Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 417
Offentligt
1385166_0001.png
Erhverv
J.nr. MST-12411-00197
Ref. mehch
Den 10. juni 2014
Høringsnotat
Vedrørende udkast til ændring af bekendtgørelse om erhvervsmæssigt
dyrehold, husdyrgødning, ensilage m.v. (Ændrede omregningsfaktorer
m.v.)
Udkast til ændringsbekendtgørelse af bekendtgørelse nr. 915 af 27. juni 2013 om
erhvervsmæssigt dyrehold, husdyrgødning, ensilage m.v. blev sendt i offentlig
høring den 2. maj 2014 med frist for at afgive høringssvar den 29. maj 2013.
Udkastet blev sendt i høring hos en bred kreds af myndigheder og organisationer.
Miljøstyrelsen har i alt modtaget 15 høringssvar, herunder 8 høringssvar fra
myndigheder og organisationer der oplyser ikke at have bemærkninger til
bekendtgørelsesudkastet.
Følgende høringsparter har fremsendt bemærkninger til bekendtgørelsesudkastet:
Erhvervsstyrelsen, Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug (DCA),
NaturErhvervstyrelsen, Landbrug og Fødevarer (L&F), Bæredygtigt Landbrug,
Energistyrelsen og Kommunernes Landsforening (KL).
Følgende høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til
bekendtgørelsesudkastet: Dansk Arbejdsgiverforening, Justitsministeriets
lovkvalitetskontor, Fødevarestyrelsens enhed for Dyresundhed, Økonomi og
Indenrigsministeriet, Dansk Byggeri, Advokatrådet, Forsvarets bygnings- og
etablissementstjeneste, Beredskabsstyrelsen.
Høringssvarene har især berørt følgende punkter:
1. Bilag 1
ændrede omregningsfaktorer
2. § 16
præcisering af reglerne vedrørende ensilagepladser og -siloer
3. § 20, stk. 3
præcisering af beholdere omfattet af bestemmelsen
4. § 28
krav om dokumentation ved anvendelse af en teknik på
Miljøstyrelsens Teknologiliste som erstatning for nedfældning
5. § 41, stk. 2
strafskærpelsesbestemmelse
6. § 42, stk. 4
konsekvensrettelse som følge af ændringen af § 16
7. § 3, nr. 27 og § 30, stk. 2 - definition af frossen jord og regler for
udbringning på frossen jord
8. § 19, stk. 1
krav om gyllealarm
9. § 28, stk. 3-5 - Krav om nedfældning og alternativer til nedfældning
Miljøstyrelsen
Strandgade 29
1401 København K
Tlf. 72 54 40 00
• CVR
25798376
• EAN
(drift)5798000863002 (tilskud)5798000863019
[email protected]
www.mst.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1385166_0002.png
Foruden de ændringer, der fremgår af dette notat, er der foretaget lovtekniske
justeringer i udkastet til ændringsbekendtgørelsen.
I det følgende gennemgås de væsentligste høringssvar til de ovennævnte punkter.
Miljøstyrelsens kommentarer til høringssvarerne er anført i kursiv.
Høringssvarene er gengivet i hovedtræk. Ønskes der mere deltaljerede oplysninger
om høringssvarenes indhold, henvises der til høringssvarerne.
Ad 1. Bilag 1 - ændrede omregningsfaktorer
DCA og L&F har begge påpeget fejl i tabellen vedrørende omregning af
dyreenheder for fjerkræ. For hønniker til konsumægproduktion skal
omregningsfaktoren være 1440 og for hønniker til rugeægproduktion skal
omregningsfaktoren være 1750.
DCA har desuden påpeget, at der er en fejl i korrektionsformlen for kvæg, idet
formlen skal lyde således ”total leveret EKM
* 1,055)/(antal årskøer af Jersey *
8594 + antal årskøer af stor race * 9517)”.
DCA har endvidere anført, at man undrer sig over, at der ved beregningen af antal
dyr, der svarer til en dyreenhed (100 kg N ab lager) ikke tages udgangspunkt i de
staldsystemer, som er defineret som referencestalde i forbindelse med kravet om
reduktioner af emissionen af ammoniak. Der peges på, at der opnås forkerte
resultater, når der for nogle dyretyper (f.eks. slagtesvin) tages udgangspunkt i det
staldsystem, hvor husdyrgødningens indhold af kvælstof i teorien er størst, idet det
i praksis ofte er lavere på grund af øget emission som følge af en øget
fordampningsflade grundet tilsvining af grisene. I stedet burde udgangspunktet for
antal dyr pr. dyreenhed være de definerede reference-stalde, og så ville antallet af
dyr svarende til 1 dyreenhed blive lidt anderledes.
