Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 468
Offentligt
1398266_0001.png
Forslag til
Nationalpark
Skjoldungernes Land
Høringsmateriale
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398266_0002.png
Det kan du læse om
Du kan give din mening til kende,
side 1
Forslag til Nationalpark Skjoldungernes Land,
side 3
Målsætninger for Nationalpark Skjoldungernes Land,
side 7
Nationalparkfond Skjoldungernes Land og nationalparkbestyrelsen,
side 11
Nationalparkens økonomi,
side 13
Rammer for kommunernes planlægning,
side 15
Om nationalparkloven,
side 19
Bilag 1: Udkast til bekendtgørelse,
side 22
Bilag 2: Resumé af miljørapport,
side 24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398266_0003.png
Har du har bemærkninger eller forslag, som du mener skal indgå
i vurderingen, skal du sende dem skriftligt til Naturstyrelsen,
enten via mail til [email protected], eller som brev til Naturstyrelsen,
Haraldsgade 53, 2100 København Ø. Høringssvar skal være
Naturstyrelsen i hænde senest 31. december 2014.
Du kan give din mening til kende
Oprettelsen af nationalparken beror i høj grad på
lokal opbakning og borgerinddragelse. Derfor er
det vigtigt, at du giver din mening til kende.
Debat i fire måneder
I dette hæfte finder du en beskrivelse af forslaget
til Nationalpark Skjoldungernes Land. Forslaget
består af:
På hjemmesiden kan du også få mere information
om nationalparken.
Har du spørgsmål?
Hvis du efter at have læst hæftet skulle have nogle
spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.
Vores kontaktinformationer står nederst på denne
side.
Efter høringsperioden vurderer miljøministeren de
indkomne høringssvar og foretager på den
baggrund eventuelt ændringer i bekendtgørelsen.
Herefter underskriver og udsteder ministeren
bekendtgørelsen om Nationalpark Skjoldungernes
Land, og så er nationalparken formelt en realitet.
Kontaktinformation
Naturstyrelsen
Haraldsgade 53
2100 København Ø
Telefon 72 54 30 00
[email protected]
Roskilde, Lejre og Frederikssund kommuner
v. Lejre Kommune
Møllebjergvej 4
4330 Hvalsø
Telefon 46 46 48 95
[email protected]
En beskrivelse af grundlaget og målsætningerne
for Nationalpark Skjoldungernes Land
Forslag til nationalparkbestyrelsens
sammensætning
Nationalparkens økonomiske grundlag
Udkast til bekendtgørelse for Nationalpark
Skjoldungernes Land
En miljørapport
Forslaget til Nationalpark Skjoldungernes Land
er udarbejdet på baggrund af ansøgningen fra
Roskilde, Lejre og Frederikssund kommuner,
Slutrapporten fra Undersøgelsesprojektet fra 2005
samt det efterfølgende arbejde, som Projekt Skjold-
ungelandet har gennemført frem til 2014, herunder
to nye rapporter om naturværdier og natursam-
menhænge, som erstatter tilsvarende rapport fra
Undersøgelsesprojektet. Forslaget er til debat og
høring i 16 uger til og med 31. december 2014.
Mulighed for mere debat og information
I høringsperioden gennemfører Naturstyrelsen
lokale arrangementer i samarbejde med
kommunerne. Arrangementerne vil blive
annonceret på www.danmarksnationalparker.dk
samt i lokale dagblade.
Forslag til Nationalpark Skjoldungernes Land
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398266_0004.png
Bidstrup Skovene – nationalparkens største
skovområde
2
Forslag til Nationalpark Skjoldungernes Land
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398266_0005.png
Forslag til Nationalpark
Skjoldungernes Land
Nationalpark Skjoldungernes Land er udpeget på grund af områdets unikke
natur-, landskabs- og kulturhistoriske værdier. Samarbejde, medejerskab og
planlægning er afgørende for, hvordan nationalparken udvikler sig på længere
sigt.
Nationalpark Skjoldungernes Land byder på et
mangfoldigt og varieret landskab, som er rigt på
natur, kulturhistorie og oplevelser med Roskilde
Fjord og kystnær natur, ådale, som gennemskærer
agerlandet, enge og overdrev, søer og moser samt
store og små skove. Kulturhistorien og det tætte
samspil mellem natur og menneske ses og opleves
overalt i nationalparken med spor fra sten- og
jernalderen, haller og skibssætninger fra vikingerne
og de tidligere kongemagter. Nationalparken rum-
mer også voldsteder, herregårds- og landsbymiljøer
samt den historiske del af Roskilde by med
Roskilde Domkirke.
Nationalpark Skjoldungernes Land giver gode
muligheder for at sikre kontinuiteten i den
eksisterende natur og udvikling af ny natur og
dermed øge den biologiske mangfoldighed.
Endelig giver det tætte samspil mellem natur,
landskab og kulturhistorie gode muligheder for
formidling, oplevelser og friluftsliv.
Samlet set kan nationalparken være med til at
skabe en positiv lokal udvikling ved en målrettet
indsats for at bevare, styrke og synliggøre natur,
landskab og kulturhistorie gennem samarbejde
og partnerskaber med myndigheder, lodsejere,
virksomheder, organisationer, uddannelses- og
formidlingsinstitutioner m.fl.
Tæt samspil
Nationalpark Skjoldungernes Land vil blive skabt i
et tæt samspil mellem nationalparkbestyrelsen og
lokalsamfundet, Roskilde, Lejre og Frederikssund
kommuner, Naturstyrelsen, organisationer, lodsejere,
landbrug, naturgæster samt andre interessenter.
En stor del af nationalparken er i privat eje.
Samarbejdet mellem aktørerne er afgørende for,
hvordan nationalparken udvikler sig. Kodeordene
er planlægning, frivillighed og lokal medindflydelse.
En nationalpark bliver i sagens natur ikke skabt
fra den ene dag til den anden, men vil være et
resultat af en langsigtet planlægning og udvikling
over en længere årrække. En opgave som den
kommende nationalparkbestyrelse skal tage sig af.
Nationalparkens grænser
Nationalpark Skjoldungernes Land udgør ca.
17 km
2
og omfatter den sydlige del af Roskilde
Fjord, herregårds- og landbrugslandskab, store
skovområder samt overdrev, ådale, søer, enge og
moser. Forslaget indeholder også bebyggede
områder: Roskildes historiske bydel, Gevninge By
og en række landsbyer. Miljøministerens forslag
til afgrænsning følger, efter aftale med partierne
bag nationalparkloven, det forslag som den
lokale styregruppe for ”Skjoldungernes Land” har
anbefalet i deres ansøgning af 3. marts 2014.
