsgødning.
›››››
Befolkning ogmenneskers sundhedLuftforurening ogklimaMaterielle goderBiologiskmangfoldighedNaturforhold (flora ogfauna)
M:\Jord_Affald\7 Affald uden producentansvar\Ressourcestrategi for affaldshåndtering\Affaldshåndteringsplan 2013-18\Miljøvurdering\Ressourceplan_miljørapport_november_2013.docx
RESSOURCEPLAN FOR AFFALDSHÅNDTERING 2013-2018
23
Formål/ændring
Følgevirkninger
Miljøfaktorer, derforventes at blivepåvirket
›Organisk affald fra restauranter,dagligvarehandel og lign.Mindst 60 % indsamles tilbioforgasning med efterfølgendeanvendelse af det afgassede produktog næringsstoffer til jordbrugsformål.Øget kildesortering.En mindre mængde affald vilvære tilgængelig forkraftvarmeværkerne – mindrekraftvarmeproduktion.Mindre udledning afforbrændingsgasser.Øget biogasproduktion - øgedelugtgener.Større udledning afnæringsstoffer.
LandskabBefolkning ogmenneskers sundhedJordVandBiologiskmangfoldighedNaturforhold (flora ogfauna)Luftforurening ogklimaMaterielle goderBefolkning ogmenneskers sundhedLuftforurening ogklimaMaterielle goder
›››››››
Tørre fraktioner i form af papiraffald,papemballage, metalemballageaffald,glasemballageaffald ogplastemballageaffald fraservicesektorenMindst 70 % fra servicesektoren skalindsamles til genanvendelse elleranden materialeudnyttelse.
Øget kildesortering.En mindre mængde affald vilvære tilgængelig forkraftvarmeværkerne – mindrekraftvarmeproduktion.Mindre udledning afforbrændingsgasser.Mindre produktion af slagger.Mindre behov for ibrugtagning afnye materialer.
›››
Mere og bedre genanvendelse af elektronikaffald og shredderaffaldIndsamling af elektronik, elektroniskudstyr og bærbare batterierMindst 65 % af de markedsførtemængder elektronik og elektroniskudstyr indsamles, herunder 75 % frahusholdningerne. 55 % afmarkedsførte bærbare batterierindsamles.Øget kildesortering.Mindre produktion af slagger.Mindre behov for ibrugtagning afnye materialer.Mindre udledning afforbrændingsgasser.Mindre behov for arealer tildeponi.
››››››››
Befolkning ogmenneskers sundhedLuftforurening ogklimaMaterielle goderJordbundVandLandskabBefolkning ogmenneskers sundhedArealanvendelse
Brugt udstyrMindre eksport af brugt udstyr, derer en skjult eksport afelektronikaffald.
Større behov forgenanvendelsesfaciliteter.Mindre brugt elektroniktilgængeligt i modtagerlandene.
Bedre udnyttelse af ressourcerne ishredderaffaldShredderaffald deponeres ikkeubehandlet fra 2015. Mindst 10 %
En øget mængde affald vil væretilgængelig forkraftvarmeværkerne – mindrekraftvarmeproduktion.
››
Befolkning ogmenneskers sundhedLuftforurening og
M:\Jord_Affald\7 Affald uden producentansvar\Ressourcestrategi for affaldshåndtering\Affaldshåndteringsplan 2013-18\Miljøvurdering\Ressourceplan_miljørapport_november_2013.docx
24
RESSOURCEPLAN FOR AFFALDSHÅNDTERING 2013-2018
Formål/ændring
Følgevirkninger
Miljøfaktorer, derforventes at blivepåvirketklima
genanvendes ellermaterialenyttiggøres, højst 30 %deponeres. Resterende mængdenyttiggøres til energifremstilling.
Øget mængde udledning afforbrændingsgasser.Øget produktion af slagger.Større behov forgenanvendelsesfaciliteter.Mindre behov for arealer tildeponi.
›››
Materielle goderArealanvendelseLandskab
Bedre genanvendelse af bygge og anlægsaffaldIkke-farligt bygge- og anlægsaffaldMindst 70 % materialenyttiggøresForøge kvaliteten i genanvendelsengennem bedre håndtering afgenanvendte materialer ved fjernelseaf farlige stofferMindre jord- og vandforurening.Frigørelse af volumener pådeponeringsanlæg.Mindre behov for arealer tilopfyldning.Mindre eksponering af menneskertil PCB og andre farlige stoffer.
››››
JordVandLandskabMenneskers sundhed
Øget fokus på fosfor-ressourcenFosfor fra spildevandsslamNyttiggørelse af 80 % sikres veddirekte anvendelse på landbrugsjord,ved biogasforgasning ogefterfølgende udspredning pålandbrugsjord, ved kompostering ogefterfølgende anvendelse pålandbrugsjord eller ved udvinding affosfor fra aske for forbrænding afslam, der ikke overholdergrænseværdierne.Mindre behov for ibrugtagning afnye materialer.Frigørelse af danskevirksomheders afhængighed af etudenlandsk, usikkertråvaremarked.Større udledning afnæsringsstoffer.
