Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 326
Offentligt
1364776_0001.png
Vandsektorloven - KL og KTC
Kommunalbestyrelserne skal planlægge den overordnede forsyningsstruktur
af hensyn til byudvikling, miljø- og klimamål og forsyningssikkerhed
Planlægningen af de forskellige forsyningsområder (vand, spildevand,
klimatilpasning m.v.) skal fornyes og koordineres.
Det er afgørende, at kommunernes miljø- og klimamål kan sikres gennemført
af selskaberne
Den nuværende styringsmodel er bureaukratisk og meget omkostningstung
Kommunerne ønsker en anden takstgodkendelse
Vi støtter Hvile-i-sig-selv princippet og kommunalt ejerskab af selskaberne
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1364776_0002.png
En ny vandsektorlov-
løsninger…
Vi sikrer kommunal koordinering af den overordnede forsyningsstruktur (vand,
spildevand, klima m.v.) ved at indføre et afsnit om ”forsyningsstruktur” i
kommuneplanstrategierne.
Vi får bindende sektorplaner, så vi har sikkerhed for at miljø- og klimamål bliver
fulgt op og ikke er afhængige af selskabernes egne prioriteringer
Kommunerne skal takstgodkende ved at gennemgå selskabernes tids- og
investeringsplan (sikre sammenhæng til sektorplanerne)
Vi opnår effektiviseringsmål ved at indføre regelforenkling og ny
benchmarkings-model. Der bruges i dag 60-100 mio. kr. om året i selskaber og
Forsyningssekretariat for at nå en gevinst på 1,3 mia. kr. om året
det kan
gøres bedre!
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1364776_0003.png
Mål i sektorplaner skal følges
Kommunen laver spildevandsplaner, klimatilpasningsplaner,
vandforsyningsplaner
Planerne skal gennemføres af selskaberne
Selskaberne skal have pligt til at gøre planerne til virkelighed
inden for det politisk besluttede serviceniveau og tidskrav
Kommunen har brug for hjemmel overfor selskaberne så miljø-
og klimamål følges
05-05-2014
FLS
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1364776_0004.png
Bedre model for takstfastsættelse
Selskaberne laver tids- og investeringsplan
Tids- og investeringsplan sendes til Kommunen
Kommunen tjekker indhold ift. sektorplaner
Kommunen godkender og sender videre til
forsyningssekretariatet
Forsyningssekretariatet afgør prisloft
Legalitetsgodkendelse kan afskaffes
05-05-2014
FLS
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1364776_0005.png
Effektiviseringkrav
Nuværende effektiviseringskrav giver et forkert
incitamentsstruktur for selskaberne
Selskaberne skal måles på flere parametre
ikke kun
driftsøkonomi
Kommunale/statslige mål ift. f.eks. byudvikling, miljømål,
klimatilpasningsmål og forsyningssikkerhed skal indgå i
succeskriterierne
Effektiviseringspotentialet på 1,3 mia. kr. bliver udhulet af
administrative omkostninger til Forsyningssekretariatet,
advokater, revisorer, bestyrelser mv.
05-05-2014
FLS
5