Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 79
Offentligt
1302671_0001.png
1302671_0002.png
1302671_0003.png
1302671_0004.png
MiljøstyrelsenMiljøteknologiGRUNDNOTAT
J. nr. MST-133- 00002//00056san//5. november 2013
Kommissionens forslag om opstilling af miljømærkekriterier for produktgruppenvandbaseredevarmesystemerunder EU’s miljømærkeordning (Blomsten). (Kommitésag).ResuméKommissionen har fremsendt forslag til EU miljømærkekriterier for produktgruppen vandbaseretvarmesystemer (herefter varmesystemer), der omfatter kedler, elvarmere, solvarme ogvarmepumper, der via vandbaseret teknologi primært opvarmer boligrum. Varmesystemer, dersekundært inkluderer opvarmning af brugsvand, kan også indgå. Varmesystemer under 400 KWhkan miljømærkes. Der stilles krav til energieffektivitet, CO2 og anvendte kemikalier.Kommissionen foreslår samtidigt, at eksisterende kriterier for miljømærkede luft-luft varmepumper(2007/742/EF) forlænges til og med 31. december 2016. Luft-vand og vand-vand varmepumper(hidtil en del af Kommissionsbeslutning 2007/742/EF) overføres til og indgår nu som en del afKommissionens nærværende forslag til miljømærkekriterier for vandbaserede varmesystemer.Kommissionen redegør ikke for påvirkningen af beskyttelsesniveauet, men det vurderes, at forslaget påvirkerbeskyttelsesniveauet positivt i EU, da miljømærkekriterierne i henhold til forordningen skal ligge i den 10-20 %bedste del af markedet i EU.Der er afstemning i komiteen d. 22. november 2013.Regeringen forventer at kunne støtte forslaget.1. StatusForslaget har hjemmel i artikel 7 og 8 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr.66/2010 af 25. november 2009 om EU-miljømærket.Beslutningsforslaget beskriver et nyt forslag til miljømærkekriterier for tildeling af EU’s miljømærketil varmepumper. Forslaget skal vedtages i Kommissionens forskriftkomite for Blomsten.Der er afstemning i komiteen d. 22. november 2013.Forskriftudvalget træffer afgørelse i sager om miljømærkekriterier efter forskriftprocedure medkontrol (art. 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17.juli 2006), jf. art. 16, stk. 2 i miljømærkeforordningen. Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for etforslag, udsteder Kommissionen beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrolaf forslaget indenfor tre måneder. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelæggerKommissionen sagen for Rådet, og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet erkvalificeret flertal imod et forslag, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådetforslaget med kvalificeret flertal eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kanKommissionen udstede beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol afforslaget inden for fire måneder fra Kommissionens forelæggelse.2. Formål og indholdProduktgruppen omfatter produkter som danner varme og som er en del af et vandbaseretvarmesystem, hvor varme fordeles via vand som transportør. Eksempler på sådanne produkter er:Kedler til faste eller flydende fossile brændsler eller biomasse.
Vandbaserede varmepumper (luft-vand, vand-vand)1Kraftvarme anlægSolvarme