›››››
Materielle goderJordbundVandBiologiskmangfoldighedNatur
4.1.1 Relevante miljøfaktorer i miljøvurderingenBiologisk mangfoldighed og naturforhold (flora og fauna)
Biologisk mangfoldighed og flora og fauna kan blive påvirket af planen, som følgeaf, at mere mad- og haveaffald vil blive komposteret. Denne ressource vil blivegjort tilgængelig for haveejere, hvorved der sker substitution af sphagnum oghandelsgødning. Dette må antages at føre til en bedre beskyttelse af lokaliteter somhøjmoser og andre sårbare naturtyper, som typisk anvendes til udvinding afsphagnum.Udnyttelse af fosfor fra spildevandsslam og afkast fra bioforgasning af madaffaldkan føre til øget tilførsel af næringsstoffer til naturområder. Øget tilgængelighed afnæringsstoffer kan påvirke flora og fauna, både på land og i vandmiljøet.Ændringer i sammensætningen af røggasser fra forbrænding af affald og mængderherfra vil ligeledes kunne påvirke natur og biologisk mangfoldighed positivt.
M:\Jord_Affald\7 Affald uden producentansvar\Ressourcestrategi for affaldshåndtering\Affaldshåndteringsplan 2013-18\Miljøvurdering\Ressourceplan_miljørapport_november_2013.docx
RESSOURCEPLAN FOR AFFALDSHÅNDTERING 2013-2018
25
Endelig vil en øget genindvinding af fosfor fra spildevandsbehandling oghusdyrgødning medføre en positiv indvirkning på natur og biologiskmangfoldighed.På denne baggrund forventes det, at planen vil medføre en væsentlig indvirkningbiologisk mangfoldighed og naturforhold (flora og fauna) Natur og biologiskmangfoldighed vil derfor indgå i miljøvurderingen af ressourcestrategi foraffaldshåndtering.Befolkning og menneskers sundhed
En ændring i afbrænding i kraftvarmeværker vil medføre ændring i mængden afrøggasser og påvirke luftkvaliteten. Dette kan påvirke menneskers sundhed.Øget bioafgasning kan medføre lugtgener for naboer til anlæggene.En mindskning af eksport af elektronisk affald reduceres risikoen for dårligsundhed og skader i modtagerlandende. Der kan i modtagerlandene opstå mangelpå brugt elektronik og medførende ressourcer.På baggrund af dette vil problemstillinger vedr. befolkning og menneskers sundhedindgå i miljøvurderingen af ressourcestrategi for affaldshåndtering.Jord, herunder arealanvendelse
Bedre regulering af materialenyttiggørelsen af bygge- og anlægsaffald kan betydemindre jordforurening, mens øget anvendelse af organisk materiale på jorden kan,hvis materialet er forurenet, medføre øget jordforurening.Der forventes at forekomme en væsentlig indvirkning på arealanvendelse fra deplanlagte initiativer. Dette vil især være relevant i forhold til et evt. merindtag afarealer til nye sorteringsanlæg, genanvendelsesfaciliteter, biogasanlæg, samt enændret arealanvendelse i forbindelse med ændringer i affaldstyper der deponeres.Der kan endvidere være spredte påvirkninger af arealanvendelsen som følge afændringer i behovet for energiafgrøder til bioforgasning. Disseindvirkningerbetragtes dog ikke som værende væsentlige.Jord og arealanvendelse indgår derfor som miljøfaktor i miljøvurderingen.Vand
Bedre regulering af materialenyttiggørelsen af bygge- og anlægsaffald kan betydemindre vandforurening. Øget anvendelse af organisk materiale på jorden kan, hvismaterialet er forurenet med uønskede stoffer eller større mængde næringsstofferend planterne kan optage, medføre øget vandforurening. Øgede tilledninger afnæringsstoffer til søer og vandløb kan dermed påvirke flora og fauna.En forøget genindvinding af fosfor fra spildevandsanlæg vil kunne påvirkevandmiljøet positivt. Vand vil blive vurderet sammen med indvirkningen på naturog biologisk mangfoldighed, da der er et relativt stort sammenfald mellemindvirkning og effekt for disse miljøfaktorer.
