Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 416
Offentligt
1384790_0001.png
NOTAT
Den 26. juni 2014
Miljøvurdering af
Forslag til Landsplandirektiv for
Sjælsmark Kaserne
Miljørapport
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLD
MILJØRAPPORT
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Indledning
Høring af andre myndigheder
Ikke-teknisk resumé
Planernes indhold
Redegørelse for forholdet til anden lovgivning og planlægning
Alternativer
Landsplandirektivets miljømæssige konsekvenser
7.1 Befolkningens levevilkår
- Trafik
- Kriminalitet
7.2 Menneskers sundhed
- Indeklima
- Støj fra militære aktiviteter
7.3 Jordbund
- Jordforurening og jordbund
7.4 Vand
- Overfladevand og grundvand
7.5 Landskab og kulturarv
- Landskabsværdier og bevaringsværdige bygninger
8. Overvågning
9. Referencer
Bilag
Bilag 1: Partshøringsnotat: Opsamling på høring vedr. afgrænsning af miljøvurde-
ring af landsplandirektiv for Sjælsmark Kaserne (Hasløv & Kjærsgaard
12.12.2013)
Bilag 2: Trafikanalyse (ViaTrafik 12.12.2013)
Bilag 3: PCB undersøgelser (Teknologisk Institut 22.10.2013)
Bilag 4: Beregning af den eksterne støjbelastning fra Høvelte-Sandholm-Sjæls-
mark øvelsesplads (FOFT 4.8.1998)
Bilag 5: Besvarelse af spørgsmål vedr. skydeaktiviteterne ift. frasalg af Sjælsmark
Kaserne (Grontmij A/S 12.2.2014)
Bilag 6: Vurdering af kendte forureningers betydning for ændret arealanvendelse
(DGE Miljø- og Ingeniørfirma 7.10.2013)
Bilag 7: Bevaringsværdige bygninger og landskabsværdier (Hasløv & Kjærsgaard
18.10.2013)
Miljørapporten er udarbejdet af Hasløv & Kjærsgaard Arkitektfirma I/S for Udlæn-
dingestyrelsen i samarbejde med Naturstyrelsen, Forsvarets Bygnings- og Etablis-
sementstjeneste, Kulturstyrelsen, Miljøstyrelsen og Hørsholm Kommunes Team
Vej og Park.
Udarbejdet af: IJ/ESR
Kontrol: ESR
Ledelse: DBH
Juni 2014
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1. Indledning
Baggrund
Som led i udmøntning
af lov nr. 430 af 1. maj 2013 om ændring af udlændingelo-
ven, kildeskatteloven og integrationsloven (adgang for asylansøgere til at arbejde
og bo uden for asylcentre mv. samt overdragelse af en del af politiets sagsbehand-
ling i den indledende fase af asylprocessen til Udlændingestyrelsen) har Natursty-
relsen efter en henvendelse fra Udlændingestyrelsen igangsat udarbejdelse af
Forslag til Landsplandirektiv for et permanent asylcenter på Sjælsmark Kaserne
efter planlovens § 3.
I forbindelse med forslag til landsplandirektiv skal der udarbejdes en miljøvurde-
ring af planen i overensstemmelse med Lov om miljøvurdering af planer og pro-
grammer.
På den baggrund sendte Naturstyrelsen i august 2013 Afgrænsningsrap-
port for miljøvurderingen i høring hos relevante myndigheder. Der er nærmere
redegjort for indholdet i høringssvarene i Partshøringsnotat vedr. afgrænsning af
miljøvurdering af landsplandirektiv for Sjælsmark Kaserne (Bilag 1).
Undersøgelsesprogram og -metoder
Som opfølgning på Afgrænsningsrapporten og Partshøringsnotatet blev der udar-
bejdet et undersøgelsesprogram for miljøvurderingen af landsplandirektiv for
Sjælsmark Kaserne, som således omfatter de miljøfaktorer, som sandsynligvis vil
blive påvirket af landsplandirektivets gennemførelse.
Miljørapporten er baseret på foreliggende viden. Der er foretaget yderligere under-
søgelser i nødvendigt omfang jf. bilagsoversigten.
Formål
Miljørapporten har til formål at vurdere, hvordan den fremtidige anvendelse, som
forslaget til landsplandirektivet muliggør, vil påvirke miljøet.
I miljørapporten vurderes miljøpåvirkningen af landsplandirektivet, herunder i
relevant omfang miljøpåvirkningen fra de forventelige efterfølgende foranstaltnin-
ger i form af anlægs- og omdannelsesaktiviteter.
Miljøvurderingen tager udgangspunkt i et scenarie, hvor området for landsplandi-
rektivet er fuldt udnyttet og sammenlignes med det såkaldte 0-scenarie, hvor om-
rådet bruges inden for de nuværende planbestemmelser.
2.
Høring af andre myndigheder
I overensstemmelse med Lov om miljøvurdering af planer og programmer § 7 stk.
4 har Naturstyrelsen i perioden 23. august til 6. september 2013 foretaget en hø-
ring af berørte myndigheder forud for udarbejdelse af miljørapport til et forslag til
landsplandirektiv for etablering af asylcenter i den tidligere Sjælsmark Kaserne i
Hørsholm Kommune (Bilag 1).
Høringen har omfattet:
Hørsholm Kommune
Allerød Kommune
Fredensborg Kommune
Rudersdal Kommune
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Miljøministeriet, Naturstyrelsen
Kulturstyrelsen
Energistyrelsen
Region Hovedstaden
Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste
Ved høringsfristens udløb den 6. september 2013 havde Naturstyrelsen modtaget
to høringssvar fra hhv. Hørsholm Kommune og Kulturstyrelsen.
Høringen har givet anledning til yderligere overvejelser om:
Landsplandirektivets planmæssige begrundelse
Forholdet til Fingerplan 2013
Naboers oplevelse af sikkerhed, kriminalitet og tryghed
Trafik og bløde trafikanters færdsel ved området
Støj fra øvelsesterræn og skydebane
Forurening i området
Byudvikling med ny bebyggelse på kasernen
Bevaring af bygninger, kulturmiljø og landskabsværdier
Høringen har ikke givet anledning til yderligere emner i miljøvurderingen.
3. Ikke-teknisk resumé
I henhold til lov om miljøvurdering af planer og programmer skal der gives et ikke-
teknisk resumé af miljørapporten.
Miljøvurderingen
Trafik
Det vurderes sammenfattende, at trafiksikkerheden for naboerne og områdets
nuværende trafikanter omkring Sjælsmarkvej vil blive forbedret ved etablering af
afværgeforanstaltninger med cykelsti og midterhelle og eventuelt fodgængerfelt og
med svingbaner fra begge retninger samt forbedret placering og adgang til busstop.
Etableres asylcentret uden de beskrevne foranstaltninger, vil trafiksikkerheden
blive forringet på grund af den forventede stigning i antallet af lette trafikanter,
men især i mængden af kørende trafik.
Det vurderes, at påvirkningen med trafikstøj vil blive forøget i uvæsentligt omfang.
Det vurderes, at påvirkningen med luftforurening ikke vil blive mærkbart forøget.
Kriminalitet
De foreliggende oplysninger giver ikke grundlag for at konkludere, om etablerin-
gen af centret vil påvirke kriminaliteten i lokalområdet, herunder oplevelsen af
tryghed.
Centeret vil blive indrettet med særlige afsnit for udlændinge udvist ved dom og
personer på tålt ophold med særligt fokus på sikkerhed, adgangskontrol og
overvågning. Landsplandirektivet muliggør endvidere etablering af
beredskabsbelysning.
Nordsjællands Politi vil i 2014 og 2015 arbejde aktivt på at forebygge borgernær
kriminalitet og utryghed omkring udrejsecenteret og det nærliggende Center
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Sandholm. Politikredsen har med henblik herpå modtaget midler fra Rigspolitiets
særlige budgetpulje.
Der vil kunne fastlægges en registrering af den faktiske anvendelse af en evt.
beredskabsbelysning og af politiets tilstedeværelse i området i form af udrykninger
til centret og statistisk udvikling af anmeldelse af kriminalitet og indbrud i
lokalområdet.
Indeklima
Der er ved den gennemførte undersøgelse af udvalgte bygninger fundet indhold af
PCB i indeluften, som vurderes at være generel for de to områder Tingstedet og
belægningsbygningerne. Indholdet er væsentligt under Sundhedsstyrelsens ak-
tionsværdi på 300 ng/m
3
og er ikke i en størrelsesorden, der indebærer, at der bør
tages klimamæssige hensyn.
Generelt må maling i gangarealer og på stuer/sovesale i bygningerne 8-27 (belæg-
ningsbygningerne) betragtes som værende PCB-holdige og skal håndteres og be-
handles derefter. Derudover er der ikke fundet PCB-indhold i de udtagne prøver i
de prioriterede bygninger. I værksteds- og garageområdet, som kun er gennemgået
overfladisk, findes der bløde fuger, som erfaringsmæssigt kan indeholde PCB.
Støj fra militære aktiviteter
Et asylcenter på Sjælsmark Kaserne vil være støjfølsom anvendelse, beboelse. De
gældende regler indebærer, at der ved etablering af et asylcenter ikke ville kunne
skydes på Sjælsø skydebane med den eksisterende støjdæmpning. Støjbelastningen
fra aktiviteterne på øvelsesterrænet vil derimod ikke være et problem. Ved en
yderligere støjdæmpning af skydebanen med højere volde og en samtidig
nedsættelse af aktivitetsniveauet vil skydebanen fortsat kunne anvendes.
Der er i begyndelsen af juni 2014 givet en landzonetilladelse fra Allerød Kommune
til en forbedret støjdæmpning af skydebanen. Den nødvendige reduktion af
aktivitetsniveauet reguleres af miljøgodkendelsen fra Allerød Kommune.
Jordforurening og jordbund
Der er to områder, hvor formodet forurening ifølge de foreløbige undersøgelser
påkalder sig opmærksomhed, en olieudskiller og et drivmiddeldepot nord for
idrætsbygningen samt en nedgravet dieseltank mellem kommandobygning og
infirmeri.
Landsplandirektivet er i stor udstrækning uproblematisk i forhold til den konstate-
rede mulige forurening.
