Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 440
Offentligt
1391745_0001.png
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K.
Hillerød den 14. august 2014
Opfordring
til at ændre lovteksten i miljøbeskyttelsesloven
med tilhørende
bekendtgørelser, således at kommunerne ikke er tvungent til at pålægge grundejere, at afholde
udgifter på egen grund ved tilslutning til separatkloakering for tagvand, for tidligere godkendte
fælleskloakeringer, når arbejdet på egen grund kommer det kommunale fællesskab ligeligt til
gode.
Begrundelse:
Hillerød Byråd har den 30. april 2014, vedtaget spildevandsplan 2013 -2016, hvor 3200 husstande pålægges
at separatkloakere, således at ejendommenes tagvand separeres fra det almindelige husspildevand. Den 1.
januar 2014 var der i Hillerød Kommune registreret 20.897 husstande. Separatkloakeringspålægget
omfatter derfor 15,3% af samtlige husstande i kommunen, herunder min grund, som det fremgår af
spildevandsplanens side 36.
Meromkostningen til de 3200 husstande som pålægges separatkloakering skønnes at være i niveauet
20.000 – 50.000 kr. pr. husstand.
På spildevandsplanens side 25 er oplyst, at i Hillerød Kommune er 58% af kloakoplandet fælleskloakeret,
30% separatkloakeret og 12% kun spildevandskloakeret.
I de 40 år, som jeg nu har boet på adressen, har jeg aldrig registreret problemer med kloaksystemet ved
ekstrem regn. Jeg er heller ikke bekendt med, at andre husstande på Smedievej og Kongens Vænge i denne
periode har haft problemer med regnvand ved ekstrem regn.
Personlig afholdelse af omkostninger til separatkloakering inde på grunden – for måske at medvirke til
afhjælpning af nogle oversvømmelses problemer på enkelte andre lavtliggende grunde i kommunen – vil
derfor ikke bibringe grunden nogen merværdi i forhold til de nu i 40 år lovligt- og velfungerende etablerede
kloakeringsforhold, tværtimod vil alene kravet om at måtte tåle retableringsomkostninger til fliseareal og
beplantning have en negativ økonomisk effekt.
Der er ingen grund til at antage, at regnvandet fra mine tagflader, er mere belastende end tagvandet fra de
ca. 11.000 andre fælleskloakerede husstande i Hillerød, som ikke skal separatkloakeres (68% af 20.897 =
14.210 minus 3.200 = 11.010 husstande).
Umiddelbart har jeg ingen indvendinger mod den vedtagne spildevandsplans tekniske gennemførelse, men
efter min opfattelse vil den eneste anstændige måde vedrørende betaling af omkostninger være, at
fællesskabet gennemfører den samlede tilslutning også ind på den private grund, hvorefter det kommunale
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fællesskab også afholder de samlede omkostninger – ud fra et almennyttekriterium - og fremtidig opkræver
disse omkostninger hos alle husstande via vandafledningsbidraget.
Gældende meget stringente lovtekst som medfører, at et lille udvalg af kommunens husstande skal afholde
betydelige merudgifter, selvom disse udgifter er ligeligt til gavn for det samlede kommunale fællesskab,
skaber en meget betydelig VREDE hos mange borgere, hvilket utvivlsomt også er ubehageligt for de
byrådspolitikere, der har vedtaget spildevandsplanen.
Det vil nok være nyttigt at erkende, at den danske vælgerbefolkning har fået retfærdighedssansen ”ind med
modermælken”.
Henvendelse til Statsforvaltningen og svar fra Statsforvaltningen:
Den 1. august 2014, har jeg henvendt mig til Statsforvaltningen (bilag 1), med særlig påstand om
overtrædelse af den almindelige kommunale lighedsgrundsætning og EU-traktatens artikel 21 om ”ikke-
forskelsbehandling”.
