Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 85
Offentligt
Notat
KemikalierJ.nr. MST-604-00088Ref. TRTAN/kirst22. november 2013
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG OG MILJØUDVALGKommissionens forslag om tilpasning til den tekniske udvikling af bilag VI til klassificerings-forordningen (1272/2008/EF) (komitésag)1. ResuméKlassificeringsforordningen indeholder regler og kriterier for klassificering, emballering og mærk-ning af kemiske stoffer og blandinger. Formålet med denne 6. tilpasning er at tilføje nye stoffer tilforordningens liste over harmoniserede klassificeringer, samt foretage ændringer i klassificeringenaf allerede optagne stoffer i overensstemmelse med den tekniske udvikling (ændring af bilag VI) - ialt 24 stoffer. Forslaget indfører også tilpasninger i sprogtabellerne efter Kroatiens optagelse i EU.Forslaget er sendt i skriftlig afstemning i REACH-komitéen med frist d. 3. december 2013.Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Det kanhave begrænsede økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet, idet klassificeringog mærkning af de pågældende stoffer og af de blandinger, hvori stofferne indgår, skal opdateres.Forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.I forhold til de gældende regler er der tale om en styrkelse af beskyttelsesniveauet.Regeringen støtter forslaget, idet klassificeringen af ni stoffer i forordningens bilag VI justeres efterden tekniske udvikling og 15 nye stoffer tilføjes bilaget med en ny harmoniseret klassificering. Afsærlig interesse kan nævnes stoffet styren, som har bred anvendelse i bl.a. plast- og glasfiberindu-strien. Danmark har udarbejdet klassificeringsforslaget for stoffet styren.Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.2. BaggrundForslaget har hjemmel i artikel 53 i Europa-Parlamentets og Rådet forordning (EF) 1272/2008 af16. december 2008 om klassificering, emballering og mærkning af stoffer og blandinger m.v. (i detfølgende kaldet klassificeringsforordningen).Kommissionen sendte den 11. november 2013 ovennævnte forslag til medlemsstaterne.Komiteen træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol beskrevet i artikel 5a i Rådetsafgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006.Hvis der i komiteen erkvalificeret flertal forforslaget, udsteder Kommissionen direktivet efter atParlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.Opnås derikke kvalificeret flertali komiteen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, og under-retter samtidig Europa Parlamentet.
Hvis der i Rådet erkvalificeret flertal imodforslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny.Vedtager Rådet forslaget medkvalificeret flertal,ellerudtaler Rådet sig ikkeinden en frist på højstto måneder, kan Kommissionen udstede direktivet efter at Parlamentet har gennemført en legali-tetskontrol af forslaget.Folketinget har ikke tidligere fået oversendt grundnotat om forslaget.3. Formål og indholdFormålet med denne tilpasning er at tilføje nye stoffer til forordningens bilag VI – dvs. den liste iforordningen, hvor de kemiske stoffer, der har fået en harmoniseret klassificering står - samt fore-tage ændringer i klassificeringen af allerede optagne kemiske stoffer i overensstemmelse med dentekniske udvikling. Såledestilføjes15 nye stoffer til bilag VI, mens klassificeringenændresfor nieksisterende stoffer i bilag VI. Ud af de ni udgår et stof helt af bilag VI som følge af nedklassifice-ring. Den 6. tilpasning til teknisk udvikling finder anvendelse på kemiske stoffer fra 1. december2014 og blandinger (produkter, hvor det kemiske stof indgår) fra 1. april 2015.Ligeledes er det i forbindelse med Kroatiens tiltræden pr. 1. juli 2013 nødvendigt, at alle fare- ogsikkerhedssætninger, der er fastsat i klassificeringsforordningen, som ændret ved Kommissionensforordning (EU) nr. 487/2013, også er tilgængelig på kroatisk. Forslaget indfører de nødvendigetilpasninger i sprogtabellerne i bilag III samt bilag IV.4. Europa- Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet høres forud for den endelige vedtagelse om, hvorvidt Kommissionen har over-skredet sine beføjelser i forbindelse med forslaget.5. NærhedsprincippetDa der er tale om en teknisk tilpasning i allerede gældende