Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 461
Offentligt
UDKAST – 4.september 2014
Forslag
til
Lov om ændring af lov om planlægning og
lov om naturbeskyttelse og byggeloven
(Forsøgsordning for kyst- og naturturisme, ophævelse af muligheden for
at planlægge for lavenergibebyggelse i lokalplaner og helårsbeboelse i
sommerhuse i sommerhusområder på de 27 små øer m.v.)
§1
I lov om planlægning, jf. lovbekendtgørelse nr. 587 af 27. maj 2013, som
bl.a. ændret ved lov nr. 1630 af 26. december 2013 og lov nr. 742 af 25.
juni 2014, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 4 indsættes:
Ӥ 4 a.
Miljøministeren kan efter ansøgning fra kommunalbestyrelser
meddele op til 10 tilladelser til planlægning og landzonetilladelser til
konkrete fysiske projekter, uanset § 5 b, stk. 1, nr. 1 og 4, og § 35, stk. 3,
hvis
1) projekterne har et potentiale for udvikling af kyst- og naturturismen
og for øget tiltrækning af udenlandske turister,
2) etableringen af de konkrete projekter sker i tilknytning til øvrige tu-
rismemæssige aktiviteter for at sikre overensstemmelse med de
sammenhængende turistpolitiske overvejelser i kommunens plan-
lægning for turisme for at understøtte en samlet udvikling i området
og
3) projekterne indpasses arkitektonisk og opføres under særlig hensyn-
tagen til den omkringliggende natur og landskabet.
Stk. 2.
Miljøministeren kan ved meddelelse af tilladelse efter stk. 1 til
projekter i landzone lægge særlig vægt på hensynet til udvikling af kyst-
og naturturismen. Kommunalbestyrelsen kan ved efterfølgende meddelel-
se af tilladelse efter § 35, stk. 1, til projekter godkendt efter stk.1, lægge
særlig vægt på hensynet til udvikling af kyst- og naturturismen.
Stk. 3.
Meddelte tilladelser og vedtagne planer, jf. stk. 1 og 2, bortfalder 5
år efter, at ministerens tilladelse efter stk. 1 er meddelt, hvis projektet ik-
ke er påbegyndt på dette tidspunkt.
Stk. 4.
Miljøministerens afgørelse efter stk. 1 kan ikke påklages til anden
administrativ myndighed. Kommunalbestyrelsens afgørelser efter § 35,
stk.1, til projekter tilladt efter stk.1, kan påklages for så vidt angår retlige
spørgsmål.
Stk. 5.
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om ansøgning, of-
fentliggørelse, evaluering og indberetning af forsøg, der gennemføres ef-
ter stk. 1.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/36
2.
I
§ 5 b, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter ”lokalisering,”: ” jf. dog § 4 a,”.
3.
I
§ 5 b, stk. 1, nr. 4,
indsættes efter ”fritidsbebyggelser,”: ” jf. dog § 4
a,”.
4.
I
§ 11 g, stk. 2,
indsættes efter ”påtænkte anlæg”: ”, de relevante op-
lysninger for offentlighedens deltagelse i VVM-processen”.
5.
I
§ 11 g
indsættes som nyt stykke:
”Stk.
4.
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om, hvilke mind-
steoplysninger der er relevante for offentlighedens deltagelse i VVM-
processen.”
6.
I
§ 11 h, stk. 1,
indsættes efter ”skema”: ”, og at skemaet skal indsen-
des digitalt”.
7.
I
§ 15, stk. 2,
udgår nr. 22.
Nr. 23-25 bliver herefter til nr. 22-24.
8.
§ 35, stk. 3,
affattes således:
”Tilladelse efter stk. 1 for arealer i kystnærhedszonen må kun meddeles,
hvis det ansøgte har helt underordnet betydning i forhold til de nationale
planlægningsinteresser i kystområderne, jf. § dog 4 a.”
9.
Efter
§ 40
indsættes:
Ӥ
40 a.
Kommunalbestyrelsen kan dispensere fra forbuddet i § 40, stk.1,
til en ejers udlejning til helårsbeboelse af en helårsegnet bolig i et som-
merhusområde på de små øer, hvis dispensationen kan anses at medvirke
til en gunstig udvikling på øen. Anvendelsesskiftet af boligens benyttelse
til helårsbeboelse kræver ikke byggesagsbehandling i henhold til bygge-
loven. Bestemmelserne i kap. VII i lov om midlertidige regulering af bo-
ligforholdene finder ikke anvendelse på boliger, der benyttes til helårsbe-
boelse efter denne bestemmelse. En dispensation bortfalder ved anven-
delsesskifte, eller ejers lovlige ibrugtagning af sommerhuset til egen hel-
årsbeboelse.
Stk. 2.
De små øer omfatter Aarø, Agersø, Anholt, Askø inkl. Lilleø,
Avernakø, Baagø, Barsø, Birkholm, Bjørnø, Drejø, Egholm, Endelave,
Fejø, Femø, Fur, Hjarnø, Hjortø, Lyø, Mandø, Nekselø, Omø, Orø, Seje-
rø, Skarø, Strynø, Tunø og Venø.«
10.
I
§ 56, stk. 1,
indsættes efter ”følgende år”: ”, jf. dog § 4 a, stk. 3”.
11.
I
§ 58, stk.1, nr. 1,
indsættes efter ”§ 35, stk.1 ”: ”, jf. dog § 4 a, stk.
4”.
§2
I lov om naturbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 951 af 3. juli 2013,
som ændret bl.a. ved lov nr. 1630 af 26. december 2013 foretages følgen-
de ændringer:
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/36
1.
Efter § 65 indsættes:
Ӥ 65 a.
Miljøministeren kan gøre undtagelse fra bestemmelserne i § 8 og
§ 15, når det er nødvendigt for at realisere en tilladelse til gennemførelse
af projekter, der er tilladt efter forsøgsordningen i § 4 a i lov om planlæg-
ning.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan gøre undtagelse fra bestemmelserne i
§§ 16-19, når det er nødvendigt for at realisere en tilladelse
til gennemførelse af projekter, der er tilladt efter forsøgsordningen i § 4 a
i lov om planlægning.
Stk. 3.
Meddelte dispensationer og tilladelser efter stk. 1 og 2, bortfalder
5 år efter ministerens tilladelse efter § 4 a i lov om planlægning er med-
delt, hvis projektet ikke er påbegyndt på dette tidspunkt.”
2.
I
§ 78, stk. 1,
indsættes som 3. punktum:
”Kommunalbestyrelsens afgørelser efter § 65 a, stk. 2, kan alene påklages
for så vidt angår retlige spørgsmål.”
3.
I
§ 78, stk. 4,
indsættes som 2. punktum:
”Miljøministerens afgørelse efter § 65 a, stk. 1, kan alene påklages for så
vidt angår retlige spørgsmål.”
§3
[ Konsekvensændring af byggeloven om fritagelse for byggesagsbehand-
ling af sommerhuse, der får dispensation til udlejning til helårsbeboelse
på de 27 små øer efter forslagets § 1, nr. 9 følger]
§4
Loven træder i kraft dagen efter offentliggørelse i Lovtidende.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Baggrund
3. Lovforslagets hovedindhold
3.1 Forsøgsordning for kyst-og naturturisme
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Forslagets indhold
3.2.VVM
3.2.1. Gældende ret
3.2.2. Forslaget indhold
3.3.Lavenergibebyggelse
3.3.1. Gældende ret
3.3.2. Forslagets indhold
3.4.Helårsbeboelse i sommerhuse på de små øer
3.4.1. Gældende ret
3.4.2. Lovforslaget
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
6.
Administrative konsekvenser for borgere
7.
Miljømæssige konsekvenser
8.
Forholdet til EU-retten
9.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10.
Sammenfattende skema
4/36
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5/36
1. Indledning
Forslaget om etablering af en forsøgsordning er et led i udmøntningen af
politisk aftale om vækstplan for dansk turisme, som blev indgået d. 20.
juni 2014. Formålet med lovforslaget er styrke kyst- og naturturismen i
Danmark og at tilvejebringe de generelle retlige rammer for forsøgsord-
ningen og hjemmel til en tilladelsesordning for konkrete projekter, som
ikke eller kun vanskeligt kan imødekommes efter den nugældende lov-
givning.
I planloven foreslås indsat en ny § 4 a om en forsøgsordning, som skal
give mulighed for, at miljøministeren på baggrund af ansøgninger fra
kommunalbestyrelser kan meddele op til 10 tilladelser til planlægning og
landzonetilladelser til konkrete fysiske projekter, hvis projekterne har et
potentiale for udvikling af kyst- og naturturismen og for øget tiltrækning
af udenlandske turister, etableringen af de konkrete projekter sker i til-
knytning til øvrige turismemæssige aktiviteter for at sikre overensstem-
melse med de sammenhængende turistpolitiske overvejelser i kommu-
nens planlægning for turisme for at understøtte en samlet udvikling i om-
rådet og projekterne indpasses arkitektonisk og opføres under særlig hen-
syntagen til den omkringliggende natur og landskabet. Udvælgelsen af
projekterne vil ske i samarbejde mellem miljøministeren, erhvervs- og
vækstministern, ministeren for by, bolig og landdistrikter og økonomi- og
indenrigsministeren.
I naturbeskyttelsesloven foreslås indsat en ny § 65 a, som skal give mil-
jøministeren henholdsvis kommunalbestyrelsen hjemmel til at meddele
dispensation fra naturbeskyttelseslovens § 8 og §§ 15-19 om øvrige byg-
ge- og beskyttelseslinjer til gennemførelse af forsøg, der tilladt efter den
nye forsøgshjemmel i planloven inden for rammerne af forsøgstilladelsen,
selvom arealerne er omfattet af bygge- og beskyttelseslinjer, og selvom
der ikke er tale om et særligt tilfælde, jf. naturbeskyttelseslovens § 65,
stk. 1 og stk. 3.
Videre foreslås det, at byggekravene i lokalplaner justeres, så krav til
bygningers energiklasse fremover alene reguleres med bygningsregle-
mentet og ikke kan fastsættes i nye lokalplaner, som hidtil efter planlo-
vens § 15, stk. 2, nr. 22.
Endeligt foreslås, at planlovens dispensationsmulighed for helårsbeboelse
i sommerhuse lempes, så ejere af helårsegnede sommerhuse i sommer-
husområder på de små øer kan udleje sommerhuset til helårsbeboelse.
2. Baggrund
Forsøgsordningen for kyst- og naturturisme
Regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre) og Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, og Det Konservative
Folkeparti er med aftalen af 20. juni 2014 om vækstplan for dansk turis-
me enige om at gennemføre en række konkrete initiativer for at skabe
vækst og beskæftigelse i dansk turisme og tiltrække flere turister til Dan-
mark.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
har aftalt, at der iværksættes en forsøgsordning til fremme af den fysiske
udvikling af kyst- og naturturismen, jf. aftalens appendiks 1. Formålet er
at styrke kyst- og naturturismen, og forsøgsordningen skal gøre det mu-
ligt på udvalgte steder at etablere faciliteter og anlæg, som kan styrke
kvaliteten i turismeproduktet i dansk kyst- og naturturisme under hensyn-
tagen til naturen og landskabet.
Turismen bidrager til vækst og velfærd i hele det danske samfund. Sær-
ligt ved de danske kyster er turismen et centralt indkomst- og beskæfti-
gelsesgrundlag, men fra 1992 til 2012 har der været et fald på 27,5 pro-
cent i antallet af overnatninger i dansk kyst- og naturturisme. En stor del
af de udenlandske turister kommer på grund af den danske natur og ky-
ster, men der efterspørges bedre faciliteter og rammer til at nyde naturen
og et bredere udbud af aktiviteter og oplevelser ved de danske kyster.
Der er nedsat en arbejdsgruppe, der skal varetage gennemførelsen af for-
søgsordningen. Arbejdsgruppen består af Erhvervs- og Vækstministeriet
(formand), Miljøministeriet, Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter
og Økonomi- og Indenrigsministeriet. Ansøgninger om forsøg vil blive
behandlet i arbejdsgruppen og forelagt regeringen, inden miljøministeren
meddeler tilladelse efter den nye forsøgshjemmel.
