Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 440
Offentligt
1391748_0001.png
BILAG 3
Vi har med glæde modtaget din besked og vil svare hurtigst muligt.
Personlige oplysninger
Kategori:
Efternavn:
Fornavn:
Nationalitet:
Postadresse:
Postnummer:
By:
Land:
Hr.
Andersen
(Anders) Peter Schou
dansk
Smedievej 103
3400
Hillerød
Danmark
Oplysninger om andragendet
Giver De Deres samtykke til, at andragendet behandles offentligt, hvis Udvalget
for Andragender erklærer det som værende i overensstemmelse med kravene for
JA
behandling?
Giver du dit samtykke til, at dit navn opføres i et offentligt register, der er
JA
tilgængeligt på internettet?
Titlen på andragendet:
Andragende om at indstille til Hillerød Byråd om ændring af
betalingsbetingelserne for tilslutning til separatkloakering.
OM HILLERØDS SPILDEVANDSPLAN: Hillerød Byråd har den 30. april 2014,
vedtaget spildevandsplan 2013 -2016, hvor 3200 husstande pålægges at separatkloakere,
således at ejendommenes tagvand separeres fra det almindelige husspildevand, herunder
min grund beliggende på Smedievej 103, og som afledt konsekvens heraf skal afholde
alle omkostninger inde på egen grund. Omkostningen til tilslutning inde på egen grund,
skønnes ifølge spildevandsplanens side 53, at være i niveauet 20.000 - 50.000 kr. pr
husstand Den 1. januar 2014 var der i Hillerød Kommune registreret 20.897 husstande.
Separatkloakeringspålægget omfatter derfor 15,3% af samtlige husstande i kommunen,
herunder min grund, som det fremgår af spildevandsplanens side 36. På
spildevandsplanens side 25 er oplyst, at i Hillerød Kommune er 58% af kloakoplandet
fælleskloakeret, 30% separatkloakeret og 12% kun spildevandskloakeret. OM MIN
GRUND: I de 40 år, som jeg nu har boet på adressen, har jeg aldrig registreret problemer
med kloaksystemet ved ekstrem regn. Jeg er heller ikke bekendt med, at andre husstande
på Smedievej og Kongens Vænge i denne periode har haft problemer med regnvand ved
ekstrem regn. Personlig afholdelse af omkostninger til separatkloakering inde på grunden
– for måske at medvirke til afhjælpning af nogle oversvømmelses problemer på enkelte
andre lavtliggende grunde i kommunen – vil derfor ikke bibringe grunden nogen
merværdi i forhold til de nu i 40 år lovligt- og velfungerende etablerede
kloakeringsforhold, tværtimod vil alene kravet om at måtte tåle retableringsomkostninger
til fliseareal og beplantning have en negativ økonomisk effekt. Der er formentlig ingen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1391748_0002.png
grund til at antage, at regnvandet fra mine tagflader, er mere belastende end tagvandet fra
de ca. 11.000 andre fælleskloakerede husstande i Hillerød, som ikke skal separatkloakeres
(68% af 20.897 = 14.210 minus 3.200 = 11.010 husstande). OM KLAGE TIL
STATSFORVALTNINGEN OG AFGØRELSE FRA STATSFORVALTNINGEN: Den
1. august 2014, har jeg tilsendt Statsforvaltningen en klage (4 sider) med følgende
PÅSTAND: Kravet i Hillerød Kommunes spildevandsplan 2013 – 2016, om at jeg skal
separatkloakere på Smedievej 103, og som afledt konsekvens heraf selv skal afholde alle
omkostninger inde på grunden, forlanges ændret til at det kommunale fællesskab
foretager alle nødvendige etableringsomkostninger, og derfor også afholder alle
omkostninger, og efterfølgende opkræver omkostningerne hos alle kommunens husstande
via vandafledningsbidraget. Den 11. august 2014 har Statsforvaltningen tilsendt mig en 4
