Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 68
Offentligt
1297989_0001.png
1297989_0002.png
1297989_0003.png
1297989_0004.png
1297989_0005.png
1297989_0006.png
1297989_0007.png
1297989_0008.png
1297989_0009.png
1297989_0010.png
1297989_0011.png
1297989_0012.png
1297989_0013.png
1297989_0014.png
1297989_0015.png
1297989_0016.png
1297989_0017.png
1297989_0018.png
1297989_0019.png
1297989_0020.png
1297989_0021.png
1297989_0022.png
1297989_0023.png
1297989_0024.png
1297989_0025.png
1297989_0026.png
1297989_0027.png
1297989_0028.png
1297989_0029.png
1297989_0030.png
1297989_0031.png
1297989_0032.png
1297989_0033.png
1297989_0034.png
1297989_0035.png
1297989_0036.png
Handlingsplanfor fredning2013
Handlingsplan for fredning2013Redaktion / NaturstyrelsenTekstbidrag / NaturstyrelsenFotoside3:Side 4:
Else Marie StamphøjClaus Bjørn LarsenKristian Ørsted Pedersen og Simon Klein-KnudsenOle Bo Jensen/Photos4u.dkside 9: Kenneth Jensenside 15: Ole Meyerside 25: Ole MallingØvrige: Jørgen HeinemeierGrafisk tilrettelæggelse / Glindvad Grafisk DesignTryk / Scanprint A/SPapir / Offset 120g / 250gOplag / 3.000ISBN 978-87-7279-677-2 (trykt)ISBN 978-87-7279-678-9 (elektronisk)NORDIMILJØMÆRSK
541Tryksag
006
INGKN
Møns Klint.En naturperle afallerhøjeste karat.Fredet 1983
Bølling Sø ved Engesvang,fredet 2003. Fredningenomfatter 835 ha og sikredegenskabelsen af Bølling sømed en vandflade på 360 ha,samt befolkningens adgangtil området.
Nu går vi efter perlerne og desammenhængende helhederFredningsindsatsen fortsætter – og vi har udstukket en fælles retningFor snart 100 år siden i 1917 fik Danmark sinførste naturfredningslov. En visionær og inter-nationalt set enestående lov, der var medtil at sikre værdier i det danske landskab ogsikre fredninger af mere end fem procentaf landets samlede areal. Det nyder vi allegodt af i dag.Meget ændrer sig på 100 år. Befolkningenssammensætning, industri, infrastruktur, land-brug og naturen.Handlingsplan for fredning 20133
Men behovet for fredninger er mindst ligesåstort, som det var, da naturfredningslovenførste gang blev vedtaget. Sårbar og uniknatur er presset af omgivelserne, idet der ermange interesser og ønsker til anvendelsenaf det forholdsvis begrænsede areal, vi hari Danmark.
Derfor skal vi fortsætte fredningsarbejdet.Men vi skal ikke gøre det på samme mådesom for 100 år siden. Vi skal se, hvad det erfor nogle fredninger, der giver den bedsteog mest sammenhængende natur, og hvadder gavner den biologiske mangfoldighedog de mange danskere, som elsker at færdesi naturen.
Handlingsplan for fredning 2013 giver deoverordnede rammer for, hvordan Miljø-ministeriet, Kommunernes Landsforeningog Danmarks Naturfredningsforening ønskerfredningsarbejdet skal prioriteres. Og måleter klart:Nu går vi efter perlerne og de sammen-hængende helhederVi skal prioritere at få fredet store, smukkeog sammenhængende naturområderog landskaber, så de kan gavne i dag, imorgen og i fremtiden. Det er desudenvores absolutte perler, vi skal satse på. Vikan nævne en lang række naturmæssigeog kultur-historiske perler, som allerede erfredet. Skagens Gren, Mols Bjerge, MønsKlint, landskaberne omkring Ledreborg ogGl. Lejre, Vestamager, Kastellet og DybbølBanke er nogle få eksempler. Men der erstadig vigtige områder, som i dag ikke ersikret tilstrækkeligt, og dem skal vi gå efter istedet for at frede små områder her og der.
Miljøministeriet, kommunerne og DanmarksNaturfredningsforening er de eneste, derkan foreslå fredninger af nye områder, oghvis vi trækker i samme retning og brugerhandlingsplanen til at arbejde for sammesag, kan vi både give nogle bedre betingelserfor naturen og oplevelser til danskerne.For fredninger er ikke lig med forbud. Tvært-imod. Fredninger betyder gevinster for demange, som får adgang til naturområderneog kan nyde at se på smukke landskaber.Lider en lodsejer tab ved en fredning, bliverhan kompenseret med fuld erstatning.Flere store fredede områder kan samtidigbidrage til både folkesundheden og øgetturisme.Vi ser frem til at fortsætte arbejdet forfredninger i Danmark.
Ida AukenMiljøminister
Ella Maria Bisschop-LarsenPræsident forDanmarks Naturfredningsforening
Martin DammFormand for KL’s Teknik- og Miljøudvalg4Handlingsplan for fredning 2013
Svartingedalen, Bornholm.Fredet 2013.En mere end 4 km lang sprækkedal med et urskovs-lignende præg, som sikres ved fredningen, dersamtidig åbner mulighed for stedvis pleje og adgangfor offentlig-heden ad en trampesti.
ResuméFredning har længe været et meget vigtigtredskab til at beskytte naturen med densbestand af vilde dyr og planter, samt nogleaf de vigtigste landskabelige, kulturhistoriske,naturvidenskabelige og undervisnings-mæssige værdier – og desuden sikrebefolkningen adgang til at opleve disseværdier. Siden 1917 er der gennemført ca.5000 fredninger, der omfatter ca. 5 % aflandets areal.Herved medvirker fredninger bl.a. til at sikrebefolkningens muligheder for friluftsliv ognaturoplevelser, og sikrer elementer af vorfælles kultur- og landskabsarv samt af denbiologiske mangfoldighed. Herigennem harfredninger positiv betydning for bl.a. livs-kvalitet, folkesundhed, samfundets bære-dygtighed og turisme.Og selvom der er indført mange andre lov-regler og virkemidler, har fredninger stadigen vigtig rolle. Fredninger kan ofte supplerede andre virkemidler med noget ekstra, ogkan f.eks. genskabe eller sikre en udsigt,sikre smukke landskaber mod tilplantningm.v., sikre vigtige kulturspor og arealer om-kring disse, skabe adgang til naturområder,give mulighed for at udføre pleje af særligelevesteder – og meget andet. En fredningkan varetage flere hensyn på en gang, ogkan udformes helt konkret, så man opnårpræcis det man ønsker det pågældendested.Naturstyrelsen, Kommunernes Landsforeningog Danmarks Naturfredningsforening erenige om i de kommende år særligt atprioritere følgende hovedformål i frednings-arbejdet:
Perlerne – de unikke, de vigtigste,de nationalt værdifulde lokaliteterDer sættes yderligere fokus på at be-skytte vore mest vigtige ”kronjuveler”med fredning, det stærkeste beskyttelses-instrument, der er til rådighed.
Der rejses 10-11 nye fredningssager omåret i gennemsnit.Årligt tilkendes fredningserstatningerpå ca. 9 mio.kr.* i gennemsnit, svarendetil gennemsnitlig erstatning pr. sag påca. 800.000 kr.*I gennemsnit fredes godt 2.000 hektar*hvert år – i gennemsnit omfatter enfredning knap 200 hektar*.
Større, sammenhængendenaturområderHerved modvirkes tendensen til frag-mentering af naturarealer, og i stedetsikres en mere robust natur, hvor arternehar mulighed for at leve og sprede sig,og hvor befolkningen kan opleve naturen.
Fredningsarbejdet holdes indenfor de øko-nomiske rammer, der er udstukket af Folke-tinget. Da der er begrænsede ressourcertil rådighed for fredningsarbejdet, er detnødvendigt, at parterne på fredningsområdetprioriterer indsatsen.
