Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 352
Offentligt
1370673_0001.png
Rentemestervej 8
2400 København NV
Telefon: 72 54 10 00
[email protected]
www.nmkn.dk
23. maj 2013
J.nr.: NMK-10-00587
Ref.: ribba/damoe
AFGØRELSE
i sag om Nyborg Kommunes miljøgodkendelse af BioNaturGas Ørbæk
Natur- og Miljøklagenævnet har truffet afgørelse efter § 33 i miljøbeskyttelsesloven
1
.
Natur- og Miljøklagenævnet ophæver Nyborg Kommunes afgørelse meddelt den 11. september 2012
om miljøgodkendelse af BioNaturGas Ørbæk beliggende på Industrivej 11, 5853 Ørbæk. Sagen hjem-
vises til fornyet behandling i kommunen.
Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed, jf. § 17 i lov om Natur- og Miljøklagenævnet
2
. Eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen
skal være anlagt inden 6 måneder, jf. miljøbeskyttelseslovens § 101, stk. 1.
Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. § 9 i lov om Natur- og Miljøklagenævnet.
1
2
Lovbekendtgørelse nr. 879 af 26. juni 2010 af lov om miljøbeskyttelse
Lov nr. 483 af 11. maj 2010 om Natur- og Miljøklagenævnet med senere ændringer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Klagen til Natur- og Miljøklagenævnet
Denne sag omhandler Nyborg Kommunes afgørelse meddelt den 11. september 2012 om miljøgod-
kendelse af BioNaturGas Ørbæk. Nyborg Kommune har ligeledes truffet afgørelse om ikke VVM-pligt
for virksomheden.
Afgørelsen om miljøgodkendelse er påklaget til Natur- og Miljøklagenævnet af omboende. Der klages
navnlig over biogasanlæggets placering, og at anlæggets miljøpåvirkninger ikke er tilstrækkeligt
belyst i godkendelsen.
Kommunens afgørelse om ikke VVM-pligt for virksomheden er ligeledes påklaget, hvilket nævnet
træffer særskilt afgørelse om.
Sagens oplysninger
Virksomhedens hovedaktivitet er produktion af biogas, som opgraderes til naturgaskvalitet. Virksom-
heden modtager gylle og fiberfraktion fra nærliggende landbrug samt forbehandlet biomasse (orga-
nisk industriaffald) fra nabovirksomheden NC Miljø A/S.
BioNaturGas Ørbæk producerer biogas, gødningsvand (rejektvand) og fiberfraktion. Biogassen op-
graderes til naturgaskvalitet og afsættes direkte via gasledning til Naturgas Fyns ledningsnet. Gød-
ningsvand leveres tilbage til landbrugene, der leverer gyllen. Fiberfraktionen afhændes til skovbrug
og jordbrug.
En lille del af den rensede biogas vil via en gasledning blive sendt til NC Miljø A/S’ varmecentral.
Biogassen skal bruges til produktion af procesvarme og damp, der anvendes ved forbehandling af de
organiske biomasser, før de pumpes til biogasanlægget.
BioNaturGas Ørbæk ansøgte den 23. maj 2012 om miljøgodkendelse af virksomhedens aktiviteter på
Industrivej 11, 5853 Ørbæk. Nyborg Kommune meddelte den 11. september 2012 miljøgodkendelse
af BioNaturGas Ørbæk til at modtage 220.000 tons biomasse pr. år. Afgørelsen blev som nævnt
påklaget af omboende.
Nyborg Kommune har ved brev af 2. november 2012 kommenteret klagen. I brevet anfører kommu-
nen bl.a., at kommunen ikke i sin sagsbehandling har tilsidesat officialprincippet, idet kommunen har
indsamlet de nødvendige oplysninger for at træffe den rigtige afgørelse i sagen. Kommunen anfører
endvidere, at da det ikke i klagen er nærmere anført, hvilke punkter, der ifølge klager ikke er belyst
inden kommunens afgørelse, har kommunen ikke besvaret denne del af klagen.
