Kære Minister og forligskreds for vandsektoren
Jeg er nyvalgt forbrugerrepræsentant i HOFORs vand og spildevandsselskaber med 23 % af de afgivne
stemmer. Jeg indtræder i bestyrelsen i slutningen af maj måned og er i fuld gang med at sætte mig ind i
området. Jeg har i den forbindelse læst Deloittes evaluering af vandsektoren, hvori jeg ser nogle meget
spændende perspektiver til forbedringer og også nogle kritisable afsnit.
For at starte med det positive: Det var meget spændende at læse om
6.6 Klimatilpasning som nyt
opgaveområde.
Jeg er selv valgt til bestyrelsen på baggrund af mit arbejde med Åbn Åen (ladegaardsaaen.dk), som er et
borgerdrevet forslag til en omprioritering af arealerne på Åboulevarden, så Hovedstadens historiske
Ladegårds Å bringes tilbage til overfladen, hvor den udover at være et rekreativt aktiv vil virke som
skybrudsafledning. Motortrafikken foreslås afviklet i en tunnel, der under de helt ekstraordinære skybrud
også kan bruges som vandreservoir.
Det er mit klare indtryk, efter at have indsamlet over 12.000 underskrifter for projektet, at smarte og grønne
løsninger på byernes klimaudfordringer mobiliserer og inspirerer borgerne til at deltage i udformningen af
fremtidens by.
Det er glædeligt, hvis der under reformen af vandsektoren vil være fokus på, at det skal være muligt for
forsyningen at deltage konstruktivt til smarte og grønne løsninger i byerne. Ifølge rapporten er det ikke en
reel mulighed i dag.
Deloitte-rapporten løber desværre helt af sporet i
7. Forbrugerforhold,
hvor Deloitte evaluerer
forbrugerrepræsentantordningen (inden den er kommet rigtigt i gang). Konklusionen er, at vi ikke kan
varetage forbrugernes interesser - som i rapporten udelukkende er at presse priserne i bund - da det vil
stride mod selskabets interesser!
Jeg kan for mit eget vedkommende blankt afvise idéen om, at jeg kun har en rent økonomisk interesse i at
spare en krone her og der. For mig er det langt vigtigere, at der også til de næste generationer er rent
drikkevand i hanen. Og det er heldigvis også HOFORs mål, har jeg indtryk af.
Derfor er det også så beskæmmende, at man i fagpressen kan læse om, at de selskaber, der har været
tidligst ude og lave skovrejsning for at beskytte det rene grundvand ikke kan få lov at indregne det som
miljøbeskyttelse og følgelig bliver pålagt nedskæringer, mens de selskaber, der halter bagefter, får anerkendt
det samme arbejde som miljøbeskyttelse (Horten
Ret & Indsigt,
2011/4).
Det kan ikke være meningen, at nutidens forbrugere skal have en effektiviseringsgevinst, der ender med at
koste fremtidens generationer muligheden for rent vand i hanen.
Eftersom Deloitte i rapporten tydeligvis ikke har interviewet forbrugerrepræsentanter, har jeg startet en
LinkedIn gruppe for forbrugerrepræsentanter, der kan give input til det kommende reformarbejde, hvis
Ministeren og forligskredsen ønsker det.
Venlig hilsen
Anders Jensen, Nørrebro, 12. maj 2014