Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 34
Offentligt
1291378_0001.png
1291378_0002.png
1291378_0003.png
1291378_0004.png
1291378_0005.png
1291378_0006.png
NOTAT
Klimatilpasning, vandsektorog grundvandJ.nr. NST-4600-00052Ref. sahheDen 4. oktober 2013
Høringsnotat vedrørende bekendtgørelse om udpegning ogadministration mv. af drikkevandsressourcerNaturstyrelsen sendte den 30. juli 2013 udkast til bekendtgørelse om udpegningog administration mv. af drikkevandsressourcer samt vejledning om indsatsplanersendt i 8 ugers høring med frist for afgivelse af bemærkninger den 24. september2013.Udkastet blev sendt i høring hos bl.a. alle kommuner, regioner, ministerier samten lang række interesseorganisationer. Naturstyrelsen har i alt modtaget 32høringssvar til bekendtgørelsen, hvoraf 11 ikke har bemærkninger til denforeslåede bekendtgørelse. Generelt udtrykker interessenterne glæde over, at denødvendige områdeudpegninger formelt udpeges.I det følgende bruges følgende forkortelser: OSD - områder med særligedrikkevandsinteresser, NFI – nitratfølsomme indvindingsområder, og ION –indsatsområder mht. nitrat.Generelle bemærkningerUdpegning i vandplanerneFlere interessenter (Danske Regioner, Fredericia, Nyborg, Middelfart og Holstebrokommuner) har bemærket, at udpegningen af drikkevandsressourcer ivandplanerne hvert 6. år ikke er en tilstrækkelig fleksibel løsning, og at der erbehov for en løbende udpegning.Naturstyrelsens bemærkninger:Naturstyrelsen er enig i, at den nuværende løsning med udpegning afdrikkevandsressourcer i vandplaner ikke er en tilstrækkelig fleksibel løsning. Påden baggrund har Naturstyrelsen sendt et lovforslag i høring den 13. september2013 om ændring af vandforsyningsloven, hvorefter områdeudpegningerne skerløbende ved bekendtgørelse, så det netop fremadrettet kan blive muligt atforetage løbende udpegninger ved bekendtgørelse. Dette er naturligvis tætforbundet med den foreslåede lov om vandplanlægning, der blev sendt i høringsamtidig.Udpegning af indvindingsoplandeFlere interessenter (Danske Regioner, Hillerød, Ikast-Brande og Holstebrokommuner) har peget på, at der er behov for en udpegning af indvindingsoplandetil almene vandforsyninger uden for OSD. Danske Regioner bemærker, at det måvære udpegningen i regionplanerne, der stadig finder anvendelse. DANVAbemærker, at den manglende udpegning af indvindingsoplande til almenevandforsyninger uden for OSD er en ændring af gældende ret.
Naturstyrelsens bemærkninger:Der er ikke hjemmel til udpegning af indvindingsoplande til almenevandforsyninger, da det ikke er omfattet af miljømålslovens § 8 a. Det vil derforkræve en lovændring. Naturstyrelsen vil lade høringssvaret indgå i høringen aflovforslaget om ændring af vandforsyningsloven, der er i høring frem til den 11.oktober 2013.Bemærkninger til vandplanerneTo interessenter (Landbrug & Fødevarer og LandboSyd) har sendt bemærkningertil bekendtgørelsens § 3. Bekendtgørelsens §§ 3 – 4 er enslydende medvandplanernes retningslinjer 40 og 41. Interessenterne stiller spørgsmålstegn vedom regelret anvendelse af sprøjtemidler er omfattet af bekendtgørelsen. DIhenleder opmærksomheden på, at det bør sikres at bekendtgørelsens regler ikkegiver lokaliseringsproblemer i forhold til virksomheder, og at der findes gode ogfleksible regler for miljøgodkendelser.Naturstyrelsens bemærkninger:Bekendtgørelsen skærper ikke i sig selv muligheden for regelret anvendelse afsprøjtemidler. Bekendtgørelsens bestemmelser vedrører kommunensadministration vedrørende byudvikling, hvor kommunerne har mulighed for atsikre, at der ikke placeres grundvandstruende virksomheder i de angivneområder. Naturstyrelsen anser også disse høringssvar som høringssvar tilvandplanerne. De vil derfor også blive behandlet i forbindelse medvandplanernes høringssvar.