Med forslaget om forsøgsordningen gives der mulighed for at udvælge og
etablere perspektivrige og bæredygtige udvalgte konkrete fysiske projek-
ter til fremme af bæredygtig dansk kystturisme. Projekterne skal knyttes
til steder inden for kyst- og naturturismen, hvor der er et betydeligt turis-
memæssigt potentiale, hvor der er synergi og samspil med de sammen-
hængende turistpolitiske overvejelser og hvor forsøgene derfor vurderes
at kunne bidrage til udvikling af danske kyst- og naturturismefaciliteter.
Forsøgsordningen giver dermed kommunerne mulighed for - i samarbej-
de med private aktører - at gennemføre projekter, der giver turisterne et
bredere udbud af oplevelser ved de danske kyster
Lavenergibebyggelse
Den 20. juni 2014 blev Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Sociali-
stisk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti enige om
”Vækstpakke 2014” indeholdende en række initiativer rettet mod bedre
regulering, styrket offentlig virksomhedsservice, forskning og uddannelse
samt bedre erhvervsbeskatning mv.
Lovforslaget udmønter aftalens initiativ nr. 48 om ”Justering af mulighe-
der for byggekrav i lokalplaner”, som lyder således: ”Byggekravene i lo-
kalplaner justeres således, at krav til bygningers energiklasse fremover
alene reguleres med bygningsreglementet og ikke kan fastsættes i nye lo-
kalplaner. Herudover iværksættes en analyse af lokalplaners bestemmel-
ser om æstetik, bygningshøjde og bebyggelsesprocent med henblik på at
vurdere, om bestemmelserne er hensigtsmæssige.”
6/36
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen, Venstre, Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti
støttede initiativ nr. 48.
Kommunalbestyrelserne kan i lokalplaner fastsætte byggekrav, som nyt
byggeri skal opføres i overensstemmelse med. Det har bl.a. til hensigt at
give kommunerne mulighed for at sikre, at byggeriet tilpasses lokale for-
hold.
Nogle krav kan imidlertid medføre højere omkostninger for bygherrer,
herunder krav om byggeri efter højeste frivillige energiklasse. Derudover
kan kravene give udfordringer for virksomheder, som arbejder med stan-
dardiseret byggeri, fordi der stilles forskellige krav på tværs af kommu-
ner. Forskelligheder kan således gøre det vanskeligt at realisere gentagel-
seseffekter.
Helårsbeboelse i sommerhuse på de små øer
Den tidligere miljøminister Ida Auken (SF) har i svar af 17. december
2013 på spørgsmål nr. 26 (alm. del) fra Folketingets Udvalg for Landdi-
strikter og Øer, oplyst, at ministeren på baggrund af de små øers helt sær-
lige problemer ville bede Naturstyrelsen om at undersøge, om det er mu-
ligt og hensigtsmæssigt at lempe på dispensationsmulighederne fra for-
buddet mod helårsbeboelse i sommerhuse i sommerhusområder på de
små øer.
På den baggrund foreslås dispensationsmuligheden for helårsbeboelse i
sommerhuse udvidet, så ejere af helårsegnede sommerhuse i sommerhus-
områder på de små øer kan udleje sommerhuset til helårsbeboelse.
3. Lovforslagets hovedindhold
3.1. Forsøgsordning for kyst-og naturturisme
3.1.1. Gældende ret
Planloven
Kystområderne
Planlovens kap. 2 a om planlægning i kystområderne, der blev indarbej-
det ved lov nr. 439 af 1. juni 1994, er centralt i beskyttelsen af de danske
kyster.
Mens naturbeskyttelseslovens §§ 8 og 15 om klitfrednings- og strandbe-
skyttelseslinjen indeholder forbud mod tilstandsændringer og dermed er
en forbudszone, er planlovens kystnærhedszone en planlægningszone, der
har til formål at friholde landets åbne og uberørte kystområder for bebyg-
gelse og anlæg, som ikke er afhængige af kystnærhed, og at sikre en kva-
litetsbetonet udvikling, hvor en sådan er velbegrundet.
De kystnære arealer omfatter både de kystnære dele af byzonerne og
kystnærhedszonen. Kystnærhedszonen omfatter efter planlovens kapitel
2a landzonen og sommerhusområderne i de kystområder, der er udpeget i
kortbilag 1 til loven. I princippet dækker kystnærhedszonen en 3 km bred
zone langs kysterne. Med planlovens regler er der således ikke tale om
7
7/36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forbud mod byggeri og anlæg i kystnærhedszonen og de kystnære arealer
i byzonen, men der stilles en række særlige krav til planlægningen
Der stilles ikke de samme krav til planlægningen i byerne (byzone) , som
til planlægning i kystnærhedszonen. Der gælder dog særlige krav til rede-
gørelsen i lokalplanforslag i den kystnære del af byzonen.
Den kommunale planlægning skal sikre, at ny bebyggelse indpasses i den
kystlandskabelige helhed baseret på den påvirkning, bebyggelsen rent
faktisk har på kysten. Desuden skal der tages hensyn til bevaringsværdige
helheder i bystruktur, til naturinteresser på de pågældende og omgivende
arealer og til nødvendige infrastrukturanlæg, herunder havne.
Efter de gældende regler kan der inddrages nye arealer i byzone og plan-
lægges for nye anlæg i landzone i kystnærhedszonen, hvis der er en sær-
lig planlægningsmæssig eller funktionel begrundelse for kystnær lokalise-
ring, jf. planlovens § 5 b, stk. 1, nr. 1. Projekter, der tager hensyn til land-
skab, natur og andre overordnede interesser, kan realiseres med en velbe-
grundet og velkvalificeret kommunal planlægning. Reglerne sikrer, at an-
læg, der har behov for kystnær placering, lokaliseres og udformes, så de
påvirker kystlandskabet mindst muligt.
Mulighederne for planlægning for ny byzone og større tekniske anlæg er
dog begrænset i internationale naturbeskyttelsesområder, jf. § 5 i Miljø-
ministeriets bekendtgørelse nr. 408 af 1. maj 2007 om udpegning og ad-
ministration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af
visse arter, der har ophæng i miljømålslovens § 36.
For ferie- og fritidsanlæg fremgår det tillige af § 5 b, stk. 1, nr. 4, at disse
skal lokaliseres efter sammenhængende turistpolitiske overvejelser og
kun i forbindelse med eksisterende bysamfund eller større ferie- og fri-
tidsbebyggelser.
Denne bestemmelse omfatter feriehoteller, feriecentre, campingpladser,
vandrehjem, lystbådehavne og større aktivitetsanlæg som golfbaner,
sommerlande o. lign. Ifølge forarbejderne, jf. L 191, Folketinget 1993-
1994, skal placering af sådanne nye anlæg eller større udvidelser af eksi-
sterende anlæg eller ændret anvendelse af anlæg ske ud fra strategiske
overvejelser baseret på reelle behov og realistiske forventninger om ud-
viklingen i den regionale og lokale turisme. Anlæggene skal placeres, så
de indgår i samspil med eksisterende bysamfund eller større ferie- og fri-
tidsbebyggelser, så de nye (ændrede) anlæg øger områdets attraktions-
værdi og bidrager til forbedring af den lokale service og de lokale be-
skæftigelsesmuligheder. Nyanlæg må ikke placeres som enkeltanlæg, der
opsplitter ubebyggede kyststrækninger.
Landdistriktsbestemmelsen, jf. planlovens § 35, stk.1, 2. pkt., der blev
indarbejdet i planloven ved Lov nr. 358 af 9. april 2013 om ændring af
planloven, og som giver særlige muligheder for at meddele landzonetilla-
delse i vanskeligt stillede landdistrikter, gælder også for landzonesager i
kystnærhedszonen.
Landzonen
8
8/36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Efter planlovens § 35, stk. 1, 1. pkt., må der i landzone ikke foretages ud-
stykning, opføres ny bebyggelse eller ske ændring i anvendelsen af bestå-
ende bebyggelse uden landzonetilladelse fra kommunalbestyrelsen,
medmindre det ansøgte er omfattet af en undtagelse fra tilladelseskravet i
lovens §§ 36-38. Udgangspunktet er således et krav om forudgående til-
ladelse til alle ændringer i det bestående, idet landzonen som udgangs-
punkt forbeholdes den bebyggelse, der er nødvendig for driften af land-
brug, skovbrug og fiskeri.
Afgørelse om landzonetilladelse efter § 35, stk. 1, 1. pkt., skal træffes ef-
ter et konkret skøn inden for lovens rammer på basis af en afvejning af en
lang række overordnede hensyn. Afvejning sker navnlig på grundlag af
de planlægningsmæssige hensyn og natur- og landskabshensyn, som efter
lovens formål skal varetages ved administrationen af landzonebestem-
melserne.
Ved planlægningsmæssige hensyn tænkes dels på kommuneplanen, der er
det sammenfattende dokument til regulering af alle interesser i arealan-
vendelsen i kommunen, dels på lokalplaner og øvrige sektorplaner, såsom
vandplaner, Natura 2000-planer mv., dels på almene planlægningsmæs-
sige hensyn. I det åbne land er hensynet bl.a. at modvirke byspredning
ved at hindre spredt og uplanlagt bebyggelse m.v., som ikke er erhvervs-
mæssigt nødvendigt for landbrug, skovbrugsejendomme eller fiskeri, og
at beskytte de åbne, ubebyggede kyster.
For arealer i kystnærhedszonen gælder, at der kun må meddeles tilladelse
efter planlovens § 35, stk. 1, 1. pkt. hvis det ansøgte har helt underordnet
betydning i forhold til de nationale planlægningsinteresser i kystområder-
ne, jf. planlovens § 35, stk. 3, medmindre der ved planlægning er tilveje-
bragt grundlag for større projekter i overensstemmelse med reglerne om
planlægning i kystområderne i planlovens kap. 2 a.
Der skal tilvejebringes lokalplan, før der kan gennemføres større udstyk-
ninger større bygge- eller anlægsarbejder, herunder nedrivninger af be-
byggelse, samt større ændringer i anvendelsen af arealer, jf. planlovens §
13, stk. 2.
En lokalplan for et område, der skal forblive i landzone, kan indeholde
bestemmelse om, at lokalplanen erstatter de landzonetilladelser, som er
nødvendige for lokalplanens virkeliggørelse (lokalplaner med bonusvirk-
ning), jf. planlovens § 15, stk. 4 og § 36, stk. 1, nr. 5.)
Landdistriktsbestemmelse i planlovens § 35, stk. 1, 2. pkt. om ændring af
planloven, giver kommunerne mulighed for at lægge særlig vægt på hen-
synet til
udviklingen
i et vanskeligt stillet landdistrikt, således at hensynet
kan begrunde landzonetilladelse, medmindre væsentlige hensyn til land-
skab, natur, miljø, planlægning eller naboer mv. afgørende taler imod.
Af forarbejderne til landdistriktsbestemmelsen, jf. L 147, Folketinget
2012-13, fremgår, at kommunalbestyrelsen ved behandling af ansøgnin-
ger om landzonetilladelse til erhverv inden for ferie- og fritidsområdet
skal sikre, at hensynet til de sammenhængende turistpolitiske overvejelser
ikke afgørende taler imod en tilladelse.
9
9/36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10/36
Naturbeskyttelsesloven
Naturbeskyttelsesloven indeholder en række bestemmelser, der har til
formål at opfylde lovens formål om beskyttelse af natur og landskab mv.
I forhold til beskyttelse af kysterne indeholder loven bestemmelser om
strandbeskyttelseslinjen og klitfredningslinjen og øvrige klitfredninger,
men der gælder også en række andre regler om beskyttelse af særlige
landskabselementer som skove, søer og vandløb, fortidsminder og kirker.
