Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 32
Offentligt
1290954_0001.png
1290954_0002.png
1290954_0003.png
1290954_0004.png
1290954_0005.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETKommissionens forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNINGom forebyggelse og håndtering af introduktion og spredning af invasiveikkehjemmehørende arter, COM(2013) 620 finalResumeForordningens overordnede formål er at forebygge, minimere og afbøde skadevirkningernepå biodiversitet og økosystemtjenester, som følge af introduktion og spredning, såvel tilsigtetsom utilsigtet, af ikke hjemmehørende invasive arter.Iflg. forordningen skal der opstilles og ajourføres en liste over ikke hjemmehørende invasivearter, som er problematiske på EU-plan. Forordningen opstiller, med visse undtagelser,forbud mod at indføre, transportere, sælge, dyrke, holde, anvende, udslippe og udsætte, mm.disse mest problematiske ikke hjemmehørende invasive arter. Medlemsstaterne skalgennemføre en analyse af spredningsveje for fremmede ikke hjemmehørende invasive arter påderes område og udarbejde en handlingsplan for de prioriterede spredningsveje.Medlemsstaterne skal ligeledes indføre et overvågningssystem samt grænsekontroller vedUnionens grænser, for arter der er problematiske på EU niveau. Hvis medlemsstaterneopdager, at en ikke hjemmehørende invasiv art, der er problematisk på EU niveau, er kommetind i EU, skal medlemsstaten øjeblikkeligt underrette EU og sørge for at forhindre arten i atsprede sig. Hvis der allerede er ikke hjemmehørende invasive arter i medlemsstaten, som erproblematiske på EU niveau, skal medlemsstaten indføre foranstaltninger til at udrydde dissearter.For Danmark vil en gennemførsel af forslaget medføre lovgivningsmæssige ændringer.Forordningen har til formål at hindre spredning af problematiske ikke hjemmehørendeinvasive arter, og det vurderes, at forslaget vil påvirke miljøbeskyttelsesniveauet i Danmarkpositivt.De samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser krævernærmere udredning.
Naturstyrelsen • Haraldsgade 53 • 2100 København ØTlf. 72 54 30 00 • Fax 39 27 98 99 • CVR 33157274 • EAN 5798000873100 • [email protected] • www.nst.dk
1. StatusKommissionen sendte den 9. september 2013 ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget harhjemmel i TEUF artikel 192, og skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efterproceduren om den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294Europa Parlamentet har endnu ikke behandlet forslaget.Det litauiske formandskab har oplyst, at man planlægger en orienterende politisk debat pårådsmødet (miljø) december 2013.2. Formål og indholdForordningens overordnede formål er at forebygge, minimere og afbøde skadevirkningerne påbiodiversitet og økosystemtjenester, som følge af introduktion og spredning, såvel tilsigtetsom utilsigtet, af ikke hjemmehørende invasive arter. Forordningen opstiller krav til enforebyggende indsats, til tidlig opdagelse og hurtig udryddelse af nye ikkehjemmehørendeinvasive arter samt håndtering af ikke hjemmehørende invasive arter, som allerede er vidtudbredte i medlemsstaten.Forebyggende indsatsForordningen opstiller, med visse undtagelser, forbud mod at indføre, transportere, sælge,dyrke, holde, anvende, udslippe og udsætte, mm. de ikke hjemmehørende invasive arter, derer mest problematiske på EU-plan.De mest problematiske ikke hjemmehørende invasive arter på EU-plan fastlægges vedudarbejdelse af en liste på baggrund af a) videnskabelige data, b) om de er i stand til atetablere en levedygtig population og sprede sig i miljøet, og c) om en indsats på EU-plan erpåkrævet for at forhindre arten i at etablere og sprede sig ud fra en risikovurdering.Listen vil maks. indeholde 50 arter. Kommissionen optager ikke hjemmehørende invasivearter på listen ved brug af gennemførelsesretsakter.Medlemsstaterne kan dog give en tilladelse til forskning og ex-situ bevaring af ikke hjemme-hørende invasive arter, hvis syv betingelser er opfyldt, herunder at arterne holdes og håndteresi lukkede anlæg, at transporten af de ikke hjemmehørende invasive arter sker under forhold,som udelukker, at den ikke hjemmehørende invasive art kan undslippe og hvis risikoen forflugt, spredning eller fjernelse håndteres effektivt.Medlemsstaten skal gennemføre en analyse af spredningsveje for utilsigtet introduktion ogspredningsveje af ikke hjemmehørende invasive arter på deres område og klarlægge despredningsveje, som kræver prioriterede foranstaltninger pga. mængden af arter eller på grundaf de skader, som forårsages, hvis arten indføres i Unionen via disse spredningsveje, senest 18måneder efter forordningens ikrafttrædelse.Medlemsstaten skal gennemføre en handlingsplan for de prioriterede spredningsveje, med entidsplan, beskrivelse af de foranstaltninger der skal træffes for at håndtere de prioriteredespredningsveje og for at forhindre utilsigtet introduktion og spredning af ikke hjemmehørendeinvasive arter i Unionen.
