Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 404
Offentligt
1381904_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Redegørelse om jordforurening 2012
Redegørelse fra Miljøstyrelsen, Nr.
2,
2014
Udgivet af: Depotrådet
Udgivelsesår: 2014
Udarbejdet af: Depotrådet
Fotos: Regionerne
Forsidefoto: Borearbejde. Udtagning af
jordprøver fra sneglebor
ISBN NR:
978-87-93178-49-6
Redegørelse og det tilhørende databilag kan findes
på Miljøstyrelsens hjemmeside: www.mst.dk/Publi-
kationer/
Ansvarsfraskrivelse:
Miljøstyrelsen vil, når lejligheden gives, offentliggøre rapporter og indlæg vedrørende forsknings- og udviklingsprojekter inden
for miljøsektoren, finansieret af Miljøstyrelsens undersøgelsesbevilling. Det skal bemærkes, at en sådan offentliggørelse ikke
nødvendigvis betyder, at det pågældende indlæg giver udtryk for Miljøstyrelsens synspunkter.
Offentliggørelsen betyder imidlertid, at Miljøstyrelsen finder, at indholdet udgør et væsentligt indlæg i debatten omkring den
danske miljøpolitik.
Må citeres med kildeangivelse.
2
Redegørelse om jordforurening 2012
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Indhold
Forord
Depotrådets anbefalinger
Økonomien på jordforureningsområdet
Regionernes opgaver med jordforurening
Regionernes kortlægning af jordforurening
Status for regionernes indsats på jordforureningsområdet
Regionernes strategier og udfordringer
Regionernes indsats for at sikre drikkevandet
Regionernes indsats for at sikre menneskers sundhed
Regionerne hjælper borgerne med råd og vejledning
TEMA: Grundvand
Udvikling og efektivisering
Store jordforureninger
Regionernes økonomi
Kommunernes indsats på jordforureningsområdet
Statens indsats
Undersøgelser og oprensninger betalt af private grundejere og bygherrer
4
5
6
7
11
12
13
14
16
18
20
24
26
27
29
30
31
Redegørelse om jordforurening 2012
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381904_0004.png
Forord
Depotrådet har hvert år frem til 2013 udarbejdet en
redegørelse til miljøministeren om arbejdet med
jordforurening i Danmark. Depotrådet består af
repræsentanter fra myndigheder og organisationer,
der har relation til jordforureningsområdet. Depot-
rådet nedlægges ved udgangen af 2013, hvorfor
denne „Redegørelse om jordforurening 2012“ er den
sidste, der udsendes af Depotrådet.
Redegørelsen bygger på oplysninger fra myndig-
hederne, det vil sige Miljøstyrelsen, Danmarks fem
regioner, Bornholms Regionskommune, kommuner-
ne, Økonomistyrelsen, Forsvaret, samt fra Oliebran-
chens Miljøpulje.
Denne redegørelse beskriver på et overordnet plan,
hvilken indsats der er sket på jordforureningsområ-
det i 2012. Der er udarbejdet et databilag til redegø-
relsen med mere detaljerede oplysninger.
Redegørelsen indeholder desuden et tema om
grundvand.
Arbejdet med jordforureningsområdet varetages af
følgende parter:
Regionerne
Regionerne
står for den ofentlige indsats med at
kortlægge, undersøge og oprense jordforureninger.
Det er desuden regionerne, der skal godkende
oprensninger, som gennemføres af Oliebranchens
Miljøpulje. Lige som det er regionerne, der skal
udtale sig i forbindelse med kommunale tilladelser til
byggeri og anlægsarbejde samt ændret anvendelse
på forurenede grunde.
Videncenter for Jordforurening
er organiseret under
Danske Regioner, der er interesseorganisation for de
fem regioner. Videncenteret indsamler og formidler
den viden og de erfaringer, som regionerne bl.a.
opnår i forbindelse med undersøgelser og oprens-
ninger af jord- og grundvandsforurening og støtter
regionerne i varetagelsen af deres opgaver.
Bornholm
har en særlig status som regionskom-
mune og varetager opgaverne på jordforurenings-
området på lige fod med de fem regioner.
Kommunerne
Kommunernes opgave er administration i forbindel-
se med jordflytning, påbud om oprensning til virk-
somheder og borgere, der forurener. Kommunerne
giver tilladelse til byggeri og ændret anvendelsen af
en forurenet grund, og rådgiver om lettere forurenet
jord i samarbejde med regionerne. Ligesom kom-
munerne områdeklassificerer lettere forurenet jord i
byområder.
Staten
Miljøstyrelsen følger som formand for Depotrå-
det regionernes og kommunernes varetagelse af
opgaverne. Miljøstyrelsen har derudover et særligt
ansvar for at medvirke til udvikling af ny teknologi
og det faglige administrationsgrundlag af jordforure-
ningsloven.
Naturstyrelsen
står for den landsdækkende grund-
vandskortlægning og reviderer drikkevandsområ-
der. Desuden udarbejder Naturstyrelsen vandplaner.
Forsvaret
kortlægger, undersøger og oprenser på
sine egne grunde.
Private grundejere og bygherrer
Undersøger og oprenser forurening frivilligt eller
som følge af påbud i forbindelse med byggeri og
anlægsarbejde på forurenede grunde sideløbende
med de ofentligt finansierede undersøgelser og
oprensninger.
Oliebranchens Miljøpulje
Har gennem en årrække undersøgt og oprenset de
grunde, hvor der tidligere har været salg af benzin.
Oliebranchens Miljøpulje undersøger og oprenser
desuden forurening fra villaolietanke gennem en
forsikringsordning.
4
Redegørelse om jordforurening 2012
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381904_0005.png
Depotrådets anbefalinger
Denne redegørelse er Depotrådets sidste, idet Depo-
trådet nedlægges med udgangen af 2013. Gennem
årene er der i Danmark opbygget et stærkt fagligt
miljø indenfor håndtering af jord- og grundvandsfor-
ureningen. Dette skyldes blandt andet en grundig
regulering af området, en satsning på udvikling af ny
teknologi og ikke mindst en fri udveksling af viden
på tværs af myndigheder, forskningsinstitutioner og
private firmaer. Depotrådet anser det for vigtigt at
bevare dette faglige miljø, som sikrer et solidt grund-
lag at træfe beslutninger på.
En vigtig del af det faglige grundlag består i, at der
arbejdes med at udvikle og evaluere nye metoder
til undersøgelse, risikovurdering og oprensning af
forurenet jord og grundvand. Depotrådet opfordrer
til at dette arbejde fortsættes, så indsatsen løbende
kan efektiviseres og fokuseres der, hvor den gør
mest gavn.
En anden vigtig del af det faglige grundlag er den
fri tilgængelighed af opdaterede data af høj kvalitet
om området. Det drejer sig om geologiske, hydro-
geologiske og forureningsmæssige data, men også
overvågningsdata, administrative oplysninger og
økonomiske nøgletal. Depotrådet opfordrer derfor
med henvisningen til den nye fællesofentlige digi-
taliseringsstrategi for perioden 2011-2015, regioner,
kommuner og staten til fortsat at arbejde for en for-
bedret dataudveksling og en forbedret kvalitet i data.
Det er vigtigt, at data flyder uhindret mellem de
ofentlige myndigheder og er tilgængelig for bor-
gerne, da der træfes omkostningstunge beslutnin-
ger og afgørelser på dette grundlag hver dag. Der
tænkes fx på udveksling af opdaterede data om
jordforureninger, områder med særlige drikkevands-
interesser og indvindingsoplande, område klassifi-
ceringen samt data om boringer, herunder analyse-
data. Parternes løbende vedligehold af opdaterede
miljødata på Danmarks Miljøportal er en afgørende
faktor for, at dette kan lykkes.
Depotrådet opfordrer desuden til, at den løbende
ajourføring af data fra grundvandskortlægningen
fortsættes efter 2015, når staten er færdig med den
gebyrfinansierede grundvandskortlægning.
Det skal sikre, at kommuner, regioner og vandforsy-
ninger fortsat har det bedst mulige grundlag for at
målrette beskyttelsen af grundvandet og dermed
sikre den fremtidige forsyning af rent drikkevand.
Endelig opfordrer Depotrådet de involverede myn-
digheder og interessenter til fortsat at gøre status
en gang om året på jordforureningsområdet. Dette
er hidtil sket via jordforureningsredegørelsen, som
gennem årene har vist sig at være et nyttigt redskab
for politikere, borgere, journalister og myndigheder,
der ønsker konkret dokumentation for udviklingen
på jordforureningsområdet.
Depotrådet
Depotrådet består af repræsentanter fra følgende myndigheder og organisationer:
• Miljøstyrelsen – formand og sekretariat for rådet
• Danske Regioner
• KL
• DI
• Dansk Byggeri
• Danmarks Naturfredningsforening
• DANVA og Foreningen af Vandværker i Danmark
• Landbrug & Fødevarer
Redegørelse om jordforurening 2012
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381904_0006.png
Økonomien på
jordforureningsområdet
I 2012 blev der brugt knap 617 mio. kr. på indsatsen
på jordforureningsområdet. Oven i dette beløb skal
lægges et beløb på mellem 100 og 350 mio. kr. som
Miljøstyrelsen skønner, at grundejere og bygherrer
årligt bruger på privat finansierede undersøgelser
og oprensninger.
Så meget brugte de på jordforurening i 2012
Den samlede økonomiske indsats på jordforure-
ningsområdet i 2012 – dog undtaget de udgifter,
grundejere og bygherrer har haft til selv at under-
søge og rense forurening op.
1%
6 mio. kr.
8%
51,6 mio. kr.
6%
37 mio. kr.
1%
6,5 mio. kr.
Regionerne
Kommunerne
Statens Værditabsordning
Statens Teknologipulje
Forsvaret
Oliebranchens Miljøpulje
Forsikringsordning for villaolietanke
10%
61 mio. kr.