Klitfredning og strandbeskyttelse
Reglerne i § 8 og § 15 om klitfredning og strandbeskyttelse indeholder et
forbud mod tilstandsændringer, dvs. byggeri, ændret anvendelse, terræn-
ændringer mv., på klitfredede arealer og på arealer inden for strandbe-
skyttelseslinjen. Der gælder nogle undtagelser bl.a. for opførelse af byg-
geri mv. på havne og etablering af beplantning i haver og skove mv.
Formålet med begge bestemmelser er at friholde strande og de bagved-
liggende kystområder for anlæg og aktiviteter, der ændrer tilstanden og
anvendelsen.
Klitfredningen, der er en videreførelse af ældre sandflugtslovgivning, sik-
rer derudover, at der ikke opstår sandflugt på grund af anvendelsen af
arealer f.eks. ved slid.
Beskyttelseszonen omfatter strandbredden og en normalt 300 m bred zo-
ne bagved, i sommerhusområder dog kun 100 m. Hvor der er sammen-
hængende bebyggelse, kan beskyttelseszonen være smallere, og selve be-
byggelsen vil normalt være undtaget. Klitfredninger, som kun findes
langs den jyske vestkyst, omfatter også sandflugtsfredede arealer længere
ind i landet.
Naturstyrelsen kan dispensere fra forbuddene i særlige tilfælde. Afgørel-
sen kan påklages til Natur- og Miljøklagenævnet. Praksis er restriktiv,
men der gives i vidt omfang dispensation til rekreative anlæg, der tjener
et bredere rekreativt formål eller almene formål, f.eks. trapper til kysten
og bænke for offentligheden, toiletbygninger mv., shelters og mindre
bygninger mv. til brug for formidling og information.
På havne og arealer, der er lokalplanlagt til havneformål, gælder lovens
forbud ikke for byggeri mv. til havneformål. Afhængig af havnens stør-
relse kan dette f.eks. være klubhuse, toiletbygninger og kiosker.
Øvrige bygge- og beskyttelseslinjer
Arealerne omkring større søer og visse vandløb er beskyttet af en 150 m
beskyttelseszone, hvor det efter § 16 ikke er tilladt at opføre bebyggelse,
etablere beplantning, eller foretage terrænændringer mv.
Der gælder en 300 byggelinje omkring offentligt ejede skove og private
skovarealer over 20 ha, hvor det efter § 17 ikke er tilladt at opføre bebyg-
gelse. Bestemmelsen er ændret ved lov nr. 1630 af 26. december 2013,
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hvorefter ansøgninger om opførelse af bebyggelse i mange tilfælde vare-
tages i landzoneadministrationen eller ikke længere kræver tilladelse.
Fortidsmindernes omgivelser er beskyttet efter naturbeskyttelseslovens
§ 18, hvorefter der ikke må foretages ændring i tilstanden af arealer inden
for 100 m fra fortidsminder, der er beskyttet efter museumsloven. Efter
museumsloven gælder endvidere en beskyttelse af en 2 m bræmme om-
kring fortidsminder.
Forbuddet mod tilstandsændringer inden for 100 m fra fortidsminder i na-
turbeskyttelsesloven svarer til det tilsvarende forbud inden for strandbe-
skyttelseslinjen og omfatter ud over blandt andet tilplantning og terræn-
ændringer også opførelse af bebyggelse og om- og tilbygninger.
Endelig gælder en 300 m byggelinje omkring kirker i det åbne land, hvor
der efter § 19 ikke må opføres bebyggelse over 8,5 m.
Kommunalbestyrelsen kan dispensere fra bestemmelserne om bygge- og
beskyttelseslinjer, og afgørelsen kan påklages til Natur- og Miljøklage-
nævnet.
Dispensationspraksis er restriktiv for fortidsmindelinjen, hvor der kun
kan dispenseres i særlige tilfælde. For de øvrige beskyttelseslinjer gives
normalt dispensation til erstatning for eksisterende byggeri med nogen-
lunde samme placering og omfang og til mindre bygninger mv i tilknyt-
ning til eksisterende bebyggelse.
I overensstemmelse med lovens formål gives normalt ikke tilladelse til
byggeri i det åbne land, hvor der ikke er anden bebyggelse,.
Internationale naturbeskyttelsesområder
Der gælder særlige regler for planlægning og administration af områder,
der er udpeget som internationale naturbeskyttelsesområder i medfør af
lov om miljømål mv og vandforekomster og internationale naturbeskyt-
telsesområder. Internationale naturbeskyttelsesområder er fælles beteg-
nelse for Natura 2000-områder (områder udpeget efter EU's fuglebeskyt-
telses- og habitatdirektiver) og Ramsarområder. Reglerne implementerer
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/147/EF af 30. november
2009 om beskyttelse af vilde fugle (fuglebeskyttelsesdirektivet) og Rå-
dets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt
vilde dyr og planter (habitatdirektivet).
Efter de gældende regler om udpegning og administration af internationa-
le naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter (bekendtgørel-
se nr. 408 af 1. maj 2007 senest ændret ved bkg. 1079 af 25/11/2011) skal
myndigheden forud for meddelelse af tilladelser, godkendelser og dispen-
sationer fra regler i bl.a. naturbeskyttelsesloven og planloven foretage en
vurdering af, om projektet i sig selv eller i forbindelse med andre planer
og projekter kan påvirke et Natura 2000-område væsentligt.
Tilsvarende gælder, at i redegørelsen til planforslag i medfør af planlo-
ven, som i sig selv eller i forbindelse med andre planer og projekter kan
11
11/36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
påvirke et Natura 2000-område væsentligt, skal indgå en vurdering af for-
slagets virkninger på området under hensyn til områdets bevaringsmål-
sætninger.
Hvis myndigheden vurderer, at projektet kan påvirke et Natura 2000-
område væsentligt, skal der foretages en nærmere konsekvensvurdering
af projektets virkninger på Natura 2000-området under hensyn til beva-
ringsmålsætningen for det pågældende område. Viser vurderingen, at det
ikke kan udelukkes, at projektet kan skade Natura 2000-området, kan der
ikke meddeles tilladelse, dispensation eller godkendelse til det ansøgte.
Reglerne gælder både for projekter inden for et Natura 2000-område og
for projekter, der ligger geografisk placeret uden for et udpeget område.
Myndigheden skal endvidere påse, at visse arters yngle- eller rasteområ-
der ikke ødelægges eller beskadiges, uanset om de befinder sig inden for
eller uden for Natura 2000-områderne.
Naturbeskyttelseslovens § 29 a indeholder et generelt forbud mod at be-
skadige og ødelægge yngle- eller rasteområder for dyrearter, der er opta-
get på habitatdirektivets bilag IV og nævnt i bilag 3 til loven. § 29 a inde-
holder endvidere et generelt forbud mod forsætlige forstyrrelser med ska-
delig virkning for arten eller bestanden.
3.1.2. Lovforslaget
Planloven
Den foreslåede ordning giver mulighed for, at miljøministeren som led i
en forsøgsordning efter ansøgning fra kommunalbestyrelser kan meddele
op til 10 tilladelser til planlægning eller til meddelelse af landzonetilla-
delse til konkrete fysiske projekter.
Ansøgninger om forsøg vil blive behandlet i arbejdsgruppen, der består af
Erhvervs- og Vækstministeriet, Miljøministeriet, Ministeriet for By, Bo-
lig og Landdistrikter og Økonomi- og Indenrigsministeriet, og forelagt
regeringen, inden miljøministeren meddeler tilladelse efter den nye for-
søgshjemmel.
Tilladelsen kan meddeles til forsøg, som skal give mulighed for etable-
ring af perspektivrige og bæredygtige fysiske turismeprojekter til fremme
af dansk kyst- og naturturisme. Godkendelse af forsøg vil afhænge af dels
en vurdering af projektets potentiale for tiltrækning af turister og forven-
tede resultater for forsøget, dels af projektets bæredygtighed i forhold til
natur, miljø mv.
Forslaget giver mulighed for, at en række nærmere angivne bestemmelser
i planloven og naturbeskyttelsesloven i disse tilfælde kan fraviges
De konkrete projekter vil blive udvalgt på baggrund af ansøgninger fra
kommuner, som beskriver de forsøg, som ønskes iværksat. De forsøg,
som vil blive godkendt, vil blive valgt ud fra følgende udvælgelseskriteri-
er, som fremgår af aftalen om vækstplan for dansk turisme af 20. juni
2014.
12
12/36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der skal være et potentiale for udvikling af kyst- og naturturis-
men, for øget tiltrækning af udenlandske turister, samt mulighed
for at forløse dette potentiale med etableringen af forsøget.
Etableringen af konkrete fysiske projekter skal ske i tilknytning til
øvrige turismemæssige aktiviteter for at sikre størst mulig synergi
og samspil med de sammenhængende turistpolitiske overvejelser i
kommunens planlægning for turisme for at understøtte en samlet
udvikling i området.
De fysiske projekter skal være bæredygtige, arkitektonisk indpas-
set og opført under særlig hensyntagen til den omkringliggende
natur og landskabet.
13/36
Ved ”øvrige turismemæssige aktiviteter” forstås aktiviteter målrettet
udenlandske turister, der kan indgå i større sammenhængende turistpoliti-
ske overvejelser i kommunerne planlægning. Som eksempel kan nævnes
attraktioner af særlig værdi, som f.eks. Stevns Klint og Vadehavet, særli-
ge aktivitetsmuligheder som ved Cold Hawaii ved Klitmøller samt eksi-
sterende kystferiebyer, bade- og sommerlande, velbesøgte badestrande,
kulturelle udflugtsmål og naturattraktioner.
Lovforslaget giver mulighed for, at alle kommuner med kyst- og naturtu-
risme kan søge om at deltage i forsøgsordningen. Fokus er således på
kommuner med kystnærhedszone og kystnær byzone. Det udelukker dog
ikke, at en ansøgning fra f.eks. flere kommuner om et fysisk eller funkti-
onelt sammenhængende turistprojekt, hvori der indgår enkelte kommu-
ner, der ikke er placeret kystnært eller som har karakter af en storby-
kommune, kan komme i betragtning. Kommunerne kan ansøge enkeltvis
eller gå sammen om at søge om et fælles projekt.
Der er tale om en for kommunerne frivillig ordning, hvor det er op til
kommunerne, om de har relevante projekter, de ønsker at søge om tilla-
delse til at kunne realisere.
For at forsøg skal kunne godkendes, forudsættes det, at kommunerne ind-
sender de nødvendige oplysninger, således at arbejdsgruppen
mellem Er-
hvervs- og Vækstministeriet, Miljøministeriet, Ministeriet for By, Bolig
og Landdistrikter og Økonomi- og Indenrigsministeriet
kan tage stilling
til, om kriterierne for meddelelse af en tilladelse er til stede.
Ansøgninger
om forsøg vil blive behandlet i arbejdsgruppen og forelagt regeringen, in-
den miljøministeren meddeler tilladelse efter den nye forsøgshjemmel.
Ansøgningen bør indeholde en så præcis beskrivelse af forsøget som mu-
ligt samt beskrive formålet med forsøget, hvornår det forventes igangsat,
hvem der er ansvarlig og står for af etablering af anlæg mv., herunder af-
taler med andre aktører, forventninger til realisering mm.
Kommunerne kan fortrinsvis ansøge om projekter for arealer, der er be-
liggende i kystnærhedszonen eller i de kystnære dele af byzonen. Der kan
således søges om forsøg indenfor både byzone, landzone og sommerhus-
områder. .
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forsøgsordningen skal give kommunerne mulighed for, f.eks. i samarbej-
de med private aktører, at lave projekter, der giver turisterne et bredere
udbud af oplevelser ved de danske kyster og i naturen.
Kommunerne kan alene ansøge om tilladelse til projekter på arealer, som
kommunerne enten selv ejer og på private arealer, f.eks. privatejede
strande, hvor kommunen har indgået aftale med ejeren herom.
