Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 386
Offentligt
1379314_0001.png
Det skal kunne betale sig at reducere CO2
Biobrændstof-notat: elbiler skal gøres privatøkonomisk
attraktive
i
.
Udarbejdet af Dan Belusa, marts 2014
Indhold
Side 2
Side 3
Side 4
Side 9
Sammendrag
Intro og betragtninger
Samfundsmæssige fordele ved elbiler
Privatøkonomisk sammenligning
mellem el- og benzinbiler
Side 12
Side 16
Side 18
Analyse af mulige tiltag der kan
forbedre elbilens TCO
Konsekvenser for statens provenu
Bilag
Ifølge Energiaftalen fra 2012 hæves den tvungne brug af biobrændstoffer fra nuværende 5,75 % til 10 %
medmindre der inden 2015 er fundet alternative måder at opfylde EU's forpligtelse om 10% VE i transport
1
.
En beslutning om næsten at fordoble biobrændstof forbruget vil ikke hjælpe klimaet og vil være dyrt for det
danske samfund. Et langt bedre alternativ er at opfylde EU’s VE-mål med elbiler der kører på vindstrøm.
Samfundsmæssigt er der enorme økonomiske og miljømæssige fordele i elektrificering af den private bilpark.
Denne løsning afhænger dog af private menneskers købsbeslutning. Den afhænger af at en stor andel ny-bils-
kunder vælger elbilen over en tilsvarende benzinbil. De eksisterende incitamenter har ikke formået at motivere
private ny-bils-købere til at vælge elbiler. Det skyldes blandt andet, at de nuværende afgiftsregler gør
benzinbiler billigere end tilsvarende elbiler.
I regeringsgrundslaget blev der lovet en omlægning af bilafgifterne. Den revision er i dag kun endnu mere
tiltrængt end da den blev lovet for tre år siden.
For at realisere de samfundsmæssige fordele bør det privatøkonomisk gøres udgiftsneutralt at vælge elbil frem
for ICE-bil. I dag hvor elbiler – både mht købspris og TCO (Total Cost of Ownership), er dyrere end tilsvarende
benzinbiler, er det kun en meget lille gruppe, der har købt elbil. Der blev således kun solgt 110 private elbiler i
2013. Elbiler kan opfylde kørselsbehovet for en langt større gruppe. Særligt blandt personer der har privat
parkering ved boligen og et dagligt kørselsbehov på 50-100km.
Ud fra en privatøkonomisk analyse af Total-cost-of-Ownership (TCO) for tilsvarende el og benzinbiler, vurderer
notatet en række tiltag efter om de formår at gøre elbilen økonomisk attraktiv for private ny-bils-kunder.
Sekundært vægter notatet tiltag der bidrager med at genoprette statens store og fortsat stigende provenutab,
der blev skabt af VK-regeringens omlægning af bilafgifterne i 2007.
Tiltagene der foreslås i dette notat er tænkt som en udvidelse af ”forurener betaler” princippet. Dvs et
forurener betaler princip, der ikke ”kun” straffer syndere, men også belønner de biltyper der miljø- og
samfundsmæssigt er bedst. Det skal kunne betale sig for den enkelte at reducere sin forurening. Konkret mht
udbredelsen af elbiler betyder det udvidede forurener betaler princip, at Total Cost of Ownership (TCO) af en
elbil skal være 20øre/km billigere end tilsvarende ICE bil.
1
http://www.ens.dk/sites/ens.dk/files/politik/dansk-klima-energipolitik/politiske-aftaler-paa-
energiomraadet/energiaftalen-22-marts-2012/Aftale_22-03-2012_FINAL_ren.doc.pdf
(s.7)
Side 1
Dan Belusa (marts 2014) ”Elbiler skal kunne betale sig”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1379314_0002.png
1. Sammendrag
Dette notat identificerer tre tiltag der samlet gør elbiler til et privatøkonomisk fornuftigt valg, og samtidigt
sparer staten penge:
1.
Dynamiske elafgifter og tariffer:
Dynamiske elafgifter, der bevarer den procentuelle prisforskel i elprisen
hen over døgnet, vil mindske Total Cost of Ownership (TCO) for elbiler med ca 2200kr/år.
Dynamiske afgifter vil desuden skabe incitament til fornuftig opladning, så opladning undgås når det øvrige
elforbrug er højt relativt til udbuddet.
2.
Registreringsafgift. Mål for energieffektivitet (EE) skal opdateres jvf bilernes teknologisk udvikling siden
2007.
For nuværende udregnes reg-afgift efter stærkt forældet mål for god brændstofseffektivitet
(16km/l). Resultatet er at der udbetales langt større effektivitets-rabatter til benzinbiler end der er
berettiget. Og at der i dag gives store EE-rabat til biler der ligger under gennemsnit i energieffektivitet. Ved
at lade skæringspunktet følge den teknologiske udvikling fjernes den uberettigede rabat til ICE-biler.
Dermed mindskes forskel i TCO mellem elbiler og ICE biler med ca 3300kr/år. Og samtidig tilskyndes der
fortsat til at vælge effektive biler.
3.
Grøn ejerafgift. Takster opdateres jvf bilernes teknologiske udvikling siden 2007.
Ejerafgiftens takster er,
ligesom reg-afgiften, udregnet efter værdier for energieffektivitet anno 2007. Nye benzinbiler kørte
dengang knap 16km/l. Alle biler der kørte over 20km/l blev belønnet med laveste sats for ejerafgift.
Bilernes teknologiske udvikling siden 2007 har betydet at nye biler i dag i gennemsnit kører over 21km/l.
Ved at opdatere ejerafgiftens takster jvf den teknologiske udvikling mindskes forskel i TCO mellem ICE-bil
og elbil med ca 1500kr/år
Disse tre tiltag vil tilsammen gøre det privatøkonomisk rationelt for de nybils-kunder, hvis kørselsbehov kan
opfyldes af elbil, at vælge en elbil frem for en ICE. Tiltagene bør af hensyn til VE-målet gennemføres hurtigt. Da
bilparken kun fornys med 6-8% om året.
Hurtig indfasning af elbiler (stor andel af ny-bilsd-salget) er også afgørende for at nå dette notats centrale
pointe (svarende til ønsket udtrykt i energiaftalen fra 2012), om at opfylde VE-direktivets krav om 10% VE i
transportsektoren i 2020 uden øget brug af afgrøde-baserede-biobrændstoffer.
Gennemførelse af tiltagene vil bidrage positivt til statens indtægter idet de delvist genopretter det store og
årligt stigende provenu tab, som bilafgiftsreformen i 2007 skabte. Et øget salg af elbiler vil mindske provenu fra
registreringsafgift (fordi elbiler er fritaget for registreringsafgift) og fra brændstofafgift (flere elbiler vil øge
provenu fra elafgift, men ikke tilstrækkeligt til at opveje provenutabet fra benzinafgiften). Til gengæld vil
opdatering af skæringspunkt for brændstofeffektivtet øge statens provenu fra både registreringsafgift og den
grønne ejerafgift. Og mindske statens og samfundets udgift til at subsidiere og indkøbe dyrt biobrændstof.
Selvom gennemsnittet for nye benzinbiler i 2013 lå over 21 km/l udbetaler staten fortsat effektivitetsrabatter
efter det forældede skæringspunkt fra 2007 på 16km/l. Forskel mellem lov og virkelighed betyder at staten i
gennemsnit giver hver benzinbil en uberettiget rabat på over 20.000kr.
Den reform af bilafgifterne, som regeringen lovede i 2011 er som bekendt udeblevet. For statskassen betyder
denne forsinkelse, at statskassen årligt mister et stort og stigende antal milliarder på at uddele uberettigede
effektivitets rabatter til benzinbiler. De uberettigede effektivitetsrabatter til nye benzinbiler er således
tredoblet fra 2011 til 2013. Alene reg-afgiftens andel af de uberettigede rabatter forventes at ville overstige
4,3 mia. kr i 2014.
For elbiler betyder de store uberettigede rabatter til benzinbiler, at private ny-bils-kunder fravælger elbilerne
til fordel for benzinbiler.
Side 2
Dan Belusa (marts 2014) ”Elbiler skal kunne betale sig”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1379314_0003.png
2. Intro og betragtninger
Det nytter ikke at vente indtil 2020 med at få elbilerne ud på vejene. Biler holder i gennemsnit i 17 år, så
bilparken udskiftes kun med 6-8% om året
2
. Hvis elbiler skal udgøre f.eks. 10 % af bilparken i 2020, skal
elbilerne udgøre mindst 20 % af ny-bilsalget de næste seks år. Det bør derfor straks tilskyndes, at de ny-
bils-kunder, som kan opfylde deres kørselsbehov med elbil, også køber en elbil.
Betragtninger om elbil som alternativ til ICE
Elbilen er pga dens kortere rækkevidde mindre attaktiv end ICE-bil. Denne ulempe er i dette notat
værdisat til 20øre/km. Antagelsen bag de 20øre er at en elbil-ejer må påregne ca 10 dage om året at
skulle leje en ICE-bil til langture. En ekstraomkostning på ca 10x350kr, som fordelt på et årligt
kørselsforbrug på 17000km svarer til, at elbilens TCO skal være minimum 20øre/km billigere end en
tilsvarende ICE-bil for at være et udgiftsneutralt alternativ for privat bilkøber (alternativt kan ”range
anxiety” overkommes til samme ca 20 øre/km med et abonnement til hurtig opladning (hos Clever
12*299kr = 3588kr/år). Tiltagene vurderes efter hvorvidt de formår at gøre elbilens TCO 20øre/km
billigere end tilsvarende ICE-bil.
En anden ulempe ved elbil er usikkerhed mht brugtvognspris. Elbiler har simplere konstruktion end ICE-
biler og bør derfor uden batteri være billigere at producere end tilsvarende ICE-biler. Det modsatte er pt
tilfældet (råpris på Clio (ICE) er 36% lavere end Zoe uden batteri; Auris råpris er 48% lavere end Leaf
uden batteri). Forventning om betydeligt fremtidigt prisfald på elbiler skaber usikkerhed om elbilers
brugtvognspris (samme effekt vil naturligvis ramme ICE bilers brugtvognspris). Derfor regnes den
privatøkonomiske TCO med total afskrivning af bilkøbet de første otte år (for både ICE og elbil).