Output fra produkterne må ikke være højere end 400 kW. Kombinations varmere (rumopvarmningog varmt vand) er omfattet, hvis den primære funktion er at danne rumvarme.Nedenstående beskrivelse af miljøbeskyttelsesniveauet i forslaget omhandler de væsentligsteparametre som energi effektivitet, anvendte kølemidler, emissioner til luft samt brug af skadeligekemikalier.Energi effektivitet:Krav til årsmiddelvirkningsgrad2er for alle varmesystemer (biomassekedlerundtaget) en effektivitet større end 98 %. Dette vil betyde, at alle varmepumper samtkombinationsanlæg med både rumopvarmning og brugsvarmtvand vil kunne klare kravet og samletset dække 10-15% af markedet. Ingen kedler som anvender fast biomassebrændsel vil kunneklare et sådant krav og her er i stedet foreslået en effektivitet på 79%, hvilket vil betyde, at cirka20-25 % af markedet for disse kedler vil kunne klare kravet.CO2-emission:Kravet for udledning af drivhusgasser (GHG) er sat til 200 g CO2-ekvivalenter/kWh varme output for alle anlæg undtaget varmepumper. Kravet er sat uafhængig afanvendt teknologi, og betyder, at biomasse kedler prioriteres. De fleste vandbaserede luft-vand ogvand-vand varmepumper kan overholde et krav på 200 g CO2-ekvivalenter/kWh, og for disse ersat en separat grænse værdi på 150 g CO2-ekvivalenter/kWh, baseret på det tyske miljømærke,Blaue Engels krav, og er en stramning af de eksisterende EU miljømærkekriterier forvandbaserede varmepumper.Kravet til brug af kølemidler er et maksimum globalt opvarmnings potentiale (GWP100) på 2000 år.Niveauet svarer til det som Svanen stiller i sine nuværende kriterier for varmepumper.Udledning af NOx er både afhængigt af den valgte teknologi og for biomassekedler den valgtebiomasse. Derfor er kravet differentieret i 3 grupper: gaskedler, kedler til flydende brændsel samtkedler til fastbrændsel. Kravniveauerne er bestemt ud fra en afvejning mellem krav i det tyskemiljømærke (Blaue Engel) og Ecodesign Lot 1. For fastbrændselskedler er kravet til træpiller sat til150 mg/Nm3, hvilket er skrappere end Svanens kriterier for fastbrændselskedler (340 mg/Nm3). Etniveau på 150 mg/Nm3vil iflg. Kommissionen kun være muligt for de bedste produkter påmarkedet.Kemikaliekrav:Stoffer opført på REACH kandidatliste må ikke anvendes i det miljømærkedeprodukt. Øvrige miljø-og sundhedsfarlige stoffer, der lever op til definitionen i REACH for særligtproblematiske stoffer, begrænses med henblik på substitution.Kravet om substitution gælder ikke i:Artikler som vejer mindre end 25 gHomogene dele af en artikel som vejer mindre end 25 gNikkel når det er anvendt i rustfrit stålDerudover er der sat krav til plastdele som indgår i produktet. Det drejer sig om:Alle blødgører3skal overholde de generelle kemikaliekrav1
Disse produkter har hidtil været omfattet af miljømærkekriterier for varmepumper, der er drevet ved el, gas ellergasabsorption (2007/742/EF). Luft-vand og vand-vand varmepumper omfattes nu af vandbaserede varmepumper.2Defineret og beregnet som beskrevet i Ecodesign Lot 1.3
Blødgørere, der er udelukket, omfatter bl.a. ftalaterne