Med forsøgsordningen kan der alene ske fravigelse af de bestemmelser,
der udtrykkeligt fremgår af lovforslaget. De foreslåede ændringer medfø-
rer ikke lempelse af andre bestemmelser i Miljøministeriets lovgivning,
f.eks. i naturbeskyttelseslovens § 3 om beskyttelse af naturtyper eller af
fredninger efter naturbeskyttelseslovens kapitel 6 eller regler i f.eks.
skovloven, end de udtrykkeligt angivne, eller i andre ministeriers lovgiv-
ning, f.eks. skattelovgivning, og der kan ikke godkendes forsøg, som er i
strid med andre statslige interesser.
Når tilladelse til et projekt er meddelt som led i forsøgsordningen, vil de
almindelige regler i planloven gælde for andre projekter mv. der ligger ud
over forsøgstilladelsen. Det vil sige, at almindelige procedureregler fort-
sat vil gælde ved en efterfølgende planlægning efter planloven, herunder
reglerne om miljøvurdering af planer og programmer og VVM, regler for
internationale naturbeskyttelsesområder m.v.
Efterfølgende planlægning og/eller meddelelse af landzonetilladelse skal
således inden for rammerne af forsøgstilladelsen følge de almindelige
proceskrav, og meddelelse af landzonetilladelse kan således også kun ske
efter en konkret vurdering og under overholdelse af almindelige procedu-
reregler, herunder forudgående naboorientering efter § 35, stk. 4.
Forslaget ændrer ligeledes ikke ved kravene til myndighedernes forudgå-
ende vurdering mv. af projekters virkninger på et Natura 2000-område,
som fremgår af regler om udpegning og administration af internationale
naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter (bekendtgørelse
nr. 408 af 1. maj 2007 senest ændret ved bkg. 1079 af 25/11/2011). Der
henvises til afsnit 3.1.1 i lovforslaget almindelige bemærkninger om in-
ternationale naturbeskyttelsesområder.
Det forudsættes, at kommunerne som led i projektet vurderer, om forsø-
get har afledte virkninger, der indebærer udgifter for kommunerne eller
andre, som eksempelvis behov for øget eller ny vejadgang, parkering,
kystsikring eller for øget sandflugtsdæmpning på klitfredede arealer.
Kommunerne kan med forsøgsbestemmelsen ansøge om forsøgstilladelse
til projekter, som efter gældende regler og praksis normalt ikke ville kun-
ne iværksættes. Såfremt de har et potentiale for udvikling af kyst- og na-
turturismen, for øget tiltrækning af udenlandske turister og at etablerin-
gen af de konkrete projekter sker i tilknytning til øvrige turismemæssige
aktiviteter samt at projekterne indpasses arkitektonisk og opføres under
særlig hensyntagen til den omkringliggende natur og landskabet.
14/36
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der vil kunne ansøges om større og mindre projekter til udvikling og un-
derstøttelse af kyst- og naturturisme, herunder udbygning af eksisterende
anlæg eller etablering af nye faciliteter, der f.eks. kan sikre bedre tilgæn-
gelighed til strand eller give indblik i områdets natur- og kulturhistorie.
Større projekter kunne være hoteller med mulighed for bade- og aktivi-
tetsfaciliteter uden for sommersæsonen, tennisbaner m.v.
Forsøgsordningen giver muligheder for tilladelse til forsøg både inden for
én kommune og for flere kommuner i fællesskab. Kommunerne kan såle-
des slå sig sammen om et større sammenhængende projekt, der strækker
sig over kommunegrænserne. Der kan ligeledes ansøges om etablering af
flere anlæg og aktiviteter som ét samlet projekt. Afgørende for, om et for-
søg vil blive anset som ét projekt er i sådanne tilfælde, at der er tale om et
fysisk eller funktionelt/tematisk sammenhængende projekt eller et pro-
jekt, hvor der er en klar turistmæssig sammenhæng mellem anlæg på flere
adskilte lokaliteter.
Eksempelvis vil en sti langs kysten gennem flere kommuner med forskel-
lige rekreative funktioner indpasset i landskabet kunne udgøre ét projekt.
Der kan også være tale om en campingplads, eller et feriecenter, der dri-
ves som § 1, stk. 4, virksomhed efter sommerhusloven (f.eks. hotel eller
kursusvirksomhed mv.) med aktiviteter på flere lokaliteter f.eks. golfba-
ner, rideaktiviteter, put and takefiskeri o. lign., som placeres i tilknytning
til andre eksisterende turismemæssige aktiviteter eller anlæg såsom ferie-
centre, hoteller, campingpladser o. lign.
Et forsøg med anlæg i tilknytning til en række lokaliteter med en tematisk
sammenhæng, som f.eks. vikinger eller geologiske hotspots, vil også
kunne udgøre ét projekt. Oplistningen er ikke udtømmende.
For forsat at sikre de åbne kyststrækninger, skal forsøg omhandle aktivi-
teter og anlæg i tilknytning til allerede eksisterende turismemæssige akti-
viteter og på denne måde sikre størst mulig synergi og samspil med de
sammenhængende turistpolitiske overvejelser i kommunens planlægning
for turisme og dermed understøtte en samlet udvikling i området. Nye
større anlæg kan ikke placeres midt i uberørt natur og åbne, ubebyggede
kyststrækninger.
Når et forsøg er godkendt, skal kommunerne tilvejebringe et plangrund-
lag eller meddele landzonetilladelse i overensstemmelse med gældende
regler herom men med de fravigelser og lempelser i forhold til almindelig
praksis, der følger af forsøgstilladelsen. Meddelelse af en forsøgstilladel-
se fritager ikke kommunalbestyrelsen for at indhente andre tilladelser end
dem, der er udtrykkeligt fraveget i lovforslaget. Der skal derfor bl.a. ind-
hentes eventuelle tilladelse efter byggeloven.
Der kan fastsættes vilkår m.v. for en tilladelse til forsøg efter stk. 1, f.eks.
krav om placering af en bygning i forhold til offentlighedens adgang til
færdsel og ophold til og på stranden, om helt konkrete udsigtsforhold el-
ler færdselsforhold f.eks. hensyn til at undgå slid på klitter og klitarealer
og dermed undgå øget sandflugt.
15
15/36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16/36
Vilkår stillet i en forsøgstilladelse skal indarbejdes i efterfølgende plan-
lægning eller landzonetilladelse. Hvis et projekt ikke har en sådan karak-
ter, at der kræves landzonetilladelse og/eller tilvejebringelse af et plan-
grundlag, vil ministeren kunne stilles vilkår i forsøgstilladelsen.
Det er kommunalbestyrelsen, der har ansvaret for at påse, at projektet
realiseres i overensstemmelse med forsøgstilladelsen, og at eventuelle
vilkår overholdes. Kommunen er, jf. planloven § 51, forpligtet til at påse
at lovens bestemmelser overholdes, ligesom der kan straffes for
overtrædelse af vilkår i en tilladelse efter planlovens § 64, stk. 1, nr. 3.
Overtrædelse af et vilkår i forsøgstilladelsen er således omfattet af
planlovens kapitel 15. Kommunerne har dermed ansvaret for at føre tilsyn
med, at de enkelte dele af forsøg gennemføres i overensstemmelse med
lovgivningen og forsøgstilladelsen, herunder at vilkårene for
forsøgstilladelsen overholdes.
Kommuner og investorer kan først igangsætte et forsøg, når
forsøgstilladelsen er meddelt og et eventuelt plangrundlag og/eller
landzonetilladelse er tilvejebragt, og de fornødne tilladelser mv. efter
anden lovgivning er indhentet, herunder i forhold til evt. udbygning af
infrastruktur.
Det foreslås, at en tilladelse til forsøg vil bortfalde, hvis projektet ikke er
påbegyndt inden 5 år efter, at miljøministerens tilladelse efter stk.1 er
meddelt. Bestemmelsen fraviger planlovens 56, stk. 1, hvorefter tilladel-
ser og dispensationer bortfalder efter 3 år. En uudnyttet lokalplanlægning
vil dermed bortfalde for den del, der er omfattet af tilladelsen. Kommu-
neplanen bør opdateres ved den førstkommende revision af kommune-
planen, der sker på baggrund af strategien for kommuneplanlægningen
efter § 23 a.
Det foreslås, at en forsøgstilladelse til projekter ikke skal kunne påklages,
men der vil kunne klages efter de almindelige regler i en eventuel
efterfølgende plan- og tilladelsesproces. Dog foreslås, at klage over en
landzonetilladelse alene skal gælde for retlige spørgsmål.
Natur- og Miljøklagenævnet vil derfor kunne efterprøve overholdelse af
formalitetsregler f.eks. om landzonetilladelsen respekterer grænserne i
forsøgstilladelsen og om der er hjemmel til vilkår fastsat af kommunen ud
over de evt. vilkår, som er fastsat i overensstemmelse forsøgstilladelsen.
Natur- og Miljøklagenævnet kan derimod ikke efterprøves selve
landzoneafvejningen i det omfang afvejningen holder sig indenfor
grænserne i forsøgstilladelsen.
Der vil blive foretaget en evaluering af forsøgsordningen, herunder i
forhold til betydningen for turismeudviklingen inkl. økonomisk
potentiale, påvirkning af landskab og natur m.v., efter 5 år.
Den foreslåede bestemmelse i § 4 a i planloven skal sikre, at der kan god-
kendes forsøg, der fraviger bestemmelserne i planlovens § 5 b, stk. 1, nr.
1 og 4, og § 35, stk. 3.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17/36
Med lovforslaget ophæves kravet om en særlig planlægningsmæssig be-
grundelse for, at projektet kan etableres i kystnærhedszonen. Projekterne
skal dog udvælges på baggrund af de kriterier, der fremgår af forsøgsbe-
stemmelsen for herved bl.a. at sikre, at projekterne indpasses i naturen.
Muligheden for at fravige planlovens § 35, stk. 3, ved en forsøgstilladel-
se, medfører, at miljøministeren som led i forsøgsordningen kan meddele
tilladelse til projekter, selvom det ansøgte ikke er af underordnet betyd-
ning i forhold til de nationale planlægningsinteresser i kystområderne.
Der gives dermed mulighed for at tillægge hensynet til fremme af den fy-
siske udvikling af kyst- og naturturismen en øget vægt overfor hensynet
til friholdelse af kystnærhedszonen for byggeri og anlæg, der ikke er af-
hængige af en kystnærhed.
Desuden muliggør lovændringen, at der ved meddelelse af tilladelse efter
forsøgsbestemmelsen for projekter beliggende i landzone kan lægge sær-
lig vægt på hensynet til udvikling af kyst- og naturturismen inden for
rammerne af forsøgstilladelsen efter § 4 a, stk. 1. Ligeledes kan kommu-
nalbestyrelsen ved en evt. efterfølgende tilladelse efter § 35, stk. 1, at
lægge særlig vægt hensynet til udvikling af kyst- og naturturismen inden
for rammerne af tilladelsen efter den foreslåede forsøgsbestemmelse.
Herved sikres, at kommunalbestyrelsen kan fravige den faste praksis på
landzoneområdet i overensstemmelse med forsøgstilladelsen.
Planlovens § 5 b, stk. 1, nr. 3, kan derimod ikke fraviges, hvorfor der ikke
som led i forsøgsordningen er mulighed for at tillade nye sommerhusom-
råder, og eksisterende sommerhusområder skal også fortsat fastholdes til
ferieformål. Det er bl.a. begrundet i, at udlæg af nye sommerhusområder
ikke kan siges at være et forsøg og heller ikke skønnes at kunne øge til-
trækningen af udenlandske turister. Der er skønsmæssigt mindst 20.000
ubebyggede sommerhusgrunde, og der er derfor ikke behov for flere
sommerhusgrunde. Flere sommerhusområder kan også gøre det vanske-
ligt at sælge sommerhuse, især hvor det i forvejen er vanskeligt at sælge
sommerhuse og kan øge risikoen for forslumning af de eksisterende
sommerhusområder.
Planlovens § 5 b, stk. 1, nr. 5, fraviges ikke, da den skal sikre offentlig-
heden adgang til kysterne – herunder turisters adgang. Denne bestemmel-
se skal derfor fortsat respekteres også i de ansøgte projekter.
