Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 79
Offentligt
1302670_0001.png
1302670_0002.png
1302670_0003.png
MILJØstyrelsenMiljøteknologiGRUNDNOTAT
J. nr. MST-133- 00002//00055san// 6. november 2013
Kommissionens forslag om opstilling af miljømærkekriterier for produktgruppenforædledepapirprodukterunder EU’s miljømærkeordning (Blomsten). (Kommitésag).ResuméKommissionen har fremsendt forslag til EU miljømærkekriterier for produktgruppen forædledepapirprodukter, der omfatter forædlede papirprodukter såsom konvolutter, bæreposer af mindst 90%papir eller pap, og arkiveringsprodukter, herunder hængemapper og mapper generelt og med et papir-eller papindhold på minimum 70%.Kommissionen redegør ikke for påvirkningen af beskyttelsesniveauet, men det vurderes, at forslaget påvirkerbeskyttelsesniveauet positivt i EU, da miljømærkekriterierne i henhold til forordningen skal ligge i den 10-20 %bedste del af markedet i EU.Der er afstemning i komiteen d. 22. november 2013.Regeringen forventer at kunne støtte forslaget.1. StatusForslaget har hjemmel i artikel 7 og 8 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 66/2010af 25. november 2009 om EU-miljømærket.Beslutningsforslaget beskriver reviderede miljømærkekriterier for tildeling af EU’s miljømærke tilforædlede papirprodukter. Forslaget skal til afstemning i Kommissionens forskriftudvalg for Blomsten.Der er afstemning i komiteen d. 22. november 2013.Forskriftudvalget træffer afgørelse i sager om miljømærkekriterier efter forskriftprocedure med kontrol(art. 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006),jf. art. 16, stk. 2 i miljømærkeforordningen. Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for et forslag,udsteder Kommissionen beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol afforslaget indenfor tre måneder. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelæggerKommissionen sagen for Rådet, og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet erkvalificeret flertal imod et forslag, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådetforslaget med kvalificeret flertal eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kanKommissionen udstede beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslagetinden for fire måneder fra Kommissionens forelæggelse.2. Formål og indholdForslaget for miljømærkning af forædlede papirprodukter omfatter: papirprodukter såsom konvolutterog bæreposer af mindst 90% papir eller pap, og arkiveringsprodukter, herunder hængemapper ogmapper med et papir eller papindhold på minimum 70%. Plastikindhold kan maximalt udgøre 10% ogmetal (f.eks. til ringbind) kan udgøre maximalt 13%.Produktgruppen omfatter ikke deciderede tryksager (der er omfattet af egne EU miljømærkekriterier)såvel som papir/papemballage.Der er tale om en ny produktgruppe, der i udstrakt grad baserer sig på to eksisterende EUmiljømærkekriterier for hhv. ”Kopi og grafisk papir” og ”Tryksager”, og omhandler hele produktetslivscyklus.
Miljøkrav.Stoffer opført på REACH kandidatliste må ikke anvendes i det miljømærkede produkt.Øvrige miljø-og sundhedsfarlige stoffer, herunder stoffer, der lever op til definitionen i REACH forsærligt problematiske stoffer, begrænses med henblik på substitution.Kopi og grafisk papir, der indgår i produktet skal være omfattet af en licens til EU miljømærket.Evt. brug af grafiske trykkeprocesser skal opfylde de vigtigste miljøkriterier i allerede vedtagne EUmiljømærkekriterier for tryksager. Kriterium:2) Kemikalier og trykfarver, 3) Genanvendelighed, 4)Emissioner, 5) Affald, 6) Energi, 7) Trykketeknik og uddannelse og 8) Brugsegnethed.Kriterium 3. itryksager, der omhandler fiberpulpen erstattes af nedenstående krav til fiberpulpen for hhv. papir- ogpapmasse.Papir- og papmasse i det forædlede papirprodukt kan bestå af returpapir (genbrugspapir) og ny papir-eller papmasse fra skovdrift.Kravet indebærer bl.a., at indgående ny papirmasse i papiret skal være EU miljømærket og omfattetaf en gyldig skovcertificering (PEFC, FSC eller lignende), og med et indhold på minimum 50%certificeret papir fra bæredygtig skovdrift. De resterende 50% skal være omfattet af den pågældendeskovcertificerings kontrolforanstaltninger, der sikrer lovlig skovdrift og andre relevante krav tilskovdriften.Pap, der indgår i produktet skal opfylde de vigtigste miljøkriterier i allerede vedtagne kriterier formiljømærket papir. Kriterium:1. Udledninger til vand og luft, 2) Energiforbrug, 4) Kemikalier, 5)Affaldshåndtering.Særligt i forhold til kriterium 3. (fiberpulpen) gælder for pap et ekstra krav til, således at ny papmasseskal være omfattet af en gyldig skovcertificering (PEFC, FSC eller lignende) med et indhold påminimum 70% certificeret papmasse fra bæredygtig skovdrift. De resterende 30% skal være omfattetaf den pågældende skovcertificerings kontrolforanstaltninger, der sikrer lovlig skovdrift og andrerelevante krav til skovdriften.