Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 358
Offentligt
1371699_0001.png
J.nr. NST-4201-00565
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål
nr. AB stillet af Folketingets Miljøudvalg
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for og svare på, om
ministeren er enig med sin partifælle MEP
Christel Schaldemose (S), når hun på TV2/FYN
den 14. april 2014 udtaler, at vi her i Danmark
skal stoppe med at overimplementere EU-
reglerne over for landmændene (Christel
Schaldemose siger 120 pct.), når reglerne skal
gennemføres i Danmark? Vil ministeren desuden
svare på, om ministeren vil tage alle de såkaldte
type 1 vandløb (de små vandløb) ud af
vandplanerne, idet ministerens akutelle forslag
er en ren dansk overimplementering?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Erling
Bonnesen (V).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Svar
Tak for spørgsmålet.
Jeg vil lige starte med at præcisere, at min
besvarelse vil dække mit eget ministerområde og
ikke EU-implementering generelt.
Når man ser indslaget på TV2/Fyn handler det
ene eksempel om et emne, som hører under min
kollega, fødevareministeren. Vi kigger på det, der
ligger under Miljøministeriets område i dag.
Først vil jeg give en generel redegørelse for
implementering af EU-reglerne på
miljøområdet. Dernæst vil jeg gå ind i
implementeringen af vandrammedirektivet, som
der er spurgt specifikt om i samrådsspørgsmålet,
og spørgsmålet om vandløb.
Jeg hæfter mig i indslaget på TV2/FYN ved, at
Christel Schaldemose pointerer, at landbrugets
konkurrencevilkår skal gå hånd i hånd med
hensynet til miljø og dyrevelfærd. Det er jeg
naturligvis enig i.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen har ikke ønsker om, at de danske
regler systematisk gennemføres, så de er mere
vidtrækkende end de krav, der stilles ifølge EU-
reglerne.
Udgangspunktet er, at EU-regler omsættes til
dansk lovgivning, på den måde, de er tænkt og
besluttet i EU – hverken mere eller mindre.
Hvis Folketinget vælger at gennemføre mere
vidtgående lovgivning end EU-retsakterne
isoleret set foreskriver af særlige politiske
grunde, f.eks. på dyrevelfærdsområdet eller for
så vidt angår miljøområdet i forhold til
grundvandsbeskyttelse, hvor vi jo har valgt, at vi
skal have skrappe krav i Danmark, er det
selvfølgelig afgørende for regeringen, at der er
åbenhed om sådanne tilfælde.
Det er også noget, vi vil se nærmere på i det
nabotjek af miljøregulering, som indgår i aftalen
om Vækstplan for Fødevarer. Som spørgeren
selv er inde på, har vi med aftalen om Vækstplan
for Fødevarer besluttet at lave et sådant
nabotjek for at se, hvordan det forholder sig i
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
nogle af de lande, som vi vurderer, er
sammenlignelige. Jeg kan ikke på nuværende
tidspunkt sige, hvad resultatet vil være af
nabotjekket og heller ikke det specifikke
indhold. Det er simpelthen ikke udviklet endnu,
og det er også aftalt, at det skal drøftes med
aftaleparterne, inden vi iværksætter
nabotjekket.
Om der kan blive tale om at ændre regler, det
kan vi heller ikke sige på forhånd. Der findes
allerede eksempler i dag på, hvor regler er lavet
om eller præciseret for at opnå en pragmatisk og
realistisk direktivimplementering.
Det gælder f.eks. vandrammedirektivet, hvor
miljømålsloven blev ændret i 2013 til en ny lov
om vandplanlægning. En lov der i øvrigt blev
vedtaget med bredt flertal i Folketinget. Og et
eksempel på, at regeringen har viljen og modet
til at gøre op med tidligere tiders
direktivimplementering.
I forhold til vandrammedirektivet i øvrigt, så er
det jo – som navnet også understreger - et
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
rammedirektiv.
Det betyder konkret, at EU har
opstillet miljømål og overordnede
rammer
for
planlægning og gennemførelse af tiltag til
forbedring af vandmiljøet, men at det er op til
det enkelte medlemsland at beslutte,
hvordan
de opstillede mål skal opnås.
Hvert land står selv til ansvar overfor
Kommissionen for den valgte
direktivimplementering. Danmark vælger sin
implementeringsmodel afhængig af de særlige
udfordringer, vi har for vandmiljøet her i
Danmark. Andre lande gør det samme. I nogen
lande er det landbruget, der fylder mest. I andre
lande er det forurening fra industri og
virksomheder, der er den største udfordring for
vandmiljøet, og derfor vil der være forskellige
tilgange.