Der er dog områder, hvor den arealanvendelse, som landsplandirektivet giver
mulighed for, vil kræve yderligere undersøgelser og sandsynligvis også
efterfølgende tiltag (f.eks. fjernelse af forurening og/eller indeklimasikring). Det
drejer sig om den ovennævnte dieseltank ved bygning 2 og 7, som ikke umiddelbart
giver mulighed for anvendelse af de to bygninger til beboelse, helt eller delvist. Det
drejer sig endvidere om gårdrummene i ”værksteds-området”. Endelig drejer det
sig om det nordlige køreareal på den tidligere
losseplads ”Tippen”, som ønskes
anvendt til hhv. parkering og eventuelt nyt byggeri. For begge lokaliteter
(gårdrummene og kørearealet) vil det kræve hensyntagen til kortlagt forurening og
konstateret forurening at opføre ny bebyggelse til indkvartering (boligformål).
Sammenfattende vurderes det, at såfremt de foreslåede afværgeforanstaltninger
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
følges, vurderes den konstaterede og mulige forurening ikke at være et problem for
planens gennemførelse.
Ved eventuel ændret anvendelse eller ombygning af bygninger i delområde 3,
værkstedsområdet, kan der blive behov for nærmere forureningsundersøgelser.
Overfladevand og grundvand
Sjælsmark Kaserne ligger i et område, der er udpeget med særlige drikkevands-
interesser (OSD). I overensstemmelse med den statslige udmelding skal der
således redegøres for, hvorvidt den ændrede arealanvendelse er mindre
grundvandstruende end den eksisterende ramme giver mulighed for.
Det vurderes, at den nye anvendelse til asylcenter, som kan sidestilles med
boligformål, er mindre grundvandstruende end den hidtidige lovlige anvendelse,
som blandt andet omfatter kasernedrift, og at landsplandirektivet derfor er
undtaget fra redegørelseskrav/trinmodel.
Kulturarv og landskab
Kasernens hovedstruktur, den bevaringsværdige bebyggelse og de grønne, beva-
ringsværdige træk og enkelttræer og
–buske
bevares og vedligeholdes i overens-
stemmelse med de oprindelige intentioner og så vidt muligt med de oprindelige
materialer.
Inden for nærmere afgrænsede arealer kan der eventuelt opføres nye bygninger
som nybyggeri eller som erstatningsbyggeri med samme omfang og karakter som
de eksisterende bygninger.
Foreslået ny beplantning langs den sydlige afgrænsning af kasernen bør udføres
med samme tæthed, arter og karakter som lignende eksisterende beplantning på
kasernen med karakter af skovbryn.
Det er en kvalitet, at den bevaringsværdige bebyggelse og grønne, bevaringsværdi-
ge træk samt enkelttræer og -buske bevares. I forhold til de overordnede land-
skabsinteresser er det en forbedring, at perimeterhegnet langs den sydlige af-
grænsning trækkes ind i området og giver luft til en mere harmonisk overgang til
Sjælsmark Landsby.
Alternativer
Såfremt landsplandirektivet ikke gennemføres og området tages i brug til formål
inden for de nuværende planbestemmelser (0-alternativet), vil konsekvenserne
kunne være:
Muligvis en tilsvarende forøget trafik i området,
At de hidtidige militære aktiviteter og de deraf følgende støjpåvirkninger vil
kunne fortsætte,
At det alligevel bliver nødvendigt at håndtere de forureningsmæssige proble-
mer,
At der ikke vil blive en positiv effekt mht. bevaring og forbedring af bebyggelse
og beplantning, men heller ingen negativ effekt fra øget hegning, master og be-
lysning.
Kumulative effekter
Det er vanskeligt at vurdere i hvor høj grad, der vil forekomme kumulative trafikale
effekter mellem Center Sandholm og et center på Sjælsmark Kaserne.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det nye asylcenter vil normalt have ca. 400 beboere, men i perioder op til 700
beboere. Det vurderes at kunne medføre en trafik på op mod 30 % mere til det nye
asylcenter end til Center Sandholm. I en normal situation med forventede 300
beboere vil trafikken dog formentlig være 40-50 % mindre end registreret til
Center Sandholm.
På Center Sandholm er registreret en omtrentlig fordeling med 40% biler, 50%
gående og 8% cykler og 2% øvrige trafiktyper (lastbil, MC/knallert og minibus).
I forhold til bløde trafikanter vurderes der uden tvivl at ville forekomme en
betydelig andel af gående og cyklende til og fra det nye udrejsecenter, som det er
registreret ved Center Sandholm.
Afværgeforanstaltninger
Trafik
På baggrund af de gennemførte trafikanalyser anbefales det, at der etableres
venstre- og højresvingsbane på Sjælsmarkvej. Der bør etableres en midterhelle ved
udkørslen fra asylcentret til Sjælsmarkvej. Fodgængerfelter kan overvejes, men er
ikke nødvendige i forhold til trafiksikkerhed. Der bør etableres cykelsti og gangsti
langs Sjælsmarkvej. Det anbefales endvidere, at der etableres fortov fra busstop
frem til adgangsvejen, at det vestgående busstop flyttes til efter adgangsvejen, og at
der etableres udstigningsperron, når der eventuelt etableres supercykelsti.
Kriminalitet
Det anbefales at foretage en løbende registrering af, hvor ofte og i hvilke
situationer beredskabsbelysningen bliver tændt. I en periode på f.eks. 3 år efter
etableringen af centret anbefales ført statistik over politiets tilstedeværelse i
området i form af udrykninger til centret og statistisk udvikling af anmeldelse af
kriminalitet og indbrud i lokalområdet.
Indeklima
Håndtering og fjernelse af PCB-holdige materialer skal ske efter gældende vejled-
ninger. Deraf følger, at bygherren i forbindelse med ombygninger/renoveringer er
forpligtiget via bygherrebekendtgørelsen og arbejdsmiljøloven til at undersøge,
analysere og registrere alle miljøskadelige stoffer i bygningerne inden
igangsætning af nedrivning, renovering m.v.
Det anbefales på det grundlag at gennemføre en supplerende detaljeret
gennemgang og prøvetagning for PCB af bygningerne i værksteds- og
garageområdet inden ibrugtagning, da der ikke er foretaget prøver i disse
bygninger, samt at malinger såvel udvendigt som indvendigt i alle bygninger bliver
undersøgt for bly og kviksølv, inden renovering, ombygning eller nedrivning
iværksættes. Endelig anbefales det, at varmeinstallationer, gulvbelægninger samt
fliser på vægge og gulve undersøges for indhold af asbest, da disse med stor
sandsynlighed indeholder asbest.
Støj fra militære aktiviteter
Påvirkningen med støj kan reduceres til gældende grænseværdier ved støjdæmp-
ning af skydebanen og ved reduktion af aktivitetsniveauet på skydebanen.
Jordforurening og forurening
De mulige forureninger ved bygning 2, 7 og 28 bør undersøges nærmere, hvis disse
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bygninger skal ibrugtages til beboelse, da det ikke på det foreliggende grundlag kan
afgøres, om der er foretaget de nødvendige undersøgelser i forhold til at
dokumentere et tilfredsstillende indeklima i disse bygninger.
Kulturarv og landskab
Nedrives bygninger, bør de oprindelige grønne ”kiler” i randen af ”værkstedsområ-
det” ud til det åbne landskab genskabes.
Ny hegning, belysning og overvågningsudstyr bør begrænses mest muligt både i
forhold til højden på master, lysstyrken og afskærmning af belysning og antallet af
gange på året, hvor en beredskabsbelysning er i brug. Den eksisterende belysning
på kasernen bør fungere som almindelig belysning.
Nye lysmaster i op til 15 meters højde til beredskabsbelysning bør, hvis de opføres
i en større højde end eksisterende master på kasernen, udføres med vandret
afskærmede armaturer for at mindske lysforurening af omgivelserne.
Påtænkte foranstaltninger vedrørende overvågning
Overvågning af planens indvirkning på miljøet vil ske gennem myndighedernes
kontrol med overholdelsen af byggeloven og jordforureningsloven.
Trafikafviklingen omkring området vil blive overvåget i forbindelse med kommu-
nens generelle bestræbelser på at afvikle trafikken bedst muligt.
Hvis det skønnes hensigtsmæssigt, vil Nordsjællands Politi kunne beslutte at
registrere sin tilstedeværelse i området i form af udrykninger til centret og
statistisk udvikling af anmeldelse af kriminalitet og indbrud i lokalområdet.
Udlændingestyrelsen og Kriminalforsorgen vil kunne beslutte at iværksætte en
løbende registrering af, hvor ofte og i hvilke situationer beredskabsbelysningen
bliver tændt.
4. Planernes indhold
Forslag til Landsplandirektiv for Sjælsmark Kaserne
Forslaget til landsplandirektiv har til formål at muliggøre indretning af asylcenter
på den nedlagte Sjælsmark Kaserne. Landsplandirektivet er afgrænset til Sjæls-
mark Kaserne med sportsplads og boliger ved Tingstedet. Afgrænsning og anven-
delse af landsplandirektivet fremgår af det tilhørende kortbilag 2 (Figur 1).
Landsplandirektivet fastlægger, at der på kasernen kan indrettes og drives et asyl-
center med op til 700 indkvarterede med de dertil hørende funktioner. Området
opdeles i 5 delområder, hvoraf delområde I og V kan anvendes til indkvartering
samt diverse servicefunktioner, institutionsformål og administration. De øvrige
delområder kan anvendes til depot og opbevaring, garager, idrætsformål, mindre
lagervirksomhed med eller uden tilknytning til asylcentret mv. Nyopførte bygnin-
ger i delområder II og IV kan dog også anvendes til indkvartering.
Der kan kun opføres nye bygninger med samme omfang, placering og taghældning
som eksisterende bygninger som erstatning for disse eller inden for nærmere
afgrænsede arealer til nybyggeri.
Bebyggelsens samlede bruttoetageareal må maksimalt øges med 4.000 m
2
fra de
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384790_0009.png
eksisterende 39.000 m
2
.
Der kan opsættes maksimalt 15 rørmaster med en højde på op til 15 meters højde
med en nærmere fastsat placering til beredskabsbelysning, som kun tændes ved
særlige hændelser.
Der kan etableres en gangbro over den interne kørevej.
Figur 1: Kortbilag 2 fra forslag til landsplandirektiv (Naturstyrelsen 2014).
Anvendelse:
Delområde I
Indkvartering, servicefunktioner, institutionsformål, parkering.
Delområde II
Depot og opbevaring, garager, mindre lager, aktivering, parkering.
Delområde III
Idræts- og institutionsformål, aktivering.
Delområde IV
Køreanlæg, parkering.
