Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 405
Offentligt
Forslag
til
lov om ændring af lov om jagt og vildtforvaltning
(Styrkelse af vildtudbytteindberetninger m.v.)
§1
I lov om jagt og vildtforvaltning, jf. lovbekendtgørelse nr. 735 af 14. juni 2013, som ændret ved §
14 i lov nr. 86 af 28. januar 2014, foretages følgende ændringer:
1.
§ 41, stk. 2,
affattes således:
”Efter
udløbet af gyldighedstiden kan jagttegnet fornys, hvis
1) indehaveren stadig opfylder betingelserne for at erhverve jagttegn og
2) indehaveren har indberettet vildtudbytte i henhold til § 43.”
2.
I
§ 54, stk. 1, nr. 1,
udgår
”§ 43, stk. 1,”.
3.
I
§ 55, stk. 2,
ændres ”borgerlig straffelov” til: ”straffelovens”.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2015.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
1.1 Lovforslagets indhold
Lovforslagets formål er at skabe et incitament til, at jægere fremover foretager den lovpligtige
indberetning af deres vildtudbytte, således at datagrundlaget for en vurdering af udviklingen af
vildtbestandene i Danmark forbedres. Jægernes vildtudbytteindberetning udgør baggrunden for
fastsættelsen af jagttider med henblik på at sikre en fortsat bæredygtig bestandsudvikling til gavn
for vildtet.
Lovforslaget indeholder derfor en bestemmelse om, at jægere kun vil kunne få fornyet deres
jagttegn, hvis de foretager vildtudbytteindberetning for det foregående jagtår.
Det foreslås som en konsekvens af den nævnte ændring, at den nuværende straffebestemmelse for
manglende vildtudbytteindberetning ophæves.
Det foreslås endelig, at lovens nuværende henvisning til straffeloven bringes i overensstemmelse
med gældende ret.
1.2. Lovforslagets baggrund
Der er blevet udarbejdet årlige statistiker over jægernes vildtudbytte siden 1941. Personer, der har
jagttegn, skal årligt indberette deres vildtudbytte til Naturstyrelsen, der videresender de modtagne
indberetninger til Aarhus Universitet, DCE, som foretager den videre bearbejdning af de indkomne
oplysninger. DCE udarbejder en samlet opgørelse i form af den årlige vildtudbyttestatistik, som
danner grundlag for anbefalinger til fastsættelse af jagttider. Den årlige vildtudbyttestatistik
omfatter et såkaldt jagtår, dvs. perioden fra den 1. april til den 31. marts. Indberetningsprocenten
var i jagtåret 1. april 2011 til 31. marts 2012 faldet til 68,7 procent, hvilket er i underkanten af, hvad
der kræves for at få et solidt datagrundlag for en vurdering af vildtbestandene. Hvis den nævnte
udvikling fortsætter, vil jagttiderne fremover i mindre grad kunne være baseret på den reelle
bestandsudvikling.
1.3. Anbefaling fra Vildtforvaltningsrådet
Lovforslaget skal bl.a. ses under henvisning til, at Vildtforvaltningsrådet har anbefalet en
lovændring med henblik på at opnå en højere indberetningsprocent, således at der tilvejebringes et
mere solidt datagrundlag at fastsætte jagttider på.
Vildtforvaltningsrådet drøftede på et møde den 22. marts 2013 det faldende antal indberetninger af
vildtudbytte, herunder at koble fornyelsen af jagttegn med, om der er sket indberetning.
Vildtforvaltningsrådet fandt, at der skal foreligge et statistisk sikkert grundlag for beregningen af
vildtudbyttet med henblik på fastsættelsen af jagttiderne, ligesom rådet fandt en kobling af
fornyelsen af jagttegn med indberetning af vildtudbytte som en hensigtsmæssig og effektiv løsning.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. Lovforslagets indhold
2.1. Indberetning af vildtudbytte som betingelse for fornyelse af jagttegn
2.1.1. Gældende ret
I henhold til jagt- og vildtforvaltningslovens § 43, stk.1, skal personer, der har jagttegn, årligt
indberette deres vildtudbytte til miljøministeren. Indehaveren af et jagtegn har pligt til at foretage
indberetning, også selvom den pågældende ikke har nedlagt vildt. For de personer, der ikke har
jagttegn, men er jagttegnsberettigede, dvs. er optaget i Jagttegnsregisteret, fordi de har bestået
jagtprøven eller inden for de seneste 10 år har løst jagttegn, gælder pligten til indberetning ikke, jf.
bekendtgørelse nr. 1094 af 9. september 2013 om jagttegn. Det skyldes, at disse personer uden
indløst jagttegn ikke må udøve jagt, og derfor er det givet, at de ikke har noget vildtudbytte at
indberette.