5%
28 mio. kr.
69%
427 mio. kr.
6
Redegørelse om jordforurening 2012
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381904_0007.png
Regionernes opgaver
med jordforurening
Regionernes arbejde på jordforureningsområdet er
at håndtere risikoen fra jordforurening. Arbejdet kan
overordnet opdeles i to typer af opgaver:
• Opgaver med den
ofentlige indsats
(miljø- og
sundhedsprioriteret indsats) og
Borgerrettede opgaver
(råd, vejledning og
myndighedsbehandling af privat finansierede
indsatser).
Opgaverne med den ofentlige indsats
Regionernes opgave med den ofentlige indsats er
at fjerne den risiko som jordforurening udgør, det vil
sige at opspore og fjerne de forureninger som:
• Truer det grundvand, der bruges eller kan bruges
til drikkevand, eller
• Udgør en risiko for menneskers sundhed – enten
fordi forureningen påvirker indeklimaet i fx en
bolig eller udgør en risiko ved kontakt med den
forurenede jord.
Den ofentlige indsats udføres på de forurenede
og de muligt forurenede grunde. Det er ikke muligt
at opstille en landsdækkende model for, hvordan
regionerne skal fordele ressourcerne mellem at
beskytte henholdsvis drikkevandet og menneskers
sundhed og de borgerrettede opgaver. Dette afhæn-
ger af regionale forhold som fx befolkningstæthed,
bebyggelse, industriel historie, geologi og mønstret
for indvinding af grundvand til drikkevand. Det er
derfor en politisk prioritering i den enkelte region at
udstikke retningslinjerne og tage stilling til, hvor-
dan de forskellige opgaver skal vægtes i forhold til
hinanden.
Som udgangspunkt prioriterer alle fem regioner
den ofentlige indsats med at beskytte drikkevan-
det og indeklimaet i boliger højere end indsatsen
mod jordforurening, der alene udgør en risiko ved
kontakt med jorden. Den ofentlige indsats udføres
desuden, hvor det vurderes, at der er størst miljø- og
sundhedsmæssig efekt.
Forurenede kortlagte grunde opgjort i forhold til
den ofentlige indsats (I alt 15.829 grunde)
Ikke omfattet af ofentlig indsats
Ingen oplysninger om den ofentlige indsats
Omfattet af ofentlig indsats
3%
49%
48%
Forurenede, kortlagte grunde opgjort i forhold til,
om forureningen er omfattet af ofentlig indsats
eller ej. Godt halvdelen af de forurenede grunde er
omfattet af den ofentlige indsats.
Forurenede kortlagte grunde omfattet af den of-
fentlige indsats. Årsagen til den ofentlige indsats
Menneskers sundhed
Drikkevand
Andet
1%
62%
37%
Forurenede, kortlagte grunde omfattet af den of-
fentlige indsats opgjort i forhold til årsagen til den
ofentlige indsats. En forurening kan være omfattet
af den ofentlige indsats både i forhold til drikkevan-
det og i forhold til menneskers sundhed.
Redegørelse om jordforurening 2012
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381904_0008.png
Faserne i den ofentlige indsats
Opgaven med den ofentlige indsats på jordforure-
ningsområdet er stor og kompleks og indeholder
typisk følgende faser:
• Først indsamles historiske oplysninger om akti-
viteter, som kan være årsag til jordforurening. Er
der mistanke om forurening på grunden, bliver
den kortlagt på vidensniveau 1.
• Viser en indledende undersøgelse, at der er for-
urenet, bliver grunden kortlagt på vidensniveau 2.
• Den næste fase kan være en videregående
undersøgelse, hvor omfanget af og risikoen fra
forureningen undersøges nærmere.
• Afhængigt af resultatet af den videregående
undersøgelse kan det være nødvendigt at rense
forureningen op.
• Oprensningen kan indebære, at der installeres
et teknisk anlæg, der fremadrettet skal sikre drik-
kevandet eller sikre indeklimaet i en bolig. Det
tekniske anlæg er en del af oprensningen og skal
ofte være i gang i mange år.
• På de fleste grunde er det ikke nødvendigt at
rense forureningen op. På grunde, hvor risikovur-
dering viser, at der ikke er behov for oprensning,
kan regionerne dog overvåge forureningen for at
være sikker på, at den ikke spreder sig og skaber
problemer andre steder.
Oprensningen fjerner ikke nødvendigvis al forure-
ning – kun den forurening, som kan udgøre en risiko.
Det betyder, at en grund fortsat kan være kortlagt
efter oprensning.
Hvis en jordforurening ikke udgør en risiko for
drikkevandet eller menneskers sundhed, udfører
regionerne ikke nærmere undersøgelse eller oprens-
ning. Kortlægningen opretholdes for at tage højde
for forureningen ved fremtidige bygge- og anlægs-
projekter.
Alle faser i den ofentlige indsats er i princippet lige
vigtige og en forudsætning for de efterfølgende
faser. De indledende kortlægningsfaser er således
afgørende for en optimal behandling af sagerne og
for den forebyggende efekt af indsatsen. Regio-
nernes erfaringer har vist, at et jævnt flow i faserne
er meget vigtigt for at udnytte ressourcerne bedst
muligt.
Den konkrete vurdering af risikoen fra forureningen
er afgørende for, hvor hurtigt regionerne prioriterer
forureningen videre til næste fase i den ofentlige
indsats. Der kan gå flere år fra en forurenet grund
bliver kortlagt, til den bliver undersøgt nærmere og
eventuelt renset op.
8
Redegørelse om jordforurening 2012
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381904_0009.png
Faserne i den ofentlige indsats
I de første faser afklares det, om en eventuel forure-
ning udgør en risiko for drikkevandet eller for den
aktuelle anvendelse af grunden.
Langt de fleste grundejere får allerede i disse faser
besked om, at grunden ikke er forurenet, eller at for-
ureningen ikke udgør nogen risiko ved den konkrete
anvendelse som bolig eller overfor drikkevandet.
I første fase løses jordforureningsopgaven med et
minimum af ressourcer i forhold til de forureninger,
der ikke udgør en risiko.
For de grunde, der fortsætter til oprensning, udgør
kortlægningsfaserne grundlaget for at prioritere ind-
satsen og for at vælge den mest optimale løsning
på problemet. Da der er meget stor forskel på prisen
på de forskellige metoder til oprensning, er det
vigtigt at vælge den rigtige løsning i forhold til den
konkrete situation.
Ud af 100 grunde, hvor regionerne har begrundet
mistanke om, at der kan være forurenet ud fra det
historiske materiale, er det kun 1-4 af grundene, der
er så forureningsbelastede i forhold til drikkevandet
og menneskers sundhed, at de skal renses op.
Ved udgangen af
2012 var der kort-
lagt 30.411 grunde i
Danmark.
• 14.582 grunde
som muligt
forurenede (vi-
densniveau 1),
• 15.829 grunde
som forurenede
(vidensniveau 2)
Faserne i den ofentlige indsats
40–60 kortlægges ikke
– Ingen forurenende
aktiviteter
2-20 undersøges ikke yderligere
– Ingen risiko ved anvendelse
eller grundvand
Indhentning af af historisk materiale på 100 lokaliteter
40–65 kortlægges på V1-niveau
Den ofentlige
indsats:
ion
Reg
es
ern
mil
o
jø-
20–50 undersøges med
indledende undersøgelser
10–20 udgår af kortlægningen
– Ingen forurening
Stig
end
eu
dgi
ftsn
gs
un
ed
dh
spr
iori
ede
ter
10–30 kortlægges
V2-niveau
5–20 undersøges ikke yderligere
– Ingen risiko ved anvendelse eller grundvand
ivea
up
te
kali
r. lo
t
5–10 afgrænsende
undersøgelser
3–8 ingen yderligere indsats
– Ingen risiko ved anvendelse eller grundvand
Blandt de kortlagte grunde udpeger regionerne de forurenede grunde, der
hører under den ofentlige indsats.
Den ofentlige indsats sker, hvor der er:
• Grundvand inden for et område med særlige drikkevandsinteresser
• Grundvand i et indvindingsopland til et vandværk
• Bolig, børneinstitution eller ofentlig legeplads
Den ofentlige indsats retter sig især mod det grundvand, der bruges til drik-
kevand, og mod menneskers sundhed.
sa
ind
ts
1–4 opryd-
ninger
1–2 drift
Sagerne afsluttes
– Ingen risiko ved anvendelse eller grundvand
Redegørelse om jordforurening 2012
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381904_0010.png
Borgerrettede opgaver
Ud over den ofentlige indsats med de miljø- og
sundhedsmæssigt prioriterede opgaver er regio-
nerne involveret i en lang række andre myndigheds-
opgaver, der skal hjælpe og sikre borgerne bedst
muligt. Det drejer sig bl.a. om:
• Rådgivning og vejledning til borgere om sund-
hedsrisiko ved jordforurening
• Besvarelse af forespørgsler fra ejendomsmæg-
lere, advokater og borgere om jordforurening, fx i
forbindelse med køb og salg af ejendomme
• Udtalelser i forbindelse med byggeri og ændret
anvendelse på forurenede grunde
• Behandling af privat finansierede forureningsun-
dersøgelser og oprensninger i forbindelse med fx
salg og byggeri
• Godkendelse af undersøgelser og oprensning
på nedlagte tankstationer udført og betalt af
Oliebranchens Miljøpulje
Fælles for en stor del af de borgerrettede opgaver
er, at de er med til at afhjælpe gener for borgerne og
derfor skal håndteres relativt hurtigt. Nogle opgaver
skal regionerne desuden udføre indenfor bestemte
tidsfrister fastsat i lovgivningen. Dette er med til at
binde en del af regionernes ressourcer, som dermed
ikke kan anvendes til den ofentlige indsats med de
miljø- og sundhedsprioriterede opgaver.
