Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 320
Offentligt
ÅRSRAPPORTforRegnskabsåret 2013
Natur- og Miljøklagenævnet
Natur- og Miljøklagenævnet
ÅRSRAPPORT 2013
Indholdsfortegnelse
12
PÅTEGNINGBERETNING
455555666778910101116171717191919212222222324242626
2.1Præsentation af virksomheden2.1.1 Mission og Vision2.1.2 Hovedopgaver2.1.3 Hovedkonti2.2Virksomhedens omfang
2.3Årets faglige resultater2.3.1 Sammenfatning2.3.2 Afvikling af gamle sager på husdyrområdet2.3.3 Afgørelsernes udfald2.42.5Årets økonomiske resultaterOpgaver og ressourcer
2.6Målrapportering2.6.1 Sammenfattende om målopfyldelsen i 20132.6.2 Produktområde 1. Myndighedsudøvelse2.6.3 Produktområde 2. Kvalitet, information og service2.6.4 Produktområde 3. Digitalisering og it2.72.833.13.23.33.43.53.63.744.1Redegørelse for reserveret bevillingForventninger til kommende årREGNSKABAnvendt regnskabspraksisResultatopgørelse 2013 for Natur- og MiljøklagenævnetBalanceEgenkapitalforklaringOpfølgning på likviditetsordningenOpfølgning på lønsumsloftBevillingsregnskabBILAG TIL ÅRSRAPPORT 2013Resultatopfyldelse 2013 i forhold til Resultatkontrakt for NMKN 2013
4.2Noter til Resultatopgørelse4.2.1 Note 1 Husleje
Side
2
Natur- og Miljøklagenævnet4.2.24.2.3Note 2 Andre driftsindtægterNote 3 Andre driftsomkostninger
ÅRSRAPPORT 2013262626262727272727272727272728
4.3Noter til Balance4.3.1 Note 1 Immaterielle anlægsaktiver4.3.2 Note 2 Materielle anlægsaktiver4.3.3 Note 3 Tilgodehavender4.3.4 Note 4 Periodeafgrænsningsposter4.3.5 Note 5 Finansieringskonto FF74.3.6 Note 6 Bortfald af årets resultat4.3.7 Note 7 Hensatte forpligtelse4.3.8 Note 8 FF4 Langfristet gæld4.3.9 Note 9 Leverandører af varer og tjenesteydelser4.3.10Note 10 Anden kortfristet gæld4.3.11Note 11 Skyldige feriepenge4.3.12Note 12 Periodeafgrænsningsposter
Side
3
Natur- og Miljøklagenævnet
ÅRSRAPPORT 2013
1 PåtegningÅrsrapporten omfatter:Årsrapporten omfatter hovedkontoen Miljøministeriets Klagenævn, dvs. § 23.11.12 Klagenævn, samthovedkonto § 23.11.13 Klagesagsgebyrer, herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgåRigsrevisionen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2013.
PåtegningDet tilkendegives hermed1. at årsrapporten er rigtig, dvs. ikke indeholder væsentlige fejlinformationer eller udeladelser,herunder at målopstillingen og målrapporteringen i årsrapporten er fyldestgørende2. at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse medmeddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanligpraksis, og3. at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvaltningaf de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af årsrapporten
København d.
København d.
----------------------------------Pernille ChristensenFormand
----------------------------------Henrik StudsgaardDepartementschef
Side
4
Natur- og Miljøklagenævnet
ÅRSRAPPORT 2013
2 Beretning2.1Præsentation af virksomhedenNatur- og Miljøklagenævnet er en uafhængig myndighed for administrative afgørelser inden for plan-, natur-og miljøområdet.Nævnet er et ’kombinationsnævn1’, som består af- 1 formand og en eller flere stedfortrædere for denne, samt- enten et antal beskikkede sagkyndige medlemmer (nævnet i den sagkyndige sammensætning),- eller 7 medlemmer der udpeges af Folketinget, og- 2 medlemmer der udpeges af Højesteret blandt rettens medlemmer (nævnet i den lægesammensætning).Der henvises i øvrigt til nævnets forretningsorden.Natur- og Miljøklagenævnet er øverste administrative rekursmyndighed i afgørelser efter en række love påmiljøområdet og lovgivning om regulering af fast ejendom på natur- og planområdet, herunderfredningssager.Betjeningen og administrationen af nævnet varetages af et sekretariat, som ledes af en formand og ennæstformand med bistand af 4 ankechefer og 1 udviklings- og sekretariatschef. Formanden, næstformandenog ankecheferne træffer afgørelse på nævnets vegne i sager, som ikke har principiel betydning.Der henvises til nævnets hjemmeside for yderligere information om nævnet:www.nmkn.dk2.1.1 Mission og VisionNatur- og Miljøklagenævnets mission er- vi træffer afgørelser i klagesager på natur- miljø og planområdetNatur- og Miljøklagenævnets vision er- vi vil være effektive og træffe korrekte og forståelige afgørelser- vi vil være en attraktiv arbejdsplads, som skaber fagligt inspirerende miljøer med godeudviklingsmuligheder2.1.2 HovedopgaverNatur- og Miljøklagenævnets opgaver er formuleret i Finansloven:1. Opgave: At træffe afgørelser i klagesager på natur-, miljø-, og planområdet, samt prøvelse affredningssager.Mål: Natur- og Miljøklagenævnet træffer korrekte afgørelser af tilstrækkelig god kvalitet inden forkortest mulig tid.2. Opgave: At sikre kvalitet i sagsbehandlingen, samt yde god, serviceorienteret information om sagerog praksis.Mål: Natur- og Miljøklagenævnet optimerer til stadighed de interne processer, så sagsbehandlingenforegår så effektivt som muligt. Natur- og Miljøklagenævnet formidler afgørelsespraksis og levererpassende service til borgere, virksomheder og myndigheder.2.1.3 HovedkontiDer aflægges årsrapport for følgende hovedkonti:§ 23.11.12 Klagenævn (Driftsbeviling)§ 23.11.13 Klagesagsgebyrer (Anden bev.)
1
Ved ’kombinationsnævn’ forstås en nævnssammensætning afhængig af klagesagens art og karakter.