Nationalparkens afgrænsning ser du på kortet side
4 - 5. Du kan også zoome ind og se nærmere på
grænsen på www.danmarksnationalparker.dk.
Afgrænsningen følger naturlige topografiske linjer
i landskabet som kysten, skovbryn og veje, samt
administrative grænser for kommuner og fredede
områder.
Forslag til Nationalpark Skjoldungernes Land
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398266_0006.png
4
KORT OVER NATIONALPARK SKJOLDUNGERNES LAND
©Geodatastyrelsen og Naturstyrelsen
Forslag til Nationalpark Skjoldungernes Land
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398266_0007.png
Nationalpark Skjoldungernes Land er udpeget på grund af områdets helt unikke
natur-, landskabs- og kulturhistoriske værdier. Planlægning og samarbejde er
afgørende for, hvordan nationalparken udvikler sig på længere sigt.
5
0
1,25
Nationalparkgrænse
2,5
Kilometer
5
Forslag til Nationalpark Skjoldungernes Land
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398266_0008.png
Historien genfortælles – Jernalderrytter
i landskabet ved Lejre
6
Forslag til Nationalpark Skjoldungernes Land
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398266_0009.png
Målsætninger for
Nationalpark
Skjoldungernes Land
Nationalparkens målsætninger er de mål og pejlemærker, som nationalpark-
bestyrelsen skal arbejde for gennem frivillige aftaler. I bund og grund handler
det om, hvordan nationalparken skal udvikle sig på lang sigt.
Naturen skal styrkes
Skjoldungernes Land rummer natur i national
særklasse. Et hovedformål med nationalparken er
at bevare og styrke denne værdifulde natur. Det
drejer sig om Roskilde Fjord med sine øer og holme
og de omgivende strandenge og kystskrænter,
samt områdets mange og varierede skove, de
mange søer, moser, enge og vandløb.
Roskilde Fjord er med sine omgivende strandenge,
rørskove, søer og laguner et meget vigtigt inter-
nationalt yngle- og rasteområde for svømme- og
vadefugle og området rummer en rig mangfoldig-
hed af arter og naturtyper som overdrev og
kystskove. Et andet vigtigt centrum for biologisk
mangfoldighed i nationalparken er skovene med
bl.a. rene skovbække og en lang række artsrige
skovmoser og skovenge.
Nationalparkbestyrelsen skal i samarbejde med
lodsejerne og kommunerne arbejde for at bevare
og udvikle naturværdierne i nationalparken bl.a. ved
at bevare og fremme en skov- og landbrugsdrift,
som sikrer kulturlandskabet og områdets mange
karakteristiske arter og naturtyper. Det kan bl.a. ske
gennem frivillige aftaler om naturforbedrende tiltag.
Landskabet skal sikres
Nationalparkens geologi – jordbund og særlige
formationer – danner udgangspunkt for det land-
skab, som opleves i dag, og som gennem tiden har
udgjort ressourcegrundlaget for befolkningen i
området. Istidens smeltevand dannede et net af
dale, og herved fremkom Roskilde Fjord. Samtidig
efterlod den smeltende is et stærkt kuperet død-
islandskab, som nu indeholder mange søer og
mosehuller. Det ujævne landskab har været langt
sværere at opdyrke end de flade morænesletter,
og derfor er landskabet mod syd domineret af
skove og overdrev. Et karakteristisk eksempel er
Særløse Overdrev.
Natur og landskab hænger uløseligt sammen.
Det særegne stærkt kuperede landskab i national-
parken med skove, moser og enge samt store
åbne landbrugsarealer og kysten langs fjorden
indeholder værdifulde og karakteristiske levesteder
for områdets varierede dyre- og planteliv. Det er
derfor vigtigt at bevare disse landskaber, som
det allerede er sket gennem fredninger af store
sammenhængende områder.
Frivillige aftaler om landskabsbevarende tiltag kan
medvirke til såvel at sikre nationalparkens værdi-
fulde landskaber som at øge naturindholdet og
skabe bedre sammenhæng mellem isolerede
naturtyper. Konkret kan der peges på bl.a. rydning
og genoptagelse af græsning og høslæt på opgivne,
tilgroede overdrev og enge. Kombineret med f.eks.
tilsvarende drift på nogle af de omkringliggende
landbrugsjorde kan der etableres bedre sammen-
hæng mellem nogle af nationalparkens vigtigste
naturområder.
Kulturhistorien skal være synlig
Nationalparkens kulturmiljøer repræsenterer vigtige
udsnit af det østdanske kulturlandskab. Fjorden,
skovene, ådalene og det åbne land har gennem
tiderne udgjort et rigt og varieret ressourcegrund-
lag, og kulturmiljøerne afspejler det tætte samspil
mellem menneske og natur. De værdifulde kultur-
spor og kulturmiljøer ligger meget tæt, og tilføjer
nationalparken et unikt præg med sammenhæng
Forslag til Nationalpark Skjoldungernes Land
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398266_0010.png
til Roskilde by og domkirken, der er udpeget som
Verdensarv.
Mange af nationalparkens landsbymiljøer er intakte
og repræsenterer den historiske udvikling, mens
tætheden af voldsteder og herregårde er et andet
markant træk ved området. Andre kulturmiljøer
fortæller om industrisamfundets historie.
Gammel Lejre var i oldtiden et vigtigt magtcentrum
og er nationalparkens vigtigste kulturhistoriske
område. Resterne af vikingetidens store haller,
gravhøje og skibssætninger er af international
arkæologisk interesse. Ifølge sagnene var det hèr,
Skjoldungerne regerede og samlede Danmark.
Nationalparken rummer flere karakteristiske
skovområder, som indeholder rester af overdrev,
græsningsskov og stævningsskov samt levn fra
oldtidens landbrug. Mange kulturspor er i dag
svære at opleve, fordi de er skjulte. Nationalparken
skal understøtte konkrete initiativer og fysiske tiltag,
som kan øge synligheden af de kulturhistoriske
værdier. Dette skal ske under hensyntagen til
områdets andre værdier.
Formidlingen og synliggørelsen af de unikke
værdier i området vil give befolkning og besøg-
ende forståelse for samspillet mellem menneske
og natur fra oldtiden op til i dag. Med udbredelsen
af kendskabet til de historiske værdier forventes
det, at en bevarelse af disse kan sikres yderligere.
Udviklingsmuligheder for jordbrug
I størstedelen af nationalparken drives et aktivt
land- og skovbrug. Der kommer som følge af
nationalparkens oprettelse ikke nye regler eller
restriktioner på jordbrugsdriften, og nationalpark-
bestyrelsen får heller ikke myndighed til at indføre
sådanne begrænsninger. Der vil derfor fortsat være
mulighed for at drive og udvikle land- og skovbrugs-
erhverv. Rammevilkårene er således de samme
indenfor som udenfor nationalparken. Det samme
gælder for forhold omkring jagt og adgang til
private arealer.
