Dato: 28. maj 2014
Miljøminister Kirsten Brosbøl
Fødevareminister Dan Jørgensen
Cc. Folketingets Miljøudvalg
Masnedøgade 20
2100 København Ø
Telefon: 39 17 40 00
Fodslæbende myndigheder ansvarlige for fortsat ødelæggelse af et af landets vigtig-
ste naturområder
Kære Kirsten Brosbøl / Kære Dan Jørgensen
Gennem de seneste 4-5 år har vi gentagne gange konstateret, anmeldt, påklaget og kommu-
nikeret den fortsatte ødelæggelse af en af landets vigtigste engfuglelokaliteter
–
Værnengene i
Vestjylland.
Senest i de forløbne uger er der foregået oppløjning af beskyttet natur, gylleudbringning og
høslæt i strid med reglerne i området og naturens tarv. Myndighedernes håndhævelse spiller
fallit og naturen forsvinder.
Lovgivningen er i dag skruet sådan sammen, at det er den enkelte kommune som skal vurdere
sager og påse at naturbeskyttelseslovgivningen overholdes, når en ejer anmelder en påtænkt
aktivitet i et Natura 2000 område. Områder som staten har forpligtet sig til at beskytte og ud-
vikle i retning af gunstig bevaringsstatus.
Værnengene er fredet, EF Fuglebeskyttelsesområde, omfattet af Natura 2000 og Naturbeskyt-
telseslovens §3. Der er udbetalt millioner af offentlige kroner i kompensation og erstatninger til
ejerne, men formanden for kommunens Teknik- og Miljøudvalg, Ole Kamp, fastslår alligevel i
JydskeVestkysten d. 22. maj: "Som jeg ser det, så er bønderne sikret ret til at drive området
som de har gjort det i årevis, men afbrudt af en periode hvor de fik tilskud til særlig miljøven-
lig drift”.
Vi konstaterer at Ringkøbing Skjern Kommune indtil for nyligt tilsyneladende systematisk har
undladt at administrere lovgivningen korrekt, ved at se i gennem fingrene med at påtænkte
aktiviteter ikke anmeldes til kommunen af lodsejerne (§ 19 i Naturbeskyttelsesloven) og at
lodsejerne ikke søger om dispensation for §3 i Naturbeskyttelsesloven. Desuden har kommu-
nen undladt at reagere på anmeldelser, hvorefter ejeren efter 4 uger kan iværksætte den på-
tænkte aktivitet. Dermed kan kommunen undlade at træffe afgørelser, der kan udløse en er-
statning til lodsejerne, såfremt der er tale om en lovlig, men uønsket aktivitet. Desuden frata-
ges grønne organisationer
–
og for så vidt også staten - muligheden for at forholdet kan påkla-
ges og vurderes af Natur- og Miljøklagenævnet. Kommunen har i stedet udvist passivitet og
videreført praksis fra det daværende Ringkøbing Amt. En praksis som Natur- og Miljøklage-
nævnet nu har underkendt ved at fastslå at Værnengene er omfattet af naturbeskyttelseslo-
vens §3. Vi kan dog konstatere at Ringkøbing Skjern Kommune tilsyneladende fortsat er af
den opfattelse, at den reviderede fredning fra 2004 indebærer en lempelse af bestemmelserne
i Naturbeskyttelsesloven.
Danmarks Naturfredningsforening har tidligere efterlyst et løbende engagement i sagen fra
Naturstyrelsens side. Men Naturstyrelsen har hver gang understreget overfor os, at man ikke