Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 79
Offentligt
MILJØstyrelsenMiljøteknologiGRUNDNOTAT
J. nr. MST 133-00002//00057san//7. november 2013
Kommissionens forslag om opstilling af miljømærkekriterier for produktgruppenmadrasserunderEU’s miljømærkeordning (Blomsten). (Kommitésag).ResuméKommissionen har fremsendt forslag til EU miljømærkekriterier for produktgruppen madrasser.Kriterierne omfatter de fleste gængse typer af skum og tekstiler til madrasser, og stiller miljøkrav udfra tekstilprodukters livscyklus. Kriterierne er inspireret af miljømærkekriterierne for tekstiler mht.ftalater og flammehæmmere.Kommissionen redegør ikke for påvirkningen af beskyttelsesniveauet, men det vurderes, at forslaget påvirkerbeskyttelsesniveauet positivt i EU, da miljømærkekriterierne i henhold til forordningen skal ligge i den 10-20 %bedste del af markedet i EU.Der er afstemning i komiteen d. 22. november 2013.Regeringen forventer at kunne støtte forslaget.1. StatusForslaget har hjemmel i artikel 7 og 8 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr.66/2010 af 25. november 2009 om EU-miljømærket.Beslutningsforslaget beskriver reviderede miljømærkekriterier for tildeling af EU’s miljømærke tilmadrasser. Forslaget skal til afstemning i Kommissionens forskriftudvalg for Blomsten.Der er afstemning i komiteen d. 22. november 2013.Forskriftudvalget træffer afgørelse i sager om miljømærkekriterier efter forskriftprocedure medkontrol (art. 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17.juli 2006), jf. art. 16, stk. 2 i miljømærkeforordningen. Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for etforslag, udsteder Kommissionen beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrolaf forslaget indenfor tre måneder. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelæggerKommissionen sagen for Rådet, og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet erkvalificeret flertal imod et forslag, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådetforslaget med kvalificeret flertal eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kanKommissionen udstede beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol afforslaget inden for fire måneder fra Kommissionens forelæggelse.2. Formål og indholdMiljømærkedemadrasserdefineres som: En overflade til at sove/hvile sig på indendørs. Produktetbestår af et betræk af tekstil, hvori er fyldt madrasfyld, og, som kan placeres i en eksisterendesengeramme. Madrasfyldet kan bestå af: latex eller polyuretan, og fjedre. En springmadrasdefineres som en betrukket madras med fjedre, hvor der ovenpå er anbragt madrasfyld.Forslaget omfatter ikke luft- og vandmadrasser, og madrasser, der i hospitals- og plejesektorenskal CE-mærkes i henhold til Lægemiddeldirektivet. Desuden udelukkes boksmadrasser, derindeholder støttestrukturer af f.eks. træ. Sådanne produkter er omfattet af miljømærkekriterier formøbler.Kommissionen foreslår, at kriterierne skal være gyldige i 4 år efter vedtagelsen.
Nedenstående beskrivelse af miljøbeskyttelsesniveauet i forslaget omhandler de vigtigstekomponenter i madrassen som latex, polyuretan skum (PUR) samt emissioner fra den færdigemadras. Nyt kriterium er mærket med ”*”, skærpede kriterier er mærket med.Latex:Følgende kemikalier begrænses:Klorfenoler, maksimalt 1 ppmEkstraherbare tungmetaller1,Pesticider2Butadine, maksimalt 1 ppmEmission af VOC/SVOC/VVOCs (afdampelige organiske opløsningsmidler3) som ikkesamlet må udgøre mere end 0,5 mg/m3Polyurethan skum (PUR):Følgende kemikalier begrænset:Mono-,di-, eller triorganiske organotin forbindelser:TBT (maks. 50 ppm), DBT (maks. 100ppm) og MBT (maks. 100 ppm)* Udelukker en række problematiske stoffer4Emission af VOC/SVOC/VVOCs (afdampelige organiske opløsningsmidler5) som ikkesamlet må udgøre mere end 0,5 mg/m3* Isocyanater (ved brug af TDI) må maks. udgøre 0,07%Halogenerede gasarter med ozonnedbrydende og/eller drivhuseffekt, (f.eks. CFC, HCFC,HFC og diklormetan) må ikke anvendes.Både latex- og PUR skum og tekstil:* Stoffer opført på REACH kandidatliste må ikke anvendes i det miljømærkede produkt.