Bæredygtigt friluftsliv
Nationalpark Skjoldungernes Land byder på et
meget varieret landskab. Området indeholder
beskyttede farvande i fjorden, sammenhængende
skovområder, slyngede ådale og det åbne landbrugs-
landskab. Det giver et utal af muligheder for varierede
aktiviteter og oplevelser i naturen. De mange kultur-
historiske elementer gør det desuden muligt at følge
vore forfædres færden helt tilbage til stenalderen.
Mulighederne for at opleve natur, landskab og
kulturhistorie er allerede gode. Nationalparken
rummer mange forskellige oplevelser og mulig-
heder for at bruge området aktivt. Med en national-
park kan man udvikle mulighederne for, at bå de
lokale og gæster kan opleve området på nye måder
– enten på egen hånd eller på guidede ture. Det er
et mål i sig selv, at aktiviteterne planlægges og sker
på et bæredygtigt grundlag og i samarbejde med
lokalbefolkningen, så det ikke forringer sårbar natur
og landskab, og på en måde så de mange private
beboere ikke generes. En særlig opmærksomhed
skal rettes mod at sikre balancen mellem de
mange aktiviteter på fjorden og det sårbare fugleliv.
Mere formidling
Nationalpark Skjoldungernes Land skal formidle
områdets natur, landskab og de kulturhistoriske
elementer, så den fremtidige udvikling, adgang
og benyttelse kan ske på et bæredygtigt grundlag.
Ressourcerigdommen er baggrunden for, at
området siden jægerstenalderen har været
attraktivt. Udnyttelsen af de naturlige ressourcer
Bolund – Roskilde Fjord
Klyde
8
Forslag til Nationalpark Skjoldungernes Land
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398266_0011.png
Roskilde Domkirke
har formet landskabet og givet det den særegne
karakter, det har i dag. En samlet formidling af
menneskets og landbrugets samspil med naturen
- fra jord til bord - er vigtig for at skabe en helstøbt
oplevelse af nationalparken.
En helt central opgave for nationalparkbestyrelsen
bliver at informere og inddrage borgerne. Dette
skal være med til at fastholde og sikre det brede
lokale engagement i området. Den allerede eksiste-
rende formidlingsindsats skal understøttes gennem
målrettede initiativer i samarbejde med eksisterende
aktører, organisationer og lokalbefolkning.
Nationalparkbestyrelsen skal understøtte en samlet
formidlingsindsats i området og derigennem være
med til at udbrede kendskabet til nationalparkens
værdier.
Besøgende og turister skal have nem adgang
til alle oplysninger om de aktiviteter, ophold og
formidlingstilbud, der findes i nationalparken.
Undervisning og forskning er vigtig
Nationalparkbestyrelsen skal arbejde for at under-
støtte forskningen og styrke undervisningen i
nationalparken ved at understøtte de mange
eksisterende initiativer i området gennem
samarbejde med lokale aktører samt evt. medvirke
til at udvikle nye faciliteter og undervisningstilbud.
Det kan f.eks. være at skabe rammer for
udeskoleundervisning og undervisningspakker for
børn og unge, der styrker forståelsen for områdets
natur, kulturhistorie, landskab og udnyttelsen af
naturressourcerne.
Det er desuden en vigtig opgave for bestyrelsen
at følge nationalparkens udvikling og løbende tage
stilling til, om nationalparken udvikles i samspil
med omgivelserne, og om man opfylder bekendt-
gørelsens målsætninger. Dette kan ske med ud-
gangspunkt i data fra det nationale overvågnings-
program for vand og natur (NOVANA), besøgstal
fra turistbranchen m.m., men bestyrelsen kan også
gennemføre supplerende undersøgelser.
Lokal udvikling
Når Nationalpark Skjoldungernes Land bliver
etableret, forventes det at tiltrække flere gæster og
turister. Med en fornuftig planlægning behøver det
imidlertid ikke at give anledning til gener for
områdets beboere og lodsejere.
Lodsejere i nationalparken vil få muligheder for at
indgå frivillige aftaler med nationalparkbestyrelsen.
Formålet med sådanne aftaler er at skabe bedre
vilkår for udvikling og styrkelse af natur, landskab,
kulturhistorie og friluftsliv – og kan f.eks. omhandle
særlig drift af arealer, pleje af fortidsminder eller
friluftsfaciliteter.
At området ved Roskilde, Lejre og Frederikssund
får status af nationalpark giver bl.a. landbruget
bedre muligheder for at markedsføre og udvikle
særlige ”nationalparkprodukter” – f.eks. fødevarer.
Flere turister betyder samtidig mulighed for at
skabe flere arbejdspladser og en øget omsætning
for overnatnings- og restaurationsvirksomheder.
Det er vigtigt, at Nationalpark Skjoldungernes
Land udvikles i tæt samspil med omgivelserne.
Et eksempel kunne være at koble nationalparkens
vandre- og cykelstier sammen med stierne uden
for nationalparken, så der skabes en hensigts-
mæssig sammenhæng mellem faciliteterne og
bedre muligheder for oplevelser i et større område.
Bestyrelsen vil få en aktiv rolle ved at indgå
samarbejdsaftaler, partnerskaber og aftaler om
sponsorering, som kan medvirke til en styrket
udvikling i nationalparken, herunder bl.a. styrke
samarbejdet om lokale initiativer, der kan fremhæve,
bevare og udvikle områdets karakteristiske natur.
Forslag til Nationalpark Skjoldungernes Land
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398266_0012.png
Morænelandskab ved Ledreborg Gods
10
Forslag til Nationalpark Skjoldungernes Land
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398266_0013.png
Nationalparkfond
Skjoldungernes Land og
nationalparkbestyrelsen
Nationalpark Skjoldungernes Land får en selvstændig bestyrelse, som skal
varetage mange forskellige interesser. Sammensætningen af nationalparkens
bestyrelse skal afspejle en afbalanceret fordeling af de forskellige interesser, der
er for at bruge og beskytte naturen.
Havterne
Nationalparkbestyrelsen kan bestå af op til 14 med-
lemmer udover formanden, heraf 1-2 medlemmer
fra nationalparkrådet. Nationalparkrådet nedsættes
af nationalparken og skal bistå bestyrelsen og sikre
bred lokal indflydelse på nationalparkens drift og
udvikling.
