Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 347
Offentligt
1369026_0001.png
1369026_0002.png
1369026_0003.png
1369026_0004.png
1369026_0005.png
GRUND- og NÆRHEDSNOTAT til Folketingets Europaudvalg ogFolketingets Miljøudvalg
Forslag til rådskonklusioner vedr. Biodiversitetskonventionens 12. partskonference(COP12), Cartagena Protokollens 7. partsmøde (COP-MOP7) samt NagoyaProtokollens 1. partsmøde (COP-MOP1).Forslag til rådskonklusioner vedr. Biodiversitetskonventionens 12. partskonference(COP12), Cartagena Protokollens 7. partsmøde (COP-MOP7) samt NagoyaProtokollens 1. partsmøde (COP-MOP1).ResumeUdkastet til rådskonklusioner har til formål at fastlægge den overordnede forhandlingslinjefor EU’s deltagelse i det 12. partsmøde (COP12), samt at fastlægge EU’s holdning til det7.partsmøde (COP MOP 6) under Cartagena protokollen og 1. partsmøde under Nagoyaprotokollen. Forslaget bygger på de tidligere rådskonklusioner om biodiversitet fra marts2010, samt opfølgende rådskonklusioner fra december 2010 og juni 2012. Forslagetunderstreger betydningen af forpligtigelserne vedtaget på COP11 i 2012. For EU vil devigtigste spørgsmål på COP12 være fastsættelse af globale mål for at øge de finansiellestrømme til ulandene, de såkaldte mål for ressourcemobilisering, samt opfølgning påprotokollen om adgang til ligelig og retfærdig udbyttedeling (ABS).Forslaget opfordrer til, at EU tager en ledende rolle i implementeringen af CBD og detsprotokoller. Ligeledes opfordrer forslaget til, at integration af biodiversitet i ulandenesudviklingsplaner fremmes, og at brugen af en række værktøjer såsom Innovative FinansielleMekanismer (IFM) fremmes for at tilvejebringe ydereligere midler til global biodiversitet.Endvidere fremhæves vigtigheden af beskyttelse og bæredygtig brug af den marine ogkystnære biodiversitet, herunder implementering af Biodiversitetskonventionensarbejdsprogram, samt færdiggørelsen af en beskrivelse af økologisk og biologisk signifikantemarine områder (EBSA’er). Ligeledes henvises til beslutningen om anvendelse af nyterminologi for oprindelige folk og synergien mellem de tre Rio konventioner.I forhold til COP MOP 6 under Cartagena protokollen fremhæves de fremskridt, der er sket iforhold til spørgsmålet om inddragelse og anvendelse af socio-økonomiske faktorer ogvigtigheden af miljømæssige risikovurderinger.1. StatusEU formandskabet sendte den 8. april 2014 ovennævnte udkast til rådskonklusioner til Rådet.
2
Rådskonklusionerne forventes vedtaget på rådsmøde (miljø) den 12. juni 2014.
2. Formål og indholdRådskonklusionerne har til formål at fastlægge den overordnede forhandlingslinje for EU’sdeltagelse i Biodiversitetskonventionens 12. partskonference (COP12), CartagenaProtokollens 7. partsmøde (COP-MOP7) samt Nagoya Protokollens 1. partsmøde (COP-MOP1) på COP12 i PyeongChang, Sydkorea 6-17. oktober 2014.Biodiversitetskonvention udgør rammen om det globale biodiversitetssamarbejde.Konventionen blev vedtaget på FN bæredygtighedstopmødet i 1992 sammen medklimakonventionen og ørkenspredningskonventionen. Den er ratificeret af alle verdens landemed undtagelse af USA (193 lande). Konventionen har tre overordnede formål: 1) bevarelseaf biodiversiteten, 2) bæredygtig udnyttelse af biodiversiteten og 3) fair udbyttedeling iforbindelse med udnyttelsen af biodiversiteten.I udkast til rådskonklusioner understreges EU’s overordnede forpligtelser i forhold til at spilleen ledende rolle i implementeringen af Biodiversitetskonventionen, herunder implementeringaf Biodiversitetskonventionens arbejdsprogram.Udkast til rådskonklusioner inkluderer følgende elementer:at der foretages en vurdering af implementeringen af den strategiske plan 2011-2020,herunder nævnes værdisætning af biodiversitet og naturkapital, som et vigtigt elementder skal implementeres i beslutningsprocesser på alle niveauer.at EU og dets medlemsstater bekræfter deres engagement fra COP 11 til i fællesskabat fordoble de finansielle strømme (ressourcemobilisering) til udviklingslandene ogsamtidig fremhæve, at en fordobling ikke indebærer en aftale om byrdefordeling afressourcemobilisering internt i EU. Desuden fremhæves mål for implementering afressourcemobilisering, herunder implementering af biodiversitet i udviklingsplaner ogstrategier samt vigtigheden af brugen af innovative finansielle mekanismer.at betydningen af beskyttelse og bæredygtig brug af den marine og kystnærebiodiversitet nævnes, og vigtigheden af, at der under FN’s Havretskonvention indgåsen aftale, der beskytter marine områder uden for national jurisdiktion med særlig fokuspå adgang og udbyttedeling af genetiske ressourcer. Endvidere fremhæves vigtighedenaf at færdiggøre beskrivelsen af økologisk og biologisk signifikante marine områder
3
