Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 373
Offentligt
1375903_0001.png
Dato: 28. maj 2014
Miljøminister Kirsten Brosbøl
Fødevareminister Dan Jørgensen
Cc. Folketingets Miljøudvalg
Masnedøgade 20
2100 København Ø
Telefon: 39 17 40 00
Mail: [email protected]
Fodslæbende myndigheder ansvarlige for fortsat ødelæggelse af et af landets vigtig-
ste naturområder
Kære Kirsten Brosbøl / Kære Dan Jørgensen
Gennem de seneste 4-5 år har vi gentagne gange konstateret, anmeldt, påklaget og kommu-
nikeret den fortsatte ødelæggelse af en af landets vigtigste engfuglelokaliteter
Værnengene i
Vestjylland.
Senest i de forløbne uger er der foregået oppløjning af beskyttet natur, gylleudbringning og
høslæt i strid med reglerne i området og naturens tarv. Myndighedernes håndhævelse spiller
fallit og naturen forsvinder.
Lovgivningen er i dag skruet sådan sammen, at det er den enkelte kommune som skal vurdere
sager og påse at naturbeskyttelseslovgivningen overholdes, når en ejer anmelder en påtænkt
aktivitet i et Natura 2000 område. Områder som staten har forpligtet sig til at beskytte og ud-
vikle i retning af gunstig bevaringsstatus.
Værnengene er fredet, EF Fuglebeskyttelsesområde, omfattet af Natura 2000 og Naturbeskyt-
telseslovens §3. Der er udbetalt millioner af offentlige kroner i kompensation og erstatninger til
ejerne, men formanden for kommunens Teknik- og Miljøudvalg, Ole Kamp, fastslår alligevel i
JydskeVestkysten d. 22. maj: "Som jeg ser det, så er bønderne sikret ret til at drive området
som de har gjort det i årevis, men afbrudt af en periode hvor de fik tilskud til særlig miljøven-
lig drift”.
Vi konstaterer at Ringkøbing Skjern Kommune indtil for nyligt tilsyneladende systematisk har
undladt at administrere lovgivningen korrekt, ved at se i gennem fingrene med at påtænkte
aktiviteter ikke anmeldes til kommunen af lodsejerne (§ 19 i Naturbeskyttelsesloven) og at
lodsejerne ikke søger om dispensation for §3 i Naturbeskyttelsesloven. Desuden har kommu-
nen undladt at reagere på anmeldelser, hvorefter ejeren efter 4 uger kan iværksætte den på-
tænkte aktivitet. Dermed kan kommunen undlade at træffe afgørelser, der kan udløse en er-
statning til lodsejerne, såfremt der er tale om en lovlig, men uønsket aktivitet. Desuden frata-
ges grønne organisationer
og for så vidt også staten - muligheden for at forholdet kan påkla-
ges og vurderes af Natur- og Miljøklagenævnet. Kommunen har i stedet udvist passivitet og
videreført praksis fra det daværende Ringkøbing Amt. En praksis som Natur- og Miljøklage-
nævnet nu har underkendt ved at fastslå at Værnengene er omfattet af naturbeskyttelseslo-
vens §3. Vi kan dog konstatere at Ringkøbing Skjern Kommune tilsyneladende fortsat er af
den opfattelse, at den reviderede fredning fra 2004 indebærer en lempelse af bestemmelserne
i Naturbeskyttelsesloven.
Danmarks Naturfredningsforening har tidligere efterlyst et løbende engagement i sagen fra
Naturstyrelsens side. Men Naturstyrelsen har hver gang understreget overfor os, at man ikke
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375903_0002.png
har hjemmel eller anden mulighed for at sikre en ensartet administration i kommunernes kon-
krete sagsbehandling med mindre kommunen beder om hjælp. Naturstyrelsen har øjensynligt
heller ikke mulighed eller tradition for at indbringe kommuner for Statsforvaltningen, selv når
der er kendskab til graverende forhold i kommunens forvaltning.
Med fortsat passivitet i denne sag pålægger Miljøministeriet reelt Danmarks Naturfredningsfor-
ening en rolle vi hverken kan eller vil spille i forhold til at sikre respekt for og overholdelse af
naturbeskyttelseslovgivningen.
Da naturbeskyttelseslovens §3
samt ”anmeldeordningen” under habitatbekendtgørelsen gen-
nemfører de juridiske beskyttelsesforpligtelser under EU's naturdirektiver til at beskytte natur
og arternes levesteder, er det dybt problematisk i forhold til overholdelse af EU forpligtelserne,
hvis en kommune ikke på fyldestgørende vis administrerer lovgivningen. Selv om kommunerne
har ansvaret for beskyttelsen af naturen i de EU beskyttede områder, er det den til enhver tid
siddende regering og miljøminister, der skal stå på mål for sagen, overfor EU Kommissionen.
Den konkrete sag viser, at det er nødvendigt, at Miljøministeriet påtager sig ansvaret for at
sikre en ensartet administration af beskyttelsen, på tværs af kommunegrænser. Såfremt en
del af problemet er en uafklaret fordeling af den økonomiske byrde mellem staten og kommu-
nerne, som et erstatningskrav som følge af kommunens indgreb mod uhensigtsmæssige dyrk-
ningstiltag kan medføre, må det løses. Vi anser det for meget uhensigtsmæssigt og et negativt
incitament for beskyttelsen, såfremt der er uklarhed på dette punkt og de internationale be-
skyttelsesforpligtelser dermed slår mod den enkelte kommunekasse.
Derfor vil vi opfordre til:
At Miljøministeriet overfor kommunen og lodsejerne præciserer indholdet af den gæl-
dende fredning på Værnengene på baggrund af Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse,
samt om nødvendigt tager initiativ til alene
eller sammen med Danmarks Naturfred-
ningsforening
at rejse en ny fredningssag for området.
At anmeldeordningen revideres således at kommunen skal svare på en anmeldelse in-
den 4 uger.
At der i den kommende folketingssamling sker en revision af naturbeskyttelsesloven,
bl.a. bestemmelserne i § 19b-e, således at der skabes et udtrykkeligt grundlag for Na-
turstyrelsen til at gribe ind i sådanne sager vedrørende Natura 2000.
At der etableres
en ”Task Force” i samarbejde med KL, der sikrer den nødvendige for-
valtningog fremdrift i Natura 2000 områderne, samt at et eventuelt økonomisk mellem-
værende mellem stat og kommuner afklares.
At Naturstyrelsen, eller f.eks. et uafhængigt
”Natur-
og Miljøtilsyn”
gives mulighed for
at følge Natur- og Miljøklagenævnets afgørelser til dørs når de skal følges op af hand-
ling eller lovliggørelse
At Fødevareministeriet præciserer overfor lodsejerne at krydsoverensstemmelseskrav
1.23
– ”Beskyttelse af naturtyper beliggende i et Natura 2000 område” er gældende i
Værnengene.
Med venlig hilsen
Ella Maria Bisschop-Larsen
Præsident
2