Delområde V
Indkvartering, administration, service, institutionsformål,
aktivering.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der gives mulighed for at indhegne området med f.eks. trådhegn med en højde på
ikke over 2,5 m. Mod Sjælsmarkvej skal hegnet placeres tilbagetrukket foran byg-
ningerne. Der kan endvidere internt i området opsættes trådhegn med samme
højde.
Størstedelen af bygningerne udpeges som bevaringsværdige og må ikke nedrives
eller ændres i deres ydre. Nødvendig renovering skal så vidt muligt ske med anven-
delse af de oprindeligt anvendte materialer, ligesom vinduer og døre skal udføres
som de oprindelige i henholdsvis træ og jern og med de oprindelige farver. Uden-
dørs installationer fra kasernedriften såsom betonsten til cykelparkering, tankan-
læg, rampeanlæg mv. må ikke fjernes eller ændres i deres ydre.
Størstedelen af områdets træer og beplantningselementer udpeges som bevarings-
værdige og må ikke fældes eller fjernes, medmindre det er nødvendigt for sikker-
heden, herunder for opsætning af hegn, bortset fra i delområde I
belægningsbygningerne
hvor karakteren med åbne græsflader med
enkeltstående træer skal fastholdes. Dog kan der ud mod Sjælsmarkvej plantes en
tæt beplantning. Ved nyplantning af træer og buske må kun anvendes nærmere
bestemte arter, bortset fra delområde V.
Sportsanlægget i delområde III skal fastholdes som sportsanlæg med fodboldbane,
løbebane og med tracé for forhindringsbane.
Landsplandirektivet fastlægger, at bygge- og anlægsarbejder i overensstemmelse
med regler i direktivet kan iværksættes uden kommune- og lokalplan og uden til-
ladelse efter planlovens § 35 stk. 1. Landsplandirektivet erstatter Fingerplan 2013
for det pågældende område og udlægger området til byudvikling til
institutionsformål.
5. Redegørelse for forholdet til anden lovgivning og planlægning
Fingerplan 2013
I Fingerplan 2013 er Sjælsmark Kaserne beliggende i ”det øvrige hovedstadsområ-
de (landområde)”. De tilstødende arealer syd for Sjælsmarkvej omkring Sjælsø
indgår i de grønne kiler. Ifølge Fingerplanens retningslinjer kan der i det øvrige
hovedstadsområde alene ske byudvikling af lokal karakter og i tilknytning til kom-
munecentre eller som afrunding af andre bysamfund, dvs. byudvikling som betje-
ner et opland, der omfatter kommunen og nabokommunerne, men ikke et regio-
nalt opland svarende til større dele af hovedstadsområdet.
Ifølge Fingerplanen skal den kommunale planlægning medtage arealreservationer
til overordnede cykelstinet for pendlere. Cykelsti langs Sjælsmarkvej indgår i dette
net.
Landsplandirektivet erstatter Fingerplanen 2013 for det pågældende område.
Området fastholdes i landzone for at sikre, at området ikke overgår til andre
former for byudvikling ved et eventuelt ophør af den specifikke anvendelse som
asylcenter.
Regional udviklingsplan
Region Hovedstadens Regional Udviklingsplan 2012 indeholder ikke målsætnin-
ger, som berører Sjælsmark Kaserne.
Region Hovedstaden udvikler i samarbejde med en række kommuner, herunder
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Allerød og Hørsholm Kommune, et net af supercykelstier.
Kommuneplanlægning
I Hørsholm Kommunes Kommuneplan 2013-2025 indgår Sjælsmark Kaserne i
rammeområde 3.R2 udlagt til rekreative formål. Boligerne ved Tingstedet indgår i
rammeområde 3.L2 til øvelsesterræn. Kasernen ligger i beskyttelsesområde for
landskabs-, natur- og kulturværdier, og Sjælsmark landsby er udpeget som særlig
bevaringsværdig landsby. Sjælsmark Kaserne indgår i zone A, hvor støjende
friluftsanlæg ikke kan placeres.
Sjælsmarkvej er udpeget som regional vej, som påtænkes udbygget og eventuelt
forlænget mod øst til Usserød Kongevej. Der planlægges etableret en supercykelsti
langs Sjælsmarkvej.
Landsplandirektivets bestemmelser bliver fremover gældende for området, og ny
kommunal planlægning kan ikke stride mod landsplandirektivet.
Lokalplanlægning
Sjælsmark Kaserne er ikke omfattet af lokalplan.
Trafikplanlægning
Hørsholm Kommune planlægger at etablere cykelstier langs Sjælsmarkvej. Stræk-
ningen indgår i supercykelsti-rutenettet. Allerød Kommune har etableret cykelsti
langs Sjælsmarkvej frem til Center Sandholm og kommunegrænsen. Hørsholm
Kommune er endvidere i gang med et projektforløb til forbedring af trafiksikkerhe-
den i lokalområdet, herunder Sjælsmarkvej.
Støjplanlægning
I Hørsholm Kommuneplan 2013-2025 indgår Sjælsmark Kaserne i retningslinjer
for støjende friluftsanlæg i zone A, hvor støjende friluftsanlæg ikke kan placeres.
I Allerød Kommunes støjkortlægning indgår støjudbredelseskurver for Høvelte-
Sandholm-Sjælsmark Øvelsesplads for så vidt angår udbredelsen af støj i Allerød
Kommune.
6. Alternativer
0-alternativet er den situation, at asylcentret ikke realiseres. 0-alternativet er en
fortsættelse af eksisterende lovlig anvendelse, herunder kasernedrift, muliggjort af
landzonetilladelse og inden for Fingerplanens rammer.
0-alternativet er medtaget i miljøvurderingen som referenceramme for at kunne
sammenholde konsekvenserne af en udvikling uden vedtagelse af landsplandirek-
tiv for asylcenter.
Der er ikke fundet grundlag for at vurdere andre alternativer.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Landsplandirektivets miljømæssige konsekvenser
7.1 Befolkningens levevilkår
7.1.1 Trafik
Rådgivningsfirmaet Via Trafik har udarbejdet en analyse af de nuværende og frem-
tidige trafikforhold omkring det nye asylcenter (Bilag 2).
Eksisterende trafikale forhold
Trafik til og fra det nye asylcenter vil komme fra Sjælsmarkvej via Isterødvejen i
Hørsholm Kommune og fra Sandholmgårdsvej via Kongevejen i Allerød Kommu-
ne. Sjælsmarkvej-Sandholmgårdsvej har fartbegrænsning på 80 km/t og lokalt om-
kring Sjælsmark Kaserne og Center Sandholm fartbegrænsning på 60 km/t.
Der er ikke fortove og cykelsti langs strækningen i Hørsholm Kommune. I henhold
til Hørsholms Kommuneplan er der planlagt en supercykelsti langs vejstræknin-
gen. Allerød Kommune har i 2013 anlagt cykelsti langs vejen fra Kongevejen til
Center Sandholm. Der er kun ganske få stiforbindelser i området i nord-sydgående
retning.
Trafiktællinger
Der er foretaget trafiktællinger på både Sandholmgårdsvej og Sjælsmarkvej. Der er
talt ca. 4.800, henholdsvis 4.900 køretøjer/døgn på strækningen. Farten er
generelt høj, og gennemsnitsfarten er høj. Målinger udført af Rambøll i 2013 viser,
at 20 % overskrider hastighedsbegrænsningen, hvor den er på 80 km/t, og 77 %
overskrider hastighedsbegrænsningen, hvor den er på 60 km/t (Ref. 19).
Der er foretaget manuel trafiktælling ved indkørslen til Center Sandholm af
trafikstrømmene i de forskellige retninger samt antallet af køretøjer i spidsbelast-
ningstimerne. Der er registreret en betragtelig andel af lette trafikanter. Mere end
halvdelen af de personer, der ankommer til stedet, er gående (primært fra busstop-
pestedet på Sandholmgårdsvej).
Landsplandirektivet
Trafikprognose
Der er foretaget en fremskrivning af trafikken til 2023 og en beregning af trafikken
til det nye asylcenter baseret på referencetællinger ved Center Sandholm. Center
Sandholm havde på tællingstidspunktet 540 beboere og 195 medarbejdere. Prog-
nosen viser, at der uden et nyt asylcenter kan forventes ca. 5.300 henholdsvis
5.400 køretøjer/døgn på hhv. Sjælsmarkvej og Sandholmgårdsvej. Et nyt
asylcenter på stedet vil kunne medføre en trafikstigning på op til 8-10 % på Sjæls-
markvej og Sandholmgårdsvej. Det svarer til, at der kan forventes trafikmængder
på 5.800 køretøjer/døgn på de nævnte veje, hvis der etableres et nyt asylcenter, og
hvis antallet af beboere er på de maksimale 700.
Der er foretaget kapacitetsberegninger ved ind- og udkørslen til et nyt asylcenter
på Sjælsmark Kaserne. Beregningerne viser, at trafikken i forhold til sikkerhed og
kapacitet kan afvikles i et vigepligtsreguleret kryds. Det fremgår imidlertid, at der
kan forekomme opbremsninger og stop i trafikken fra begge retninger i spidsbe-
lastningstimerne på Sjælsmarkvej.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384790_0013.png
Figur 2: Principskitse af krydsning (fra Vejregler, Vejdirektoratets
eksempelsamling)
Støj fra trafik
På baggrund af trafikprognosen vil støjniveauet ved boliger, som er placeret meget
tæt på Sjælsmarkvej, blive forøget, men med mindre end 1 dB (Bilag 2). Normalt
kan det menneskelige øre opfatte en forøgelse på 3 dB, men dog ned til 1 dB, hvis
de to lydniveauer optræder kort efter hinanden.
Luftforurening fra trafik
På baggrund af trafikprognosen er det beregnet, at forøgelsen af luftforureningen
som følge af etableringen af det nye asylcenter ikke vil være mærkbar og ikke vil
være til gene for lokalbefolkningen (Bilag 2).
Vurdering
Det må forventes, at der som ved Center Sandholm vil blive mange cyklister og
gående (primært fra busstop på Sjælsmarkvej) til det nye asylcenter, også selvom
størstedelen af beboerne forventes at have kort opholdstid. Det er ikke muligt at
vurdere, om det nye asylcenter på Sjælsmark Kaserne, i forhold trafikken til Center
Sandholm på tidspunktet for trafiktællingen, vil medføre mere eller mindre trafik.