Miljømæssigt og samfundsmæssigt regnes der dog med 17 år idet en bil købt i 2014, uanset om bilen
skifter ejer undervejs, forventes at være i drift indtil 2030.
Elbilers simplere konstruktion fører også til billigere reparation og dermed også til billigere forsikring.
Dog er der endnu for lille erfaring med reparation af elbiler til at medtage denne sandsynlige besparelse
i TCO beregning.
Bilparken består af ca 2,2 mio biler. Danske biler holder ca 17 år. At vedligeholde bilparken kræver derfor årlig
nyanskaffelse af 130.000 biler = 6%. De store og stigende afgiftrabatter til benzinbiler betyder at bilparken vokser.
Bilparken er de seneste år øget med ca 40.000 biler om året. Der er i de seneste år faktisk blevet købt 170.000
(2012) til 180.000 (2013) nye biler = 8%.
2
Side 3
Dan Belusa (marts 2014) ”Elbiler skal kunne betale sig”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1379314_0004.png
3. Samfundsmæssige fordele ved elbiler
Samfundsmæssigt batter 110 elbiler intet. For at synliggøre det store samfundsmæssige potentiale
omregnes til 200.000 stk elbiler i 2020 svarende til ca 1/6 af nybilssalget frem til 2020 eller ca 8% af 2020
vognparken.
CO2:
Elbiler vil umiddelbart mere end halvere CO2-udslippet ifht tilsvarende ICE-biler
3
. CO2 fordelen vil
stige i takt med udbygningen af vindstrøm. En gennemsnitslig ICE-bil købt i 2013 vil, når den ophugges i
2030 efter 17 år, samlet have udledt 42 ton CO2. Til sammenligning vil en El-bil købt i 2013 på samme 17
år udlede knap 8 ton CO2 (se bilag 1). En reduktion på 34 ton (80%) ifht benzin-bilen.
NB: forudsætning at elbilen oplades fornuftigt. Hvis elbilen derimod oplades under kogespidsen er CO2
udslippet per kWh væsentligt højere (f.eks. med korttidsmarginalbetragtning 850gCO2/kWh) så vil
elbilen kun opnå en reduktion på 6 ton, 14 % reduktion ifht benzin-bil).
Fossil energi:
Afkobling fra olieprisen. Med DK
Figur1: Forventet forløb, olie. Pastet fra:
nuværende forbrug af fossil olie vil DK efter 2020 igen
Danmarks olie- og gasproduktion 2011
blive et olie importerende land. Omkring 2/3 af
Danmarks samlede olieforbrug anvendes i vejtransport.
Jo flere elbiler, des mindre olieimport vil blive nødvendig.
Kapitalisering af investering i vind:
Udbygning af
vindenergi betyder at DK oftere end i dag vil opleve at
produktionen af vindstrøm vil overstige el-forbruget.
Allerede i 2011 blev 36% af vindstømmen solgt til
udlandet
4
. Det er langt mere fornuftigt at det danske
samfund efter at have investeret i vindmøllerne selv
nyttiggør den billige overskudsstrøm i den danske
transportsektor til erstatning for dyr benzin. Hver elbil vil
Ifølge officielle test opnår gennemsnitlig nykøbt dansk benzinbil 21km/l. I praksis er brændstoføkonomien 10-30%
lavere end testene
http://www.transportenvironment.org/publications/mind-gap-why-official-car-fuel-economy-
figures-don%E2%80%99t-match-reality
21km/l-bilen regnes derfor i dette notat som et faktisk forbrug på 19km/l.
CO2-udslippet fra dansk benzin regnes jvf VE-direktivet til 83,8gCO2/MJ svarende til 2800gCO2/l.
(NB: Der er ingen
tilsvarende etableret værdi for opstrømsudslippet for kul, gas og biomasse der bruges til brændsel baseret el.
Opstrømsudslip for el-brændslet er derfor ikke medregnet i denne sammenligning. Fejlen skønnes dog lille da
tiltagene netop sigter på at få elbiler opladt på billigste el, som oftest er vind og vand, og sjældent er
brændselsbaseret).
Benzinbilen med et faktisk brændstofforbrug på 19km/l har udslip på 2800gCO2/19km = 147gCO2/km. Elbil
6,8km/kWh har udslip på 420gCO2/6,8km = 62gCO2/km (58% reduktion ifht ICE). I dette notat er det nuværende
udslip per kWh konservativt sat til 420gCO2/kWh. Dette tal valgt på baggrund af ENS’s oplæg (s18) til elbil
konferencen på Christiansborg 5. sep 2013
http://www.ecocouncil.dk/en/udgivelser/events/2197-fakta-i-fokus-
elbilen-som-losning.
Til beregning af elbilers grønne regnskab i 2012 ville det være berettiget i stedet at anvende
340gCO2/kWh (som ville give 66% reduktion ifht ICE). Det faktiske udslip per solgt kWh var ifølge ENS nøgletal
340gCO2/kWh i 2012.
http://www.ens.dk/info/tal-kort/statistik-nogletal/nogletal/danske-nogletal
4
Lars Aagaard og Lars Bording, debat indlæg i Politiken 30. okt 2013
”Grøn omstilling er gået i sort”.
3
Side 4
Dan Belusa (marts 2014) ”Elbiler skal kunne betale sig”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1379314_0005.png
årligt afløse ca. 895 liter benzin
5
. Med den nuværende benzin-produktpris på 6 kr/l
6
vil 200.000 elbiler
spare DK samfund knap 1
mia. kr om året i
brændstof
7
.
NB: forudsætning at elbilen
oplades om natten når alm
elforbrug er lavt. Hvis
elbilen derimod oplades
under kogespidsen
erstattes benzinen primært
med kul-el mens den
overskydende vindstrøm
fortsat går til spilde.
Figur 2: Med eksisterende 20% vindstrøm overstiger strømproduktionen sjældent elforbruget.
Når det sker må møllerne ofte standses eller strømmen gives bort. Med fremtidens 50%
vindstrøm vil der meget oftere forekomme overskudsstrøm. Figur pastet fra EnerginetDK ppt
Energieffektivitet:
Ved at erstatte 200.000 ICE-biler med elbiler spares årligt 3,1-4,1PJ energi i
transportsektoren
8
.
Opfyldelse af VE-direktivet uden brug af arealbaserede biobrændstoffer:
Under VE-direktivet er DK forpligtet til at erstatte 10 % (ca 17PJ) af energien i transportsektoren (ca
170PJ) i 2020 med vedvarende energi
9
. Den danske Energiaftale fra 2012 vil derfor fordoble brugen af
biobrændstof fra nuværende 5,75 % til 10 %, medmindre der findes alternative måder at opfylde 10 %
målsætningen.
Biobrændstof er en både dum og dyr løsning. Allerede i dag bruges 50 % af Brasiliens sukkerrør, 40 % af
USA's majs og 65 % af EUs vegetabilske olie til at lave biobrændstoffer
10
. I Danmark bliver der primært
iblandet afgrødebaseret biodiesel. Det medvirker til at øge fødevarekriser og afskovning og dermed øget
CO2. Biobrændstof koster i gennemsnit 1,5 kr mere per liter end fossilt brændstof
11
.
Elbil der kører 17.000km/år og kører 6,8km/kWh bruger 2,5 MWh/år. Samme 17.000km med ICE-bil der kører 19
km/l kræver 895 liter benzin per år
6
http://www.eof.dk/Priser-og-Forbrug/Benzin
7
200.000 elbiler kræver ca 500GWt per år, som ved fornuftig opladning har råpris på 23øre/kWh (før afgifter). Dvs
de 200k elbiler kan tankers for 115 mio kr/år. De 500GWt erstatter 179 mio liter benzin, som ved produkt-råpris på
6kr/l, ville have kostet 1,07 mia kr. Altså en samfundsmæssig besparelse i råpris på 960 mio kr pr år.
8
200.000 2013-EV*17år*2,5MWh*3,6GJ/MWh = 30PJ (=1,8PJ per år)
200.000 2013-ICE*17*895 liter*32,9GJ/m3 = 100PJ (=5,9 PJ per år)
- Fremtidige nye benzinbiler må i 2020 i gennemsnit udlede 95gCO/km (officielt 25,2 km/l, faktisk ca 22,7 km/l)
Det giver: 200.000 2020-ICE *17*(17000/22,7 km/l)*32,9 = 83,8 PJ (=4,9 PJ per år)
9
VE skal jvf VE-dir art 3(4a) udgøre 10% af 2020 energiforbruget til vej og bane transport. I 2012 blev der brugt
160PJ. Stigning med 10PJ fra 160PJ i 2012 til 170PJ i 2020 er et gæt.
10
OECD-FAO Agricultural Outlook 2012,(s.88)
11
http://www.eof.dk/Priser-og-Forbrug/Biobrandstoffer.aspx
5
Side 5
Dan Belusa (marts 2014) ”Elbiler skal kunne betale sig”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1379314_0006.png
Med 200.000 elbiler vil det jvf EUs regler
12
(næsten) være muligt for DK at opfylde VE-direktivet uden
brug af afgrødebaserede biobrændstoffer:
I 2020 står vedvarende energi for 70% af Danmarks el-produktion. 200.000 elbiler vil derfor kunne
bidrage til VE-målet med
6,3PJ VE
13
. Meget interessant!
Affaldsbaseret biobrændstof (biogas og 2. generation) skal udgøre 2% af transportsektorens
energiforbrug. Dvs at der efter multiplier skal bruges
3,4PJ VE.
Eldrift af togtransport. For nuværende (2011) udgør eldrift 1,43PJ, ca 30% af togtransportens
energiforbrug. Med 70% VE-el i 2020 og EUs multiplier regnes det som
2,5PJ VE
14
.
