Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 408
Offentligt
1383327_0001.png
NOTAT
Minister
&
departementschefsekretariat
J.nr.
2011-1778
Ref. kanrl/anrbj
Den 16. juni 2014
Orienteringsnotat om møde i UNEA (United Nations Environment Assembly /
FN’s
Miljøgeneralforsamling) i
regi af UNEP (FN’s Miljøprogram)
Nairobi den 23.-27. juni 2014.
1. Ministerdrøftelser
På ministersegmentet er der lagt op til en række drøftelser, som ikke er af bindende karakter. Nedenfor er
Danmarks holdning til emnerne beskrevet.
1.1. Post-2015 udviklingsdagsordenen
Ministerdrøftelsen om post-2015 dagsordenen vil fokusere på den miljømæssige dimension af de kommende
globale bæredygtighedsmål (Sustainable Development Goals, SDG’er),
UNEP’s
rolle i forhold til post-2015
dagsordenen, samt behovet for at inddrage bæredygtigt forbrug og produktion (Sustainable Consumption
and Production, SCP) i post-2015 dagsordenen.
EU’s holdning til post-2015
dagsordenen er fastlagt i
rådskonklusioner af juni 2013. UNEP har engageret sig aktivt i SDG-arbejdsgruppens drøftelser og har bl.a.
på linje med andre FN-institutioner indgået i tekniske støtteteams, der har leveret baggrundsdokumenter op
til de tematiske drøftelser i arbejdsgruppen. UNEP har også udarbejdet en række selvstændige rapporter og
policy papirer om post-2015 dagsordenen. Danmark har arbejdet aktivt for at styrke UNEPs rolle i
forbindelse med Rio+20 bæredygtighedstopmødet i 2012 og støtter UNEP som den førende globale
miljøautoritet. På linje med de øvrige EU-lande ser Danmark en vigtig rolle for UNEP i at bidrage til
grundlaget for udarbejdelsen af nye bæredygtighedsmål og under en kommende dagsorden i at sikre
implementering, monitorering og rapportering af de nye bæredygtighedsmål. Konkret i relation til
miljødimensionen er det centralt for Danmark at miljødimensionen af bæredygtig udvikling står lige så
stærkt som den sociale og økonomiske i en kommende post 2015 ramme og at dimensionerne integreres.
Danmark vil i den forbindelse bakke op om nødvendigheden af at sikre bæredygtig brug af vores
naturressourcer inden for økosystemernes bæreevne som er en forudsætning for langsigtet økonomisk vækst,
fattigdomsudryddelse og velstand.
1.2. Ulovlig handel med vilde dyr og planter
Ulovlig handel med vilde dyr og planter er omfattende og estimeres at have en værdi på 37-123 milliarder
US$, hvoraf ulovlig handel med især træprodukter udgør den største del med 30-100 milliarder US$ på
årsbasis. Udover at true specifikke arter hindrer den ulovlige handel også en bæredygtig udvikling og
afskærer økonomier i udviklingslandene fra milliarder af dollar og udviklingsmuligheder. Derudover
financierer nogle af indtægterne illegale formål. Det er især handel med trækul fra ulovlig hugst og elfenben
og næsehornshorn fra ulovligt nedlagte elefanter og næsehorn, der fremhæves. Udover kampagner, der skal
adressere efterspørgslen, er kapacitetsopbygning og teknologisk støtte til national håndhævelse vigtige. EU er
dybt bekymret for det fortsat høje niveau af ulovlig handel med vilde dyr og planter globalt og ønsker
vigtigheden af en effektiv global, regional og national samlet indsats mod denne handel fremhævet for at
bekæmpe de negative effekter på biodiversitet, bæredygtighed, lovlighed og regional stabilitet. Danmark
støtter EU holdningen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383327_0002.png
2. Beslutningsforslag
2.1. Marint plastikaffald
UNEP’s eksekutivdirektøren
anmodes om at iværksætte en undersøgelse af de bedst mulige virkemidler og
teknik til at forebygge og reducere mængden af mikroplastik i det marine miljø samt udpege de områder,
hvor yderligere forskning er påkrævet. Alle inviteres til at bidrage med viden eller økonomisk støtte, i det
omfang det er muligt. De lande, som hører under en af de regionale havkonventioner, opfordres til at vedtage
regionale handlingsplaner til nedbringelse af marint affald. Danmark kan generelt støtte forslaget.