M:\Jord_Affald\7 Affald uden producentansvar\Ressourcestrategi for affaldshåndtering\Affaldshåndteringsplan 2013-18\Miljøvurdering\Ressourceplan_miljørapport_november_2013.docx
26
RESSOURCEPLAN FOR AFFALDSHÅNDTERING 2013-2018
På baggrund af dette vil problemstillinger vedr. vand indgå i miljøvurderingen afressourceplan for affaldshåndtering.Luftforurening og klima
En ændring i afbrænding i kraftvarmeværker vil medføre ændring i mængden af ogsammensætningen af røggasser fra forbrændingsanlæg og påvirke luftkvalitetensamt udslippet af drivhusgasser. Samtidig vil en øget genanvendelse af materialermedføre et formindsket ressourcetræk på ikke-fornyelige ressourcer. Det er uklart,hvorvidt dette i sig selv fører til væsentlige ændringer i luftkvaliteten, eller om det isig selv vil føre til en begrænsning i udledningen af CO2.Det er sandsynligt at planens samlede intiativer for øget genanvendelse og størreressourceffektivitet, herunder etablering af lukkede resourcekredsløb vil føre til etøget transportarbejde ved til- og fraførsel af affald til centrale sorteringsanlæg ogdedikerede behandlings- og oparbejdningsanlæg. Denne virkning kan delvsiimødegås gennem en nøje planlægning af lokaliseringen af anlæg.Luftforurening og klima indgår derfor som miljøfaktor i miljøvurderingen.Kulturarv, herunder kirker samt arkitektonisk og arkæologisk kulturarv
Ibrugtagning af nye arealer til affaldsrelaterede aktiviteter må forventes at kunnemedføre indvirkning på Kulturarv, herunder kirker samt arkitektonisk ogarkæologisk kulturarv.Når flere ressourcer udnyttes til genanvendelse, skal der bruges mindre arealer tildeponi. Dette kan have en positiv virkning for landskabet.Landskab, kulturmiljø og kirkeomgivelser indgår derfor som miljøfaktor imiljøvurderingen.Materielle goder
Reduktion af afbrænding i kraftvarmeværker kan medføre reduktion i produktionenaf kraftvarme, og potentielt skabe underskud af varme til fjernvarmesystemet, ogelektricitet produceret på grundlag af affaldsforbrænding. Dette vil medføre enreduktion i forbruget af jomfruelige ressourcer som følge af øget genanvendelse.Planens generelle sigte er at skabe højere værdikædeeffektivitet i øgetgenanvendelse og og forbedret ressourcehusholdning. Dette vil helt genereltbevirke at værdien af materiale og stofstrømme, der i dag betragtes som enomkostning, i fremtiden vil have en positiv kapitalværdi som ressourcer.På baggrund af dette vil problemstillinger vedr. materielle goder indgå imiljøvurderingen af ressourcestrategi for affaldshåndtering.Midlertidige og kumulative effekter
Ifølge lov om miljøvurdering skal der udover en stillingtagen til de enkeltemiljøparametre, som er beskrevet ovenfor, tages stilling til det indbyrdes forholdmellem disse miljøparametre (de såkaldte kumulative effekter). Der vil i
M:\Jord_Affald\7 Affald uden producentansvar\Ressourcestrategi for affaldshåndtering\Affaldshåndteringsplan 2013-18\Miljøvurdering\Ressourceplan_miljørapport_november_2013.docx
RESSOURCEPLAN FOR AFFALDSHÅNDTERING 2013-2018
27
miljøvurderingen blive taget stilling til planens midlertidige og kumulativeeffekter, og det vil blive vurderet, om disse er af væsentlig karakter.Kumulative effekter vil derfor indgå i miljøvurderingen af ressourcestrategien
4.2
Planens forhold til miljømålsætninger i andreplaner og programmer
Ved at gennemgå lovgivninger, strategier og handlingsplaner, der kan tænkes atindeholde målsætninger og retningslinjer for beskyttelse af natur og miljø, medrelevans for vurderingen af planens miljøpåvirkninger, er følgende målsætningerblevet kortlagt.Tabel 2Relevante miljømålsætninger, der er inddraget ved afgrænsning afmiljøvurderingen.MålsætningerMålsætninger som fremsat i Bekendtgørelse af Lov om miljømål,mv. for vandforekomster og internationalenaturbeskyttelsesområder (Miljømålsloven) LBK nr. 932 af 24.september 2009.Målsætning som fremsat i vandrammedirektivet om, at der i2015 skal være opnået en god økologisk tilstand for altoverfladevand. Vandrammedirektivet definerer målet som en kunmindre afvigelse fra den i princippet uberørte tilstand.Lov om Miljøskade betyder, at man ikke må gennemføre planereller projekter, der skader vandområderne, så disse hindres i atopnå god økologisk tilstand.
TemaVand- ognaturområder
Naturtyper og–arter
Målsætninger som fremsat i Bekendtgørelse af Lov om miljømål,mv. for vandforekomster og internationalenaturbeskyttelsesområder (miljømålsloven) LBK nr. 932 af 24.september 2009Målsætninger for Natura 2000 områder som fremsat i destatslige naturplaner, som kan berøres af planen
Grundvandsinteresser
Naturstyrelsen kortlægger drikkevandsinteresser i Danmark.Grundvandskortlægningen tilkendegiver, hvor interessernefindes, og hvor det er nødvendigt med en ekstraordinær indsatsfor at beskytte drikkevandsressourcerne. Grundvandskortlægningkan medføre restriktioner i forhold til arealanvendelse.Energiaftalen blev vedtaget af regeringen m.fl. i 2012 og sikrerrammerne for fremtidens udvikling i energisektoren.Energiaftalen bidrager også til at indfri Danmarks forpligtigelser iforhold til EU's energi- og klimamål. Aftalen indeholdermålsætning om, at kommunerne inden 2020 har opnået enreduktion af energiforbruget, fået mere vedvarende energi.