Et centralt element i Togfonden er elektrificering af alle hovedbanestrækninger. Resultatet vil være
at næsten alt togenes godstransport og en meget stor andel af persontransporten vil omgå til el-
drift. Hvis resultatet er 70% elektrificering af togdriften i 2020 Vil det bidrage med
5,8PJ VE
15
.
Samlet kan elbiler, affaldsbaseret biobrændsstof og el-tog med 15,5PJ VE stort set opfylde Danmarks
forpligtelse under VE-direktivet (10% , ca = 17PJ).
16
200.000 elbiler vil bidrage til opfyldelse af VE-direktivet med 6,3 PJ. Uden 200.000 elbiler er alternativet
6,3 PJ afgrøde baseret biobrændstof. Det vil kræve indkøb af 191 mio liter biodiesel hvert år. Biodiesel
koster i gennemsnit 1,5 kr mere per liter end fossil diesel
17
. Dvs en løbende årlig samfundsmæssig
ekstraomkostning på 286 mio. kr ifht fossil benzin. Heraf vil statskassen årligt bidrage med 104 mio. kr.
pga. biobrændstoffernes fortsatte fritagelse fra CO2-afgift
18
. På de 17 år de 200.000 elbiler er i drift vil
elbilerne således spare staten 1,8 mia kr i statstøtte til biobrændstoffer, og spare det danske samfund
en ekstraomkostning på 4,9 mia til indkøb af biobrændstof ifht fossil benzin.
Det mest anvendte biobrændstof i DK er biodiesel baseret på rapsolie
19
, som samlet set har større CO2
udslip end fossil diesel
20
. CO2-udslippet fra 6,3PJ rapsdiesel er 674.000 ton CO2. 6,3PJ fossil benzin
EUs beregningsregler er fortsat under forhandling. De multipliers der anvendes her stammer fra det forkastede
kompromis 7480/6/13, REV 6, dateret 2. oktober 2013. Kravet om minimum 2% affaldsbaseret biobrændstof der
regnes med her, bliver ifølge samme kompromistekst muligvis reduceret til 1% krav.
13
Udregnes som 2,5MWh/år*200000 elbiler*0,7VE*3,6GJ/MWh/1000(TJ)/1000(PJ)= 1,26PJ *multiplier 5 = 6,3 PJ
VE.
14
Udregnes som 1,43PJ*0,7VE=1PJ*multiplier2�½=2,5 PJ VE
15
Udregnes som 4,80PJ*0,7el*0,7VE=2,35PJ*multiplier 2�½ = 5,8 PJ VE.
16
Til sammenligning. Til det nuværende 5,75% iblandingskrav bruges der ca 10,2PJ biobrændstof (mest uden
multipliers) I det lys vil 1,5-2PJ være en betydelig reduktion (80%) i brugen af afgrødebaseret biobrændstof i
forhold til i dag. De 1�½-2PJ der mangler kan muligvis hentes ved ar reducere transportens samlede energiforbrug i
2020 fra 170PJ til 155PJ. Udskiftning af 200.000 ICE med elbiler vil i sig selv reducere transportsektorens
energiforbrug med 4PJ (se punkt herover om energieffektivitet). Togfondens initiativer kan forventes at bidrage
både til lavere energiforbrug per km i togtransporten (pga elektrificering) og til modal skifte fra vej til bane (i kraft
af reducceret rejsetid). Modsat hvis togdriften ikke opnår en øget andel af det samlede transportarbejdeer er
effekten af elektrificering, at det samlede energiforbrug til togdrift reduceres. I så fald vil der komme til at mangle
mere VE-energi ifht at opfylde VE-direktivets 10 % mål.
17
http://www.eof.dk/Priser-og-Forbrug/Biobrandstoffer.aspx
18
Om statsstøtten til biobrændstoffer:
www.greenpeace.org/denmark/Global/denmark/Klima/2013/Documents/Notat_biodiesel_CO2_kr_afgiftfritagelse.pdf
19
For rapsdieselens direkte udslip anvendes standardværdien (52gCO2/MJ) fra VE-direktivet, annex V, tabel D. For
forskydningseffekten (ILUC) anvendes ILUC faktoren (55gCO2/MJ) fra Annex V i Kommissionens forslag 17. okt
2012. Samlet 107gCO2/MJ rapsdiesel.
12
Side 6
Dan Belusa (marts 2014) ”Elbiler skal kunne betale sig”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1379314_0007.png
udleder 528.000 ton CO2. 6,3 PJ benzin eller biobrændstof leverer drivkraft til 3,6 mia. km kørsel hvis
brugt på ICE-biler med 19km/l. Tilsvarende 3,6 mia km kan leveres med elbil (6,8 km/kWh) med blot
1,9PJ. CO2-udspil fra 1,9 PJ strøm i 2020 er knap 95.000 ton CO2
21
(en 86% reduktion ifht biodiesel; 82%
reduktion ifht fossil).
Hensigtsmæssig opladning.
En forudsætning for at realisere de fleste af disse samfundsmæssige fordele er at elbilerne oplades på
rette tidspunkt af døgnet. Det vil sige at det skal undgås at elbilejere sætter deres bil til opladning straks
Figur 3: Uhensigtsmæssig opladning midt i kogespids
Figur 4: Fornuftig opladning (figurer fra EnerginetDK ppt)
de kommer hjem fra arbejde hvor det almindelige elforbrug er højst (vist med rødt areal i figur 3).
Elbilerne bør oplades når den øvrige efterspørgsel på strøm er lav (grønne areal i figur4) relativt til
produktionen af el. For at opnå dette er den vigtigste forudsætning et stærkt prissignal. Derfor bør både
statens og netselskabernes afgifter (tariffer) omlægges til dynamiske afgifter der følger elprisen (figur 6).
Nuværende private
22
og offentlige el-afgifter er regressive. Selv når timebetaling bliver mulig, vil
elkunden kun opleve 8-9% prisforskel ved at udsætte opladning af elbil til natten (se figur 5). Under det
nuværende afgiftssystem med faste afgifter pr kWh uanset forbrugstidspunktet belægges natstrøm med
op til 630% afgifter (netselskaber og offentlige uden moms), mens el forbrugt under kogespidsen, når
efterspørgslen på el er størst, kun belægges med ca 360 % afgifter. Resultatet er et regressivt
afgiftssystem, der tilskynder opladning af elbiler på de forkerte tidspunkter. I dette notat anvendes en
model for udgifts- og provenu-neutralt dynamisk afgiftsystem (figur 6). Modellen skaber samme
20
I disse beregninger sættes CO2-udslippet fra den fossile diesel der anvendes i Danmark til 83,8gCO2/MJ. Hverken
Energistyrelsen eller DCE har tal for det samlede CO2 udslip per MJ for den diesel der anvendes i DK. I EU opereres
med to forskellige tal. I Brændstofkvalitetsdirektivet anvendes 83,8gCO2/MJ. I en senere vurdering er EU
gennemsnittet sat noget højere til 88,3gCO2/MJ. Den fossile diesel der anvendes i Danmark kommer primært fra
danske og norske oliefelter med lav flaring og energiforbrug. Også de danske raffinaderier vurderes til at ligge
væsentligt bedre end EU gennemsnittet. Olieindustriens brancheorganisation, Energi og Olie Forum, vurderer som
tommelfingerregel at opstrømsudslippet på EU plan udgør ca 15% af det samlede CO2-udslip. Mens
opstrømsudslippet for dansk diesel er ca 10% af det samlede udslip. Ifølge denne tommelfingerregel vil den danske
fossil diesel ligge på ca 82,2gCO2/MJ når hele udslippet fra produktion og anvendelse medregnes. Den lavere EU
værdi fra brændstofkvalitetsdirektivet på 83,8 gCO2/MJ er altså den af de to EU værdier der er mest relevant for
danske forhold.
21
1,9 PJ strøm = 500GWh, som i 2020 giver CO2-udslip på 93.500 tons CO2. Baseret på fremskrivning om at CO2-
udslip i 2020 er 187gCO2/kWh.
http://www.ens.dk/info/tal-kort/fremskrivninger-analyser-
modeller/fremskrivninger
22
Med private afgifter menes primært netselskabernes tariffer for brug af lokalt og overliggende el-net. PSO-
afgiften regnes som en offentlig afgift.
Side 7
Dan Belusa (marts 2014) ”Elbiler skal kunne betale sig”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1379314_0008.png
provenu til stat og virksomheder
23
. I modellen udgør private tariffer og offentlige afgifter samlet ca 470
% oveni elprisen (uden moms). Men til forskel fra de nuværende kWh-baserede afgifter og tariffer, vil
den procentuelle afgift betyde, at det reelle prisforhold mellem dyr og billig strøm bevares i
forbrugerprisen efter afgifter. Dvs at hvis der i selve elprisen er 75 % prisstigning fra midt om natten til
kogespids så vil forbrugeren også opleve 75% prisforskel.
300,0
250,00
200,00
150,00
100,00
50,00
0,00
1 3 5 7 9 11 13 15 17 19 21 23
250,0
200,0
150,0
100,0
50,0
0,0
1 3 5 7 9 11131517192123
Moms
afgifter (inkl PSO)
netselskab
Leverandør
el omkost
Figur5: Nuværende regressive afgifter fastsat som ører per
kWh uanset hvornår på døgnet strømmen bruges. Prisudsving
og prissignal udviskes. Ringe besparelse ved at udskyde
opladning til efter kogespidsen.
Figur 6: Eksempel på dynamiske elafgifter. Både offentlige og
netselskabernes afgifter varierer med elprisen. Begge parter får
stadig samme provennue, men prisvariationen skaber klart
incitament til at udskyde opladning til natten.
Dynamiske afgifter (figur 6), som følger udsving i elprisen hen over døgnet skaber incitament til at
oplade hensigtsmæssigt, da kogespidsstrøm koster over 70 % mere end at oplade elbilen med
natstrøm
24
. Omlægning til dynamiske elafgifter er derfor et grundlæggende tiltag med to funktioner.