Side
5
Natur- og Miljøklagenævnet
ÅRSRAPPORT 2013
2.2
Ud over driften administrerer Natur- og Miljøklagenævnet en gebyrordning vedrørende gebyrbelagteklagesager.Tabel 2.2. Virksomhedens samlede aktiviteter(mio. kr.)B 2013R 2013DriftUdgifter82,271,6Indtægter0,01,6GebyrerUdgifter0,00,0Indtægter1,00,2
Virksomhedens omfang
2.3
Årets faglige resultater
2.3.1 SammenfatningI forbindelse med oprettelsen af Natur- og Miljøklagenævnet pr. 1/1 2011, blev der introduceret nyeprincipper for behandlingen af klagesager i nævnet. Sager modtaget efter 1/1 2011 sættes ved denindledende screening i ’spor’ alt efter sagens kompleksitet mv. Formålet med sporsætning af sagerne er atnedsætte sagsbehandlingstiden gennem hurtige afgørelser i de mindst komplicerede sager, de såkaldte’Fasttrack 1’ og ’Fasttrack 2’ sager. Disse sagskategorier hører til de ’hurtige afgørelser’, hvor den maksimalesagsbehandlingstid er 8 uger henholdsvis 5½ måned. De mere komplicerede sager sporsættes som ’Øvrigesager’, med en maksimal sagsbehandlingstid på 12 måneder.Tabel 2.3.1.1 Fordelingen af afgørelser til sportyper i 2012 og 20132013201236%Fasttrack 132%28%Fasttrack 225%36%Øvrige sager44%Som det fremgår af tabel 2.3.1.1 er der i forhold til 2012 sket en forøgelse af andelen af sager der afgøres ide 2 hurtige sagsbehandlingsspor. Dette betyder, at en stigende andel afgørelser bliver afgjort inden formax. 5½ måned, hvilket ligeledes medvirker til nedbringelse af den gennemsnitlige sagsbehandlingstid. Dengennemsnitlige sagsbehandlingstid for alle afgørelser i 2013 var 329 dage, hvilket er en lille forbedring iforhold til 2012, hvor den gennemsnitlige sagsbehandlingstid var på 333 dage.Der blev i 2013 afgjort 1980 sporsatte sager med en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 195 dage eller 6,4måned. I 2012 var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for nye sporsatte sager 165 dage, svarende til5½ måned. Stigningen i sagsbehandlingstid i 2013 i forhold til 2012 skal blandt andet tilskrives denressourcemæssige prioritering af arbejdet med afslutning af gamle sager modtaget før 1/1 2011. Da dengamle sagsbeholdning er afviklet ultimo 2013, forventes det at sagsbehandlingstiden igen vil falde i 2014 ogfrem.Natur- og Miljøklagenævnet modtog i 2013 i alt 2096 nye klagesager. 126 klagesager blev afvist på grund afmanglende gebyrbetaling, og der blev således modtaget 1970 nye sager til sagsbehandling. Sagstilgangen i2013 er mindre end i 2012, hvor nævnet modtog 2136 nye sager til sagsbehandling.Sagsbeholdningen var ultimo 2013 på i alt 978 verserende sager. Af denne beholdning var 5 gamle sager (1natursag og 4 miljøsager) modtaget før 1/1 2011. Målsætningen for 2013 var afslutning af alle gamle sagerinden udgangen af året, og målet er derfor ikke helt, men i det store hele, opfyldt.Færdiggørelsen af den gamle sagsbeholdning forventes i sig selv at få en positiv effekt påsagsbehandlingstiden i form af et fald i den gennemsnitlige sagsbehandlingstid fra 2014 og frem.Tabel 2.3.1.2NøgletalResultatResultat
Side
6
Natur- og Miljøklagenævnet2012333 dage3001 sager2136 sager1441 sager2013329 dage2480 sager1970sager978sager
ÅRSRAPPORT 2013
Gns. SagsbehandlingstidAntal afsluttede klagesagerModtagne klagesager til sagsbehandlingSagsbeholdning ved året udgang
Der blev i 2013 afgjort i alt 2480 sager. Faldet i antallet af afgørelser i forhold til 2012, skyldes blandt andetden lavere sagstilgang i 2013 og en ekstraordinært høj tilgang af klager i 2012 vedrørende de statslige vand-og naturplaner.Af de 2480 afgørelser i 2013, blev 207 sager afgjort af nævnet. 1 sag vedrørende Metro-byggeriet blevafgjort af kombinationsnævnet, hvilket er første gang en klagesag afgøres af det kombinerede nævn. 191afgørelser blev truffet af det læge nævn, mens det sagkyndige nævn traf afgørelse i de resterende 15nævnssager.2.3.2Afvikling af gamle sager på husdyrområdet
En særlig såkaldt taskforce til afvikling af cirka 450 gamle klagesager på husdyrområdet blev oprettet primooktober 2011. Målet for nedbringelsen af gamle husdyrsager var en fuldstændig afvikling af beholdningeninden udgangen af 2012. Resultatmålet blev kun delvis opfyldt, da der pr. 31/12 2012 stadig var enbeholdning på 44 uafgjorte (gamle) husdyrsager. De resterende gamle husdyrsager var afsluttet vedudgangen af marts måned 2013.Husdyrsager modtaget efter 1/1 2011 opfylder produktivitetsmålene for sagsområdet.En ny sagspukkelforventes derfor ikke.2.3.3 Afgørelsernes udfaldDe efterfølgende figurer illustrerer fordelingen af afgørelsernes udfald på afgørelseskategorier i 2013 og2012.Figur 2.3.3.1
Kategorien ”medhold / delvis medhold” dækker tilfælde, hvor Natur- og Miljøklagenævnet ændrer denpåklagede afgørelse helt eller delvist i overensstemmelse med klagers påstand, evt. blot ved ændring afvilkår, samt tilfælde, hvor nævnet ophæver den påklagede afgørelse, f.eks. på grund af væsentlige retligemangler, og hjemviser sagen til fornyet behandling i 1. instansen. 1. instansen er typisk kommuner,fredningsnævn mv.
Side
7
Natur- og Miljøklagenævnet
ÅRSRAPPORT 2013
2.4
Årets økonomiske resultater
Sammenfatning, Driftsbevilling § 23.11.12Årets resultat for § 23.11.12 er et samlet overskud i forhold til årets bevilling på 12,2 mio. kr. Overskuddetvar forventet og skyldes mindreforbrug på grund af forsinkelsen af Vand- og Naturplaner, og de dertilknyttede klagers indløb til nævnet. Nævnet forventer, at klagerne begynder at indløbe i sidste halvår 2014,og i takt hermed vil de nødvendige ressourcer blive allokeret. Af det overførte overskud forventes en delheraf at blive overført til 2015 og 16, hvor bevillingen til Vand- og Naturplaner løber ud.Tabel 2.4.1 Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletalHovedtal2011Resultatopgørelse (mio. kr.)Ordinære driftsindtægter- heraf indtægtsført bevilling i alt- heraf eksterne indtægter- heraf øvrige indtægterOrdinære driftsomkostninger- heraf løn- heraf afskrivninger- heraf øvrige omkostningerResultat af ordinær driftAndre posterFinansielle posterÅRETS RESULTATBalance (mio. kr.)AnlægsaktiverOmsætningsaktiverEgenkapitalLangfristet gældKortfristet gældLånerammenTræk på lånerammen (FF4)Finansielle nøgletalUdnyttelsesgrad af lånerammen (%)Negativ udsvingsrate (mio. kr.)Overskudsgrad (%)Bevillingsandel (%)PersonaleoplysningerAntal årsværk (stk.)Årsværkspris (1000 kr.)Lønomkostningsandel (%)Lønsumsloft (FL + TB) (mio. kr.)Lønforbrug (mio. kr.)
2012
2013
78,278,20,00,084,651,50,033,1-6,41,60,0-4,7
91,291,20,00,082,859,10,023,78,41,90,010,3
82,282,20,00,070,849,50,021,311,40,90,012,2
1,013,21,10,212,41,50,0
1,326,411,40,515,61,50,5
2,335,423,61,412,33,01,5
0%3,9-6%100%
36%14,111%100%
51%30,215%100%
8958266%52,051,5
10158565%66,459,1
86*57660%67,749,5
Side
8
Natur- og MiljøklagenævnetProduktionsnøgletalAntal modtagne klager (stk.)Antal afgørelser (stk.)Produktivitet (brutto-) (antal / årsværk)Pris pr. sag**) (kr. / sag)
ÅRSRAPPORT 2013
2.0732.5072833.090
2.2783.0013026.966
2.0962.48030*28.216
Der tages forbehold for afvigelser i summerne pga. afrunding.*) Nævnets bruttoproduktivitet gøres op som afgørelser pr. total ÅV-forbrug. I målopfyldelsesafsnittet, og i nævnets dagligeproduktionsopfølgning, er årsværk beregnet ud fra timer trukket fra tidsregistreringssystemet, mTid, divideret med 1924 timer/år. Time-årsværk for 2013 er kun 83 åv og giver en produktivitet på 30 sager/åv. som angivet her. Antal årsværk under ”Personaleoplysninger”er baseret på SKS udtræk, dvs. lønsystemets beregning. Forskellen mellem de to ÅV-beregninger ligger i mTid, der ikke medregner de”skæve helligdage”, hvis antal varierer fra år til år. I 2013 giver denne skævhed en betydelig afvigelse, idet bruttoproduktivitetenbaseret på SKS-åv er på 29.**) Beregnet som: Ordinære omkostninger + finansielle og andre poster divideret med antal afgørelser.