I henhold til jagt- og vildtforvaltningslovens § 43, stk. 2, er der ved bekendtgørelse nr. 1094 af 9.
september 2013 om jagttegn fastsat nærmere regler om indholdet og formen for indberetningen. Af
§ 44 fremgår det, at jagttegnsløsere, der har tilladelse til at gå på jagt, senest den 31. marts ved
afslutningen af et jagtår skal indberette til Naturstyrelsen, hvor meget vildt vedkommende har
nedlagt i det forløbne jagtår. Dette gøres ved at udfylde, underskrive og indsende et
vildtudbytteskema, eller ved at vildtudbyttet indberettes elektronisk til Naturstyrelsen via »Mit
jagttegn«.
”Mit jagttegn” er
Naturstyrelsens digitale jagtportal for personer, der ønsker at gå på jagt
i Danmark, hvor jagttegn fornyes, vildtudbytte indberettes, og tilmelding og betaling af prøver sker
via NemID.
2.1.2 Miljøministeriets overvejelser
Miljøministeriet har konstateret, at forpligtelsen til at foretage vildtudbytteindberetning i de senere
år er blevet efterlevet af færre end tidligere, og at der er risiko for, at denne tendens kan fortsætte
med deraf følgende negative konsekvenser for grundlaget for den årlige vildtudbyttestatistik. Det er
på den baggrund Miljøministeriets vurdering, at en kobling mellem fornyelse af jagttegn og
indberetning af vildtudbytte vil få væsentligt flere til at opfylde den i loven fastsatte årlige
indberetningspligt. Det vurderes således, at en sådan mærkbar konsekvens vil være et væsentligt
incitament for den enkelte til at opfylde sin indberetningsforpligtelse. En større
indberetningsprocent vil på længere sigt sikre en mere bæredygtig bestandsudvikling.
2.1.3. Lovforslaget
Det foreslås, at det er en betingelse for, at et jagttegn kan fornys, at indehaveren har indberettet
vildtudbytte for det foregående jagtår. Reglerne for indberetning er nærmere fastsat i
bekendtgørelse nr. 1094 af 9. september 2013 om jagttegn, der vil blive revideret som følge af
lovforslaget.
Naturstyrelsen vil ligeledes som følge af lovforslaget foretage en mindre teknisk justering af
”Mit
jagttegn”, således at jagttegnet ikke kan fornyes, medmindre der er foretaget indberetning af
vildtudbytte i overensstemmelse med reglerne.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.2. Ophævelse af straffebestemmelse for manglende vildtudbytteindberetning
2.2.1. Gældende ret
Manglende efterlevelse af lovens § 43, stk. 1, kan straffes med bøde, jf. lovens § 54, stk. 1, nr. 1.
2.2.2. Miljøministeriets overvejelser
Naturstyrelsen, der modtager indberetningerne om vildtudbytte, har ikke praksis for at
politianmelde personer, som ikke foretager indberetning af vildtudbytte. Det skal bl.a. ses under
henvisning til, at der i de seneste år har været ca. 30 % af jagttegnsindehaverne, som ikke har
indberettet vildtudbytte, hvilket svarer til ca. 25.000 personer. Det er uvist, i hvilket omfang de
manglende indberetninger skyldes, at vildtudbyttet har været 0. Da selv en indberetning af et
vildtudbytte på 0 er af betydning for en vurdering af størrelsen af vildtbestandene, er der også pligt
til at foretage indberetning i dette tilfælde. Indtil jagtåret 2011-2012 har det statistiske grundlag
herfor i øvrigt været vurderet som tilstrækkeligt for at kunne vurdere bestandsudviklingen. Samlet
vurderes det, at lovforslagets kobling af jagttegnsfornyelsen med, om jagttegnsindehaveren har
indberettet vildtudbytte for det foregående jagtår, er et mere effektivt incitament i forhold til at få
flere til at foretage indberetningen. I det omfang der fortsat må være personer, der ikke opfylder
deres indberetningspligt, uanset den fremadrettede kobling, vil der som hidtil være mulighed for at
sende disse påmindelse herom.