Dels vil det være med til at gøre det billigere at have elbil. Og dels er dynamiske el-afgifter nødvendige
for at sikre at de elbiler danskerne anskaffer, bliver opladt fornuftigt. Endelig er dynamiske elafgifter et
tiltag der passer godt med det udvidede forurener betaler princip, idet det er et tiltag, der forbedrer
økonomien i elbiler uden at påføre benzinbilen straf (omkostninger). Dynamiske elpriser vil desuden
Netselskabernes nettariffer er i denne beregningsmodel for dynamiske afgifter udregnet som en værdiafgift.
Altså at tarifferne ligesom de offentlige afgifter varierer med elprisen. Det er en forsimpling. Dynamiske tariffer bør
variere med net-belatningen ikke med el-prisen. I gennemsnit er der dog pænt sammenfald mellem lav elpris og
lavt forbrug (se figur 7, bilag 1). Men med vindkraft vil der også jævnligt forekomme lave priser under kogespidsen
hvor el-forbruget og net-belastningen er højst (se figur 7 i bilag 1).
24
Figur 6 baseret på provenu neutral omlægning til dynamiske afgifter (værdiafgift), der følger døgnvariationer i
elprisen (yderligere beskrivelse i notatets bilag 1). For at undgå variationer i elprisen fra år til år. Udregnes afgifter
og tariffer ikke blot som 470%, men som x øre*%ændring i forhold til elprisen kl 07.
Leverandør: uændret, abonnement 10kr/md + elsalg
Netselskab: abonnement 29kr/md + 38øre*%ændring i elpris fra kl 07
Offentlige afgifter og PSO: 104 øre*%ændring i elpris fra kl 07
Moms: uændret 25% på det hele.
Det fastsatte kl 07 afgiftsbeløb variererer med elprisen. Når elprisen stiger 14% fra fx 28 øre kl 07 til 32 øre kl 09
stiger private og offentlige afgifter tilsvarende 14 % til hhv 43 øre og 119 øre. Der tillægges alm moms.
Da modellen sigter på at netselskaber og stat får samme provenue som med det nuværende regressive
afgiftsmodel (hvor afgifter udregnes per kWh uanset hvornår på døgnet strømmen bruges), sikres det også at alle
de husholdninger der ikke ænder el-forbrugs-adfærd i forhold til den normale forbrugskurve for husholdninger
heller ikke oplever ændringer i el-omkostninger i forhold til deres nuværende elregning.
23
Side 8
Dan Belusa (marts 2014) ”Elbiler skal kunne betale sig”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1379314_0009.png
have mange andre positive følger, som f.eks. at stimulere udvikling af smart-grid applikationer og at
skabe en mere reel konkurrencesituation på elmarkedet.
Dynamiske el-afgifter bedre end ingen el-afgifter
For at forbedre elbil-økonomien vedtog folketinget
25
i dec 2012, at fritage virksomheder for elafgift for
el brugt til opladning af elbiler. Fritagelsen gælder til udgangen af 2015. Afgiftsfritagelsen (værdi ca 90,5
øre/kWh) er dog begrænset til kun at omfatte virksomheder der leverer el til elbiler (f.eks. operatører af
ladestandere). Private elbil-ejere er derimod ikke fritaget for elafgift og betaler fortsat ca 240øre/kWh
uanset hvornår på døgnet de oplader.
Løsningen bør ikke være at udvide denne el-afgift-fritagelse til også at dække private elbil-ejere.
Afgiftsfritagelse vil blot tilskynde uhensigtsmæssig opladning under kogespidsen. Løsningen for private
elbil-ejere bør i stedet være dynamiske afgifter. Så vil døgnvariationen i markedsprisen for el (figur 6)
skabe det økonomiske incitament (af tilsvarende værdi som den afgiftsfritagelse der gives til
virksomhederne) til at oplade om natten og andre tidspunkter hvor den almindelige efterspørgsel på el
er lille ifht udbuddet.
*
4. Nuværende privatøkonomisk sammenligning mellem el- og benzinbil
ICE-bilerne i eksemplet er udvalgt blandt forholdsvist energieffektive biler der i dimensioner og
udseende ligner eksemplets tre elbiler. Dvs (Zoe vs Clio), (IMiEV vs 107/Clio) og (Leaf vs Auris). For begge
bil typer regnes med gennemsnit alder ved ophug knap 17 år. Privat købsbeslutning højst baseret på 8
års ejerskab. Priser er bilselskabernes listepriser okt/nov 2013.
Forudsætninger/variable/antagelser
Km per år
Benzinpris
KWh-pris
KgCO2 pr liter benzin
(83,8gCO2/MJ)
KgCO2 per kWh (2012)
25
17000
12,5
2,4
2,8
0,42
1kWh =
1 liter benzin =
19km/l =
(officielt 21km/l)
6,8km/kWh =
3,6 MJ
32,85 MJ
0,578 km/MJ
1,889 km/MJ
1GJ=
1GJ=
278 kWh
30
l benzin
= 2,08 km/kWh
= 62,05 km/l
Se §21 i: http://www.ft.dk/RIpdf/samling/20121/lovforslag/L52/20121_L52_som_vedtaget.pdf
Side 9
Dan Belusa (marts 2014) ”Elbiler skal kunne betale sig”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1379314_0010.png
KØBSPRIS
Råpris (beregnet fra salgspris)
Moms
Rabat sikkerhedsudstyr
(ABS,ESP,Puder, NCAP, børnestol)
Afgiftspligtigt beløb
Registreringsafgift u. 79k 105%
Registreringsafgift o. 79k 180%
Rabat brændstofseffektivitet
Rabat selealarm
Salgspris (listepriser per okt 2013)
Ladestander hjemme
F-EV
26
Peug107
1,0 68hk
5D
Renault
Zoe Life
u.batteri
Renault
Clio Energy
TCe 90
Mitsubishi
IMiEV 5D
Nissan Leaf
Visia m.Bat
Nissan Leaf
Visia u.Bat
Toyota Auris
T1 benzin
1.3 VVT-i
100000
25000
0
0
0
0
0
0
125.000
10.000
56000
14000
11370
58.630
61.562
0
29.200
200
102.362
129120
32280
0
0
0
0
0
0
161.400
10.000
82400
20600
14370
88.630
82950
17334
29.200
600
173.484
167996
41999
0
0
0
0
0
0
209.995
10.000
202952
50738
0
0
0
0
0
0
253690
10.000
167752
41938
0
0
0
0
0
0
209690
10.000
87200
21800
14370
94630
82950
28134
24800
600
194684
194.684
Lånebeløb
135.000 102.362 171.400 173.484 219.995
263.690
219.690
Som det fremgår har ICE bilerne umiddelbart lavere købspris (F-EV vs 107), (Zoe vs Clio), (IMiEV vs 107/Clio) og (Leaf vs Auris).
Toyota Auris,
benzin (l:4,28,
b:1,76, h:1,46, wheelbase:2,6)
Nissan Leaf,
el (l:4,45,
b:1,77, Højde: 1,55, wheelbase:2,7m)
Peug107 1,0 68hk 5D,
benzin (l:3,43, b:1,63, h:1,47, akselafstand:2,34)
Zoe,el
(l:4,08, b:1,73, h:1,56, akselafstand: 2,59)
Clio Energy TCe 90,
benzin
(l:
4,06, b:1,73, h: 1,45, akselafstand:2,59)
IMiEV,
el (l:3,48, b: 1,48, h:1,61, akselafst:2,55)
26
”F-EV” er en fantasi elbil. F-EV er sammensat af en batteripris (beregnet som forskel i Nissan Leaf med og uden batteri, (44.000kr) og pris for lille bil (taget
fra råpris på Peugeut 107, 56.000kr). F-EV er således et regneeksempel på cost of ownership på lille prisbillig el-bil.
Side 10
Dan Belusa (marts 2014) ”Elbiler skal kunne betale sig”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1379314_0011.png
TOTAL COST OF OWNERSHIP
Pris ved køb inkl ladestander
Brændstoføkonomi,
km/liter (km/kWh) officielt
km/l faktisk (spritmonitor.de)
Antal brugsår
Variable udgifter
1. Brændstof, kr. pr. År
2. Dæk, kr. pr. År
3. Vedligehold
(1+2+3) kr. pr. år
(1+2+3) kr. pr. km
Faste udgifter
4. Forsikring, kr. pr. År
5. Ejerafgift, kr. pr. År
6. Batterileje per år
7. Vask, parkering m.v., kr. pr. år
(4+5+6+7), kr. pr. år
(4+5+6+7) kr. pr. km
Kapitalomkostninger
8. Værditab renter jvf DiBa.dk
(7%, 8 år)
(8) kr. pr. km
Samlede udgifter
TCO I alt, kr. pr. år
TCO I alt, kr. pr. km
F-EV
135.000
6,8
6,8
8
6.000
2.800
7.500
16.300
0,96
9025
0
0
3600
12625
0,74
107
102.362
23,3
21,0
8
10.119
2.800
7.500
20.419
1,20
9025
580
0
3600
13205
0,78
Zoe
171.400
6,85
6,1
8
6.667
3000
8000
17.667
1,04
9405
0
11.448
3600
24.453
1,44
Clio
173.484
23,3
16,9
8
12.574
3000
8000
23.574
1,39
9405
580
0
3600
13.585
0,80
IMiEV
219.995
8
7,5
8
5.440
3500
8500
17.440
1,03
9958
0
0
3600
13.558
0,80
Leaf m.Bat
263.690
6,8
6,8
8
6.000
3500
8500
18.000
1,06
10300
0
0
3600
13.900
0,82
Leaf u.Bat
219.690
6,8
6,8
8
6.000
3500
8500
18.000
1,06
9958
0
10.428
3600
23.986
1,41
Auris
194.684
22,2
15,2
8
13.980
3500
8500
25.980
1,53
9958
580
0
3600
14.138
0,83
23.256
1,37
FEV
52.181
3,07
17.856
1,05
107
51.480
3,03
29376
1,73
Zoe
71.496
4,21
29724
1,75
Clio
66.883
3,93
37572
2,21
IMiEV
68.570
4,03
44868
2,64
Leaf m.Bat
76.768
4,52
37524
2,21
Leaf u.Bat
79.510
4,68
33300
1,96
Auris
73.418
4,32
Baseret på FDM
http://www.fdm.dk/biloekonomi/bilbudget
; Financiering beregnet vha
https://www.diba.dk/bil/?id=785
Som det fremgår er ICE-bilerne også på total cost of ownership billigere end de tilsvarende elbiler
Side 11
Dan Belusa (marts 2014) ”Elbiler skal kunne betale sig”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1379314_0012.png
5. Mulige tiltag
Med det udvidede forurener betaler princip er det hensigten at sikre at den bil-løsning der er bedst for samfundet (elbilen) også
privatøkonomisk er et udgiftsneutralt alternativ. Pga elbilens kortere rækkevidde antages det at elbilen skal være ca 20øre/km billigere end
tilsvarende ICE bil før elbilen kan betragtes som udgiftsneutralt alternativ til ICE-bilen (se notatets side 2-3).
