Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 471
Offentligt
1493446_0001.png
NOTAT
Jord & Affald
J.nr. 029-00256
Ref. cespa/namki/micbj
Den 12. september 2014
Lovforslag om ændring af lov om miljøbidrag, godtgørelse og
skrotningsbidrag i forbindelse med ophugning og skrotning af biler og
lov om miljøbeskyttelse
Hovedindholdet i lovforslaget vedrører indførelse af obligatorisk digital
kommunikation, diverse ændringer vedrørende administration af
godtgørelsesordningen, herunder en ny supplerende betingelse for udbetaling af
skrotningsgodtgørelse, nedsættelse af betalingssats for indsamling af bærbare
batterier og akkumulatorer og ændringer vedrørende Seveso-direktivet og
mineaffaldsdirektivet.
1) Obligatorisk digital kommunikation
Udkastet til lovforslag bemyndiger miljøministeren til at indføre krav om digital
kommunikation i forbindelse med ansøgninger vedrørende udbetaling af
skrotningsgodtgørelser og for ansøgningssager om registrering i Affaldsregistret.
Der er allerede bemyndigelse til at indberetninger om affald skal ske digitalt,
bemyndigelsen udvides til også at omfatte den øvrige kommunikation omkring
indberetning af affald.
Det er hensigten, at der skal etableres et it-system til brug for den obligatoriske
digitale kommunikation og i den forbindelse indføres automatisk sagsbehandling
for ansøgningssager vedrørende udbetaling af skrotningsgodtgørelse. Med
udtrykket »automatisk sagsbehandling« menes sagsbehandlingsskridt, som
indebærer en maskinel behandling på baggrund af nogle faste og entydige
kriterier, uden at en fysisk person er sagsbehandler. Automatisk sagsbehandling
bevirker, at it-systemet træffer afgørelse og sender afgørelsen til modtageren
øjeblikkeligt, når de påkrævede oplysninger er indtastet af ansøgeren.
Det er også hensigten at indføre automatisk sagsbehandling for ansøgningssager
vedrørende visse typer af registreringer i Affaldsregistret. Det vil i første omgang
dreje sig om registrering af forhandlere, mæglere, transportører og
indsamlingsvirksomheder uden forbehandling.
Endelig bemyndiger udkastet til lovforslag miljøministeren til at fastsætte regler
om digital betaling af gebyrer fastsat i medfør af miljøbeskyttelsesloven.
Forslaget er for så vidt angår de påtænkte bestemmelser om digitalisering et led i
realiseringen af regeringens mål om, at al kommunikation mellem borgere,
virksomheder og det offentlige skal foregå digitalt inden udgangen af 2015, hvilket
fremgår af regeringsgrundlaget ”Et Danmark, det står sammen” (oktober 2011).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Lovforslaget understøtter tillige Den Fællesoffentlige digitaliseringsstrategi (2011-
2015): ”Den digitale vej til fremtidens velfærd”.
2) Ændringer til administration af godtgørelsesordningen m.v.
Godtgørelsesordningen administreres i dag af en ekstern administrator,
Miljøordning for biler. Når der indføres automatisk sagsbehandling, får den
sagsbehandling, der fortsat skal udføres af fysiske sagsbehandlere, et mindre
volumen. Alle sager, hvor sagsbehandling indebærer en konkret vurdering,
foretages i øjeblikket af Miljøstyrelsen. Der lægges op til, at disse sager fremover
skal løses af den eksterne administrator. Da opgaven, der skal løses af den eksterne
administrator, ændrer karakter, forventes det, at opgaven overføres til Dansk
Producentansvarssystem (DPA-System). De har erfaring med at træffe afgørelser,
der indeholder en konkret vurdering vedrørende producentansvar på batteri-,
elektronik- og bilområdet. Af retssikkerhedsmæssige hensyn foreslås det at
indføre en klageadgang for afgørelser truffet af den eksterne administrator.
Yderligere indføres der en supplerende betingelse for udbetaling af godtgørelse i
forbindelse med skrotning og ophugning af biler, nemlig at der ikke er opnået
godtgørelse af registreringsafgiften hos Skat, eller at køretøjet efter afmeldelse fra
Køretøjsregistret ikke må have været indregistreret i et andet land. Denne
betingelse skal sikre, at ordningen alene anvendes til at opnå en miljømæssig
effekt i Danmark.
Der lægges endvidere op til, at der på bekendtgørelsesniveau indføres en mulighed
for, at en ejer kan give samtykke til, at en autoophugger kan prøve at sælge en bil i
op til to måneder efter at bilen er afleveret, hvilket er en ny mulighed. For at skabe
et tilsyn af denne nye administration pålægges kommunerne, efter aftale med KL,
pligt til at udføre et antal fysiske stikprøvekontroller.
3) Bærbare batterier og akkumulatorer
Derudover indeholder udkastet forslag til nedsættelse af den sats, som
producenter og importører af bærbare batterier og akkumulatorer betaler til
finansiering af den kommunale indsamling af udtjente bærbare batterier og
akkumulatorer, jf. miljøbeskyttelsesbeskyttelseslovens § 9 u, stk. 2. Satsen udgør
pt. 6,13 kr./kilo markedsførte bærbare batterier og akkumulatorer og foreslås
nedsat til 5,05 kr./kilo. De økonomiske byrder vil dermed blive lettet for
producenter og importører af bærbare batterier og akkumulatorer. Det foreslås, at
satsen ændres pr. 1. januar 2016, da producenter og importører skal indberette
markedsførte mængder bærbare batterier og akkumulatorer pr. kalenderår. Satsen
blev indført pr. 1. januar 2009 og blev senest reguleret pr. 1. januar 2012.
Reguleringen var en forhøjelse, fordi indberetninger fra kommunerne viste, at
betalingen var blevet fastsat for lavt i forhold til at dække kommunernes
omkostninger.
4) Beredskabsplaner og ændring af titelnoten
Forslaget indeholder desuden en ændring af noten til miljøbeskyttelseslovens titel
som konsekvens af, at direktiv 2012/18/EU erstatter og ophæver det eksisterende
direktiv om regulering af risikovirksomheder. Herudover indeholder forslaget nye
hjemler i miljøbeskyttelsesloven for ministeren til at fastsætte regler om
udarbejdelse af eksterne beredskabsplaner for visse virksomheder og til at
fastsætte regler om inddragelse af offentligheden i forbindelse hermed.
2