Data og it-systemer
Der er i dag kortlagt cirka 30.400 grunde. Regioner-
ne har omfattende it-systemer til at holde styr på de
mange kortlægninger, undersøgelser og oprensnin-
ger. Disse systemer kobler op til Danmarks Miljø-
portals database DKJord, der er en fællesofentlig
dataportal om jordforurening. Regionerne indberet-
ter oplysninger om de kortlagte grunde til DKJord,
hvorfra Miljøstyrelsen kan trække data. Via DKJord
har alle (borgere, kommuner, rådgivende firmaer
m.m.) desuden adgang til data om de kortlagte
grunde.
Regionerne har også it-værktøjer, der benyttes i
vurderingen af risikoen fra jordforurening og til at
prioritere de værste jordforureninger prioriteres
først. Disse it-værktøjer bliver løbende opdateret og
ajourført, så vurderingen af risikoen hele tiden tager
udgangspunkt i de nyeste data om jordforurening,
geologiske forhold og grundvandsforhold.
For at regionerne kan prioritere deres indsats på et
korrekt grundlag er det vigtigt, at staten og kom-
munerne løbende opdaterer deres oplysninger om
grundvandsforhold og gør dem tilgængelige.
I nogle sager udarbejder regionerne lokale grund-
vandsmodeller for at vurdere, hvordan forureningen
bevæger sig gennem jordlagene. Dette bruges til at
vurdere jordforureningens risiko over for grund-
vandet.
Regionerne
har i 2012 bl.a.
arbejdet på:
3.324 historiske redegørelser
1.363 indledende undersøgelser
300 videregående undersøgelser
98 oprensninger
512 forurenede grunde med drift af tekniske oprensningsanlæg
eller overvågning af forurening
10
Redegørelse om jordforurening 2012
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381904_0011.png
Regionernes kortlægning
af jordforurening
Kortlægningen er grundlaget i regionernes arbejde
med jordforurening. Kortlægningen sikrer, at regio-
nerne:
• har det nødvendige overblik over truslerne fra
jordforureningerne
• kan prioritere den ofentlige indsats med under-
søgelser og oprensninger så den vigtigste
indsats gennemføres først
• kan give borgerne den rigtige rådgivning i for-
hold til jordforurening
Kortlægningen sikrer desuden:
• at der ikke sker ukontrolleret spredning af forure-
ning
• at den fremtidige anvendelse af de forurenede
grunde sker under hensyn til forureningen
Regionerne har brug for dette vigtige og essen-
tielle overblik over forureningerne, for at sikre at de
værste forureninger bliver renset op først. Opgaven
har et meget langt tidsperspektiv, det er derfor helt
nødvendigt at prioritere rækkefølgen for undersø-
gelse og oprensning.
Kortlægningen er også med til at sikre, at vandvær-
kerne kan tage højde for forureningerne, når der
skal udføres nye vandboringer. Ligesom kortlæg-
ningen kan bruges af grundejere, bygherrer og
entreprenører til at tage højde for forurenet jord i
forbindelse med byggeri og ændret anvendelse på
de forurenede og muligt forurenede grunde.
Kommunerne bidrager med oplysninger til regio-
nernes kortlægning. Oplysninger om kortlægningen
bruges desuden af kommunerne i deres administra-
tion på en række områder.
Regionerne skal kortlægge alle jordforureninger,
uanset om forureningerne er omfattet af den ofent-
lige indsats eller ej.
Håndtering af risikoen fra jordforurening på de
forurenede grunde
Regionerne har i dag kendskab til 30.400 grunde,
som enten er eller kan være forurenet. Regionerne
skønner, at kun en del af grundene udgør så stor
en risiko i forhold til drikkevandet eller menneskers
sundhed, at de skal renses op. Ud fra en miljø- og
sundhedsmæssig vurdering er det derfor ikke nød-
vendigt at rense alle forurenede grunde op.
Hvis en jordforurening ikke udgør en risiko, udfører
regionen som regel ikke nærmere undersøgelser el-
ler oprenser forureningen. Dette er tilfældet i mange
forureningssager.
I en stor del af forureningssagerne slutter den
ofentlige indsats derfor uden, at regionen fjerner
forureningen.
Kortlægningen opretholdes for at forebygge nye
problemer. Viden om forureningen på en konkret
grund forebygger fx, at grundejeren uforvarende
spreder den forurenede jord til andre grunde.
Kortlægningen sikrer også, at der tages højde for
forureningen ved byggeri og ændret anvendelse.
I mange tilfælde kan risikoen fra jordforureningen
håndteres på andre og mere omkostningsefektive
måder end egentlig oprensning. Her er det ofte
tilstrækkeligt, at regionen rådgiver og vejleder bor-
gerne om, hvordan de kan minimere den ofte lille
risiko fra jordforureningen. Der er tale om enkle råd
til, hvordan haven kan indrettes og bruges, selv om
jorden er forurenet.
Status for
2012:
• 1.902 grunde blev ikke kortlagt som muligt forurenet (efter vurdering af
historisk materiale)
• 1.425 grunde blev kortlagt som muligt forurenede (vidensniveau 1)
• 1.001 grunde blev kortlagt som forurenede (vidensniveau 2)
• 394 grunde udgik af kortlægningen
• I alt er 14.582 grunde kortlagt som muligt forurenede (vidensniveau 1)
• I alt er 15.829 grunde kortlagt som forurenede (vidensniveau 2)
Redegørelse om jordforurening 2012
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Status for regionernes indsats
på jordforureningsområdet
Ved udgangen af 2012 var knap
• 16.000 grunde kortlagt som muligt forurenet
(vidensniveau 1), mens
• 14.600 grunde var kortlagt som forurenet (vi-
densniveau 2).
Regionerne skønner, at yderligere 20.000 grunde
i fremtiden vil blive kortlagt som muligt forurenet.
Det betyder, at 35.000 grunde på et eller andet
tidspunkt vil være kortlagt som muligt forurenet.
På to tredjedele af de muligt forurenede grunde
– 22.000 grunde – vil regionerne udføre en under-
søgelse, for at afklare om den mulige forurening kan
udgøre en risiko for drikkevandet eller menneskers
sundhed.
De sidste 13.000 grunde vil ikke være omfattet af
regionernes indsats. Det skyldes enten, at grundene
ligger i områder, hvor grundvandet ikke bruges
til drikkevand, eller at den mulige forurening ikke
udgør en risiko i forhold til bolig, børneinstitutioner
og ofentlige legepladser.
Kortlægning af forurening
Efter indledende undersøgelse af de 22.000 muligt
forurenede grunde, vil en stor del af grundene udgå
af kortlægningen, fordi de ikke er forurenede. Resten
vil være forurenede og vil fortsat være kortlagt.
Regionerne skønner, at omkring 32.000 grunde vil
ende med at bliver kortlagt som forurenet. Kortlæg-
ningen vil både ske på baggrund af de undersøgel-
ser, som regionerne udfører. Og på baggrund af de
undersøgelser, som grundejere og private bygherrer
selv betaler for at få udført.
Oprensning af forurening
Regionerne forventer at skulle udføre mere end
12.000 videregående undersøgelser med henblik
på at afklare risikoen fra forureningen. Derudover
forventer regionerne, at 4500 forureninger udgør
så stor en risiko i forhold til drikkevandet og men-
neskers sundhed, at de skal renses op.
I en fjerdedel af oprensningerne vil det være nød-
vendigt at installere et teknisk anlæg, der fremad-
rettet skal sikre drikkevandet eller indeklimaet i en
bolig. Det tekniske anlæg skal ofte være i gang i
mange år.
Derudover forventer regionerne at skulle overvåge
mere end 2000 forureninger for at være sikre på, at
forureningerne ikke spreder sig og skaber proble-
mer andre steder.
Tidshorisonten for opgaverne på
jordforureningsområdet
Regionerne har hvert år ca. 400 mio. kr. til alle opga-
verne på jordforureningsområdet:
• 300 mio. bruges på den ofentlige indsats med
at opspore, kortlægge, undersøge og oprense
jordforurening,
• 100 mio. bruges på de øvrige myndighedsopga-
ver, administration, planlægning, it og data.
Regionerne skønner, at den ofentlige indsats i alt vil
koste 14,5 mia. kr. Med uændrede midler – 300 mio.
kr. om året – vil det derfor tage ca. 50 år, inden regio-
nerne er færdige med at gennemføre den ofentlige
indsats med at sikre drikkevandet og menneskers
sundhed.
12
Redegørelse om jordforurening 2012
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regionernes strategier
og udfordringer på
jordforureningsområdet
Hver af landets fem regioner har en politisk ved-
taget strategi for jordforureningsområdet. Som
udgangspunkt prioriterer alle regioner indsatsen for
at beskytte drikkevandet og indeklimaet i boliger
højest. Fra 2014 indgår beskyttelsen af søer, vandløb,
kystvande og natur i regionernes prioritering af
indsatsen.
Indeklimaet i boliger prioriteres generelt højere end
indsatsen mod jordforurening, som alene udgør en
risiko ved kontakt med jorden, fx i haver. Det skyldes,
at mennesker, som bor i en bolig, hvor indeklimaet
er påvirket af forurening fra jorden, umiddelbart
er mere udsatte for forureningspåvirkning end
mennesker, der bor på en grund, hvor forureningen
udelukkende er et problem ved direkte kontakt med
jorden. Forurening, som alene udgør et problem ved
kontakt med jorden, kan i de fleste tilfælde afhjælpes
ved at følge nogle simple råd, hvorefter risikoen stort
set er fjernet. Forurening, der påvirker indeklimaet,
skal derimod ofte afhjælpes ved tekniske tiltag, der
skal holdes i gang i mange år.
