Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 440
Offentligt
1391746_0001.png
BILAG 1
Statsforvaltningen
Storetorv 10, 6200 Aabenrå
Hillerød den 1. august 2014
Indsigelse over omkostningsfordelingen for ejendommen, Smedievej 103, 3400 Hillerød, matr. nr. 250
dæ Hillerød Overdrev, ved gennemførelse af den vedtagne spildevandsplan 2013 – 2016 for Hillerød
Kommune.
I.
PÅSTAND:
Kravet i Hillerød Kommunes spildevandsplan 2013 – 2016, om at jeg skal separatkloakere på Smedievej 103,
og som afledt konsekvens heraf selv skal afholde alle omkostninger inde på grunden, forlanges ændret til at
det kommunale fællesskab foretager alle nødvendige etableringsomkostninger, og derfor også afholder alle
omkostninger, og efterfølgende opkræver omkostningerne hos alle
kommunens husstande via
vandafledningsbidraget.
II.
SAGSFREMSTILLING
:
1. Om spildevandsplanen
Hillerød Byråd har den 30. april 2014, vedtaget spildevandsplan 2013 -2016, hvor 3200 husstande pålægges
at separatkloakere, således at ejendommenes tagvand separeres fra det almindelige husspildevand. Den 1.
januar 2014 var der i Hillerød Kommune registreret 20.897 husstande. Separatkloakeringspålægget
omfatter derfor 15,3% af samtlige husstande i kommunen, herunder min grund, som det fremgår af
spildevandsplanens side 36.
Efter kommunalfuldmagtens almindelige regler, skal grundejeren normalt selv afholde omkostninger inde
på egen grund, medens det kommunale fællesskab afholder omkostninger udenfor den private grund, og
som derefter opkræves hos alle husstande via vandafledningsbidraget.
På spildevandsplanens side 53 er opgjort et kommunalt investeringsbehov over de næste 4 år på måske op
mod 1.000.000.000 kr.(der er ikke oplyst pris for nye kloakeringer og separatkloakeringer af byområder),
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1391746_0002.png
svarende til en gennemsnitlig samlet omkostning for Hillerød Kommunes knap 21.000 husstande på ca.
47.000 kr. Meromkostningen til de 3200 husstande som pålægges separatkloakering skønnes at være i
niveauet 20.000 – 50.000 kr. pr. husstand, svarende til anslået 112.000.000 kr., hvilket betyder, at disse
husstande, gennemsnitlig vil komme til at betale (47.000 kr. + 35.000 kr.) 82.000 kr. Hvis det kommunale
fællesskab afholder alle omkostninger, vil den gennemsnitlige omkostning for samtlige husstande i Hillerød
Kommune blive ca. 53.000 kr.
Umiddelbart har jeg ingen indvendinger mod den vedtagne spildevandsplans tekniske gennemførelse, men
efter min opfattelse vil den eneste anstændige måde vedrørende betaling af omkostninger være, at
fællesskabet gennemfører den samlede tilslutning også ind på den private grund, hvorefter det kommunale
fællesskab også afholder de samlede omkostninger og fremtidig opkræver disse omkostninger hos alle
husstande via vandafledningsbidraget.
På spildevandsplanens side 30 er oplyst, at en del af de 3200 husstande har mulighed for at etablere en
LAR-løsning (Lokal
Afledning
af
Regnvand)
via faskiner m.m. I disse tilfælde vil husstanden få 40% af det
pristalsregulerede standard tilslutningsbidrag tilbagebetalt, svarende til ca. 25.000 kr., hvilket i realiteten vil
betyde, at så kommer det kommunale fællesskab til at betale via vandafledningsbidraget.
På spildevandsplanens side 25 er oplyst, at i Hillerød Kommune er 58% af kloakoplandet fælleskloakeret,
30% separatkloakeret og 12% kun spildevandskloakeret.
2. Om kloakeringen på min grund:
Matrikel nr. 250 dæ Hillerød Overdrev har jeg købt af Hillerød Kommune i 1973 og søgt byggetilladelse til
den 14. september 1973. Indflytning skete i efteråret 1974.
Der er betalt fuldt standard tilslutningsbidrag for både regnvand og husspildevand samme år (eller måske i
1974). Kloaksystemet på min grund blev etableret af autoriseret kloakmester.
I de 40 år, som jeg nu har boet på adressen, har jeg aldrig registreret problemer med kloaksystemet ved
ekstrem regn. Jeg er heller ikke bekendt med, at andre husstande på Smedievej og Kongens Vænge i denne
periode har haft problemer med regnvand ved ekstrem regn.
Personlig afholdelse af omkostninger til separatkloakering inde på grunden – for måske at medvirke til
afhjælpning af nogle oversvømmelses problemer på enkelte andre lavtliggende grunde i kommunen – vil
derfor ikke bibringe grunden nogen merværdi i forhold til de nu i 40 år lovligt- og velfungerende etablerede
kloakeringsforhold, tværtimod vil alene kravet om at måtte tåle retableringsomkostninger til fliseareal og
beplantning have en negativ økonomisk effekt.
Der er formentlig ingen grund til at antage, at regnvandet fra mine tagflader, er mere belastende end
tagvandet fra de ca. 11.000 andre fælleskloakerede husstande i Hillerød, som ikke skal separatkloakeres
(68% af 20.897 = 14.210 minus 3.200 = 11.010 husstande).