Landskabsfredning– større, uforstyrrede landskaberBeskyttelse af særligt smukke og karak-teristiske landskaber mod bebyggelse,tilplantning, terrænændringer m.v.
*) en exceptionelt stor sag fra Lille Vildmose er ikkemedregnet i de anførte gennemsnitstal.
Svanninge BakkerDele af området fredet 1953.6Handlingsplan for fredning 2013
Dybbøl Banke.Et stort område(ca. 750 ha.) med dehistorisk uhyre vigtigeslagmarker fra 1864 erfredet i 1987.
Indledning og baggrundHandlingsplan for fredning fra 2005 evalueres og fornysSiden 1917 har fredning været et centraltinstrument til at sikre værdier i det danskelandskab. Siden da er der gennemført mereend 5000 fredninger, som omfatter mereend 5 % af landets areal. Det betyder foreksempel, at mange smukke landskaber,naturområder og kulturmiljøer er sikret modbebyggelse, tilplantning, råstofgravning ogandre tilstandsændringer, og at offentlig-heden i mange tilfælde har adgang til disseområder.I takt med samfundsudviklingen er der gen-nem tiden opstået nye behov for fredning.Samtidig er der gennem årene ved udviklingaf lovgivningen indført en række forskelligegenerelle reguleringer, plantyper m.v., dervaretager en del af den beskyttelse af natur,landskaber, fortidsminder m.v., som tidligerealene kunne varetages ved fredning.Fredningernes rolle har således været underkontinuerlig udvikling og er det fortsat.Fredningsinstrumentet er meget fleksibeltog bredspektret, idet man i en fredning kanfastsætte præcis de bestemmelser, somskønnes nødvendige for at opnå fredningensformål, og fredninger kan samtidig anven-des til at opfylde mange forskellige formål.
8Handlingsplan for fredning 2013
Som en følge heraf kan man med fredning-erne opnå netop det, som ikke løses af deøvrige lovgivningsmæssige reguleringeri forhold til at opnå eller bevare en ønskettilstand i et givet område med særlige fred-ningsmæssige værdier.For at sikre, at fredninger anvendes, hvor degør størst nytte, og hvor de udretter noget,som ellers ikke eller kun vanskeligt kunneopnås, er det nødvendigt at prioritere ogmålrette fredningsarbejdet. I de seneste20 år er en sådan samlet prioritering søgtopnået ved udarbejdelse af såkaldte fred-ningshandlingsplaner.I 2005 udarbejdede Danmarks Naturfred-ningsforening, Amtsrådsforeningen, Kom-munernes Landsforening samt Skov- ogNaturstyrelsen den seneste fredningshand-lingsplan. Her definerede man nye sigtelinjerfor det kommende fredningsarbejde, her-under vigtigheden af at fokusere frednings-indsatsen og overveje om en konkret fredninger nødvendig og om der er aktuelle trusler.Desuden aftalte man særligt at prioritere 3emner i det kommende fredningsarbejde:sammenhængende naturområder, biologiskmangfoldighed samt landskabsfredninger.Det blev i planen anbefalet, at handlings-planen blev taget op til evaluering ogeventuel revision med passende mellem-rum, første gang i 2012.
Nærværende handlingsplan er således enevaluering og revision af Handlingsplan forfredning 2005, en vurdering af frednings-arbejdet siden 2005 samt fælles sigtelinjerfor det kommende fredningsarbejde.Planen er udarbejdet af en arbejdsgruppebestående af repræsentanter for DanmarksNaturfredningsforening, KommunernesLandsforening samt Naturstyrelsen.Naturstyrelsen har varetaget sekretariats-funktionen.
Fredning er ofte velegnet til at sikre offent-lighedens adgang til et område med storenatur-, kultur- eller landskabsværdier.
Handlingsplan for fredning 20139
Fredningen af Alstrup Kratved Mariager Fjord (2011)opfylder en lang rækkeformål. Mange forskelligeværdifulde kultursporsikres, og fredningenbestemmer bl.a., at derskal fjernes beplantningnord for Hohøj, Danmarksstørste gravhøj, så udsigtentil fjorden fra gravhøjengenskabes.Offentlighedens adgangtil området sikres, og ensærlig skovkarakter i enstor del af området bevares.
Hvad kan en fredning ?Fredning kan bruges til mange forskellige formål indenfornaturbeskyttelseslovens virkefeltFør den første naturfredningslov var stats-lige arealopkøb - af f.eks. Råbjerg Mile oget af de sidste store hedearealer ved Borris– en af de få muligheder for at sikre en be-stemt tilstand på særligt bevaringsværdigearealer. En anden mulighed var at indgåaftaler om at tinglyse deklarationer om f.eks.bevaring af særlige rokkesten.Med naturfredningsloven indførtes ethelt særligt dansk fænomen: uafhængige”fredningsdomstole”, fredningsnævnene,til fremover at gennemføre fredninger.10Handlingsplan for fredning 2013
Fredningssager kan foreslås (rejses) af Miljø-ministeren (Naturstyrelsen), af kommunerneog – ligeledes som et særligt dansk fænomen– af den private forening Danmarks Natur-fredningsforening, der med et stort medlems-tal (135.000) og aktive lokalafdelinger udover hele landet har et stort netværk affrivillige, engagerede naturelskere medlokalkendskab og kendskab til frednings-værdier og evt. trusler mod disse.Naturstyrelsen har særligt fokus på frednings-værdier af national betydning og opfyldelse
af nationale mål. Kommunerne varetagerborgernes fredningsønsker og har somlokal myndighed f.eks. for de beskyttedenaturtyper, som planlægningsmyndighedfor det åbne land og som pleje- og tilsyns-myndighed for fredninger viden om de lokaleforhold, som er af væsentlig betydning forfredningsarbejdet.Fredninger kan være meget forskellige bådei størrelse og indhold. De mindste fredningeromfatter et ganske lille areal med et enkelttræ (f.eks. Grundtvigs Bøg i Hellerup) eller
en enkelt stor sten – mens de største fred-ninger omfatter flere tusinde hektar sammen-hængende landskaber (f.eks. Lille Vildmosepå ca. 7.600 ha).Skagens Gren, Gammel Lejre, SvanningeBakker, Tystrup-Bavelse søerne og RebildBakker er nogle få eksempler på kendte oghøjt skattede lokaliteter, som er fredede. Derer næppe nogen tvivl om, at sådanne fred-ninger nyder meget stor folkelig opbakning.Fredninger kan gennemføres med en langrække forskellige formål, herunder:
Til illustration af spændvidden i fredningersformål nævnes her nogle mere konkreteeksempler på sådanne formål. I praksis vilman i øvrigt ofte i den samme fredningvaretage flere formål på en gang:
Åbne mulighed for pleje af et naturarealfor at sikre en bestemt tilstand af dette,f.eks. for at sikre levesteder for særligearter (f.eks. bombardérbiller eller sort-plettet blåfugl).Sikring af en bestemt driftsform i en skov(f.eks. stævningsskov eller urørt skov)eller bestemme træartsvalget vedskovens drift, til bevaring af særligeskov-typer.Gennemførelse af naturgenopretningf.eks. ved hævning af vandstand i et om-råde, hvor der hidtil har været afvandet.Udlægge agerjord til naturformål, f.eks.for at binde eksisterende adskiltenaturområder sammen til et sammen-hængende område.Beskyttelse af kulturspor – f.eks. spor afoldtidsagre eller helleristninger – modf.eks. gravning, pløjning, bebyggelse,kørsel med tunge maskiner eller andet,som kan udviske eller ødelægge kultur-sporene.Sikring af offentlighedens adgang tilnaturområder, udsigtspunkter, gravhøjeo.lign., ved at udlægge stier, opholds-arealer og evt. parkeringsarealer.Sikring af udsigter over særligt smukkelandskaber, søer og kystområder vedf.eks. at forbyde fremtidig plantning aflæhegn, juletræer m.v. og evt. sikrefjernelse af eksisterende beplantning.