Vedrørende bilag 1 har Bæredygtigt Landbrug stillet en række spørgsmål om
praksis i forhold til omregningsfaktorerne, herunder frekvens for opdatering,
beslutningsproces m.v.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Miljøstyrelsen er enig i bemærkningerne vedrørende fejl i tabellen i bilag 1 og har
ændret udkastet til ændringsbekendtgørelsen i overensstemmelse hermed.
Hvad angår spørgsmålet om referencestald skal Miljøstyrelsen bemærke, at
omregningsfaktorerne siden 2001 principielt er fastsat ud fra det staldsystem
med mindst ammoniaktab, og hvor kvælstofindholdet i gødningen dermed er
størst ved en given husdyrproduktion. Det skyldes bl.a. at omregningsfaktorerne
anvendes til at sikre nitratdirektivets grænse på 170 kg N/ha, således at denne
grænse overholdes uanset staldsystem. Omregningsfaktorerne er derudover
baseret på normtallene fra DCA, som Miljøstyrelsen lægger til grund, at DCA er
enig i, er retvisende. Synspunktet giver ikke anledning til at ændre
bekendtgørelsen.
I forhold til Bæredygtigt Landbrugs spørgsmål til praksis omkring
omregningsfaktorerne kan Miljøstyrelsen oplyse, at omregningsfaktorerne er
blevet opdateret markant i 1994, 1998, 2002 og 2010. Derudover er der foretaget
mindre ændringer undervejs. Omregningsfaktorerne anvendes i mange
sammenhænge og ændringer af omregningsfaktorerne giver derfor anledning til
en del administrativt arbejde, når de skal gennemføres. Desuden har praksis
også betydet, at der ikke årligt har været udsving i forhold til de
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1385166_0003.png
udbringningsarealer, der er nødvendige i forhold til at udbringe
husdyrgødningen fra et husdyrbrug. Omregningsfaktorerne har siden 2002
været fastsat efter samme princip, som fremgår af bilaget. Når
omregningsfaktoren for mink således skærpes, skyldes det, at
kvælstofopsamlingen i det ”bedste staldsystem” per årstæve er større ifølge de
nye normer (2013/2014), end den var ifølge normerne for 2008/2009, som
omregningsfaktorerne i 2010 er baseret på. Det er ministeren der, i samspil med
interessenterne, afgør, hvornår omregningsfaktorerne skal ændres.
I forbindelse med opfølgningen på Natur- og Landbrugskommissionens arbejde
vil det blive overvejet, hvorvidt de nuværende regler om tilstrækkeligt
udbringningsarealer (harmonireglerne) baseret på de nuværende
omregningsfaktorer bør ændres.
Ad 2. § 16
præcisering af reglerne vedrørende ensilagepladser og -
siloer
Vedrørende § 16, stk. 2, i udkastet til ændringsbekendtgørelsen har L&F anført, at
begrebet randbelægning bør være gennemgående i bestemmelsen i det belægning
og randbelægning kan blive opfattet som to forskellige belægninger. I så fald siger
teksten ikke noget om, hvor bred belægningen ved indkørslen skal være, men der
er et klart krav om et fald på minimum 3 pct. mod afløb. Det anføres, at bredden
ikke bør være mindre end 2 meter, men hvis bredden er væsentlig større,
eksempelvis 10 meter, vil kravet om et fald på mindst 3 pct. være unødvendigt og
meget uhensigtsmæssigt.
L&F har endvidere bemærkninger vedrørende kravet om, at der skal være enten
ranbelægning eller mur rundt om ensilagesiloer og
pladser, som anføres under
bemærkningerne til § 42, stk. 4, se herom nedenfor.
Miljøstyrelsens bemærkninger
I overensstemmelse med L&F’s bemærkninger,
og da randbelægning og
belægning foran indkørslen til ensilagepladsen eller siloen i praksis er det
samme, ændres udkast til § 16, stk. 2, således, at
”belægning foran indkørslen”
udgår. Herved gøres det også klart, at det alene er de 2 meter af
randbelægningen, der skal have fald på 3 pct. mod afløb. Bestemmelsen får
herefter følgende ordlyd:
”Ensilagepladsens,
herunder ensilagesiloens sidebegrænsning skal som minimum
bestå af en 1 meter høj mur eller en 2 meter bred randbelægning. De 2 meter
randbelægning skal som minimum have 3 pct. fald mod afløb. Ensilagepladsens,
herunder ensilagesiloens bund skal som minimum have 1 pct. fald mod afløb.”