Øvrige miljø-og sundhedsfarlige stoffer, herunder stoffer, der lever op til definitionen iREACH for særligt problematiske stoffer, begrænses med henblik på substitution.*Brommerede og klorerede flammehæmmere,som f.eks. PBB, PBDE (herunder Deca-BDE), HCBE (Hexabromocyclododecane), og kortkædede klorerede paraffiner må ikkeanvendes.Flammehæmmere.Visse flammehæmmere, klassificeret som miljøskadelige (H411, H412og H413), allergene (H317) samt sundhedsskadelig (H371) er tilladt, hvis der jf. tekstiletsfunktion er krav til flammehæmmende effekt, jf. national lovgivning eller internationalenormer (ISO standarder/EN normer).Formaldehyd.Emissionen fra produktet må ikke overstige 0,005 mg/m3* Ftalater.6Samme ftalater som i miljømærket tekstil er udelukket.1
As (arsenik), Cd (kadmium), Co (kobolt), Cr (krom), Cu (kobber), Hg (kviksølv), Ni (Nikkel), Pb (bly), Sb (Antimon)
2
Aldrin; o,p-DDE; p,p-DDE; o,p-DDD; p,p-DDD; o,p-DDT; p,p-DDT; Diazinone; Dichlorfenthion; Dichlorvos; Dieldrin;Endrin; Heptachlor; Heptachlorepoxide; Hexachlorbenzene; Hexachlorcyclohexane; α-Hexachlorcyclohexane; β-Hexachlorcyclohexane; γ-Hexachlorcyclohexane (Lindane); δ-Hexachlorcyclohexane; Malathion; Methoxichlor; Mirex;Parathion-ethyl; Parathion-methyl3
1,1,1 – trichloroethane; 4-Phenylcyclohexene; Carbon Disulphide; Formaldehyde; Nitrosamines; Styrene;Tetrachloroethylene; Toluene; Trichlorethylene; Vinyl chloride; Vinyl cyclohexene; Aromatiske hydrocarboner (total)4
Chlorinated or brominated dioxines or furans; Chlorinated hydrocarbons (1,1,2,2-Tetrachloroethane,Pentachloroethane, 1,1,2-Trichloroethane, 1,1-Dichloroethylene); Chlorinated phenols (PCP, TeCP, 87-86-5);Hexachlorocyclohexane (58-89-9); Monomethyldibromo–Diphenylmethane (99688-47-8); Monomethyldichloro-Diphenylmethane (81161-70-8); Nitrites; Polybrominated Biphenyls (PBB, 59536-65-1); Pentabromodiphenyl Ether(PeBDE, 32534-81-9); Octabromodiphenyl Ether (OBDE, 32536-52-0); Polychlorinated Biphenyls (PCB, 1336-36-3);Polychlorinated Terphenyls (PCT, 61788-33-8); Tri-(2,3-dibromo-propyl)-phosphate (TRIS, 126-72-7);Trimethylphosphate (512-56-1); Tris-(aziridinyl)-phosphinoxide (TEPA, 5455-55-1); Tris(2-chloroethyl)-phosphate (TCEP,115-96-8); Dimethyl methylphosphonate (DMMP, 756-79-6)5
1,1,1 – trichloroethane; 4-Phenylcyclohexene; Carbon Disulphide; Formaldehyde; Nitrosamines; Styrene;Tetrachloroethylene; Toluene; Trichlorethylene; Vinyl chloride; Vinyl cyclohexene; Aromatic hydrocarbons (total)6
DEHP
(Bis-(2-ethylhexyl)-phthalate),BBP
(Butylbenzylphthalate),DBP
(Dibutylphthalate), DMEP (Bis2-methoxyethyl)phthalate,DIBP
(Diisobutylphthalat), DIHP (Di-C6-8-branched alkyphthalates, DHP (Di-n-hexylphthalate), ), DHNUP (Di-C7-11-branched alkylphthalates). Ifed
er angivet de 4 ftalter, der indgår i det danske ftalatforbud.
Biocidproduktermå ikke anvendes i produktet til at give en antimikrobiel effekt.Biocidproduktersom anvendes under opbevaring eller transport må ikke være klorfenoler,Polyklorerede bifenyl (PCB), organotin (inklusiv TBT, TPhT, DBT og DOT).