De fem regioner har reelt den samme strategi for
prioritering af den ofentlige indsats. Regionale
forskelle, udfordringer og vilkår bevirker imidlertid, at
regionernes miljø- og sundhedsmæssige prioritering
på jordforureningsområdet skal håndteres forskel-
ligt fra region til region. Det har også indflydelse på,
hvordan den enkelte region er nødt til at anvende
ressourcerne til jordforureningsområdet.
I nogle regioner er grundvandet fx dårligt beskyttet
fra naturens side og derfor særlig sårbart over for
forurening, eller der kan være meget lidt grundvand
i forhold til behovet for drikkevand. Disse regioner
må prioritere denne udfordring højt og er således
nødt til at anvende mange ressourcer på at beskytte
drikkevandet. I andre regioner kan det være pres-
serende at prioritere forurening på boliggrunde og
dermed anvende lige så mange ressourcer på disse
opgaver som på beskyttelse af drikkevandet.
Teoretisk set kunne det være mest hensigtsmæs-
sigt, at regionerne først kortlagde alle de muligt
forurenede grunde og derefter prioriterede, i hvilken
rækkefølge grundene skal undersøges og eventuelt
renses op. Dette er ikke muligt, dels fordi der alle-
rede i dag er kendskab til mange forureninger, som
truer drikkevandet, og dels fordi boligejere med en
muligt forurenet ejendom har krav på at regionen
undersøger grunden indenfor et år. Regionerne har
derfor fundet en balance mellem at have et konstant
fokus på at oprense forureninger og gennemføre
kortlægningen, hvilket sikrer et jævnt flow i faserne i
den ofentlige indsats.
Indsatsen er omfattende og vil tage mange år
Regionerne (og de tidligere amter) har gennem
mange år gjort en stor indsats på jordforurenings-
området. Strategien har været og er fortsat i et vist
omfang at tage de værste forureninger først. På
trods af dette er der fortsat potentielle forurenin-
ger, der ikke er kortlagt, og forureninger, hvor der
endnu ikke er taget stilling til, hvilken indsats der er
nødvendig. Hertil kommer løbende ny viden om fx
hidtil ukendte forureningskilder og stofer, som kan
udgøre en risiko og derfor også skal kortlægges og
undersøges.
Regionerne skønner med de nuværende økonomi-
ske ressourcer, at det vil tage mange år, før jordfor-
ureningsopgaven kan afsluttes.
Som følge af den lange tidshorisont samarbejder
regionerne løbende om at udvikle nye og billigere
metoder og teknikker til efektivisering af opgaverne,
herunder bedre værktøjer til fx vurdering af forure-
ningsrisikoen, prioritering af indsatsen og håndte-
ring af nye forureningskilder og -stoftyper.
Redegørelse om jordforurening 2012
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381904_0014.png
Regionernes indsats for
at sikre drikkevandet
Regionerne prioriterer beskyttelse af drikkevandet
meget højt, så borgerne også i fremtiden kan drikke
vand baseret på rent grundvand.
I Danmark er der stor forskel på, hvor godt grund-
vandet er beskyttet over for forurening. I visse egne
af landet er der meget grundvand, andre steder er
der knaphed. I regionerne er der derfor også stor
forskel på, hvor meget pres der er på grundvands-
ressourcen.
Regionernes indsats på grundvandsområdet bygger
bl.a. på statens kortlægning af grundvandsressour
Administration af grundvandsressourcen
Staten
kortlægger grundvandsressourcen
og identificerer områder med særlige drikke-
vandsinteresser med henblik på at dække
behovet for drikkevand nu og i fremtiden.
Kommunen
udarbejder lokale planer for
drikkevandsforsyning og indsatsplaner for
beskyttelse af grundvandet. Kommunen
giver tilladelse til indvinding af vand og fast
lægger indvindingsoplandene.
Regionen
kortlægger og oprenser jordfor-
ureninger, der truer drikkevandsforsyningen
inden for de kommunale indsatsplanområ-
der og grundvandet i områder med særlige
drikkevandsinteresser.
cen som er planlagt afsluttet i 2015. Og på kommu-
nernes indsatsplanlægning, samt fastlæggelse og
løbende revision af indvindingsoplande til vandvær-
kerne.
For at regionerne kan prioritere kortlægningen og
oprensningen af de jordforureninger, som udgør
den største risiko for drikkevand, mest optimalt og
efektivt, er det vigtigt, at der sker en løbende ud-
veksling af viden og data mellem myndighederne.
Regionerne har derfor forskellige vilkår og udfordrin-
ger. Dette bevirker, at midlerne må anvendes forskel-
ligt i de enkelte regioner. Nogle regioner er således
nødt til at anvende flere midler på beskyttelse af
drikkevandet ved eksisterende vandindvindinger,
mens andre regioner i højere grad har fokus på at
sikre fremtidige indvindinger.
Grundvandsbeskyttelsen sker i et samarbejde mel-
lem staten, kommunerne og regionerne.
Sikring af drikkevand og indeklima mod klorerede
opløsningsmidler er en højt prioriteret opgave i
regionerne. Oprensningerne af denne type forure-
ning er ofte komplicerede og dyre. Regionernes
erfaringer viser, at klorerede opløsningsmidler er
årsag til nogle af de værste forureninger i grundvan-
det i Danmark. Stofernes egenskaber gør, at de let
spredes i jorden og grundvandet. Det er dyrt og tek-
nisk krævende at fjerne forurening med klorerede
opløsningsmidler – i nogle tilfælde er det umuligt.
14
Redegørelse om jordforurening 2012
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381904_0015.png
Grundvandssager, som regionerne
har arbejdet på i 2012
Regionernes ressourceforbrug på indsatsen i
forhold til drikkevand i 2012
I alt 200 mio. kr.
1000
800
Indledende
undersøgelser
Oprensning, inkl.
videregående
undersøgelser
Drift og overvågning
600
19%
400
18%
63%
200
0
Indledende
undersøgelser
Oprensning, inkl.
videregående
undersøgelser
Drift og
overvågning
Regionernes indsats i 2012 i forhold til drikkevandet.
Sagerne er opgjort på de forskellige faser i den ofentlige
indsats.
Regionerne har hvert år ressourcer til at udføre et stort antal
indledende undersøgelser, idet udgifterne til disse er for-
holdsvis lave sammenlignet med udgifterne til op-rensning.
Så selv om antallet af oprensninger (inklusive videregå-
ende undersøgelser) er lavere end antallet af indledende
undersøgelser, anvendte regionerne i 2012 126 mio. kr. på at
oprense forurening, som truer drikke-vandet. Det svarer til
næsten to tredjedele af de anvendte midler til beskyttelse af
drikkevandet.
Regionerne gennemfører flere indledende under-
søgelser end oprensninger. Det skyldes, at det ikke
er alle grunde, der er forurenede, og heller ikke alle
forureninger, der skal renses op. Det skyldes også,
at oprensninger i forhold til grundvandet er meget
dyre og komplicerede at gennemføre. Derfor er der
ikke midler til at gennemføre lige så mange oprens-
ninger som undersøgelser hvert år.
De videregående undersøgelser ses som en del af
oprensningsindsatsen. I nogle forureningssager slut-
ter den ofentlige indsats med en konkret risikovur-
dering af resultaterne fra en videregående under-
søgelse. I andre forureningssager gennemføres der
en overvågning af forureningen i en periode for at
vurdere, om det er nødvendigt at rense op.
Oprensningerne gennemføres ved at fjerne så
meget af forureningen, at den ikke længere udgør
en trussel mod grundvandet eller ved at afskære
forureningen fra at nå frem til drikkevandsboringer.
Afskæringen foregår ofte ved at etablere et teknisk
driftsanlæg.
Antallet af driftssager er højt og karakteristisk for
dem er, at de skal fortsætte i mange år. For at
forhindre, at for mange midler bindes i driftsanlæg,
arbejder regionerne målrettet på at finde metoder
og teknikker til at oprense forurening så efektivt, at
det ikke er nødvendigt at installere et teknisk anlæg
som en del af oprensningen. Regionerne arbejder
desuden på at reducere antallet af de driftsanlæg,
der allerede er installeret.
Regionerne
har i 2012
anvendt:
• 164 mio. kr. på at undersøge og oprense forureninger, som kan true drikke-
vandet. En del af forureningerne kan også udgøre en risiko for menneskers
sundhed.
• 36 mio. kr. er anvendt på tekniske anlæg, der renser forurenet jord og grund-
vand, og til overvågning af, hvordan forureningerne udvikler sig.
Redegørelse om jordforurening 2012
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381904_0016.png
Regionernes indsats for at
sikre menneskers sundhed
Regionernes opgave er blandt andet at beskytte
menneskers sundhed mod påvirkning fra jordfor-
urening. Indsatsen er rettet mod forurening på bolig-
grunde, børneinstitutioner og ofentlige legepladser.
Som udgangspunkt prioriterer alle fem regioner
indsatsen for at beskytte indeklimaet i boliger og
børneinstitutioner højere end indsatsen mod jordfor-
urening, som alene udgør en risiko ved kontakt med
jorden, fx jord i haver.
Relativt anvender Region Nordjylland, Region Midt-
jylland og Region Syddanmark flere ressourcer på
at beskytte menneskers sundhed mod forurening
på boliggrunde end Region Hovedstaden og Region
Sjælland. De to sidstnævnte regioner anvender en
større andel af midlerne på at beskytte drikkevandet
end de jyske regioner, fordi presset på grundvandet
er større på Sjælland end i resten af Danmark.
Regionernes oprensninger af hensyn til menneskers
sundhed var i 2012 primært relateret til forurening
med klorerede opløsningsmidler, olie og tjærestofer.
Som det ses af figuren på næste side, er antallet af
indledende undersøgelser væsentligt højere end an-
tallet af oprensninger. Regionerne gennemfører flere
indledende undersøgelser end oprensninger. Det
skyldes flere ting. Dels har boligejere med en muligt
forurenet ejendom krav på, at regionen undersøger
grunden indenfor et år. Dels er det ikke alle grunde,
der er forurenede, ligesom det langt fra er alle for-
ureninger, der er så kritiske i forhold til menneskers
sundhed, at de skal renses op.
