Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 33
Offentligt
Styrkelse af miljødesign i implementeringen af WEEE-direktivet
1
Projekt:
Styrkelse af miljødesigni implementeringen af WEEE-direktivet1. januar 2014 til 31. december 2016
Projektets vision og formål
Verdens øgede befolkning og forbrug medfører knaphed på flere og flere ressourcernu og i fremtiden. Indenfor elektronik og elektroniske produkter er eksempelvisvisse typer af metaller knappe, hvilket vil kræve en større grad af funktionel gen-anvendelse. I forbindelse med implementeringen af det reviderede WEEE-direktivønsker danske producenter og importører derfor at bidrage med et tydeligt fokus påmulighederne for at fremme miljødesign i produkterne. Det vil producenter og im-portører gøre gennem projekter indenfor tre prioriterede indsatsområder; differen-tieret betaling, udvikling af nye teknologier og øget indsamling af udtjent elektrisk ogelektronisk udstyr.Vi ønsker at fremme incitamentet til miljørigtigt design af elektrisk og elektroniskudstyr gennem differentiering af de betalinger, som producenterne betaler til deresrespektive kollektive ordninger til dækning af udgifterne ved indsamlingen og hånd-teringen af elektronikaffaldet. De producenter og importører, der bringer miljøven-lige produkter på markedet, skal bidrage mindre til indsamling og genanvendelse afelektronikaffaldet, mens de producenter, der bringer mere miljøbelastende produk-ter på markedet skal bære en højere del af udgifterne. Formålet er derved at sikre enmere ægte udgiftsfordeling i forhold til den miljømæssige belastning.Ambitionen er, at projektet skal munde ud i en løsning, som er koordineret medinternationale erfaringer som et stærkt indspil til EU Kommissionen. Resultaterneskal derved kunne overføres til EU og andre EU-lande, således at der opnås denstørst mulige miljømæssige effekt samlet set.Der er tillige en vision om, at projektet bidrager til, at Danmark bliver en væsentligaktør indenfor udvikling af teknologi til adskillelse, finsortering og udsortering tilvidere oparbejdning og genanvendelse af elektronikaffald. Udviklingen af disse mil-jøteknologier kan styrke værditilvæksten af det WEEE, der skal behandles, hvilketvil medføre et styrket nationalt miljøregnskab for vigtige produktgrupper.Indsamlingsraten for WEEE kan optimeres ved en målrettet indsats. Det skal identi-ficeres, hvor det WEEE, der ikke bliver korrekt registreret i de nuværende systemer,bliver af. Når det foreligger, identificeres om der er specifikke grupper af affaldspro-
Styrkelse af miljødesign i implementeringen af WEEE-direktivet
2
ducenter der ikke aflevere eller registrerer deres affald retmæssigt. Herefter ønskerproducenter og importører at iværksætte en informationskampagne overfor derelevante målgrupper.
Projekternes overordnede rammerDifferentieret bidragFor udvalgte produkter identificeres de miljøparametre, som det giver mest meningi relation til nedenstående kriterier, at prisdifferentiere produkterne ud fra. Det eressentielt, at der sikres en klar sammenhæng til EU’s produktpolitik, navnlig ECO-designdirektivet – herunder end of life, waste prevention og recycling. Der skal arbej-des på grundlag af de miljøparametre, som der arbejdes med i ECO-designdirektivet,relevante standarder (eks. standarder på behandling og genvinding af WEEE) ogandre relevante EU projekter.Det skal endvidere undersøges, hvilke tiltag andre lande har tænkt sig at igangsættefor at opnå formålet med øget ECO-design af produkter under WEEE-direktivet –eksempelvis Tyskland. I resultaterne af projekterne skal både miljømål, gennemsig-tighed, omkostningsniveau og neutralitet vægtes. Det er en del af projektet at sikre,at miljømæssige mål nås med så få administrative byrder for virksomhederne sommuligtProjektet skal se på hvordan de miljømæssige kriterier kan opdateres/revideres, detvil sige, at de miljømæssige kriterier fra tid til anden skal tages op til revision.
Udvikling af nye teknologierProjektet skal fokusere på mulighederne for udvikling af nye teknologier indenforadskillelse, sortering og genanvendelse af WEEE, i dialog mellem affaldsbehandlereog producenter. Derved opnås en grundviden, som kan anvendes til udvikling afmiljøparametre til differentiering af producenternes betalinger samt fokusering på,hvilke teknologiske løsninger, der efterspørges og kan udvikles.Ved gennemførelsen af disse projekter skal bl.a. følgende parametre inddrages:Udstyrets miljømæssige egenskaber—————Muligheder for adskillelse af udstyretUdstyrets genanvendelighedUdstyrets indholdsstofferAnvendelse af knappe ressourcer i udstyretUdstyrets energiforbrug
Forhold i andre EU-lande— Kortlægning af evt. gennemførte tiltag og relevante projekter i andre lande,herunder deres erfaringer koblet til WEEE-direktivet— Koordinering med planlagte og kommende tiltag, der vedrører elektrisk ogelektronisk udstyr (f.eks. ECO-designdirektivet)— Projektets anvendelighed i andre lande
Styrkelse af miljødesign i implementeringen af WEEE-direktivet
3
Teknologi— Kortlægning af anvendte nationale genanvendelsesteknologier— Indsamling af viden om egnede teknologier i andre lande— Undersøgelse af potentialet for udvikling af egnede nationale teknologier tiladskillelse, sortering og genanvendelse af WEEETo år efter projektet igangsættes evalueres resultaterne i forhold til virkningen påmiljøet, økonomien og de administrative omkostninger.