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippetKommissionen har ikke redegjort for dette. Da formålet med forslaget er at forlænge alleredeudmøntet EU reguleringsbeføjelser i en allerede gældende fællesskabsregulering, finder Regeringen,at forslaget er i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.4. Gældende dansk retMiljømærkeordningen er frivillig. Forslaget medfører derfor ingen lovgivningsmæssige konsekvenserfor Danmark.5. Konsekvenser for DanmarkSamfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner ogkommuner.Administrative konsekvenser for erhvervslivetErhvervelse af miljømærket (licens) indebærer betaling af et gebyr i forbindelse med licensansøgningog for anvendelsen af miljømærket. Disse gebyrer fremgår af Miljømærkning Danmarks hjemmeside,og omfatter et ansøgningsgebyr på op til 9.000 kr. og et årligt gebyr på op til 11.250 kr. Der er flererabatmuligheder, bl.a. for SMV’er og mikrovirksomheder. Jævnfør EU's miljømærkeforordning børgebyret være tilstrækkeligt til dække omkostningerne til driften af EU miljømærkeordningen, herunderudgifterne i processen med ansøgning, kontrol og tilsyn.Herudover må forventes udgifter for ansøger, der ligger forud for erhvervelsen af licensen til f.eks.laboratorietest og dokumentation af miljømærkekrav. Miljømærkeordningen er frivillig og kræveropfyldelse af miljømærkekriterier, der er skrappere end lovgivningen. Det kan foranledige ændringer i
produktion og/eller produktet (f.eks. effektivt energiforbrug, færre kemikalier og bedre kvalitet).Ændringer, hvis administrative konsekvenser, der ikke er foretaget en opgørelse af, men somforventes opvejet af f.eks. lavere omkostninger til energi- og ressourceforbrug, og en højerekonkurrencefordel. Miljømærket kan dermed også betragtes som et markedsføringsinstrument somlicenshaveren betaler for at benytte.BeskyttelsesniveauetKommissionen redegør ikke herfor, men det vurderes, at forslaget påvirker beskyttelsesniveauetpositivt i EU, da miljømærkekriterierne i henhold til forordningen skal ligge i den 10-20 % bedste del afmarkedet i EU.6. HøringForslaget har været forelagt Danmarks miljømærkenævn og miljøspecialudvalget. Der er ikke kommetkommentarer i miljøspecialudvalget.7. ForhandlingssituationenDe vigtigste diskussioner i arbejdet med miljømærkekriterierne har været afgrænsningen afproduktgruppen og kravet, der omfatter bæredygtig skovdrift for ny papirmasse.Flere lande, herunder Danmark har lagt vægt på, at ny papirmasse skal være omfattet af et krav omminimum på 70% indhold fra certificeret skovbrug (PEFC, FSC og lignende ordninger).Kravet er delvist opfyldt, men gælder kun papirmasse til produktionen af papmateriale. Papir, derindgår i produktet skal til gengæld være omfattet af en gyldig miljømærkelicens til produktgruppenkopi og grafisk papir. Her er mindstekravet til certificeret indhold til gengæld kun 50%.Kommissionen har argumenteret med, at der ikke kan kræves et indhold på minimum 70%papirmasse fra certificeret skovbrug, når EU miljømærkekriterierne for papir kun har et krav omminimum 50%.8. Regeringens holdningForslaget forventes vedtaget. Regeringen vil i forhandlingerne lægge vægt på, at alt ny pap- ogpapirmasse i det forædlede papirprodukt skal være omfattet af en certificeringsordning, der sikrerbæredygtig skovdrift, og med et krav, der sikrer at ny pap- eller papirmasse, indeholder minimum 70%pap- eller papirmassen fra certificeret skovdrift.Regeringen vil derfor arbejde for, at kravet om at indgående papir i produktet skal være omfattet af engyldig miljømærkelicens, men at kravet til ny papirmasse hæves fra et indhold af minimum 50% fracertificeret skovbrug til 70% certificeret skovbrug.Regeringen vil samtidig arbejde for, at revisionen af miljømærkekriterier for kopi og grafisk papir bliverigangsat med henblik på at hæve kravet om certificeret skovdrift fra 50% til 70%.9. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forlagt Folketingets Europaudvalg.