De videregående undersøgelser ses som en del
af oprensningsindsatsen. I nogle sager slutter den
ofentlige indsats med en konkret risikovurdering af
resultaterne fra en videregående undersøgelse.
Oprensningerne gennemføres ved at fjerne så
meget af forureningen, at den ikke længere udgør
en risiko for menneskers sundhed. I indeklimasager
er det ofte nødvendigt at etablere tekniske anlæg,
der sikrer boliger imod indtrængende dampe.
Oprensninger af hensyn til indeklimaet er dyre og
komplicerede.
Antallet af driftssager er højt og karakteristisk for
dem er, at de skal fortsætte i mange år. For at
forhindre, at for mange midler bindes i driftsanlæg,
arbejder regionerne målrettet på at finde metoder
og teknikker til at oprense forurening så efektivt, at
det ikke er nødvendigt at installere et teknisk anlæg
som en del af oprensningen. Regionerne arbejder
desuden på at reducere antallet af de driftsanlæg,
der allerede er installeret.
16
Redegørelse om jordforurening 2012
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381904_0017.png
Sager i forhold til menneskers sundhed, som
regionerne har arbejdet på i 2012
Regionernes ressourceforbrug på indsatsen i
forhold til menneskers sundhed i 2012
I alt 74 mio.kr.
1200
1000
800
17%
Indledende
undersøgelser
Oprensning, inkl.
videregående
undersøgelser
Drift og overvågning
600
400
200
0
Indledende
undersøgelser
Oprensning, inkl.
videregående
undersøgelser
Drift og
overvågning
43%
40%
Regionernes indsats i 2012 i forhold til menneskers sundhed.
Sagerne er opgjort på de forskellige faser i den ofentlige
indsats.
Regionerne har hvert år ressourcer til at udføre et stort antal
indledende undersøgelser, idet udgifterne til disse er forholds-
vis lave sammenlignet med udgifterne til oprens-ning. I 2012
anvendte regionerne 30 mio. kr. på 900 indledende undersø-
gelser og 32 mio. kr. på 202 oprensninger (inklusive videregå-
ende undersøgelser), som truer menneskers sundhed.
Særlig indsats på børneinstitutioner
Regionerne har i 2008 til 2011 gennemført en særlig
indsats over for mulige forureninger på børne-insti-
tutioner. I 2012 er indsatsen afsluttet.
Den særlige indsats skyldes, at børn kræver en
større opmærksomhed, da de både er mere udsatte
og mere følsomme over for forurenet jord end
voksne. Desuden opholder børn sig ofte længe i
børneinstitutionen.
Regionerne har i forbindelse med indsatsen valgt at
undersøge børneinstitutionerne ud fra et ”forsigtig-
hedsprincip”, hvilket betyder, at regionerne i flere
tilfælde har valgt at undersøge ”kilder”, som normalt
ikke ville blive undersøgt af regionen. Det drejer
sig fx om børneinstitutioner, hvor der i nyere tid
er tilkørt jord til legearealerne, men hvor der ikke
foreligger egentlig dokumentation for, at den tilkørte
jord er uforurenet.
På fem procent af de børneinstitutioner, som regio-
nerne har gennemgået, er der fundet forurening i
en grad, som kræver indsats. Oftest er der dog kun
tale om mindre områder på børneinstitutionen, som
er forurenet. De forurenede børneinstitutioner har
i de fleste tilfælde kunnet sikres ved udskiftning af
den øverste halve meter af jorden i de forurenede
områder.
Regionerne fandt ikke alvorlige forureninger i forbin-
delse med indsatsen. Det viser, at den hidtidige ind-
sats, som regionerne og de tidligere amter igennem
en årrække har udført, allerede har fjernet de værste
kilder til forurening.
Regionernes særlige indsats på børneinstitutioner i 2008–2011
• 1893 børneinstitutioner er gennemgået for kilder til forurening
• 491 børneinstitutioner er undersøgt
• 92 børneinstitutioner er renset op
Redegørelse om jordforurening 2012
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regionerne hjælper borgerne
med råd og vejledning
Regionerne har ud over opgaven med at sikre drik-
kevandet og menneskers sundhed mod forurening
en række andre væsentlige opgaver. Regionerne
yder fx service til borgere og virksomheder og sam-
arbejder med kommunerne.
I 2012 har regionerne behandlet godt 193.300
henvendelser fra borgere, ejendomsmæglere og
andre, der har søgt oplysninger om jordforurening.
Tallet er stigende fra år til år i takt med, at borgerne
er blevet mere bevidste om jordforurening. Af disse
henvendelser er knap 157.000 besvaret elektronisk
via regionernes selvbetjeningsløsninger.
I takt med Regionernes kortlægning, stiger antallet
af kendte forurenede grunde, hvilket stiller stigende
krav til regionerne om fortsat at yde god rådgivning
til grundejere. Rådgivningen er specielt vigtig i de
mange tilfælde, hvor forureningen ikke giver anled-
ning til en oprensning. Det er en stor og vanskelig
opgave at kommunikere om en eventuel sundheds-
risiko på en saglig og forståelig måde.
Regionerne har som en del af kommunikationen
omkring risikoen arbejdet med at forbedre hjem-
mesider, breve samt andet informationsmateriale til
borgerne. Der er også produceret film, der forklarer
jordforureningsopgaven.
Undersøgelse af boliggrunde
Ejere af boliggrunde, der er kortlagt som muligt
forurenet, kan bede regionen om inden for et år at
afklare, om grunden er forurenet eller ej. I 2012 har
regionerne undersøgt 258 grunde efter sådanne an-
modninger fra boligejere. Dette svarer til 15 procent
af de gennemførte indledende undersøgelser.
Boligejernes særlige ret til at få deres grunde under-
søgt inden for et år kræver en del af regionernes res-
sourcer. Dette medfører, at visse regioner må tilpasse
antallet af nye kortlægninger af muligt forurenede
grunde for at skabe balance mellem ressourcerne til
den sundheds- og drikkevandsrettede indsats.
Nuancering af forureningens sundhedsmæssige
betydning
For at gøre det nemmere for boligejere, ejendoms-
mæglere og kreditinstitutioner at forstå, hvad jord-
forureningen betyder for den daglige brug af hus og
have, nuancerer regionerne den sundhedsmæssige
betydning af forureningen på boliggrunde.
Nuanceringssystemet er bygget op efter de samme
principper som tilstandsrapporten på en ejendom.
Systemet inddeler forureningen i tre forureningska-
tegorier F0, F1 og F2:
• F0: Forureningen udgør ingen risiko ved ejen-
dommens aktuelle anvendelse som bolig
• F1: Forureningen udgør ingen risiko ved ejen-
dommens aktuelle anvendelse som bolig, hvis
simpel rådgivning efterleves
• F2: Forureningen udgør eller kan udgøre en risiko
ved ejendommens aktuelle anvendelse som
bolig.
Regionerne udfører ikke flere undersøgelser og
oprenser heller ikke forureningen på boliggrunde
med forureningskategorien F0 eller F1, med mindre
forureningen truer drikkevandet.
En vurdering på F0 og F1 er med til at give grund-
ejer bedre adgang til fx at få lån i ejendommen.
På grunde med forureningskategorien F2 er der
ikke nødvendigvis tale om, at forureningen udgør en
risiko ved brugen af hus og have. Ofte starter regio-
nerne med at give en F2, fordi forureningens niveau
og udbredelse ikke er tilstrækkeligt belyst, eller fordi
alle kilder til forurening ikke er undersøgt. Regioner-
ne informerer altid om, hvorfor den sundhedsmæs-
sige betydning er kategoriseret, som den er.
Grunde med forureningskategorien F2 er omfattet
af den ofentlige indsats. Regionerne vil derfor på et
tidspunkt undersøge forureningerne nærmere og
eventuelt rense dem op.
18
Redegørelse om jordforurening 2012
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381904_0019.png
I 2012 har regionerne vurderet forureningens sund-
hedsmæssige betydning på 408 boliggrunde. I to
tredjedele blev den sundhedsmæssige betydning
vurderet til F0 eller F1, det vil sige forurening uden
sundhedsmæssig betydning for brugen af hus og
have.
Private grundejeres projekter
Regioner og kommuner har en tæt dialog og et
godt samarbejde omkring de vilkår, kommunerne
stiller i forbindelse med tilladelser til byggeri og æn-
dret anvendelse på forurenede grunde. Det sker for
at sikre miljø og sundhed i de private projekter. Og
for at sikre, at en eventuel senere ofentlig indsats
ikke fordyres som følge af byggeriet.
I 2012 har kommuner og regioner sammen behand-
let 372 sådanne tilladelser. Samtidig har regionerne
behandlet yderligere 2111 sager, hvor grundejere og
private bygherrer selv har betalt for undersøgelser
og oprensninger (typisk i forbindelse med ejen-
domshandler).
Regionerne stiller data til rådighed
Regionerne stiller oplysninger om forurenede
grunde til rådighed for ofentligheden, så problem
stillinger i forbindelse med jordforurening kan
håndteres allerede i planlægningen af fx nybyggeri
og byudvikling. Derved spares ressourcer, og man
undgår nye miljømæssige problemer.
Digitale løsninger gør det desuden nemmere for
borgerne at hente relevante informationer om jord-
forureninger og nemmere for regionerne at betjene
borgerne
På Danmarks Miljøportal (www.miljoeportal.dk)
findes oplysninger om jordforureninger. Oplysnin-
gerne er også til rådighed på de fleste regioners
hjemmesider.