Ad 3. § 20, stk. 3
præcisering af beholdere omfattet af bestemmelsen
L&F foreslår, at § 20 i husdyrgødningsbekendtgørelsen om krav til fast
overdækning ændres, så den alene angår beholdere beliggende i forhold til de
nabobeboelser, som er beskyttet af lugtgenereglerne. Det vil sige, at der skal ses
bort fra boliger, der ejes af driftsherren, og boliger på ejendomme med
landbrugspligt.
L&F anfører hertil, at kravet om fast overdækning i de beskrevne tilfælde alene er
begrundet i et ønske om at beskytte naboer mod lugtgener. Når der ses på
håndtering af lugtgener i forbindelse med husdyrbrug, er der en klar fastlæggelse
af beskyttelsesniveauet for beboelser og områder i bilag 3 til
husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen og i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens
anmeldeordning for gødningsopbevaringsanlæg. Det fremgår heraf, at
beskyttelsen af nabobeboelser mod lugtgener ikke omfatter beboelser på
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1385166_0004.png
ejendomme med landbrugspligt og beboelser på naboejendomme, som ejes af
driftsherren, jf. bilag 3, afsnit 3 og husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 29, stk.
3, pkt. 3. Sidstnævnte bestemmelse angår specielt gødningsopbevaringsanlæg, som
husdyrgødningsbekendtgørelsens § 20, stk. 3 også omhandler. Der ses ikke at være
nogen reel begrundelse for, at boliger på landbrugspligtige ejendomme og
naboejendomme ejet af driftsherren skal have en videregående beskyttelse mod
lugtgener i husdyrgødningsbekendtgørelsens § 20, stk. 3 end i
husdyrbrugslovgivningen i øvrigt.
Bæredygtigt Landbrug anfører i forhold til udkastets § 20, stk. 3, vedrørende krav
om fast overdækning, at det er deres opfattelse, at husdyrgodkendelseslovens regel
om 8-årig retsbeskyttelse af godkendte anlæg har forrang i forhold til den
foreslåede regel i bekendtgørelse. Hensigten med retsbeskyttelsen er at beskytte
mod indgreb i retsbeskyttelsesperioden mod kendte forureningskilder, og den
foreslåede bestemmelse synes ikke at være en ny forureningskilde og udgør
dermed en ikke uvæsentlig begrænsning af retsbeskyttelsen. Bæredygtigt
Landbrug opfordrer til, at der i den foreslåede § 20, stk. 3, tilføjes, at reglen ikke
omfatter beholdere, der er omfattet af den 8-årige retsbeskyttelsesperiode.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Reglen i husdyrgødningsbekendtgørelsens § 20, stk. 3, om fast overdækning har
baggrund i en politiske aftale der blev indgået den 22. juni 2006 mellem Venstre,
Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre, som
omfatter miljøgodkendelsesordningen for husdyrbrug og niveauet for
miljøbeskyttelsen, som husdyrgodkendelsesloven skal administreres efter. Det
fremgår af bemærkningerne til lovforslaget (L 55), at udmøntningen af aftalens
beskyttelsesniveau for så vidt angår ammoniak til dels skal ske i
husdyrgødningsbekendtgørelsen ved fastsættelse af krav om overdækning af
gyllebeholdere 200 meter fra sårbar natur og naboer. Det fremgår endvidere af
bemærkningerne til L 55, afsnit 4.6. (side 22, 1. spalte),
at ”Beholder bygget efter
1. januar 2007 og som anvendes til opbevaring af flydende husdyrgødning fra
svin eller pelsdyr, skal opføres med fast overdækning, hvis beholderen placeres i
en afstand mindre end 300 meter fra naboer.”
Bemærkningerne angiver således,
at afstanden gælder i forhold til naboer, og undtager i den forbindelse ikke
boliger, der ejes af driftsherren, og boliger på ejendomme med landbrugspligt.
Vedrørende Bæredygtigt Landbrugs bemærkninger om retsbeskyttelse i relation
til den foreslåede § 20, stk. 3, i udkast til ændringsbekendtgørelsen skal
Miljøstyrelsen bemærke, at reglen om fast overdækning kom ind i
husdyrgødningsbekendtgørelsen i forbindelse med ændringen, der trådte i kraft
27. juni 2013, og var begrundet i hensynet til at beskytte naboer til gyllebeholdere
mod lugtgener.
Ifølge husdyrgodkendelseslovens § 40, stk. 1, må tilsynsmyndigheden ikke
meddele påbud eller forbud efter lovens § 39, før der er forløbet 8 år efter
meddelelsen af en godkendelse efter lovens § 11 eller § 12 eller efter
miljøbeskyttelsesloven.