Statsforvaltningen har den 11. august 2014 (bilag 2) truffet afgørelse om, at man ikke finder tilstrækkeligt
grundlag for at antage, at kommunen har overtrådt den lovgivning, som vi (Statsforvaltningen) fører tilsyn
med.
Det er nok især henvisningen til:
Bekendtgørelse nr. 1448 af 11. december 2007 om spildevandtilladelser mv. efter
miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4, der er grund til at rette opmærksomheden mod, nemlig:
”§ 8. Inden for et i spildevandsplanen fastlagt kloakopland for det offentlige spildevandsanlæg er
grundejerne forpligtede til for egen regning
at tilslutte spildevand til kloakkerne gennem lukkede
ledninger, når der er ført stikledning frem til grundgrænsen. jf. lovens § 28, stk. 4.”, og
Følgende fremgår af lovbekendtgørelse nr. 633 af 7. juni 2010 om betalingsregler for
spildevandsforsyningsselskaber mv.:
Stk. 4.
Ejeren af ejendommen afholder udgifter
til ledninger på egen grund frem til den valgte
spildevandsløsning.”
De 2 nævnte lovtekster fastlåser grundejerne til et
SKAL
BETALE, frem for en tekst med et
KAN
KOMMUNEN pålægge.
Andragende til EU-parlamentet:
Den 11. august 2014 har jeg henvendt mig til EU-parlamentet (bilag 3) med andragende om, at man
indstiller til Hillerød Byråd om ændring af betalingsbetingelserne for tilslutning til separatkloakering, med
henvisning til EU-traktatens artikel 21, som forbyder forskelsbehandling.
Opmærksomheden henledes særlig på artikel i Juristen, nr. 1, 2013, hvor professor, dr. jur. Steen Rønsholdt
bl. a. konkluderer:”
Chartret har med andre ord forrang for dansk lovgivning, og fungerer således ikke kun
inden for lovgivningens rammer. Selvom chartret ikke grundlæggende har ændret på den EU-retlige
lighedsgrundsætnings struktur, vil en påstand om, at en lov, bekendtgørelse eller forvaltningsafgørelse er i
strid med lighedsprincippet, nu have større gennemslagskraft, da chartret fungerer på det høje
retskildeniveau”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1391745_0003.png
NB
Jeg burde nok rettelig have anmodet om, at man
henstiller til Folketinget
om at ændre
lovteksten, således at kommunerne kan vælge den ene eller anden betalingsform, afhængig
af individuelle økonomiske fordele for grundejerne.
Sandsynlig konsekvens af opretholdelse af nuværende stringente lovtekst:
Hvis kommunerne af fysiske og tekniske årsager kun pålægger nogle husstande at separatkloakere, vil
byrådspolitikerne - ud fra en retfærdighedsbetragtning - løbe en stor risiko for at pådrage sig befolkningens
vrede, hvilket vel ikke er rimeligt?
Hvis byrådspolitikerne er sig denne fare bevidst, bør de af egoistiske (men forståelige) årsager undlade, at
forlange separatkloakering af tidligere fælleskloakerede grunde, og i stedet nøjes med at separere
regnvandet fra de befæstede arealer (veje, p-pladser mv.). Jeg har tolket presseomtalen af
spildevandsplanerne for Fredensborg- og Hørsholm Kommuner således, at det er den model, som de her
har anvendt, og:
Er det mon hensigtsmæssigt? og
Hvem er de egentlig ansvarlige?
Efter min opfattelse, bør Folketinget – med eller uden henstilling fra EU-parlamentet – snarest drage
omsorg for, at kommunerne kan bestemme betalingsregler for separatkloakering, som er i
overensstemmelse med befolkningens retsopfattelse og opfattelse af anstændighed.
Med venlig hilsen
Peter Schou Andersen
Smedievej 103, 3400 Hillerød
Tlf. 48 25 01 22 eller 20 29 52 36
E-mail:
[email protected]