For at opnå disse forskellige formål kan deri en fredning bestemmes det, som anses fornødvendigt. Dette indebærer, at forskelligefredninger kan rumme meget forskelligebestemmelser, og at bestemmelserne i denenkelte fredning kan målrettes mod ligepræcis det, man ønsker at opnå. Bestem-melserne har en ekspropriativ karakter.En fredning er ikke en midlertidig ordning– fredningsbestemmelserne gælder i prin-cippet til evig tid.Ejerne af de privatejede ejendomme, derfastsættes bestemmelser for, modtagerfuld erstatning for den nedgang af ejen-dommens handelsværdi, som fredningenmedfører. Der er tale om en engangs-erstatning – tabet erstattes altså en gangfor alle. Erstatningerne betales af staten ogkommunerne.Kommunerne fører tilsyn med, at fred-ningerne overholdes, og udfører – ofte isamarbejde med lodsejerne – pleje i defredede områder, for at sikre den ønskedetilstand – f.eks. ved at fjerne uønsket op-vækst af træer, eller ved at sikre afgræsning(Miljøministeriet fører dog tilsyn og udførerpleje på egne arealer).
At beskytte naturen med dens bestandaf vilde dyr og planter samt deres leve-steder.At beskytte de landskabelige, kultur-historiske, naturvidenskabelige og under-visningsmæssige værdier.At forbedre, genoprette eller tilvejebringeområder, der er af betydning for vildedyr og planter og for landskabelige ogkulturhistoriske interesser.At give befolkningen adgang til at færdesog opholde sig i naturen samt forbedrefriluftslivets muligheder.
Den almindelige opfattelse af fredninger erofte, at disse alene anvendes til at bevare engiven tilstand. Men fredninger kan ogsåmeget ofte have til formål at skabe ændringer– f.eks. i form af mere natur, flere stier ellerfjernelse af beplantning. En fredning kan lige-ledes medvirke til at sikre, at naturen får lovat udvikle sig på sine egne betingelser - f.eks.ved at udlægge skov til urørt skov – eller vedat sikre, at Råbjerg Mile får lov at flytte sig.
Handlingsplan for fredning 201311
Samfundets gevinsterved fredningFredning har flere positive effekter på en gangFredninger medfører store gevinster for demange, for den brede befolkning, eksempel-vis i form af:Disse faktorer har væsentlig positiv betyd-ning for bl.a.:
Bedre adgang til naturen, bedre mulig-heder for friluftslivSikring af smukke landskaber og dissesfortælleværdi om landskabernes dannelseSikring af elementer fra vor fælles kultur-arvSikring og forbedring af biologisk mang-foldighed
Samfundets bæredygtige udviklingFolkesundhed og livskvalitetSamfundets sammenhængskraft ogbefolkningens forståelse for de fællesværdierMulighederne for at forstå mennesketsrolle i forhold til naturenTurisme og bosætning, også i yder-områderneUndervisning og forskning
Fredningerne medvirker således til at løseen lang række opgaver på en gang.De enkelte lodsejere kan opleve indskrænk-ninger i deres råderet ved en fredning – detab, man lider herved, erstattes fuldt ud.
Ovenfor: Usserød Ådal. Bynært område vedHørsholm, fredet 2008.Til højre: Madsebakke på Bornholm, ny ogudvidet fredning 2011. Området rummer bl.a.Danmarks største og mest kendte områdemed helleristninger.
12Handlingsplan for fredning 2013
Sjælsø Øst-fredningen fra2006 standsede aktuelleplaner om tilplantning medlæhegn og opførelse af nybebyggelse, og sikrede der-ved bevarelsen af et åbentog ubebygget landskab ogudsigten over Sjælsø fralandevejen Ravnsnæsvej.
Fredning supplererandre virkemidlerDer er lavet mange andre vigtige tiltag i lovgivningen i de senere år– men fredning kan stadig tilføje noget ekstraNår fredningsinstrumentet nu har eksistereti så mange år, og der i mellemtiden er ind-ført og udviklet mange andre lovregler ogplanværktøjer, så må fredning vel være etforældet værktøj, og opgaverne løses velbedre med de nyere regelsæt ?Fredningers rolle har ændret sig gennemårene – men fredninger kan fortsat på deenkelte lokaliteter supplere de generelle be-skyttelsesregler og øvrige virkemidler medskræddersyede løsninger på de problemer,som de øvrige virkemidler ikke løser.Her skal blot nævnes nogle eksempler :Naturbeskyttelseslovens § 3sikrer engenerel beskyttelse af en række naturtyper(heder, enge, overdrev, strandenge, moserm.v.) imod, at der foretages aktive indgreb,som ændrer naturarealernes tilstand. Menbestemmelsen sikrer ikke imod, at natur-arealerne springer i skov eller på andenmåde gror til. En fredning kan for et konkret
14Handlingsplan for fredning 2013
område fastsætte bestemmelser, der giverkommunen mulighed for en aktiv pleje afarealerne for at opretholde en ønsket tilstand– der kan iværksættes græsning, rydningaf buske og træer m.v. Og en fredning kansamtidig skabe mulighed for at anlæggestier, der giver offentligheden adgang til atopleve disse naturarealer.Desuden har man med en fredning mulighedfor at skabe forbindelse mellem isoleredebeskyttede naturarealer, f.eks. ved at udtagearealer af landbrugsdrift.Planloven og planlovens landzone-bestemmelsersikrer det åbne land modplanløs byspredning og regulerer mulig-hederne for opførelse af byggeri og anlægi det åbne land. Fredningerne kan suppleredenne generelle beskyttelse, f.eks. ved ikonkrete områder at fastlægge forbud modtilplantning med juletræer eller læhegn, somvil afskære udsigten over et smukt landskabeller sløre karakteristiske landskabsformer– eller bestemme, at en allerede eksisterendebeplantning skal fjernes. Og en fredning kangive mulighed for at etablere stier, der giveroffentligheden mulighed for at bevæge sigrundt i det åbne land.For de særligt udpegedeNatura 2000områderudføres der særlig planlægningmed konkrete handleplaner og særlige virke-midler for at sikre gunstig bevaringsstatusfor de arter og naturtyper, som danner udpeg-ningsgrundlag for de enkelte Natura 2000-områder. En fredning kan i nogle tilfældesupplere denne særlige indsats med f.eks. atgive offentligheden bedre adgang til natur-
områderne – naturligvis forudsat, at offent-lighedens adgang ikke er i strid med hen-synet til arterne på udpegningsgrundlaget.Museumslovensikrer en beskyttelse affortidsminder som f.eks. gravhøje. Med enfredning kan man supplere denne beskyt-telse f.eks. ved at frede et større landskabs-område eller kulturmiljø, som indeholderflere fortidsminder eller kulturspor somf.eks. agerspor fra bronzealderen ellerhøjryggede agre. Man kan med en fredningf.eks. også fastsætte bestemmelser om atfjerne beplantning, der dækker for indsyntil fortidsminder, ligesom men gennem enfredning kan skabe offentlig adgang til dissefortidsminder eller kulturmiljøer.Landdistriktsprogrammethar en centralrolle i realiseringen af vand- og naturplanerne,og vil medvirke til en meget betydelig ind-sats for naturen og vandmiljøet. Der er somhovedregel tale om frivillige støtteordninger,f.eks. til udtagning af lavbundsjorder af om-driften med henblik på etablering af våd-områder eller retablering af naturlige vand-standsforhold. En fredning vil evt. kunnesupplere denne indsats ved at gennemførenaturforbedrende tiltag på arealer, hvor derikke opnås frivillige løsninger, hvis der f.eks.er tale om, at der hermed kan lægges ”densidste væsentlige brik” i en større helhed.Landdistriktsprogrammet giver f.eks. ogsåmulighed for at søge tilskud til projekter, derfremmer offentlig adgang til områder af højnaturværdi. En fredning vil kunne være ensupplerende eller alternativ mulighed for atskabe adgang for offentligheden til de nyenaturarealer.
Med en fredning kan der skabes mulighedfor den pleje (f.eks. græsning), der er nød-vendig for at sikre levevilkårene for sjældneplanter.