Bestemmelsen
svarer
til
bestemmelsen
i
miljøbeskyttelseslovens § 41 a. Den 8-årige beskyttelse vedrører herved kun
konkrete afgørelser i form af påbud og forbud. Beskyttelsen gælder således ikke
skærpede krav der følger af bindende, generelle regler, jf. også Jørgen Bjerring
og Gorm Møller, Miljøbeskyttelsesloven med kommentarer, 1991, side 494.
Miljøstyrelsen er således ikke enig i Bæredygtigt Landbrugs opfattelse, hvorefter
retsbeskyttelsen har forrang i forhold til udkastets § 20, stk. 3.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1385166_0005.png
Bemærkningerne
giver
ændringsbekendtgørelsen.
ikke
anledning
til
at
ændre
udkast
Ad 4. § 28, stk. 5, krav om dokumentation ved anvendelse af teknik på
Miljøstyrelsens Teknologiliste som erstatning for nedfældning
DCA har i sit høringssvar anført, at de tvivler på værdien af logfiler, der viser pH
værdien af markforsuret gylle, da denne metode kan være særdeles fejlbehæftet.
Bæredygtigt Landbrug har i sit høringssvar anført, at bekendtgørelsen alene stiller
krav om opbevaring, mens man forestiller sig, at vejledningen skal opstille
yderligere materielle krav til selve dokumentationen. Det er efter Bæredygtigt
Landbrugs opfattelse vigtigt at pointere, at bekendtgørelsen er bindende for
borgerne, det er vejledningen ikke. Det er et væsentligt retssikkerhedsproblem, at
det er hensigten reelt at opstille væsentlige dokumentationskrav i vejledningen.
Hvis det er opfattelsen, at det er nødvendigt at indføre skærpede beviskrav over for
landbruget, bør dette fremgå af bekendtgørelsen og ikke kun af vejledningen.
Bæredygtigt Landbrug har endvidere til reglen om, at dokumentationen skal
forefindes på bedriften anført, at landmanden vel selv må om, hvor han opbevarer
sin dokumentation. I praksis kunne dokumentationen jo være i maskinstationens
varetægt eller i en bankboks. Der peges samtidig på, at bestemmelsen er
strafbelagt, dvs. landmanden kan straffes, hvis dokumentation så ikke er på selve
bedriften, hvilket opfattes som uheldigt.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Vedrørende DCA’s høringssvar skal det bemærkes, at der
i dag er to teknologier
til markforsuring af husdyrgødning, som er optaget på Miljøstyrelsens
Teknologiliste. Teknologierne er testet i overensstemmelse med Miljøstyrelsens
krav, og de opnåede testresultater er efterfølgende vurderet og verificeret af
Miljøstyrelsens udvalg for miljøeffektiv landbrugsteknologi (MELT). Det er på
den baggrund Miljøstyrelsens samlede vurdering, at logningen af pH værdien
lever fuldt ud op til testkravene. Miljøstyrelsen er bekendt med, at der er
usikkerheder forbundet med pH målinger, men overordnet vurderes målingerne
at være tilstrækkeligt valide til formålet om at sikre tilstrækkelig lav
ammoniakfordampning ved markforsuring. Formålet med tilføjelsen af § 28 stk.
5, i ændringsbekendtgørelsen er at sikre kommunernes adgang til disse logfiler
ved gennemførsel af miljøtilsyn.
Vedrørende Bæredygtigt Landbrugs bemærkninger om, at kravene til
dokumentation ved anvendelse af en teknik på Miljøstyrelsens Teknologiliste som
erstatning for nedfældning vil blive præciseret i en vejledning, henvises der til
høringsbrevet af 2. maj 2014, afsnit ”Ad. § 28 –
krav om dokumentation ved
anvendelse af en teknik på Miljøstyrelsens Teknologiliste som erstatning for
nedfældning.” Det
fremgår bl.a., at Miljøstyrelsen vil vejlede om, hvilken form for
dokumentation der kan anvendes, og ikke hvilken form for dokumentation der
skal anvendes. Det afgørende er, som det fremgår af udkastets § 28, stk. 4, at det
kan dokumenteres, at den anvendte teknik har mindst samme effekt, som kræves
i henhold til Miljøstyrelsens Teknologiliste.
Til Bæredygtigt Landbrugs bemærkninger om, at landmanden selv må
bestemme, hvor han opbevarer sin dokumentation, er det Miljøstyrelsens
opfattelse, at det er mest hensigtsmæssigt, at dokumentationen opbevares på
bedriften, da den skal tjene som dokumentation i forbindelse med et miljøtilsyn.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1385166_0006.png
Bemærkningerne giver ikke anledning til at ændre udkast til
ændringsbekendtgørelse.