Medlemmerne af bestyrelsen skal så vidt muligt
have en tilknytning til området, så man sikrer den
lokale forankring. Bestyrelsen udpeges for fire år,
og genudpegning af formanden og de enkelte
medlemmer kan ske én gang. Nationalpark-
bestyrelsen og dens sekretariat skal sikre den
daglige administration af nationalparken og skal
blandt andet lave en nationalparkplan. Bestyrelsen
sørger for, at arbejdet foregår i tæt dialog med
nationalparkrådet, borgere, private lodsejere,
interesseorganisationer, stat, region, kommuner,
selvejende institutioner og andre med interesse
for nationalparken.
Bestyrelsen har ikke mulighed for at indføre
restriktioner eller på anden måde tvinge regler
og bestemmelser igennem. Bestyrelsen kan ikke
gennem sit virke etablere restriktioner på jagt,
landbrugsdrift, adgangsforhold eller anlæg af stier
uden aftale med de berørte lodsejere. Bestyrelsen
kan derimod indgå frivillige aftaler med lodsejere
om naturpleje og ændret drift – eller samarbejds-
aftaler med foreninger og institutioner om
formidling og markedsføring af nationalparken.
Nationalparkbestyrelsen har også mulighed for at
købe jord og ejendomme, bl.a. i forbindelse med
naturgenopretningsprojekter.
Nationalpark Skjoldungernes Land bliver oprettet
som en fond. På den måde kan en selvstændig
bestyrelse lede nationalparken og modtage penge,
indgå aftaler, købe fast ejendom og lignende.
Miljøministeren udpeger formanden for national-
parkbestyrelsen når nationalparken er oprettet.
Med udgangspunkt i det lokale forslag til national-
parkbestyrelse, har miljøministeren udarbejdet
følgende udkast til bestyrelsessammensætning for
nationalparken:
Roskilde Kommune
Lejre Kommune
Frederikssund Kommune
Danmarks Naturfredningsforening
Friluftsrådet
Foreningen af Lodsejere i Nationalpark
Skjoldungelandet
Landbruget
Skovbruget
Kulturhistorien
VisitDenmark
Naturstyrelsen
Den endelige sammensætning af bestyrelsen
fastlægges efter høringen.
Forslag til Nationalpark Skjoldungernes Land
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398266_0014.png
Landskab med spor fra dyrkningsgrænser
og rester af overdrev og skovholme. Skov
Hastrup Overdrev
12
Forslag til Nationalpark Skjoldungernes Land
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398266_0015.png
Nationalparkens
økonomi
Nationalpark Skjoldungernes Land modtager ved oprettelsen et engangsbeløb
fra staten – og kommer herefter på finansloven. Herudover kan nationalpark-
bestyrelsen også selv skaffe penge til nationalparkens projekter og udvikling.
Når Nationalpark Skjoldungernes Land er oprettet,
får nationalparkfonden en opstartskapital fra staten
på 6 mio. kr. Beløbet skal dække de første udgifter
til at etablere og drive sekretariatet, udarbejde
nationalparkplan og udføre andre aktuelle opgaver.
Den første nationalparkplan forventes at ligge klar
med udgangen af 2016. Herefter får nationalparken
en årlig bevilling på finansloven. Beløbet bliver fast-
lagt ud fra nationalparkplanen og bliver justeret, når
nationalparkplanen skal revideres hvert sjette år.
Bestyrelsens muligheder
Bestyrelsen kan herudover skaffe penge til
nationalparkens drift og udvikling via tilskuds-
ordninger, medfinansiering, partnerskaber og
sponsorater. Nationalparken kan også modtage
arv og gaver. Derudover kan bestyrelsen indgå
samarbejdsaftaler med institutioner, foreninger,
firmaer og andre, som kan have en interesse i at
støtte nationalparken.
Bestyrelsen kan arbejde for, at lodsejere inden for
nationalparken udnytter og søger tilskud efter de
gældende natur- og miljøordninger. Bestyrelsen
har også mulighed for at udbetale tilskud og indgå
i samarbejdsprojekter.
Kommunerne har gennem de seneste 10 år taget
formelt og økonomisk ansvar for forarbejderne til
nationalparken. Kommunerne vil fortsat deltage
aktivt i samarbejdet med nationalparken og fortsat
udføre deres opgaver indenfor naturforvaltning,
kulturarv, formidling, adgang mv.
”Skjoldungernes skibssætning” – Sagnlandet Lejre
Maj-gøgeurt
Nyudsprungne bøgeblade
Bolund - Roskilde Fjord
Forslag til Nationalpark Skjoldungernes Land
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398266_0016.png
Blåtoppet Kohvede – i dag en sjælden art
knyttet til lyse løvskove i Østdanmark.
Nær Valborup Skov
14
Forslag til Nationalpark Skjoldungernes Land
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398266_0017.png
Rammer for kommunernes
planlægning
Kommunerne skal i deres planlægning følge reglerne for de internationale
naturbeskyttelsesområder. Kommunerne skal desuden følge nogle supplerende
regler for luftledninger og høje anlæg for at sikre en række hensyn vedr. natur,
landskab og kulturmiljø i nationalparken. Det forventes, at kommunerne arbejder
for nationalparkens formål og målsætninger, ligesom kommunerne
er repræsenteret i nationalparkens bestyrelse.
Omkring halvdelen af nationalparken er allerede i
dag udpeget som internationale naturbeskyttelses-
områder (Natura 2000). De store landskabsfred-
ninger i området dækker omkring 60 % af national-
parkens landareal. Størstedelen af nationalparkens
landareal er desuden i kommuneplanerne udpeget
som særligt værdifuldt landskab, muligt naturom-
råde og bevaringsværdigt kulturmiljø. Endelig er
store dele af nationalparken omfattet af kystnær-
hedszonens planlægningsbestemmelser, om at
beskytte de åbne og uberørte kyststrækninger.
Nationalparken er på baggrund af de internationale
naturbeskyttelsesområder (Natura 2000),
fredninger og udpegninger i kommuneplanerne
inddelt i tre planlægningszoner (se kort side 16):
Vikingeskibet Havhingsten – Roskilde Fjord
Planlægningszone 1, omfatter Natura 2000-
områder. Her skal kommunen overholde reglerne
for Natura 2000, ligesom kommunerne ikke kan
planlægge for luftledninger.
Planlægningszone 2, omfatter fredninger og
områder med særlige naturmæssige, landskabe-
lige og kulturhistoriske værdier og muligheder for
at etablere sammenhængende naturområder. Her
må kommunen ikke planlægge for høje anlæg.
Planlægningszone 3, omfatter øvrige arealer. Her
er der ikke nye regler for kommunernes planlægning.
Der gælder altså det samme lovgrundlag indenfor
som udenfor nationalparken. Beboere og lodsejere
i nationalparken skal derfor ikke forholde sig til nye
regler og restriktioner.
