Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 411
Offentligt
1383441_0001.png
J.nr. NST-101-01712
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål
AG stillet af Folketingets Miljøudvalg
Spørgsmål AG
Mener ministeren at beskyttelse af miljøet bør
komme forud for målet om, at det kun må tage
en time med tog mellem Odense og Århus?
Svar:
Det er transportministeren, der er ansvarlig for
projektet, og det er transportministeren, der
skal sikre, at vores forpligtelser efter VVM-
direktivet og habitatdirektivet overholdes, og at
der i øvrigt tages de fornødne hensyn til miljøet.
Transportministeren vil fremlægge projektet for
Folketinget ved et forslag til anlægslov.
Transportministeren vil samtidig fremlægge en
fuld VVM-redegørelse med en vurdering af
projektets indvirkning på miljøet og de
undersøgte alternativer.
Men dette arbejde er ikke engang sat i gang, og
det er derfor for tidligt at sige noget nærmere
om, hvilke konsekvenser projektet kan få for
miljøet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383441_0002.png
Jeg vil dog gerne i dag sige, at jeg som
miljøminister naturligvis lægger stor vægt på, at
der i anlægsprojekter tages de fornødne
miljømæssige hensyn.
Jeg ved selvfølgelig også, at store
anlægsprojekter kan have større eller mindre
betydning for miljøet i de områder, hvor
projekterne gennemføres.
Jeg mener derfor, at Miljøministeriets rolle i
sagen er at medvirke til at sikre, at projektet er
afbalanceret og ikke unødigt påvirker miljøet,
men jeg vil selvfølgelig ikke stille mig i vejen for
en forsvarlig trafikal udvikling.
Generelt kan jeg oplyse, at VVM-redegørelsen
skal omfatte konsekvenserne for mennesker,
fauna, flora, jordbund, vand, luft, klima,
landskab, materielle goder samt kulturarven.
VVM-redegørelsen skal også belyse projektets
konsekvenser for de fredede arealer.
Miljøministeriet vil blive hørt over et udkast til
VVM-redegørelse og kan derigennem medvirke
til at sikre, at der tages de fornødne hensyn til
miljøet.
Langs den nordlige del af fjorden ligger et større
område, som er beskyttet efter habitatdirektivets
bestemmelser.
Det indebærer, at der skal foretages en såkaldt
habitatvurdering, som i praksis ofte indgår i
VVM-redegørelsen.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383441_0003.png
Det vil i sidste ende være Folketinget, der på
grundlag af VVM-redegørelsen og høringssvar
skal drøfte og tage stilling til, om projektet
indeholder den rette balance mellem hensynet
til miljøet og hensynet til gennemførelse af
projektet.
3