Værditabsordningen
Ordningen hjælper boligejere med at få fremryk-
ket tidspunktet for en ofentlig undersøgelses- og
oprydningsindsats.Midlerne til indsatsen kommer fra
staten, mens det er regionerne, der varetager den
væsentligste del af administrationen
Det er også regionerne, der vurderer, om en bolig-
grund er omfattet af ordningen og som søger om
penge hos staten. Ligesom det er regionerne, der
gennemfører undersøgelserne og de eventuelle
oprensninger.
Regionerne
har i 2012:
Behandlet 193.300 forespørgsler om jordforurening
Undersøgt 258 boliggrunde på anmodning af grundejeren
Nuanceret forureningens sundhedsmæssige betydning på 408 boliggrunde
Behandlet 372 sager om byggeri og ændret anvendelse på forurenede
grunde
• Behandlet 2111 sager om undersøgelser og oprensninger betalt af grundejere
og private bygherrer
• Behandlet 179 sager efter værditabsordningen
Redegørelse om jordforurening 2012
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381904_0020.png
TEMA: Grundvand
Grundvandet i Danmark
I Danmark kommer næsten alt vores drikkevand
fra grundvand. De fleste steder kræver det kun en
simpel behandling af grundvandet, for at det kan
drikkes. Derfor er det vigtigt, at vi gør en stor indsats
for at beskytte grundvandet mod påvirkninger, der
kan forringe mængden eller kvaliteten. Det gælder
også i forhold til stofer fra jordforureninger som
siver ned til grundvandet.
Regionerne står for den ofentligt finansierede ind-
sats mod grundvandsforurening. Denne indsats er
primært rettet mod forureninger, der truer grund-
vandet i områder med særlige drikkevandsinteres-
ser eller i indvindingsoplande til vandværkerne.
Områder med særlige drikkevandsinteresser udgør
cirka en tredjedel af Danmarks areal.
Områderne blev udpeget af de daværende amter
med henblik på at dække behovet for drikkevand
nu og i fremtiden. De er udpeget ud fra lokale
forhold, såsom forskelle i mængden af grundvand,
der dannes og befolkningstæthed. Derfor udgør
områder med særlige drikkevandsinteresser på
Sjælland og Fyn en meget stor del af det samlede
grundvandsopland, mens de udgør en mindre del i
Jylland. De regionale forskelle i udpegningen af om-
råderne medvirker til, at der er forskelle i den måde,
de enkelte regioner prioriterer indsatsen overfor
grundvandet.
Kortlægning af grundvandet
I 1999 blev der igangsat en systematisk kortlæg-
ning af grundvandet med henblik på at målrette
beskyttelsen af drikkevandet.
Kortlægningen og den målrettede beskyttelse af
grundvandet gennemføres inden for områder med
særlige drikkevandsinteresser og i indvindingsop-
lande til vandværker. Det samlede areal, der skal
kortlægges svarer til cirka 40 procent af Danmarks
areal.
Frem til 2006 var det amterne, der forestod kortlæg-
ningen af grundvandet. Ved kommunalreformen i
2007 overtog staten opgaven.
Ved udgangen af 2012 er kortlægningen af grund-
vandet halvvejs færdig. Kortlægningen afsluttes i
2015. I 2013 er der nedsat et udvalg, som skal afklare
behovet for en vedligeholdelse af grundvandskort-
lægningen efter 2015.
Behovet for kortlægning af nye områder skyldes
bl.a., at presset på grundvandsressourcen er stort
omkring de større byområder. Det fremgår af kortet,
der viser de kortlagte grunde, og hvordan grundene
er placeret i områder med særlige drikkevandsinte-
resser og vandværkernes indvindingsoplande.
Grundvandet i Danmark er beskyttet mod forurening gennem en omfattende regulering, fx
• vandplaner
• pesticidhandlingsplaner og godkendelsesordning for pesticider
• harmonikrav for husdyrgødning mv.
• godkendelsesordning for virksomheder under miljøbeskyttelseslovens
• indsatsplaner for grundvandsbeskyttelse
• den ofentlige indsats mod jordforurening
20
Redegørelse om jordforurening 2012
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381904_0021.png
Kortlagte ejendomme, 2012
V1 kortlagte
V2 kortlagte
OSD og Indvindingsoplande
Regionsgrænser
Kortlagte (V1 og V2) grunde og deres placering inden for områder med særlige drikkevandsinteresser
(OSD) og indvindingsoplande (Kilde: Miljøprojekt Nr. 1366 2011).
Indsatsplaner for beskyttelse af grundvandet
Når statens kortlægning af grundvandet er gen-
nemført i et område, går kommunen i gang med at
udarbejde en indsatsplan for beskyttelse af grund-
vandet. Planen beskriver de konkrete handlinger og
initiativer, der skal til for at beskyt-te grundvandet.
Det kan fx være indsats overfor jordforurening.
Planen angiver, hvem der er ansvarlig for at gen-
nemføre de forskellige indsatser, og hvornår de skal
gennemføres.
Redegørelse om jordforurening 2012
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381904_0022.png
Færdigkortlagt
Kortlægning i gang
Kortlægning starter 2013
Planlagt afsluttet i 2013
Planlagt afsluttet i 2014
Planlagt afsluttet i 2015
Status for grundvandskortlægningen ved udgangen af 2012. Kortet viser de steder, hvor kortlægningen er færdig,
i gang eller påbegyndt i 2013 (Kilde: Naturstyrelsen, ATV-møde den 18. september 2013).
Regionernes indsats for at beskytte drikkevandet
Regionerne bruger årligt omkring 200 mio. kr. eller
godt to tredjedele af de økonomiske ressourcer
til den indsats, der skal beskytte drikkevandet.
Indsatsen kræver et meget detaljeret kendskab til re-
gionernes geologi og hydrologi for at kunne vurdere
de risici, der kommer fra forureninger fra industri,
villaolietanke og landbrug. Den viden som opnås
gennem statens grundvandskortlægning er derfor
uhyre vigtig i regionernes vurdering og prioritering.
Regionerne sikrer, at jord- og grundvandsforure-
ninger opspores, undersøges, risikovurderes og
oprenses i prioriteret rækkefølge. Opgaven er samlet
set meget stor, og det betyder, at regionerne er nødt
til at koncentrere sig om at opspore og håndtere de
værste forureninger først. I de kommende 40–50
år skønner regionerne, at der skal bruges knap 10
mia. kr. på at kortlægge, undersøge og oprensning
forurening, der truer drikkevandet. Ydermere skal
regionerne fra 2014 også foretage en systematisk
indsats overfor jordforurening, der truer overflade-
vand eller natur.
Risikobilledet af forureningerne sammenholdt med
den viden om grundvandets kvalitet og sårbarhed,
22
Redegørelse om jordforurening 2012
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381904_0023.png
som opnås igennem statens kortlægning af grund-
vandsressourcen, sikrer, at regio-nernes beslutninger
om at oprense jord- og grundvandsforureninger
sker på baggrund af en konkret miljømæssig indsigt.
For at efektivisere og målrette indsatsen mest muligt
arbejder regionerne og Miljøstyrelsen løbende på at
udvikle værktøjerne til undersøgelse, risikovurdering
og oprensning. Inden for risikovurdering og priorite-
ring er der i de senere par år gennemført teknologi-
udviklingsprojekter om måder at foretage risikovur-
dering af grund-vandstruende jordforureninger.
En af de ting, projekterne har vist, er, at det kræver
meget høje oprensningsgrader for de forureninger,
der truer grundvand. Det har også vist sig, at der,
hvor der er indvindingsoplande eller områder med
særlige drikkevandsinteresser med mange jordfor-
ureninger og intensiv udnyttelse af grundvandet, er
der behov for at videreudvikle redskaber til at kunne
prioritere oprensningsindsatsen ud fra risikobetragt-
ninger, så der reddes mest muligt grundvand.
Bedre synergi mellem statens, regionernes og
kommunernes grundvandsindsats
Bedre koordinering mellem regionernes indsats på
jordforureningsområdet og statens og kommuner-
nes vandplanlægning og indsatsplaner vil kunne
skabe synergi og forstærke de ofentlige myndighe-
ders indsats.
For eksempel kunne den vurdering af grundvandets
sårbarhed, der er foretaget i forbindelse med statens
grundvands-kortlægning, bruges sammen med
oplysninger om grundvandsressourcens mængde
og kvalitet til at prioritere regionernes grundvands-
rettede indsats.
Samtidig skal der sikres en tydeligere kobling til
de vandplaner, som alle EU-lande udarbejder med
henblik på at beskytte vandmiljøet.
Endelig kan der etableres tværfaglige miljøer myn-
dighederne imellem, så viden bringes til anvendelse.
Der vil på den måde kunne skabes en langt større
dynamik og tilgængelighed af den viden myndighe-
derne har.
Redegørelse om jordforurening 2012
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udvikling og efektivisering
Regionerne har i dag kendskab til 7600 grunde,
hvor forureningen enten truer drikkevandet eller
menneskers sundhed. Hertil kommer de forurenin-
ger, som regionerne fremover vil finde efterhånden
som arbejdet med at opspore og kortlægge forure-
ning skrider frem. På en stor del af grundene skal
der foretages en eller anden form for oprensning.
Selv hvis regionernes indsats holdes på samme
niveau som i dag, vil det tage flere årtier, før alle
kritiske forureninger er renset op. Det stiller krav til
regionerne om en skarp prioritering af de økonomi-
ske ressourcer, så de giver ”mest miljø for pengene”.
De traditionelle metoder til at undersøge og fjerne
forurening i jorden og grundvandet er ofte både
dyre og langvarige. Regionerne arbejder derfor
aktivt med at optimere arbejdsgange og udvikle
og afprøve nye metoder og værktøjer. Udviklingen
sker inden for alle faser i den ofentlige indsats med
det mål at kunne kortlægge, undersøge og oprense
hurtigere, billigere og mere efektivt, end det er
muligt i dag.
Udvikling og afprøvning af nye metoder og værktø-
jer er nødvendigt både i forhold til at få de kritiske
forureninger renset op i tide. Og i forhold til, at der
er forureninger, som ikke kan renses op med de
metoder, der kendes i dag.