Det betyder, at beboere eller besøgende i
nationalparken fortsat skal søge om tilladelser de
samme steder som hidtil. Det er derfor også fortsat
kommunen eller staten, der fører tilsyn med, at
gældende regler overholdes indenfor Natura
2000-områder, vandområdedistrikter og inden for
natur- og miljøregulering generelt. En nationalpark
ændrer derfor ikke på de nuværende muligheder
for at opføre driftsbygninger eller få tilladelser efter
landzonereglerne.
Nationalparkbestyrelsen skal arbejde for at nå de
mål, der er sat for nationalparken, men bestyrelsen
har ikke myndighedsopgaver. Bestyrelsen har
mulighed for at gøre indsigelse efter planloven og
er klageberettiget efter naturbeskyttelsesloven,
planloven, vandløbsloven, råstofloven og skovloven.
Denne mulighed kan benyttes, hvis andre myndig-
heder udarbejder planer eller træffer afgørelser,
som evt. er i modstrid med nationalparkens
målsætninger.
Forslag til Nationalpark Skjoldungernes Land
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398266_0018.png
KORT OVER NATIONALPARK SKJOLDUNGERNES LAND
©Geodatastyrelsen og Naturstyrelsen
Nationalparkgrænse
Zone 1
Zone 2
0
2
4
8
Kilometer
Zone 3
16
Forslag til Nationalpark Skjoldungernes Land
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398266_0019.png
Skovperlemorsommerfugl
Skibssætningen ved Gl. Lejre
Langholm, Lejre Vig
Xxxxxgxxxxxxxxxxx sssss
Offermosen – Sagnlandet Lejre
Eg i høstfarver
Kattinge Vig
Forslag til Nationalpark Skjoldungernes Land
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398266_0020.png
Hesteholme ved Askehoved, Kattinge Vig
18
Forslag til Nationalpark Skjoldungernes Land
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398266_0021.png
Om nationalparkloven
Nationalparkloven fastlægger en række mål og kriterier for udpegning
af nationalparker, men der er ikke noget entydigt svar på, hvad en dansk
nationalpark skal indeholde, eller hvordan den skal se ud.
Hvad er en dansk nationalpark?
Den enkelte nationalpark skal sammen med
andre nationalparker i Danmark repræsentere de
vigtigste danske naturtyper. Nationalparken vil
omfatte nogle af Danmarks mest enestående og
værdifulde naturområder og landskaber både til
lands og til vands.
Formålet med en nationalpark er at styrke og
udvikle den enestående danske natur, de
storslåede landskaber og kulturhistoriske værdier
– og samtidig give danskerne og andre besøgende
bedre muligheder for at opleve, bruge og få viden
om natur, landskab og kulturhistorie.
Hertil kommer, at nationalparken vil kunne medvirke
til at styrke den lokale erhvervsudvikling f.eks. i
form af øget turisme.
Kan afgrænsningen og indhold ændres?
I debatfasen kan der komme forslag til, at afgræns-
ningen eller bekendtgørelsens indhold skal ændres.
Er der tale om store ændringer, som miljøminis-
teren er enig i, skal nationalparkforslaget til ny
debat. Er der tale om mindre ændringer, som efter
en samlet betragtning bør indgå i nationalparken,
kan ministeren foretage justeringerne.
Når bekendtgørelsen er underskrevet, og national-
parken er oprettet, er nationalparkgrænsen fastlagt.
Stiller enkelte lodsejere herefter forslag om en
beskeden udvidelse, som er i overensstemmelse
med nationalparkens formål, kan miljøministeren
ændre nationalparkens grænser uden at sende
ændringerne i offentlig høring.
Stilles der derimod forslag om større eller betyd-
ende ændringer af grænserne for nationalparken,
betragtes det som en ændring af bekendtgørelsen,
og det kan kun vedtages efter en ny beslutnings-
procedure som fastlagt i nationalparkloven,
herunder en offentlig høring på mindst 16 uger.
Hvordan bliver nationalparken organiseret?
En nationalpark oprettes som en fond med en
selvstændig bestyrelse (se side 1 1). Bestyrelsen er
uafhængig af miljøministeren, men er underlagt
forvaltningsloven og almindelige forvaltningsretlige
regler samt statens regler for budgetlægning,
honorarer mv.
Bestyrelsen skal nedsætte et nationalparkråd,
der rådgiver bestyrelsen og sikrer en bred, lokal
indflydelse. I arbejdet med at etablere, udvikle og
drive nationalparken får bestyrelsen hjælp fra et
sekretariat. Bestyrelsen beslutter løbende hvilke
opgaver, der skal prioriteres.
Hvad laver nationalparkbestyrelsen?
Nationalparkbestyrelsen etablerer og udvikler
nationalparken. Den skal først og fremmest
udarbejde en nationalparkplan. Det er bestyrelsens
opgave at gennemføre nationalparkplanen inden
for bekendtgørelsens og lovgivningens rammer –
samt ud fra det undersøgelsesprojekt og forarbejde,
som danner grundlag for beslutningen om at
oprette nationalparken.
Nationalparkplanen skal indeholde en beskrivelse
af de natur- og landskabsmæssige og kulturhistoriske
værdier i nationalparken – og indeholde mål for,
hvordan disse værdier kan styrkes og udvikles.
Forslag til Nationalpark Skjoldungernes Land
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398266_0022.png
Der skal også opstilles mål for udvikling af friluftsliv,
formidling og erhverv i nationalparken. Målene skal
være i overensstemmelse med nationalparkloven
og med bekendtgørelsen for nationalparken, og
må naturligvis ikke stride mod anden lovgivning.
Planen skal også indeholde en beskrivelse af,
hvordan de enkelte mål kan nås. Planen skal
revideres hvert sjette år.
Nationalparkbestyrelsen skal sikre information og
formidling af områdets værdier. Samarbejde med
f.eks. Naturstyrelsen, skoler, foreninger og selv-
ejende institutioner er afgørende i forhold til at
styrke mulighederne for friluftsliv og oplevelser
samt for at understøtte den lokale udvikling.
Bestyrelsen skal også medvirke til en fælles
markedsføring af de danske nationalparker.
Bestyrelsen har desuden mulighed for at klage
til Natur- og Miljøklagenævnet over afgørelser
fra kommune, region eller stat. Bestyrelsen kan
også gøre indsigelse over for planforslag, der har
væsentlig betydning for nationalparkens udvikling.
Hvad laver nationalparkrådet?