Ad 5. § 41, stk. 2
strafskærpelsesbestemmelse
L&F mener ikke, at det vil være proportionalt at hæve strafferammen til fængsel i
indtil 2 år. Bekendtgørelsen beskæftiger sig med forhold, der må anses for
dagligdags, når det drejer sig om drift af husdyrbrug og landbrug, og L&F er ikke
bekendt med sager, der kan begrunde et behov for at skærpe strafferammen. L&F
mener endvidere ikke, at der er et sådant behov for optagelse i
miljøansvarsregistret, at det kan begrunde den foreslåede skærpelse.
Miljøstyrelsens bemærkninger
For at personer, der har overtrådt husdyrgødningsbekendtgørelsen, kan optages
i miljøansvarsregistret, er det en betingelse, at der i
husdyrgødningsbekendtgørelsen er hjemmel til at fastsætte straf om fængsel i
indtil 2 år. Det er således ikke tilstrækkeligt, at der i bekendtgørelsen alene er
hjemmel til at fastsætte bødestraf. Der henvises i øvrigt til høringsbrevet.
Der har siden den første husdyrgødningsbekendtgørelse fra 1986
1
været
bestemmelser om fastsættelse af straf i form af fængsel for forsætlige eller groft
uagtsomme overtrædelser af bekendtgørelsen, hvis der ved overtrædelsen er
voldt skade på miljøet eller fremkaldt fare herfor, eller opnået eller tilsigtet en
økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, herunder ved besparelser.
I forbindelse med den ændring af husdyrgødningsbekendtgørelsen, der trådte i
kraft den 1. august 2012 (bekendtgørelse nr. 764 af 28. juni 2012) faldt
bestemmelsen ud, hvilket ikke var tilsigtet. Dette korrigeres nu ved
genindsættelse af bestemmelsen om straf i form af fængsel.
Husdyrgødningsbekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der er med til at
sikre, at der ikke sker skade på vandmiljøet, og en overtrædelse heraf kan
forårsage alvorlige skader. Det er derfor Miljøstyrelsens vurdering, at der bør
være mulighed for fastsættelse af fængselsstraf og dermed optagelse i
miljøansvarsregistret. Desuden bemærkes det, at der i dag er optaget personer i
miljøansvarsregistret som har overtrådt husdyrgødningsbekendtgørelsen.
Bemærkningerne giver ikke anledning til at ændre udkast til
ændringsbekendtgørelse.
Ad 6. § 42, stk. 4
konsekvensrettelse som følge af ændringen af § 16
L&F har foreslået, at der i § 42 i ændringsbekendtgørelsen indsættes et nyt stykke
med følgende ordlyd: ”§
16, stk. 2, gælder ikke for ensilagesiloer, der er etableret
før den 1. august 2014, for så vidt angår kravet om randbelægning og belægning
ved indkørsel, forudsat at siloen kun anvendes til ikke saftafgivende ensilage.”
Som begrundelse anfører L&F, at man er uenig med Miljøstyrelsen, at landbrugets
byggeblad 103.09.01, udgivet i oktober 1986 og revideret den 8. marts 2007, kan
anvendes til at hævde, at kravet om randbelægning ved ensilagesiloer allerede
gælder i dag, hvorved § 16, stk. 2 blot indeholder en præcisering af gældende
praksis. L&F anfører hertil, at byggebladet ikke er en generalisering af
byggeprincipper for ensilagesiloer, men alene et bud på, hvorledes en ensilagesilo
med afgrænsningsmur kan opføres. Endvidere peger L&F opå, at byggebladet ikke
er godkendt af Miljøstyrelsen.
1
Bekendtgørelse nr. 15 af 24/01/1986 om husdyrgødning og ensilage m.v.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1385166_0007.png
L&F mener derfor ikke, at byggebladet kan bruges som juridisk begrundelse for, at
der allerede i dag gælder et krav om randbelægning for ensilagesiloer.
Ifølge L&F indebærer § 16, stk. 2 i udkastet til ændringsbekendtgørelsen reelt en
skærpelse og ikke alene en præcisering, og bestemmelsen om randbelægning og
belægning ved indkørslen i ensilagesiloer skal derfor ikke gælde for anlæg, der er
etableret i perioden før ændringsbekendtgørelsen træder i kraft (1. august 2014).
Miljøstyrelsens bemærkninger
Miljøstyrelsen fastholder, at der med formuleringen i § 16, stk. 2, hvorefter
sidebegrænsningen på en ensilageplads eller -silo, enten skal bestå af en mur
eller en randbelægning, er tale om en præcisering af de gældende krav til
ensilagesiloer og -pladser.