Produktionskrav.Det organiske indhold (COD) i spildevand fra vådprocesser (f.eks. uldvask ogfarvning) må ikke overstige 20 g COD /kg tekstil.Kriterier for den færdige madras.Der stilles krav til emissionen (såkaldt kammertest) fra denfærdige madras af bl.a. formaldehyd, VOC og SVOC.* Der er tilføjet en ny maksimum emissions grænse på 0,001 mg/m3for hvert stof som erkræftfremkaldende (C1A /C1B), jf. EU’s klassificeringsforordning, nr. (EF) 1272/2008, omklassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger.Forbruger- og kvalitetskriterier.Krav til form og fasthed af den færdige madras.* Der er fastsat en garanti for madrassen på 10 år.3. Nærheds- og proportionalitetsprincippetKommissionen har ikke redegjort for dette. Da formålet med forslaget er at forlænge alleredeudmøntet EU reguleringsbeføjelser i en allerede gældende fællesskabsregulering, finderRegeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.4. Gældende dansk retMiljømærkeordningen er frivillig. Forslaget medfører derfor ingen lovgivningsmæssigekonsekvenser for Danmark.5. Konsekvenser for DanmarkSamfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner ogkommuner.Administrative konsekvenser for erhvervslivetErhvervelse af miljømærket (licens) indebærer betaling af et gebyr i forbindelse medlicensansøgning og for anvendelsen af miljømærket. Disse gebyrer fremgår af MiljømærkningDanmarks hjemmeside, og omfatter et ansøgningsgebyr på op til 9.000 kr. og et årligt gebyr på optil 11.250 kr. Der er flere rabatmuligheder, bl.a. for SMV’er og mikrovirksomheder. Jævnfør EU'smiljømærkeforordning bør gebyret være tilstrækkeligt til dække omkostningerne til driften af EUmiljømærkeordningen, herunder udgifterne i processen med ansøgning, kontrol og tilsyn.Herudover må forventes udgifter for ansøger, der ligger forud for erhvervelsen af licensen til f.eks.laboratorietest og dokumentation af miljømærkekrav. Miljømærkeordningen er frivillig og kræveropfyldelse af miljømærkekriterier, der er skrappere end lovgivningen. Det kan foranledigeændringer i produktion og/eller produktet (f.eks. effektivt energiforbrug, færre kemikalier og bedrekvalitet). Ændringer, hvis administrative konsekvenser, der ikke er foretaget en opgørelse af, mensom forventes opvejet af f.eks. lavere omkostninger til energi- og ressourceforbrug, og en højerekonkurrencefordel. Miljømærket kan dermed også betragtes som et markedsføringsinstrument somlicenshaveren betaler for at benytte.BeskyttelsesniveauetKommissionen redegør ikke herfor, men det vurderes, at forslaget påvirker beskyttelsesniveauetpositivt i EU, da miljømærkekriterierne i henhold til forordningen skal ligge i den 10-20 % bedstedel af markedet i EU.6. Høring
DINP (Di-isononyl phthalate) og DIDP (Di-isodecyl phthalate) må heller ikke anvendes i børnemadrasser.
Forslaget har været forelagt Danmarks miljømærkenævn og miljøspecialudvalget. Der er ikkekommet kommentarer i miljøspecialudvalget.7. ForhandlingssituationenDer har været fokus på at begrænse brugen af skadelige stoffer ved produktionen af enmiljømærket madras. Der har også været fokus på at harmonisere krav til det anvendte tekstil medde foreslåede krav til tekstiler (som Kommissionen også har opstillet forslag om kriterier for). Dettevil lette virksomhedernes arbejde med at ansøge om EU´s miljømærke til madrasser.EU Blomstens forordning begrænser brugen af miljøfarlige stoffer med henblik på substitution, ogudelukker specifikt brugen af de særligt problematiske stoffer (Substances of Very High Concern),der er opført på REACH’s kandidatliste.Flere halogenerede (bromerede og klorerede) flammehæmmere udelukkes af miljømærkedemadrasser. Kravet til flammehæmmere er yderligere skærpet, da de også skal overholde degenerelle kemikaliekrav. Der gives kun undtagelser for enkelte klassificeringer, hvis det i nationallovgivning eller i forhold til en specifik funktion som defineret i ISO standarder eller EN normer erkrav om brandhæmning.Forslaget stiller krav om en samlet udledning af let fordampelige stoffer (VOC) fra hele madrassen.Det er vigtigt, taget i betragtning, at madrassen anvendes til at sove i.Brugen af biocidprodukter i miljømærkede madrasser er ikke ønsket. Kommissionens forslag erikke lige så tydeligt i sin ordlyd, som forslaget til miljømærkekriterier for tekstiler, der udtrykkeligtudelukker brugen af biocidprodukter med henblik på at opnå en decideret antimikrobiel virkning.8. Regeringens holdningForslaget forventes vedtaget. I forhandlingerne har Danmark især arbejdet for begrænsning afbrugen af skadelige stoffer, og det er lykkedes, blandt andet ved skærpede krav tilflammehæmmere samt ved udelukkelsen af en række problematiske stoffer, inkl. ftalater iproduktet. Regeringen vil lægge vægt på, at kravene til ftalater og flammehæmmere ikke slækkes.Danmark har arbejdet for at begrænse brugen af biocidprodukter. Dette er lykkedes, bl.a. ved atspecifikke biocidprodukter er forbudt ved transport og opbevaring. Det er også Miljøstyrelsensopfattelse, at forslaget under alle omstændigheder i forhold til biocidproduktforordningenbegrænser brugen af biocidprodukter med henblik på at opnå en antimikrobiel effekt i det færdigeprodukt, i og med, at biocidprodukter ikke undtages fra de almindelige kemikaliekrav, der betyderat miljø- og sundhedsfareklassificerede stoffer ikke må tilsættes det færdige produkt.Såfremt der i særlige situationer er brug for en antimikrobiel effekt, må det være op til den enkelteforbruger at anskaffe sig et godkendt biocidprodukt til behandling af madrassen efter anskaffelsen.Regeringen vil arbejde for, at ordlyden bliver mere tydelig i kriteriet, så det udtrykkeligt anføres, atbiocidprodukter ikke må tilsættes det miljømærkede produkt med henblik på at opnå enantimikrobiel effekt.Holdbarheden af madrassen er central for produktets miljøbelastning. Dette understøttes ved atstille kvalitetskrav til madrassen og en udvidet garanti på 10 år. Danmark vil lægge vægt på atdisse krav ikke slækkes.9. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forlagt Folketingets Europaudvalg.