(EBSA).at behovet for at effektivisere Biodiversitetskonventionen og dens protokollerinkluderes, så de er mere effektive og omkostningseffektive, herunder ved yderligeresynergi mellem konventionen og dens protokoller (Cartagena og Nagoya) og imellemRio konventionerne (Ørken-, Klima- og Biodiversitetskonventionen). Dette skal ogsåses i lyset af samarbejdet med multilaterale miljøaftaler og den globale proces omfastsættelse af globale bæredygtighedsmål.at anbefalingerne fra FN’s forum for oprindelige folk (UNPFII) om fremadrettet atimplementere ny terminologi om oprindelige folk vedkendes.at formålet om at opnå lige behandling af FN parter og EU (som institution) under detmellemstatslige panel om biodiversitet og økosystemer og dets ydelser (IPBES)bekræftes og alle EU medlemsstater opfordres til at blive medlemmer.at det fremhæves, at EU kan ratificere Nagoya-protokollen , og at der foreligger EU-lovgivning for gennemførslen af protokollen, herunder clearingcentret (clearing housemekanisme), strategi for kapacitetsopbygning samt håndhævelsesmekanismer.at fremskridtene under Cartagena protokollen fremhæves i forhold til spørgsmålet ominddragelse og anvendelse af socio-økonomiske faktorer. Endvidere ønsker Rådet atminde om vigtigheden af miljømæssige risikovurderinger. Ligeledes understregesvigtigheden af, at alle protokollens parter sikrer en effektiv og fuldstændigimplementering af protokollens regler.3. Europa Parlamentets udtalelserEuropa Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.5. Konsekvenser for DanmarkRådskonklusionerne har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, eller statsfinansielle,samfundsøkonomiske eller erhvervsadministrative konsekvenser for Danmark.Med hensyn til ressourcemobilisering opfylder Danmark allerede sine internationaleforpligtelser i forhold til internationale finansielle strømme og har et af det højeste bidrag pr.borger ift. biologisk mangfoldighed. Dansk støtte til ressourcemobilisering indebærer således
4
ikke nye finansieringsforpligtelser, og disse afholdes inden for de eksisterende rammer, hvorandelen a udviklingsbistanden til ”natur” opretholdes på et højt niveau.Det vurderes at rådskonklusionerne vil have en neutral påvirkning af beskyttelsesniveauet.
6. HøringGrønland og FærøerneUdkast til rådskonklusioner har været sendt i høring til henholdsvis Grønland og Færøerne.Grønland har i den forbindelse oplyst, at man ønsker, at der skal arbejdes for at teksten sikre,at en beslutning om terminologispørgsmålet vedr. oprindelige folk vedtages på COP12.Desuden ønskes der en henvisning til den nyligt gennemførte tilstandsrapport for den arktiskebiodiversitet.Sagen har endnu ikke været forelagt Miljøspecialudvalget.7. ForhandlingssituationenUdkastet til rådskonklusioner har været behandlet i Rådets arbejdsgruppe for internationalemiljøspørgsmål.8. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen hilser udkast til rådskonklusionerne velkomment. Overordnet set udgørrådskonklusionerne EU’s forhandlingsmandat til COP12.Regeringen er positiv over for vurderingen af implementeringen af den strategiske plan 2011-2020 og ønsker, at der skabes en klar sammenhæng mellem vurderingen af implementeringenaf den strategiske plan 2011-2020 og EUs biodiversitetsstrategi, som tænkes gennemført i2015. Det bør samtidig fremgå, at sektorintegration er et væsentligt element i implementeringaf den strategiske plan med henblik på at mainstreame biodiversitet.Regeringen finder det vigtigt, at det i forhandlingerne om ressourcemobilisering præciseres, atdet ikke alene er EU, som er eneansvarlig for en fordobling af de internationale finansiellepengestrømme til ulandene men derimod, at der er tale om et globalt mål. Dansk støtte tilmobilisering af flere ressourcer til biologisk mangfoldighed er betinget af, at forøgelsen afressourcer kommer fra alle tilgængelige finansielle strømme. Ressourcer i form af ODA skalleveres af i-lande, som ikke lever op til FN’s målsætning om at yde mindst 0,7 % af BNP iudviklingsbistand, og som yder væsentligt mindre pr. borger end Danmark. Desuden bør FN’s0,7% målsætning fremgå af teksten. Ligeledes mener regeringen, at det er væsentligt, at det irådskonklusionerne understreges, at ulandenes efterspørgsel efter biodiversitetsfinansierede
5
projekter fremgår af deres udviklingsplaner, samt at innovative finansielle mekanismer og atinddragelse af den private sektors inkluderes på lige vilkår.Regeringen finder det væsentligt, at rådskonklusionerne mere specifikt henviser til behovetfor at fremme synergi mellem Ørken-, Klima- og Biodiversitetskonventionerne, da dette ansesfor at være en effektiv måde, hvorpå der kan mobiliseres yderligere ressourcer til biodiversitetog derved imødekomme Biodiversitetskonventionens formål.Regeringen ønsker, at der i forhold til marin og kystnær biodiversitet henvises tilhavkonventionerne, herunder Barcelona-, OSPAR- og HELCOM-konventionen i deresarbejde vedr. økologisk og biologisk signifikante marine områder (EBSA’er), samt til arbejdeti arktisk regi.Regeringen støtter, at der træffes en beslutning om brugen af ny terminologi for oprindeligefolk på COP12.Regeringen støtter og vil arbejde for, at Nagoya protokollen ratificeres og implementereshurtigst muligt, samt at Cartagena protokollen har den nødvendige fremdrift i forhold tilimplementering af reglerne.9. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt FEU.