Handlingsplan for fredning 201315
Bagsværd Sø og Lyngby Søog arealer omkring disse,fredet 2013. Formålet medfredningen er bl.a. at sikrebevaringen af områdetslandskabs-, natur-, kultur-og rekreative værdier.Fredningen sikrer f.eks.,at en evt. udvikling af detnationale rostadion skerunder hensyntagen tilnaturværdierne.
Hvorfor lave en handlingsplan ?Fredning kan så meget forskelligt – man må vælge og prioritereDer er begrænsede ressourcer til rådighedfor fredningsindsatsen.Det er derfor hensigtsmæssigt og nødvendigtat prioritere og målrette fredningsarbejdet– at udvælge, hvilke formål man især finderdet vigtigt at forfølge.Fredningerne bør især anvendes til at løseproblemer eller sikre tilstande, der ikkekan løses eller opnås ved brug af andrevirkemidler.Det må endvidere tilstræbes at målretteindsatsen derhen, hvor man får mest forpengene. I bedste fald kan man med enlille fredningsmæssig indsats gøre en storforskel – f.eks. når man ved at udlægge enmindre, ny stistrækning binder eksisterendeadgangsmuligheder i et naturområde sam-men.Desuden skal man være opmærksom på,at gennemførelse af en fredning ofte tagerflere år og påfører den enkelte lodsejermere eller mindre byrdefulde varige bin-dinger på hans ejendom, for hvilke der skaludbetales erstatning. Såvel hensynet til deinvolverede lodsejere som den samfunds-mæssige økonomi taler derfor også for enfokusering af fredningsindsatsen.I de seneste 20 år er en sådan samletprioritering og fokusering søgt opnåetved udarbejdelse af såkaldte frednings-handlingsplaner.
16Handlingsplan for fredning 2013
Disse handlingsplaner udarbejdes i sam-arbejde mellem de parter, som kan rejsenye fredningssager – Danmarks Natur-fredningsforening, kommunerne og Miljø-ministeren (Naturstyrelsen). Parterne over-vejer sammen:
Hvilke fredningsmæssige opgavetyper,der på det pågældende tidspunkt synesvigtigst og mest aktuelle.Fredningsarbejdet set i en større samletkontekst.Hvorledes man får størst muligt udbytteaf indsatsen på fredningsområdet.
Ved at have en sådan dialog og ved påbaggrund heraf at udforme en handlings-plan for indsatsen skabes et grundlag for,at parterne kan arbejde i samme retning påfredningsområdet.
Bølling Sø ved Engesvang, fredet 2003. Fredningenomfatter 835 ha. og sikrede genskabelsen af Bøllingsø med en vandflade på 360 ha., samt befolkningensadgang til området.Handlingsplan for fredning 201317
Helleristningerpå Madsebakke,senest fredet 2011.
Prioriteringen i Handlingsplanfor fredning 2005Der aftaltes 3 hovedformål, som skulle have højeste prioritet i denfremtidige fredningsindsatsI 2005 udarbejdede Danmarks Naturfred-ningsforening, Amtsrådsforeningen, Kom-munernes Landsforening samt Skov- ogNaturstyrelsen den seneste frednings-handlingsplan. Denne plan kan ses i sinhelhed påwww.naturstyrelsen.dk/Udgivelser/Aarstal/2005/fredning.htmDer var enighed om, at det er vigtigt at holdeden enkelte frednings hovedformål for øje, ogikke forledes til at udvide formålet til emner iperiferien af det egentlige hovedformål. Altsåat fokusere på det vigtige. Hvis et hoved-formål med en fredning eksempelvis er atbeskytte særlige arkæologiske værdier, vil detsom udgangspunkt være irrelevant samtidigtat fastsætte bestemmelser om jagtforbud,selvom der evt. drives intensiv jagt i området.Desuden aftalte man, at det grundlæggendeskulle være nødvendigt at frede det på-gældende område - altså at den ønskedebeskyttelse ikke allerede følger af den øvrigelovgivning, eller at det man ønsker at opnåikke kan opnås bedre og enklere på andremåder.
18Handlingsplan for fredning 2013
Og endelig aftaltes som en forudsætningfor at rejse en fredningssag, at der skullevære en konkret aktuel eller potentiel trusselmod fredningsmæssige værdier i det på-gældende område.I planen opstilledes et emnekatalog af valg-muligheder for den fremtidige frednings-indsats:
De 3 højest prioriterede temaer for denfremtidige fredningsindsats, blev i hand-lingsplan 2005 beskrevet således:Større sammenhængende natur-områderDen stadig større fragmentering ogopsplitning af naturarealerne har (…)medført, at spredningsmulighederne fordyr og planter er blevet forringet. For atskabe plads og mulighed for øget bio-diversitet er det derfor nødvendigt atsikre større sammenhængende natur-områder. Større sammenhængendeområder vil også have en positiv betyd-ning for landskabet og for de geologiskeog kulturhistoriske interesser, ligesom dekan være attraktive som udflugtsmål foroffentligheden.Tilskudsordninger, aftaler m.v. kan imange tilfælde medvirke til at skabesammenhæng, men fredninger kanvære et vigtigt instrument for at opnåen samlet sikring af og naturmæssigsammenhæng i et tilstrækkeligt stortområde, samtidig med at behovet fordrift og pleje kan sikres gennem ud-arbejdelse af en plejeplan for området.Der vil typisk ikke være behov for atsikre hele det udpegede naturområdeved fredning, men der vil være tale omat arbejde med en mosaik af virkemidler,som tilsammen sikrer den store natur-mæssige sammenhæng samtidig med,at der opnås en synergieffekt herved.
Sammenhængende naturområderBiologisk mangfoldighedLandskabsfredningerSikring af nedbrydelige kulturspor i jordenOffentlighedens adgangNationalparkerNatura 2000Naturgenopretning, naturpleje/fri succession
Biologisk MangfoldighedSom tidligere nævnt er Danmark for-pligtet til at stoppe tilbagegangen af denbiologiske mangfoldighed inden 2010.Fredninger er et af flere virkemidler, derkan medvirke hertil, jf. ovenstående, vedat medvirke til at skabe større sammen-hængende områder, hvor der skabesbedre spredningsmuligheder for dyrog planter. I særlige tilfælde vil fred-ninger også kunne medvirke til at sikrenaturgrundlaget for særligt truede arter,hvor det ikke er muligt at sikre grund-laget ved hjælp af anden lovgivning. Bl.a.ved at give adgang til pleje.LandskabsfredningerDer er et stadigt pres på det åbne land,med deraf følgende interessekonflikter.De åbne ubebyggede landskaber, hvorudsynet ikke forstyrres af tekniske anlæg,og som er rige på oplevelsesmuligheder,står i kontrast til den øgede tendens tilmere landbrugsbyggeri og byudvikling idet åbne land. Hertil kommer udvidelseaf infrastrukturen og andre større anlæg,som ikke ønskes placeret i nærheden afbymæssig bebyggelse. Behovet for atbeskytte de store uforstyrrede land-skaber er derfor støt stigende. Ud overat de store uforstyrrede landskaberskaber en visuel forståelse af landskabetog de kulturhistoriske sammenhænge,skabes der også i mange tilfælde etforbedret grundlag for dyrs og plantersspredningsmuligheder og sikring af degeologiske værdier.
De første tre emner: sammenhængendenaturområder, biologisk mangfoldighed oglandskabsfredninger, fandt arbejdsgruppenburde have den højeste prioritet i forhold tilden fremtidige fredningsindsats.I forlængelse af selve handlingsplanen harparterne efterfølgende afholdt årlige møder,med henblik på at drøfte de fredningsfor-slag, der overvejes eller forventes rejst i detkommende år, at få evalueret det forgangneårs indsats og at drøfte sigtelinjerne for defølgende års fredningsindsats.De enkelte parter har dog fortsat mulighedfor at rejse en fredningssag, som ikke tagerudgangspunkt i de overordnede temaer, ogsom de øvrige parter ikke kan tilslutte sig.