Det vurderes, at der for at reducere risikoen for bagendekollisioner bør etableres
venstre- og højresvingsbane til det nye asylcenter fra Sjælsmarkvej (Figur 2). To
udkørende kørespor fra asylcentret til Sjælsmarkvej, som vist på principskitsen
(Figur 2) vurderes ikke at være nødvendige. Det vurderes, at etablering af en
midterhelle, således at gående og cyklister kan krydse vejen i to tempi, vil medføre,
at de lette trafikanter, som færdes mellem asylcentret og Sjælsø, vil få en mere
trafiksikker og tryg krydsning af vejen. Fodgængerfelter kan overvejes, men er ikke
nødvendige i forhold til trafiksikkerhed.
Det vurderes, at det vil være hensigtsmæssigt, at der etableres cykelsti og gangsti
langs Sjælsmarkvej.
Det vurderes sammenfattende, at trafiksikkerheden for naboerne og områdets
nuværende trafikanter omkring Sjælsmarkvej vil blive forbedret ved en etablering
af afværgeforanstaltninger med cykelsti og midterhelle og eventuelt fodgængerfelt
og med svingbaner fra begge retninger, i princippet som de forhold, der er
etableret på Sjælsmarkvej ved Center Sandholm.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Etableres asylcentret uden de beskrevne foranstaltninger, vil trafiksikkerheden
blive forringet på grund af den forventede stigning i antallet af lette trafikanter,
men især af mængden af kørende trafik.
Det vurderes, at påvirkningen med trafikstøj vil blive forøget i uvæsentligt omfang.
Det vurderes, at påvirkningen med luftforurening ikke vil blive mærkbart forøget.
Alternativer
Såfremt landsplandirektivet ikke gennemføres og området tages i brug til formål
inden for det gældende plangrundlag, vil det kunne medføre tilsvarende forøget
trafik i området.
Kumulative effekter
Det er vanskeligt at vurdere, i hvor høj grad der vil forekomme kumulative effekter
mellem de to centre.
Center Sandholm havde 540 beboere i uge 40, hvor de manuelle tællinger blev
foretaget. Der var samtidig 195 medarbejdere. Det nye asylcenter vil normalt have
ca. 400 beboere, men i perioder op til 700 beboere. Det vurderes at kunne medføre
en trafik på op mod 30 % mere til det nye asylcenter end til Center Sandholm. I
trafikanalysen (Bilag 2) er der arbejdet med en forventet normal situation med 300
beboere. Trafikken forventes at være 40-50 % mindre end registreret til Center
Sandholm.
Afværgeforanstaltninger
Det anbefales, at der etableres venstre- og højresvingsbane på Sjælsmarkvej for at
reducere risikoen for bagendekollisioner.
Der anbefales, at der etableres en midterhelle ved udkørslen fra asylcentret til
Sjælsmarkvej. Fodgængerfelter kan overvejes, men er ikke nødvendige i forhold til
trafiksikkerhed.
Der anbefales, at der etableres fortov fra adgangsvejen frem til busstop. Det
vestgående busstop bør flyttes vest for adgangsvejen for at sikre bedre
oversigtsforhold, og der bør etableres en udstigningsperron, når der eventuelt
anlægges en supercykelsti.
Der anbefales, at der etableres cykelsti og gangsti langs Sjælsmarkvej.
På baggrund af analyse af forventet forøgelse af trafikstøj kan det være relevant at
anvende en støjdæmpende overflade på vejen, når den næste gang renoveres. Den
støjdæmpende belægning forventes at kunne dæmpe den øgede trafikstøj, som for-
ventes efter en etablering af asylcenter på Sjælsmark Kaserne.
7.1.2 Kriminalitet
På udrejsecenteret vil der bl.a. blive oprettet særlige afsnit for udlændinge udvist
ved dom og personer på tålt ophold, med særligt fokus på sikkerhed, adgangskon-
trol og overvågning.
Der vil endvidere blive etableret hegn omkring centeret og være bemandet port-
funktion med adgangskontrol samt elektronisk låsesystem og videoovervågning.
Kriminalforsorgen får det overordnede ansvar for driften af udrejsecenteret og vil
som sådan bl.a. stå for døgnbemanding af centeret.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Håndteringen af sikkerheds- og ordensmæssige udfordringer på centeret vil blive
koordineret mellem Udlændingestyrelsen, Kriminalforsorgen, Rigspolitiet og
Nordsjælland Politi. Det vil ske med inddragelse af erfaringer fra indretning og
driften af øvrige asylcentre, herunder Center Sandholm, der vil blive omdannet til
udelukkende at være et modtagecenter i forbindelse med etableringen af et udrej-
secenter på Sjælsmark Kaserne.
Om forventninger til kriminalitet mv. i og omkring det kommende udrejsecenter
kan der i øvrigt oplyses følgende:
Indbrud i privat beboelse og hæleri er udpeget som et nationalt operativt indsats-
område for politiet i 2014. De nationale indsatser, der er særligt prioriterede, skal i
nødvendigt omfang suppleres med lokale indsatser, hvorfor politikredsene er an-
svarlige for at udarbejde lokale målsætninger og planer samt udføre kredsspecifik-
ke indsatser rettet mod bekæmpelse af den borgervendte kriminalitet.
Styringen og koordineringen af indsatsen er således forankret i de enkelte politi-
kredse i et tæt samarbejde med Rigspolitiet. Indsatsen koordineres ved løbende at
tilpasse den nationale operationsplan, således at den omhandler de udfordringer,
der bliver identificeret i det lokale trusselsbillede.
Nordsjællands Politi vil i 2014 og 2015 arbejde aktivt på at forebygge borgernær
kriminalitet og utryghed i området omkring asylcenter Sandholm og det kommen-
de udrejsescenter på Sjælsmark Kaserne. Politikredsen har med henblik herpå
modtaget midler fra Rigspolitiets særlige budgetpulje.
Det er et strategisk mål for Nordsjællands Politi at forebygge, efterforske og rets-
forfølge borgernær kriminalitet, herunder særligt tyveri fra privat beboelse. Med
dette for øje anvender politikredsen alle tilgængelige og relevante efterforsknings-
skridt, ligesom kredsen løbende arbejder med at gennemføre en kapacitetsopbyg-
ning og tilpasning af både organisatorisk og kompetencemæssig karakter med
henblik på at imødekomme borgernes berettigede forventning om en politimæssig
betjening af høj kvalitet.
Med hensyn til hærværk kan det oplyses, at Nordsjællands Politi ikke foretager
særskilt registrering af hærværkssager med udspring i politikredsens asylcentre.
Erfaringerne fra de øvrige asylcentre i kredsen, der er placeret på vidt forskellig
måde i forhold til beboelsesområder og nærmiljø i øvrigt, efterlader ikke noget
klart billede af hærværkssagers eventuelle sammenhæng med asylcentrenes place-
ring.
Nordsjællands Politi skønner det derfor ikke muligt at foretage en nærmere
vurdering af, hvilke konsekvenser etableringen af et asylcenter på Sjælsmark Ka-
serne vil have for antallet af hærværksepisoder i nærmiljøet omkring kasernen.
Med hensyn til udrykninger kan det oplyses, at der jævnligt finder udrykning til
sted til asylcentrene i Nordsjællands Politikreds (asylcentrene Sandholm og
Gribskov samt asylcenter Auderød, som lukker i september 2014). For Center
Sandholm havde politikredsen i 2011 registreret 220 patruljer, i 2012 183 patruljer
og pr. 18. december 2013 367 registrerede patruljer i 2013. Tallene omfatter såvel
udrykninger som planlagte kørsler. I opgørelserne kan indgå annullerede eller
tilbagekaldte patruljer.
Nordsjællands Politi forventer, at der også vil forekomme udrykninger til et
kommende udrejsecenter, men finder det ikke muligt at vurdere omfanget heraf.
Afslutningsvis kan der henvises til justitsministerens besvarelse af spørgsmål nr.
497 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik den 25.
juli 2013.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmålet lyder:
”Ministeren bedes redegøre for, om tilkald af politiassistance til asylcentre pga.
asylansøgeres gåen amok, vold, kriminalitet m.m., registreres og statistik herpå
kan offentliggøres. Der er åbenbart ofte udrykning af politi til visse asylcentre pga.
nævnte årsager, og det er ønskeligt at få mere viden om omfanget
heraf.”
Svaret er sålydende:
”Til brug for
besvarelsen af spørgsmålet har Justitsministeriet indhentet bidrag fra
Rigspolitiet, som har indhentet bidrag fra de politikredse, hvor der er asylcentre.
Rigspolitiet har oplyst, at der ikke foreligger en egentlig statistik på området, men
at udtalelserne fra politikredsene sammenfattende viser, at karakteren af de poli-
timæssige opgaver og omfanget heraf bl.a. afhænger af beboersammensætningen
på de enkelte asylcentre.
På baggrund af politikredsenes indberetninger er det Rigspolitiets vurdering, at
asylcentrene ikke giver anledning til et særligt højt antal udrykninger på grund af
asylansøgernes gåen amok, vold, kriminalitet m.m.”
Der kan endvidere henvises til justitsministerens bevarelse af spørgsmål nr. 329
stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik den 17. de-
cember 2013, som vedrører antallet af enkeltsigtelser af personer med ophold i
Center Sandholm i 2012 og 2013. (Ref. 7).
Landsplandirektivet
Landsplandirektivet giver mulighed for at indkvartere op til 700 personer i det nye
asylcenter og at indrette diverse servicefunktioner. Der kan opsættes en bered-
skabsbelysning på de eksisterende bygninger eller i op til 15 master i en højde på
op til 15 meter til brug ved særlige hændelser. Hele området kan omgives med et
2,5 m højt, transparent hegn, f.eks. som trådhegn. Internt på området kan der af
sikkerhedsmæssige grunde og for at adskille de indkvarterede og forskellige
funktioner hegnes på tilsvarende måde. Formålet er at sikre mulighed for
etablering af forholdsvis vidtgående sikkerhedsmæssige foranstaltninger for et
asylcenter, hvis det måtte anses for hensigtsmæssigt at etablere sådanne
sikkerhedsmæssige tiltag nu eller i fremtiden.
Vurdering
De foreliggende oplysninger giver ikke grundlag for at konkludere, om etablerin-
gen af centret vil påvirke kriminaliteten, herunder oplevelsen af tryghed, i
lokalområdet.
Der vil kunne fastlægges en overvågning af den faktiske anvendelse af beredskabs-
belysningen.