2
Tidlig opdagelse og udryddelseMedlemsstater skal have indført et offentligt overvågningssystem, som indsamler ogregistrerer oplysninger om forekomsten i miljøet af ikke hjemmehørende invasive arter.Overvågningssystemet skal omfatte nye og allerede etablerede ikke hjemmehørende invasivearter, der er problematiske på EU-plan og være tilstrækkeligt dynamisk til hurtigt at opdage enikke hjemmehørende invasiv art.Medlemsstaterne skal have indført fuldt fungerende strukturer til gennemførelse afgrænsekontroller ved Unionens grænser af dyr, planter og visse varer af ikke hjemmehørendeinvasive arter, der er problematiske på EU-plan.Medlemsstaterne skal indføre et overvågningssystem for ikke hjemmehørende invasive arter,der er problematiske på EU niveau. Hvis medlemsstaterne opdager, at en ikke hjemme-hørende invasiv art, der er problematisk på EU niveau, er kommet ind i EU, skalmedlemsstaten øjeblikkeligt underrette Kommissionen og de øvrige medlemsstater, og sørgefor at forhindre arten i at sprede sig. Medlemsstaterne er fritaget for forpligtelsen, hvisKommissionen ved en gennemførselsretsakt, efter en konkret anmodning fra medlemsstaten,giver en fritagelse herfra da a) udryddelsen ikke er teknisk mulig, b) en cost-benefit analyseviser, at omkostningerne på lang sigt vil være usædvanligt høje og ikke stå i passende forholdtil de fordele, som udryddelsen indebærer, c) der findes ingen udryddelsesmetoder, eller detilgængelige udryddelsesmetoder har alvorlige negative konsekvenser for menneskerssundhed eller miljøet.Håndtering af ikke hjemmehørende invasive arter, som allerede er vidt udbredteHvis der allerede er ikke hjemmehørende invasive arter i medlemsstaten, som erproblematiske på EU niveau, skal medlemsstaten indføre foranstaltninger til at håndtere disseikke hjemmehørende invasive arter.3. Europa Parlamentets udtalelserEuropa Paralamentet har endnu ikke har udtalt sig.4. NærhedsprincippetKommissionens nærhedsvurderingKommissionen vurderer, at det er nødvendigt med en indsats på EU-plan, eftersomproblemerne med ikke hjemmehørende invasive arter tager til og i sin natur ergrænseoverskridende. I mangel på en indsats på EU-plan træffer medlemsstaterneforanstaltninger for at tackle problemet på nationalt plan. De investerer ressourcer og udfolderanstrengelser for at udrydde skadelige ikke hjemmehørende invasive arter, men disseanstrengelser kan undergraves af en manglende indsats i en nabomedlemsstat, hvor arten ogsåforekommer. Der savnes derfor koordineret EU-indsats til at sikre, at medlemsstaterne, såsnart ikke hjemmehørende invasive kommer ind i Unionen, træffer øjeblikkeligeforanstaltninger til gavn for medlemsstater, som endnu ikke er berørt.Derudover må beskyttelsen af det indre marked og varernes frie bevægelighed sikres.En koordineret tilgang vil sikre juridisk klarhed og lige konkurrencevilkår for de sektorer,som anvender eller handler med fremmede arter samtidig med, at man undgår en opsplitningaf det indre marked på grund af forskellige begrænsninger for markedsføring af ikkehjemmehørende invasive arter mellem medlemsstaterne.3
De nuværende bestræbelser er stærkt opsplittede og usammenhængende med store mangler ilovgivningen. Det fører til manglende effektivitet og løser ikke problemet med ikkehjemmehørende invasive arter. Der er behov for en blanding af EU-foranstaltninger ognationale, regionale og lokale foranstaltninger, i overensstemmelse med nærhedsprincippet.En sammenhængende tilgang på EU-plan vil gøre foranstaltningerne mere effektive.Regeringens nærhedsvurderingDa formålet med forslaget vedrører indsats overfor grænseoverskridende ikke hjemmehørendeinvasive arter, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.5. konsekvenser for DanmarkGældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:Gældende dansk retI dansk lovning er ikke hjemmehørende invasive arter særligt reguleret som følger:I Danmark reguleres den bevidste introduktion af nye dyrearter til naturen afNaturbeskyttelseslovens § 31, stk.1 (lbkg nr. 85/2002), som fastslår at dyr, der ikke ernaturligt forekommende i Danmark, ikke må udsættes