2.2.3 Lovforslaget
Det foreslås, at straffebestemmelsen for ikke at have foretaget vildtudbytte, ophæves.
2.3. Ændring af henvisningen til straffeloven
2.3.1. Gældende ret
I henhold til jagt- og vildtforvaltningslovens § 55, stk. 2, kan en sag om fortsat frakendelse af retten
til jagttegn efter 5 år indbringes for retten efter reglerne i borgerlig straffelov § 78, stk. 3.
2.3.2. Lovforslaget
Det foreslås, at henvisningen til straffeloven bringes i overensstemmelse med gældende ret.
”Borgerlig straffelov” var titlen på straffeloven indtil 1992. Denne ændring har alene formel
karakter.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vil betyde, at jagtportalen skal ændres. Det forventes, at der vil være tale om en
engangsudgift til tekniske justeringer i størrelsesordenen 250.000 kr.
Lovforslaget indeholder ikke umiddelbart økonomiske konsekvenser. Der er dog en mindre risiko
for, at antallet af jagttegnsindløsere vil blive mindre som følge koblingen af vildtudbytte med
fornyelsen af jagttegn. Dermed vil indtægterne fra jagttegnsgebyret kunne blive mindre.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget forventes ikke at have økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes at ville medføre, at flere jagttegnsindehavere fremover vil indberette deres
vildtudbytte. Det vil give en mere valid vildtudbyttestatistik, hvilket vil betyde et bedre grundlag for
at fastsætte bæredygtige jagttider, der tager hensyn til den aktuelle bestandsudvikling. På den måde
vil der være bedre muligheder for at fastholde og udvikle sunde og levedygtige vildtbestande.
7. Forholdet til EU-retten
Der er ikke EU-retlige forhold.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Advokatrådet/Advokatsamfundet, Bæredygtigt Landbrug, Campingrådet, Danmarks Jægerforbund,
Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Land- og Strandjagt, Ellen Margrethe Basse, Aarhus
Universitet, Jagtforbundet af 2014, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Pattedyrforening, Dansk
Skovforening, Danske Advokater, Dansk Falkejagtklub, Danske Falkonerer, De Danske
Skovdyrkerforeninger, DCE
Nationalt Center for Miljø og Energi, Dyrenes Beskyttelse,
Friluftsrådet, Greenpeace Danmark, Københavns Universitet, Landbrug & Fødevarer, Niels Elers
Koch (Skovrådets formand), NOAH, Peter Pagh, Københavns Universitet, Skovdyrkerforeningerne,
Skov & Landskab (Københavns Universitet), Verdensnaturfonden (WWF), Verdens Skove,
Vildtforvaltningsrådet, Aalborg Universitet.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382093_0006.png
9. Sammenfattende skema
Økonomiske og
administrative
konsekvenser for
det offentlige
Økonomiske og
administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Miljømæssige
konsekvenser
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Forholdet til EU-
retten
Positive konsekvenser/mindre
udgifter
Ingen
Negative konsekvenser/merudgifter
Risiko for fald i jagttegnsafgift.
Udgifter til ændring af jagtportal
(250.000 kr.)
Ingen
Ingen
Bedre vildtudbyttestatistik, hvilket
vil indebære med grundlag for at
fastsætte bæredygtige jagttider.
Ingen
Ingen
Ingen
Intet
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at jagttegnet efter udløbet af gyldighedstiden kan fornys, hvis 1) indehaveren stadig
opfylder betingelserne for at erhverve jagttegn og 2) indehaveren har indberettet vildtudbytte for det
foregående år. Den første betingelse gælder allerede i dag, men den sidstnævnte betingelse er ny.