Nationalparkrådet rådgiver bestyrelsen om
nationalparken og dens udvikling, og rådet kan
også få opgaver af bestyrelsen. Det kan f.eks. være
at skabe rammer for lokal debat og idéudvikling
eller at nedsætte en arbejdsgruppe for friluftsliv,
der kan give bestyrelse og sekretariat ideer til
forbedringer i nationalparken. Nationalparkrådet
skal have en bred sammensætning og skal afspejle
de interesser, der findes i nationalparken. På den
måde sikres en bred lokal deltagelse og indflydelse.
Medlemmerne skal som udgangspunkt have enten
lokal tilknytning til nationalparken eller have særlige
fagkundskaber om forhold i parken. I rådet kan der
også sidde personer, som hverken repræsenterer
en organisation eller er lokale, men som har en stor
interesse i nationalparken.
Nationalparkrådet vil få 1-2 pladser i nationalpark-
bestyrelsen, og rådet vælger selv, hvilke personer
der skal indstilles. Der kan dog ikke indstilles
personer fra organisationer, som allerede har en
plads i bestyrelsen.
Tryggebrænde Sø, Hejede Overdrev
Engblomme
Bidstrup Skovene
20
Forslag til Nationalpark Skjoldungernes Land
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398266_0023.png
Eskilsø, Roskilde Fjord
Rålam
Bidstrup Skovene
Eng i Kisserup Lod
Kaprifolie
Selsø Kirke
Forslag til Nationalpark Skjoldungernes Land
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398266_0024.png
Bilag 1:
Udkast til bekendt-
gørelse om Nationalpark
Skjoldungernes Land
Bekendtgørelse om Nationalpark Skjoldungernes Land
I medfør af § 3, § 7, § 8, § 14, stk. 6, og § 29, stk. 3, i lov nr.
533 af 6. juni 2007 om nationalparker, fastsættes:
KAPITEL 1
Formål og afgrænsning
§ 1.
Bekendtgørelsen opretter Nationalpark Skjold-
ungernes Land og indeholder regler for Nationalpark-
fond Skjoldungernes Land.
Stk. 2. Bekendtgørelsen omfatter de arealer, der er vist
på kortbilag 1.
§ 2.
Formålet med at oprette Nationalpark
Skjoldungernes Land er:
1) at bevare, styrke og udvikle naturen, dens mangfoldig-
hed, kontinuitet og dynamik, især for den nationalt
betydningsfulde fjord- og skovnatur, og sammenhængen
mellem naturtyperne,
2) at bevare og styrke de landskabelige og geologiske
værdier i det unikke fjord- og herregårdslandskab,
3) at bevare og styrke nationalparkens kulturhistoriske
helheder og enkeltelementer,
4) at styrke mulighederne for friluftsliv og særlige natur-,
landskabs- og kulturhistoriske oplevelser.
5) at styrke forskning, undervisning og formidling af
natur-, landskabs- og kulturhistoriske samt frilufts-
mæssige værdier og
6) at understøtte en udvikling til gavn for lokalsamfundet,
herunder erhvervslivet, med respekt for beskyttelses-
interesserne, og at styrke bevidstheden om områdets
værdier gennem inddragelse af befolkningen i
nationalparkens etablering og udvikling.
KAPITEL 2
Målsætninger for nationalparkens udvikling
§ 3.
Følgende overordnede målsætninger skal lægges til
grund for nationalparkfondens arbejde med udviklingen
af Nationalpark Skjoldungernes Land:
1) De væsentligste naturtyper som lavvandede fjord-
områder med bugter og vige, øer og holme, strandenge
og kystskrænter, overdrev, moser, enge, søer, vandløb og
skove skal bevares og deres kvalitet og mangfoldighed
skal styrkes. De skal beskyttes mod næringsstofberigelse,
tilgroning, invasive arter m.v. og sikres som bæredygtige
økosystemer med naturlig dynamik.
2) Kulturskabte naturtyper som enge og overdrev skal
bevares og deres kvalitet og mangfoldighed skal styrkes
gennem en landbrugs- og skovdrift, som sikrer kultur-
landskabet og naturtyperne.
3) Der skal skabes bedre sammenhæng mellem
nationalparkens naturtyper og landskaber, herunder
især forbindelse mellem fjord, kystarealer, ådale, enge,
overdrev og skove.
4) Nationalparkens landskabelige helheder skal sammen
med karaktergivende landskabselementer og markante
geologiske formationer bevares og synliggøres.
5) Kulturmiljøer og kulturhistoriske helheder og enkelt-
elementer, der fortæller om brugen af natur, landskab og
fjord, skal bevares, synliggøres og formidles, især fortids-
minder, herregårds- og landsbymiljøer, mølleanlæg samt
Roskilde historiske bydel.
6) Mulighederne for friluftsliv og natur-, landskabs- og
kulturhistoriske oplevelser skal styrkes.
7) Udvikling af friluftsliv og turisme skal ske på et bære-
dygtigt grundlag og i samarbejde med lokalbefolkningen,
turisterhvervet og relevante aktører.
8) Særligt sårbare naturområder skal beskyttes mod
slitage og forstyrrelse ved planlægning af faciliteter,
stiforløb og formidling m.v.
9) Formidling af nationalparkens natur, landskab og
kulturhistoriske værdier skal styrkes i samarbejde med
lokale aktører gennem koordinering, udbygning og
etablering af aktiviteter, servicefunktioner og faciliteter.
10) Forskning og undervisning af børn og unge
vedrørende nationalparken skal styrkes bl.a. gennem
etablering af faciliteter og undervisningstilbud, der
knytter sig til natur, landskab, kulturhistorie samt
jordbrug, friluftsliv og miljø.
11) Udviklingen af nationalparken skal ske i samspil med
omgivelserne.
Stk. 2. Nationalparkfonden skal følge og evaluere
nationalparkens udvikling.
KAPITEL 3
Planlægningszoner
§ 4.
Nationalpark Skjoldungernes Land er opdelt i 3
planlægningszoner, der er vist på kortbilag 2.
Stk. 2. Planlægningszone 1 omfatter de internationale
naturbeskyttelsesområder.
Stk. 3. Planlægningszone 2 omfatter:
1) områder, der er fredet efter naturbeskyttelsesloven,
og eller udpeget som værdifulde eller bevaringsværdige
landskaber i kommuneplanerne.
2) områder, med de naturtyper, landskaber og kultur-
historiske værdier, der er særligt karakteristiske for
nationalparkens fjord-, ager- og skovlandskaber, samt
områder hvor disse naturtyper kan udvides, og hvor der
kan skabes sammenhæng mellem naturtyperne.
Stk. 4. Planlægningszone 3 omfatter øvrige områder,
dvs. bebyggede områder og områder som sikrer
sammenhæng og helhed i nationalparken.
Kommune- og lokalplanlægning
§ 5.