ØvrigtNaturstyrelsen har foruden de formelle høringssvar fået en række andrehenvendelser om områdeudpegningen som følge af høringen. Naturstyrelsen harpå den baggrund foretaget yderligere rettelser i 4 kommuner. De berørtekommuner vil modtage særskilt henvendelse om rettelserne.Landbrug & FødevarerLandbrug & Fødevarer bemærker, at ordlyden af den foreslåede bekendtgørelses §1, nr. 3 bør ændres fra ”indvindingsoplande uden for disse” til ”indvindingsoplande til almene vandforsyninger uden for disse” for at sikreoverensstemmelse med miljømålsloven. Herudover bemærker Landbrug &Fødevarer, at den foreslåede § 5 bør slettes fra bekendtgørelsen, idet der er tale omdobbeltregulering, da den foreslåede bestemmelses indhold allerede fremgår afbl.a. husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen.Naturstyrelsens bemærkninger:Naturstyrelsen er enig i bemærkningen om ændring af ordlyden afbekendtgørelsens § 1, nr. 3, for at skabe overensstemmelse med miljømålsloven.Dette vil derfor blive tilrettet. Naturstyrelsen er enig i bemærkningen omdobbeltregulering, idet forpligtelserne forudsættes at fremgå i anden regulering.Naturstyrelsen har derfor fjernet bekendtgørelsens § 5.Lyngby-Taarbæk Forsyning A/SLyngby-Taarbæk Forsyning A/S spørger, hvorvidt de nitratfølsommeindvindingsområder nævnt i den foreslåede § 5 er de samme områder som de ibekendtgørelsens § 1 udpegede følsomme indvindingsområder.
2
Naturstyrelsens bemærkninger:Det er korrekt, at de i § 5 nævnte nitratfølsomme indvindingsområder er desamme som de i § 1 nævnte udpegede følsomme indvindingsområder.Naturstyrelsen har i øvrigt på baggrund af Landbrug & Fødevarers høringssvarvalgt at fjerne den nævnte bestemmelse, da der er tale om dobbeltregulering.Danske RegionerDanske Regioner bemærker, at der ved anvendelse af den foreslåede § 3, stk. 2 omplacering af forurenende virksomheder i OSD bør anlægges etforsigtighedsprincip. Ved en gennemgang af bilag 1 – OSD områder har DanskeRegioner konstateret, at bilaget ikke er i overensstemmelse medkortlægningsrapporten udført af Naturstyrelsen. Ved opslag ikortlægningsrapporten er hverken det nye eller det gamle OSD område ved Aike –Gørding (Esbjerg Kommune) vist.Naturstyrelsens bemærkninger:Naturstyrelsen er enig i, at der er uoverensstemmelse mellem bekendtgørelsenskortbilag og kortlægningsrapporterne mht. OSD. Naturstyrelsen har kontaktetkommunen med henblik på udredning af problemstillingen.For så vidt angår placering af forurenende virksomheder og bekendtgørelsens §3, stk. 2 henvises til den statslige udmelding til vandplanernes retningslinjer 40og 41 i forhold til byudvikling og anden ændret arealanvendelse i Områder medSærlige Drikkevandsinteresser (OSD) og indvindingsoplande.Hillerød KommuneHillerød Kommune bemærker, at det ikke fremgår tydeligt af bekendtgørelsen, at”trinmodellen” (den statslige udmelding som nævnt ovenfor) skal anvendes vedplacering af virksomheder. Hillerød Kommune anmoder derudover om, atNaturstyrelsen udarbejder generelle retningslinjer for vandindvinding, daregionplanretningslinjerne med ensretning af indvindingsmængderne ophæves.Hillerød Kommune spørger, om kommunerne vil kunne risikere at skulleudarbejde indsatsplaner for indsatsområder, der endnu ikke er færdigkortlagte forigen på et senere tidspunkt at udarbejde indsatsplaner for det samme område, nårindsatsområdet udpeges.Naturstyrelsens bemærkninger:Trinmodellen, dvs. den statslige udmelding, der knytter sig til de foreslåede §§ 3– 4 samt vandplanernes retningslinjer 40 og 41, skal anvendes ved placering afforurenende virksomheder. Der er ikke med bekendtgørelsen foretagetændringer heri.Når indsatsområderne er udpeget, har kommunen en forpligtelse til at udarbejdeen indsatsplan. Udpegningen kan alene ske på baggrund af en afsluttetgrundvandskortlægning. Der vil derfor ikke kunne opstå en situation, hvorNaturstyrelsen kræver, at der skal udarbejdes en indsatsplan før indsatsområdeter udpeget, og dermed færdigkortlagt.Naturstyrelsen har ikke ophævet retningslinjer, der vedrørerindvindingsmængder.Advokatsamfundet3