Naturbeskyttelsesloven
De danske kyster er enestående og rummer store naturværdier, som giver
fastboende, besøgende og turister mange oplevelser. Derfor rummer na-
turbeskyttelsesloven regler om beskyttelse af kysterne. Lovforslaget skal
gøre det muligt som en forsøgsordning at tillade og tilbyde befolkningen
og turister en række faciliteter og anlæg ved et besøg i det danske kyst-
landskab.
De foreslåede bestemmelser giver hjemmel til, at miljøministeren som led
i forsøgsordningen vil kunne godkende op til 10 projekter, der er udvalgt
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
som beskrevet ovenfor i lovforslagets almindelige bemærkninger om for-
søgsordningen på grundlag af en række kriterier.
Ansøgninger om forsøg
vil blive behandlet i arbejdsgruppen mellem Erhvervs- og Vækstministe-
riet (formand), Miljøministeriet, Ministeriet for By, Bolig og Landdistrik-
ter og Økonomi- og Indenrigsministeriet og forelagt regeringen, inden
miljøministeren meddeler tilladelse efter den nye forsøgshjemmel.
Hjemlen til at godkende forsøg findes i planloven, mens der foreslås ind-
sat en bestemmelse i naturbeskyttelsesloven, der opregner hvilke be-
stemmelser i naturbeskyttelsesloven, der kan fraviges i forsøgene.
For bestemmelserne om klitfredning og strandbeskyttelseslinjen og øvri-
ge bygge- og beskyttelseslinjer i naturbeskyttelsesloven får miljøministe-
ren hjemmel til at dispensere fra klitfredningen og strandbeskyttelseslin-
jen til gennemførelse af projekterne inden for rammerne af den meddelte
forsøgstilladelse, selvom der ikke som krævet i naturbeskyttelseslovens §
65, stk. 1, er tale om et særligt tilfælde. Tilsvarende får kommunalbesty-
relsen hjemmel til at meddele dispensation fra øvrige bygge- og beskyt-
telseslinjer til realisering af forsøg inden for rammerne af forsøgstilladel-
sen.
Udvælgelsen af forsøg vil ske på grundlag af kriterier, der sikrer, at de
åbne kyststrækninger bevares som uberørte strækninger med stor natur-
og landskabsværdi samtidig med, at der gives mulighed for aktiviteter og
faciliteter i tilknytning til øvrige turismemæssige aktiviteter.
I overensstemmelse med gældende regler om udpegning og administrati-
on af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse
arter skal Naturstyrelsen henholdsvis kommunalbestyrelsen fortsat, inden
der kan meddeles tilladelse, godkendelse eller dispensation til et projekt,
vurdere, om projektet kan påvirke et Natura 2000-område væsentligt, og i
givet fald foretage en nærmere konsekvensvurdering. Viser denne vurde-
ring, at det ikke kan udelukkes, at projektet kan skade Natura 2000-
området m.v., kan der ikke meddeles dispensation, tilladelse eller god-
kendelse.
Reglerne om EU-beskyttede arter og disses yngle- eller rasteområder, jf.
naturbeskyttelseslovens § 29 a, ændres ikke.
3.2. VVM
3.2.1. Gældende ret
For alle anlæg, som må antages at kunne påvirke miljøet væsentligt, skal
der foreligge en redegørelse om miljøpåvirkningerne i bred forstand. En
række anlægstyper er obligatorisk VVM-pligtige, mens der for en lang
række andre anlægstyper skal gennemføres en såkaldt screening med ud-
gangspunkt i det konkrete projekt med henblik på at vurdere, om projek-
tet må antages at kunne påvirke miljøet væsentligt og således er VVM-
pligtigt. Bygherres anmeldelse af anlæg, hvor der skal gennemføres en
screening, skal ske ved anvendelse af et obligatorisk anmeldeskema. Det
obligatoriske anmeldeskema sikrer såvel en lettere sagsbehandling for
18
18/36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kommunerne som en lettere og smidigere proces for den enkelte bygher-
re.
3.2.2. Forslagets indhold
Vurdering af virkning på miljøet
Det foreslås bl.a., at ministeren får bemyndigelse til at fastsætte nærmere
regler om, at det skema, som bygherre er forpligtet til at fremsende ved
visse projekter til den kompetente myndigheds behandling af anmeldel-
sen af projektet, skal fremsendes digitalt.
Derudover skal de foreslåede bestemmelser sikre, at der ikke kan opstå
tvivl om ministerens hjemmel til at fastsætte regler om hvilke mindsteop-
lysninger, der er relevante for offentlighedens deltagelse i VVM-
processen, i forbindelse med den kompetente myndigheds indkaldelse af
ideer og forslag fra offentligheden og berørte myndigheder til brug for
fastlæggelsen af VVM-redegørelsens indhold (scoping).
3.3. Lavenergibebyggelse
3.3.1. Gældende ret
Kommunalbestyrelserne kan i dag i henhold til planlovens § 15, stk. 2, nr.
22, i en lokalplan optage bestemmelser om, at ny bebyggelse skal opføres
som lavenergibebyggelse. Efter planlovens § 21 a forstås der ved lav-
energibebyggelse bebyggelse, der på tidspunktet for ansøgningen om
byggetilladelsen opfylder de energirammer for energiforbrug for lavener-
gibygninger, der er fastsat i bygningsreglementet. Efter bestemmelsen
kan kommunalbestyrelsen i lokalplanen således stille krav om, hvilken
lavenergiklasse i bygningsreglementet, som byggeriet skal leve op til.
Bestemmelsen finder kun anvendelse for ny bebyggelse, der opføres efter
lokalplanens endelige vedtagelse. Der kan ikke med hjemmel i bestem-
melsen stilles krav om, at allerede opført bebyggelse skal opfylde krav til
lavenergibebyggelse.
Bestemmelsen tager sigte på udlæg af arealer til byudvikling og byom-
dannelse, dvs. områder, hvor der i det væsentlige skal ske opførelse af ny
bebyggelse. Det kan f.eks. typisk være landzonearealer på bar mark eller
andre områder, som ikke i den kommunale varmeforsyningsplanlægning
er forudsat forsynet fra et kollektivt varmeforsyningsanlæg. En kommune
kan også stille krav om lavenergibebyggelse ud fra et ønske om at styrke
hensynet til den miljømæssige bæredygtighed.
1.2.1. 3.3.2. Forslagets indhold
Det foreslås i overensstemmelse med initiativ nr. 48 i ”Vækstplan 2014”,
at muligheden for i lokalplaner at stille krav om lavenergibebyggelse
fjernes fra det såkaldte ”lokalplankatalog” i planlovens § 15, stk. 2.
Teknisk udformning af byggeri er almindeligvis reguleret i byggeloven
og bygningsreglementet, og bestemmelsen kan derfor siges at være ud-
tryk for en dobbeltregulering, hvor kravet dog kan skærpes med lokal-
planlægningen til den energiklasse med de mest restriktive krav til ener-
giklassen. Det skal bemærkes, at de generelle krav i bygningsreglementet
til energiklasser løbende strammes.
19
19/36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget indebærer, at kommunerne fremover i nye lokalplaner ikke vil
kunne stille krav om energistandarder, der ligger ud over bygningsregle-
mentets almindelige krav.
Det bemærkes, at gældende lokalplaner med krav om lavenergibebyggel-
se vil ikke blive berørt af lovforslaget, hvorfor planlovens § 21 a ikke fo-
reslås ændret.
3.4. Helårsbeboelse i sommerhuse på de små øer
3.4.1. Gældende ret
Forbuddet i planlovens § 40, stk. 1, mod helårsbeboelse i sommerhusom-
råder stammer helt tilbage fra standardbyplanvedtægten efter byplanlove-
ne i 1925 og 1938, samt normalbygningsvedtægten efter landsbyggeloven
fra 1960. Dette almindeligt gældende forbud blev lovfæstet i 1975 og er
et centralt og nødvendigt styringsmiddel i planlægningen såvel på lands-
plan som på regionalt og kommunalt niveau.
Planlovens forbud mod helårsbeboelse i sommerhuse er med til at mod-
virke tilfældig byspredning til skade for en planmæssig og samfundsøko-
nomisk hensigtsmæssig udvikling og til at sikre, at sommerhusområder
anvendes til rekreative formål. Samtidig hindrer forbuddet et øget pres for
at udlægge nye sommerhusområder i de landskabeligt værdifulde områ-
der, som de ubebyggede kyststrækninger udgør.
Kun særlige hensyn til ejeres og disses tilknytning til deres sommerhus
kan begrunde en fravigelse af helårsforbuddet, som loven og praksis er i
dag.
Der er følgende undtagelser fra helårsforbuddet:
hvis man har ejet sit sommerhus i otte år og er pensionist, jf. planlovens §
41
hvis man har et hus, der lovligt blev anvendt til helårsbeboelse, da
området blev udlagt som sommerhusområde – og retten ikke senere er
bortfaldet, jf. planlovens § 40, stk. 1
hvis man har fået dispensation af kommunen efter planlovens § 40, stk. 2.
Efter fast praksis kan der gives dispensation til:
20/36
ejere eller forpagtere af dagligvarebutikker og visse andre virk-
somheder, når det er nødvendigt af hensyn til virksomhedens drift.
personer, der i forbindelse med erhvervelsen af ejendommen fejl-
agtigt af kommunen har fået oplyst, at den lovligt kunne benyttes
til helårsbeboelse.
personer, der på grund af alvorlig sygdom og invaliditet kun kan
opnå en rimelig tilværelse i sommerhuset.
pensionister, der har ejet et sommerhus i fem år
i andre særlige tilfælde
De overordnede hensyn bag helårsforbuddet betyder, at kun særlige hen-
syn til ejere og disses tilknytning til deres sommerhus kan begrunde en
fravigelse fra helårsforbuddet, som loven og praksis er i dag. Lejere kan
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
således efter fast praksis ikke få dispensation til helårsbeboelse i et som-
merhus i et sommerhusområde.
Miljøministeriet henstillede i 1986 til kommunalbestyrelserne om at være mere
imødekommende med at meddele dispensation til helårsbeboelse til ejere af
sommerhuse i sommerhusområder på de små øer. Tilladelse bør dog kun medde-
les, hvis tilladelsen kan anses for at medvirke til en gunstig udvikling på øen.
Henstillingen gælder fortsat. Naturstyrelsen har derfor den 11. april 2014 skrevet
ud til alle kommunalbestyrelser i kommuner med små øer og redegjort for mu-
lighederne for helårsbeboelse efter reglerne for sommerhuse i sommerhusområ-
der og boliger i landzone.
3.4.2. Forslagets indhold
Med forslaget får kommunerne mulighed for også at give dispensation til
en ejers udlejning til helårsbeboelse af et sommerhus i et sommerhusom-
råde på de 27 små øer, der består af: Aarø, Agersø, Anholt, Askø (inkl.
Lilleø), Avernakø, Baagø, Barsø, Birkholm, Bjørnø, Drejø, Egholm, En-
delave, Fejø, Femø, Fur, Hjarnø, Hjortø, Lyø, Mandø, Nekselø, Omø,
Orø, Sejerø, Skarø, Strynø, Tunø, Venø. Disse øer er ikke selvstændige
kommuner, men modtager ø-tilskud i henhold til § 20 i lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner og omfattes af lovbekendtgø-
relse nr. 787 af 21. juni 2007 om støtte til de små øsamfund, jf. motiverne
i L148 1983.
Forslaget skal ses i lyset af, at indbyggertallet på de små øer samlet set i
perioden fra 1930 til 2010 er blevet mere end halveret, dog dækker tallet
både over fald og stigninger. Nogle øer er således i beskeden vækst.
Der er i alt knap 200.000 sommerhuse i sommerhusområder i Danmark.
Heraf ligger knap 2.700 på de 27 små øer. Herudover er der godt 800 fri-
tidshuse uden for sommerhusområder på de små øer. Det skal ses ud fra
et samlet antal bebyggede ejendomme på de små øer på godt 9.800.