I planlægningszone 1 gælder reglerne i
bekendtgørelse om udpegning og administration
af internationale naturbeskyttelsesområder samt
beskyttelse af visse arter.
22
Forslag til Nationalpark Skjoldungernes Land
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Stk. 2. Den i bekendtgørelsen nævnte undtagelse fra
forbuddet mod linjeføringer af luftledningsanlæg
gennem internationale naturbeskyttelsesområder, der
alene er udpeget som habitatområder, finder ikke
anvendelse i planlægningszone 1.
§ 6.
I planlægningszone 2 må der ikke planlægges for
høje anlæg.
Stk. 2. Naturstyrelsen kan i særlige tilfælde tillade, at det
nævnte forbud fraviges.
KAPITEL 4
Nationalparkfond Skjoldungernes Land
§ 7.
Nationalparkfond Skjoldungernes Land har til formål
at etablere og udvikle Nationalpark Skjoldungernes Land.
§ 8.
Nationalparkfond Skjoldungernes Land ledes af en
bredt sammensat bestyrelse, der udpeges af miljø-
ministeren. Medlemmerne skal så vidt muligt have lokal
tilknytning.
Stk. 2. Fonden afholder udgifterne til et sekretariat, der
bistår bestyrelsen i dens arbejde, og som udfører
opgaver i forbindelse med administration af fondens
midler, planlægning og information mv.
§ 9.
Nationalparkfond Skjoldungernes Land udarbejder
en nationalparkplan for etablering og udvikling af
nationalparken, og fonden skal virke for, at planen
gennemføres.
Stk. 2. Nationalparkplanen skal være vedtaget senest
xx. xxx. 20xx.
Stk. 3. Fonden skal sikre, at der informeres om national-
parken, og at befolkningen inddrages i beslutninger om
planlægningen, udviklingen og driften af nationalparken.
Stk. 4. . Fonden udfører i øvrigt de opgaver, der er fastlagt
om fonden i lov om nationalparker.
§ 10.
Nationalparkfond Skjoldungernes Land nedsætter
et nationalparkråd for Nationalpark Skjoldungernes Land,
der skal være rådgivende for nationalparkbestyrelsen i
sager af større betydning og om principielle spørgsmål.
Stk. 2. Nationalparkrådet nedsættes for en periode, der
svarer til bestyrelsens funktionsperiode.
§ 11.
For at realisere den i § 9 nævnte nationalparkplan,
kan Nationalparkfond Skjoldungernes Land indenfor
formålet med nationalparken anvende de virkemidler,
der fremgår af § 14, stk. 1-5, i lov om nationalparker.
§ 12.
Nationalparkfonden kan i medfør af planlovens
§ 29 c fremsætte indsigelse over for et planforslag, hvis
forslaget har væsentlig betydning for nationalparkens
udvikling.
Stk. 2. Nationalparkfonden kan ikke varetage myndig-
hedsopgaver efter natur- og miljølovgivning i øvrigt,
herunder ikke regulere jagt, adgangsforhold og jordbrug.
KAPITEL 5
Administrative bestemmelser og ikrafttrædelse
§ 13.
Nationalparkfond Skjoldungernes Land kan
fastsætte vilkår i forbindelse med indgåelse af aftaler om
ydelse af lån og tilskud m.v. efter § 14 i lov om nationalparker.
Stk. 2. Fonden påser, at tilskud og lån m.v. anvendes i
overensstemmelse med vilkårene for tilskuddet eller
lånet.
Stk. 3. Fonden kan bestemme, at tilsagn om tilskud helt
eller delvis skal bortfalde, at tilskud skal tilbagebetales
eller lån opsiges, hvis tilskudsforudsætningerne eller
vilkårene ikke overholdes.
Stk. 4. Tilsvarende gælder, hvor der er givet urigtige eller
vildledende oplysninger, eller modtageren har fortiet
oplysninger af betydning for fondens afgørelse.
§ 14.
Nationalparkfondens vedtagelse af en national-
parkplan kan påklages til Natur- og Miljøklagenævnet, for
så vidt angår retlige spørgsmål efter reglerne i kapitel 6 i
lov om nationalparker.
§ 15.
Bekendtgørelsen træder i kraft den xx. xxx. 20xx.
Miljøministeriet, ......... 20xx
Forslag til Nationalpark Skjoldungernes Land
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398266_0026.png
Bilag 2:
Resumé
af miljørapporten
Der er i henhold til Lov om miljøvurdering af planer
og programmer (LBK nr. 939 af 03/07/2013) foretaget
en miljøvurdering af udkast til bekendtgørelse om
Nationalpark Skjoldungernes Land, og på baggrund
heraf udarbejdet en miljørapport. Miljørapporten er i
offentlig høring til og med 31. december 2014.
Formål, indhold og forhold til andre planer
Formålet med bekendtgørelsen er at oprette
Nationalpark Skjoldungernes Land og fastsætte regler
for nationalparkbestyrelsens arbejde.
Miljøvurderingen er foretaget i forhold til det alternativ,
at der ikke oprettes en nationalpark (nul-alternativ).
Der er for en række miljøparametre givet en status for
området i dag og den forventede udvikling, hvis en
nationalpark ikke oprettes. Der er derefter foretaget en
vurdering af positive og negative miljøkonsekvenser ved
oprettelsen af en nationalpark. Følgende miljøparametre
indgår i miljøvurderingen:
Naturværdier
Nationalpark Skjoldungernes Land omfatter den sydlige
del af Roskilde Fjord og landarealer omkring og syd
herfor, som forbinder fjordlandskabet med de midt-
sjællandske skove omkring Hvalsø. Områdets væsent-
ligste naturtyper omfatter fjord- og kystnatur, lysåben
natur og skov. Naturtyperne har stor betydning for
bevarelsen af de særlige plante- og dyrearter, som
optræder på nationale og internationale lister over
fredede eller beskyttelseskrævende arter. Det vurderes,
at en nationalpark f.eks. gennem frivillige aftaler om pleje
af arealer vil have en positiv indvirkning i forhold til
naturtyperne, som bl.a. er truet af tilgroning og nærings-
stofbelastning. På denne måde kan der sikres bedre
spredning af mange af områdets plante- og dyrearter
og opnås reduktion af næringsstoftilførsel til søer, moser,
enge, vandløb og fjordområder. Derudover kan natur-
genopretningsprojekter og etablering af sprednings-
korridorer være med til at skabe større og bedre
sammenhængende naturområder og dermed bevare
og styrke naturtypernes kvalitet og mangfoldighed.
Kulturarv
Nationalparkens kulturmiljøer repræsenterer vigtige
udsnit af det østdanske kulturlandskab. Fjorden, ådalene,
skovene og det åbne land har gennem tiderne udgjort et
rigt og varieret ressourcegrundlag og kulturmiljøerne
afspejler det tætte samspil mellem menneske og natur.