Elbiler er allerede fritaget for registreringsafgift frem til 2015. Mens yderligere tiltag er nødvendige for at forbedre elbilens TCO i forhold til ICE
og dermed øge elbilens andel af nybilssalget, er der også fokus på at anvise tiltag der samlet set ikke udgør omkostning for statskassen.
IMiEV
Leaf m.Bat Leaf u.Bat Auris
Besparelse pr år (2,4-1,5kr/kWh)
2250
2500
2040
2250
2250
Besparelse pr km
0,13
0,00
0,15
0,00
0,12
0,13
0,13
0,00
ny kr pr km
2,94
3,03
4,06
3,93
3,91
4,38
4,54
4,32
Dynamiske elafgifter (baseret på model i bilag 2) bringer elbilen tættere på ICE bilens TCO, men er ikke i sig selv tilstrækkeligt.
DYNAMISKE ELAFGIFTER
FEV
107
Zoe
Clio
ÆNDRING AF REG-AFGIFTS
SKÆRINGSPUNKT FRA
16KM/L TIL 21 KM/L
Mistet rabat 21km/l
skæringspunkt
Ny salgspris
Øget renteudgift pr år
ny kr/km
FEV
107
20.000
122.362
3.300
3,22
Zoe
Clio
20.000
193.484
3.372
4,13
IMiEV
Leaf m.Bat
Leaf u.Bat
Auris
20.000
214.684
3.384
4,52
3,07
4,21
4,03
4,52
4,68
ny kr/km m dynamiske elafgift
2,94
3,22
4,06
4,13
3,91
4,38
4,54
4,52
Som det fremgår mindsker dette tiltag forskellen mellem elbil TCO og tilsvarende ICE-bil. I kombination med dynamiske elafgifter giver opdateret
skæringspunkt næsten elbiler den fornødne 20øre/km fordel relativt til ICE.
Rationale: Registreringsafgiftens 16km/l skæringspunkt er et stærkt forældet gennemsnit fra 2007. Registreringsafgiften belønner
energieffektive biler ved at give rabat og straf til biler baseret på om de ifølge officielle test ligger bedre eller værre end et fastsat skæringspunkt
på 16km/l. Biler der kører over 16km/l belønnes med 4000kr rabat for hver km over 16km/l. Biler der kører under 16km/l straffes med 1000kr
ekstra afgift for hver km de kører kortere end 16 km/l.
Side 12
Dan Belusa (marts 2014) ”Elbiler skal kunne betale sig”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1379314_0013.png
I 2007 var 16 km/l lidt bedre end gennemsnittet for en ny benzinbil. I dag har stort set alle (93%) nykøbte benzinbiler bedre brændstoføkonomi
end 16km/l. Langt de fleste (72%) nykøbte benzin biler kører længere end 20 km/l. Det reelle gennemsnit for nye benzin biler er på over 21km/l.
For at tilskynde fortsat energieffektivitet i bilsalget, og for at undgå gentagelse af forældelsesproblemet, bør registreringsafgiftens ny
skæringspunkt ikke fastsættes som fast værdi på 21km/l. Skæringspunkt bør kontinuerligt justeres, så det altid er det reelle gennemsnit for nye
biler købt foregående 12 måneder. Den løsning sikrer også statens provenu uanset hvor effektive biler bliver i fremtiden.
Opdatering af skæringspunktet vil forbedre statens økonomi, idet energi-effektivitetes-rabatten, derefter kun vil blive tildelt den halvdel af de
nye biler der rent faktisk har en energieffektivitet der ligger over gennemsnittet.
ÆNDRE REG-AFGIFTS STRAF/BONUS
FRA 1000/4000 TIL 2000/2000
mistet rabat hvis bonus/straf er
2000kr/2000kr
Ny salgspris
Øget renteudgift pr år
Ny kr/km
FEV
107
14600
116.962
2424
3,17
Zoe
Clio
14600
188.084
2472
4,08
IMiEV
Leaf m.Bat
Leaf u.Bat
Auris
12400
207.084
2100
4,44
3,07
4,21
4,03
4,52
4,68
Ny kr/km m elafgift
2,94
3,17
4,06
4,08
3,91
4,38
4,54
4,44
Som det fremgår kan dette tiltag ikke alene skabe den tilstrækkelige (20øre/km) fordel for elbiler. Med omlægning til dynamiske elafgifter ser
det lidt bedre ud med en fordel til Leaf og FEV.
Både ændre skæringspunkt
(21km/l) og bonus/straf
(2000kr/2000kr)
Mistet rabat (21km/l og
2000/2000)
Nyt lånebeløb
øget årlig renteudgift
ny kr pr km
3,07
FEV
107
24.600
126.962
4068
3,27
Zoe
Clio
24.600
198.084
4164
4,21
4,18
IMiEV
Leaf m.Bat
Leaf u.Bat Auris
22.400
217.084
3792
4,03
4,52
4,68
4,54
Ny kr/km m. dynamisk elafgift
2,94
3,27
4,06
4,18
3,91
4,38
4,54
4,54
Der ville næsten kunne opnås tilstrækkeligt (20øre/km) fordel til elbiler ved at ændre skæringspunkt + ændre straf/bonus + omlæg til dynamiske
elafgifter.
Side 13
Dan Belusa (marts 2014) ”Elbiler skal kunne betale sig”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1379314_0014.png
Rationale: Udover at skæringspunktet på 16km/l er forældet er der indbygget en stor skævhed i at energieffektivitet belønnes med fire gange så
meget bonus som der gives straf for dårlig effektivitet. At mindske belønningen er dog potentielt farligt. For fortsat at tilskynde energieffektivitet
i vognparken bør belønningen for at vælge en energieffektiv bil fortsat være mærkbar
27
. Hvis det i en overgangsperiode skulle være nødvendigt
at afbøde effekten af det opdaterede skæringspunkt på bilpriserne, vil det modsat kunne overvejes at øge EE-rabatten fra 4000 til 5000 kr/km/l .
ENHEDSLISTENS FORSLAG
Elbiler får 25.000 kr moms-
rabat betalt ved at fjerne
sele-alarm-rabat til ICE.
Ny købspris inkl lader
Ny kr pr km
ny kr/km m elafgift
FEV
110.000
2,83
2,69
107
102.562
3,03
3,03
Zoe
146.400
3,96
3,81
Clio
174.084
3,94
3,94
IMiEV
194.995
3,79
3,67
Leaf m.Bat
238.690
4,27
4,14
Leaf u.Bat
194.690
4,43
4,30
Auris
194.884
4,32
4,32
Forslaget vil sammen med ændring til dynamiske elafgifter skabe de nødvendige 20øre/km forskel der gør det udgiftsneutralt for privatperson at
købe elbil fremfor ICE-bil. Ulempen ved denne løsning er at det er begrænset til 800 elbiler per år (20 mio/år = 800 elbiler per år).
OPDATERET GRØN EJERAFGIFT
Ny årlig ejerafgift (jvf bilag 3)
Øget udgift til ejerafgift per år
Ny ejergift ændring per kr/km
ny kr/km
FEV
212
212
0,012
3,08
107
Zoe
2000
1420
0,084
3,11
Clio
209
209
0,012
4,22
2000
1420
0,084
4,02
IMiEV
Leaf m.Bat Leaf u.Bat
Auris
196
212
212
2090
196
212
212
1510
0,012
4,53
4,40
0,012
4,69
4,56
0,089
4,41
4,41
0,012
4,05
ny kr/km m dynamisk elafgift
2,95
3,11
4,07
4,02
3,93
Opdateret grøn ejerafgift baseret på model i bilag 3. Tiltaget bidrager men opnår ikke de 20øre/km
Rationale: Ligesom med registreringsafgiftens skæringspunkt på 16km/l er også ejerafgiften blevet indhentet af bilernes forbedrede
energieffektivitet. Alle biler der kører 20km/l eller længere (hvilket gælder størstedelen, 72%, af nye benzinbiler) kvallificerer i dag til den laveste
takst (580kr/år). I sin nuværende form formår ejerafgiften derfor ikke længere at belønne energieffektive biler. En ICE-bil der klarer 30km/l skal
Elbilers ringe markedsandel skyldes de alt for store rabatter der gives til de ICE-biler der ligger over 16km/l. Øget straf for den ineffektive halvdel af bilerne vil
næppe øge salget af elbiler.
27
Side 14
Dan Belusa (marts 2014) ”Elbiler skal kunne betale sig”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1379314_0015.png
betale præcis samme ejerafgift som en under gennemsnits ICE-bil, der blot klarer 20km/l. Skæringspunktet i ejerafgiften bør derfor også af
hensyn til de mest energieffektive benzinbiler snarest opdateres.
Til denne beregning anvendes en model for opdateret ejerafgift (se bilag 3) hvis hovedelementer er:
Afgiftsbeløbet for det gamle nybilsgennemsnit 16km/l (2200kr/år) rykkes op som nyt afgiftsbeløb for 20km/l (36 mdr gennemsnit). For at
undgå gentagelse af forældelsesproblemet, bør gennemsnits-afgiftsbeløbet, 2200kr/år, kontinuerligt følge udviklingen i ”ny-bils-
genemsnittet” (feks seneste 36 måneders). Den løsning sikrer statens provenu uanset hvor energieffektive nye biler bliver i fremtiden.