Energiaftale
M:\Jord_Affald\7 Affald uden producentansvar\Ressourcestrategi for affaldshåndtering\Affaldshåndteringsplan 2013-18\Miljøvurdering\Ressourceplan_miljørapport_november_2013.docx
28
RESSOURCEPLAN FOR AFFALDSHÅNDTERING 2013-2018
5
Tilgang og metode i miljøvurderingen
Miljøvurderingen er gennemført som en todelt vurdering af indvirkningerne påmiljøet:1Den første del er envurdering af planens
strategiske fokus set i forhold til dei afgrænsningsrapporten kortlagte miljømålsætninger på nationalt niveau.Den anden del er envurdering af planens miljøindvirkning.
Den ergennemført på grundlag af de vurderingskriterier og indikatorer, som blevidentificeret i afgrænsningsrapporten (se nedenfor).
2
5.1
Metode til vurdering af miljøindvirkning
I afgrænsningsrapporten samt i forbindelse med høring af afgrænsningsrapporten erder blevet fastlagt en række miljøfaktorer, som sandsynligvis vil blive påvirket afgennemførelsen af planens initiativer.Nedenstående tabel angiver de kriterier og indikatorer der bruges til vurderingen afde sandsynlige miljøpåvirkninger for hver af de relevante miljøfaktorer.MiljøfaktorerVand, natur ogbiologiskmangfoldighedVurderingskriterierPåvirkning af beskyttedearter eller områder, samtnatur og -områder i øvrigt.Påvirkning af vand og/ellergrundvand som følge af nyearealudlæg tilsorteringsanlæg og andrearealkrævende anlægArealanvendelse,landskab ogkulturarvInddragelse af nye arealer tilsorteringsanlæg og andreanlæg .Landskabelig indvirkning fralokalisering af nye tekniskeanlæg.Forlængelse af levetid afdeponeringsanlæg.IndikatorerOmfanget afindvirkninger pånaturforhold, ognaturområder.DatabehovKvalitativt
Omfanget afarealinddragelse tilnye anlæg.Omfanget af lokallandskabeligindvirkning fralokalisering.Omfanget forforlængede
Kvalitativt
M:\Jord_Affald\7 Affald uden producentansvar\Ressourcestrategi for affaldshåndtering\Affaldshåndteringsplan 2013-18\Miljøvurdering\Ressourceplan_miljørapport_november_2013.docx
RESSOURCEPLAN FOR AFFALDSHÅNDTERING 2013-2018
29
Miljøfaktorer
Vurderingskriterier
Indikatorerarealreservationertildeponeringsanlæg.
Databehov
Trafikbelastning,luft, klima og støj
Ændret trafikbelastning somfølge af til- og fraførsel afaffald til sorteringsanlæg.
Omfanget afændringer itransportarbejde ogCO2-udslipOmfang afændringer iudledning afforbrændingsgasser.
Kvalitativ og
Ændret trafikbelastning somfølge af til- og fraførsel afaffald til dedikeredebehandlingsanlæg.Ændringer i indvirkninger påluftkvalitet fra nedgang iaffaldsforbrænding.Befolkning –menneskerssundhedÆndringer i mængden afskadelige stoffer i luften ogdermed indvirkning påmenneskers sundhed.
Omfanget afnedgang afskadelige stoffer fraaffaldsforbrænding.Omfanget aflugtgener frabiogasanlæg.
Kvalitativt
Lugtpåvirkning frabiogasanlæg.
Materielle goder
Ændringer i værdien afaffaldsstrømme som følge affokuseringen påressourceanvendelsen afstof- og materialestrømme iaffald.
Omfanget afværdiforøgelse afaffaldetsmarkedsværdi somfølge af planensvedtagelse.Omfanget afnedgangen iforbrug afmiljøressourcer tilbortskaffelse afaffald.Omfanget afnedgangen iforbrug afnaturressourcer tilproduktion.
Kvalitativt
Kumulativeeffekter
Ændringer i miljø- ognaturforhold som følge afsamvirkende indvirkningerfra planens initiativer.
Omfanget afkumulativevirkninger og dereskarakter.
Kvalitativt
Tabel 5-1:
Miljøfaktorer der indgår i miljøvurderingen
Nogle emner eller miljøbelastninger vil blive behandlet under flere overskrifter. Iforhold til eksempelvis trafik, behandles trafikbelastning og CO2-udslip sammenmed luft og klima. Menneskers sundhed indgår i vurderingerne af påvirkning afbefolkning og endvidere i vurderingen af indvirkningerne på luft, klima, m.v.