Aktiver og egenkapital er påvirket af det store overskud, og nævnets langfristede gæld stiger i takt medudvikling af anlæg til digital indberetning af klager (Klageportal). Nævnets låneramme blev hævet ved TB13.Nævnets årsværksforbrug har været øget i 2012 pga. taskforce til færdigbehandling af husdyrbrugsager, ogfalder igen fra 2013. Uforbrugt lønsumsloft afspejler forsinkelse af vand- og naturplan-processen.Klagesagsgebyrer § 23.11.13Tabel 2.4.2 Virksomhedens udgiftsbaserede hovedkontiHovedkonto NavnBevillingstypemio.kr.B 2013 R 201323.11.13.KlagesagsgebyrerAnden bevillingUdgifter0,00,0Indtægter1,00,2Nettoprovenuet fra klagegebyrer optages på en særskilt hovedkonto § 23.11.13 og tilgår statskassendirekte. Det indgår således ikke i Natur- og Miljøklagenævnets bevilling.Nævnet modtager gebyr for behandling af de fleste klagesager. Gebyret er lovbestemt og er for tiden 500kr. pr. sag. Gebyret betales tilbage til klager hvis klager får helt eller delvist medhold, eller hvis klagerfrafalder sagen. De budgetterede indtægter er således nettoindtægten (betalte gebyrer fratrukketreturnerede gebyrer det enkelte år).Nettoindtægten har i 2013 være betydeligt lavere end budgetteret på finansloven. Det skyldes enkombination af flere ting:1. Lavere sagstilgang betyder at nævnet afgør flere sager (fra sagsbeholdningen) end det modtager.Det giver forholdsvist flere tilbagebetalinger end indbetalinger.2. Der har været differentieret gebyr fra primo 2011 til medio 2012, hvor virksomheder og foreningerskulle betale 3.000 kr i gebyr. Dette blev afskaffet igen pr. august 2012. Der blev i 2013 afsluttet endel sager med det høje gebyr, hvor medhold mv. derfor betød tilbagebetaling af højt gebyr. Og ikkemindst foreninger, der klager og har betalt 3.000kr. i gebyr, har en relativt høj ”medholdsprocent”.
2.5
Opgaver og ressourcer
I den følgendetabel er årets driftsøkonomi for Natur- og Miljøklagenævnet opgjort fordelt på
produktområder i henhold til opdelingen i resultatkontrakten for 2013. Den samlede lønudgift er fordeltdirekte ud på produktområderog indgår i bruttoudgifter ekskl. fællesudgifter.
Side
9
Natur- og Miljøklagenævnet
ÅRSRAPPORT 2013
Tabel 2.5.1 Oversigt over økonomien på Natur- og Miljøklagenævnets produktområderi 20132Bevilling2013Indtægtsførtbevilling2013Regnskab 2013Bruttoudgifter ekskl.Hjælpefunktioner oggenerel ledelse ogadministrationDirekteudgifter ialt58,82,561,350,92,753,6Heraflønsum 2)Bruttoudgifter incl.Hjælpefunktioner oggenerel ledelse ogadministration 2)Mio. kr.%
Mio. kr.
Produktområde 1: Myndighedsudøvelse1.1 Afgørelse i klagesager1.2 Afgørelser i fredningssagerProduktområde 1 ialt36,02,038,062,63,365,990%5%94%
Produktområde 2: Kvalitet, information ogserviceProduktområde 2 ialtAlle produktområder i altsvarende til produktområderne på FL20132) Produktområde 0 'Hjælpefunktioner samt generel ledelse og administration' er ikke opgjort som et selvstændigtområde men er indregnet i 'Bruttoudgifter incl. hjælpefunktioner og generel ledelse og administration'Det bemærkes at der i tabellen kan forekomme afrundingsusikkerhed i sammentællinger3,765,03,356,92,340,34,069,96%100%
1) Bevilling 2013 svarer til bevillingstal på Finanslov for 2013. Udgiftsspecifikationen er ligeledes opdelt
I det følgende gennemgås Natur- og Miljøklagenævnets produktionsmæssige resultater i 2013.
2.6
Målrapportering
2.6.1 Sammenfattende om målopfyldelsen i 2013Der har i resultatkontrakt 2013 for Natur- og Miljøklagenævnet været opstillet 27 resultatmål forvirksomheden, hvoraf 2 efter aftale med departementet er udgået. Af de tilbageværende 25 mål er 16’Opfyldt’, 3 mål ’Delvis opfyldt’ og 6 mål ’Ikke opfyldt’. I en vægtet målopfyldelsesberegning er 55 %-point’Opfyldt’, 11 %-point ’Delvis opfyldt’, og de resterende 34 %-point ’Ikke opfyldt’.Den samlede målopfyldelse i 2013 i forhold til resultatkontrakten er således 66 %-point. Resultatet ansessom tilfredsstillende.Natur- og Miljøklagenævnet afsluttede i 2013 den ekstraordinære indsats for afvikling af gamle klagesagerfra før 1/1 2013 som blev startet i 2011. I starten af 2013 resterede der 340 uafsluttede gamle sager, og alledisse sager på nær 5 blev afsluttet i 2013. De sidste 5 sager forventes afsluttet i løbet af 1. halvår 2014.Afviklingen af den gamle sagsbeholdning vil i sig selv medføre et mærkbart fald i den gennemsnitligesagsbehandlingstid fra 2014 og frem.Andelen af afgørelser i de hurtige spor fasttrack 1 og 2, blev i 2013 forøget yderligere i forhold til 2011 og2012. En vigtig målsætning for Natur- og Miljøklagenævnet er netop at træffe hurtige afgørelser i de sagerhvor dette er muligt, og denne målsætning er således blevet yderligere opfyldt i 2013.En væsentlig årsag til at målopfyldelsesgraden ikke er blevet højere, er en manglende opfyldelse afbruttoproduktivitetsmål på natur- og miljøområdet. Resultatmålene for produktivitet i resultatkontrakt 2013,bygger på en undersøgelse af produktivitetspotentialet udarbejdet af eksterne konsulenter i 2012. Ved enefterfølgende gennemgang af undersøgelsens forudsætninger har det imidlertid vist sig, at blandt andet en2
Fordelingen af årets omkostninger til produktområder er foretaget på baggrund af ressourceforbruget inden for de enkelte områder.Fordelingen beror i nogen grad på et skøn, da blandt andet øvrige driftsudgifter ikke henføres regnskabsmæssigt til produktområder.
Side 10
Natur- og Miljøklagenævnet
ÅRSRAPPORT 2013
markant mindre sagstilgang end forudsat medfører et lavere produktivitetsniveau end udregnet iundersøgelsen. Produktivitetsmålene i resultatkontrakt 2013 har derfor været fastlagt for højt i forhold til defaktisk gældende forudsætninger for sagsproduktionen i 2013.Resultatmålet i 2013 for beholdningen af gamle sager modtaget før 1/1 2011, var at alle sager skulleafsluttes inden udgangen af 2013. For delvis opfyldelse af målet kunne beholdningen være op til i alt 80uafsluttede sager. 5 gamle sager kunne ikke afsluttes inden udgangen af 2013, hvilket indebærer at deeksakte resultatmål i resultatkontrakten ikke kunne opfyldes for natur- og miljøområdet. Natur- ogMiljøklagenævnet anser dog den overordnede målsætning om afvikling af den gamle sagsbeholdning somindfriet som helhedDer henvises i øvrigt til resultatopgørelsen (bilag 4.1)2.6.2 Produktområde 1. MyndighedsudøvelseNatur- og Miljøklagenævnets primære produktområde er myndighedsudøvelse i form af behandling afklagesager inden for Miljøministeriets lovområde. Der redegøres i det følgende overordnet for resultaterne i2013.2.6.2.1 Nøgletal og resultater for produktområde 1Modtagne klagesagerNatur- og Miljøklagenævnet modtog i 2013 i alt 2096 nye klagesager. 126 klagesager blev afvist på grund afmanglende gebyrbetaling, og der blev således modtaget 1970 nye sager til sagsbehandling. Sagstilgangen i2013 er mindre end i 2012, hvor nævnet modtog 2136 nye sager til sagsbehandling.Der blev i 2013 modtaget 4 nye fredningssager, hvilket er markant lavere end 2012, hvor nævnet modtog12 nye sager.Tabel 2.6.2.1.1 Resultater 2013NøgletalGns. SagsbehandlingstidAntal afsluttede klagesagerModtagne klagesager til sagsbehandlingSagsbeholdning ved året udgangNote: Alle tal er ekskl. fredningssager
Resultat2012333 dage3001 sager2136 sager1441 sager
Resultat2013329 dage2480 sager1970sager978sager
Tabel 2.6.2.1.2 Antal modtagne og afsluttede sager i 2013 og 2012Modtagne Afsluttede Modtagne Afsluttedetiltil2012***2013***Lovområdesagsbeh.sagsbeh.2012**2013**Retlige klager (planloven)Landzoneklager (planloven)NaturbeskyttelseslovenMiljømålslovenRåstoflovenSkovlovenMiljøvurderingslovenFredningssagerFredningsdispensationerIndustriBeskyttelse afoverfladevand570404401179241246124884916544904611882219747491137854840836911177684618999671417470102411651364144145
Side 11
Natur- og MiljøklagenævnetVandindvindingDambrugJord oggrundvandsbeskyttelseHusdyrbrugMindre sagsområder i alt *)I alt37162514641213610136556193530014615271218019701132992154582480
ÅRSRAPPORT 2013
Note:*) Heri indgår Mastelov, Sommerhuslov, Kolonihavelov, Museumslov, Tøndermarsklov, Miljømålslov, Lov om kemiske stoffer.**) Modtagne sager til sagsbehandling beregnes som antal modtagne sager fratrukket antal gebyrafviste sager i det pågældende år.*** Heri er indregnet 126 gebyrafvisninger.