DEHP

(Bis-(2-ethylhexyl)-phthalate),

BBP

(Butylbenzylphthalate),

DBP

(Dibutylphthalate),

DIBP

(Diisobutylphthalat), der er omfattet af det danske ftalatforbud.
Plastdele over 25 gram må ikke indeholde mere end 50% klorPlastdele over 50 g skal mærkes så genanvendelse lettes
Produktdesign:Lang levetid er central for den samlede miljøbelastning. Producenten skalgaranterer, at reservedele er tilgængelige i minimum 10 år fra købsdato. Produktet er dertilomfattet af en udvidet garanti på minimum 5 år. Derudover er der et krav, at produktet skaludformes på en sådan måde, at dens udskiftelige komponenter kan udskiftes let vedservicepersonale.Producenten skal tilbyde gratis at tage udtjente produkter retur og derved sikre en korrektgenanvendelse.Installation.Der stilles krav om information om korrekt opsætning, herunder behov for tekniskassistance.Kommissionen foreslår samtidigt, at eksisterende kriterier for miljømærkede luft-luft varmepumper(2007/742/EF) forlænges til og med 31. december 2016. Luft-vand og vand-vand varmepumper(hidtil en del af Kommissionsbeslutning 2007/742/EF) overføres til og indgår nu som en del afKommissionens nærværende forslag til miljømærkekriterier for vandbaserede varmesystemer.3. Nærheds- og proportionalitetsprincippetKommissionen har ikke redegjort for dette. Da formålet med forslaget er at forlænge alleredeudmøntet EU reguleringsbeføjelser i en allerede gældende fællesskabsregulering, finderRegeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.4. Gældende dansk retMiljømærkeordningen er frivillig. Forslaget medfører derfor ingen lovgivningsmæssigekonsekvenser for Danmark.5. Konsekvenser for DanmarkSamfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner ogkommuner.Administrative konsekvenser for erhvervslivetErhvervelse af miljømærket (licens) indebærer betaling af et gebyr i forbindelse medlicensansøgning og for anvendelsen af miljømærket. Disse gebyrer fremgår af MiljømærkningDanmarks hjemmeside, og omfatter et ansøgningsgebyr på op til 9.000 kr. og et årligt gebyr på optil 11.250 kr. Der er flere rabatmuligheder, bl.a. for SMV’er og mikrovirksomheder. Jævnfør EU'smiljømærkeforordning bør gebyret være tilstrækkeligt til at dække omkostningerne til driften af EUmiljømærkeordningen, herunder udgifterne i processen med ansøgning, kontrol og tilsyn.Herudover må forventes udgifter for ansøger, der ligger forud for erhvervelsen af licensen til f.eks.laboratorietest og dokumentation af miljømærkekrav. Miljømærkeordningen er frivillig og kræveropfyldelse af miljømærkekriterier, der er skrappere end lovgivningen. Det kan foranledigeændringer i produktion og/eller produktet (f.eks. effektivt energiforbrug, færre kemikalier og bedrekvalitet). Ændringer, hvis administrative konsekvenser, der ikke er foretaget en opgørelse af, mensom forventes opvejet af f.eks. lavere omkostninger til energi- og ressourceforbrug, og en højerekonkurrencefordel. Miljømærket kan dermed også betragtes som et markedsføringsinstrument somlicenshaveren betaler for at benytte.BeskyttelsesniveauetKommissionen redegør ikke herfor, men det vurderes, at forslaget påvirker beskyttelsesniveauetpositivt i EU, da miljømærkekriterierne i henhold til forordningen skal ligge i den 10-20 % bedstedel af markedet i EU.
6. HøringForslaget har været forelagt Danmarks miljømærkenævn og miljøspecialudvalget. Der er ikkekommet kommentarer i miljøspecialudvalget.7. ForhandlingssituationenDet er første version af kriterier til vandbaserede varmesystemer. Forslaget forventes vedtaget.Kommissionen har ønsket et teknologineutralt sæt miljømærkekriterier, uden at sondre mellembrændselstype (kul, olie, gas, fast og flydende biomasse). Det betyder f.eks. at kul og oliefyredekedler indgår i produktgruppen. Til gengæld er kravet til energieffektivitet (særligt kravet til CO2-udledning g CO2-ekvivalenter pr. kWh) fastsat relativt højt og forhindrer kul- og oliefyrede kedleralligevel udelukkes.Som kriteriet er opbygget betyder det, at de biomassebaserede kedler kan opfylde deenergimæssige krav relativt nemt, mens kun de bedste gaskondenserende kedler kan opfyldekravet.Kemikaliekrav til vandbaserede varmesystemer er udover de lovpligtige regler i RoHS direktivetkoncentreret om, at REACH kandidatlistestoffer ikke må indgå produktet.8. Regeringens holdningI forhandlingerne har Danmark især lagt vægt på og arbejdet for sammenhæng med Ecodesign, såtestmetoder og definitioner er de samme, og at kun produkter med en høj, men realistiskenergieffektivitet og lav CO2 udledning kan opnå miljømærket.I den forbindelse vil Regeringen arbejde for, at kravet om energieffektivitet særligt til varmepumperbliver skærpet, så det er et skridt foran kravene i Ecodesign. Det kunne ske ved at det allerede nuflugter med kravet (> 100%), der gælder fra 26. september 2015, i Ecodesign, og, atmiljømærkekravene til varmepumper fra 26. september 2015, overholder kravet i Ecodesign, dergælder fra 26. september 2017.Miljømærkekravet til varmepumper om maximalt 150 g CO2-ekv. pr. kWh output vurderes i øvrigtat ville virke afgrænsende for hvor mange varmepumper på markedet der kan overholde desamlede miljømærkekrav.Danmark har i forhandlingerne desuden lagt vægt på, at stoffer på REACH kandidatliste ikke måindgå i miljømærkede varmesystemer. Dertil reguleres miljø- og sundhedsfareklassificerede stofferi alle dele af produktet over 25 gram.Danmark vil arbejde for, at alle bromerede flammehæmmere (der ikke er reguleret af RoHSdirektivet) vil blive udelukket.9. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forlagt Folketingets Europaudvalg.