Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 354
Offentligt
Åbent brev til miljøminister Kirsten BrosbølKære Kirsten BrosbølJeg skriver til dig, for at gøre dig opmærksom på konsekvenserne af hastigheden hvormed Bekendtgørelsenom jagttegn fra den 9. september 2013 bliver implementeret. Det er trist at de gode intentioner drukner,når teorien rammer praksis alene pga. et politisk ønske om en specifik startdato. Jeg håber, at jeg med mitbrev kan sætte gang i nogle aktiviteter der kan få processen tilbage på sporet.Konsekvenserne ved implementeringshastigheden er:At loven ikke er gennemarbejdet.At mange jagttegnsundervisere og nyjægere kommer i klemme, pga. en uklar ramme forundervisningen og fejl i undervisningsmateriale og jagtprøver.At Naturstyrelsen ikke har kunnet leve op til deres vision om samarbejde, dialog og kvalitet, som jegellers oplever i min kontakt med medarbejderne.
Jeg har hele livet haft stor fornøjelse ved at bruge den danske natur. Fra jeg var en lille knægt, blev jegoplært i at færdes i naturen med respekt og omtanke. Senere fik jeg jagttegn, blev uddannetherregårdsskytte og naturen blev omdrejningspunktet om hele min eksistens. I dag arbejder jeg som lærerpå en specialefterskole som natur- og jagttegnsunderviser.Jeg har stor glæde ved at være med til at skabe og præge de nye danske jægere. Jeg gør meget ud af atlære mine aspiranter vigtigheden af at værne om den danske natur i forbindelse med jagt og have respektfor lovgivningen og de etiske retningslinjer.Det er min oplevelse at konsekvensen af processen omkring implementeringen af bekendtgørelsen er, at visom undervisere ikke har kunnet uddanne aspiranterne til ovenstående, netop pga. rammerne for loven oghastigheden hvormed den skulle implementeres.Jeg er fra Danmarks Jægerforbund blevet informeret om, at de har forsøgt at få udsat den nye jagtprøve,men at startdato blev fastholdt, på trods af at det ikke var muligt at udvikle undervisningsmateriale i dennødvendige kvalitet. Dette undrer mig, da der i referatet af mødet i styregruppen fredag den 2. november2012 står: ”Såfremtdet ikke vurderes realistisk at gennemføre den nye jagtprøve på et solidt grundlag i2014, gennemføres jagtprøven efter den nuværende bekendtgørelse endnu et år, og opstarten på den nyeprøve udskydes et år.”En udsættelses af startdato for den nye jagtprøve havde givet Naturstyrelses medarbejdere mulighed for atleve op til Naturstyrelsen vision, og udbyderne mulighed for at udvikle et undervisningsmateriale af dennødvendige kvalitet.
Hastighed eller kvalitetI nedenstående vil jeg give en række eksempler på hvordan hastigheden af implementeringen er gået udover kvaliteten:
-
Tirsdag den 28. januar, henvender jeg mig til Naturstyrelsens vildtkonsulent for at få opklaret omdet er tilladt at sælge ilder og sæl. Hvilket er et spørgsmål der ligger inden for rammen af denskriftlige del af jagtprøven. Hverken vildtkonsulenten eller Naturstyrelsen er i stand til at svar påspørgsmålet før, torsdag den 13. marts, det vil sige 33 dage før den første jagtprøve afholdes. Denmanglende tid til forberedelse af loven i Naturstyrelsen, betyder at vi som undervisere har sværtved at udføre vores arbejde, da medarbejderne i styrelsen, ikke er i stand til at svare på eventuellespørgsmål.I den nye jagtprøven bliver der spurgt om hjortevildt med svælgbremser må bruges til konsum,dette ligger ikke indenfor, hvad det kan forventes at aspiranterne har kendskab til. Dette giverNaturstyrelsen mig ret i tirsdag den 22. april 2014 og skriver til mig:”at spørgsmålet udgår dermedogså i et nyt oplag, som trykkes her den kommende uge.”Onsdag den 23. april 2014 skriver Naturstyrelsen til undertegnede: ”Hardu elever, eller kendskab tilelever, som er dumpet med 5 fejl, i den pågældende prøve, må du gerne henvise dem til mig.”Jeger overbevist om, at medarbejderen forsøger at gøre skaden god. Jeg mener dog ikke, at det kun er,mig og mine aspiranter, der skal tilgodeses. Hvis Naturstyrelsen laver en fejl, er det deres opgave atrette op på fejlen, ved at gennemgå prøverne så de forurettede kan få oprejsning. Dette vil ogsåvære i tråd med Naturstyrelsens Kvalitetsledelse:”at systemet er organiseret, så det sikres, at fejlbliver rettet, og forbedringsforslag bliver opsamlet og evt. taget i brug.”Fredag den 25. april skriver Naturstyrelsen: ”Vier opmærksomme omkring især spørgsmålet omhjortevildt og svælgbremser såvel som antallet af harekillinger i et kuld. Netop disse to spørgsmåltilrettes i prøverne og elever som er dumpet med 5 fejl, vil få den ene fejl annulleret i tilfælde af atde har svaret forkert i disse spørgsmål. Naturstyrelsen vil tage hånd om disse elever den næste uge,således de kan fortsætte deres prøveaflæggelse.”På Naturstyrelsens hjemmeside findes et eksempel på en skriftlig jagtprøven” Prøven er eteksempel på, hvordan en jagtprøve kan se ud. Da prøven blev lagt på nettet, gjorde jegopmærksom på, at der var fejl i den og styrelsen valgte derefter at fjerne den. Den er efterfølgendeblevet redigeret nogen gange, der er dog stadig fejl i den fredag den 9. maj 2014. Eleverne risikerederfor at dumpe pga. forkert vejledning.