Begge betingelser skal fremover være opfyldt, hvis jagttegnet skal fornys. Det vil sige, at jagttegnet
ikke kan fornyes, hvis personen mangler at indberette vildtudbytte for det foregående jagtår, eller
hvis en af de andre betingelser, som nævnt i lovens § 40, stk. 1, ikke er opfyldt. For de personer, der
ikke har jagttegn, men er jagttegnsberettigede, dvs. er optaget i Jagttegnsregisteret, fordi de har
bestået jagtprøven eller inden for de seneste 10 år har løst jagttegn, gælder pligten til indberetning
ikke, jf. bekendtgørelse nr. 1094 af 9. september 2013 om jagttegn. Det skyldes, at disse personer
uden indløst jagttegn ikke må udøve jagt, og derfor er det givet, at de ikke har noget vildtudbytte at
indberette. Kravet om indberetning af vildtudbytte gælder kun for det foregående jagttår, da
indberetninger for tidligere år efterfølgende ikke vil være relevante. Hvert år udarbejdes der således
en vildtudbyttestatistik på grundlag af de foretagne indberetninger, som primært anvendes til at
fastsætte jagttider, hvilket kan ændres løbende, men i praksis er sket hver 3. år. Hvis
jagttegnsindehaveren for et enkelt jagtår, trods forpligtelsen til at foretage indberetning, jf. lovens §
43, stk. 1, ikke indberetter vildtudbytte, udelukker det ikke, at vedkommende i et efterfølgende år
kan få jagttegn igen, hvis denne fortsat er jagttegnsberettiget.
Til nr. 2
Det foreslås, at straffebestemmelsen for ikke at have indberettet vildtudbytte, jf. lovens § 43, stk.1,
ophæves. Det vurderes ikke at være nødvendigt at opretholde muligheden for at straffe for
manglende indberetning af vildtudbytte. Det skal ses under henvisning til lovforslagets kobling af
jagttegnsfornyelsen med, om jagttegnsindehaveren har indberettet vildtudbytte i det foregående
jagtår, hvilket generelt vurderes at være et tilstrækkeligt incitament i forhold til opfyldelsen af
indberetningspligten.
Til nr. 3.
Det foreslås, at lovens nuværende henvisning til straffeloven bringes i overensstemmelse med
gældende ret. Ved en lovrevision i
1992 udgik ”borgerlig” af
straffelovens titel, men det er ikke
blevet konsekvensrettet i jagt- og vildtforvaltningsloven efterfølgende. Der er alene tale om en
formalitet. Ændringen har ikke indholdsmæssige konsekvenser.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2015. Loven finder således anvendelse for
indberetning af vildtudbytte for jagtåret 1. april 2014 til 31. marts 2015 med henblik på muligheden
for fornyelse af jagttegn for jagtåret 1. april 2015 til 31. marts 2016.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bilag 1.
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om jagt og vildtforvaltning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 735 af 14. juni
2013, foretages følgende ændringer:
§ 41…
Stk. 2.
Efter udløbet af gyldighedstiden kan
jagttegnet fornys, hvis indehaveren stadig
opfylder betingelserne for at erhverve
jagttegn.
1.
§ 41, stk. 2,
affattes således:
”Efter udløbet af gyldighedstiden
kan
jagttegnet fornys, hvis
1) indehaveren stadig opfylder
betingelserne for at erhverve jagttegn og
2) indehaveren har indberettet
vildtudbytte i henhold til § 43.”
§ 54.
Medmindre højere straf er forskyldt
efter anden lovgivning, straffes med bøde
den, der
1) overtræder § 3, stk. 1, § 4, stk. 1, §
6 a, § 7, § 8, § 9, § 10, stk. 1, § 13,
§ 16, stk. 1, § 17, § 18, stk. 1, 2 og
6, 2. pkt., § 19, § 22, § 23, stk. 1-3,
§ 24, § 25, § 26, § 28, § 30, § 31, §
39, § 43, stk. 1, § 44, stk. 1, § 48,
stk.1, eller § 55, stk. 3.
§ 55…
Stk. 2.
Frakendelse af retten til jagttegn
sker på tid fra 1 til 5 år, regnet fra endelig
dom, eller indtil videre. Hvis retten er
frakendt indtil videre, kan sag om fortsat
frakendelse efter 5 års forløb indbringes for
retten efter reglerne i borgerlig straffelov §
73. stk. 3. Når særlige omstændigheder
taler derfor, kan justitsministeren dog
tillade, at indbringelse for retten sker, inden
femårsfristen er udløbet.
2.
I
§ 54, stk. 1, nr. 1,
udgår
Ӥ 43, stk.
1,”.
3.
I
§ 55, stk. 2
, ændres ”borgerlig
straffelov” til: ”straffelovens”.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12