Som § 16, stk. 1, er formuleret i den gældende husdyrgødningsbekendtgørelse er
der for så vidt angår ensilagepladser ingen tvivl om, at de enten skal være
omgivet af mur eller randbelægning, i det dette fremgår direkte af bestemmelsen.
For så vidt angår ensilagesiloer, som er nævnt i § 16, stk. 2, i den gældende
husdyrgødningsbekendtgørelse, fremgår det ikke tilsvarende klart. Baggrunden
herfor er,
at der ved anvendelse af ordet ”ensilagesilo” er blevet refereret til en
konstruktion, der definitorisk omfatter en opretstående silo eller en betonkasse,
dvs. en konstruktion omkranset af en mur.
Denne forståelse af den eksisterende bekendtgørelse underbygges af landbrugets
byggeblad, og dette er baggrunden for, at Miljøstyrelsen henviser til byggebladet
i høringsbrevet.
Det forhold, at der i praksis har udviklet sig en mellemting mellem en
ensilageplads og en -silo, medfører ikke, at kravene til ensilagepladser og
–siloer
ikke fortsat finder anvendelse. Såfremt L&F ønsker vurdering af en alternativ
konstruktion, skal der ske en dokumentation af de miljømæssige aspekter af
denne konstruktion, før der kan tages stilling hertil.
Bemærkningerne giver ikke anledning til at ændre udkast til
ændringsbekendtgørelse.
Ad 7. § 3, nr. 27 og § 30, stk. 2 - definition af frossen jord og regler for
udbringning på frossen jord
L&F henviser til, at Miljøstyrelsen i høringsbrevet henviser til diskussionen i 2013
om reglerne for udbringning af flydende husdyrgødning på frossen jord.
Miljøstyrelsen skriver, at styrelsen ikke på nuværende tidspunkt har fundet
anledning til at foreslå ændringer i bekendtgørelsen. L&F er ikke enig i denne
vurdering. Forløbet i foråret 2013 viste efter L&F´s opfattelse, at der i høj grad er
brug for ændringer af bekendtgørelsen på dette punkt. L&F gentager, med
henvisning til tidligere høringssvar fra 13. maj 2013, synspunktet om, at reglerne i
Danmark bør administreres som f.eks. i Tyskland, så en optøning af jorden i løbet
af dagen for udbringningen giver mulighed for udkørsel af flydende
husdyrgødning. L&F mener således, at definitionen af frossen bevokset jord (§ 3,
stk. 1, 27) skal ændres til et krav om optøning i 5 cm dybde, og suppleres med en
tilføjelse til § 30, stk. 2, om, at ved nedfældning, i etableret afgrøde, skal jorden
være optøet i nedfældningsdybden. Desuden ønsker L&F, at der er en mulighed for
kommunerne til i helt særlige tilfælde at dispensere for reglerne for udbringning
på frossen jord.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1385166_0008.png
L&F anfører, at
Aarhus Universitet/DCA har udarbejdet notatet ”Redegørelse
vedrørende udbringning af gylle på frossen
jord”. Konklusionen i DCA-notatet
er
at fastholde, at jorden skal være frostfri i minimum 15
cm’s dybde, før der må
køres gylle ud. L&F finder dette forståeligt ud fra en forskningsmæssig vurdering,
da der altid vil være risiko for, at udbringning af gylle kan give en utilsigtet
påvirkning af miljøet.
L&F er derfor fortsat af den opfattelse, at reglerne omkring anvendelse af
husdyrgødning var tilfredsstillende for både landmænd og miljø før, at de
specifikke regler om udbringning på frossen jord og definitionen af frossen jord
blev indført. Det anføres også hertil, at der igennem årene kun er konstateret
meget få situationer, hvor udkørsel af husdyrgødning i februar-marts måned har
givet anledning til forurening.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Miljøstyrelsen er enig med L&F i, at DCA-notatets konklusion er at fastholde, at
jorden skal være frostfri i minimum 15 cm´s dybde, før der må køres gylle ud.
L&F angiver, at reglerne omkring anvendelse af husdyrgødning var
tilfredsstillende for både landmænd og miljø før, at de specifikke regler om
udbringning på frossen jord og definitionen af frossen jord blev indført.
Miljøstyrelsen skal hertil bemærke, at da reglerne blev indført i 2012 angav L&F
dengang i høringssvaret,
at ”Landbrug & Fødevarer har noteret
sig, at
Nitratdirektivet stiller krav til udbringning af gødning på vandmættet,
oversvømmet, frossen og snedækket jord. Landbrug & Fødevarer lægger
afgørende vægt på, at definitionerne afklares og skrives direkte i bekendtgørelse
inden denne færdiggøres, så der ikke efterfølgende opstår tvivl om
fortolkningerne af vandmættet, oversvømmet, frossen jog snedækket jord.”