Nævnet behandler klagesager i 3 forskellige ’spor’ afhængig af den konkrete sags indhold, kompleksitet mv..Der skelnes mellem ’Fast Track 1 (FT1)’, ’Fast track 2 (FT2)’ og ’Øvrige sager (ØVR)’3. Resultatmålene for de3 sagsbehandlingsspor mht. andelen af sager som ligger indenfor den fastlagte sagsbehandlingstid, fremgåraf den følgende tabel.Tabel 2.6.2.1.3 Sagsbehandlingstid mv. for sporsatte sager i 2013MålelementResultatmål ResultatRK20132013FT1 - % andel af nye sager30%36%FT1 – % overholdt max. sagsbehandlingstid90%90%FT2 - % andel af nye sager25%28%FT2 – % overholdt max. sagsbehandlingstid85%71%ØVR – % overholdt max. sagsbehandlingstid85%62%MålopfyldelsesgradOpfyldtOpfyldtOpfyldtIkke opfyldtIkke opfyldt
Nævnet sporsætter ved sagsscreeningen klagesagerne forholdsvis offensivt, hvilket fremgår af den højeandel sager i de hurtige spor FT1 og FT2 i forhold til resultatmålene. De opnåede resultater er hervæsentligt bedre end målene for 2013.Det har imidlertid ikke været muligt at overholde målene for FT2 og ØVR sager med hensyn til denprocentvise andel af sager, der overholder maximal sagsbehandlingstid. Som tidligere nævnt hænger detteblandt andet sammen med den ressourcemæssige prioritering af målet om afvikling af beholdningen afgamle sager senest ved udgangen af 2013.Det forventes at andelen af sager som ligger inden for den målsatte sagsbehandlingstid igen vil stige i 2014,efter at indsatsen med afslutning af gamle sager blev færdiggjort ultimo 2013.Tabel 2.6.2.1.4 Afsluttede fredningssager i 2013MålelementResultatmålRK2013Antal afsluttede fredningssager8 sagerResultat201313 sagerMålopfyldelsesgradOpfyldt
Antallet af afgjorte fredningssager i det enkelte år er vanskeligt at forudsige på grund af fredningssagernesmeget forskellige størrelser og kompleksitet, samt sagernes ofte betydelige økonomiske konsekvenser forsagsparterne. Der var i 2013 et mål om afgørelser i 8 fredningssager, og der blev afgjort 13 sager.Overopfyldelsen i 2013 kan forventes at medføre et lavere antal afgørelser i 2014.
3
For en nærmere beskrivelse af de 3 sagsbehandlingsspor henvises der til Natur- og Miljøklagenævnets resultatkontrakt for 2013 –2015.
Side 12
Natur- og Miljøklagenævnet
ÅRSRAPPORT 2013
Sagsbehandlingstid4Der har i 2013 lige som tidligere år været opstillet resultatmål for andelen af sager i de tre spor samtmaksimal sagsbehandlingstid. Målopfyldelsesgraden for dette er beskrevet i tidligere afsnit.For fasttrack 1 og Øvrige sager er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 2013 under måltallet formaksimal sagsbehandlingstid, mens der for fasttrack 2 sagerne er sket en meget lille overskridelse afmåltallet med 4 dage.Tabel 2.6.2.1.5 Oversigt over gennemsnitlige sagsbehandlingstider for sporsatte sagerMålelementMål RK2013Resultat 2013 MålopfyldelsesgradOpfyldtFasttrack 1 (FT1)56 dage34 dageDelvis opfyldtFasttrack 2 (FT2)167 dage171 dageOpfyldtØvrige sager365 dage347 dageSom det fremgår af tabel 2.6.2.1.6 er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for alle afgørelser i 2013 329dage, hvilket er en reduktion på 4 dage i forhold til 2012.Tabel 2.6.2.1.6 Oversigt over gennemsnitlige sagsbehandlingstider** på lovområder i 2013OmrådeEmneResultat Resultat Resultat201120122013Sagsbehandlingstid Retlige sager (planloven)157 dg.164 dg.185 dg.Landzoneklager (planloven)199 dg.199 dg.211 dg.Naturbeskyttelsesloven230 dg.253 dg.225 dg.Miljømålsloven-148 dg.218 dg.Råstofloven217 dg.139 dg.368 dg.Skovloven265 dg.229 dg.356 dg.Miljøvurderingsloven206 dg.265 dg.162 dg.Fredningssager423 dg.614 dg.483 dg.Fredningsdispensationer180 dg.172 dg.158 dg.Industri603 dg.425 dg.690 dg.Beskyttelse af overfladevand360 dg.438 dg.364 dg.Vandindvinding1085 dg. 629 dg.762 dg.Dambrug1411 dg. 1633 dg. 1174 dg.Jord og grundvandsbeskyttelse519 dg.932 dg. 1281 dg.Husdyrbrug524 dg.613 dg.429 dg.Mindre sagsområder i alt *-267 dg.388 dg.I alt (gennemsnit)369 dg. 333 dg. 329 dg.Noter:* Heri indgår Havmiljøloven, Havstrategiloven, Genteknologiloven, Mastelov, Sommerhuslov, Kolonihavelov, Museumslov,Tøndermarsklov, Lov om aktindsigt i miljøoplysninger, Lov om kemiske stoffer mv.**I beregningen af gennemsnitlig sagsbehandlingstid i emneområder indgår ikke afgørelser som følge af manglende gebyrindbetaling.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 2013 er stadig påvirket af afviklingen af den gamle sagsbeholdning,hvor disse afgørelser påvirker sagsbehandlingstiden i opadgående retning. De 329 dage i 2013 ersammensat af en gennemsnitlig sagsbehandlingstid for afgørelser i gamle sager (modtaget før 1/1 2011) på1335 dage, og en gennemsnitlig sagsbehandlingstid for afgørelser i nye sager (modtaget fra 1/1 2011) på185 dage.Påvirkningen fra afvikling af de gamle sager på sagsbehandlingstiden, er særlig udtalt for sagsområder medet højt antal afgørelser i gamle sager i 2013 i forhold til det samlede antal afgørelser.Eksempelvis kan nævnes dambrugsområdet, hvor den gennemsnitlige sagsbehandlingstid på 1174 dagedækker over afgørelser i 12 gamle sager med en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 2416 dage, og 17sager modtaget efter 1/1 2011 med gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 297 dage.4
Sagsbehandlingstiden regnes fra tidspunktet, hvor klagen registreres i nævnets sags- ogdokumenthåndteringssystem til afgørelsen sendes til klager (afgørelsesbrev).
Side 13
Natur- og Miljøklagenævnet
ÅRSRAPPORT 2013
For jord og grundvandsbeskyttelse er stigningen i sagsbehandlingstid en kombination af flere forhold. Delser andelen af afgørelser i gamle sager steget fra 65% i 2012 til 73% i 2013, og desuden er beholdningen afgamle sager i gennemsnit blevet et år ældre. Endvidere er sagsbehandlingstiden i nye sager forøget fra 285dage i 2012 til 351 dage i 2013, netop som følge af den ekstraordinære ressourceindsats for afvikling afgamle sager. Det forventes at sagsbehandlingstiden vil falde igen fra 2014 og frem.Det er forventningen at den gennemsnitlige sagsbehandlingtid i 2014 også af denne grund vil faldemærkbart i forhold til tidligere år.