Efter forslaget skal dispensationen følge sommerhuset indtil anvendelses-
skift eller ejers ibrugtagning til egen helårsbeboelse. I øvrigt bortfalder en
dispensation ved manglende udnyttelse efter de almindelige regler herfor
i planlovens § 56, stk. 1.
Dispensationen til lejeres helårsbeboelse skal medvirke til en gunstig ud-
vikling på øen. Det er op til kommunen at vurdere, om helårsbeboelse i
det pågældende sommerhus er ønskelig ud fra kommunale forudsætnin-
ger, herunder kommunens ønsker til planlægningen for udviklingen i om-
rådet og situationen i området. Kommunernes praksis kan herved blive
forskellig fra ø til ø.
Kommunalbestyrelsen skal vurdere, om sommerhuset er helårsegnet, dvs.
egnet til helårsbeboelse i relation til størrelse, faciliteter, isoleringsgrad
og tilstand o.l. Det er ikke et krav, at huset lever op til bygningsreglemen-
tets til enhver tid gældende isoleringskrav for helårshuse. Om sommerhu-
set er helårsegnet, vil være et retligt spørgsmål, der kan prøves ved Natur-
og Miljøklagenævnet efter planlovens § 58, stk. 1, nr. 4.
21/36
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Anvendelsesskiftet af sommerhuset til helårsbeboelse er undtaget fra
bygningsreglementets krav om byggesagsbehandling (krav til isolering
mv.), så der ikke vil være økonomiske omkostninger til yderligere isole-
ring m.v., som ville kunne hindre, at sommerhuset kan udlejes til helårs-
beboelse. Bestemmelserne i kap. VII i lov om midlertidige regulering af
boligforholdene finder heller ikke anvendelse på sommerhuse, der tillades
udlejet til helårsbeboelse efter forslagets § 40 a.
Bestemmelsen ændrer ikke i øvrigt på anden lovgivning, herunder leje-
lovgivningen.
Kommunalbestyrelsens afgørelse af en dispensationsansøgning efter for-
slagets § 40 a, kan påklages til Natur- og Miljøklagenævnet, for så vidt
angår retlige spørgsmål, jf. planlovens § 58, stk. 1, nr. 4.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4.1. Staten
Forsøgsordning for kyst- og naturturisme
Der er administrative konsekvenser for staten til udarbejdelse af ansøg-
ningspakke, behandling af ansøgninger, herunder dialog med kommuner
om mulige projekter, høring af berørte myndigheder, sekretariatsbistand
for embedsmandsarbejdsgruppe (Erhvervs- og Vækstministeriet, Ministe-
riet for BY, Bolig og Landdistrikter, Miljøministeriet og øvrige relevante
ministerier) og udarbejdelse af udkast til godkendelser, samt proces og
evaluering.
Det er kommunerne, der har kompetencen til at udarbejde miljøvurdering
af planlægningen samt eventuelt foretage vurdering af de respektive pro-
jekter efter VVM-reglerne. Efter VVM-bekendtgørelsen (bkg. nr. 764 af
23. juni 2014) § 11, stk. 1, nr. 3, er Naturstyrelsen VVM-myndighed på
infrastrukturanlæg, der forudsætter tilvejebringelsen af kommuneplantil-
læg i mere end to kommuner. Såfremt kommunerne anmoder om det, kan
de dog få tilbageført VVM-kompetencen til sådanne anlæg, jf. bekendt-
gørelsens § 11, stk. 4.
Samlet betyder det meropgaver for Naturstyrelsen på skønsmæssigt 3,5
årsværk i forsøgsperioden samt i perioden efter, hvor forsøgene evalue-
res. Ca. 30 % af meropgaven forventes at ligge i det 1. år. Herudover
kommer en opgave med evaluering af forsøgsordningen efter de 5 år.
Miljøministerens forsøgstilladelse kan ikke påklages til Natur- og Miljø-
klagenævnet. Det kan forventes, at der kan komme flere klager til Natur-
og Miljøklagenævnet over den planlægning m.v., som kommunerne skal
lave som opfølgning på godkendelsen, men arbejdsbyrden vurderes ikke
at belaste Natur- og Miljøklagenævnet nævneværdigt, da nævnet alene
kan behandle retlige klager vedrørende planforslagene, da godkendelsen
ikke kan påklages.
VVM og ophævelse af muligheden for at planlægge for lavenergibebyg-
gelse i lokalplaner
22
22/36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for
staten.
Helårsbeboelse i sommerhuse på de små øer
Der er ingen nævneværdige administrative eller økonomiske konsekven-
ser for staten som følge af denne del af lovforslaget.
4.2. Kommunerne:
Forsøgsordning for kyst- og naturturisme:
Forsøgsordningens muligheder for, hvad kommunerne kan planlægge for,
har ingen økonomiske konsekvenser for kommunerne, da det er op til
kommunerne, om de vil gøre brug af de ændrede muligheder. Kommuner
vil få en administrativ lettelse i forhold til behandling af planlægning in-
den for kystnærhedszonen. Lettelsen består i, at kommuner, der får en til-
ladelse, ikke længere skal give en særlig planlægningsmæssig eller funk-
tionel begrundelse for at placere et anlæg i kystnærhedszonen, ligesom
den særlige forsøgsgodkendelse, som miljøministeren skal give, må for-
ventes at lette en del af arbejdet for kommunernes planlægning. Det for-
hold, at kommunerne skal vurdere og om fornødent behandle forsøgene
og den heraf følgende planlægning efter VVM- og SMV-reglerne, bela-
ster ikke kommunerne administrativt, da kommunerne i forvejen ville
skulle behandle (tilpassede) ansøgninger efter disse regler.
VVM og ophævelse af muligheden for at planlægge for lavenergibebyg-
gelse i lokalplaner:
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for
kommunerne.
Helårsbeboelse i sommerhuse på de små øer
Lempelsen forventes at medføre en meget begrænset forøgelse af ansøg-
ninger om dispensation hertil. Samlet vurderes de økonomiske konse-
kvenser for kommunerne at udgøre under 0,1 mio. kr. pr. år.
4.3. Regionerne:
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for
regionerne.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forsøgsordning for kyst- og naturturisme
Lovforslaget har ingen administrative eller økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet, da deltagelse i forsøgsordningen er frivillig. Forsøgsord-
ningen kan bidrage positivt til udviklingen af dansk kyst- og naturturis-
me, og skønnes på sigt at medføre positive økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
VVM:
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
23/36
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ophævelse af muligheden for at planlægge for lavenergibebyggelse i lo-
kalplaner
Lovforslaget har ingen nævneværdige administrative eller økonomiske
konsekvenser for størstedelen af erhvervslivet.
Helårsbeboelse i sommerhuse på de små øer
Lovforslaget kan påføre turistbranchen meget begrænsede økonomiske
konsekvenser ved nedgang i turismeindtægterne på de små øer. Omvendt
vil det i begrænset omfang styrke andre dele af erhvervslivet på og nær
ved de små øer grundet øget behov for tjenesteydelser. Samlet vurderes
det at have positive økonomiske konsekvenser og ingen administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Forsøgsordning for kyst- og naturturisme
Forslaget kan have landskabelige konsekvenser og medføre øget belast-
ning af sårbare og værdifulde landskaber i form af øget byggeri og slid
fra turistaktiviteter på kystnære arealer, herunder på klitfredede klitter,
hvis der godkendes projekter i Vestjylland, også på arealer søværts klit-
frednings- og strandbeskyttelseslinjen
Ophævelse af muligheden for at planlægge for lavenergibebyggelse i lo-
kalplaner
Forslaget om at ophæve muligheden for at kunne stille krav til lavenergi-
bebyggelse i lokalplaner vurderes ikke at medføre en væsentlig miljø-
mæssig belastning, da en regulering af kravene til energirammer som hid-
til sker i bygningsreglementet.
VVM:
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
Helårsbeboelse i sommerhuse på de små øer
Forslaget vil medføre et højere energiforbrug i de sommerhuse, der udle-
jes hele året. Det vurderes dog ikke at påvirke miljøet væsentligt, da det
skønnes, der alene vil være tale om ganske få sommerhuse, der overgå rtil
udlejning til helårsbeboelse.
8. Forholdet til EU- retten
Forsøgsordning for kyst- og naturturisme:
Der sker ikke nogen ændring i de krav, der gælder for planlægning og
administration i forhold til internationale naturbeskyttelsesområder i for-
bindelse med godkendelse af projekter, jf. bekendtgørelse nr. 408 af 1.
maj 2007 om udpegning og administration af internationale naturbeskyt-
telsesområder med senere ændringer.
VVM:
24
24/36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396810_0025.png
Lovforslaget indeholder ingen ændringer i forhold til implementeringen
af VVM-direktivet eller SMV-direktivet i dansk ret.
Lovforslaget indeholder i øvrigt ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angives omfang)
Økonomiske
Forsøgsordning:
konsekven-
ser for Stat:
Stat:
ingen
Regioner:
Kommuner:
Regioner:
ingen
Kommuner:
Administrativ lettel-
se ift. behandling af plansager in-
denfor kystnærhedszonen.
Negative
konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angives omfang)
Forsøgsordning:
Staten:
Skønsmæssigt 3,5
årsværk.
Regioner:
ingen.
Kommuner:
Ingen, da frivil-
lig ordning.
25/36
VVM, lavenergibebyggelse og hel- Helårsbeboelse på de små
årsbeboelse i sommerhuse på de
øer:
små øer:
Ingen
Kommuner:
Under 0,1 mio.
kr. pr. år. Ellers ingen konse-
kvenser.
VVM og lavenergibebyggelse:
Ingen
Økonomiske
konsekven-
ser for er-
hvervslivet
Forsøgsordning:
Forsøgsordningen kan bidrage po-
sitivt til udviklingen af dansk kyst-
og naturturisme, og skønnes på
sigt at medføre positive økonomi-
ske konsekvenser for erhvervsli-
vet.
VVM: Ingen
Ophævelse af muligheden for at
planlægge for lavenergibebyggel-
se i lokalplaner:
Ingen konsekvenser for størstede-
len af erhvervslivet
Helårsbeboelse på de 27 små øer:
Vil i begrænset omfang styrke an-
dre dele af erhvervslivet end tu-
rismeerhvervet økonomisk på og
25
Helårsbeboelse på de 27 små
øer:
Meget begrænsede øko-
nomiske konsekvenser ved
nedgang i turismeindtægterne
på de små øer.
Forsøgsordning:
Ingen.
VVM og ophævelse af mulig-
heden for at planlægge for
lavenergibebyggelse i lokal-
planer:
Ingen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396810_0026.png
nær ved de små øer, da helårsbe-
boelse kaster øget forbrug og be-
hov for tjenesteydelser mv. af sig.
Samlet set vurderes det at have
positive økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet.
Økonomiske
Forsøgsordning:
konsekven- Enkelte borgere kan ved medvir-
ser for bor- ken i forsøgene få en positiv ge-
gerne
vinst.
VVM og ophævelse af muligheden
for at planlægge for lavenergibe-
byggelse i lokalplaner:
Ingen.
Helårsbeboelse på de 27 små øer
For borgere, der ejer sommerhuse
på de små øer er der positive øko-
nomiske konsekvenser.
26/36
Forsøgsordning:
Generelt ingen. Borgere kan
dog som følge af naboskab få
negative økonomiske konse-
kvenser ved placering af stør-
re anlæg og større aktivitet
nær deres ejendom.
Ophævelse af muligheden for
at planlægge for lavenergi-
byggelse i lokalplaner, VVM,
lavenergibebyggelse og hel-
årsbeboelse på de 27 små
øer:
Ingen.
Miljømæs-
sige konse-
kvenser
Forsøgsordning, VVM, ophævelse
af muligheden for at planlægge for
lavenergibebyggelse i lokalplaner
og
helårsbeboelse på de 27 små
øer:
Ingen.