Handlingsplan for fredning 201319
Svartingedalen,senest fredet 2013.En ”Jættebold” er enaf de mange særligeoplevelser i dalen.
Nøgletal og udvikling påfredningsområdet sidensidste handlingsplanI gennemsnit pr. år rejses der 10-11 nye fredningssager, der fredes2.000 ha, og der gives ca. 9 mio. kr. i fredningserstatningerHvor mange nye fredningssager rejsesder hvert år?I de sidste ca. 20 år er der gennemsnitligtrejst 10-11 nye fredningssager pr. år.Det fremgår af figur 1, at antallet af nyesager pr. år har været lidt lavere i perioden2004-2011 end i perioden 1992-2004, idet20Handlingsplan for fredning 2013
der er sket et fald fra 11 til 9 nye frednings-sager i gennemsnit pr. år.En del af de rejste sager bliver ikke gennem-ført – fredningsnævnet eller Natur- og Miljø-klagenævnet afviser at gennemføre 8-10% af de foreslåede sager. Tallet for afviste
sager i den sidste periode kan blive højere,når der er truffet afgørelse i alle de sager,der er rejst i perioden.At der sker afvisning af en mindre del affredningssagerne er bl.a. et udtryk for, atde uafhængige nævn foretager en selv-
PeriodeAntal rejste fredningssager i periodeHeraf afgjorte sager pr. 31.12.2011Antal rejste sager pr. år i gennemsnitAfviste sager i perioden
07/1992 - 03/20041341341111
04/2004 – 12/2011724997
stændig prøvelse af fredningens nødven-dighed samt nytteværdien set i forhold tilomkostningerne ved en gennemførelse affredningen.Hvem har rejst sagerne ?Af figur 1 fremgår, at der i perioden 1.4.2004- 31.12.2011 er rejst 72 nye fredningssager.Fredningssager kan rejses af DanmarksNaturfredningsforening (DN), kommunerneeller Miljøministeren (Naturstyrelsen). Fremtil kommunalreformen den 1.1.2007 kunneogså amterne rejse fredningssager. Disseforskellige parter kan rejse nye sager sam-men eller hver for sig. I figur 2 er opstillet,hvor mange sager, de enkelte parter harværet medvirkende til at rejse, i samarbejdeeller alene.Som det vil fremgå, har DN været den mestaktive sagsrejser, idet DN har medvirket tilat rejse 69 % af alle sager i perioden, herafsom eneste sagsrejser i 50 % af sagerne.Kommunerne har været sagsrejser ellermedsagsrejser i 37 % af de rejste sager.
Figur 1. Antal rejste fredningssager i perioder før og efter handlingsplan 2005.
Sagsrejser
Sagsrejser i antal sagerSagsantalI % af sager6914373
Heraf som eneste sagsrejserSagsantal364151I % af sager506211
DNAmter (A)Kommuner (K)Ministeriet (M)Figur 2.
5010272
Alstrup Krat, fredet 2011 – meget gamlehulveje er blandt de kulturspor, der sikresaf fredningen.
Handlingsplan for fredning 201321
Hvilke hovedformål havde de nyefredningssager?For 2 perioder – før og efter udarbejdelsen afhandlingsplan for fredning 2005 – er hoved-formålene med de rejste fredningssageropgjort. Opgørelsen fremgår af figur 3.Det skal bemærkes, at kategoriseringen affredningssagernes hovedformål er forbundetmed fortolkninger, der ikke er helt entydige– eksempelvis rummer fredningsforslagoftest bestemmelser om offentlig adgang;men det er ikke altid et hovedformål. Deenkelte sager har oftest flere hovedformål– summen af de procentuelle andele i figur3 ligger derfor langt over 100%.Som det fremgår af figur 3, opfylder fred-ningerne en lang række meget forskelligehovedformål. Og dette gælder i beggeperioder. Herudover kan bl.a. peges påfølgende:Fredninger med beskyttelse aflandskabersom hovedformål har en fremtrædendeplacering i fredningsarbejdet i beggeperioder. Og andelen er steget fra 25% førhandlingsplan 2005 til 43 % i perioden efterhandlingsplan 2005, i overensstemmelsemed, at det blev besluttet i handlingsplanen,at landskabsfredning skulle være et højtprioriteret hovedformål.Naturgenopretninger siden 2004 stortset bortfaldet som et hovedformål. Detteskyldes, at der i 2004 indførtes nye regleri naturbeskyttelsesloven, som sikrer, at enfredning, der indebærer gennemførelse af
et naturgenopretningsprojekt, kan kungennemføres, såfremt de myndigheder, derer ansvarlige for gennemførelsen af projektetog afholder omkostningerne forbundet her-med, kan anbefale fredningen.
Botanikhar fået en svagt stigende betyd-ning som hovedformål for fredningssager(stigning fra 16 til 19 %), menzoologisomhovedformål er samtidig faldet fra 19 til 8 %.Begge formål optræder i øvrigt ofte i samme
Hovedformål i procent af antal sager rejst i perioden 2004-2011Hovedformål i procent af antal sager rejst i perioden 1992-2004
5040302010
Figur 3. Fordeling af hovedformålet med fredningssager rejst i perioderne 7/1992-3/2004 og 4/2004-12/2011 i %
22Handlingsplan for fredning 2013
dskaGe bologZo iolNaogtuBo irgtaenop nikrrli etnigsk ngovKultu driOrh ftisentli Nat torgieuBy hed ra2næ en 00s0rtgr adgønanBy t om gafgr rådFoM æn ermsRoStål evi der ningørop sioniresnfysam erinldmt p hpgmåenan anlde ægnngmende Re ådena kreaturo tivtmderHovedformål
Lan
sag. Sager hvor et eller flere af disse formålindgår, er faldet fra 28% i første periode til19% i anden periode. Det skal bemærkes,at en række andre sager rummer positivetiltag for biodiversitet, f.eks. ved at fastsættebestemmelser om skånsom skovdrift ellerforbud mod gødskning på visse arealer.Men der kan altså ikke ud af opgørelsenudledes indikationer på, at prioriteringeni handlingsplan 2005 af biodiversitet somhovedformål er slået afgørende igennem.En vigtig årsag hertil er, at de særlige tiltagi Natura 2000-områderne er sat i værk iperioden, og at det i Handlingsplan 2005aftaltes, at fredning i Natura 2000 områderderfor skulle nedprioriteres.Sager med sikring afkulturhistoriskeværdiersom et af hovedformålene har haften svagt faldende vægt – fra 25 % til 21 %– men er stadig et betydende hovedformål.Der er ikke i handlingsplanperioden rejstsager med det hovedformål at understøttearter iNatura 2000–områder(mod 10%af sagerne i den foregående periode).Dette er i overensstemmelse med den ihandlingsplanen aftalte nedprioritering,som har baggrund i, at der med Natura2000-planlægningen iværksættes en langrække andre tiltag for at sikre områdernesudpegningsgrundlag.I Handlingsplan 2005 erStørre sammen-hængende naturområderangivet som etaf de 3 højest prioriterede temaer. Det er ikkei handlingsplan 2005 opgjort for perioden1992-2004, hvor mange af de rejste sager,
der medvirker til at sikre større sammen-hængende naturområder. Det skal be-mærkes, at definitionen af det pågældendeprioriterede tema ikke er helt skarp. Forperioden 2004-2011 er kategoriseringen afsagerne sket ud fra en rummelig vurderingaf områdernes størrelse, fredningsbestem-melsernes indhold samt den evt. sammen-hæng med tilstødende fredninger ellerNatura 2000-områder. Det ses herefter, at enmeget stor del (44%) af de rejste fredningeri perioden 2004-2011 kan siges at medvirketil at sikre større sammenhængende natur-områder. Dette hovedformål har altså højprioritet i fredningsarbejdet, i overens-stemmelse med handlingsplan 2005Af figuren ses også, at en række af de øvrigehovedformål har omtrent samme vægt i deto statistikperioder.Men der er dog sket en stigning i antalletaf sager vedr. bynære grønne områder (fra13 til 18 %), byafgrænsning (fra 18 til 22%) ogrevisioner mhp. anlæg (fra 6 til 10%). Samletkan dette antagelig ses som et udtryk forden øgede urbanisering, og at interesse-modsætningerne omkring anvendelsen afdels de åbne områder i byerne og dels detåbne land omkring byerne er stigende
Kategorier for hovedformål:LandskabGeologiZoologiBotanikNaturgenopretningSærlig skovdriftKulturhistorieOffentlighedens adgangNatura 2000Bynært grønt områdeByafgrænsningModernisering(af eksisterende fredning)Revision (af eksisterende fredning)m.h.p. anlægFormål opfyldt på anden måde(og sagen derfor ikke gennemført)RekreativtStørre sammenhængende natur-områder (indføjet som hovedformålmed handlingsplan 2005 – hoved-formålet ikke opgjort for sager rejstfør denne plan)
Handlingsplan for fredning 201323
Hvad har fredningssagerne kostet ?I perioden 2004-2011 er der truffet endeligafgørelse i 95 fredningssager. I disse sagertilkendtes i Natur- og Miljøklagenævnet(eller i fredningsnævnet, hvis sagen fandtsin endelige afgørelse her) samlede fred-ningserstatninger som angivet i figur 4.Erstatningen udredes af staten og kom-munerne.Samlet set tilkendes der således i nævneneårligt fredningserstatninger på gennem-snitligt omkring 9,4 mio.kr., hvoraf statenudreder 7,8 mio.kr. svarende til 83 %. Dissegennemsnit dækker dog, som det ses, overret betydelige udsving fra år til år.