Miljøstyrelsen er enig i L&F’s tidligere angivne ønske om klarhed, og dette er
baggrunden for, at definitionerne blev skrevet direkte ind i bekendtgørelsen.
Miljøstyrelsen finder fortsat grundlag for, at reglerne klart og tydeligt fremgår
af bekendtgørelsen.
I forhold til det ønske som L&F nu fremætter om, at jorden er optøet, hvis den er
optøet i de øverste 5 cm, vil Miljøstyrelsen henvise til DCA-notatet, som klart
påviser en øget risiko for overfladeafstrømning ved en sådan grænse. Det skal i
den forbindelse nævnes, at overfladetab af husdyrgødning direkte til vandmiljøet
kan få store negative miljømæssige konsekvenser, hvorfor det er vigtigt at udvise
forsigtighed på området.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af udkast til
ændringsbekendtgørelsen, men Miljøstyrelsen er indstillet til at opdatere
vejledningen på området.
Ad 8. § 19, stk. 1
krav om gyllealarm
L&F mener ikke, at der skal opretholdes et krav om gyllealarm på anlæg til
opbevaring af flydende husdyrgødning, der er beliggende i risikoområde eller
mindre end 100 m fra vandløb og søer, hvis det af andre årsager er åbenlyst, at
lækket indhold fra beholderen eksempelvis ikke vil kunne løbe til en
overfladerecipient. L&F henviser i øvrigt til, at de tidligere har fremsendt en række
eksempler på situationer, hvor en gyllealarm ikke giver mening og udelukkende
giver en unødig investering og ekstra administrative byrder for landmanden.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1385166_0009.png
L&F foreslår derfor, med henvisning til høringssvar af 13. maj 2013, at der indføres
en dispensationsmulighed i bekendtgørelsen, så kommunerne har mulighed for at
meddele dispensation fra reglerne i de tilfælde, hvor der ingen reel risiko er for, at
gyllen kan havne i en overfladerecipient, ligesom det bør være muligt at
dispensere, hvis der er tale om et teknisk anlæg som f.eks. et regnvandsbassin.
Endvidere skal kravet om krydsoverensstemmelse fjernes, da
reglerne om gyllealarmer er en ren dansk regel, som ikke findes i de andre EU
lande. Det er
L&F’s
klare opfattelse, at der er tale om en overimplementering af
Nitratdirektivet.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Miljøstyrelsen er i dialog med L&F om reglerne om gyllealarm, herunder med
udgangspunkt i de konkrete eksempler L&F har fremsendt.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af udkast til
ændringsbekendtgørelse.
Ad 9. § 28, stk. 3-5
Krav om nedfældning og alternativer til
nedfældning
L&F mener, at nedfældningskravet for gylle ved udbringning før såning (§ 28, stk.
3, nr. 1), bør bortfalde, fordi forskellen mellem ammoniakfordampning ved
nedfældning af gylle og ved udbringning af gylle før såning og en efterfølgende
nedharvning indenfor 6 timer er helt minimal. Forskellen bliver endnu mindre,
når gyllen forsures. Hvis nedfældningskravet opretholdes, vil L&F opfordre til, at
den nuværende § 28, stk. 5, forenkles væsentligt. Som reglerne er, stilles der
fordyrende og meget bureaukratiske krav, uden at det kan dokumenteres, at
reglerne har en reel miljøeffekt. L&F har følgende forslag:
1. Bestemmelsen om, at der skal udbringes forsuret gylle (eller anvendes
anden teknik fra Teknologilisten) på et vintersæd- eller vinterrapsareal
svarende til mindst 20 % af sortjordsarealet (20 %-reglen), hvis forsuring
anvendes som alternativ til nedfældning før såning, bør bortfalde.
2. Hvis 20 %-reglen opretholdes, bør bekendtgørelsen som minimum ændres
a. 20 %-reglen ikke gælder, hvis der anvendes stald- eller
tankforsuring, fordi al gyllen i så fald behandles.
b. reglen om, at kommunalbestyrelsen skal orienteres skriftligt,
erstattes af en bestemmelse om, at der på ejendommen foreligger
en plan for, hvilke arealer der er omfattet af anvendelsen af 20 % -
reglen
c. det ikke er et krav, at de arealer, som anvendes til opfyldelse af 20
%-reglen, skal ligge på samme bedrift.