Forsøgsordning:
Øget belastning af landskaber
og sårbare og værdifulde
landskaber i form af byggeri
og slid fra turistaktiviteter på
kystnære arealer, herunder på
klitfredede klitter, hvis der
godkendes projekter i Vestjyl-
land, også på arealer søværts
klitfrednings- og strandbe-
skyttelseslinjen
VVM:
Ingen
Ophævelse af muligheden for
at planlægge for lavenergibe-
byggelse i lokalplaner:
Vurderes ikke at medføre en
væsentlig miljømæssig be-
lastning, da en regulering af
kravene til energirammer som
hidtil sker i bygningsregle-
mentet.
Helårsbeboelse på de 27 små
øer:
Medfører et højere energifor-
brug i disse huse, men det
vurderes dog ikke at påvirke
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396810_0027.png
miljøet væsentligt, da der ale-
ne vil være tale om ganske få
sommerhuse, der overgår til
udlejning til helårsbeboelse.
Samfunds-
økonomiske
konsekven-
ser
Forsøgsordning:
Forventes at styrke kvaliteten i tu-
rismeproduktet i dansk kyst- og
naturturisme til gavn for vækst og
beskæftigelse i danske turisme og
erhverv i øvrigt og tiltrækning af
flere udenlandske turister i hele
landet.
VVM og ophævelse af muligheden
for at planlægge for lavenergibe-
byggelse i lokalplaner:
Ingen.
Helårsbeboelse i sommerhuse i
sommerhusområder på de 27 små
øer:
Samlet skønnes det at bidrage po-
sitivt til erhvervsliv med tilknyt-
ning til de små øer.
Forsøgsordning, VVM, og
ophævelse af muligheden for
at planlægge for lavenergibe-
byggelse i lokalplaner:
Ingen.
Helårsbeboelse i sommerhuse
i sommerhusområder på de 27
små øer:
Turistbranchen vil kunne op-
leve en meget begrænset til-
bagegang i antallet af turister.
27/36
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Til stk. 1
Den foreslåede § 4 a giver hjemmel til at miljøministeren efter ansøgning
fra kommunalbestyrelsen kan meddele op til 10 tilladelser til planlægning
eller meddelelse af landzonetilladelse til konkrete fysiske projekter, der
fortrinsvis er beliggende i kystnærhedszonen eller i de kystnære dele by-
zonen.
Der er nedsat en arbejdsgruppe, som består af Erhvervs- og Vækstmini-
steriet (formand), Miljøministeriet, Ministeriet for By, Bolig og Landdi-
strikter og Økonomi- og Indenrigsministeriet. Ansøgninger om forsøg vil
blive behandlet i arbejdsgruppen mellem Erhvervs- og Vækstministeriet
(formand), Miljøministeriet, Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter
og Økonomi- og Indenrigsministeriet og forelagt regeringen, inden mil-
jøministeren meddeler tilladelse efter den nye forsøgshjemmel.
Den foreslåede forsøgsordning giver mulighed for at tillade projekter, der
forudsætter en efterfølgende kommunal planlægning, samt til mindre pro-
jekter.
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28/36
Den efterfølgende kommunale planlægning eller sagsbehandling efter
planlovens landzonebestemmelser skal ske efter de almindeligt gældende
procedurekrav. Hvis et projekt pga. dets karakter ikke kræver hverken
planlægning eller landzonetilladelse, vil der i forsøgstilladelsen fra mil-
jøministeren kunne stilles vilkår. En forsøgstilladelse, som den foreslåe-
de, skal ikke miljøvurderes efter lov om miljøvurdering af planer og pro-
grammer, da der ikke er tale om en plan eller et program.
Kommunerne vil alene kunne ansøge om projekter for arealer, som kom-
munen selv ejer. Hvis et projekt ønskes etableret på private arealer, vil
dette kræve samtykke eller aftale med ejeren af arealet.
Afgørende for, om et forsøg vil blive anset som ét projekt er, at der er tale
om et fysisk eller funktionelt/tematisk sammenhængende projekt eller et
projekt, hvor der er en klar turistmæssig sammenhæng mellem anlæg på
flere adskilte lokaliteter
I forsøgsbestemmelsens stk. 1 fremgår, hvilke forhold der skal tages i be-
tragtning ved vurderingen af, om et forsøg skal godkendes.
For det første skal forsøget have potentiale for udvikling af kyst- og na-
turturismen, for øget tiltrækning af udenlandske turister, og realisering af
forsøget må forventes at kunne forløse dette potentiale.
For det andet skal etableringen af konkrete fysiske projekter ske i tilknyt-
ning til øvrige turismemæssige aktiviteter for at sikre overensstemmelse
med de sammenhængende turistpolitiske overvejelser, som typisk frem-
går af kommunens planlægning for turisme og turismestrategier og for at
understøtte en samlet udvikling i området. Der kan således ikke gives til-
ladelse til større projekter i ubebyggede, åbne kyststrækninger, men kun i
tilknytning til eksisterende eller planlagte turismemæssige aktiviteter i
overensstemmelse med kommunalbestyrelsens sammenhængende turist-
politiske overvejelser, og så der opstår synergieffekter mellem de forskel-
lige turismemæssige aktiviteter.
For det tredje skal de fysiske projekter være arkitektonisk indpasset og
opføres under særlig hensyntagen til den omkringliggende natur og land-
skabet. Heri ligger, at det skal sikres, at forsøgene om kyst- og naturtu-
risme er bæredygtige og etableres under hensyntagen til ressourceanven-
delsen, og at projekterne kan etableres uden at medføre en negativ på-
virkning af naturen og landskabet. Højde, arkitektur mv. og indpasning i
det omkringliggende landskab og natur vil indgå som et væsentligt hen-
syn.
Kommunerne bør i ansøgningen redegøre for, hvordan forsøget lever op
til de ovennævnte krav, herunder hvordan eventuelle bygninger og anlæg
indpasses arkitektonisk i det omgivende landskab eller turismeområde og
på hvilken måde, der i forsøget arbejdes med hensyntagen til den om-
kringliggende natur og landskab. Der kan med tilladelser meddelt efter
stk. 1 alene ske fravigelse af de bestemmelser i planloven, som udtrykke-
ligt fremgår af forsøgsbestemmelsen samt af de bestemmelser, som frem-
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
går af den foreslåede bestemmelse i naturbeskyttelseslovens § 65 a, jf.
lovforslagets § 2.
Den foreslåede bestemmelse i § 4 a, stk. 1, skal sikre, at der kan godken-
des forsøg, selv om kravene i planlovens § 5 b, stk. 1, nr. 1 og 4, og § 35,
stk. 3, ikke opfyldes. Derimod skal de udvælgelseskriterier, som fremgår
af den foreslåede bestemmelse sikre, at forsøgene indpasses i naturen mv.
Der kan alene ske fravigelse af de bestemmelser i planloven, som udtryk-
keligt fremgår af den foreslåede forsøgsbestemmelse. Med tilladelse
meddelt efter stk. 1 fraviges heller ikke anden lovgivning, herunder f.eks.
krav om byggesagsbehandling, VVM mv. Dog se nedenfor om mulighe-
derne for fravigelse af regler i naturbeskyttelsesloven.
Til stk.2..
Det foreslås, at miljøministeren ved meddelelse af tilladelse efter stk.1 til
projekter beliggende i landzone kan lægge særlig vægt på hensynet til
udvikling af kyst- og naturturismen. Dette skal sikre, at den faste praksis
efter landzonereglerne kan vægtes med større hensyntagen til udvikling af
kyst- og naturturismen.
Ansøgninger om forsøg vil blive behandlet i den
nedsatte arbejdsgruppe mellem Erhvervs- og Vækstministeriet (formand),
Miljøministeriet, Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter og Økono-
mi- og Indenrigsministeriet og forelagt regeringen, inden miljøministeren
meddeler tilladelse efter den nye forsøgshjemmel.
Det foreslås derudover, at kommunalbestyrelsen ved efterfølgende med-
delelse af landzonetilladelse efter § 35, stk. 1, kan lægge særlig vægt hen-
synet til udvikling af kyst- og naturturismen inden for rammerne af for-
søgstilladelsen. Herved sikres, at kommunalbestyrelsen kan fravige den
faste praksis på landzoneområdet i overensstemmelse med forsøgstilla-
delsen.
Til stk.3
Da der er tale om en forsøgsordning, fastsætter den foreslåede
bestemmelse, hvornår en forsøgstilladelse bortfalder, hvis den efter en
årrække ikke er udnyttet.
En tilladelse til forsøg vil således bortfalde, hvis projektet ikke er påbe-
gyndt inden 5 år efterforsøgstilladelse efter bestemmelsens stk. 1 er med-
delt.
Ved påbegyndt forstås, at byggetilladelse til projektet er meddelt, eller at
projektet er fysisk påbegyndt.
En uudnyttet lokalplanlægning vil også bortfalde for den del, der er om-
fattet af tilladelsen. Ved uudnyttet forstås at der f.eks. ikke er givet de
nødvendige tilladelser, så som byggetilladelse til det planlagte projekt el-
ler del heraf.
Efter forsøgstilladelsens bortfald, kan der ikke vedtages ny planlægning
eller meddeles nye tilladelser, som er nødvendige for udmøntning af pro-
jektet.
29
29/36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30/36
Kommuneplanen bør opdateres ved den førstkommende revision af
kommuneplanen, der sker på baggrund af strategien for kommuneplan-
lægningen efter § 23 a.
Til stk.4
Forsøgstilladelse til projekter kan ikke påklages til anden administrativ
myndighed.
Eventuel efterfølgende planlægning eller meddelelse af landzonetilladelse
vil kunne påklages efter de almindelige regler. Dog foreslås det at
begrænse klageadgangen over landzonetilladelse til retlige spørgsmål, da
projekternes indhold er godkendt allerede ved ministerens
forsøgstilladelse og ikke bør kunne prøves yderligere i en klagesag.
Til stk. 5
Den foreslåede bestemmelse giver ministeren mulighed for, hvis der fin-
des behov herfor, udstede en bekendtgørelse, der indeholder nærmere
krav til ansøgningsproceduren, herunder bl.a. krav til indholdet af ansøg-
ningerne, behandlingen og meddelelse af eller afslag på en tilladelse, en
frist for hvornår ansøgningerne skal være modtaget samt regler om of-
fentliggørelse, evaluering og indberetning af forsøg, der gennemføres ef-
ter stk. 1
Til nr. 2.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af den foreslåede be-
stemmelse i § 4 a.
Til nr. 3.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af den foreslåede be-
stemmelse i § 4 a.
Til nr. 4.
Den foreslåede bestemmelse præciserer, at udover en kort be-
skrivelse af det påtænkte anlæg skal den kompetente myndighed, jf. § 11
i, også offentliggøre andre oplysninger, som er relevante for offentlighe-
dens deltagelse i VVM-processen.
Til nr. 5
Det foreslås, at ministeren får hjemmel til at fastsætte regler, der præcise-
rer hvilke mindsteoplysninger, hvilke mindsteoplysninger der er relevante
for offentlighedens deltagelse i VVM-processen i forbindelse med den
kompetente myndigheds indkaldelse af ideer og forslag fra offentligheden
og berørte myndigheder til brug for fastlæggelsen af VVM-redegørelsens
indhold (scoping).
Disse mindsteoplysninger vil være:
1) Angivelse af, hvortil kommentarer eller spørgsmål kan rettes samt
nærmere oplysninger om fristerne for fremsendelse af bemærknin-
ger eller spørgsmål.
2) Karakteren af eventuelle afgørelser eller udkast til afgørelse, hvis et
sådant foreligger, samt efter hvilken lov afgørelsen skal træffes.
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3) Hvorvidt de miljøoplysninger, der er indhentet af bygherren eller
den kompetente myndighed til brug for sagens behandling, er til rå-
dighed for offentligheden.
4) Hvor og hvordan de relevante oplysninger stilles til rådighed.
5) Hvilke foranstaltninger der er truffet med henblik på offentlighedens
deltagelse i VVM-proceduren.
Disse krav følger i øvrigt af VVM-direktivet.