2.2. Økosystembaseret klimatilpasning
Der lægges i forslaget op til, at UNEP’s eksekutivdirektør i samarbejde med alle relevante partnere skal sikre
støtte til udviklingslandenes arbejde med økosystembaserede tilpasningsprogrammer og aktiviteter f.eks.
ved, at der udvikles værktøjer og pilotprojekter. Danmark kan generelt støtte forslaget.
2.3. Globalt miljømoniteringssystem for vand (GEMS/Water)
Det skal vurderes, om GEMS/Water har tilstrækkelig kapacitet til at understøtte mål i Post-2015 rammen,
som vedrører vandkvalitet. Der opfordres til, at eksekutivdirektøren drøfter muligheden for, at der
udarbejdes en fælles politik omkring håndteringen og den frie bevægelighed af vanddata. Danmark kan
generelt støtte forslaget.
2.4 Science-Policy Interface
Denne omnibusbeslutning drejer sig primært om: Global Environment Outlook (GEO) 6 (6. flagskibsrapport
om miljøets tilstand fra UNEP) og UNEP Live (UNEP’s
nye satsning, som er et system under
opbygning, der
skal bidrage til at få bredere viden om miljøets tilstand). GEO 6 beslutningen handler om tidsramme og
proces for udarbejdelse af rapporten. UNEP Live beslutningen handler om, hvordan systemet mere præcist
skal fungere, og hvordan det kan udformes. Endeligt handler omnibusbeslutningen om sammenhængen
mellem GEO-rapportserien og UNEP Live. Danmark kan generelt støtte forslaget.
2.5. Luft
Beslutningsforslaget opfordrer regeringerne til at gøre noget for at forbedre luftkvalitet, f.eks. ved brug af
luftkvalitets- eller emissionsstandarder og give offentlig adgang til information om luftkvaliteten. Forslaget
lægger samtidigt op til, at UNEP 1) udvider sin indsats med kapacitetsopbygning til støtte for regeringerne 2)
øger den offentlige bevidsthed om luftforurening 3) undersøger mulighederne for at styrke samarbejdet
mellem UNEP og WHO og WMO, og 4) senest i 2016 foretager regionale vurderinger af behov for styrket
indsats, byggende på eksisterende samarbejder. Danmark kan generelt støtte forslaget.
2.6. Kemikalier og affald
Bly, cadmium, kviksølv, SAICM, regionale centre, affald og bæredygtig udvikling.
For flere af emnerne tager beslutningen udgangspunkt i igangværende aktiviteter og processer, hvor
UNEP’s
eksekutivdirektør og landende opfordres til at fortsætte støtten til og implementering af tidligere
beslutninger og initiativer. Dette gælder for bly og cadmium, mens beslutningen for kviksølv hilser den nye
konvention velkommen, og opfordrer landene til at ratificere konventionen hurtigst muligt. I forhold til den
globale kemikaliestrategi, SAICM, anerkendes arbejdet for sikker kemikaliehåndtering, og beslutninger
understreger vigtigheden af fortsat inddragelse af alle forskellige interessenter i implementeringen af
strategien og i de kommende overvejelser om strategiens fremtid og indsatsen på kemikalie- og
affaldsområdet efter 2020. I beslutningen anerkendes også de regionale centres rolle i implementeringen af
kemikalie- og affaldskonventionerne og alle parter og andre interessenter opfordres til at støtte centrene og
gøre brug af dem. På affaldsområdet anmodes eksekutivdirektøren om at indføje anbefalinger om
miljømæssig forsvarlig håndtering af alle typer af affald i ”global outlook” om affaldsforebyggelse,
-
minimering og -håndtering, som er under udarbejdelse. Desuden fremhæver beslutningen, at integration af
sikker kemikalie- og affaldshåndtering er et væsentligt element for at opnå bæredygtig udvikling og opfordrer
til, at det indarbejdes i de kommende nye bæredygtighedsmål (SDG). Danmark kan generelt støtte forslaget.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383327_0003.png
Finansiering
generelt og den integrerede tilgang til finasiering af kemikalie- og affaldsområdet
I en tidligere UNEP beslutning blev det vedtaget at arbejde videre med en integreret tilgang til støtte af
yderligere implementering af konventionerne på kemikalie- og affaldsområdet, fortrinsvis i udviklingslande.