Nye oplysninger
Under nævnets behandling af sagen har Kielberg Advokater på vegne af klagerne indsendt bemærk-
ninger til kommunens bemærkninger. Her anføres bl.a., at kørslen til og fra biogasanlægget medfø-
rer betydelige gener i form af støj, lugt og trafikale problemer, og at der ved kommunens afgørelse
forelå inhabilitet og magtfordrejning, idet kommunen ejer arealet, hvor biogasanlægget skal ligge
samt at borgmesteren er bestyrelsesmedlem i Naturgas Fyn Holding A/S. Desuden anmodes om, at
sagen tillægges opsættende virkning.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370673_0003.png
Natur- og Miljøklagenævnets bemærkninger og afgørelse
Den i sagen omhandlede virksomhed er omfattet af bestemmelserne om godkendelse af forurenende
virksomhed i miljøbeskyttelseslovens kapitel 5. Aktiviteterne er i kommunens afgørelse klassificeret
under listepunkt J 205: ”Biogasanlæg med en kapacitet for tilførsel af råmaterialer, herunder affald
og/eller husdyrgødning, på over 30 tons per dag, bortset fra anlæg omfattet af K 108”, på bilag 2 i
den tidligere godkendelsesbekendtgørelse.
3
Nyborg Kommune er godkendende og tilsynsførende myndighed.
Ansøgning om godkendelse af aktiviteter omfattet af listepunkt J 205 skal indeholde de oplysninger,
der fremgår af godkendelsesbekendtgørelsens bilag 5, jf. godkendelsesbekendtgørelsens § 7, stk. 3.
For aktiviteter omfattet af dette listepunkt er der fastsat standardvilkår.
4
Der er i den påklagede godkendelse fastsat en række vilkår til begrænsning af forureningen fra
virksomheden. For så vidt angår lugt er det i vilkår 18 fastsat, at anlægget skal være forsynet med
luftrenseanlæg til reduktion af lugtemission, der er beregnet til den aktuelle luftkvalitet og med en
kapacitet, der som minimum svarer til de maksimale luftmængder, som vil blive tilført luftrensean-
lægget. Af godkendelsens vilkår 45 fremgår, at driften ikke må give anledning til lugtgener uden for
virksomhedens areal. Det fremgår endvidere af dette vilkår, at virksomhedens bidrag til lugtstofkon-
centrationen ikke må overstige 5 LE/m
3
i boligområde og i område for blandet bolig og erhverv samt
10 LE/ m
3
i erhvervsområde (inkl. boliger) og ved bolig i landzone.
Den endelige højde for afkastet tilsluttet luftrenseanlægget (biofiltret) og for afkastet tilsluttet op-
graderingsanlægget er ikke fastsat, og det fremgår af godkendelsens vilkår 46, at afkasthøjderne
fastlægges af kommunen, når lugtmålingerne, jf. vilkår 65, foreligger. Lugtmålingerne skal foretages
senest 3 måneder efter luftrenseanlægget og gasopgraderingsanlægget er taget i brug. Rapport over
målingerne skal sendes til tilsynsmyndigheden senest 2 måneder efter de er foretaget.
Anlægstype og design for luftrenseanlægget ikke er fastlagt, udover at der er valgt et biofilter som
luftrenseanlæg, jf. vilkår 20. Det fremgår af den miljøtekniske vurdering, at luftrenseanlægget under
etablering vil blive monteret med en 20 m høj skorsten, som erfaringsmæssigt er tilstrækkelig for
overholdelse af lugtgrænseværdien. Der henvises i den forbindelse til en anden virksomhed, der har
det beskrevne system, hvor anlægget har en rensningseffektivitet på 95-99 %. Afhængig af de
efterfølgende målinger vil skorstenen blive forhøjet. Det fremgår, at virksomheden ikke har haft
mulighed for at fremsende oplysninger om udledning af lugt fra lugtbehandlingsanlægget og fra
gasopgraderingsanlægget. Da der ikke foreligger værdier for udledning af lugt fra disse anlæg, har
kommunen ikke haft mulighed for at vurdere om de valgte skorstenshøjder er tilstrækkelige til at
sikre mod lugtgener i omgivelserne.
3
Jf. bekendtgørelse nr. 486 af 25. maj 2012 om godkendelse af listevirksomhed (godkendelsesbekendtgørel-
sen). Sagen skal ifølge overgangsbestemmelsen i § 53, stk. 3, i den gældende godkendelsesbekendtgørelse -
bekendtgørelse nr. 1454 af 20. december 2012 – behandles efter reglerne i bekendtgørelse nr. 486 af 25.
maj 2012. Når der i det følgende refereres til godkendelsesbekendtgørelsen, gælder referencen til bekendt-
gørelse 486/2012.
4
Se godkendelsesbekendtgørelsen, bilag 5, afsnit 16, afsnit 4.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370673_0004.png
I vilkår 40 fastsættes grænseværdier for virksomhedens bidrag til støjniveauet uden for eget areal.
Af vilkår 41 fremgår, at unødvendig manøvrering og tomgangskørsel ikke må forekomme.