De foreslåede bestemmelser i nr. 4 og 5 skal sikre, at der ikke kan opstå
tvivl om ministerens hjemmel til at fastsætte regler om, hvilke oplysnin-
ger skal indgå i den kompetente myndigheds indkaldelse af ideer og for-
slag fra offentligheden og berørte myndigheder til brug for fastlæggelsen
af VVM-redegørelsens indhold (scoping).
Til nr. 6
Med bestemmelsen foreslås det, at ministeren kan fastsætte regler om, at
bygherre digitalt skal fremsende det obligatoriske anmeldeskema til
kommunalbestyrelsen.
Det bemærkes i øvrigt, at digital fremsendelse kan foregå via bygherres
digitale postkasse på virk.dk eller borger.dk.
Til nr. 7.
Det foreslås, at kommunalbestyrelsens mulighed for efter planlovens
§ 15, stk. 2, nr. 22, at stille krav om, at ny bebyggelse skal opføres som
lavenergibebyggelse, ophæves.
Forslaget indebærer, at kommunerne fremover i nye lokalplaner ikke vil
kunne stille krav om energistandarder, og dermed heller ikke kan stille
krav om energistandarder, der ligger ud over bygningsreglementets al-
mindelige krav.
Efter lovens ikrafttræden kan den del af et forslag til en lokalplan, som
indeholder krav om lavenergibebyggelse, som ikke er endeligt vedtaget
før lovens ikrafttræden, ikke vedtages for den del, der omhandler lav-
energibebyggelse. Fornyet høring af den resterende del af lokalplanen in-
den vedtagelse vil ikke være nødvendig i dette tilfælde.
Vedtagne lokalplaner, der allerede indeholder bestemmelser med hjem-
mel i § 15, stk. 2, nr. 22, vil fortsat være gældende uanset om planlæg-
ningen for ny lavenergibebyggelse endnu ikke er realiseret ved en bygge-
tilladelse.
Lokalplanforslag, der indeholder bestemmelser med hjemmel i § 15, stk.
2, nr. 22, vil efter denne lovændrings ikrafttræden ikke kunne vedtages
endeligt for så vidt angår bestemmelser om lavenergibebyggelse.
Til nr. 8
Der er tale om en konsekvensændring som følge af den foreslåede be-
stemmelse i § 4 a.
31/36
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I § 35, stk. 3, indsættes ”jf. dog § 4 a”, da forsøgsbestemmelsen fraviger
de almindelige regler.
Bestemmelsen i den gældende § 35, stk. 3, skal ifølge forarbejderne til
bestemmelsen sikre, at interessen i at fastholde kystområderne som væ-
sentlige natur- og landskabsressourcer og som attraktive til rekreative
formål sikres i landzoneadministrationen.
Den foreslåede ændring giver i overensstemmelse med formålet med
lovforslaget mulighed for at tillægge hensynet til turismeudviklingen i op
til 10 forsøgstilladelser større vægt. Hensynet til de nationale interesser i
kystnærhedszonen og til natur og landskab varetages primært gennem de
kriterier, der er opstillet for udvælgelsen af projekter, hvorefter de bl.a.
skal være arkitektonisk indpasset og opført under særlig hensyntagen til
den omkringliggende natur og landskabet, og endvidere at væsentlige
natur- og landskabelige interesser ikke dermed tilsidesættes.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 9
Formålet med den foreslåede bestemmelse er at forbedre mulighederne
for lejeres helårsbeboelse af sommerhuse i sommerhusområder på de 27
små øer, da disse øer har helt særlige vanskeligheder ved at fastholde hel-
årsbeboelse. Som øernes situation er i dag, vil selv tilflytning af en enkelt
familie uanset økonomisk baggrund kunne bidrage positivt til udviklin-
gen på en ø.
Bestemmelsen retter sig mod de samme øer, som modtager ø-tilskud i
henhold til § 20 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner og støtte efter lovbekendtgørelse nr. 787 af 21. juni 2007 om
støtte til de små øsamfund og omfatter følgende 27 små øer: Aarø, Ager-
sø, Anholt, Askø (inkl. Lilleø), Avernakø, Baagø, Barsø, Birkholm,
Bjørnø, Drejø, Egholm, Endelave, Fejø, Femø, Fur, Hjarnø, Hjortø, Lyø,
Mandø, Nekselø, Omø, Orø, Sejerø, Skarø, Strynø, Tunø, Venø.
Den foreslåede bestemmelse angår sommerhuse i sommerhusområder ud-
lagt efter bestemmelserne i planlovens §§ 34, stk. 3 og 5.
Det vil være en forudsætning for, at kommunalbestyrelsen kan give di-
spensation til helårsudlejning af et sommerhus, at dispensationen kan an-
ses at medvirke til en gunstig udvikling på øen. Det er alene muligheder-
ne for en gunstig udvikling ved udlejning til helårsbeboelse af det pågæl-
dende sommerhus, der skal vurderes. Kommunen har således mulighed
for at vurdere, om helårsbeboelse i det pågældende sommerhus er ønske-
lig ud fra kommunale forudsætninger, såsom kommunens ønsker til plan-
lægningen for udviklingen i området og situationen i området. Således vil
f.eks. sammenhængende turistpolitiske overvejelser eller væsentlige hen-
syn til planlægning, natur og miljø, kunne begrunde afslag på dispensati-
on til helårsudlejning af et sommerhus i det pågældende område. Om-
vendt vil kommunen kunne vægte hensynet til helårsbeboelse større end
hensynet til modstående hen syn. Den enkelte kommune har inden for
rammerne heraf bred mulighed for selv at skønne, om dispensationen vil
give medvirke en gunstig udvikling. Kommunernes praksis kan herved
blive forskellig fra ø til ø.
32
32/36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
33/36
Dispensationen følger huset, så den til enhver tid værende ejer efter op-
nået dispensation har mulighed for at annoncere udlejning af sommerhu-
set til helårsbeboelse. Ejerskifte er derfor uden betydning.
Kommunalbestyrelsen skal som led i behandlingen af ansøgningen om
dispensation vurdere, om sommerhuset er egnet til helårsbeboelse, dvs.
sommerhuset skal være egnet til helårsbeboelse i relation til størrelse, fa-
ciliteter, isoleringsgrad og tilstand. Meget små sommerhuse, herunder
sommerhuse med lav indre højde vil således ikke være omfattet af be-
stemmelsen. Sommerhuse uden tilfredsstillende faciliteter til køkken, bad
og toilet er heller ikke omfattet af bestemmelserne. Huset skal være egnet
til helårsbeboelse i vinterhalvåret. Udover førnævnte faciliteter betyder
det, at det i relation til andre forhold, som f.eks. isolering, el- og vandin-
stallationer og opvarmningsfaciliteter og husets tilstand skal være egnet
til helårsbeboelse også i vinterhalvåret. Et misligholdt eller skadet som-
merhus med svamp, vand- og stormskader o.l. er ikke egnet til helårsbe-
boelse. Det er dog ikke et krav, at huset lever op til bygningsreglementets
til enhver tid gældende isoleringskrav for helårshuse. Om huset er helårs-
egnet efter forslagets § 40 a, er et retligt spørgsmål, der kan prøves ved
Natur- og Miljøklagenævnet, jf. planlovens § 58, stk. 1, nr. 4.
Anvendelsesskiftet af sommerhuset til helårsbeboelse er undtaget fra
bygningsreglementets krav om byggesagsbehandling (krav til isolering
mv.) Det svarer til bestemmelsen i planlovens § 41, stk. 1, 2. pkt. og er
begrundet i, at økonomiske omkostninger til yderligere isolering mv. ikke
skal kunne hindre, at sommerhuset kan udlejes til helårsbeboelse.
Bestemmelserne i kap. VII i lov om midlertidige regulering af boligfor-
holdene finder ikke anvendelse på sommerhuse, der benyttes til helårsbe-
boelse efter denne bestemmelse.
Bestemmelsen ændrer ikke i øvrigt på anden lovgivning.
Dispensationen bortfalder ved anvendelsesskifte og ved ejers lovlige
ibrugtagning af sommerhuset til egen helårsbeboelse. Dispensationen føl-
ger således huset og gælder for den til enhver tid værende ejer af som-
merhuset indtil anvendelsesskift eller ejers lovlige ibrugtagning af som-
merhuset til egen helårsbeboelse. Lejerskifte er uden betydning.
Der skal således ikke søges om fornyet dispensation ved ejers salg eller
anden overdragelse af sommerhuset til en ny ejer, f.eks. i forbindelse med
skilsmisse eller arv, ligesom dispensationen heller ikke bortfalder ved
ejers dødsfald.
Ved anvendelsesskift forstås eksempelvis ejers – eller en senere ejers -
ibrugtagning af sommerhuset til ferieboligformål efter en lejers fraflyt-
ning.
Hvis dispensationen ikke er udnyttet inden tre år efter, at den er meddelt,
eller ikke har været udnyttet i tre på hinanden følgende år, bortfalder di-
spensationen efter de almindelige regler i planlovens § 56, stk. 1.
33
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396810_0034.png
34/36
Kommunalbestyrelsens afgørelse af en dispensationsansøgning efter for-
slagets § 40 a, kan påklages til Natur- og Miljøklagenævnet, for så vidt
angår retlige spørgsmål, jf. planlovens § 58, stk. 1, nr. 4.
Til nr. 10
Der er tale om en konsekvensændring som følge af den foreslåede be-
stemmelse i § 4 a.
Til nr. 11
I § 58, stk. 1, nr. 1 indsættes ”jf. dog § 4 a, stk. 4”, da de almindelige reg-
ler for klageadgang fraviges i forhold til klage over forsøg.
Til § 2
Naturbeskyttelsesloven
Til nr. 1 (naturbeskyttelseslovens § 65 a)
Til stk. 1
Lovforslaget skal muliggøre, at de udvalgte og tilladte projekter kan
udføres og etableres på arealer, der er omfattet af naturbeskyttelseslovens
§ 8 om klitfredning og § 15 om strandbeskyttelseslinjen .
Med lovforslaget til det være muligt som et forsøg at gennemføre
projekter med miljøministerens dispensation fra klitfredning og
strandbeskyttelseslinjen inden for rammerne af forsøgstilladelsen, selvom
der ikke foreligger et særligt tilfælde, som det kræves i
naturbeskyttelseslovens § 65, stk. 1, for at meddele dispensation.
Bestemmelsen henviser til den foreslåede § 4 a i planloven, der
indeholder en hjemmel for miljøministeren til at meddele tilladelser til op
til 10 forsøg.
Til stk. 2
Den foreslåede bestemmelse er parallel til den foreslåede bestemmelse i
stk. 1, og giver kommunalbestyrelsen hjemmel til at meddele
dispensation fra øvrige bygge- og beskyttelseslinjer efter
naturbeskyttelseslovens §§ 16-19 inden for rammerne af
forsøgstilladelsen.
Til stk. 3
Ligesom for tilladelser efter planloven foreslås meddelte tilladelser at
udløbe efter 5år, hvis de ikke er udnyttet på dette tidspunkt.
Til nr. 2 og 3
Forsøgstilladelsen til projekter efter planlovens § 4 a kan ikke påklages til
anden myndighed.
Ligesom for afgørelser til projekter i forbindelse med forsøgsordningen
efter planlovens landzonebestemmelser foreslås det, at klageadgangen
34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
over miljøministerens henholdsvis kommunalbestyrelsens afgørelser om
dispensation efter § 65a, stk. 1 og 2, begrænses til retlige spørgsmål, da
projekternes materielle indhold er fastlagt allerede i miljøministerens
tilladelse efter den foreslåede bestemmelse i planlovens § 4a, hvorfor
nævnets prøvelse alene foreslås et vedrøre retlige spørgsmål.
[Til § 3
Konsekvensændring af byggeloven følger.]
Til § 4
Ikrafttræden
Bestemmelsen fastsætter en ikrafttrædelsesdato for lovændringerne.
35/36
35
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396810_0036.png
36/36
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslag
§1
36