Alternativer
Det kan ikke vurderes, hvorvidt der vil være positive, negative eller neutrale
effekter på kriminaliteten på og omkring de danske asylcentre, såfremt
landsplandirektivet ikke gennemføres, og området tages i brug til formål inden for
det gældende plangrundlag.
Kumulative effekter
Det forventes, at etableringen af et særskilt udrejsecenter vil have en neutral eller
positiv effekt på kriminaliteten på Center Sandholm i og med, at Center Sandholm
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
omdannes til udelukkende at være et modtagecenter. Der kan evt. også forventes
positive effekter på asylcentrene generelt.
Afværgeforanstaltninger
Der bør løbende registreres, hvor ofte og i hvilke situationer beredskabsbelysnin-
gen bliver tændt.
7.2 Menneskers sundhed
7.2.1 Indeklima
Teknologisk Institut har foretaget en undersøgelse med prøvetagning og analyse
for PCB-kilder på Sjælsmark Kaserne (Bilag 3). Der henvises endvidere til afsnit
7.3.1 Jordforurening og jordbund.
Eksisterende forhold
Den gennemførte undersøgelse havde til formål at kortlægge omfanget af eventuel
PCB-koncentration i materialer og indeluft og at vurdere PCB-indholdet i forhold
til Sundhedsstyrelsens aktionsværdier for indeklima og til Miljøstyrelsens grænse-
værdier for farligt affald. Bygningerne er gennemgået og prøvetaget for PCB-kilder
iht. den ønskede prioritering. Bygningerne er ved undersøgelsen opdelt i puljer ef-
ter bygningernes hidtidige og fremtidige brug, og der er udtaget udvalgte materia-
leprøver og luftprøver.
Der var ikke mulighed for adgang til bygningerne i værksteds- og garageområdet.
Der er derfor kun foretaget en overfladisk udvendig visuel gennemgang og enkelte
prøver i værksteds- og garageområdet.
Der er stor risiko for, at maling på såvel udvendige som indvendige overflader i
hele området kan indehold bly og/eller kviksølv.
Der er observeret varmeinstallationer i kælder og fyrrum, gulvbelægninger samt
fliser på vægge og gulve, som med stor sandsynlighed indeholder asbest.
Landsplandirektivet
Landsplandirektivet (Figur 1) indebærer, at belægningsbygningerne i delområde I
og boligerne i delområde V anvendes til indkvartering, mens bygningerne i de øvri-
ge områder ikke anvendes til indkvartering, men til administration og til diverse
serviceformål. Bygningerne i delområde II
værksteds- og garageområdet
an-
vendes til depot og opbevaring, garager, mindre lagervirksomhed samt aktivering
af voksne i værksteder o.lign. Nye bygninger, der opføres i delområde II og IV, kan
anvendes til indkvartering.
Vurdering
Der er ved den gennemførte undersøgelse fundet indhold af PCB i indeluften i den
undersøgte bygning i Tingstedet (bygning 60) samt blandt belægningsbygningerne
(bygning 8). Indholdet er væsentligt under Sundhedsstyrelsens aktionsværdi på
300 ng/m
3
og er ikke i en størrelsesorden, der indebærer, at der bør tages klima-
mæssige hensyn. Det konstaterede PCB-indhold i de to undersøgte bygninger vur-
deres at være generelt for de to områder Tingstedet og belægningsbygningerne.
Generelt må maling i gangarealer og på stuer/sovesale i bygningerne 8-27 (belæg-
ningsbygningerne) betragtes som værende PCB-holdige og skal håndteres og
behandles derefter. Derudover er der ikke fundet PCB-indhold i de udtagne prøver
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
i de prioriterede bygninger.
I værksteds- og garageområdet, som kun er gennemgået overfladisk, findes der
bløde fuger, som erfaringsmæssigt kan indeholde PCB samt risiko for andre inde-
klimaproblemer. Værksteds- og garageområdet vil inden ibrugtagning af nyt
asylcenter blive gennemgået indvendigt for eventuelle PCB-kilder.
Alternativer
Såfremt landsplandirektivet ikke gennemføres og området tages i brug til formål
inden for det gældende plangrundlag, vil det alligevel være nødvendigt at håndtere
indeklimaproblemerne.
Kumulative effekter
I værksteds- og garageområdet er der risiko for indeklimaproblemer samtidig med
stedvis jordforurening, som gør, at bygningerne ikke umiddelbart er anvendelige til
indkvartering (boligformål) jf. afsnit 7.3.1, hvilket bygningerne dog heller ikke
ifølge landsplandirektivet påtænkes anvendt til.
Afværgeforanstaltninger
Håndtering og fjernelse af PCB-holdige materialer skal ske efter gældende vejled-
ninger, f.eks. Dansk Asbestforenings PCB-vejledning eller BAR-BA’s vejledning om
håndtering og fjernelse af PCB-holdige bygningsmaterialer.
Det anbefales at gennemføre en detaljeret gennemgang og prøvetagning for PCB af
bygningerne i værksteds- og garageområdet inden ibrugtagning.
Det anbefales endvidere, at maling såvel udvendigt som indvendigt i alle bygninger
bliver undersøgt for bly og kviksølv, inden renovering, ombygning eller nedrivning
iværksættes.
Endelig anbefales det, at varmeinstallationer, gulvbelægninger samt fliser på væg-
ge og gulve undersøges for indhold af asbest.
7.2.2 Støj fra militære aktiviteter
Forsvarets Forskningstjeneste har i 1998 udarbejdet en beregning af den eksterne
støjbelastning fra Høvelte-Sandholm-Sjælsmark Øvelsesplads (Bilag 4). Grontmij
A/S har i 2014 udarbejdet en besvarelse af spørgsmål fra Forsvarets Bygnings- og
Etablissementstjeneste vedr. skydeaktiviteterne ift. frasalg af Sjælsmark Kaserne
(Bilag 5).
Eksisterende forhold
Øvelsesterræn
Den beregning af den eksterne støjbelastning fra Høvelte-Sandholm-Sjælsmark
Øvelsesplads, som Forsvarets Forskningstjeneste udarbejdede i 1998, blev lagt til
grund for den gældende bekendtgørelse vedr. regulering af støjbelastningen fra
forsvarets øvelsespladser. Støjberegningerne blev udført i henhold til Miljøstyrel-
sens Vejledning nr. 8/1997. Støj fra militære aktiviteter på forsvarets øvelsesplads-
er og skyde- og øvelsesterræner reguleres nu af Miljøministeriets bekendtgørelse
nr. 468/2002.
Det beregnede støjkonsekvensområde (L
C,DEN
= 55 dB) ved Sjælsmark Kaserne
forløber netop uden for kasernens område (Figur 3).
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384790_0019.png
Figur 3: Støjbelastning fra Høvelte-Sandholm-Sjælsmark øvelsesplads (Forsvarets
Forskningstjeneste 1998)
Sjælsø Skydebane
Ved kommunernes miljøgodkendelse af skydebaner bruges Miljøstyrelsens vejled-
ning nr. 1/1995 Skydebaner. Ved godkendelsen fastsættes der støjkonsekvensom-
råder, som anvendes ved fremtidig planlægning for støjfølsom bebyggelse.
I dag er der en støjbelastning på Sjælsmark Kaserne fra Sjælsø skydebane på op til
73 dB(A)l. Forsvaret planlægger en støjdæmpning af skydebanen med højere støj-
volde, således at støjbelastningen fra skydebanen dæmpes til 70 dB(A)l. Det inde-
bærer, at venstre sidevolde på langdistancebane 1 og 2 forhøjes med 1 m fra bag-
vold til endevold, og at den vinkelrette afstand fra skytten længst til højre på banen
til skærmen/voldkronen ikke må være mere end 23 m. Det vil samtidig indebære
en reduktion af aktivitetsniveauet, herunder ingen skydning om søndagen.
Beregninger viser, at den maksimale støjbelastning af Sjælsmark Kaserne herefter
vil være 67 dB(A)l (Figur 4) bortset fra bygning 3 (delområde I) og Tingstedet
(delområde V), hvor støjbelastningen vil være mellem 67 og 70 dB(A)l.
Forsvaret arbejder langsigtet med at dæmpe støjen yderligere (planlagt gennemført
i 2016) til 65 dB(A)l for hele det af landsplandirektivet omfattede område.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384790_0020.png
Figur 4: Støjbelastningen fra Sjælsø Skydebane efter dæmpning til 70 dB(A)
(Acoustica
Grontmij, kort fra bilag 5)
Flugtskydebane
Nordøst for skydebaneanlægget er placeret en flugtskydebane, der hovedsageligt
benyttes af civile. En overslagsmæssig støjberegning viser, at støjbelastningen fra
flugtskydebanen er ca. 65 dB(A)l i den sydlige del af Sjælsmark Kaserne faldende
til ca. 60 dB(A)l i den nordlige del af kasernen.
Landsplandirektivet
Landsplandirektivet indebærer, at Sjælsmark Kaserne anvendes til asylcenter ved
indkvartering af op til 700 asylansøgere. Herefter betragtes Sjælsmark Kaserne
ligesom anden beboelse som støjfølsom anvendelse.
Det indebærer jf. Miljøstyrelsen, at man ”skal respektere samme vilkår for skudstøj
fra en eksisterende skydebane, som det man kræver for en ny skydebane ved eksi-
sterende støjfølsom bebyggelse”. Det tilladelige aktivitetsniveau på skydebanen
bestemmes derfor efter retningslinjer for nye skydebaner jf. Miljøstyrelsens vejled-
ning nr. 1/1995.
Vurdering
Ved planlægningen af et center for afviste asylansøgere skal det sikres, at planlo-
vens § 15 a følges, hvilket betyder, at en lokalplan (i dette tilfælde landsplandirekti-
vet) kun må udlægge støjbelastede arealer til støjfølsom anvendelse, hvis planen
med bestemmelser om etablering af afskærmningsforanstaltninger mv., jf. § 15,
stk. 2, nr. 12, 18 og 21, kan sikre den fremtidige anvendelse mod støjgener. Dog
indebærer planlovens § 15a stk. 3, at miljøministeren i særlige tilfælde kan tillade
mindre afvigelser fra stk. 1, hvor støjen ikke væsentligt overstiger 55 dB. En sådan
tilladelse indgår ikke i forslaget til landsplandirektiv.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Støjbelastningen på et asylcenter på Sjælsmark Kaserne fra øvelsesterrænet vil ikke
overstige 55 dB(A) og vil således ikke være til hinder for anvendelse til asylcenter.