Af den miljøtekniske vurdering vedrørende støj fremgår,
at
alle væsentlige, støjende aktiviteter sker i
dagtimerne på hverdage,
at
alle støjende anlæg er placeret indendørs samt
at
anlægget er placeret
forholdsvis langt fra forureningsfølsomme områder og boliger. På den baggrund vurderer kommunen,
at driften af virksomheden ikke bør give problemer med overholdelse af de vejledende støjgrænse-
værdier. Der foreligger ikke en konkret beskrivelse af støjkilder eller en konkret vurdering af virk-
somhedens støjpåvirkning af omgivelserne.
Nævnet skal hertil bemærke, at det er en forudsætning for, at der kan meddeles godkendelse af en
forurenende aktivitet efter miljøbeskyttelseslovens § 33, at der af godkendelsesmyndigheden er
foretaget en tilbundsgående vurdering af, om virksomheden kan etableres på den pågældende lokali-
tet uden at påføre omgivelserne væsentlig forurening. En sådan vurdering kan ikke erstattes af
vilkår, idet der ikke bør meddeles en godkendelse, førend godkendelsesmyndigheden har vurderet, at
fastsatte vilkår kan overholdes. Vurderingen må omfatte de konkrete forureningsbegrænsende tiltag,
idet der ellers ikke vil kunne foretages en bedømmelse af, om virksomheden lever op til princippet
om BAT.
Nævnet henviser herved til godkendelsesbekendtgørelsens § 13, hvorefter godkendelsesmyndighe-
den ikke må meddele godkendelse, medmindre virksomheden har truffet de nødvendige foranstalt-
ninger til at forebygge og begrænse forureningen ved anvendelse af BAT, og at virksomheden i
øvrigt kan drives på stedet uden at påføre omgivelserne forurening, som er uforenelig med hensynet
til omgivelsernes sårbarhed og kvalitet.
Nyborg Kommune har for så vidt angår virksomhedens støj- og lugtforurening ikke foretaget en
sådan vurdering, og det er derfor nævnets opfattelse, at godkendelsen må ophæves og sagen hjem-
vises til fornyet behandling i Nyborg Kommune.
I forbindelse med den fornyede behandling må kommunen overveje, om virksomheden er så nært –
juridisk og teknisk – forbundet med virksomheden på nabogrunden, at der er grundlag for at medde-
le en samlet godkendelse af de 2 virksomheder eller for i øvrigt at fastlægge en samlet ramme for
virksomhedernes forurening.
Til det af klager anførte vedr. inhabilitet bemærker nævnet, at myndighedsinhabilitet vedrører tilfæl-
de, hvor myndigheden som sådan er part i sagen eller på anden måde kan befinde sig i en interesse-
konflikt. Det er imidlertid almindeligt antaget, at der ikke foreligger myndighedsinhabilitet, når kom-
munen ejer et selskab. Nævnet kan i denne forbindelse henvise til en rapport
5
vedrørende de sty-
ringsmæssige relationer mellem kommunalbestyrelser og kommunale selskaber, der er udarbejdet af
et udvalg, som blev udpeget af det daværende Indenrigs- og Sundhedsministerium.
Om myndighedsinhabilitet var det udvalgets opfattelse, at kommunalbestyrelsens rolle som aktionær
ikke i sig selv fører til, at kommunalbestyrelsen som sådan må anses som myndighedsinhabil, når en
Indenrigs- og Sundhedsministeriet (2006), Rapport fra udvalget vedrørende de styringsmæssige relationer i forhol-
det mellem kommunalbestyrelser og kommunale selskaber, sider 112-115.
http://oim.dk/media/70477/rapp-komm-selskab.pdf
5
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370673_0005.png
beslutning vedrører et helt eller delvist kommunalt ejet selskab. Der henvises til udvalgets rapport
side 112-114.
Afgørelse
Natur- og Miljøklagenævnet ophæver Nyborg Kommunes afgørelse meddelt den 11. september 2012
om miljøgodkendelse af BioNaturGas Ørbæk beliggende på Industrivej 11, 5853 Ørbæk. Sagen hjem-
vises til fornyet behandling i kommunen.
Gorm Møller
Seniorkonsulent
/
Rikke Boelt Bertelsen
Fuldmægtig
Afgørelsen er sendt til:
- Kielberg Advokater, ref. 32806-KT-BW,
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]
- Nyborg Kommune,
Teknik- og Miljøafdelingen, Natur og Miljø,
sagsnr. 450-2912-24482,
[email protected]
og cc:
[email protected]
og pr. brev til:
- Aage Boel, Nyborgvej 27B, 5853 Ørbæk
- BioNaturGas Danmark A/S, Ørbækvej 260, 5220 Odense Ø
5