Det flertal i folketinget, som på baggrund afLille Vildmose-sagen gennemførte lovæn-dringer i 2004 for at sikre bedre økonomiskstyring på fredningsområdet, tilkendegav, atder burde sigtes efter en fremtidig indsatsfor fredninger, der højst var på niveau medde fredningserstatninger, der forelå samledeopgørelser over for de foregående år – hervar de årlige gennemsnitlige frednings-erstatninger 8,6 mio.kr/år, hvoraf statensandel udgjorde 7,4 mio.kr.For perioden 2004-2011 er denne målsæt-ning stort set overholdt. Fredningsindsatsenholder sig med andre ord inden for denramme, som er udstukket af Folketinget.
Tilkendegivelsen fra folketingsflertalletbetyder ligeledes, at den fremtidige indsatspå fredningsområdet fortsat bør holdes påhøjst dette niveau.Den gennemsnitlige tilkendte erstatning pr.afgjort sag i perioden udgør 0,79 mio. kr.pr. sag. Dette gennemsnit dækker ligeledesover betydelige udsving, idet eksempelvisen del sager afgøres uden tilkendelse af er-statning (f.eks. hvis der er tale om offentligtejede arealer, eller hvis sagen afvises).Såfremt de 13 afviste sager fratrækkes, harden tilkendte erstatning pr. gennemført sagudgjort i gennemsnit 0,91 mio.kr. pr. sag,hvoraf statens andel har udgjort 0,76 mio.kr. pr. sag.
2004Erstatning samlet(mio.kr.,afrundet)Erstatning staten(mio.kr.,afrundet)Antal sager afgjortHeraf antal sager afvist4,23,4133
20055,34,082
20063,12,1130
20077,2*5,7*12*2
200815,214,890
200923,818,9203
20106,64,8132
20119,58,571
2004-11i alt74,962,29513
gns/år9,47,8121,6
Figur 4De i skemaet angivne tal for fredningserstatninger medtager ikke renter eller godtgørelser til sagkyndig bistand, og der er ikke medtaget evt. senere forøgelser af erstat-ningen, tilkendt i Taksationskommissionen eller ved domstolene.* de anførte tal for 2007 er ekskl. fredning af Lille Vildmose, med samlet erstatning 57, 7 mio.kr., heraf statens andel 51,9 mio. kr. Dette skyldes, at dette er en helt ekstra-ordinær sag, som forrykker det samlede billede meget, og sagen gav anledning til en række lovændringer, som generelt modvirker, at en lignende sag atter kan opstå.Tallene er opgjort til brug for afrapporteringer til Folketingets Miljøudvalg, hvor folketingets partier har ønsket denne sag holdt ude af opgørelserne.
Erstatningernes størrelse i de 82 gennem-førte sager fordeler sig som vist i figur 5.Som det ses, er langt hovedparten afsagerne i perioden afgjort med samledeerstatninger på 0 kr. eller mindre end1 mio. kr. – det gælder for i alt 64 af de 82sager. En enkelt speciel sag har udløst fred-ningserstatninger på 13,8 mio.kr. – det drejersig om Råbjerg Mile-sagen – og beløbetomfatter 13,5 mio.kr. for statens overtagelseaf arealer, der i de kommende år vil blivedækket af milen.Hvor store arealer blev fredet ?De 82 fredninger, som (udover Lille Vild-mose) gennemførtes i perioden 2004-2011omfattede i alt arealer på ca. 16.100 ha. Engennemført fredning omfattede således igennemsnit ca. 196 ha.
Dette dækker over en bred variation frameget små fredninger (få tusinde m2) tilmeget store fredninger (op til 3.000 hektar).I gennemsnit blev der i perioden fredetgodt 2000 ha. pr. år.Lille Vildmose-sagen indgår ikke i disse tal– denne sag omfattede fredning af et arealpå ca. 7.600 ha.Idet de tilkendte fredningserstatninger(jf. figur 4) udgjorde i alt 74,9 mio.kr., udgjordeden gennemsnitlige fredningserstatning pr.hektar i perioden ca. 4650 kr. Dette gennem-snitstal dækker dog også over meget storevariationer.
403530Antal sager252015105000-11-22-33-44-55-6 6-77-8 8-9 9-10 10-11 11-12 12-13 13-14Råbjerg Mile - seneste fredning gennem-ført 2008, som følge af, at milen efter i enårrække at have bevæget sig på statsejedearealer nu vandrede ind på privatejedearealer med en hastighed på 10-30 meterom året.
M i o . k r.Figur 5. Fordeling af fredningserstatningers størrelse i 83 gennemførte sager i perioden 2004-2011
Handlingsplan for fredning 201325
Lien, Fosdalen og Sand-mosen i JammerbugtKommune. Fredet 2009.Et stort, sammenhængendenatur- og landskabsområdepå ca. 3000 ha., som bl.a.omfatter den 7 km langetidligere kystskrænt Lien.
Udviklingstræk sidenhandlingsplan 2005Virkeligheden ændrer sig, og det skal tænkes ind i fredningsarbejdetEn række forhold af betydning for frednings-arbejdet har ændret eller udviklet sig, sidensidste handlingsplan blev udformet i 2005.Disse udviklingstræk danner baggrund forovervejelserne om retningen for frednings-arbejdet i de kommende år. Her kan isærpeges på følgende:Strukturreformen og nye udfordringerfor planlægningenDen 1.1.2007 trådte strukturreformen i kraft.Denne ændring af det administrative Dan-markskort indebar bl.a., at kommunerne over-tog de opgaver, der knytter sig til pleje affredede områder og tilsyn med disse. Sam-tidig overtog kommunerne planlægnings-kompetencen i det åbne land, som tidligerehavde ligget i amterne. Kommunerne harsåledes nu til opgave gennem planlægningenat videreudvikle afvejningen af naturhensyn,landskabshensyn, adgangsforhold og rekrea-tive behov, landbrugshensyn, vandkvalitets-hensyn, trafik- og byudviklingshensyn m.m. ien sammenfattende fysisk planlægning.I visse tilfælde vil fredning være et af deværktøjer, der vil kunne finde anvendelsetil realisering af særlige dele af denne sam-menfattende planlægning.