3. Om det juridiske grundlag:
Kommunalfuldmagtens
almindelige antagelse om, at det kommunale fællesskab ikke må afholde
omkostninger på private grunde, må have som forudsætning, at sådanne omkostninger bibringer den
private grundejer en økonomisk fordel. I tilfældet, hvor Hillerød Kommunes spildevandsplan pålægger mig
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
omkostninger ved tilslutning inde på grunden, har kommunen en særlig kommunal interesse, som alene
kommer det kommunale fællesskab til gode.
Den almindelige kommunale (danske) lighedsgrundsætning,
forudsætter at ”lige behandles lige”. Bemærk
i den forbindelse ovenstående oplysning om, at kun 3.200 fælleskloakerede husstande ud af 14.200
fælleskloakerede husstande, pålægges at separatkloakere i Hillerød Kommune, selvom det det må antages,
at separatkloakeringskravet kommer det samlede kommunale fællesskab ligeligt til gode.
Efter Danmarks tiltrædelse af
Lissabon-traktaten
i december 2009 blev chartret ophøjet til gældende
traktat ret, og i nærværende situation er særlig artikel 21 relevant, nemlig ”Ikke-forskelsbehandling”.
Artiklens stk. 1 opremser specifik en række områder, nemlig:
”Enhver
forskelsbehandling på grund af køn, race,
farve, etnisk eller social oprindelse, genetisk anlæg, sprog, religion eller tro, politiske eller andre anskuelser,
tilhørsforhold til nationalt mindretal, formueforhold, fødsel, handicap, alder, seksuel orientering eller ethvert andet
forhold er forbudt”.
Der er særlig grund til at være opmærksom på sidste led:
Forskelsbehandling på grund
af..…ethvert andet forhold er forbudt”.
I artikel i Juristen, nr. 1, 2013 nævner professor, dr. jur. Steen Rønsholdt:”
Chartret har med andre ord forrang
for dansk lovgivning, og fungerer således ikke kun inden for lovgivningens rammer. Selvom chartret ikke
grundlæggende har ændret på den EU-retlige lighedsgrundsætnings struktur, vil en påstand om, at en lov,
bekendtgørelse eller forvaltningsafgørelse er i strid med lighedsprincippet, nu have større gennemslagskraft, da
chartret fungerer på det høje retskildeniveau”.
For øvrigt må der vel kunne indgives klage (andragende) til Europa – Parlamentet om at behandle et
påstået brud på EU,s traktater, herunder charters artikel 21 ?
I
Statsforvaltningens
citerede afgørelse i journalnr: 2014-613/2251 (skrivelse til undertegnede af
30.07.2014), der vedrører en tidligere henvendelse fra en borger i Hillerød Kommune om kommunens
spildevandsplan 2013 – 2016, er der ikke taget stilling til: 1) ”Om der foreligger en særlig kommunal
interesse, som ligeligt kommer det kommunale fællesskab til gode (almennyttekriteriet), og ej kun
motiveret i varetagelse af individuelle interesser” og om: 2) ”tiltrædelse af Lissabon-traktaten har nogen
indflydelse på fortolkningen og retskraften af den almindelige (danske) lighedsgrundsætning”. Som
yderligere forskel til citerede klage kan nævnes, at jeg ikke anfægter hverken procedurespørgsmål eller
spildevandsplanens tekniske udformning, men alene anfægter planens urimelige fordeling af borgernes
økonomiske byrder.
I
Statsforvaltningens
afgørelse af 22.04.2010, journal nr. 2009-613/664, udtales bl.a. ”
De beskrevne retsregler
giver efter statsforvaltningens opfattelse ikke kommunen hjemmel til at betale for en borger, som har et hus, som er
lavtliggende , kan få sit hus hævet, så han undgår fremtidige oversvømmelser. Reglerne indeholder imidlertid ikke
noget forbud herimod og regulerer således ikke udtømmende kommunens muligheder herfor”.
Yderligere nævnes i
denne afgørelse: ”
Ifølge kommunalfuldmagtsreglerne antages en kommunes adgang til uden lovhjemmel at
gennemføre foranstaltninger blandt andet at være afgrænset af, hvad der traditionelt er betegnet som et
almennyttekriterium”.
III.
KONKLUSION:
Fordelingen af de økonomiske byrder for Hillerød Kommunes knap 21.000 husstande, forårsaget af den
vedtagne spildevandsplan 2013 – 2016, bør ændres således, at alle husstande bidrager ligeligt ved
opkrævning via vandaflednigsafgiften
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1391746_0004.png
Den vedtagne plan medfører ifølge foranstående beregninger (incl. usikkerhedsfaktorer), at 17.800
husstande i gennemsnit skal betale ca. 47.000 kr., medens resterende 3.200 husstande i gennemsnit skal
betale ca. 82.000 kr.
Når planens effekt vurderes ud fra et almennyttekriterium, er kommunalfuldmagtens uskrevne regler ikke
til hinder for, at kommunen kan udføre arbejdet - og afholde omkostningerne med at tilslutte afløbene inde
på de private grunde.
Som juridisk hovedbegrundelse henvises til den almindelige kommunale lighedsgrundsætning, som
yderligere er forstærket ved Danmarks tiltrædelse af Lissabon-traktaten via EU-chartres artikel 21.
Med venlig hilsen
Peter Schou Andersen
Smedievej 103, 3400 Hillerød
Tlf. 48 25 01 22
E-mail:
[email protected]