Der bør betales ejerafgift for alle biler også elbiler. Ifølge modellen skal en elbil der kører 6,8km/kWh (svarende til 62km/l) betale 212kr/år
For at give ens vilkår uanset drivmiddel (diesel, benzin og el, men også gas) omregnes km/l og km/kWh til MJ/km og tildeles en afgiftværdi i
kr/MJ/km mellem 400kr/MJ for de mest effektive biler, op til 2000kr/MJ for de mindst effektive biler.
Ejerafgiften kan senere forbedres med roadpricing. Så de meget ineffektive biler kan betale lavere ejerafgift, hvis de kun kører få km om året.
TRE BEDSTE TILTAG: DYNAMISK
Leaf
ELAFGIFT OG OPDATERET REG-
FEV
107
Zoe
Clio
IMiEV
m.Bat
Leaf u.Bat
Auris
AFGIFT OG GRØN EJERAFGIFT
Mistet rabat reg-afgift 21km/l
skæringspunkt
20.000
20.000
20.000
Ny salgspris
122.362
193.484
214.684
Øget renteudgift pr år (8år 7%)
3.300
3.372
3.384
Øget udgift til ejerafgift per år
Ny ejergift ændring kr/km
Ny TCO kr/km (gammel elafgift)
Ny TCO kr/km m dynamisk elafgift
Ændring i TCO omkostning kr/km
ved alle tre tiltag
212
0,0125
3,08
2,95
-0,12
1420
0,0835
3,31
3,31
0,28
209
0,0123
4,22
4,07
-0,13
1420
0,0835
4,22
4,22
0,28
196
0,012
4,05
3,93
-0,11
212
0,0125
4,53
4,40
-0,12
212
0,0125
4,69
4,56
-0,12
77.472
-
2.038
1510
0,0889
4,61
4,61
0,29
78.313
4.894
Ny TCO kr/år ved alle tre tiltag
50.143
56.200
69.204
71.675
66.726
74.730
Ændring i årlig TCO omkostning
-
-
-
ved alle tre tiltag
2.038
4.720
-2.291
4.792
1.844
2.038
Med alle tre opnås den nødvendige TOC fordel til elbiler på 20 øre/km for de biler der ikke betaler batterileje.
Tiltagene mindsker elbilernes årlige TCO med ca 2000 kr. og øger ICE-bilernes årlige TCO med ca 4800kr, heraf udgør opdatering af
registreringsafgiften 2/3 og ejerafgiften 1/3.
Side 15
Dan Belusa (marts 2014) ”Elbiler skal kunne betale sig”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1379314_0016.png
6. Tiltagenes konsekvenser for statens provenu
Gennemførelse af tiltagene vil samlet øge statens provenu (se bilag 4).
-
-
Et øget salg af elbiler vil mindske statens indtægt fra købsafgifter med 1,70 mia. kr. per år (fordi elbiler
er fritaget for registreringsafgift).
Det større antal elbiler betyder at statens indtægt fra elafgift øges med 546 mio kr per år, men pga
elbilernes store energieffektivitet, kan det øgede provenu fra elafgifter ikke tilstrækkeligt til at opveje
provenutabet fra benzinafgiften på 1,28 mia kr per år. Dermed får staten et årligt provenutab fra
brændstofafgifter på 733 mio kr per år.
Opdatering af 16km/l-skæringspunktet vil til gengæld øge statens provenu. Den grønne ejerafgift øges
med ca 3,6 mia og registreringsafgiften øges med 3,4 mia kr om året.
Omlægning til dynamisk elafgifter forventes ikke at påvirke statens provenu fra husholdningernes
almindelige elforbrug, da det vurderes at husholdninger på trods af det forstærkede prissignal fortsat
vil følge nuværende forbrugskurve for husholdninger
-
-
Samlet vil 200.000 elbiler give statskassen et årligt øget provenu 4,85 mia kr per år, hvis tiltagene
gennemføres.
Modsat hvis 200.000 elbiler skulle blive virkelighed uden at tiltagende gennemføres vil elbilerne give staten
et provenutab på ca 2,15 mia per år (oven i det eksisterende provenutab på ca 7 mia kr per år (2013) til de
uberettigede effektivitetsrabatter til benzinbiler). Beregninger i notatets bilag 4.
Genetablering af provenu efter den U-financierede bilafgift reform i 2007
I regeringsgrundlaget i oktober 2011 lovede regeringen en reform af bilafgifterne. Det var og er stærkt
påkrævet. Siden omlægningen i 2007 er statskassens provenu fra registreringsafgiften udhulet med ca 11
mia. (ca 45 %)
28
. Dette drastiske provenutab skyldes dels, at danskerne i dag køber små energieffektive biler
(som jo var hensigten), men skyldes primært at skæringspunktet for om en bil får energieffektivitets rabat
ikke er blevet opdateret i takt med den teknologiske udvikling. Dengang, i 2007, havde nye biler i
gennemsnit en brændstoføkonomi på 16 km/l. Med 2007 omlægningen af reg-afgiften straffes benzinbiler
der kører kortere end disse 16km/l med 1000kr per km, mens biler, der kører længere end 2007
gennemsnittet, belønnes med 4000kr for hver km/l de kører længere end 16km/l. Bilproducenterne har
forbedret effektiviteten markant siden 2007. Gennemsnittet for nye biler ligger i dag på over 21km/l. Men
registreringsafgiften regner fortsat med det nu forældede gennemsnit på 16km/l som skæringspunktet
mellem de biler, der skal betale, og dem, der skal modtage effektivitetsrabat. Det forældede mål for
energieffektivitet betyder at staten i dag giver uberettiget effektivitetsrabat til stort set alle biler (93%). En
ny bil der officielt kører 19km/l, altså 2km/l under gennemsnittet, modtager således en rabat på 12.000 kr
for at være særligt energieffektiv! Med over 170.000 nye personbiler per år og en gennemsnitlig effektivitet
på 21 km/l betyder det forældede skæringspunkt, at staten i 2013 mistede 3,4 mia. per år på at give
uberettigede rabatter til nye ICE-biler (se bilag 4).
Provenutabet stiger år for år. Siden regeringen i 2011, i regeringsgrundlaget, lovede en tiltrængt revision af
bilafgifterne er statens årlige tab pga registreringsafgiftens forældede skæringspunkt næsten tredoblet. I
2014 vil energieffektiviteten (officielle tests) mindst nå 22km/l. I så fald og med nysalg på 170.000 biler, må
staten i år udbetale yderligere 6-700 mio kr. Dermed vil reg-afgiftens uberettigede effektivitetsrabatter i
2014 koste statskassen over 4 mia. kr.
Registreringsafgiften gav i 2007 staten 24,3 mia fra et nysalg på 270.000 køretøjer heraf 162.000 personbiler. I 2012
gav registreringsafgiften kun statskassen 13,1 mia fra nysalg på 214.000 køretøjer heraf 169.000 personbiler.
http://www.skm.dk/skatteomraadet/talogstatistik/provenuoversigter/672.html og Danmarks Statistik.
28
Side 16
Dan Belusa (marts 2014) ”Elbiler skal kunne betale sig”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1379314_0017.png
Stigende provenutab pga
forældet skæringspunkt i
registreringsafgiften
Gnst forbrug ny benzinbil
husholdninger km/l
Antal ny benzin biler husholdninger
Gennemsnit uberettiget rabat, kr
pr bil
Omkostning for stat ved forældet
skæringspunkt (kun benzin biler
husholdninger)
2007
15,6
63656
0
2008
16,9
55368
3733
207
mio
2009
18,1
38697
8567
332
mio
2010
18,7
49882
10633
530
mio
2011
19,4
57206
13467
770
mio
2012 2013
(�½år*2)
21,1
77708
20300
1.577
mio
21,6
97304
22333
0
2.173 mio
For benzinbiler købt af husholdninger er statens årlige omkostning til uberettigede effektivitetsrabatter
steget fra 770 mio. kr i 2011 til 2,2 milliarder i 2013 (oveni kommer diesel biler og biler købt til erhverv).
Samtidigt (og med samme fejl) blev vægtafgiften i 2007 omlagt til en grøn ejerafgift der ud fra det samme
16km/l gennemsnit varierer efter bilens brændstofeffektivitet. Det ligeledes forældede skæringspunkt i
ejerafgiften resulterer i tab i tilsvarende størrelsesorden. Det er dog sværere at beregne da der ikke
eksisterer opgørelser over brændstoføkonomien for hele bilparken, kun for nykøbte biler. Konservativt
anslået øges statens årlige provenutab på ejerafgiften hvert år med yderligere 275 mio. kr pga. det
forældede skæringspunkt
29
. For staten er resultatet et stort og stigende milliard tab. For elbiler er
konsekvensen af disse uberettigede rabatter til benzinbilerne, at benzinbilerne holdes kunstigt billige i
forhold til el-bilerne.
29
Med antagelse om at der købes 170.000 nye biler i 2014 der (officielt) opnår >20km/l (dvs laveste ejerafgift, 580kr).
Og med antagelse om at de nye biler erstatter 170.000 gamle biler der i gennemsnit kørte 16km/l og har betalt ca
2200kr per år i ejerafgift. Dermed udhules ejerafgift med (2200-580)*170.000=275 mio kr per år.
Side 17
Dan Belusa (marts 2014) ”Elbiler skal kunne betale sig”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1379314_0018.png
BILAG1: elbilers CO2 udledning:
En nykøbt benzinbil har samme CO2 udledning i hele sin 17 års levetid.
En ny elbil vil derimod i løbet af sine 17 års drift 2014-2030 udlede mindre og mindre CO2 per år i takt med
CO2-reduktionen i elproduktionen.