26Handlingsplan for fredning 2013
Natura 2000 planerneI Natura 2000-områderne er der gennem-ført en statslig planlægning, og på baggrundheraf har staten og kommunerne udformetkonkrete handleplaner for den indsats, derskal sikre gunstig bevaringsstatus for de arterog naturtyper, der har været udpegnings-grundlaget for de enkelte områder. Hervedsikres med andre virkemidler end fredningen meget betydelig indsats for naturen i disseområder, og samtidig for naturkvaliteten ogbiodiversiteten i Danmark og på et europæiskplan.KlimaforandringerDet er kommet til at stå klart som en grund-læggende præmis, at der vil ske klima-ændringer, og at dette kan få konsekvenserf.eks. i form af større risiko for oversvøm-melser. Denne risiko kan imødegås ved atudføre klimatilpasningsprojekter, også i detåbne land, som samtidig giver mulighederfor at skabe ny natur.Natur- og landbrugskommissionen foreslårdisse projekter finansieret ved spildevands-afgifter og stormflodsordning. Umiddelbartsynes det således ikke relevant at forestillesig, at fredninger skal få en betydende rollei denne sammenhæng. Klimatilpasnings-hensynet bør dog overvejes i konkretefredningssager, der er rejst med andrehovedformål – f.eks. kan det være relevantat udforme en fredning således, at den ikkeumuliggør, at man med andre virkemidlerændrer hydrologien i et område.Handlingsplan-arbejdsgruppen vil i fremtidenfølge udviklingen af løsninger på klima-
tilpasningsområdet, og drøfte eventuellefølgevirkninger for fredningsområdet – ogemnet kan behandles nøjere i den næsterevision af handlingsplan for fredning.I relation til mulighederne for at modvirkeklimaændringer ved at mindske udledningaf drivhusgasser fremgår af Natur- og land-brugskommissionens rapport, at:”Der er mange steder mulighed for at opnåsynergi-gevinster, hvis den nye natur mål-rettes og tænkes sammen med øvrigehensyn. F.eks. kan udtagning af landbrugs-jord i ådale skabe ny, værdifuld og meresammenhængende natur samtidig med, atudvaskningen af næringsstoffer nedsættesog vandmiljøet forbedres. Udledningen afdrivhusgasser kan også mindskes ved at ud-tage de mest kulstofholdige lavbundsjorder.”Natur- og Landbrugskommissionen foreslår,at dette søges opnået ved, at der gennemEU-støtteordninger kompenseres for udtag-ning af lavbundsjord. I så fald er det muligt,at fredninger i visse tilfælde kan suppleredisse virkemidler i den samlede udvikling afnaturområder i ådale og på andre lavbunds-arealer, f.eks. ved at tilvejebringe forbedredeadgangsforhold for befolkningen.De enkelte nye fredninger kan fremoverforsøges formuleret således, at der er enrobusthed overfor konsekvenser af kom-mende klimaforandringer, f.eks. havstigning.BefolkningsudviklingI Østjylland og på Sjælland er befolknings-tilvæksten betydeligt over landsgennem-snittet. Det samme gælder antallet af
arbejdspladser. I de vækstprægede byerbliver der tale om ganske betydelig befolk-ningstilvækst og behov for boliger i stort tal,og presset på grønne områder og det om-liggende åbne land vil blive forstærket, ogbehovet for god rekreativ tilgængelighedvil øges. Generelt skal disse udfordringer idet væsentligste løses gennem god plan-lægning. I nogle tilfælde kan en fredningdog medvirke til f.eks. at skabe bedreadgangsforhold i bynære naturområder ogtil at bevare eller udvikle et sådant områdeskarakter. Og i nogle tilfælde kan interesse-modsætningerne omkring anvendelsen afet bynært grønt område blive forstærket ien sådan grad, at det kan være relevant atoverveje en fredning af området.
Usserød Ådal, fredet 2008. Et bynært grøntareal med god tilgængelighed.
Handlingsplan for fredning 201327
Areal ved Sjælsø, fredet 1961.De eksisterende frededeområder vil kunne indgåsom vigtige elementer idet foreslåede nationalenaturnetværk.
Natur- ogLandbrugskommissionensamt Naturplan DanmarkKommissionens anbefalinger og den kommende Naturplan Danmarker af væsentlig betydning for det fremadrettede fredningsarbejdeRegeringen nedsatte i marts 2012 en uaf-hængig Natur- og Landbrugskommission,som i april 2013 er fremkommet med anbe-falinger om virkemidler og initiativer, der kanbidrage til realisering af en helhedsorienteretstrategi for en grøn omstilling af dansk land-brug og en styrkelse af naturen i Danmark.28Handlingsplan for fredning 2013
Kommissionen peger på, at der er behovfor større sammenhængende naturnetværk:”Den danske natur er også for opsplittet ogbestår mange steder af små arealer. Det gørdet svært for arterne at sprede sig og dannelevedygtige bestande. Derfor og på grund
af den manglende pleje af den eksisterendenatur er den biologiske mangfoldighedunder pres. (…)””En kortlægning af et nationalt naturnet-værk med eksisterende og potentielt værdi-fulde natur- og landskabsområder kan sikre,
at hensynet til naturen styrkes i den fysiskeplanlægning. Samtidig kan det bruges til atprioritere indsatsen, hvor den giver mesteffekt og værdi.”Natur- og Landbrugskommissionens anbe-falinger til mere og bedre natur er bl.a.:
Etablering af et nationalt naturnetværk,som skal danne en ramme for den lang-sigtede prioritering af ressourcer til atskabe en mere sammenhængende naturi Danmark. Naturnetværket bør omfattede eksisterende, meget værdifuldenaturområder, men skal også omfattenye natur- og skovområder. Etableringaf ny natur, større naturgenopretnings-projekter og andre særlige naturindsatserskal målrettes det nationale naturnetværk.Oprettelsen af en national naturfond.En bedre udnyttelse af mulighederne iEU’s landbrugspolitik i forhold til naturog biodiversitet.
Her tænker kommissionen på mulighedernefor effektivisering af strukturen og organise-ringen af fredningsinstituttet.Arbejdsgruppen lægger vægt på, at nær-værende handlingsplan også tjener til atunderstøtte en optimering af udbyttetaf fredningsindsatsen, og parterne vil i detkommende fredningsarbejde være opmærk-som på mulighederne for at understøtte detforeslåede samlede nationale naturnetværk,hvis Natur- og Landbrugskommissionensanbefaling realiseres.Rapporten peger endvidere på, at statenbør gå foran med en indsats på sine egnearealer:I statsskovene og på de statsejede natur-arealer er der en særlig forpligtelse til at gåforan, indfri samfundsmæssige ønsker oggøre en ekstra indsats. Ved formulering afmålsætninger for naturen og den biologiskemangfoldighed i Danmark er det derforvæsentligt at få fastlagt, hvordan de stats-lige arealer skal bidrage.Også på fredningsområdet bør man væreopmærksom på de særlige fredningsmæs-sige værdier, som måtte være til stede påde statsligt ejede arealer.Natur- og Landbrugskommissionens anbe-falinger kan være et grundlag for den kom-mende Naturplan Danmark, som er meldtud i regeringsgrundlaget fra oktober 2011:
Opfyldelse af målene anbefales således bl.a.sikret ved oprettelse af en ny naturfond ogmålretning af EU’s tilskudsmuligheder, så-ledes at der bl.a. sikres bedre økonomi i atlade udføre naturpleje ved afgræsning ellerhøslæt. Disse nye muligheder skal ifølgekommissionen supplere de eksisterendeindsatser, der skal fortsætte med uformind-sket styrke. Det påpeges således af kom-missionen, at”Fredninger er et væsentligtvirkemiddel i naturpolitikken, og det erderfor vigtigt, at fredningssager og tilsynmed fredninger mv. administreres effektivtfor at optimere udbyttet af frednings-indsatsen.”