L&F mener herved, at stald eller tankforsuring af gylle er et ligeværdigt alternativ
til nedfældning af gylle på sort jord. Dvs. stald- eller tankforsuring skal ikke følges
af et krav om overholdelse af 20 %-reglen. Ved stald- og tankforsuring sænkes pH
til et niveau, hvor der i praksis ikke er forskel på ammoniakfordampningen fra
nedfældet og forsuret gylle. Desuden vil tankforsuring eller staldforsuring
medføre, at forsuret gylle vil blive anvendt på hele arealet
også arealer uden
nedfældningskrav. En regel om, at stald- eller tankforsuring ikke skal følges af
ekstra krav om overholdelse af 20 %-reglen, vil efter L&F´s opfattelse være en klar
forenkling både for landmand og for myndighederne. Desuden vil det give
bedrifter uden vintersæd (typisk kvægbrug) mulighed for at anvende alternativer
til nedfældning på sort jord. Den samlede påvirkning af ammoniakfordampningen
vil ikke øges med denne regel. Den marginale stigning i
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1385166_0010.png
ammoniakfordampningen på de bedrifter, der ikke har vintersæd, vil blive
ophævet af, at der ved stald- og tankforsuring vil blive anvendt gylle på et langt
større vintersædsareal samlet end ved opretholdelse af 20 %-reglen.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Det ligger udenfor rammerne af denne bekendtgørelsesændring at ændre de
elementer i bekendtgørelsen, der følger af den politiske aftale fra 2006, ligesom
bekendtgørelsen heller ikke kan ændre på forhold, der er indarbejdet i lov om
miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug, hvor det af lovbemærkningerne fremgår,
at der skal være et generelt krav om nedfældning af husdyrgødning på sort jord.
De af L&F foreslåede ændringer vedrørende husdyrgødningsbekendtgørelsens §
28, stk. 3-5, ligger ligeledes uden for denne bekendtgørelsesændring.
Bemærkningerne giver derfor ikke anledning til ændring af udkast til
ændringsbekendtgørelse. Miljøstyrelsen har dog kommenteret synspunkterne
nedenfor.
Siden indførelsen af reglerne i husdyrgødningsbekendtgørelsens § 28 stk. 3-5, er
der ikke fremkommet ny dokumentation af effekten af forsuring på sort jord, som
påviser en højere effekt på ammoniakfordampningen. Miljøstyrelsen lægger
vægt på hovedprincippet og retningslinjerne for anvendelsen af Teknologilisten,
således at miljøeffekten skal være mindst lige så god, hvis der skal tillades en
anden teknologi, end den teknologi der er krav om i bekendtgørelsen. Det
betyder, at miljøeffekten ved f.eks. forsuring skal være mindst lige så god som
ved nedfældning, hvis forsuring skal være et alternativ. Da anvendelse af
forsuring på sort jord ikke giver den samme effekt på reduktion af
ammoniakfordampningen som nedfældning på sort jord, er det derfor
nødvendigt med en yderligere forsuring af jorde, hvor der ellers ikke er krav om
forsuring.
Som det fremgår af Teknologilisten, og den dokumentation der ligger bag, er
forsuring på sort jord ikke et ligevægtigt alternativ til nedfældning. For at den
samlede miljøeffekt skal være mindst den samme som ved nedfældning på sort
jord, skal arealet ved forsuring være mindst 0,2 hektar udlagt vintersæd, når der
er forsuret 1 hektar sort jord. Styrelsen vurderer, at det er nødvendigt, for at 20
% reglen skal kunne fungere, at kommunen orienteres om, hvor nedfældning
undlades. Hvis der ikke foreligger en sådan orientering, har
kommunalbestyrelsen ikke mulighed for at føre et effektivt tilsyn med
bestemmelsen. Miljøstyrelsen har desuden vurderet, at det ved et opfølgende
tilsyn er tilstrækkeligt, at der på bedriften foreligger de nødvendige oplysninger.
Det er Miljøstyrelsens vurdering, at det vil gøre ordningen endnu mere
bureaukratisk, hvis det forsurede vintersædsareal kan være placeret på andre
bedrifter, idet dette vil forudsætte krav til indgåede aftaler, således at der kan ske
håndhævelse af forhold, som skyldes mangler hos tredje mand. I forhold til
bedrifter, hvor der er vilkår om staldforsuring, og hvor husdyrgødningen i stort
omfang udbringes på egen bedrift er Miljøstyrelsen enig i, at en enkelt
orientering til kommunen om dette forhold er tilstrækkelig og kan dække behovet
for orientering for de kommende år. Dette kan præciseres i en vejledning.
10