Beregning baseret på udviklingen af gCO2/kWh i DKs fremtidige el-mix:
http://www.ens.dk/info/tal-
kort/fremskrivninger-analyser-modeller/fremskrivninger
DK el
mix
År
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
17 år
F-EV
årlig Kg
CO2 ved
17000km
795
640
605
625
610
540
495
468
418
430
440
360
365
355
358
355
363
375
7.800
ZOE årlig
Kg CO2
ved
17000km
883
711
672
694
678
600
550
519
464
478
489
400
406
394
397
394
403
417
8.667
IMiEV årlig
Kg CO2
ved
17000km
721
580
549
567
553
490
449
424
379
390
399
326
331
322
324
322
329
340
7.072
Leaf årlig
Kg CO2
ved
17000km
795
640
605
625
610
540
495
468
418
430
440
360
365
355
358
355
363
375
7.800
gCO2
per
kWh
318
256
242
250
244
216
198
187
167
172
176
144
146
142
143
142
145
150
(2014-
2030)
Side 18
Dan Belusa (marts 2014) ”Elbiler skal kunne betale sig”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1379314_0019.png
BILAG 2: EKSEMPEL DYNAMISKE ELAFGIFTER (værdiafgift)
Til beregning af TCO effekten af at indføre dynamiske el-afgifter benyttes en simpel model for dynamisk
elafgifter med sigte på at:
1.
Husstande der bevarer deres nuværende forbrugsmønster skal ikke påvirkes. Dvs samme el-regning
som nuværende system
2.
Netselskaber og stat skal ved uændret forbrugsmønster have samme indtægt fra afgifter/tariffer
3.
Modellen skal tage højde for at undgå variationer i elprisen fra år til år. Gennemsnitslig elpris varierer
fra år til år (Feks.: var elprisen i 2007 i gennemsnit 34øre/kWh. Året efter i 2008 var elprisen
53øre/kWh). Denne årsvariation i elprisen kan f.eks skyldes varierende vandstand i svenske
vandkraftværker. Pga disse udsving kan afgifterne ikke blot være 470 % oveni elprisen. For at undgå
problemet regner modellen derfor private og offentlige afgifter som xxøre*%ændring i elprisen i
forhold til elpris tidligere samme døgn (i regneeksemplet bruges kl 07).
Leverandør: uændret, fx abonnement 10kr/md + elsalg
Netselskab: abonnement 29kr/md + 38øre*%ændring i elpris fra kl 07
Offentlige afgifter og PSO: 104 øre*%ændring i elpris fra kl 07
Moms: uændret 25% på det hele.
Stor variation i timepris
Undgå variationer i elpris fra år til år
Nordpool spotpris (Kr/MWh) Okt 2012
Private og offentlige afgifter fastsættes til et bestemt
(Gennemsnit i rød streg)
øre beløb et bestemt tidspunkt (her kl7). I dette
800
eksempel er netselskabers og statens afgifter fastsat til
hhv 36 øre og 104 øre. Resten af døgnet varierer
700
afgiften i takt med elprisen. Når elprisen fx stiger 14%
fra fx 28 øre kl 07 til 32 øre kl 09 stiger private og
600
offentlige afgifter tilsvarende 14 % til hhv 43 øre og 119
øre. Der tillægges alm moms. Resultatet er at
500
prisforskellen mellem dyr og billig strøm bevares. Hvis
400
selve elprisen er 75 % højere i kogespids end om natten
vil den samme 75 % prisforskel forekomme i
300
forbrugerprisen. Med normal forbrugskurve og
priskurve får både stat og netselskaber samme provenu
200
som det nuværende afgiftssystem. Det betyder også at
elkunder der ikke ændrer forbrugsmønster heller ikke vil
100
opleve prisforskel i forhold til de nuværende elafgifter.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
Smart opladning
Som det ses i figur 7 kan elprisen i en given time variere
Figure 7: Time el-pris for alle dage i oktober 2012
meget fra dag til dag. Det skyldes at elprisen jo netop
svinger som vinden blæser. I eksemplet okt2012 er gennemsnitsprisen (rød linie) for strøm kl 19-20 (37,9
øre/kWh) 75% dyrere end strøm forbrugt det billigste tidspunkt kl 03-04 (21,7 øre/kWh). En elbilejer vil selv
kunne realisere denne gennemsnitslige besparelse ved at ben�½tte en simpel timer. Som det dog også
fremgår af figur 7 vil besparelsen kunne optimeres betragteligt ifht gennemsnittet, hvis elbilejeren
overlader opladning til en operatør der tilbyder intelligent opladning.
0
Samme elregning for husholdninger uden elbil. Og samme provenu til stat og elselskaber
I notatets figur 6 vises prisen per kWh hen over døgnet. I tabel herunder vises et normalt
husholdningsforbrug på 10kWh per døgn fordelt hen over døgnet ifølge den normale forbrugskurve for
husholdninger. Som det fremgår vil en husholdning, der ikke anskaffer el-bil eller på anden vis omlægger sit
forbrugsmønster, have samme elregning per døgn som med nuværende elafgifter (prisen for 10kWh er
22kr per døgn uanset om det regressive eller det dynamiske el-afgiftssystem benyttes).
Side 19
Dan Belusa (marts 2014) ”Elbiler skal kunne betale sig”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1379314_0020.png
r/m d
, øre
Ne tse
lskab
, ab
per k
Wh (2 onneme n
8 ,5 ør
t 29 k
over l
r/m d
e /k
iggen
plus r
de ne Wh lokal
egr es
t ne t
t), ør
si
O ffen
og 6,
e
9 øre ve afgifte
tlige
r
/kWh
afgift
el-dis
e r in k
t ribu
lP
tiona
1 6,1ø
fgift 4 SO 9 8,1 ø
re)
re /kW
øre ; E
h (Ela
ne rg i
mom
fgift 7
spa re
s, øre
afgift
0
7 ,1 ør ,9 øre ;
e; PSO
kt 2 0
Elfor b
1 2)
rug, 1
0 kW
hush
h pe r
oldni
dø g n
nger
april
(kur v
2 01 0
e= D
)
K nor
m al k
O mk
urve
ostni
for
ng til
e l, ø r
e
ot gn
st O k
t 2 01
Elfor
brug,
2)
1 0 kW
hush
h pe r
oldnin
dø g n
ger a
(kur v
pril 2
e= D
01 0 )
K nor
m al k
O mko
urve
stnin
for
g til e
l
(kl 0 7
-0 8)
(%) til
indek
s t id s
punk
t
rhold
Akt ue
lle e lp
ris i fo
00 - 01
01 - 02
02 - 03
03 - 04
04 - 05
05 - 06
06 - 07
07 - 08
08 - 09
09 - 10
10 - 11
11 - 12
12 - 13
13 - 14
14 - 15
15 - 16
16 - 17
17 - 18
18 - 19
19 - 20
20 - 21
21 - 22
22 - 23
23 - 00
24,0
22,9
22,0
21,7
21,9
23,9
27,7
31,2
32,4
31,9
31,4
31,2
29,3
28,5
28,3
27,8
28,0
31,5
35,7
37,9
32,1
29,2
27,4
24,3
28
0,30
0,28
0,26
0,26
0,28
0,29
0,34
0,43
0,43
0,42
0,41
0,39
0,39
0,38
0,39
0,41
0,45
0,58
0,66
0,64
0,59
0,54
0,47
0,39
10,0
7,2
6,3
5,8
5,7
6,1
6,9
9,5
13,5
14,0
13,4
12,8
12,3
11,6
10,9
11,1
11,3
12,5
18,2
23,5
24,4
19,0
15,8
12,9
9,6
294,3
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
33,3
14,7
13,8
13,3
13,3
13,8
14,3
16,1
19,4
19,4
18,9
18,4
18,0
18,0
17,5
18,0
18,4
19,8
24,5
27,3
26,8
25,0
23,1
20,8
18,0
450,67
29,6
27,1
25,8
25,8
27,1
28,4
33,5
42,5
42,5
41,3
40,0
38,7
38,7
37,4
38,7
40,0
43,8
56,7
64,5
63,2
58,0
52,9
46,4
38,7
981,0
13,3
12,1
11,6
11,6
12,1
12,7
15,1
19,2
19,3
18,7
18,1
17,6
17,4
16,8
17,3
17,8
19,4
25,2
29,2
28,9
25,8
23,3
20,4
16,9
439,82
213
212
210
210
210
213
218
222
223
223
222
222
220
219
218
218
218
222
228
230
223
219
217
213
219,9
168 00 - 01
160 01 - 02
154 02 - 03
152 03 - 04
154 04 - 05
167 05 - 06
194 06 - 07
218 07 - 08
226 08 - 09
223 09 - 10
219 10 - 11
218 11 - 12
205 12 - 13
199 13 - 14
198 14 - 15
194 15 - 16
196 16 - 17
220 17 - 18
249 18 - 19
264 19 - 20
224 20 - 21
204 21 - 22
192 22 - 23
170 23 - 00
220
24,0
22,9
22,0
21,7
21,9
23,9
27,7
31,2
32,4
31,9
31,4
31,2
29,3
28,5
28,3
27,8
28,0
31,5
35,7
37,9
32,1
29,2
27,4
24,3
28,4
0,30
0,28
0,26
0,26
0,28
0,29
0,34
0,43
0,43
0,42
0,41
0,39
0,39
0,38
0,39
0,41
0,45
0,58
0,66
0,64
0,59
0,54
0,47
0,39
10,00
7,2
6,3
5,8
5,7
6,1
6,9
9,5
13,5
14,0
13,4
12,8
12,3
11,6
10,9
11,1
11,3
12,5
18,2
23,5
24,4
19,0
15,8
12,9
9,6
294,3
76,7
73,3
70,5
69,5
70,2
76,4
88,8
100,0
103,6
102,1
100,5
99,9
93,9
91,2
90,5
88,9
89,7
100,9
114,4
121,3
102,7
93,6
87,6
77,9
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
1,39
33,33
r/m d
, øre
Ne tse
lskab
29
(3 8ør
e *e lp kr/m d plu
s d yn
rise n
s udv
amisk
ikling
e afg
if
i forh
old t i te r
O ffen
l kl 7)
tlig
(1 04 ø e afgifte r
i n kl P
re* el
SO om
pr ise
ns ud
la gt t
viklin
i l d yn
g i fo
amis k
r hold
e af
Mom
til kl
s
0 7: 00 gifte r
)
elaf g
ifter
ool s
pot g
nst O
e me n
t 10 k
mis ke
E
rende
l-af gi
f
ter
Nuvæ
abon
n
Dyna
Nord
p
Nord
p
øre /k
Wh (
leve r
a ndø
r,
is kW
h
øre /k
Wh (
Gl pri
s
ny pr
leve r
a ndø
r,
kW h
n kt
Tidsp
u
Elpris
Tidsp
u
n kt
Elpris
abon
n
e me n
t 10 k
ool sp
12,8
11,7
11,1
11,0
11,4
12,4
15,6
20,5
21,1
20,3
19,6
19,0
18,1
17,2
17,6
17,8
19,2
26,2
32,6
33,7
27,1
23,2
19,8
15,7
454,7
24,1
21,0
19,3
19,0
20,1
23,0
31,5
45,1
46,7
44,7
42,6
41,0
38,5
36,1
37,1
37,7
41,7
60,7
78,2
81,3
63,2
52,5
43,1
31,9
979,9
11,4
10,1
9,4
9,3
9,7
10,9
14,5
20,1
20,8
20,0
19,1
18,4
17,4
16,4
16,8
17,0
18,7
26,6
33,9
35,2
27,7
23,2
19,3
14,6
440,6
Side 20
Dan Belusa (marts 2014) ”Elbiler skal kunne betale sig”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1379314_0021.png
BILAG 3: Model for opdateret grøn ejerafgift
I tabellen herunder vises den gamle ejerafgift samt det eksempel på ny opdaterede ejerafgift, der benyttes til at udregne TCO effekten af tiltaget.