-
-
-
-
En udsættelses af startdato for loven og et samarbejde med undervisere og udbydere afundervisningsmateriale vil kunne være med til at kvalitetssikre Naturstyrelsens eget prøvemateriale. Detteforslag er jeg allerede fremkommet med, men har fået det afvis af naturstyrelsen den 5. maj 2014.Baggrunden for afvisningen er, at Naturstyrelsen ikke ønsker, at nogen kender spørgsmålene, såaspiranterne kan bestå ved blind udenadslære uden at forstå stoffet. Konsekvensen af denne beslutning erat prøven har fejl, så man bør lade alle dumpede aspiranter gå om, hvis prøven skal tages alvorlig.
En ny verden med de sociale medier
På mit aftenskolehold i jagttegnsundervisning har alle aspiranterne bestået, den teoretiske del af prøven iår. Dette anser jeg ikke nødvendigvis for et udtryk for, at kvaliteten af min undervisning har været høj.De sociale medier har ødelagt naturstyrelsens teori om, at hemmeligholdelse af spørgsmål er løsningen påden problematiske udenadslære, hvor aspiranterne ikke kender til indholdet i spørgsmålet, men blot svarerigtigt, fordi de kender spørgsmålet. Det er uheldigt, at elever der er aktive ”Facebook bruger”, kan tilegnesig udenadslære, og dermed blive bedre stillet, end elever der ikke er brugere af de sociale medier.Når man analyser beståelses procenter, fordelt på de første uger, af dette års prøveforløb, vil dersandsynligvis være en stor beståelse den første uge. Dette er ikke et udtryk for at min ”facebook-teori”ikke holder stik. Men et udtryk for at de mest engagerede elever er dem, der skynder sig at melde til, ogkommer dermed til prøve den første prøveuge.For at imødekomme denne udvikling bør man formulere flere spørgsmål inden for det samme emne, så derpå det ene tidspunkt skal svares ”ja”, og ved en anden formulering, af samme spørgsmål skal svares ”Nej”.Derved er det nødvendigt at jagttegnsaspiranterne, har kendskab til indholdet og ikke blot lærespørgsmålene udenad.
Fejl i lovgivningJeg har fået oplyst i Naturstyrelsen, at det er forbudt at gå på jagt med luftbøsse eller salonriffel, uden athave bestået haglskydeprøven. Men da de to våben er blevet glemt, i forbindelse med nedfældning aflovteksten, vil det ikke være muligt at straffe nyjægere, der forbryder sig mod loven ved skydning med depågældende våben uden bestået haglskydeprøve. Men at det naturligvis ikke er tilladt.Derudover har man i lovteksten glemt at indføre dato for hvornår det er muligt at tilmelde sig jagtprøven.Naturstyrelsen har oplyst mig om at der godt kan gå 3 år inden fejlen i lovgivningen bliver rettet.Dette betyder at aspiranterne ikke får den nødvendige respekt for den lovgivning som jeg underviser i.
Forslag til en løsningJeg vil gerne foreslå, at du som minister initierer en række tiltag, der vil sikre at aspiranterne ikke kommer iklemmer, og det bliver muligt at udarbejde et godt undervisningsmateriale og en god prøve.Tiltag:1. At bekendtgørelsen bliver rettet, så nyjæger ikke har mulighed for at gå på ulovlig jagt uden at blivestraffet.2. At den gamle prøve fastholdes endnu et år, så styrelsen får tid til at udfærdige et tilfredsstillendeprøvemateriale, i samarbejde med producenterne af undervisningsmateriale ogjagttegnsundervisere.3. At man i udarbejdelse af rammerne for jagttegnsprøven er mere klar i formuleringen af hvad derskal læres.4. At de jagttegnsaspiranter der er dumpet i år får mulighed for at gå op til en ny jagtprøve, medspørgsmål fra de foregående års jagtprøver.
Forestil dig at landets køreskoleelever havde teoribog og prøve der ikke var kvalitetssikret. Ville manacceptere det?Det ligger mig meget på sinde, at vi får uddannet vores nye jægere til at være gode brugere af den danskenatur. Derfor beder jeg dig om at tage denne henvendelse alvorlig, og jeg håber at høre fra dig.Med venlig hilsenJagttegnsunderviserAage Smedegaard