Testgrunde
De fleste regioner ejer i dag en eller flere forurenede
grunde, som er opkøbt med henblik på at oprense
forurening. Købet kan også være sket, fordi opkøb
og omdannelse af fx en boliggrund samlet set var
en bedre og billigere løsning i forhold til ”mest miljø
for pengene”. At regionerne ejer grundene åbner op
for, at regionerne kan teste nye metoder og teknik-
ker på grundene samtidig med, at forureningen
renses op.
Grundene har forskellig geologi, forskellige grund-
vandsforhold, og forskellige forureninger. Samlet set
repræsenterer grundene en bred vifte af forure-
ningsproblematikker. Og derfor kan de supplere
hinanden i udviklingen og demonstration af nye tek-
nikker til undersøgelse og oprensning af forurening.
Perspektiverne for testgrundene er at styrke forud-
sætningen for at arbejde mod hurtigere, billigere og
bedre oprensninger. Samtidigt styrkes vidensdeling
og muligheden for dansk og internationalt sam-
arbejde med vidensinstitutioner og erhvervslivet.
Hvilket danner et solidt grundlag for erhvervsudvik-
ling og eksport af dansk ekspertise indenfor jord- og
grundvandsområdet.
Samarbejde om udvikling
Udvikling af nye metoder og teknikker sker i sam-
arbejde mellem regionerne og med Miljøstyrelsen,
rådgivende firmaer, entreprenører, producenter og
forskningsinstitutioner. I flere tilfælde har regionerne
desuden etableret samarbejder uden for Danmarks
grænser om udvikling af nye metoder og teknikker.
Nogle projekter udføres med støtte fra EU.
24
Redegørelse om jordforurening 2012
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381904_0025.png
Teknologiudviklingspuljen for jord- og grund-
vandsforurening
Miljøministeren skal ifølge jordforureningsloven fore-
stå udvikling og afprøvning af ny teknologi inden for
jordforureningsområdet. Til dette formål er opret-
tet en teknologiudviklingspulje, som Miljøstyrelsen
administrerer. Den årlige bevilling har i de senere år
udgjort omkring 6 mio. kr.
Miljøstyrelsen har via teknologiudviklingsprogram-
met igangsat en lang række projekter om blandt
andet metoder til at undersøge, oprense og vurdere
risikoen fra jord- og grundvandsforurening.
Udviklingsprojekter i 2012
Regionerne har i 2012 arbejdet med 60 udviklings-
projekter. En tredjedel af projekterne omfatter me
toder og teknikker til at rense forurening op. Resten
omfatter projekter om vurdering af forureningsrisiko
og optimering af oprensninger, samt projekter af
generel karakter, der ikke er relateret til et specifikt
område.
13 projekter er gennemført som ofentlig-privat in-
novationssamarbejde og partnerskaber mellem den
pågældende region og et eller flere private firmaer
i ind- og udland. I ofentlig-privat innovationssamar-
bejde og partnerskaber har alle deltagere et fælles
ansvar for projektets kvalitet og økonomi.
Miljøstyrelsen har gennem Teknologiudviklingspul-
jen anvendt 6,5 mio. kr. på at støtte 19 udviklingspro-
jekter, mens regionerne har anvendt knap 16 mio. kr.
på de 60 udviklingsprojekter i 2012.
Regionernes
udviklings-
arbejde i
2012:
Regionerne har i 2012 arbejdet med 60 udviklingsprojekter
• 9 projekter er støttet af statens Teknologiudviklingspulje
• 3 projekter er støttet af EU
Redegørelse om jordforurening 2012
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381904_0026.png
Store jordforureninger
Der er 130 kendte store jordforureninger i Danmark.
En stor jordforurening koster mere end 10 mio. kr. at
undersøge og rense op.
98 af de store jordforureninger er omfattet af den
ofentlige indsats. Regionernes indsats her er godt
i gang og følger en klar prioritering i overens-
stemmelse med jordforureningslovens regler og
forudsætninger.
De sidste 32 store jordforureninger truer hverken
drikkevandet eller menneskers sundhed. I enkelte af
disse sager udfører regionerne alligevel en indsats
på grund af særlige hensyn til miljøet. Det drejer
sig om forureningerne i Kærgård Plantage og ved
Høfde 42.
De store jordforureninger haster ikke nødvendigvis
mere end de øvrige jordforureninger. Der vil altid
foregå en afvejning af den økonomiske udgift til
undersøgelse og oprensning i forhold til de miljø-
og sundhedsmæssige gevinster eller behov ved
en oprensning.
De røde prikker viser de 130 store jordforureninger. Regionerne
er i gang med en indsats på de fleste af forureningerne. I de
grønne og blå områder er der fokus på drikkevand.
Regionernes
indsats på de
store jordfor-
ureningssa-
ger i 2012:
På 63 store jordforureninger omfattet af den ofentlige indsats har der været
følgende aktiviteter (på flere sager har der været flere aktiviteter, fx både under-
søgelse og oprensning):
• 9 undersøgelser
• 47 oprensninger (inklusive drift af tekniske anlæg)
• 15 overvågninger
• 4 sager er afsluttet, fordi der ikke er behov for yderligere indsats mod forure-
ningen
9 store jordforureninger, som ikke er omfattet af den ofentlige indsats, er ved at
blive undersøgt og renset op på grund af særlige miljøhensyn
26
Redegørelse om jordforurening 2012
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381904_0027.png
Regionernes økonomi på
jordforureningsområdet
I 2012 har regionerne anvendt 427 mio. kr. på ind-
satsen over for jordforurening. Det er syv mio. mere
end året før. De ekstra midler er brugt på oprensning
og IT, ledelse og planlægning. Mens der har været
et mindre forbrug på kortlægning og borgerettede
opgaver i forhold til forbruget i 2011.
I 2012 blev der anvendt tre mio. kr. mindre på bor-
gerrettede opgaver end i 2011. Det mindre forbrug
på borgerrettede opgaver, skyldes blandt andet, at
Oliebranchens Miljøpulje er ved at være færdig med
at undersøge og rense op på de gamle tankstatio-
ner, så regionerne i lighed med de tidligere år har
anvendt færre midler på behandling af disse sager.
Til kortlægning er der i 2012 brugt 16 mio. mindre
end i 2011. Det skyldes primært, at en region i 2011
prioriterede en ekstraordinær indsats for at få afslut-
tet den systematiske kortlægning af muligt forure-
nede grunde. Denne indsats er afsluttet i 2012. Og
regionen har nu tilbageført ressourcen til oprens-
ningsopgaven. Dette kan blandt andet ses på ud-
gifterne til oprensning som var 21 mio. større i 2012
end i 2011. Det større forbrug på oprensning i 2012
skyldes dog ikke alene tilbageførsel af ressourcer i
den ene region, men også, at der i andre regioner er
givet ekstra bevillinger til området.
Kortlægning: 99 mio. kr.
Kortlægningen er udgangspunktet for en priorite-
ring af oprensningerne, så de værste forureninger
renses op først.
31 mio. kr. er anvendt på at opspore og kortlægge
mulig jordforurening, mens 68 mio. kr. er anvendt
på de indledende undersøgelser og kortlægning af
konstateret forurening. Udgifter til undersøgelse af
258 boliggrunde på anmodning af grundejere og
nuancering af forureningens sundhedsrisiko på 408
boliggrunde er medregnet her.
Oprensning: 230 mio. kr.
76 mio. kr. er anvendt på videregående undersøgel-
ser, som går forud for en oprensning. Videregående
undersøgelser sikrer en efektiv oprensning, der er
målrettet mod den miljø- og sundhedsskadelige
forurening.
91 mio. kr. er anvendt på oprensningerne. Mens der
er anvendt 47 mio. kr. til efterfølgende drift af tekni-
ske anlæg og overvågning af forurening. En stor del
af udgifterne til drift af de tekniske oprensningsan-
læg går til el og afledning af vand til kloak.
16 mio. kr. er anvendt på udviklingsprojekter, som er
med til at efektivisere og målrette oprensningsind-
satsen.
Udgifter til regionernes administration af værditabs-
ordningen er talt med under oprensning. Regioner-
ne har anvendt 2,4 mio. kr. på den administrative del
af de 110 undersøgelser og 69 oprensninger, der er
gennemført under værditabsordningen i 2012.
Borgerrettede opgaver: 34 mio. kr.
2,5 mio. kr. er anvendt på regionernes godkendelser
af undersøgelser og oprensninger betalt af private
grundejere og bygherrer eller Oliebranchens Miljø-
pulje samt til udtalelser i forbindelse med byggeri og
ændret arealanvendelse.
5,4 mio. kr. er anvendt på besvarelse af henven-
delser, rådgivning og kommunikation. It-aktiviteter
opgjort under ”It, ledelse og planlægning” er
afgørende for at reducere udgifterne til besvarelse af
forespørgsler om jordforurening.
It, ledelse og planlægning: 64 mio. kr.
34 mio. kr. er anvendt på it og data. Dette dækker
udvikling og vedligeholdelse af it-systemer til
opbevaring, registrering og behandling af data samt
digitalisering af gamle analysedata. It-systemer
bruges bl.a. til at videregive oplysninger til borgerne
og til vurdering af risikoen fra de forurenede grunde.
Regionerne bidrager desuden til Danmarks Miljø-
portals arbejde med den landsdækkende jordforure-
ningsportal DKJord.
Redegørelse om jordforurening 2012
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381904_0028.png
6,7 mio. kr. er gået til Videncenter for Jordforurening,
som indsamler og videreformidler erfaringer.
Omkring 23,3 mio. kr. er gået til det juridiske arbejde
i regionerne, til ledelse og sekretariat, til administra-
tive systemer samt til den løbende prioritering af
opgaverne.
Regionernes forbrug i 2012 I alt 427 mio. kr.