Regeringen har absolut den ambition, at vi skal
gennemføre forpligtelserne i bl.a.
vandrammedirektivet så smidigt og effektivt
som muligt. Det var også en af grundene til, at vi
før jul vedtog det nye koncept for
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
vandplanlægning, som jeg lige har været inde
på, der netop opstiller enklere og mere
direktivnære rammer for, hvordan vi laver
vandområdeplaner i fremtiden.
Jeg må i den forbindelse også minde om, at
loven blev enstemmigt vedtaget i Folketinget. Vi
har med andre ord en bred fælles forståelse af,
hvordan vi arbejder med implementering af
vandrammedirektivet i Danmark.
Når det er sagt, må jeg så også minde om, at de
danske vandplaner indtil videre grundlæggende
hviler på det ambitionsniveau, som
samrådsspørgerens parti selv forhandlede
igennem med Grøn Vækst-aftalen – og
yderligere, at alle tal og målinger viser, at
vandmiljøet endnu ikke har det godt og slet ikke
godt nok, og derfor skal der mere til. Det giver
derfor heller ikke mening at tale om, at vi
overimplementerer vores forpligtelser til at
opnå en god tilstand i vandmiljøet.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I forhold til de danske vandløb, som der
henvises specifikt til i spørgsmålet, vil jeg blot
påpege, at i VK-regeringens udkast til
vandplaner fra 2010 blev der bygget videre på
amternes beskyttelsesniveau og ambitioner. Og
der indgik i øvrigt ca. 28.000 km vandløb i de
forslag til planer, der blev præsenteret i 2010.
Den gang havde Venstre altså ikke til hensigt at
slække på beskyttelsesniveauet, men altså at
videreføre det ambitionsniveau, som var lagt til
grund i forhold til amternes beskyttelsesniveau.
Til sammenligning indgik altså 28.000 km
vandløb i det oprindelige udkast til vandplaner.
Til sammenligning er der 19.000 km vandløb i
den nyligt præsenterede basisanalyse for anden
generations vandområdeplaner. De vandløb
giver efter regeringens målestok et realistisk
billede af, hvilke vandløb, der skal omfattes af
vandplanlægningen, og de er i øvrigt udvalgt
efter en solid naturfaglig vurdering.
Regeringen fortsætter den ambitiøse
miljøbeskyttelse, men der er foretaget en
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ensretning og ny dataindsamling, der giver et
bedre datagrundlag.
Regeringens implementering af
vandrammedirektivet har på den måde ikke på
noget tidspunkt haft til formål at sænke det
danske beskyttelsesniveau. I modsætning til
hvad jeg nu kan forstå er Venstre’s dagsorden.
Det bliver anført i spørgsmålet her i dag, at det
skulle være en ren dansk overimplementering at
have mindre vandløb med i vandplanerne. Til
det kan jeg sige, at Danmark ikke er det eneste
land i EU, som inddrager de vandløb i deres
indsats for et bedre vandmiljø. De andre lande,
der også gør det, er fx Bulgarien, Luxemburg,
Slovenien, Ungarn, Estland, Rumænien og
Irland. Det er altså ikke noget særsyn, at type 1-
vandløb er en del af vandplanerne.
Men uanset hvad andre lande gør, så vil jeg ikke
undtage eller udtage alle de mindre vandløb af
vandplanerne, sådan som det bliver foreslået af
samrådsspørgeren.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For den danske afgrænsning af vandområder i
vandplanerne er i fuld overensstemmelse med
direktivet og Kommissionens vejledninger,
hvoraf det tydeligt fremgår, at der også skal
medtages små vandområder, der har betydning i
forhold til direktivets formål.
Desuden har mange af de mindre vandløb høj
naturværdi, og er bl.a. gyde- og opvækstområder
for bl.a. laks og ørreder og sikrer dermed, at der
kan skabes mere liv og natur i de samlede
vandløbssystemer.
Afslutningsvis vil jeg sige, at regeringen vil
fortsætte en seriøs og korrekt implementering af
vandrammedirektivet i Danmark. Og det
indebærer bl.a., at vi skal have visse af de
mindre danske vandløb med i vandplanerne.
Jeg kan kun opfordre oppositionen til at bidrage
aktivt til, hvordan den konkrete indsats skal
udmøntes fremfor, at vi hele tiden skal
diskutere, om vi skal slække på miljøindsatsen
til skade for vores miljø og natur. Der er fortsat
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
udfordringer i forhold til at opnå den gode
økologiske tilstand. Det er det, der er formålet
med hele denne indsats, og derfor mener jeg, at
det seriøse ikke er at sige, at der skal skæres en
masse vandløb ud og startes fra et lavere
udgangspunkt, men lad os se på, hvad
udfordringen egentlig er, og så tage nogle
modige beslutninger om, hvordan vi vil
håndtere det.
10