fællesskabsregulering skal den forslåe-de regulering gennemføres på EU-niveau, og derfor finder Regeringen, at forslaget er i overens-stemmelse med nærhedsprincippet.6. Gældende dansk retForslaget er en forordning, og har derfor ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser forDanmark.7. Konsekvenser for DanmarkForslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:Det vurderes, at ændringerne af forordningen vil påføre producenter og importører ikke-væsentligeomstillingsomkostninger til omklassificering, ometikettering samt opdatering af sikkerhedsdatabladefor de stoffer, der får ny eller ændret klassificering og mærkning, samt af de produkter, hvori stof-ferne indgår. Der vil være en overgangsordning indenfor hvilken, produkter med gammel mærkningkan sælges. For produkter med gamle etiketter, der ikke er solgt inden overgangsfristens udløb, vilforslaget indebære omkostninger forbundet med udskiftning af etiketter, ligesom ompakning kanblive nødvendig i visse tilfælde. Omkostningerne vurderes dog at blive minimale på grund af over-gangsfristen. Det vurderes, at erhvervslivet generelt har et flow i omsætningen, som gør, at der kuni meget sjældne tilfælde vil skulle være nødvendigt at ommærke en emballage med gammel mærk-ning. De samlede erhvervsøkonomiske konsekvenser er beregnet til at udgøre 3.163.830 kr. sva-rende til 1580,- kr. pr. virksomhed.Forslagets statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
2
Forslaget forventes ikke at have væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekven-ser.Beskyttelsesniveau:I forhold til de gældende regler medfører forslaget et øget beskyttelsesniveau, idet der tilføres 15nye stoffer til listen over harmoniserede klassificeringer (bilag VI). Af de ni stoffer, der allerede op-træder på listen, skærpes den eksisterende klassificering for syv stoffer, mens der vil blive tale omen mindre skrap klassificering for to stoffer, idet klassificeringen for miljøfare (i den mindst strengekategori) udgår. Det sker, fordi nye data har vist, at kriterierne for klassificering ikke længere er op-fyldt. Et af disse to stoffer udgår helt af bilaget, da det ikke længere opfylder kravene til at værefareklassificeret.8. HøringForslag om klassificering har for hvert enkelt stof været sendt i offentlig høring af kemikalieagentu-ret ECHA. Kommentarerne har været inddraget i diskussionerne og vedtagelse af den endeligeklassificering i den Europæiske Risikovurderingskomité (RAC).Der har været udsendt et rammenotat om forslaget i høring i Miljøspecialudvalget den 15. novem-ber med frist den 21. november, hvor følgende høringssvar blev modtaget:3Fstøtter indstillingen.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDe enkelte ændringer har været diskuteret i den Europæiske Risikovurderingskomité (RAC), menforslaget har ikke i sin helhed været drøftet særskilt blandt medlemsstaterne. Det vurderes dog, atder vil være generel opbakning til at inkludere den nye eller opdaterede klassificering af 24 stoffer iklassificeringsforordningens bilag VI med baggrund i RAC’s vedtagelse.10. Regeringens generelle holdningRegeringen støtter forslaget, da det vil forhøje beskyttelsen af miljø og sundhed i Danmark og EU.De harmoniserede klassificeringer sikrer en ensartet mærkning af de stoffer og blandinger/produk-ter, der bringes på markedet i EU og fritager virksomhederne for selv at skulle foretage klassifice-ringen.EU-klassificeringerne justeres i takt med den tekniske udvikling, og regeringen støtter, at stoffer op-og nedklassificeres, såfremt nye eller eksisterende data ikke kan begrunde en højere eller lavereklassificering.Af særlig interesse for Danmark kan Regeringen oplyse, at stoffet styren på baggrund af et klassifi-ceringsforslag udarbejdet af Danmark, vil blive strengere klassificeret, idet det har fået tilføjet klas-sificering som reproduktionsskadelig samt som skadelig for hørelsen ved gentagen eksponering.Styren har bred anvendelse i bl.a. plast- og glasfiberindustrien. Formaldehyd, hvor Danmark harnational særlovgivning vedr. frigivelse fra møbler og inventar, bliver også strengere klassificeret iforhold til kræft og mutagenicitet.Regeringen agter derfor atstemme forforslaget.11. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
3