Ny
baseret
Ny
baseret
MJ/km kr/MJ
1037 1200
1065 1200
1095 1200
1126 1200
1353 1400
1394 1400
1437 1400
1484 1400
1533 1400
1586 1400
1643 1400
1703 1400
1769 1400
1840 1400
1916 1400
2000 1400
2090 1400
2112 1350
2217 1350
2766 1600
3285 1800
3478 1800
3696 1800
3942 1800
4224 1800
4548 1800
4928 1800
5375 1800
6570 2000
Ny
baseret
MJ/km kr/MJ
7300 2000
8213 2000
9386 2000
10950 2000
13140 2000
16425 2000
21900 2000
21900 1333
21900
667
km/liter MJ/km
67
0,5
66
0,5
65
0,5
64
0,5
63
0,5
62
0,5
61
0,5
60
0,5
59
0,6
58
0,6
57
0,6
56
0,6
55
0,6
54
0,6
53
0,6
52
0,6
51
0,6
50
0,7
49
0,7
48
0,7
47
0,7
46
0,7
45
0,7
44
0,7
43
0,8
42
0,8
41
0,8
40
0,8
39
0,8
Gammel
ejerafgift
MJ/km
kr/MJ
580
196
400
580
199
400
580
202
400
580
205
400
580
209
400
580
212
400
580
215
400
580
219
400
580
223
400
580
283
500
580
288
500
580
293
500
580
299
500
580
304
500
580
310
500
580
442
700
580
451
700
580
460
700
580
469
700
580
479
700
580
489
700
580
500
700
580
730 1000
580
747 1000
580
764 1000
580
782 1000
580
961 1200
580
986 1200
580
1011 1200
km/liter MJ/km
38
0,9
37
0,9
36
0,9
35
0,9
34
1,0
33
1,0
32
1,0
31
1,1
30
1,1
29
1,1
28
1,2
27
1,2
26
1,3
25
1,3
24
1,4
23
1,4
22
1,5
21
1,6
20
1,6
19
1,7
18
1,8
17
1,9
16
2,1
15
2,2
14
2,3
13
2,5
12
2,7
11
3,0
10
3,3
Gammel
ejerafgift
580
580
580
580
580
580
580
580
580
580
580
580
580
580
580
580
580
580
580
1120
1660
1660
2220
2760
3300
3840
4380
5460
6020
km/liter MJ/km
9
3,7
8
4,1
7
4,7
6
5,5
5
6,6
4
8,2
3
11,0
2
16,4
1
32,9
Gammel
ejerafgift
8200
9280
11440
13620
16900
20160
20160
20160
20160
Ny afgift baseret på:
Afgiftsbeløbet (2200kr) for det gamle
gennemsnit 16km/l rykkes til ny
gennemsnit 20km/l
Alle biler betaler ejerafgift, også elbiler.
En elbil der kører 6,8km/kWh (svarende
til 62km/l) skal således betale 212kr/år
km/l og km/kWh omregnet til MJ/km og
tildelt en afgiftværdi i kr/MJ/km mellem
400kr/MJ, for de mest effektive biler, op
til 2000kr/MJ for de mindst effektive
biler
Side 21
Dan Belusa (marts 2014) ”Elbiler skal kunne betale sig”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1379314_0022.png
BILAG 4: KONSEKVENSER FOR STATSKASSEN
Statens indtægter fra afgifter på brændstof (benzin og el) ved 200.000 elbiler i 2020
BENZIN AFGIFTER
Kr til stat per liter
benzin
Kr til stat pr ICE bil/år
Indtægt fra brændstof-
afgift 200k ICE-biler
Afgift kr/GJ
Moms regnet ved forbrugerpris på
Uden moms
Med moms
12,5kr/l (dvs råpris 5,35kr/l)
Mineralolieafgift 424,3 øre; CO2-afgift
4,7
7,15 40,8øre; moms 250 øre
2013 ICE-bil (officielt 21km/l; faktisk
4161
6398 19km/l), 17000 km/ år
832.284.211
142
1.279.697.368
218
EL-AFGIFTER, GAMMEL
Kr til stat per kWh (inkl
PSO)
Kr til stat/år/elbil (inkl
PSO)
Indtægt fra brændstof-
afgift 200k elbiler
Afgift per GJ
Mistet
brændstofprovenu ved
200k elbiler vs benzin
(gl el)
Uden moms
Med moms
0,981
2453
490.500.000
273
Moms regnet ved 44øre/kWh)
Elafgift 70,9øre; el-distributionsafgift
4øre; Energispareafgift 7,1øre; PSO
1,4568 16,1øre; moms 47,58øre
Der regnes med 6,8km/kWh, 17000
km/år
3642
728.400.000
408
341.784.211
551.297.368
Afgifter og moms udregnet vha
modellen i bilag 2. Elbiler primært
opladt på billig strøm, 23øre/kWh
1,093
2.733
546.534.333
EL-AFGIFTER, NY
DYNAMISK
Afgift per kWh, ved
23øre/kWt (inkl PSO)
Kr til stat/år/elbil (inkl
PSO)
Indtægt fra brændstof-
afgift 200k elbiler
Mistet
brændstofprovenu ved
200k elbiler vs benzin
(ny el)
Uden moms
0,76
1.905
381.075.492
Med moms
451.208.719
733.163.035
Side 22
Dan Belusa (marts 2014) ”Elbiler skal kunne betale sig”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1379314_0023.png
PROVENU KØBSAFGIFTER
(nuværende)
Benzinbil (Auris)
Elbil (Leaf)
Mistet provenu per bil
Mistet provenu med 30000
elbiler per år
Reg-afgift og
moms
107.484
50.738
56.746
1.702.380.000
Fra udregning af købspris,
notatets side 8
REETABLERET PROVENU FRA OPDATERING AF
REG-AFGIFTENS SKÆRINGSPUNKT TIL 21km/l
Antal nye biler pr år
Mistet rabat per bil
Ekstra provenu/år
Jvf 170.000 nye biler i 2012. 180.000 nye biler i
170.000 2013
20.000
3.400.000.000
REETABLERET PROVENU FRA OPDATERING AF
EJERAFGIFTENS SKÆRINGSPUNKT TIL 20km/l
Antal biler
Anslået stigning per bil
Ekstra provenue
2.200.000
Udregnet som ny afgift for 20km/l bil( 2217kr)
1.637 minus nuværende afgift (580kr/år)
3.601.400.000
SAMLET FOR STAT UDEN DE TRE TILTAG
Mistet købs afgift (reg+moms,
30.000 elbiler per år)
Mistet benzinafgift (ved 200.000
biler)
Øget indtægt fra elafgifter, uden
moms (200.000 elbiler)
Mistet CO2-afgift for 191 mio
liter biobrændstof
1.702.380.000
832.284.211
490.500.000
103.854.545
SAMLET FOR STAT MED DE TRE TILTAG
(dynamisk el, nyt skæringspunkt i reg- og ejerafgift)
Mistet købs afgift (reg+moms,
30000 biler/år)
Mistet benzinafgift, uden
moms (ved 200.000 biler)
Øget indtægt fra elafgifter,
uden moms (200k elbiler)
Øget indtægt fra opdaterert
reg afgift
Øget indtægt grøn ejerafgift
1.702.380.000
832.284.211
381.075.492
3.400.000.000
3.601.400.000
4.847.811.281
Side 23
Samlet tab for stat per år
2.148.018.756
Samlet gevinst for stat per år
Dan Belusa (marts 2014) ”Elbiler skal kunne betale sig”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1379314_0024.png
Dette notat er i høj grad skrevet i forlængelse af et tidligere biobrændstof-notat, der analyserer den danske
statsstøtte til biobrændstoffer og anbefaler omlægning til dynamiske elafgifter:
http://www.greenpeace.org/denmark/da/press/rapporter-og-dokumenter/2011/Tilpasning-af-danske-afgifter-pa-
biobrandstoffer-og-el/
For yderligere beregninger af omkostningerne for klima, statskasse og samfundsøkonomi ved Danmarks
nuværende tvungne brug af biobrændstof:
http://www.greenpeace.org/denmark/Global/denmark/Klima/2013/Documents/Notat_biodiesel_CO2_kr_afgiftfritagelse.pdf
http://www.greenpeace.org/denmark/da/nyheder/Blog/strkt-biobrndstof-mandat-til-klimaministeren/blog/43936/
http://politiken.dk/debat/profiler/poulaaroee/ECE1896509/hvorfor-stoetter-s-r-sf-et-oeget-co2-udslip/
i
For yderligere information, kontakt
Dan Belusa
6063 7911
[email protected]
Side 24
Dan Belusa (marts 2014) ”Elbiler skal kunne betale sig”