M:\Jord_Affald\7 Affald uden producentansvar\Ressourcestrategi for affaldshåndtering\Affaldshåndteringsplan 2013-18\Miljøvurdering\Ressourceplan_miljørapport_november_2013.docx
30
RESSOURCEPLAN FOR AFFALDSHÅNDTERING 2013-2018
5.2
0-alternativet
0-alternativet til ressourceplanens målsætninger og initiativer udgøres af enfortsættelse af den aktuelle regulering og politik i affaldssektoren. Det betydernærmere bestemt, at 0-alternativet er fastlagt som den udvikling, der kan forventes,hvis de planmæssige initiativer beskrevet i Resspurceplanen ikke gennemføres. Detvil betyde, at eksisterende organisation, praksisser og bestemmelser videreføres, ogat der ikke formuleres målsætninger og stilles yderligere krav til genanvendelse afaffald som Ressourceplanen lægger op til. 0-alternativet medtages imiljøvurderingen for at kunne vise konsekvenserne af en udvikling udenRessourceplanen. 0-alternativet udgør dermed en referenceramme sommiljøpåvirkningerne af Ressourceplanen kan relateres til. Der er ikke i forbindelsemed miljøvurderingen udarbejdet en selvstændig beskrivelse af den aktuellemiljøtilstand.
M:\Jord_Affald\7 Affald uden producentansvar\Ressourcestrategi for affaldshåndtering\Affaldshåndteringsplan 2013-18\Miljøvurdering\Ressourceplan_miljørapport_november_2013.docx
RESSOURCEPLAN FOR AFFALDSHÅNDTERING 2013-2018
31
6
Miljøvurdering
I de følgende afsnit beskrives Ressourceplanens indvirkninger på miljøet ioverensstemmelse med den systematik, der er beskrevet i de forudgående kapitler.
6.1
Vurdering i forhold til eksisterendemiljømålsætninger
6.1.1 Vand- og naturområderMålsætninger som fastlagt i Bekendtgørelse af Lov om miljømål, mv. forvandforekomster og internationale naturbeskyttelsesområder (Miljømålsloven)LBK nr. 932 af 25 september 2009.Vedtagelsen af Ressourceplanen forventes ikke at udgøre en hindring forrealiseringen af de målsætninger, der er fastlagt i planer/dokumenter vedtaget imedfør af Lov om miljømål. Forslaget bygger i sin helhed på at tilvejebringe ensamlet beskrivelse af målsætninger og initiativer for den danske affaldshåndtering.Ressourceplanen forventes ikke at udgøre en hindring for realiseringen af demiljømål, der er fastsat i overensstemmelse med kravene i Miljømålsloven. I detomfang der foreligger en konkret modsætning mellem målsætninger fastsat istatslige vand- og naturplaner og udmøntning af Ressourceplanens initiativer viludmøntningen af Ressourceplanen blive ændret således at denne modsætning ikkevil blive udmøntet efter sit indhold.Der er målsætninger i vandrammedirektivet om, at der i 2015 skal være opnået engod økologisk tilstand for alt overfladevand. Vandrammedirektivet definerer måletsom en kun mindre afvigelse fra den i princippet uberørte tilstand. I forlængelseheraf fastlægger Lov om Miljøskade, at man ikke må gennemføre planer ellerprojekter, der skader vandområderne, så disse hindres i at opnå god økologisktilstand. Ressourceplanens initiativer kan medføre en tidsmæssig forlængelse afdeponeringsanlæg. Forlængelsen af levetiden af deponeringsanlæg kan føre tilforlænget påvirkning af jord og grundvand i lokalområdet. Det forventes ikke atdenne påvirkning vil ændres væsentligt i forhold til eksisterende tilstand ogallerede accepterede målsætninger for den pågældende lokalitet vandløb.
M:\Jord_Affald\7 Affald uden producentansvar\Ressourcestrategi for affaldshåndtering\Affaldshåndteringsplan 2013-18\Miljøvurdering\Ressourceplan_miljørapport_november_2013.docx
32
RESSOURCEPLAN FOR AFFALDSHÅNDTERING 2013-2018
6.1.2 Målsætninger i forbindelse med internationalebeskyttelsesområderEU's habitat og fuglebeskyttelsesdirektiver bygger begge på at de i henhold tildirektiverne udpegede områders beskyttelsesinteresser ikke må påvirkes væsentligtnegativt af planer og projekter. Påvirkningen af områderne kan være enten direkteeller indirekte, og det er ikke kun planer og projekter i områderne, der kan væreomfattet af et forbud mod godkendelse. Det er derfor nødvendigt også at inddrageplaner og projekter udenfor områderne, der kan påvirke de udpegede områdersbeskyttelsesinteresser væsentligt og negativt i bedømmelsen af, hvorvidtRessourceplanen kan antages at hindre virkeliggørelsen af de målsætninger, derforfølges i internationale beskyttelsesområder.Der forventes ikke at forekomme en eventuel påvirkning på de internationalebeskyttelsesområder, idet den kommunale planlægning vil hindre etablering afanlæg og aktiviteter, der kan medføre væsentlig negativ indvirkning påinternationale beskyttelsesområder, gennemføres som konsekvens afRessourceplanens initiativer.