Støjbelastningen på Sjælsmark Kaserne fra skydebanerne vil med de eksisterende
forhold være 73 dB(A)l. Der kan ikke planlægges for en støjfølsom anvendelse,
herunder et asylcenter, med den nuværende støjbelastning fra Sjælsø skydebane.
Hvis støjdæmpningen af skydebanerne forbedres til maksimalt 70 dB(A)l som
planlagt, vil støjbelastningen på Sjælsmark Kaserne blive reduceret til 67 dB(A)l,
bortset fra bygning 3 og Tingstedet, hvor den vil være mellem 67 og 70 dB(A)l. Ved
en etablering af de højere støjvolde og en reduktion af aktivitetsniveauet på
skydebanerne vil der kunne planlægges for et asylcenter.
Alternativer
O-alternativet
Såfremt landsplandirektivet ikke gennemføres og området tages i brug til formål
inden for det gældende plangrundlag, vil de hidtidige militære aktiviteter og de
deraf følgende støjpåvirkninger kunne fortsætte.
Støjdæmpning til 65 dB(A)l på asylcentret
Som alternativ til en støjdæmpning på 70 dB(A)l kunne der etableres en støjdæmp-
ning, der medfører en maksimal støjbelastning af et asylcenter med 65 dB(A)l. Det
ville indebære, at venstre sidevold på alle tre langdistancebaner forhøjes med 3-5
m i hele banelængden. Det vurderes ikke realistisk at udføre en sådan støjdæmp-
ning af skydebanerne som en midlertidig foranstaltning på grund af anlægsom-
kostningerne. Dette alternativ vurderes derfor ikke brugbart.
Kumulative effekter
Der vurderes ikke at være andre projekter i området, som medfører kumulative
effekter.
Afværgeforanstaltninger
De mulige afværgeforanstaltninger vil være yderligere støjdæmpning af skydeba-
nerne og yderligere reduktion af aktivitetsniveauet på skydebanerne.
7.3 Jordbund
7.3.1 Jordforurening og jordbund
DGE Miljø- og Ingeniørfirma A/S har gennemført en analyse af forureningen på
Sjælsmark Kaserne på baggrund af eksisterende tidligere undersøgelser, hidtidige
bygningsanvendelser og en besigtigelse af bygninger og anlæg på kasernen (Bilag
6).
Eksisterende forhold
Den oprindelige anvendelse af Sjælsmark Kaserne ophørte i 2005, og arealet har
siden ikke haft en ny permanent anvendelse. Kasernen har været anvendt af hjem-
meværnets enheder, og i perioden 2009-2012 har den centrale, bebyggede del af
kasernen haft midlertidig anvendelse som asylcenter. Kasernen omfatter endvidere
11 boliger beliggende ud til Sjælsmarkvej (Tingstedet).
Ejendommen er delvist V2-kortlagt. Området er ikke områdeklassificeret. Der er
registreret forurening med oliestoffer, tungmetaller (delvist undersøgt), PAH-
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forbindelser, chlorerede opløsningsmidler og polære opløsningsmidler.
I den nordlige del har der været placeret en miljøplads med oplag af kemikalier og
andet affald og en mindre losseplads benævnt ”Tippen”. En mindre,
nordlig del
bruges frem til 2016 af Forsvaret til styre- og bremsebane.
En del af bygningerne er udlejet til forskellige andre erhverv.
Landsplandirektivet
Landsplandirektivet indebærer, at delområde I kan anvendes til indkvartering og
dertil hørende servicefunktioner som kantine, læge o.lign. samt institutionsformål
som undervisning, aktivering o.lign. samt parkering.
Delområde II kan anvendes til depot og opbevaring, garager, lagervirksomhed
samt aktivering i værksteder og parkering. Delområde III kan anvendes til
idrætsformål og institutionsformål som undervisning, aktivering o.lign. Delområde
IV kan anvendes til kørebane, parkering o.lign. Nyopførte bygninger kan dog
anvendes til indkvartering.
Vurdering
Der er to områder (Figur 5), hvor formodet forurening ifølge de foreløbige under-
søgelser påkalder sig opmærksomhed - en olieudskiller og et drivmiddeldepot nord
for idrætsbygningen samt en nedgravet dieseltank mellem kommandobygning og
infirmeri.
Den mulige forurening i form af en olieudskiller og et drivmiddeldepot på arealet
nord for idrætsbygningen (bygning 28):
Disse forureningskilder er tidligere ble-
vet undersøgt. I forbindelse med undersøgelse af olieudskilleren blev denne fejllo-
kaliseret, og boringerne blev derfor etableret i et område nordvest for den rigtige
placering. Der er ikke oplysninger om, at der er gennemført en ny undersøgelse ved
en rigtig placering. Ved drivmiddeldepot I blev der påvist jordforurening med ter-
pentin, diesel, smøreolie og PAH’er. I perioden fra 1999-2005
blev der foretaget en
phyto-oprensning af forureningen, som ikke blev genfundet ved undersøgelse i
2005.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384790_0023.png
Figur 5: Luftfoto med kategorisering af fremtidige anvendelser af bygninger. Byg-
ninger markeret med grønt kan anvendes til beboelse uden yderligere undersøgel-
ser eller bygningstiltag. Bygninger markeret med rødt kan ikke anvendes til bebo-
else uden yderligere undersøgelser eller bygningstiltag (se Bilag 6).
Den mulige forurening i form af en nedgravet dieseltank mellem kommandobyg-
ningen og infirmeriet (bygning 2 og 7):
Dokumentation for, at der ikke er forure-
ning, findes muligvis i forsvarets undersøgelser fra 1996, der ikke har været tilgæn-
gelige.
Der kan på dette grundlag drages følgende konklusioner om forureningen af
bygninger, anlæg og jordbund på kasernen:
For størstedelen af bygningerne er
der ingen problemer med at genanvende bygningerne til indkvartering (boligfor-
mål, dvs. følsom arealanvendelse). For især bygningerne i delområde II
værk-
steds- og garageområdet
gælder, at både bygninger og udenomsarealer er belas-
tet med forskellige typer af forurening.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Landsplandirektivet er i stor udstrækning uproblematisk i forhold til den konstate-
rede mulige forurening. Der er dog områder, hvor de ønskede arealanvendelser vil
kræve yderligere undersøgelser og sandsynligvis også efterfølgende tiltag (f.eks.
fjernelse af forurening og/eller indeklimasikring). Det drejer sig om den oven-
nævnte dieseltank ved bygning 2 og 7, som ikke umiddelbart giver mulighed for
anvendelse af de to bygninger til beboelse, helt eller delvist. Det drejer sig endvide-
re om gårdrummene i ”værkstedsområdet”. Endelig drejer det sig om det nordlige
køreareal på den tidligere
losseplads ”Tippen”, som ønskes anvendt til hhv. parke-
ring og eventuelt nyt byggeri. Det vil sandsynligvis være problematisk at opføre nyt
byggeri, især til indkvartering (boligformål).
Sammenfattende vurderes det, at såfremt de foreslåede afværgeforanstaltninger
følges, vurderes den konstaterede og mulige forurening ikke at være et problem for
planens gennemførelse.
Alternativer
Såfremt landsplandirektivet ikke gennemføres og området tages i brug til formål
inden for det gældende plangrundlag, vil det alligevel blive nødvendigt at håndtere
de forureningsmæssige problemer.
Kumulative effekter
Foruden de konstaterede stedvise forureninger er der i ”værkstedsområdet” risiko
for indeklimaproblemer som følge af forekomst af PCB, bly/kviksølv og asbest i
bl.a. fuger, maling og varmeanlæg jf. afsnit 7.2.1.
Afværgeforanstaltninger
De mulige forureninger ved bygning 2, 7 og 28 bør undersøges nærmere, såfremt
disse skal ibrugtages til beboelse, med en nøjere gennemgang af tidligere
undersøgelser og om nødvendigt med yderligere undersøgelser, hvis omfanget og
karakteren af forurening ikke umiddelbart kan afklares. Dette gælder ikke mindst
bygning 2 og 7, som i følge landsplandirektivet kan anvendes til beboelse.
7.4 Vand
7.4.1 Overfladevand og grundvand
Dette afsnit er baseret på foreliggende viden og i samarbejde med Naturstyrelsen.
Eksisterende forhold
Område med særlige drikkevandsinteresser (OSD)
Sjælsmark Kaserne ligger i et område, der ifølge Hørsholm Kommuneplan er udpe-
get med særlige drikkevandsinteresser.
Sjælsmark Kaserne er separatkloakeret og vandforsynet fra Nordvand (Sjælsmark
Vand).
Regional vandindvinding
Naturstyrelsen er ved at gennemføre en VVM-proces for fornyelse af Nordvands
regionale vandindvinding (Ref. 21). Projektet har været i første offentlige høring
(idéfase) i 2011 og afventer en færdiggørelse af VVM-redegørelse samt forslag til
kommuneplantillæg og VVM-tilladelse, som skal i anden offentlig høring.
Høringsprocessen er afsluttet, men vedtagelsen afventer vedtagelse af de statslige
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384790_0025.png
vandplaner.
VVM-redegørelsen tager udgangspunkt i den ansøgte tilladelse til indvinding af op
til 11,1 mio. m
3
vand om året med den fordeling på kildepladser, som var udgangs-
punktet for den første høring.
Statslige vandplaner
Det statslige forslag til vandplan for hovedopland Øresund var i høring fra juni
2013 til 23. december 2013.
Der blev vedtaget statslige vandplaner den 22. december 2011, som efterfølgende
blev kendt ugyldige på grund af en for kort høringsfrist. Vandplanerne har nu med
ganske få ændringer været sendt i fornyet høring.
Idet der er tale om, at landsplandirektivet for et asylcenter på Sjælsmark Kaserne
skal erstatte en eksisterende kommuneplanramme og muliggøre ændret
arealanvendelse, skal der foretages en vurdering i henhold til den statslige
udmelding om planlægning i OSD og indvindingsoplande, jf. statslig udmelding
Naturstyrelsen oktober 2012
[1]
. Kommuneplantillæg
og i den aktuelle situation
landsplandirektivet - der muliggør ændret arealanvendelse, som er mindre
grundvandstruende end den eksisterende, er undtaget fra
redegørelseskrav/trinmodel. I overensstemmelse med den statslige udmelding skal
der således redegøres for, hvorvidt den ændrede arealanvendelse er mindre
grundvandstruende end den eksisterende ramme giver mulighed for.