Øget indsamlingIndledningsvis identificeres hvor den WEEE, som på nuværende tidspunkt ikke erregistreret korrekt, bliver af. Årsagerne kan bl.a. være af datateknisk karakter, afsystemisk karakter eller være erhvervs- og/eller forbrugerorienteret. Når det forelig-ger, identificeres om der er specifikke grupper af affaldsproducenter der ikke aflevereeller registrerer deres affald retmæssigt.Herefter udarbejdes og målrettes en kampagne med fokus på mere indsamling ide målgrupper der reelt kan ændre på resultatet eksempelvis B2B eller forbrugere.Kampagnen igangsættes primo 2015, når substantielle resultater af den indledendeindsats er opnået.
Implementering af projektetDeltagere i projektetDer nedsættes en styregruppe bestående af repræsentanter fra DI, FEHA, BFE,DI Itek og DI Handel og evt. producenter. Styregruppen er ansvarlig for projektetsoverordnede rammer, gennemførelse, kvalitetssikring og stadige fremdrift, økonomisamt vurdering af hvilke delprojekter der skal igangsættes.Styregruppen aflægger årligt rapport om projektets fremdrift, inkl. økonomi, tilMiljøministeren.Der nedsættes en arbejdsgruppe, som vurderer, hvilke konkrete tiltag og delprojek-ter, der skal udvikles baseret på miljømæssige potentialer knyttet til produktkatego-rier og EU-forhold. Arbejdsgruppen refererer til styregruppen.Arbejdsgruppen sammensættes bredt af relevante aktører med relevans for projek-tet, herunder de kollektive ordninger (elretur, ERP og LWF), brancheforeninger (DI,FEHA, DI ITEK, DI Handel og BFE), relevante producenter, Miljøstyrelsen, DPA-system og affaldsbehandlere herunder ARI.Arbejdsgruppen inddrager i nødvendigt omfang for projektets succes eksterne natio-nale og internationale rådgivere samt forskereTil støtte for styregruppens arbejde og generel kvalitetssikring ansættes en professio-nel projektleder. Projektet udføres i praksis af den professionelle projektleder i sam-arbejde med de kollektive ordninger (elretur, ERP og LWF). De kollektive ordningerforpligter sig til loyalt samarbejde i henhold til projektets formål.
Styrkelse af miljødesign i implementeringen af WEEE-direktivet
4
KontrolDe kollektive ordninger udarbejder systemer til kontrol af, at:—de kollektive ordninger i praksis differentierer deres miljøbidrag i.h.t. projektet—producenternes indberetninger i.h.t. til projektet er korrekte.Kontrolsystemerne, identificerede miljøparametre og projektresultaterne skal verifi-ceres og godkendes af styregruppen.
Finansiering af projektetFinansiering og administration midlerne skal være enkel, ubureaukratisk og gen-nemsigtig. Projektet finansieres af producenterne via deres respektive kollektive ord-ninger og deres bestyrelser ud fra fordelingsnøgler fastsat af de kollektive ordningerimellem. Midlerne overføres til et fælles og uafhængigt organ/fond/forening (DPA?),som udelukkende har til formål at gennemføre projektet og administrere arbejdetindenfor projektets formål.Finansieringsrammen er 5 mio. kr. årligt de næste tre år, altså i alt 15 mio. kr.De kollektive ordninger forpligter sig til med virkning fra 1. januar 2014 at stille fi-nansiering til rådighed for projektet, således at producentfinansieringen påbegyndesallerede fra dette tidspunkt.Der er en målsætning om, at der allerede i projektets andet år, d.v.s. 2015, vil forelig-ge så konkrete resultater, at de kollektive ordninger påbegynder egentlig differentie-ring af miljøbidragene i henhold til de markedsførte produkters miljøegenskaber.
Forudsætninger for projektetProjektet gennemføres som led i en frivillig aftale, hvor producenterne på deres sidefinansierer og gennemfører projektet mod, at Miljøministeren ikke gennemførerlovgivning der implementerer den del af beslutningsforslag B108 (Forslag til folke-tingsbeslutning om en ny ansvarsfordeling for håndtering af elskrot af første april2011) som handler om producentfinansiering af de kommunale omkostninger ellertilsvarende lovgivning.Den frivillige aftale kan tages op til genforhandling mellem parterne, såfremt:—en eller flere af den frivillige aftales forudsætninger bortfalder eller undergårvæsentlige forandringer eller— der indføres øgede afgifter eller skatter i relation til indsamling afelektronikaffald