6.1.3 GrundvandskortlægningDet er Naturstyrelsen der forestår kortlægningen af drikkevandsinteresser iDanmark. Grundvandskortlægningen viser, hvor interesserne findes, og hvor det ernødvendigt med en ekstraordinær indsats for at beskytte drikkevandsressourcerne.. Udpegningen af områder for særlige drikkevandsinteresser (OSD) medfører somudgangspunkt restriktioner for arealanvendelsen og planlægningen af denne, idetudpegningen skal sikre, at man undgår lokalisering af aktiviteter, der kan medføreudledning af stoffer som kan være til fare for grundvandet i de udpegede områder.Der forventes ikke at forekomme en eventuel påvirkning på de internationalebeskyttelsesområder, idet den kommunale planlægning vil hindre etablering afanlæg og aktiviteter, der kan medføre væsentlig negativ indvirkning pågrundvandsinteresser i OSD-områder, gennemføres som konsekvens afRessourceplanens initiativer.På denne baggrund forventes forslaget ikke at udgøre en hindring for realiseringenaf de målsætninger om indvinding af grundvand, som er forbundet medudpegningen drikkevandsinteresser.
6.1.4 LandsplanredegørelseLandsplanredegørelsen omhandler regeringens langsigtede tanker om dengeografiske struktur i hele landet. Der skal tages hensyn til den gældendelandplanredegørelse i forbindelse med planlægning på regionalt og kommunaltplan.
M:\Jord_Affald\7 Affald uden producentansvar\Ressourcestrategi for affaldshåndtering\Affaldshåndteringsplan 2013-18\Miljøvurdering\Ressourceplan_miljørapport_november_2013.docx
RESSOURCEPLAN FOR AFFALDSHÅNDTERING 2013-2018
33
Ressourceplanen forventes ikke at udgøre en hindring for realiseringen aftankerne om den fysiske planlægning i Landsplanredegørelsen.
6.2
Samlet konklusion vedr. kompatibilitet medandre målsætninger
På baggrund af vurderingerne i deforegående afsnit om andre vedtagnemålsætninger er det vurderingen at der ikke synes at være væsentligeuoverensstemmelser mellem Ressourceplanen og de angivne miljømålsætninger.
6.3
Vurdering af indvirkninger på enkeltemiljøfaktorer
Indvirkningerne på de enkelte miljøfaktorer, som er blevet inddraget imiljøvurderingen i forbindelse med afgrænsningen gennemgås kortfattet inedenstående afsnit. I langt de fleste tilfælde er der tale om sandsynlige væsentligeindvirkninger på miljøet som er tænkte mulige indvirkninger. I de fleste tilfælde vilde tænklte muligheder forudsætte, at der i den kommunale planlægning eller isærlige godkendelser skal tages stilling til hvorvidt sådanne væsentlige virkningervil indtræde og hvorvidt de er acceptable.
6.3.1 Vand, natur og biologisk mangfoldighedVand, natur og biologisk mangfoldighed påvirkes ikke direkte af Ressourceplanensvedtagelse. Der vil derimod være tale om at indvirkninger på vand, natur ogbiologsik mangfoldighed kan påvirkes af et faldende behov for handelsgødning ogsphagnum, som følge af planens målsætninger om at øge andelen af haveaffald derkomposteres.En væsentlig del af den danske sphagnum produktion har indvirkninger påtørvemoser forskellige steder i landet. Et faldende behov for sphagnum tilhaveejere kan føre til en reduktion af indvindingen af sphagnum fra dansketørvemoser.Denne mulige reduktion af indvindingen af sphagnum forventes at være envæsentlig positiv indvirkning på miljøet.Påvirkningen af danske vandressourcer kan forekomme ved en forlængelse afdrifttiden for eksisterende deponeringsanlæg. Der er ikke gennemført konkreteberegninger i hvilket omfang en forlængelse vil forekomme, men det synes ikkeurimeligt at antage at dette kan være en konsekvens af det forøgede fokus pågenanvendelse.Samtidig hermed vil en realisering af Ressourceplanen formentlig føre til ennedgang i behovet at inddrage nye lokaliteter til deponeringsanlæg på grund af denovenfor nævnte forlængelse af levetiden.
M:\Jord_Affald\7 Affald uden producentansvar\Ressourcestrategi for affaldshåndtering\Affaldshåndteringsplan 2013-18\Miljøvurdering\Ressourceplan_miljørapport_november_2013.docx
34
RESSOURCEPLAN FOR AFFALDSHÅNDTERING 2013-2018
Forlængelsen af levetiden og den deraf følgende reduktion af efterspørgslen efternye lokaliteter til deponeringsanlæg at udgøre en overvejende positiv indvirkningpå vand, natur og biologisk mangfoldighed.