Side 14
Natur- og Miljøklagenævnet
ÅRSRAPPORT 2013
Tabel 2.6.2.1.7 Sagsbehandlingstider i Natur- og Miljøklagenævnet. Fordeling til aldersgrupperUnder 33-6 mdr.6-12 mdr.Over 12mdr.mdr.201342 pct.14 pct.16 pct.28 pct.201237 pct.13 pct.18 pct.32 pct.201137 pct.13 pct.17 pct.33 pct.*) Ekskl. Fredningssager
*
Som det fremgår af tabellen, er næsten 3/4 af Natur- og Miljøklagenævnets afgørelser i 2013 truffet indenfor et år fra modtagelsesdatoen, hvilket er en forbedring i forhold til 2011 og 2012. De nyesagsbehandlingsspor, som blev indført i 2011, har derfor forsat en positiv betydning forsagsbehandlingstiden. Afslutningen af de sidste gamle sager modtaget før 1/1 2011 forventes at medføre enyderligere reduktion i andelen af afgørelser ældre end 1 år fra 2014 og frem.Tabel 2.6.2.1.8 Beholdning af gamle sager (modtaget før 1/1 2011) ultimo 2013MålbeskrivelseResultatmål 2013 Resultat 2013 MålopfyldelsesgradBeholdning af gamle sager planområdet0 stk.0 stk.OpfyldtmaxBeholdning af gamle sager0 stk.1 stk.Delvis opfyldtnaturområdet maxBeholdning af gamle sager husdyrsager0 stk.0 stk.OpfyldtmaxBeholdning af sager miljøområdet max0 stk.4 stk.Delvis opfyldtBeholdning af gamle sager ultimo2013 i alt max0 stk.5 stk.
Natur- og Miljøklagenævnet har i 2013 afsluttet den ekstraordinære indsats for nedbringelse afbeholdningen af gamle sager (dvs. sager modtaget før 1/1 2011) som blev påbegyndt i 2011.Som det fremgår af den ovenstående tabel er alle gamle sager modtaget før 1/1 2011, afsluttet på nær 1natursag og 4 miljøsager. Afgørelsen på naturområdet kunne ikke afsendes, da afgørelsen havdesammenhæng med de uafsluttede sager på miljøområdet. De fire miljøsager fandt desværre ikke sinafslutning inden udgangen af 2013, på trods af at der i 2013 blev investeret ressourcer i også at få disse firesager afsluttet. Der har bl.a. været udarbejdet udkast til afgørelse i høring i to af sagerne, der erkendetegnet ved at have en høj kompleksitet samtidig med at nævnet ikke har en tidligere praksis at støttesig til. Sagerne forventes alle afsluttet i første halvår 2014.På trods af de manglende 5 afgørelser, vurderer Natur- og Miljøklagenævnet at det overordnede mål omafvikling af den gamle sagsbeholdning inden udgangen af 2013 er nået.Produktivitet og produktivitetsmålTabel 2.6.2.1.9 Resultater for produktivitetsmål 2013MålbeskrivelseResultatmålBruttoproduktivitet planområdet minimum45 sager / ÅVBruttoproduktivitet naturområdet minimum43 sager / ÅVBruttoproduktivitet miljøområdet minimum18 sager / ÅVBruttoproduktivitet husdyrområdet21 sager / ÅVminimumBruttoproduktivitet alle områder38 sager / ÅVOpnået resultat51 sager/ ÅV27 sager / ÅV15 sager / ÅV21 sager / ÅV30 sager / ÅVMålopfyldelseOpfyldtIkke opfyldtIkke opfyldtOpfyldt
Produktivitetsmålene for de respektive delområder ovenfor fremkommer ved en vægtet fordeling afproduktivitetsmålet for alle sagsområder ud til delområderne. Bruttoproduktiviteten for alle områder er i2013 30 sager / totalårsværk, hvilket er lavere end resultatmålet på 38 sager / årsværk. Produktiviteten i
Side 15
Natur- og Miljøklagenævnet
ÅRSRAPPORT 2013
2013 er ikke steget mærkbart i forhold til 2012, hvilket blandt andet skal tilskrives den vigende tilgang afnye sager i 2013.En sagstilgangsanalyse fra foråret 2012 som dannede grundlag for de opstillede produktivitetsmål, viste atsagstilgangen hurtigt ville finde tilbage til niveauet fra tidligere år. Analysen forventede således ensagstilgang i 2013 på godt 3000 nye sager, men dette har vist sig ikke at holde stik, idet den reelle tilgang afnye sager ligger 30-40 % lavere end den estimerede. Dette forhold udfordrer i sig selv denproduktivitetsforbedring, der er indlagt i resultatmålene.Erfaringsmæssigt giver stordriftsfordele en højere produktivitet (f.eks. muligheden for at pulje sager) oghertil kommer, at der i en vækstperiode opstår en ”forsinkelse” i ansættelserne ift. sagsmængden. Omvendtfører en reduceret sagsmængde over tid erfaringsmæssigt til en reduceret produktivitet på grund afforsinkelseseffekten i tilpasningen af ressourcer til det nye niveau. Yderligere udfordresproduktivitetsforbedringen af, at en generelt mindre sagstilgang end forventet indebærer, ateffektiviseringspotentialet i nogle tilfælde mindskes eller evt. helt forsvinder.Slutafvikling af beholdningen af gamle sager fra før 1/1 2011 samtidig med en ressourcemæssig tilpasning tilden lavere sagstilgang i 2013 og 2014, forventes at medføre en stigende produktivitet i 2014. Der henvises iden sammenhæng til nævnets resultatkontrakt 2014.En væsentlig del af årsagen til miljøområdets lavere produktivitet end målsat, er det meget storeressourceforbrug i 2013 til behandling af klagesager vedrørende metrobyggeriet i København. Sagerne erførst afsluttet i 2014, hvilket betyder at produktiviteten i 2013 er blevet påvirket negativt på grund af dennetidsforskydning mellem ressourceindsats og afgørelsestidspunkt.2.6.3Produktområde 2. Kvalitet, information og service
2.6.3.1 Nøgletal og resultater for produktområde 2Kvalitet og kvalitetsmålTabel 2.6.3.1.1 Resultater for kvalitetsmål i 2013MålbeskrivelseResultatmålAndel af genoptagelsessager max i % afMax 5%alle afgørelser ex. gebyrafvisningerÅrlig udviklings- og implementeringsplanfor ’best practice’Implementering af kvalitetsledelsessystemGennemførtGennemførtOpnået resultat Målopfyldelsesgrad4%OpfyldtGennemførtIkke startetOpfyldtIkke opfyldt
Natur- og Miljøklagenævnet anvender andelen af genoptagelsessager som udtryk for kvaliteten af nævnetsafgørelser. Målsætningen er, at højst 5% af afgørelserne ex. gebyrafvisninger afstedkommer berettigedeanmodninger fra parterne om genoptagelse af nævnets afgørelser. Procentdelen af genoptagelsessager var i2013 ligesom i 2012 4%, og i forhold til et resultatkrav på max. 5%, er dette resultatmål opfyldt.Der blev også i 2013 udarbejdet en årlig udviklings- og implementeringsplan for best practice, hvorfor detteresultatmål også er blevet opfyldt.Efter aftale med departementet er udvikling og implementering af et nyt kvalitetsledelsessystem i nævnetikke gennemført i 2013, og målet er derfor ikke opfyldt.Der forventes i 2014 gennemført en undersøgelse af gevinsterne ved indførelse af et koncernforankretproces- og kvalitetsunderstøttende system i Natur- og Miljøklagenævnet. I vurderingen indgår deeksisterende regelsæt og instrukser for sagsbehandling og arbejdsprocesser som allerede findes i nævnet.