Advokatsamfundet bemærker, at den anvendte hjemmel forekommer tvivlsom.Advokatsamfundet bemærker ligeledes, at det forekommer tvivlsomt, at der er taleom et landsplandirektiv.Naturstyrelsens bemærkninger:Miljøministeren har mulighed for at fastsætte overgangsbestemmelser som denforeslåede frem til endelige vandplaner foreligger. Første generationvandplanerne er på nuværende tidspunkt i høring, og der foreligger derfor ingenendelige vandplaner. Den anvendte hjemmel fastsætter, at reguleringen sker somet landsplandirektiv.Ikast-Brande KommuneIkast-Brande Kommune spørger i forhold til den foreslåede § 5 til, hvordannitratudvaskningen fra spildevandsslam skal beregnes, og hvordan der kan gribesind over for anvendelse af spildevandsslam til jordbrugsformål.Naturstyrelsens bemærkninger:Naturstyrelsen forstår høringssvaret således, at det vedrører spørgsmål til dengældende regulering af anvendelse af spildevandsslam til jordbrugsformål, ogikke den foreslåede bekendtgørelse. På den baggrund har Naturstyrelsen aftaltmed Miljøstyrelsen, der er ansvarlig for reguleringen af spildevandsslam, atMiljøstyrelsen svarer Ikast-Brande Kommune direkte med en uddybendeforklaring til reguleringen.Fredericia, Nyborg og Middelfart kommunerKommunerne påpeger, at der er modstrid mellem ordlyd af § 1, stk. 4 og § 2, stk. 3og bilag 3.Naturstyrelsens bemærkninger:Naturstyrelsen er enig i kommunernes bemærkning, og vil sikreoverensstemmelse mellem de forskellige ordlyde i bekendtgørelsen.Frederikssund KommuneKommunen ønsker, at den statslige udmelding til vandplanernes retningslinjer 40og 41 i forhold til byudvikling og anden ændret arealanvendelse i Områder medSærlige Drikkevandsinteresser (OSD) og indvindingsoplande blev inddraget iretningslinjerne.Naturstyrelsens bemærkninger:Bekendtgørelsens §§ 3 – 4 er enslydende med vandplanernes retningslinjer 40 og41. Den statslige udmelding til vandplanernes retningslinjer 40 og 41 gælderuanset denne bekendtgørelse, og skal derfor også anvendes ved administrationenaf bekendtgørelsen. Naturstyrelsen påser, at den statslige udmelding anvendes ikommuneplanlægningen.Holstebro KommuneHolstebro Kommune bemærker, at bekendtgørelsens overskrift ikke stemmeroverens med høringsbrevets overskrift. Holstebro Kommune spørger til, hvordankommunernes nye viden kan indgå i eventuelle revisioner af udpegede områder.Naturstyrelsens bemærkninger:Naturstyrelsen er enig i, at der tilsyneladende er sket en fejl i bekendtgørelsensoverskrift, og det vil naturligvis blive rettet til ”bekendtgørelse om udpegning ogadministration mv. af drikkevandsressourcer”. Naturstyrelsen henviser til at der4
pågår et udvalgsarbejde med deltagelse af bl.a. repræsentanter for kommunerne,der skal afklare spørgsmål om vedligeholdelse af grundvandskortlægningen efter2015. Udvalgsarbejdet forventes afsluttet ved udgangen af 2013.Bemærkninger alene til bekendtgørelsens kortbilagRegion HovedstadenRegion Hovedstaden bemærker, at udpegningerne af OSD og OD fra 1997 indgåruændret i bekendtgørelsens kortbilag. Region Hovedstaden kan se ud afNaturstyrelsens fremdriftsplan for grundvandskortlægningen, at der ikkeplanlægges foretaget grundvandskortlægning for Frederiksberg og KøbenhavnsKommuner, og opfordrer til at der foretages en opdateret grundvandskortlægning idisse kommuner.Naturstyrelsens bemærkninger:Grundvandskortlægningen af OSD-Frederiksberg er afsluttet i 2005. Det erudpegningen af OSD fra denne kortlægning, der vises i