Dette har nu resulteret i et forslag til en integreret tilgang. Derudover indeholder beslutningen en invitation
til GEF om at fortsætte støtten til sikker kemikalie- og affaldshåndtering og en anmodning til alle donorer om
finansiel støtte. Danmark kan generelt støtte forslaget.
2.7. Ulovlig handel med vilde dyr og planter
Forslaget udtrykker dyb bekymring for det fortsat høje niveau af ulovlig handel med vilde dyr og planter
globalt og fremhæver vigtigheden af en effektiv global, regional og national samlet indsats mod denne handel
for at bekæmpe de negative effekter på biodiversitet, bæredygtighed, lovlighed og regional stabilitet. Desuden
bydes UNEP’s arbejde velkommen, især udviklingen af effektive rammer for lovgivning og
kapacitetsopbygning af håndhævelse på miljøområdet. Der forhandles med de afrikanske lande med henblik
på at de er medforslagsstillere til forslaget. Danmark støtter EU forslaget.
2.8.
UNEP’s koordinerende rolle i FN-systemet
om miljøspørgsmål, inkl EMG (Environmental
Management Group)
Beslutningsforslaget lægger op til, at UNEP’s eksekutivdirektør skal påbegynde arbejdet med at lave en
miljøstrategi for FN-systemet.
Desuden anerkender forslaget EMG’s arbejde
med koordinering og
samarbejde på tværs af FN-systemet og mainstreaming af miljøhensyn
i FN’s arbejde.
EU ønsker en samlet
tilgang til udvikling af en strategi for miljøspørgsmål i FN-systemet, der i så høj grad som muligt også
inkluderer arbejdet i EMG. Man ønsker at undgå to opdelte spor. Endvidere slår EU på behovet for at sikre
tilstrækkeligt ejerskab i hele FN-systemet til arbejdet. Danmark støtter EU holdning.
2.9. Arbejdsprogram og budget 2014-2015 samt 2016-17
Det er vurderingen, at beslutningerne på Rio+20-konferencen
er tilfredsstillende reflekteret i UNEP’s
arbejdsprogrammer for 2014-15 og 2016-17. UNEP er i budgettet for 2014-15 blevet tildelt 34,7 mio. USD fra
FN’s regulære budget, hvilket er en stigning i forhold til tidligere 14 mio. USD i budgettet for 2012-13,
men
mindre end UNEP’s oprindelige anmodning på 50 mio. USD. Budgetkomiteen for FN’s Generalforsamling
har imidlertid lagt op til en gradvis stigning af UNEP’s andel af FN’s regulære budget på linje med paragraf
88 i Rio+20 dokumentet.
Fra EU’s side ønsker man at sikre fremtidig efterlevelse af beslutningen fra Rio+20
om en øget finansiering over FN’s regulære budget til UNEP.
Danmark støtter dette.
2.10. Implementering af paragraf 88 fra Rio+20 Slutdokumentet vedr. opgraderingen af UNEP
Den afrikanske gruppe har foreslået en beslutning om, at hver af de fem regioner i FN skal repræsenteres
med to medlemmer i UNEA’s bureau på i alt 10 medlemmer. Der henvises i beslutningsforslaget til paragraf
88 i Rio+20-slutdokumentet og beslutning 27/2 på UNEP’s
Styrelsesråd i februar 2013.
DK støtter dette.
2.11. Inddragelse af stakeholders
Paragraf 88 i Rio+20 slutdokumentet lægger op til øget aktiv deltagelse af alle relevante stakeholders, særligt
fra udviklingslande, i UNEP’s arbejde. På UNEP’s Styrelsesråd i februar 2013 blev det besluttet at følge op og
undersøge nye
mekanismer, der skal fremme transparens og effektiv inddragelse af civilsamfundet i UNEP’s
arbejde, hvilket dette forslag forholder sig til. Det er en stærk samlet nordisk holdning, at alle stakeholders,
herunder civilsamfundet, bør inddrages i UNEP’s arbejde og beslutningsprocesser. Danmark støtter dette.
Der er desuden enighed i EU-kredsen om at arbejde for maksimal inddragelse af civilsamfundet.
2.12. Global Environment Facility (GEF)
I forbindelse med GEF’s generalforsamling i maj 2014 blev fire ændringer
til GEF-instrumentet godkendt.
For at disse skal kunne træde i kraft, skal bl.a. UNEP godkende dem formelt. Beslutningsforslaget omhandler
dette, og Danmark støtter forslaget.
3