Det vurderes, at den ændrede anvendelse til boligformål er mindre
grundvandstruende end den eksisterende lovlige anvendelse. Der er derfor ikke
krav om en redegørelse efter trinmodellen.
Spildevand - Sjælsmark Renseanlæg
Det fremgår af spildevandsplanen for Hørsholm Kommune, at en meget lille del af
spildevandet fra Hørsholm Kommunes offentlige kloaksystem renses i Sjælsmark
Renseanlæg, der tilhører Allerød Kommune. Det rensede spildevand udledes til
Usserød Å i Rudersdal Kommune. Dette er en del af Allerød Kommunes spilde-
vandssystem.
Sjælsmark Renseanlæg blev etableret omkring år 1991 af hensyn til bl.a. en forbed-
ring af forholdene for Sjælsø og Usserød Å-systemet, hvortil der helt oprindeligt
var udløb for regnvand og overløb for spildevand. Sjælsmark Renseanlæg modta-
ger spildevand fra størstedelen af Blovstrød, Forsvarets arealer og nogle få ejen-
domme i Hørsholm Kommune. Anlægget er dimensioneret til 6.000 PE og er i
udledningstilladelsen godkendt til 4.350 PE. Der er behandlet ca. 470.000 m³
vand i gennemsnit om året de sidste fem år, men med en tendens til øgede vand-
mængder gennem de fem år. Indbyggertallet i Blovstrød var pr. 1.1.2012 på 2.226
personer. Anlæggets aktuelle belastning er meget afhængig af forsvarets arealer,
Center Sandholm og Sjælsmark Kaserne.
Der er de seneste år gennemført en række tiltag på renseanlægget. Blandt andet er
der lavet en ny ind- og udløbspumpestation, en ny udløbsledning, der er etableret
et sparebassin og filtrene er blevet renoveret. Der har tidligere været problemer
[1]
Statslig udmelding til vandplanernes retningslinjer 40 og 41 i forhold til byudvikling og anden ændret
arealanvendelse i Områder med Særlige Drikkevandsinteresser (OSD) og indvindingsoplande.
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
med hyppige aflastninger fra overløbet, der findes i tilknytning til renseanlægget,
men tiltagene på anlægget de seneste år har nedbragt disse væsentligt.
I planperioden vil Allerød Kommune gennemgå tilslutningstilladelserne fra disse
områder. Det forventes, at der vil blive behov for at revurdere tilslutningstilladel-
serne, og at dette kan bidrage til at mindske den hydrauliske belastning af Sjæls-
mark Renseanlæg.
Landsplandirektivet
Udlændingestyrelsen oplyser, at der årligt bruges 40.000 m
3
vand (svarende til 40
mio. liter) i Center Sandholm, som for tiden huser ca. 540 asylansøgere og beskæf-
tiger ca. 195 medarbejdere. Center Sandholm anvendes som reference, og det for-
udsættes derfor, at vandforbruget vil blive nogenlunde det samme for det planlagte
asylcenter på Sjælsmark Kaserne.
I forhold til landsplandirektivet er det relevant at forholde sig til, om anvendelsen
giver anledning til en forværring for den eksisterende/kommende vandindvinding,
f.eks. i form af øget forurening eller øget behov for vandindvinding lokalt.
Vandforbruget på Center Sandholm er noget over gennemsnittet med både asylan-
søgere og medarbejdere talt med. Statistisk ville man regne med et samlet forbrug
på mellem ca. 21.500m
3
og 29.500m
3
.
En anvendelse som asylcenter må kategoriseres (efter risikoen for forurening af
grundvandet), som boligformål/ offentligt formål (den anvendelse med lavest vur-
derede miljørisiko). Deraf følger, at anvendelsen er reguleret som bilag 1 virksom-
hed (iht. Retningslinjerne i vandplanerne).
Vurdering
Særlig planmæssig begrundelse i forhold til vandplanen
Det følger af udlændingelovens § 42 a, stk. 7, som affattet ved
lov nr. 430 af 1. maj
2013 om ændring af udlændingeloven, kildeskatteloven og integrationsloven
(adgang for asylansøgere til at arbejde og bo uden for asylcentre mv. samt
overdragelse af en del af politiets sagsbehandling i den indledende fase af
asylprocessen til Udlændingestyrelsen), at Udlændingestyrelsen ved indkvartering
af asylansøgere mv. så vidt muligt skal tage hensyn til, om der er tale om
nyankomne asylansøgere eller asylansøgere, der har fået afslag på asyl.
Som udmøntning af udlændingelovens § 42 a, stk. 7, har justitsministeren
besluttet, at der skal etableres et udrejsecenter på Sjælsmark, hvor der er fokus på
hjemrejse og genetablering i hjemlandet.
Sjælsmark Kaserne vurderes som særligt egnet til etablering af et udrejsecenter for
afviste asylansøgere, da kasernen ligger tæt på Center Sandholm og derfor giver
gode muligheder for tæt koordination med Center Sandholm, hvor Rigspolitiet
allerede har fast tilstedeværelse.
Sjælsmark Kaserne har samtidig en hensigtsmæssig kapacitet og indretning, og en
del af bygningerne har allerede i en periode indtil udgangen af 2012 været anvendt
til asylindkvartering. Dertil kommer, at kasernen er placeret tæt på Københavns
Lufthavn (Ref. 7).
Det vurderes, at der er en særlig planmæssig begrundelse for at anvende Sjælsmark
Kaserne til asylcenter, da kasernen vurderes som særligt egnet, da der er plads til
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
op til 700 asylansøgere, og da kasernen ligger i kort køreafstand fra Danmarks
største lufthavn.
Statslige vandplaner
Der er ikke i denne miljøvurdering foretaget en vurdering efter trinmodellen, idet
landsplandirektivet ikke forventes at medføre en trussel for grundvandet og der-
med for de særlige drikkevandsinteresser i forhold til den hidtidige anvendelse af
området.
Alternativer
Såfremt landsplandirektivet ikke gennemføres, og området tages i brug til formål
inden for det gældende plangrundlag, forventes der ikke at blive et øget
vandforbrug i samme omfang som, hvis der etableres et asylcenter.
Kumulative effekter
Der vurderes ikke at være kumulative effekter for påvirkningen af overfladevand og
grundvand.
Afværgeforanstaltninger
Der vurderes ikke at være behov for afværgeforanstaltninger.
7.5 Landskab og kulturarv
7.5.1 Landskabsværdier og bevaringsværdige bygninger
Hasløv & Kjærsgaard har gennemført en analyse af landskab og kulturarv i dialog
med Kulturstyrelsen (Bilag 7).
Eksisterende forhold
Sjælsmark Kaserne blev opført 1952-1954 som hjemsted for et nyt
artilleriregiment, der blev udflyttet fra Bådsmandsstræde Kaserne og Avedørelej-
ren. Sjælsmark er opbygget som en mønsterkaserne
et integreret kasernebyggeri
med belægningsafsnit i direkte tilknytning til arsenalet og garagebygningerne og
videre ud til øvelsesterrænet. Endvidere blev der indrettet fællesarealer med admi-
nistration, velfærdsbygninger, hospital, undervisningslokaler, stadion, fængsel og
underjordisk kommandocentral.
Kasernen blev som led i forsvarsforliget i 2004 tømt for militære aktiviteter. Sta-
tens Forsvarshistoriske Museum gennemførte 2003-2008 en omfattende fotodo-
kumentation. Siden 2004 er bygningerne kun nødtørftigt vedligeholdt, og mange
af bygningerne har været udlejet til vekslende formål.
Bebyggelsen er kendetegnet af det overordnede hovedanslag, hvor en række del-
strukturer tilsammen danner en velkomponeret helhed. Særligt karakteristisk er
det store bueslag, hvor belægningsbygningerne stråler ud i vifteform. Sammen
med bygningernes røde gavle og gule langsider dannes et unikt, varieret og ople-
velsesrigt forløb. Landskabet med grønne plæner og solitære træer understreger de
rumlige kvaliteter.
Kasernens bygninger, vejstruktur, plæner og beplantning udgør en samlet og vel-
komponeret arkitektonisk helhed, hvor de enkelte elementer understøtter hinan-
den og er kendetegnet af et klart samspil med landskabet. Kasernen fremstår i sin
helhed ganske komplet og i det ydre velbevaret med få ændringer siden opførelsen.
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bevaringsværdier for bygninger, kulturarv og landskab er vurderet, og den overve-
jende del af bebyggelse, grønne områder, beplantning og byinventar vurderes at
være bevaringsværdig (Figur 6).
Beplantningen på kasernen består af en bred vifte af typisk hjemmehørende arter
af træer og buske. De parkprægede, grønne områder er karakteriseret ved åbne
plæner mellem bygningerne med enkelte solitære træer, afgrænsede busketter og
grupper af træer. De skovagtige partier er karakteriseret ved at være større, sam-
menhængende områder med en blanding af træer og buske i forskellige sammen-
sætninger. ”Tingstedet” har sin egen rumlige karakter med mindre, private have-
rum adskilt af levende hegn og en langstrakt ”fælled” for enden af de private
haver.
Denne fælled havde oprindeligt en mere åben karakter, men er i dag tilgroet og bør
vedligeholdes med henblik på at genskabe det oprindelige udtryk.
Landsplandirektivet
Landsplandirektivet indebærer, at størstedelen af bygningerne i området udpeges
som bevaringsværdige og ikke må nedrives eller ændres i deres ydre. Nødvendig
renovering skal så vidt muligt ske med anvendelse af de oprindeligt anvendte ma-
terialer, ligesom vinduer og døre så vidt muligt skal udføres som de oprindelige i
henholdsvis træ og jern og med de oprindelige farver. Udendørs installationer fra
kasernedriften såsom betonsten til cykelparkering, tankanlæg, rampeanlæg mv. må
ikke fjernes eller ændres i deres ydre.
Der kan kun opføres nye bygninger inden for nærmere afgrænsede arealer, ved
nedrivning og erstatning af bygning 94, samt i forbindelse med portfunktionen.
Nye bygninger må ikke være højere end 5,55 meter og skal udføres med en
taghældning på højest 10 grader.