Side 16
Natur- og Miljøklagenævnet
ÅRSRAPPORT 2013
Formidling af afgørelsespraksis’Natur- og Miljøklagenævnet Orienterer’ (NoMO) er nævnets samling af principielle afgørelser, som kan væreaf interesse for omverdenen. Afgørelserne er truffet af enten det sagkyndige nævn, det læge nævn ellerformanden. I form af ’NoMO’ omtales de enkelte principielle sager i redigeret form med en kortsagsfremstilling og de væsentligste dele af afgørelsen.Tabel 2.6.3.1.2 Resultater for formidling af afgørelsespraksis i 2013MålbeskrivelseResultatmålOpnået MålopfyldelseresultatUdgivelse af NoMO antal gange pr. år44OpfyldtInteressentundersøgelse forGennemførtGennemførtOpfyldtAfgørelsesportalenNote:NoMO er en forkortelse for Natur- og Miljøklagenævnet Orienterer
Natur- og Miljøklagenævnet har 2013 som planlagt udgivet NoMO 4 gange og resultatmålet er derforopfyldt.Der blev i slutningen af 2013 gennemført en spørgeskemaundersøgelse på nævnets afgørelsesportalwww.nmknafgoerelser.dk.Antallet af besvarelser var dog ved udgangen af året så beskedent, at det blevvalgt at fortsætte spørgeskemaundersøgelsen ind i 2014 for at opnå et tilstrækkeligt antal besvarelser.2.6.4Produktområde 3. Digitalisering og it
2.6.4.1 Nøgletal og resultater for produktområde 3
Digital sagsbehandlingTabel 2.6.4.1 Resultater for digital sagsbehandling i 2013MålbeskrivelseResultatmålDigital klageportal fase 1 i drift senest 1/72013GennemførtOpnået MålopfyldelseresultatIkkeIkke opfyldtgennemført
Natur- og Miljøklagenævnet påbegyndte primo 2012 design- og kravspecifikation af en ny digital klageportaltil digital indsendelse af klagesager.NMKN har i udviklingen af klageportalen lagt stor vægt på interessentinddragelse i udarbejdelse af dentekniske løsning. Klageportalen har været under udvikling siden efteråret 2012, men har blandt andet væretforsinket af uforudsete udviklingstekniske vanskeligheder i den integrationsmæssigt ret kompleksesystemløsning. Det har derfor ikke været muligt at færdiggøre systemet til idriftsættelse senest 1/7 2013.Det forventes at den digitale klageportal fase 1 kan idriftsættes inden udgangen af 1. halvår 2014.
2.72.8
Redegørelse for reserveret bevillingForventninger til kommende år
Natur- og Miljøklagenævnet har ingen reserverede bevillinger
Natur- og Miljøklagenævnets aktiviteter vil i de kommende år være påvirket af Vand- og Naturplanerne, ogden konkrete ressourcenormering til sagsområderne vil afhænge af hvornår klagerne tilgår nævnet. Nævnettilpasser løbende struktur til fremtidige arbejdsopgaver med henblik på yderligere effektivisering oghensigtsmæssig opgaveløsning.Sagstilgangen har ligget på et lavt niveau, og forventes at stige svagt i takt med bedring af densamfundsmæssige økonomi og dermed aktivitet. Nævnet er lykkedes med afvikling af sagsbunker, der
Side 17
Natur- og Miljøklagenævnet
ÅRSRAPPORT 2013
stammer fra før 2011. Fremover skal nævnet fortsat fokusere på øget produktivitet samtidig med at sagernebehandles med en tilfredsstillende sagsbehandlingstid, uden at der gås på kompromis med kvaliteten5.Der arbejdes videre med effektivisering af nævnets rutiner gennem yderligere optimering af LEAN-tiltag.Desuden implementeres og idriftsættes der en digital klageindberetningsløsning medio 2014 (Klageportalen).Løsningen integrerer med koncernens ESDH-systemet (Captia) og til regnskabssystemet (Navision).Projektet er blevet omkring et år for sinket pga. vanskeligheder omkring dataintegrationer og ønsker omsupplerende løsninger.Der er udarbejdet resultatkontrakt for Natur- og Miljøklagenævnet, hvori mål, perspektiver og forventningerfor 2014 er beskrevet. Kontrakten findes på nævnets hjemmeside:http://www.nmkn.dk/Om_naevnet/Resultatkontrakt/
5
Med ’tilfredsstillende sagsbehandlingstid’ menes overholdelse af den maksimale sagsbehandlingstid i de 3forskellige sagsbehandlingsspor uden overskridelse af grænserne for andel afgørelser over maksimalsagsbehandlingstid.
Side 18
Natur- og Miljøklagenævnet
ÅRSRAPPORT 2013
3 Regnskab3.1Anvendt regnskabspraksisRegnskabet for klagenævnet er aflagt i henhold til lov nr. 131 af 28. marts 1984 om Statensregnskabsvæsen, bekendtgørelse nr. 70 om Statens regnskabsvæsen af 27. januar 2011 ogFinansministeriet økonomisk administrative vejledning.Årsrapporten for 2013 er opstillet efter retningslinjerne i Moderniseringsstyrelsens ”Vejledning omudarbejdelse af årsrapport for statslige institutioner, januar 2014” samt Miljøministeriets interne vejledningaf20. januar 2014.Hensættelse af feriepenge er opgjort efter Moderniseringsstyrelsens metode for beregning afferiehensættelser.
3.2
Resultatopgørelse 2013 for Natur- og Miljøklagenævnet
Nævnet slutter 2013 med et årsresultat på 12,2 mio. kr. Nævnet har haft et forventet mindre forbrug, fordide statslige Vand- og Naturplaner er blevet forsinket og dermed også klagerne over de kommunalehandleplaner. Disse forventes at tilgå nævnet sidste halvdel af 2014 og frem til 2016. Akkumulerede,uforbrugte midler fra tidligere år overføres til de kommende år.
Side 19
Natur- og MiljøklagenævnetTabel 3.2.1. Resultatopgørelse (mio. kr.)NoteOrdinære driftsindtægterIndtægtsført bevillingBevillingReserveret af indeværende års bevillingerAnvendt af tidligere års reserverede bevillingerIndtægtsført bevilling i altSalg af vare og tjenesteydelserTilskud til egen driftGebyrerOrdinære driftsindtægter i altOrdinære driftsomkostningerÆndring i lagreForbrugsomkostninger1HuslejeAndre forbrugsomkostningerForbrugsomkostninger i altPersonaleomkostningerLønningerPensionLønrefusionAndre personaleomkostningerPersonaleomkostninger i altAf- og nedskrivningerAndre ordinære driftsomkostningerOrdinære driftsomkostninger i altResultat af ordinær driftAndre driftsposter2Andre driftsindtægter3Andre driftsomkostningerResultat før finansielle posterFinansielle posterFinansielle indtægterFinansielle omkostningerResultat før ekstraordinær posterEkstraordinære posterEkstraordinære indtægterEkstraordinære omkostningerÅRETS RESULTAT20122013 B2014
ÅRSRAPPORT 2013
91,20,00,091,20,00,00,091,2
82,20,00,082,20,00,00,082,2
67,70,00,067,70,00,00,067,7
0,03,40,03,452,98,1-1,7-0,159,10,020,382,88,4
0,03,20,03,243,17,0-0,80,249,50,018,170,811,4
0,03,20,03,240,86,0-0,60,046,20,218,167,70,0
2,00,010,3
1,60,712,3
1,80,90,9
0,00,010,3
0,00,012,2
0,00,00,9
0,00,010,3
0,00,012,2
0,00,00,9
Tabel 3.2.2 Resultatdisponering (mio. kr.)Disponeret bortfaldDisponeret til reserveret egenkapital (båndlagt)Disponeret til udbytte til statskassenDisponeret til overført overskud
12,2
Side 20
Natur- og Miljøklagenævnet3.3Balance201120122013Note Passiver (mio. kr.)