i naturen uden miljøministerenstilladelse. Dette gælder både for landjorden, søterritoriet og fiskeriterritoriet.For ikke-naturligt vildtvoksende planter gælder iflg. Naturbeskyttelseslovens § 31, stk.2, atmiljøministeren kan træffe bestemmelser om, at disse kun må udplantes eller sås med særligtilladelse. Reglen er ikke udmøntet i bekendtgørelser.Bekendtgørelse af lov om jagt og vildtforvaltning (lbkg. nr. 735 af 14. juni 2013) regulererfugle og pattedyr. Ifølge §12 i bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder ogjagtredskaber (bkg. nr 870/2007) må vildt ikke udsættes i naturen uden NaturstyrelsenstilladelseIfølge Bekendtgørelse om bekæmpelse af kæmpebjørneklo (bkg. nr. 862 af 10. september2009), kan kommunen i henhold til en endeligt vedtaget og offentliggjort indsatsplan pålæggeejere eller brugere af arealer, hvor der findes kæmpebjørneklo, at bekæmpe planten. Hvisindsatsplanens bestemmelser om bekæmpelse af kæmpebjørneklo ikke overholdes, kankommunen påbyde den pågældende ejer eller bruger at foretage bekæmpelsen. Undladelse afat efterkomme et påbud straffes med bøde.Bekendtgørelsen om hold af mårhund (bkg. Nr. 720 af 24. juni 2011) der anses som en ikkehjemmehørende invasiv art, fastsætter, at det ikke er tilladt at anskaffe sig en mårhund iDanmark. Alle danskere, der allerede har mårhunde i fangenskab, skal lade dyrene chipmærkeog registrere.Der er desuden et regelsæt i regi af Ministeriet for Fødevarer, landbrug og fiskeribekendtgørelse nr. 610 af 19. juli 2002 om husning af mink og hegning af minkfarme, hvorder stilles specifikke krav til, hvordan hegnet omkring minkfarme skal se ud.Omdrejningspunktet i bekendtgørelsen er at sikre imod udslip.Forslagets lovgivningsmæssige konsekvenserMed denne forordning vil Danmark skulle indføre et fuldstændigt forbud mod at indføre,4
sælge, dyrke, transportere, anvende, bruge, udslippe osv. op til 50 ikke hjemmehørendeinvasive arter, der er problematiske på EU-plan.Der vil komme til at gælde yderligere forpligtelser for udsætning i miljøet af ikkehjemmehørende invasive arter af EU-betydning, hurtig reaktion på nyligt etablerede nye ikkehjemmehørende invasive arter, som er problematiske på EU-plan, og forvaltning af vidtudbredte ikke hjemmehørende invasive arter, som er problematiske på EU-plan.Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:Kommissionen har udarbejdet en konsekvensvurdering af forslaget på EU-niveau, men ikkefor den enkelte medlemsstat. Konsekvensvurderingens udgangspunkt er, at ikkehjemmehørende invasive arter allerede koster 10,7 mia. kr. (1,433 mia. euro) årligt på EU-niveau, og omkostningerne stiger fortsat. Dette inkluderer kun de direkte omkostninger vedikke hjemmehørende invasive arter, og ikke de samfundsmæssige omkostninger.Kommissionen vurderer, at selvom der vil være omkostninger ved implementeringen af denneforordning, så vil passivitet være dyrere på sigt. Kommissionen vurderer, at de nuværendeomkostninger i de enkelte medlemslande vil skifte til en mere fokuseret og forebyggendeindsats, og de forventede ekstra omkostninger vil være relativt små i forhold til fordelen vedat undgå en eksplosiv omkostningsstigning.Statsfinansielle konsekvenserForslagets statsfinansielle konsekvenser undersøges nærmere.Erhvervsadministrative konsekvenserDe erhvervsadministrative konsekvenser undersøges nærmere.Samfundsøkonomiske konsekvenser.Forslagets samfundsøkonomiske konsekvenser undersøges nærmere.BeskyttelsesniveauForslagets konsekvenser for beskyttelsesniveau undersøges nærmere.6. HøringForslaget er sendt i høring den 16. september 2013 frem til den 14. oktober 2013. Sagen harendnu ikke været forelagt for miljøspecialudvalget.7. ForhandlingssituationenForhandlingerne er indledt i Rådets arbejdsgruppe med en præsentation af forslaget 11.september 2013. Europa-Parlamentet har endnu ikke behandlet forslaget8. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringens generelle holdning afventer præciseringen af forslaget og den nærmereundersøgelse af dets konsekvenser for Danmark.9. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt FEU.
5