Fjorden har haft afgørende betydning som ressource
og transportvej tilbage til stenalderens sæsonbopladser
bl.a. omkring Kattinge Vig og Bognæs. Nationalparkens
kuperede terræn har flere steder været vanskelig at
opdyrke, og der findes endnu mange rester af overdrev,
græsningsskov og stævningsskov. Gammel Lejre er
nationalparkens vigtigste forhistoriske område af
international arkæologisk interesse. Fra den tidligste
middelalder blev Roskilde landets hovedby for konge-
og kirkemagt og Roskilde Domkirke fik i 1995 status som
verdensarv. Med oprettelsen af en nationalpark er der
gode muligheder for at styrke allerede igangværende
initiativer og Nationalparkbestyrelsen kan med national-
parkplanen sætte fokus på f.eks. synliggørelse og
formidling af de kulturhistoriske værdier og dermed give
befolkningen og besøgende kendskab til og forståelse for
samspillet mellem menneske og natur.
Friluftsliv og formidling
Der findes allerede i dag et varieret og veludbygget
udbud af oplevelser og friluftsliv i nationalparkområdet.
Områdets institutioner, besøgs- og formidlingscentre
fungerer i dag som støttepunkter for friluftsliv og for-
midling af kulturhistorien, landskabet og menneskets
udnyttelse af området gennem tiden. Det vurderes, at
der med oprettelsen af nationalparken vil ske en styrkelse
af mulighederne for friluftsliv og formidling. Der er i
området flere videns- og uddannelsesinstitutioner, med
Roskilde Universitet som den største, der sammen med
formidlingsinstitutionerne kan være med til at øge og
forene forskning, uddannelse og formidling af national-
parkens indhold og værdier. Nationalparkens bestyrelse
Geologi og landskab
Naturværdier
Kulturarv
Friluftsliv og formidling
Befolkning og erhverv
Nationalparkbestyrelsen har til opgave at udarbejde og
gennemføre en nationalparkplan. Planen må ikke stride
mod vandplaner og Natura 2000-planer for skov og
natur, kommuneplaner, lokalplaner eller råstofplaner
samt Fingerplanen. Nationalparkbestyrelsen kan gøre
indsigelse efter planloven og er klageberettiget efter
naturbeskyttelsesloven, planloven, vandløbsloven,
råstofloven og skovloven.
Geologi og landskab
Nationalparken rummer værdifulde landskaber og
markante landskabstyper. Fjorden omgives af moræne-
bakker vekslende med dødislandskabets mange bakker
og afløbsløse lavninger med søer og mosehuller. Den
sydlige del af nationalparken domineres af stærkt
kuperede skove, overdrevsområder og vådområder.
Jorderne omkring Ledreborg, Åstrup, Sonnerupgaard
og Lindholm godser indgår i Danmarks største fredede
sammenhængende landskab med godslandskabets
karakteristiske store dyrkningsarealer ofte omgivet af
velbevarede markhegn og gærder, imponerende alleer
og parker. Disse landskaber samt en række velbevarede
landsbyer giver sammen med husmandskolonier og
spredtliggende gårde området en særlig variation. Det
forventes, at der med oprettelsen af nationalparken vil
ske en styrkelse af områdets geologiske og landskabelige
værdier bl.a. gennem projekter med pleje af landskabets
natur, øget synliggørelse af landskabets former og
terrænforskelle samt ved at skabe indblik og udsigter.
24
Forslag til Nationalpark Skjoldungernes Land
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398266_0027.png
kan i samarbejde med lokalbefolkningen arbejde for
at understøtte en integration og koordinering af de
eksisterede oplevelsestilbud og muligheder, som findes
i området, så der skabes synergi og opdyrkes nye mulig-
heder til gavn for både aktører, lokalbefolkning og gæster.
Et evt. øget antal besøgene i området kan imødegås
gennem nationalparkbestyrelsens kommende planlæg-
ning i samarbejde med berørte borgere, og kan samtidig
være med til at sikre hensynet til sårbar natur bl.a. i
forhold til fjordens fugleliv.
Befolkning og erhverv
Nationalparkområdet omfatter en række velfungerende
landsbyer samt den centrale og ældste del af Roskilde by.
I området findes mange veletablerede lokale initiativer
bl.a. omkring økologisk fødevareproduktion og lokalt
håndværk. Oprettelsen af en nationalpark forventes at få
en positiv effekt i forhold til turismeerhvervet til gavn for
det øvrige lokale erhvervsliv og lokalsamfund herunder
for hotel- og restaurationsbranchen samt ikke mindst de
kulturhistoriske attraktioner. Samtidig vurderes det, at en
opmærksomhed på området vil styrke de mange initiativer
vedr. produktion af lokale fødevarer. En kommende
brandingeffekt som følge af nationalparkens oprettelse
kan dermed generelt resultere i en styrkelse af det lokale
erhverv. Der kan imødeses flere publikumsbesøg i de
private skove, men det forventes, at evt. problemer med
affald, slidtage og forstyrrelse kan løses gennem planlæg-
ning og indgåelse af aftaler med nationalparkbestyrelsen.
Forslag til Nationalpark
Skjoldungernes land
Høringsmateriale
August 2014
Grafik / Etcetera Design, Nina Kampman
Redaktion / Dennis Grønnegaard Mejer,
Pia Bøttiger Andersen
Tryk / Rosendahls-Schultz-Grafisk
Foto
Sagnlandet Lejre:
Omslagsfoto; side 6; side 13 øverst th; side 17 midt tv
Ole Malling:
Side 2; side 10; side 12; side 13 nederst th; side 17 øverst th; side 17 midt th;
side 18; side 20 nederst; side 21 næstøverst tv; side 21 næstøverst th; side 21 nederst
tv; side 21 nederst th
Poul Bjerager Christiansen:
Side 8 tv; side 9; side 13 nederst tv; side 17 næstøverst tv;
side 17 nederst; side 20 øverst th; side 21 øverst; side 21 midt tv
Colourbox:
Side 8 th; side 11; side 20 øverst tv
Papir / Cyklus offset 1 1 5g / 250g
Søren Grøntved Christiansen:
Side 13 øverst tv; side 14: side 17 øverst tv
Oplag / 4.500
Vikingeskibsmuseet:
Side 15
ISBN 978-87-7091-570-0 (trykt)
ISBN 978-87-7091-572-4 (elektronisk)
Svanemærket tryksag 541-457
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398266_0028.png
Landskab – Sagnlandet Lejre
Naturstyrelsen
Haraldsgade 53
2100 København Ø
www.naturstyrelsen.dk