Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 47
Offentligt
1293491_0001.png
1293491_0002.png
Fra:EuroparlPress-Dansk-redaktion-(DA) [mailto:[email protected]]Sendt:22. oktober 2013 16:59Emne:Parlamentet sætter stopper for farlig ophugning af gamle skibe
Press release - Communiqué de presse - 22.10.2013
Parlamentet sætter stopper for farlig ophugning af gamleskibe

Parlamentet godkendte tirsdag nye regler, der vil sætte en

stopper for skrotning af gamle skibe registreret i EU på strande

uden for Europa samt sikre, at de i stedet bliver genbrugt i EU-

godkendte anlæg verden over. Ophugning af skibe på strande

bringer arbejdernes sundhed, sikkerhed og miljøet i fare, siger

MEPerne. De nye regler er allerede aftalt med medlemslandene.

"Jeg vil gerne understrege, at dette ikke er et angreb mod Indien,Bangladesh eller Pakistan - de lande, hvor der i øjeblikket foregårophugning på strandene - men derimod mod den farlige og megetforurenende praksis med strandophugning", sagde Carl Schlüter, derer ansvarlig for forslaget i Parlamentet. "Denne forordning giverdisse lande et incitament til at foretage de nødvendige investeringer iordentlige skibsophugningsanlæg - frem for alt af hensyn til sikre ogmiljøvenlige arbejdspladser i deres lande", tilføjede han.

EU-liste over genanvendelsesanlæg

Fremover vil skibe registreret i EU skulle ophugges på EU-godkendte ophugningsanlæg, der skal opfylde særlige krav, værecertificerede og efterses regelmæssigt.Under forhandlingerne med medlemsstaterne styrkede Parlamentetde foreslåede krav, bl.a. ved at forpligte selskaber, der ophuggerskibe, til at arbejde i særlige anlæg, som skal være "udformet,bygget og drevet på en sikker og miljømæssigt forsvarlig måde".Anlægget skal inddæmme alle farlige materialer under heleskibsophugningsprocessen med henblik på at forhindre udslip afdisse materialer til miljøet samt håndtere farlige materialer og farligtaffald på helt tætte gulve forsynet med et effektivt afløbssystem.Mængden af affaldet skal kunne dokumenteres og må udelukkendehåndteresigodkendteaffaldsbehandlingsanlægellergenanvendelsesanlæg.Skibe fra tredjelande vil ligesom skibe fra EU skulle leve op tilforordningen, for så vidt som de skal være i besiddelse af en listeover farligt materiale, når de anløber en havn i EU.Håndhævelsesforanstaltninger, herunder sanktioner, vil skullefastsættes af medlemsstaterne.
Kommissionen skal undersøge muligheden for et oprette et finansieltinstrument, der kan lette sikker og forsvarlig ophugning af skibe ogevt. fremsætte et lovforslag inden for 3 år efter, at forordningen ertrådt i kraft.

Næste skridt

Forordningen vil tidligst være gældende 2 år efter dens ikrafttrædenog senest 5 år efter. Den endelige dato afhænger af, hvornår detsamlede maksimale årlige skibsophugningsoutput på deskibsophugningsanlæg, der er opført på den europæiske liste, udgørmindst 2,5 mio. light displacement tonnage.Bestemmelserne om genanvendelsesanlæg til skibe vil væregældende 1 år efter, at forordningen træder i kraft.Plenaren godkendte aftalen med Rådet om den nye forordning med591 stemmer for, 47 imod og 32 undladelser.
Kontakter
Baptiste CHATAINPress UnitTelephone number(+32)2 28 40992 (BXL)Telephone number(+33)3 881 74151 (STR)Mobile number(+32)498 98 13 37[email protected]Twitter@EP_Environment
Jens JENSENMedia Services & Monitoring UnitTelephone number(+45)33 14 33 77Telephone number(+33)3 881 74713 (STR)Mobile number(+45)41 19 05 11[email protected][email protected]
Rikke ULDALLPress UnitTelephone number(+32)2 28 42976 (BXL)Telephone number(+33)3 881 72033 (STR)Mobile number(+32)498 98 32 57[email protected]