ÅRSRAPPORT 2013
Tabel 3.3 Balance (mio. kr.)Note Aktiver (mio. kr.)Anlægsaktiver1Immaterielle anlægsaktiverFærdiggjorte udviklingsprojekterErhvervede koncessioner, patenter m.v.Udviklingsprojekter under opførelseImmaterielle anlægsaktiver i alt2Materielle anlægsaktiverGrunde, arealer og bygningerInfrastrukturTransportmaterielProduktionsanlæg og maskinerInventar og IT-udstyrIgangværende arbejder for egen regningMaterielle anlægsaktiver i altFinansielle anlægsaktiverStatsforskrivningØvrige finansielle anlægsaktiverFinansielle anlægsaktiver i altAnlægsaktiver i altOmsætningsaktiverVarebeholdninger34TilgodehavenderPeriodeafgrænsningsposterVærdipapirerLikvide beholdningerFF5 Uforrentet konto5FF7 FinansieringskontoAndre likviderLikvide beholdninger i altOmsætningsaktiver i altAktiver i alt8,96,4-4,111,313,214,215,010,1-0,125,026,427,814,419,60,034,135,437,7120,01,90,00,00,01,40,00,00,01,30,10,091011Kortfristede gældposterLeverandører af varer og tj.ydelserAnden kortfristet gældSkyldige feriepengeReserveret bevillingIgangv. arb. for fremmed regningPeriodeafgrænsningsposterKortfristet gæld i altGældsforpligtelser i altPassiver i alt0,80,68,30,00,02,712,412,714,25,11,29,50,00,0-0,115,616,127,83,71,56,90,00,00,112,313,737,70,80,00,81,00,80,00,81,30,80,00,82,380,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,0Langfristede gældsposterFF4 Langfristet gældDonationerPrioritetsgældAnden langfristet gældLangfristet gæld i alt0,20,00,00,00,20,50,00,00,00,51,40,00,00,01,47Hensatte forpligtelser0,40,20,40,20,00,00,20,20,00,40,50,10,01,41,56EgenkapitalReguleret egenkapital (startkapital)OpskrivningerReserveret egenkapitalBortfald af årets resultatUdbytte til statenOverført overskudEgenkapital i alt0,80,00,00,00,00,41,10,80,00,00,40,010,311,40,80,00,010,70,012,223,6201120122013
Side 21
Natur- og Miljøklagenævnet
ÅRSRAPPORT 2013
3.4
Egenkapitalforklaring20120,80,820130,80,8
Tabel 3.4 Egenkapitalforklaring (mio. kr.)Egenkapital Primo R-åretStartkapital, primoÆndring i startkapitalStartkapital, ultimoOpskrivninger, primoÆndring i opskrivningerOpskrivninger, ultimoReserveret egenkapital, primoÆndring i reserveret egenkapitalReserveret egenkapital, ultimoOverført overskud, primo åretPrimoregulering/flytning mellembogføringskredseRegulering af overført overskudOverført fra årets resultatBortfald årets resultatUdbytte til statenOverført overskud ult.Egenkapital i alt
0,0
0,0
0,03,0-2,610,3
0,010,7
12,2
10,711,5
22,923,6
3.5
Opfølgning på likviditetsordningen2013 (mio.kr.)
Tabel 3.5 Udnyttelse af lånrammenSum af saldo på FF4 pr. 31.12.2013LånerammeUdnyttelsesgrad i pct.1,53,051%
Pga. udviklingen af digital løsning til indberetning af klager (Klageportalen) blev nævnets låneramme hævetfra 1,5 mio.kr til 3,0 mio.kr. Løsningen er stadig under udvikling, og forventes at bliver implementeret medio2014 til en pris på 2,7 mil.kr., der afskrives over 8 år.
3.6
Opfølgning på lønsumsloft201367,967,749,518,27,025,2
Tabel 3.6 Opfølgning på LønsumsloftLønsumsloft FLLønsumsloft inkl. TBLønforbrugDifferenceAkk. opsparing, ultimo 2012Akk. opsparing, ultimo 2013
Opsparing af lønsum er planlagt og skyldes forsinkelse af Vand- og Naturplanerne. De overføres til forbrug2015 og 2016.
Side 22
Natur- og Miljøklagenævnet
ÅRSRAPPORT 2013
3.7
Bevillingsregnskab
Tabel 3.7 Bevillingsregnskab, § 23.11.12 Klagenævn (mio. kr.)B 201320122013Difference(FL+TB)Nettoudgiftsbevilling91,282,282,20,0Nettoforbrug af reservation0,00,00,00,0Indtægter2,00,01,61,6Udgifter82,982,271,6-10,6Årets resultat10,30,012,212,2
FL 201467,70,00,067,70,0
Nævnets indtægter består hovedsageligt af refunderede sagsomkostninger fra nævnets retssager. Disseføres som ”andre driftsindtægter”.Nævnets bevilling blev i 2012 stabiliseret ved tilførsel af midler til behandling af klager over Vand- ogNaturplanerne ved FL12 og konsolideret med en budgetanalyse, der blev udmøntet ved FL13.Da processen med Vand- og Naturplanerne har været forsinket, har der været et mindreforbrug i forhold tildet budgetterede. Dette er den primære årsag til nævnets store overskud i 2012 og 13. Nævnet forventer atbalancere i 2014 med efterfølgende afløb af uforbrugte midler i 2015 og 2016.
Side 23
Natur- og Miljøklagenævnet
ÅRSRAPPORT 2013
4 Bilag til årsrapport 20134.1Resultatopfyldelse 2013 i forhold til Resultatkontrakt for NMKN 201323-01-2014Endelig
målopfyldelse
2013
Produktområde 1: MyndighedsudøvelseProduktgruppe 1.1 Afgørelser i klagesager
Mål for sagsbehandlingstider mv. for sager
modtaget efter 1/1 2011
Andel af sager i fast track 1 sager mindstAndel af sager i fast track 2 sager mindstSagsbeh.tid max. 8 uger for % - andel af fast track 1sagerGennemsnitlig sagsbehandlingstid for alle fast track 1sager max.Sagsbeh.tid max. 5½ måned for % - andel af fasttrack 2 sagerGennemsnitlig sagsbehandlingstid for alle fast track 2sager max.Sagsbeh.tid max. 12 måneder for % - andel af'Øvrige' sagerGennemsnitlig sagsbehandlingstid for alle 'Øvrige'sager max.Afsluttede fredningssagerBeholdning af gamle sager modtaget før 1/1
2011
Beholdning af gamle sager - planområdet – maxBeholdning af gamle sager - naturområdet - maxBeholdning af gamle sager - miljøområdet – maxBeholdning af gamle sager - husdyrområdet - maxProduktivitet
Bruttoproduktivitet planområdet minimumBruttoproduktivitet naturområdet minimumBruttoproduktivitet miljøområdet minimumBruttoproduktivitet husdyrområdet minimumBruttoproduktivitet klager efter Miljømålslovenminimum
73%33%
5%5%5%2%30%25%90%8 uger28%23%80%9 uger< 28%< 23%< 80%> 9 uger36%28%90%4,9 ugerOpfyldtOpfyldtOpfyldtOpfyldt
5%2%
85%5½ mdr.
75%6 mdr.
< 75%> 6 mdr.