15%
Kortlægning
23%
8%
Borgerrettede opgaver
Oprensning
IT, ledelse og planlægning
54%
Fordeling af regionernes samlede ressourceforbrug
i 2012 på fire hovedområder
Budget 2013
I 2013 har regionerne budgetteret med at anvende
knap 400 mio. kr. til jordforureningsområdet. Det er
27 mio. kr. mindre end i 2012.
Regionernes forbrug for 2013 i alt 398 mio. kr.
16%
Kortlægning
27%
9%
Borgerrettede opgaver
Oprensning
IT, ledelse og planlægning
48%
Fordeling af regionernes budget for 2013 fordelt på fire hovedområder
28
Redegørelse om jordforurening 2012
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381904_0029.png
Kommunernes indsats på
jordforureningsområdet
Forureneren betaler princippet
Hvis en grundejer eller en virksomhed er ansvarlig
for en forurening, skal kommunerne give ejeren (for-
ureneren) påbud om selv at betale for at undersøge
og oprense forureningen.
Tilladelse til byggeri og ændret anvendelse
Kommunerne giver tilladelse til bygge- og gravear-
bejde, samt ændret anvendelse på kortlagte, forure-
nede grunde efter paragraf 8 i jordforureningsloven.
Hvis grundejer fjerner forurening fra grunden
vurderer regionen, om kortlægningen efterfølgende
kan ophæves.
Flytning af jord
Når der skal flyttes jord væk fra en grund, der er
områdeklassificeret eller kortlagt, skal flytningen af
jorden anmeldes til kommunen som anviser jorden
til et modtageanlæg.
Bekendtgørelsen om jordflytning fastlægger, hvor
mange og hvilke analyser, der skal foretages af
jorden. Kommunerne sikrer dermed, at jord fra et
område med lettere forurenet eller forurenet jord
ikke flyttes til et forureningsfrit område.
Områdeklassificering
Kommunerne udpeger de områder, hvor der forven-
tes at være lettere forurenet jord som følge af spred-
ning af forurening til jorden fra almindelig aktivitet i
en byzone. Dette kaldes områdeklassificering.
Der er en lille sundhedsrisiko forbundet med lettere
forurenet jord. Den lille risiko kan nedsættes ved at
følge en række simple råd, fx at vaske hænder. Kom-
munerne rådgiver borgerne om, hvordan den lille
sundhedsrisiko kan minimeres.
På Danmarks Miljøportal har næsten alle kommu-
ner lagt information ud om områdeklassificerede
områder.
Kommunernes egne undersøgelser
og oprensninger
Kommunerne anvendte i 2011 omkring 5 mio. kr. på
egne undersøgelser og oprensninger af jordforure-
ning på kommunale institutioner og omkring 17 mio.
kr. på undersøgelser og oprensninger i forbindelse
med køb/salg af kommunale grunde og kommunale
byggeprojekter. 41 kommuner har i alt igangsat 87
undersøgelser og 56 oprensninger. Derudover blev
der anvendt knap 6 mio. kr. på frivillig håndtering af
jordforurening på andre områder. Disse tal stam-
mer fra en særlig undersøgelse, som Miljøstyrelsen
gennemførte i 2012 Der er ikke tal for 2012, men
Miljøstyrelsen forventer, at de ligger på et lignende
niveau.
Den ofentlige indsats
Kommunerne bidrager med oplysninger til regioner-
nes kortlægning.
Ligesom kommunerne skal fastlægge og revidere
indvindingsoplande til vandværkerne. Indvindings-
oplande bruges i regionernes prioritering af indsat-
sen på jordforureningsområdet.
Kommunerne
har i 2012
• Givet 372 tilladelser til byggeri og ændret arealanvendelse på forurenede
grunde
• Givet 101 påbud om undersøgelser eller oprensning af jordforurening
• Igangsat undersøgelser og oprensninger på egne kommunale institutioner
og i forbindelse med køb/salg og byggeprojekter på kommunale ejendomme
Redegørelse om jordforurening 2012
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381904_0030.png
Statens indsats
Foruden Miljøstyrelsens opgaver varetager staten to
opgaver i forhold til jordforurening:
• Værditabsordningen for boligejere og
• Forsvarets undersøgelser og oprensninger af
jordforurening.
Værditabsordning for boligejere
Værditabsordningen er en statsfinansieret ordning
for de boligejere, der uden at vide det har købt en
forurenet grund. På visse betingelser giver ordnin-
gen boligejerne ret til – for en mindre egenbetaling –
at få fremskyndet indsatsen mod forureningen uden
om den almindelige ofentlige indsats.
Indsatsen begynder normalt med en nærmere
undersøgelse af forureningen og afsluttes eventuelt
med en oprensning.
Den økonomiske del af ordningen står Økonomi-
styrelsen for. For tiden er der ingen ventetid på
en undersøgelse, men 10–13 års ventetid på en
oprensning.
Ud over at boligejere tilmeldt værditabsordnin-
gen får udsigt til en oprensning, opnår ejeren en
fuldstændig afklaring af, hvor udbredt forureningen
er på grunden. Er grunden på venteliste til at blive
renset op, er boligejeren typisk bedre stillet ved en
ejendomshandel, fordi tilsagnet om oprensning kan
gives videre til en ny ejer.
Det har tidligere været muligt for boligejere på
venteliste til en oprensning at få et statsgaranteret
afdragsfrit lån på favorable vilkår. Løbetiden på lånet
svarer til det antal år, grunden alternativt skulle have
ventet på en oprensning efter værditabsordningen,
dvs. indtil der er midler på værditabsordningens
bevilling til at indfri lånet. 21 boligejere har siden låne-
ordningens oprettelse benyttet sig af ordningen.
Forsvarets indsats på forurenede grunde
Forsvaret står selv for at kortlægge Forsvarets egne
grunde, hvor der kan være forurenet.
I forbindelse med salg, byggeri og anlægsarbejde
på grundene udfører Forsvaret typisk undersøgelser
og oprensning af forureningen, ligesom Forsvaret
overvåger forurening flere steder.
I 2012 har
værditabs-
ordningen
givet 61 mio.
kr. til:
• 79 undersøgelser og
• 32 oprensninger af jordforurening
• Regionerne har anvendt omkring 2,4 mio. kr. på administration af opgaven
I 2012 har
Forsvaret an-
vendt 37 mio.
kr. på:
Miljøhistoriske redegørelser for 12 grunde
Undersøgelser af 32 grunde
Oprensning og monitering af forurening på 14 grunde
Miljørelaterede opgaver på Grønland og Færøerne
30
Redegørelse om jordforurening 2012
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381904_0031.png
Undersøgelser og oprensnin-
ger betalt af private grundeje-
re og bygherrer
Mange private grundejere og virksomheder, der
har en forurenet grund, vælger selv at betale for en
undersøgelse og oprensning af forureningen.
Grundejeren kan have interesse i at rense op, hvis
grunden dermed undgår at blive kortlagt eller får
ophævet kortlægningen. Virksomheder kan være
interesserede i at udvikle og udnytte et område med
forurenet jord.
En sådan frivillig undersøgelse og oprensning kan
gøre det muligt for grundejer eller virksomhed at få
tilladelse fra kommunen til at ændre anvendelsen af
grunden.
Undersøgelser og oprensninger udført af private
grundejere og bygherrer retter sig ikke nødvendig-
vis mod forurening, der er miljø- eller sundhedsska-
delig og omfattet af den ofentlige indsats.
Regionerne behandler de undersøgelser og oprens-
ninger, som udføres af private, så der ikke efterlades
forurening, der er miljø- eller sundhedsskadelig.
Miljøstyrelsen skønner, at private grundejere og
bygherrer anvender mellem 100 og 350 mio. kr. om
året på at undersøge og rense op.
Oliebranchens Miljøpulje
Oliebranchen er et godt eksempel på, at en branche
frivilligt undersøger og oprenser forurening fra
fortidens syndere og hermed gør en stor indsats for
miljøet.
Oliebranchens Miljøpulje er den største frivillige
oprenser af forurening i Danmark. Oliebranchens
Miljøpulje blev stiftet af benzinselskaberne i Dan-
mark i 1992 og står for at undersøge og rense op på
grunde, hvor der tidligere har været salg af benzin.
Undersøgelserne og oprensningerne finansieres
ved, at benzinselskaberne årligt indbetaler et bidrag
pr. liter solgt benzin til Oliebranchens Miljøpulje.
Oliebranchens Miljøpulje har siden sin start håndte-
ret 10.000 gamle benzinsalgsanlæg.
Regionerne har sideløbende godkendt de under-
søgelser og oprensninger, som udføres af Oliebran-
chens Miljøpulje, for at sikre at der ikke efterlades
forurening, der er miljø eller sundhedsskadelig.
Ved udgangen af 2012 resterede 45 sager. Oliebran-
chens Miljøpulje forventer, at de resterende sager
kan afsluttes i 2015.
Oprensning af forurening fra villaolietanke
Oliebranchens Miljøpulje undersøger og oprenser
desuden forurening fra villaolietanke gennem
den særlige forsikringsordning for villaolietanke.
Kommunerne godkender de udførte oprensninger.
Regionerne vurderer, om der er efterladt forurening,
der skal kortlægges.
I 2012 har
private
grundejere:
• Igangsat 924 frivillige undersøgelser og oprensninger
• Regionerne har anvendt 13,4 mio. kr. på at behandle undersøgelser betalt af
private grundejere og bygherrer.
I 2012 har Oliebranchens
Miljøpulje arbejdet med:
• 45 undersøgelser og oprensninger af forurening på nedlagte servicestationer
• 55 nye og 139 igangværende undersøgelser og oprensninger af forurening fra
villaolietanke
• Regionerne har anvendt 2,6 mio. kr. på at behandle og godkende disse undersøgelser
og oprensninger
Redegørelse om jordforurening 2012
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381904_0032.png