Folketingets Miljøudvalg
Att.: Lone Loklindt
Formand for Miljøudvalget
Indlæg til brug for revision af vandsektorloven, vandprisloven og lov om
folkevalgte vandforbuger-repræsentanter.
16.09.14
Til Folketingets Miljøordførere, Miljøministeren, Fødevareministeren, Finansministeren:
1. Lad være med at afskaffe (valg af) vandforbrugerrepræsentanter. Fortsæt muligheden for at
vandforbrugere deltager i bestyrelsesarbejdet i vandforsyningsselskaber uden indblanding fra
kommunalpolitik. Bak op om etablering af Vandforbrugerråd med valgte repræsentanter.
2. Afskaf afgifter og moms af drikkevandsprisen, eller omdiriger fremadrettet afgifterne til
vandforsyningsformål.
3. Tilbagefør venligst den allerede opkrævede restskat, afgifter og moms til medfinansiering af
f.eks. klimatilpasning, herunder udgifter til regnvandsbehandling. Fremtidig byrdefordeling:
Vandforbrugere, dvs. via vandpris 33 %, Kommunemedfinansiering 33 % og
Statsmedfinansiering 33 %.
4. Lav om på afregningsform for vejafvanding, så Kommuner og Stat betaler for den faktiske
udgift til bortskaffelse/behandling af vejvand i vandselskaberne.
5. Regering og Folketing må arbejde på at gøre drikkevand bedre og billigere. Og lovgive om
enkle systemer som muliggør decentral anvendelse af regnvand til toiletskyl. Start med alle de
offentligt ejede bygninger.
6. Indfør bindende regler for alle vandforsyninger for maximalt lækagetab på 4 %. Stop
bonusudbetalinger og decharge-bevilling ved lækagetab over 8%.
7. Stop den automatik, der hersker når vandbranchen, stat og kommuner blot regner med at
vandforbrugerne fortsat bare betaler uden at bede om indsigt og bede om mulighed for at få
indflydelse.
Baggrund:
Selskabsdannelsen blev meget dårligt modtaget af Danva og de mange
daværende kommunale forsyningsafdelinger. Jeg var dengang Teknisk Chef i
Rødovre Kommune og deltog i selskabsdannelsen og har deltaget i utallige drøftelser med kolleger,
som regel i faglige fora i Danva.
Danva udarbejdede længe før ønsket om selskabsdannelser bench-mark, fordi der er så stor forskel på
vandforsyningsydelser i mellem de mindre private forsyninger og de større kommunale. Det var et
politisk ønske at vurdere disse forskelle. Man ønskede tillige at indføre topstyrede rationaliseringer,
idet man havde en mening om et effektiviseringspotentiale i sektoren på kr. 1 milliard årligt.
Det skulle senere vise sig at dette er langt større.
DER ER STADIGVÆK EN KÆMPEFORSKEL I VANDPRISERNE OVER DET GANSKE
LAND.
Hidtil var økonomien og vandprisen defineret af de politiske udvalg af Borgmesteren.
Alle investeringer blev afskrevet samme år efter kommunale regler og vandprisen blev hævet såfremt
kommunens miljøudvalg mente at udgifterne berettigede hertil.
1