Landsplandirektivet indebærer endvidere, at størstedelen af områdets træer og
beplantningselementer udpeges som bevaringsværdige og ikke må fældes eller fjer-
nes, medmindre det er nødvendigt for sikkerheden, herunder for opsætning af
hegn. I delområde I
belægningsbygningerne
skal karakteren med åbne græs-
flader med enkeltstående træer fastholdes. Dog kan der ud mod Sjælsmarkvej
plantes en tæt beplantning (Figur 1). Ved nyplantning af træer og buske må kun
anvendes nærmere bestemte arter, bortset fra delområde V.
Sportsanlægget i delområde III skal fastholdes som sportsanlæg med fodboldbane,
løbebane og med tracé for forhindringsbane.
Vurdering
Overordnet vurderes det, at landsplandirektivet ikke berører øvelsesterrænet og
dermed det fredede område. Det vurderes som en kvalitet ved landsplandirektivet,
at den bevaringsværdige bebyggelse og de grønne, bevaringsværdige træk og en-
kelttræer og -buske langt overvejende bevares. I forhold til de overordnede land-
skabsinteresser er det en forbedring, at perimeterhegnet langs den sydlige af-
grænsning af kasernen trækkes ind i området og giver en mere harmonisk over-
gang til Sjælsmarkvej og til Sjælsmark Landsby.
Følgende strukturer og karaktertræk er centrale for bevaringshensynene på kaser-
nen:
Bevaringsværdig hovedstruktur af ”bygningsviften”, kik, sigtelinjer
og
gårdrum,
Bevaringsværdige grønne, karaktergivende træk og enkelttræer
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384790_0029.png
Bevaringsværdige bygningstypologier
Bevaringsværdigt inventar (by-inventar)
Figur 6: Oversigtsplan over bevaringsværdier (Hasløv & Kjærsgaard 2013)
Landskab og beplantning
Eksisterende bevaringsværdig beplantning med træer og buske i kaserneområdet
og langs randen af kaserneområdet og idrætsområdet bevares. Dermed oprethol-
des den glidende overgang mod vest fra det parklignende kaserneområde til øvel-
sesterrænets mere vildsomme landskaber og natur.
Det vurderes, at de nyere, ikke bevaringsværdige bygninger, der er opført som hul-
udfyldning især langs kasernens østlige grænse, bør fjernes.
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bevaringsværdige bygninger
Bygninger udpeget med høj bevaringsværdi bevares i deres ydre fremtoning, her-
under så vidt muligt i valg af materialer.
Nybyggeri
I tilfælde af at det bliver nødvendigt at bygge nyt, kan pavilloner eventuelt opstilles
på kørearealerne i delområde IV uden for det oprindeligt bebyggede område.
Lav bevaringsværdi
Bygninger udpeget med lav bevaringsværdi er nyere bygninger, som er placeret i
bygningsstrukturen som huludfyldning, hvor der oprindeligt var et grønt område
med kik og sigtelinjer fra kasernen ud i landskabet og fra landskabet ind på kaser-
nen. Disse bygninger giver derved kasernen et mere afvisende og uindpasset ud-
tryk i landskabet.
Det anbefales, at disse bygninger af hensyn til helheden nedrives, selvom de er
relativt nye. Herved genskabes de oprindelige grønne ”kiler” i randen af ”værk-
stedsområdet”
ud til det åbne landskab
med en parkpræget karakter som de tilsva-
rende områder andre steder på kasernen.
Kik og sigtelinjer
Kik og sigtelinjer understreger den interne orden og arkitektur i anlægget med
tredeling mellem ”belægningsviften”, ”messeområdet” og ”værkstedsområdet”
og
den langsgående struktur af gadeforløb og af kik inde fra kasernen ud i landskabet
samt ude fra landskabet ind på kasernen.
Grønne, karaktergivende træk og elementer
Den karaktergivende grønne struktur består hhv. af parkprægede, grønne områder
og af skovagtige partier, som bevares og bør vedligeholdes som sådan. Om nødven-
digt erstattes udvokset eller ødelagt beplantning med tilsvarende ny beplantning.
Alle beskrevne grønne træk bevares som sådan.
Hvor opsætning af nødvendige hegn og master gør det nødvendigt at fjerne træer
og buske, bør der etableres tilsvarende erstatningsbeplantning i umiddelbar nær-
hed.
Typisk inventar
Alle udendørs installationer fra kasernedriften (by-inventar) såsom tankstationer
og køreramper, betoncykelstativer, skobørster, vaskekar og kostestativer bevares.
Hegning og belysning
Det vurderes, at ny hegning, belysning og overvågningsudstyr vil påvirke områdets
karakter negativt, og bør begrænses mest muligt både i forhold til højden på
master, lysstyrken og afskærmning af belysning og antallet af gange om året, hvor
en beredskabsbelysning er i brug. Den eksisterende belysning på kasernen bør
fungere som almindelig grundbelysning.
Alternativer
Såfremt landsplandirektivet ikke gennemføres og området tages i brug til formål
inden for det gældende plangrundlag, vil der sandsynligvis ikke blive en positiv
effekt mht. bevaring og forbedring af bebyggelse og beplantning, men med stor
sandsynlighed heller ingen negativ effekt fra øget hegning, høje lysmaster og
belysning.
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kumulative effekter
Der vurderes ikke at være kumulative effekter for påvirkningen af landskab og kul-
turarv.
Afværgeforanstaltninger
Den bevaringsværdige bebyggelse og grønne, bevaringsværdige træk og enkelttræ-
er og -buske bør vedligeholdes i overensstemmelse med de oprindelige intentioner
og med de oprindelige materialer.
Foreslået ny beplantning langs den sydlige afgrænsning af kasernen bør udføres
med samme tæthed, arter og karakter som lignende eksisterende beplantning på
kasernen med karakter af skovbryn.
Det anbefales, at nye bygninger i delområde II opføres med en detaljering, æstetik,
taghældning og farveholdning som de eksisterende.
Det vurderes, at de nyere, ikke bevaringsværdige bygninger, der er opført som hul-
udfyldning især langs kasernens østlige grænse, bør fjernes. Det anbefales, at disse
bygninger af hensyn til helheden nedrives, selvom de er relativt nye. Herved gen-
skabes de oprindelige grønne ”kiler” i randen af ”værkstedsområdet” ud til det åb-
ne landskab med en parkpræget karakter, som de tilsvarende områder andre ste-
der på kasernen.
Ny hegning, belysning og overvågningsudstyr bør begrænses mest muligt både i
forhold til højden på master, lysstyrken og afskærmning af belysning og antallet af
gange om året, hvor en beredskabsbelysning er i brug. Den eksisterende belysning
på kasernen bør fungere som almindelig grundbelysning.
Der bør etableres vandret afskærmning af armaturer på nye op til 15 m høje
rørmaster til beredskabsbelysning.
8. Overvågning
Overvågning af planens indvirkning på miljøet vil ske gennem myndighedernes
kontrol med overholdelsen af byggeloven og jordforureningsloven.
Trafikafviklingen omkring området vil blive overvåget i forbindelse med kommu-
nens generelle bestræbelser på at afvikle trafikken bedst muligt.
Afviklingen af trafikken ved Sjælsmark Kaserne bør følges løbende.
9. Referencer
Ref. 1:
Naturstyrelsen: Afgrænsningsrapport for miljøvurdering af landsplandirektiv for
Sjælsmark Kaserne (2013)
Ref. 2:
Naturstyrelsen: Fingerplan 2013 (2013)
Ref. 3:
Naturstyrelsen: Landsplandirektiv for etablering af asylcenter i den tidligere
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384790_0032.png
Sjælsmark Kaserne i Hørsholm Kommune (2014)
Ref. 4:
Region Hovedstaden: Regional Udviklingsplan 2012 (2012)
Ref. 5:
Hørsholm Kommune: Kommuneplan 2013-2025 (2013)
Ref. 6:
Allerød Kommune: Kommuneplan 2009-2021 (2009)
Ref. 7:
Justitsministerens besvarelse af spørgsmål nr. 329 og 332 fra Folketingets
Retsudvalg og spørgsmål nr. 343, 497, 584 og 590-593 fra Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik (folketingsårene 2012-2013 og 2013-2014)
Ref. 8:
Rambøll: Allerød Kommune, Støjkortlægning (2006)
Ref. 9:
Naturstyrelsen:
VVM for den regionale vandforsyning, Værket ved Sjælsø (2011)
Ref. 10:
Kriminalforsorgens hjemmeside:
http://www.kriminalforsorgen.dk/Spørgsmål-
om-Kriminalforsorgens-institutioner-421.aspx#FAQ56
Ref. 11:
Kriminalforsorgens hjemmeside:
http://www.kriminalforsorgen.dk/Spørgsmål-
om-Kriminalforsorgens-institutioner-421.aspx#FAQ61
Ref. 12:
Hørsholm Kommunes hjemmeside, Kronologisk oversigt over arbejdet vedrørende
Sjælsmark Kasernes fremtidige anvendelse:
http://www.horsholm.dk/Borgerservice/By-bolig-byggeri/Kommune-og-
lokalplanlaegning/Sjaelsmark-
kaserne/~/media/345578CA1E604C27B34017DABA299ADE.pdf)
Ref. 13:
Miljøstyrelsen: Bekendtgørelse nr. 468 af 13.6.2002 om støjregulering af forsvarets
øvelsespladser og skyde- og øvelsesterræner (2002)
Ref. 14:
Miljøstyrelsen: Vejledning nr. 8/1997 Beregning af konsekvensområde omkring
forsvarets øvelsesområder (1997)
Ref. 15:
Miljøstyrelsen: Vejledning nr. 1/1995 Skydebaner (1995)
Ref. 16:
Allerød Kommune: Støjkortlægning (2009)
32
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384790_0033.png
Ref. 17:
Allerød Kommune Spildevandsplan:
http://alleroed-
sp.odeum.com/dk/spildevandsforhold/renseanlaeg/sjaelsmark_renseanlaeg/sjael
smark_renseanlaeg.htm
Ref. 18:
Hørsholm Kommune Spildevandsplan:
http://www.horsholm.dk/Borgerservice/Miljo-natur-og-affald/Spildevand-og-
kloak/~/media/Hoersholm/Filer/Planer/Klima%20miljo%20og%20natur
/Spildevand%20og%20kloak/Spildevandsplan%202012-2016.pdf
Ref. 19:
Naturstyrelsen: Forslag til vandplan, Hovedvandopland 2.3 Øresund (juni 2013)
Ref. 20:
Rambøll: Trafiktællinger for Hørsholm Kommune, 2013.
Ref.21:
Naturstyrelsen: VVM for den regionale vandforsyning, Sjælsø Vandværk
(december 2011)
33