6.3.2 Arealanvendelse, landskab og kulturarvRessourceplanens målsætninger om mere genanvendelse bygger bl.a. på atvæsentlige dele af husholdningsaffaldet og erhvervaffaldet skal underkastes ensortering på centrale sorteringsanlæg. Etableringen af centrale sorteringsanlæg vilforudsætte arealforbrug til lokalisering af anlæggene og den til anlæggene hørendeinfrastruktur.De konkrete indvirkninger på miljøet fra etableringen af centrale sorteringsanlægvil blive opfanget i den kommunale planlægning. Overordnet set vilbeslaglæggelsen af arealer til centrale sorteringsanlæg medføre en øgetkonkurrence om relevante og centralt beliggende erhvervsarealer. Der er ikke tagetstilling til hvor og hvor mange centrale sorteringsnalæg der vil blive tale om.Ressourceplanen forventes derfor at kunne medføre en væsentlig indvirkning påanvendelsen af landets arealressourcer. I det omfang der anvendeslokaliteter/arealer hvor der tidligere har været lokaliseret erhvervsvirksomheder vilindtaget af nye arealressourcer til menneskelige aktiviteter blive nedbragt.Der forventes derfor at være en vis indvirkning på arealressourcen fraRessourceplanen. Omfanget af denne indvirkning er ikke kendt på nuværendetidspunkt.Etableringen af centrale sorteringsanlæg kan også medføre indvirkninger på denlandskabelige oplevelse. I det omfang centrale sorteringsanlæg søges lokaliseret ieksisterende erhvervsområder antages denne indvirkning ikke at indtræde eller atblive minimeret. Da hverken omfang eller lokalisering af centrale sorteringsanlæger fastlagt i Ressourceplanen er denne indvirkning usikker.Der forventes indvirkning på de samlede arealressourcer som følge af planensvedtagelse. Omfanget og lokaliseringen af de nævnte indvirkninger er usikker, idetplanen ikke fastlægger omfang og lokalisering af anlæg.
6.3.3 Trafikbelastning, luft, klima og støjRessourceplanen kan føre til forøget transportarbejde som følge af densorteringsproces, der skal iværksættes for at udfinde ressourcerne i affaldet frahusholdninger og erhverv. Da der er tale om ganske betydelige mængder af affald,som skal underkastes en sortering i centrale anlæg vil det øgede transportarbejdehave et vist/betydeligt omfang.I et vist omfang kan dele af denne indvirkning imødegås gennem en omhyggeliglokalisering af de centrale sorteringsanlæg. Det bør dog indgå i vurderingen herafat det formentlig ikke vil være økonomisk effektivt at genenmføre en sortering afaffald på anlæg, der ikke har en vis størrelse. Det må derfor forventes at der vil
M:\Jord_Affald\7 Affald uden producentansvar\Ressourcestrategi for affaldshåndtering\Affaldshåndteringsplan 2013-18\Miljøvurdering\Ressourceplan_miljørapport_november_2013.docx
RESSOURCEPLAN FOR AFFALDSHÅNDTERING 2013-2018
35
være længere transportafstande fra de kommunale indsamlingssteder til de centralesorteringsanlæg.Øget transportarbejde vil medføre mere udledning af CO2fra transport af affaldet iforhold til den eksisterende situation, hvor forbrændingsanlæg er spredt ud overlandet. Udledning af CO2kan påvirke klimafaktorer og giver samtidig anledning tiludledning af luftforurening og støj fra transport. Der er ikke lavet beregninger afomfanget af forøget transportarbejde som følge af til- og fraførsel af affald tilsorteringsanlæggene, da antal og lokalisering af disse anlæg ikke er kendte.Der forventes at være en stigende negativ indvirkning på luft, klima og støj fra detøgede transportarbejde.Overfor indvirkningerne fra det forøgede transportarbejde står en reduktion afudledningen af CO2og andre luftforurenende stoffer som følge af omlægning afaffaldshåndteringen fra forbrænding til genanvendelse. Denne indvirkningforventes at bidrage til en betydelig reduktion af udledningen af luftforurening ogCO2i Danmark.Samlet set vil Ressourceplanen føre til en betydelig reduktion i udledningen afluftforurening og CO2i Danmark ved at nedbringe mængden af affald der tilføresforbrændingsanlæg. En realisering af denne miljømæssige gevinst forudsætter dogat den energi, der hidtil er tilvejebragt på grundlag af affaldsforbrænding,omlægges til andre energikilder, der ikke er baseret på forbrænding.