71%171 dage
Ikke opfyldtDelvis opfyldt
5%2%2%16%
4%4%4%4%24%
6%6%6%6%0%0000
85%12 mdr.8
75%14 mdr.7
< 75 %> 14 mdr.6
62%11,4 mdr.13 sager
Ikke opfyldtOpfyldtOpfyldt
sagersagersagersager
30202010
sagersagersagersager
>>>>
30202010
sagersagersagersager
0 sager1 sag4 sager0 sager
OpfyldtDelvis opfyldtDelvis opfyldtOpfyldt
45 / ÅV43 / ÅV18 / ÅV21 / ÅV12 / ÅV
41 / ÅV38 / ÅV16 / ÅV19 / ÅV10 / ÅV
< 45 / ÅV< 38 / ÅV< 16 / ÅV< 19 / ÅV< 10 / ÅV
51 sager /ÅV27 sager /ÅV15 sager /ÅV21,3 sager /ÅVMeget fåsagermodtaget
OpfyldtIkke opfyldtIkke opfyldtOpfyldt
Produktområde 2: Kvalitet, informationog serviceProduktgruppe 2.1 Kvalitet
Kvalitet og kvalitetsmål
Andel af genoptagelsessager max i % af alleafgørelserÅrlig udviklings- og implementeringsplan for bestpracticeImplementering af kvalitetsledelsessystem
max 5%
max 10%
>10%Ikke startetIkke startet
4%GennemførtIkke startet
OpfyldtOpfyldtIkke opfyldt
2% Gennemført2% Gennemført
Side 24
Natur- og MiljøklagenævnetProduktgruppe 2.2 Formidling af
afgørelsespraksis
Offentliggørelse af afgørelser og praksis på
hjemmesiden
Udgivelse af NoMo antal gange pr. årInteressentundersøgelse for AfgørelsesportalenProduktgruppe 2.3 Servicemål
Hjemmeside
"Bedst på nettet" - antal netkroner mindstServicemål for sagsbehandling
Tidsfrister for eksterne forespørgsler / andrehenvendelser besvares inden for 4 uger for % andelaf sagerBesvarelser af forespørgsler om nøgletal, rådgivningmv. til andre MIM-institutioner overholdertidsfristerne i minimum % af sagerne
ÅRSRAPPORT 2013
2%
1%41% Gennemført2<22 Ikke startet4IvOpfyldtOpfyldt
>4
>2
<2
udgår
70%
60%
< 60%
Mindst 70%
Opfyldt
1%
75%
60%
< 60%
Mindst 75%
Opfyldt
Produktområde 3: Digitalisering og itProduktgruppe 3.1 Digitalisering og it
Digital sagsbehandling
Digital klageportal fase 1 i drift senest 1/7 2013
7%7%
7% GennemførtIkke startetIkke opfyldt
Produktområder i alt
91%
SAMMENDRAG% point 'Opfyldt'
% point "Delvis opfyldt'
% point "Ikke opfyldt'
Totalsum
Resultat
2013
50%
10%
31%
91%
I vægtningstabellen som oprindelig lå til grund for RK 2013, er resultatmålene for bruttoproduktivitet for klager efter Miljømålsloven, samt'Bedst på nettet' netkroner sløjfet. Dette betyder at de oprindelige resultatmål kun tæller 91 %-points i stedet for 100 %-points. I dennedenstående tabel er der sket en opregning af de tilbageværende mål, således at disse udgør 100%
SAMMENDRAG OPREGNET TIL 100 %-POINT% point 'Opfyldt'
% point "Delvis opfyldt'
% point "Ikke opfyldt'
Totalsum
Resultat
2013
55%
11%
34%
100%
Side 25
Natur- og Miljøklagenævnet4.2Noter til Resultatopgørelse
ÅRSRAPPORT 2013
4.2.1 Note 1 HuslejeNævnet indgår i bygningsfællesskab med Geodatastyrelsen (GST). GST afholder samtlige udgifter til husleje,el og varme, bygningsdrift/-vedligehold, kontorhold, tjenestebiler, samt visse personalegoder. Nævnet ertidligere blevet opkrævet sin respektive andel af de samlede udgifter i en samlet boligafgift. I 2011konteredes den samlede boligydelse under ”Andre ordinære driftsomkostninger”. På foranledning afRigsrevisionen er huslejedelen fra og med 2012 udskilt for sig, og konteres under ”Husleje”, mens øvrigeomkostninger fortsat konteres samlet på ”Andre ordinære driftsomkostninger”.4.2.2 Note 2 Andre driftsindtægterPosten består af refunderede sagsomkostninger fra retssager, hvor nævnets afgørelser prøves veddomstolene.4.2.3 Note 3 Andre driftsomkostningerPosten består af betaling til Statens Administration for regnskabs- og bogholderiopgaver, der føres somintern statslige overførsel.
4.34.3.1
Noter til BalanceNote 1 Immaterielle anlægsaktiver
Note 1: Immaterielle anlægsaktiverFærdiggjorte Erhvervedeudviklings- koncessioner,projekterpatenter,licenser mv.KostprisPrimokorrektioner og flytning mellem bogføringskredseTilgangAfgangKostpris pr. 31.12.2013Akkumulerede afskrivningerAkkumulerede nedskrivningerAkkumulerede af- og nedskrivninger 31.12.2013Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2013Årets afskrivningerÅrets nedskrivningerÅrets af- og nedskrivninger236.550,000,000,000,00236.550,0098.562,500,0098.562,50137.987,5047.310,000,0047.310,00Udviklings-projekterunderopførelsePrimosaldo pr. 1. januar 2013TilgangNedskrivningerOverført til færdiggjorte udviklingsprojekterKostpris pr. 31.12.2013363.680,001.037.003,350,000,001.400.683,35I alt
0,00 236.550,000,000,000,000,000,000,000,00 236.550,000,0098.562,500,000,000,0098.562,500,00 137.987,500,0047.310,000,000,000,00 47.310,00
Nævnet har ultimo 2013 ét færdiggjort udviklingsprojekt, nemlig nævnets hjemmeside. Det blev aktiveretultimo 2011 og afskrives over 5 år.Nævnet har ét anlæg under udvikling med opstart medio 2012 og forventet aktivering medio 2014 medafskrivning over 8 år. Det er en digital løsning til indberetning af klager via 1. instans (typisk kommuner)
Side 26
Natur- og Miljøklagenævnet
ÅRSRAPPORT 2013
(Klageportal). Projektet har en budgetteret kostpris ca. 2,7 mio. kr. Nævnets låneramme er i den anledningblevet forhøjet fra 1,5 mio.kr til 3,0 mio.kr. ved TB13.4.3.2 Note 2 Materielle anlægsaktiverNævnet har ingen materielle anlægsaktiver efter afskaffelse af tjenestebil i 2012.4.3.3 Note 3 TilgodehavenderBestår hovedsagligt af ca. 1 mio. kr. vedr. momsafregning samt poster vedr. lønrefusioner og -udlæg.4.3.4 Note 4 PeriodeafgrænsningsposterPosten består af årsopgørelse for 2013 af udgifter til Statens IT, kr. 63.021,45 i nævnets favør, der førstendeligt er konfirmeret efter regnskabets afslutning.4.3.5 Note 5 Finansieringskonto FF7Nævnets FF7 konto afspejler nævnets akkumulerede overskud.4.3.6 Note 6 Bortfald af årets resultatDenne post består af det overførte overskud fra 2012 til 2013.4.3.7 Note 7 Hensatte forpligtelseÅremålshensættelse. Faldt i 2012 pga. ophør. Der blev ikke udbetalt fratrædelsesbeløb. Hensættelsenforventes (med den nuværende sammensætning) at stige i de kommende år, og stabilisere sig på omkring6-800.000 kr.4.3.8 Note 8 FF4 Langfristet gældPosten afspejler øget låntagning i takt med betaling for udvikling af anlæg til digital understøttelse afklageindberetning (Klageportalen)4.3.9 Note 9 Leverandører af varer og tjenesteydelserPosten er et udtryk for en række større poster, der er bogført i 2012, men først forfalder til betaling i 2013.4.3.10 Note 10 Anden kortfristet gældPosten indeholder hovedsagelig en række almindelige løntekniske forhold.Endvidere indeholder posten hensættelser til skyldigt fleks og overarbejde. Pga. et større ophør afmedarbejdere er der i 2013 frigivet midler på denne konto. Saldo beregnes årligt af MiljøministerietsPersonaleadministration (MPA), og godkendes af nævnet.Saldo ultimo 2012Saldo ultimo 2013Regulering for 2013 - frigivelse308.543,00 kr.194.084,00 kr.-114.459,00 kr.
4.3.11 Note 11 Skyldige feriepengeBeregning af skyldige feriepenge udføres af MPA i overensstemmelse med Moderniseringsstyrelsensvejledning. Hensættelsen steg med øget bemanding 2012 til taskforce til husdyrbrugsager og dervedoptjening af ferie. Som konsekvens af taskforcens ophør pr. 31. marts 2013 og løbende reduktion ibemanding som tilpasning af lav sagstilgang, er hensættelsen mindsket og lønsumsmidler frigivet til drift.Dette var forudset og allerede budgetteret ind i nævnets grundbudget for 2013.Saldo ultimo 2012Saldo ultimo 2013Regulering for 2013 - frigivelse9.453.648,00 kr.6.933.691,00 kr.-2.519.957,00 kr.
Side 27
Natur- og Miljøklagenævnet4.3.12 Note 12 PeriodeafgrænsningsposterDer blev afsat til periodeafgræsning følgende poster:ATP, 4. kvartal 2013”Samlet regning” (div. mindre ordninger) fra ATP-huset, 4. kvartal 2013I alt
ÅRSRAPPORT 2013
57.675,60 kr87.115,00 kr-144.790,60 kr
Klagenævnet periodiserer posterne efter hvornår varen/ydelsen modtages og opfordrer leverandører til aconto afregning, hvor en ydelse strækker sig over årsskiftet. Periodeafgrænsningsposter benyttes nårposterne udgør et væsentligt beløb (> 50.000 kr.), eller er tilknyttet øremærkede bevillinger tildelt særligeår.Periodeafgrænsning benyttes primært ved årsskiftet, men kan også blive aktuelt i løbet af året (mellemkvartaler) i forbindelse med den nye budgetlovs krav om udvidet afvigelsesforklaring mellem budget ogregnskab pr. kvartaler.
Side 28