bekendtgørelsen.Odder KommuneOdder Kommune bemærker, at kortbilaget, der viser områder med særligedrikkevandsinteresser og områder med drikkevandsinteresser ved Boulstrup,Odder Kommune er behæftet med en fejl. Odder Kommune bemærker, atstørrelsen på området fejlagtigt er angivet til størrelsen på indsatsområdet vedsamme sted.Naturstyrelsens bemærkninger:Naturstyrelsen er enig i Odder Kommunes bemærkninger. Naturstyrelsen vilsikre, at kortbilagene opdateres, således at de korrekte områder fremgår.Vejle KommuneVejle Kommune bemærker, at for Børkop-området er både de tidligere ogjusterede indsatsområder med hensyn til nitrat vist på Danmarks Miljøportal.Kommunen bemærker desuden, at der ikke er overensstemmelse mellemDanmarks Miljøportal og bekendtgørelsens bilag 3 med indsatsområder.Naturstyrelsens bemærkninger:Naturstyrelsen er enig i Vejle Kommunes bemærkning om, at både de oprindeligeindsatsområder og de justerede indsatsområder fremgår af DanmarksMiljøportals tema ”Indsatsområdet med hensyn til nitrat” inden forkortlægningsområdet ved Børkop. Naturstyrelsen vil sikre, at kortbilageneopdateres, således at de korrekte områder fremgår.Favrskov KommuneFavrskov Kommune bemærker, at bekendtgørelsens kortbilag indeholder en fejlidet det fremgår, at der er udpeget et indsatsområde ved Hvorslev.Grundvandskortlægningen er dog slet ikke afsluttet på dette område, og der kanderfor ikke være udpeget et indsatsområde.Naturstyrelsens bemærkninger:Naturstyrelsen er enig i Favrskov Kommunes bemærkning. Naturstyrelsen vilsikre, at kortbilagene opdateres, således at de korrekte områder fremgår.
5
Struer KommuneStruer Kommune bemærker, at det ikke fremgår af kortbilagene at der findes etindvindingsopland til boring 53.277 samt at nærområdet til boring 53.277 ikke erudpeget som NFI. Struer Kommune bemærker ligeledes, at kortbilaget overindsatsområder bør revideres, så hele det justerede NFI udpeges som ION.Naturstyrelsens bemærkninger:Naturstyrelsen er enig i Struer Kommunes bemærkning om, at kortbilaget vedThyholm ikke stemmer overens med rettelsesbladet som Naturstyrelsen harudsendt i forbindelse med NFI/ION-justeringen. Naturstyrelsen vil sikre, atkortbilagene opdateres, således at de korrekte områder fremgår.Aalborg KommuneAalborg Kommune bemærker, at Storvorde Vandværk, Luneborg Vandværk og St.Restrup Vandværk er nedlagt. Der eksisterer ikke længere et indvindingsopland ogNFI og ION bør derfor fjernes. Ved Torpet Vandværk er indvindingsoplandetflyttet, idet det i forbindelse med tilsyn er konstateret, at oplandet er optegnet påbaggrund af en fejlplaceret boring. Indvindingsoplandet er ikke genoptegnet menbare flyttet nogle få meter mod vest. NFI og ION bør på denne baggrund flyttes.Naturstyrelsens bemærkninger:Naturstyrelsen er enig i Aalborg Kommunes bemærkninger f.s.v.a.indvindingsoplandene til Storvorde Vandværk, Luneborg Vandværk og St.Restrup Vandværk. Naturstyrelsen vil sikre, at kortbilagene opdateres, såledesat de korrekte områder fremgår. Naturstyrelsen er desuden enig i AalborgKommunes bemærkning f.s.v.a. en mindre forskydning af indvindingsoplandettil Torpet vandværk og det tilhørende NFI og ION. Naturstyrelsen vil sikre, atkortbilagene opdateres, således at de korrekte områder fremgår.Sønderborg KommuneSønderborg Kommune bemærker, at indsatsområdet ved Felsted-Sundevedhverken er omfattet af kortbilaget eller oplysningerne på Danmarks Miljøportal.Naturstyrelsens bemærkninger:Naturstyrelsen er enig i Sønderborg Kommunes bemærkning om, atindsatsområder med hensyn til nitrat mangler på kortbilaget. Ved et gennemsynaf ION-temaet har NST imidlertid konstateret, at udpegningen ikke ergennemført i overensstemmelse med de gældende retningslinjer forområdeudpegningen. Ændringer vil blive indarbejdet ved næste udpegning.
6