sider mail, journalnr. 2014-613/2251, hvor man konkluderer: Statsforvaltningen har
besluttet ikke at rejse en tilsynssag, da vi ikke finder grundlag for at antage, at en
nærmere undersøgelse af sagen vil føre til en konstatering af, at Hillerød Kommune har
overtrådt den lovgivning, som Statsforvaltningen påser overholdelsen af. Vi lægger
herved vægt på, at de ovenfor anførte regler i miljølovgivningen bestemmer, at de
ejendomsejere, som berøres af en spildevandsplan, skal afholde de udgifter, som planen
medfører på ejerens ejendom. Statsforvaltningen skal endvidere bemærke, at efter vores
opfattelse kan den almindelige forvaltningsretlige lighedsgrundsætning og
traktatbestemmelser om forbud mod forskelsbehandling ikke finde anvendelse i den
konkrete sag. Baggrunden herfor er, at spildevandsplanen pålægger alle, som den
omfatter, at medvirke til betalingen af planens gennemførelse. På baggrund af
ovenstående finder Statsforvaltningen, at der ikke er tilstrækkeligt grundlag for at antage,
at kommunen har overtrådt den lovgivning, som vi fører tilsyn med. Vi rejser derfor ikke
en tilsynssag. Statsforvaltningen henviser til teksten i lovbekendtgørelse nr. 879 af 26 juni
2010 om miljøbeskyttelse, §§ 28,30 og 32, Bekendtgørelse nr. 1448 af 11. december 2007
om spildevandstilladelser mv. efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4, samt
lovbekendtgørelse nr. 633 af 7 juni 2010 om betalingsregler for
spildevandsforsyningsselskaber mv. OM HENVISNING TIL EU RETSKILDER: Efter
Danmarks tiltrædelse af Lissabon-traktaten i december 2009 blev chartret ophøjet til
gældende traktat ret, og i nærværende situation er særlig artikel 21 relevant, nemlig
”Ikke-forskelsbehandling”. Artiklens stk. 1 opremser specifik en række områder, nemlig:
”Enhver forskelsbehandling på grund af køn, race, farve, etnisk eller social oprindelse,
genetisk anlæg, sprog, religion eller tro, politiske eller andre anskuelser, tilhørsforhold til
nationalt mindretal, formueforhold, fødsel, handicap, alder, seksuel orientering eller
ethvert andet forhold er forbudt”. Der er særlig grund til at være opmærksom på sidste
led: Forskelsbehandling på grund af..…ethvert andet forhold er forbudt”. I artikel i
Juristen, nr. 1, 2013 nævner professor, dr. jur. Steen Rønsholdt:” Chartret har med andre
ord forrang for dansk lovgivning, og fungerer således ikke kun inden for lovgivningens
rammer. Selvom chartret ikke grundlæggende har ændret på den EU-retlige
lighedsgrundsætnings struktur, vil en påstand om, at en lov, bekendtgørelse eller
forvaltningsafgørelse er i strid med lighedsprincippet, nu have større gennemslagskraft,
da chartret fungerer på det høje retskildeniveau”. KONKLUSION: Da jeg ikke får mere
nytte af, at afholde tilslutningsomkostninger på egen grund end de ca. 10.000 andre
fælleskloakerede husstande i Hillerød, som ikke pålægges at separatkloakere, vil den
vedtagne spildevandsplan føre til en grov økonomisk forskelsbehandling af husstandene i
Hillerød, og dermed en tilsidesættelse af den almindelige danske lighedsgrundsætning
samt en tilsidesættelse af EU-chartrets artikel 21 om IKKE-FORSKELSBEHANDLING.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1391748_0003.png
Derfor vil den eneste anstændige fordelingsnøgle være, at spildevandsforsyningen
foretager alle tilslutninger - både uden for og inden for de private grunde - og derefter
opkræver de samlede omkostninger via vandafledningsbidraget.