Regeringen vil derfor fremlægge enNaturplan Danmark, der vil have tilhensigt:At sikre, at naturens mangfoldighed,variation og skønhed bevares ogudvikles på en måde, der er bære-dygtig og til gavn for velfærden ogmenneskers trivsel i Danmark.At der skabes mere natur ogetableres mere skov – også bynært.At sikre Danmark som et varieret,spændende og attraktivt land meden rig natur med sammenhængendenaturområder og et rent miljø, ogsåtil havs.At medvirke til at gøre Danmarksnatur mere robust over for følgerneaf de klimaændringer, der synesuundgåelige.At bidrage til at reducere Danmarksklimaforurening.Og som tager udgangspunkt i EUog FN beslutninger og love om hav-miljø, vandmiljø, naturbeskyttelseog biodiversitet.
Når Naturplan Danmark foreligger vil detvære naturligt, at også fredningsindsatsenunderstøtter de sigtelinjer, som evt. udstik-kes i Naturplan Danmark.
Handlingsplan for fredning 201329
Fra Ganløse og SlagslundeTunneldale, fredet 2010.Omfattede 2 større om-råder, de sidste brikker i etsammenhængende net affredninger af tunneldale,opbygget siden 1940’ernei den såkaldte FarumNaturpark.
Prioritering af denfremtidige fredningsindsats3 hovedformål gives særlig høj prioritet i de kommende årsfredningsarbejdeDet er i det fremadrettede fredningsarbejdefortsat vigtigt at have følgende grundlæg-gende forhold for øje:
at fredninger ikke bør anvendes til atopnå formål, som kan opnås ligeså godteller bedre med andre ordninger (f.eks.i Natura 2000-områder, hvor handle-planerne fastlægger en indsats, som skalrealiseres med særlige støtteordninger).at der som udgangspunkt skal fore-ligge en aktuel eller en potentiel konkrettrussel mod fredningsværdierne i detpågældende område – denne forud-
at fredninger ikke bør anvendes der, hvorden ønskede beskyttelse allerede er sikretgennem den generelle naturbeskyttelses-,eller planlovgivning.
sætning er dog ikke afgørende, hvis derer tale om unikke fredningsmæssigeværdier af væsentlig national betydning,jf. nedenfor.at der skal fokuseres på de væsentligefredningsformål i de enkelte sager.at der skal være et relevant forholdmellem det, der opnås med fredningenog omkostningerne ved at gennemførefredningen.
30Handlingsplan for fredning 2013
Hertil kommer, at:den samlede fredningsindsats i over-ensstemmelse med folketingsflertalletstilkendegivelse i 2004 fortsat økonomiskbør holdes på højst samme niveau somfor årene forud for lovændringerne (sam-lede tilkendte fredningserstatninger påca. 8,6 mio. kr./år).Indenfor disse rammer er det, blandt denbrede vifte af mulige indsatsområder forfredning, efter parternes opfattelse vigtigstat give særlig høj prioritet til følgende fred-ningsformål:Større, sammenhængende naturområderDen stadig større fragmentering og op-splitning af naturarealerne har medført, atspredningsmulighederne for dyr og planterer blevet forringet. For at skabe en mererobust natur og mulighed for øget biodiver-sitet er det derfor nødvendigt at sikre størresammenhængende naturområder. Størresammenhængende områder vil også haveen positiv betydning for landskabet og forde geologiske og kulturhistoriske interesser,ligesom de kan være attraktive som udflugts-mål. Fredningen kan sikre eller tilvejebringedet naturområde, som kan binde tilstødendenaturområder sammen som en helhed,ved at ”lægge den lille brik”, der mangler iet større netværk. Eller fredningen kan i sigselv omfatte et større naturområde, og sikreeller forbedre dette. Herved vil det samti-dig være muligt at understøtte Natur- ogLandbrugskommissionens anbefaling omsammenhængende naturnetværk. Når etevt. naturnetværket er fastlagt, vil parterne
i fredningsarbejdet være særligt opmærk-somme på at understøtte dette netværk.Landskabsfredning– større, uforstyrrede landskaberVed at sikre de mest værdifulde landskabermod spredt bebyggelse, tekniske anlæg, ter-rænændringer og mod udsigtshæmmendetilplantning, sikres, at befolkningen fortsatkan opleve uforstyrrede landskaber, somhar en fortælleværdi om landskabernesdannelse, kulturspor m.v., og som samtidighar en umiddelbar rekreativ og oplevelses-mæssig værdi, og medvirker til at sikrespredningsmuligheder for dyr og planter.Såfremt Natur- og Landbrugskommissionensanbefaling om et nationalt naturnetværkrealiseres, vil parterne i fredningsarbejdetvære særligt opmærksomme på at under-støtte dette netværk.Perlerne – de unikke, de vigtigste, denationalt værdifulde lokaliteterDer er løbende gennem årene fredet mangesærligt værdifulde lokaliteter. Men med dettesærligt prioriterede mål for fredningsarbejdetsøges modvirket, at fredningsarbejdetpræges for meget af sager, som sigter påat afværge små projekter af lokal karakter– og at der i stedet sættes fokus på at sikrede allervigtigste fredningsværdier. Lokalite-terne der sigtes til her, er af den karakter,som ganske enkelt ikke må gå tabt, fordi vikun har få lokaliteter af den pågældende arteller kvalitet. – og hvor det derfor er oplagt,at den pågældende lokalitet skal sikresmed den meget stærke beskyttelse, somen fredning udgør. Det kan eksempelvis
Ved fredningen af Ganløse og SlagslundeTunneldale i 2010 sikredes bl.a. bevaringaf landskaberne samt muligheden for atetablere et sammenhængende stisystemgennem områderne.
Handlingsplan for fredning 201331
være en unik geologisk lokalitet, et ganskesærligt landskab, et helt særligt levested foren speciel art eller et unikt kulturspor samtdettes omgivelser. Det er for disse særligelokaliteters vedkommende ikke afgørende,om der er en aktuel eller potentiel trusselmod fredningsværdierne, eller at den gene-relle lovgivning yder en vis beskyttelse.Det vil være naturligt, at der i det fremtidigefredningsarbejde er opmærksomhed påevt. at inddrage Naturstyrelsens arealer ellerandre statsejede arealer, såfremt der her ersærlige fredningsværdier af national betyd-ning, eller såfremt der ved inddragelse afdisse arealer kan sikres sammenhængendelandskabs- eller naturmæssige helheder.Med den her beskrevne prioritering sigtesimod, at fredningsarbejdet dels fokuseres påde lokaliteter, hvor værdierne har en sådankarat, at anvendelsen af lovgivningens stær-keste beskyttelse er nødvendig og naturlig,dels at fredningsarbejdet kan målrettes modde sammenhængende områder og netværk,som vil skulle realiseres, hvis Natur- og Land-brugskommissionens anbefaling om etnaturnetværk realiseres.
Det skal afslutningsvis bemærkes, at hand-lingsplanen har skabt en fælles forståelsefor prioriteringen af den fremtidige fredningsindsats. Der vil dog fortsat kunne forekommefredningssager, som en eller to af parterneaf særlige årsager ønsker at rejse, uanset atsagen ikke tager udgangspunkt i de særligthøjt prioriterede fredningsformål, og uansetat den/de øvrige parter ikke kan tilslutte sigsagens rejsning.Parterne vil afholde opfølgningsmødermindst en gang årligt for at evaluere detforgangne års fredningsindsats samt drøftesigtelinjerne for det kommende års indsats.Parterne har aftalt, at handlingsplanen tagesop til evaluering og evt. revision i 2020.
Bagsværd Sø og Lyngby Sø og arealer omkringdisse, fredet 2013. Formålet med fredningen er bl.a.at sikre bevaringen af områdets landskabs-, natur-,kultur- og rekreative værdier. Fredningen sikrer f.eks.,at en evt. udvikling af det nationale rostadion skerunder hensyntagen til naturværdierne.32Handlingsplan for fredning 2013
Naturstyrelsen, Kommunernes Landsforening og Danmarks Naturfredning harudformet denne handlingsplan som et fælles grundlag for prioriteringen af denfremadrettede indsats på fredningsområdet.Handlingsplanen erstatter en tilsvarende handlingsplan fra 2005.
MiljøministerietNaturstyrelsenHaraldsgade 532100 København Øwww.nst.dk