6.3.4 Befolkning og menneskers sundhedRessourceplanens målsætninger og initiativer om at øge genavendelsen af affald tilet fald i udledningen af luftforurening fra affaldsforbrændingsanlæg. Det præciseomfang af dette fald i udledningen af luftforurening er endnu ikke kendt.Menneskers sundhed påvirkes positivt af planens generelle intention om atnedbringe affaldsforbrædning og den deraf følgende udledning af luftforurening.Da affaldsforbrænding udgør en væsentlig del af den danske energiproduktionforventes planen på sigt at medføre en væsentlig positiv indvirkning på luftmiljøetog deraf afledt positiv indvirkning på menneskers sundhed. En forudsætning fordenne indvirknings indtræden er dog at affaldsforbrænding ikke fortrænges afanden forbrænding i energiproduktionen.En øget anvendelse af bioforgasning kan føre til lokale lugtgener fra biogasanlæg.Dette kan medføre nedsat livskvalitet for borgere der bor i nærheden afbiogasanlæg. Omfang og lokalisering disse anlæg er ikke kendte.Der forventes samlet set at være en positiv indvirkning på menneskers sundhed fraRessourceplanen, som følge af omlægningen fra affaldsforbrænding tilgenanvendelse. Der kan forekomme lokale indvirkninger på menneskerslivskvalitet som følge af mulige lugtgener fra en forøgelse af bioforgasning afaffald.
M:\Jord_Affald\7 Affald uden producentansvar\Ressourcestrategi for affaldshåndtering\Affaldshåndteringsplan 2013-18\Miljøvurdering\Ressourceplan_miljørapport_november_2013.docx
36
RESSOURCEPLAN FOR AFFALDSHÅNDTERING 2013-2018
6.3.5 Materielle goderRessourceplanen medfører en forøgelse af værdien af affald og medfører samtidigen reduktion i anvendelsen af naturressourcer til produktion gennem genanvendelseaf stof- og materiealestrømme i affald. Samtidig medfører Ressourceplanen ennedgang i anvendelsen af miljøressourcer til bortskaffelse af affald. Det konkreteomfang af ændringerne i materielle goders værdier som følge af planens vedtagelseer ikke kendte. Der forventes dog på sigt at være tale om betydelige omfordelingeraf værdier mellem affaldsressourcer og naturressourcer.Der forventes at være betydelige positive indvirkninger på værdien af affald somressource. Denne indvirknings indtræden forventes dog først at blive synlig pålængere sigt.
6.3.6 Kumulative virkningerDer er ikke identificeret væsentlige kumulative virkninger som følge af planensvedtagelse.
6.4
Alternativer
Der har ikke været opstillet afgrænsede og beskrevne alternativer tilRessourceplanen. Derimod er de mål, regler og initiativer, der indgår i forslaget,løbende blevet vurderet i.f.t. de sandsynlige væsentlige miljøpåvirkninger som deforeløbige målsætninger og initiativer kunne give anledning til. Herigennem er derløbende i den gennemførte planlægning opnået en gradvis optimering af deforeslåede mål, regler og initiativers sandsynlige indvirkninger på miljøet.
M:\Jord_Affald\7 Affald uden producentansvar\Ressourcestrategi for affaldshåndtering\Affaldshåndteringsplan 2013-18\Miljøvurdering\Ressourceplan_miljørapport_november_2013.docx
RESSOURCEPLAN FOR AFFALDSHÅNDTERING 2013-2018
37
7
Overvågning af miljøindvirkninger
Ressourceplanens indvirkninger på miljøet vil i betydeligt omfang blive opfangetgennem miljømyndighedernes (kommunerne og de statslige myndigheder)generelle overvågning af miljøet i eksempelvis vand- og naturplaner ogopfølgningen fastlagt i disse planer.Realiseringen af Ressourceplanens initiativ for større centrale sorteringsanlæg kansom nævnt føre til øget transportarbejde i affaldssektoren og deraf følgendemerudledninger af forurenende stoffer til luft og CO2.En væsentlig del af disse virkninger vil sammen med indvirkningerne påarealressourcerne og landskab kunne imødegås gennem en omhyggeliglokaliseringsplanlægning. Dette stiller i første række krav til den kommunaleplanlægning, men indebærer i et vist omfang også at Miljøministeriet bør inddragesi denne planlægning i det omfang de planmæssige hensyn går ud over den enkeltekommunes geografiske grænser.Normalt gennemføres overvågning af planlægningens afledte miljøpåvirkninger ide planberetninger, der udarbejdes i forbindelse med tilvejebringelsen af deplanstrategier som kommunerne er forpligtede til at udarbejde hvert fjerde år.På baggrund af miljøvurderingen af Ressourceplanen er der endnu relativt storusikkerhed om omfanget af og den geografiske lokalisering af de forventedeindvirkninger på miljøet. , som det vurderes at være relevant at overvåge. Detforeslås derfor at der under en fremtidig revision af Ressourceplanen skaludarbejdes en kort redegørelse for udviklingen i den af Ressourceplanen afledtemiljøtilstand i den forløbne planperiode.
M:\Jord_Affald\7 Affald uden producentansvar\Ressourcestrategi for affaldshåndtering\Affaldshåndteringsplan 2013-18\Miljøvurdering\Ressourceplan_miljørapport_november_2013.docx