Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 313
Offentligt
1362359_0001.png
1362359_0002.png
1362359_0003.png
1362359_0004.png
1362359_0005.png
1362359_0006.png
1362359_0007.png
NOTAT
EU & InternationaltJ.nr. 2014-2607Ref. Kassm/Masch/HeholDen 24. april 2014
GRUNDNOTATtilFolketingets Miljøudvalg og EuropaudvalgKommissionens meddelelse: Programmet ren luft i EuropaKOM(2013)918. (18.12.2013)1. ResuméKommissionen oversendte den 18. december 2013 en meddelelse til Rådet om etrevideret Program for ren luft i Europa. Programmet indeholder overordnedereduktionsmål for et samlet EU som konsoliderer 2020 reduktionsmålene i denseneste luftstrategi fra 2005 og tilføjer nye mål for 2030.Reduktionsmålene for selve programmet er rettet mod at nedbringe negativeeffekter på menneskers helbred og skader på økosystemer. Dette opnås ved atforbedre luftkvaliteten. Luftkvaliteten forbedres ved at mindske udledningerne afbestemte stoffer, som der er fremsat parallelle forslag til med forslagene til nytNEC-direktiv og nyt direktiv om mellemstore fyringsanlæg.Formålet med programmet er at sikre fremskridt mod de langsigtede mål i det 6.og 7. miljøhandlingsprogram, om at ’luftforureningen skal reduceres til etniveau, hvor der er færrest mulige påvirkninger på menneskers helbred ogherunder særligt følsomme befolkningsgrupper såsom børn samt miljøet somhelhed”.Meddelelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske ellerlovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark, da ingen virkemidler ellerforpligtelser er forslået i selve programmet. Disse ligger i de parallelle forslag tilet nyt NEC direktiv og forslag til et direktiv for mellemstore fyringsanlæg.Forslaget til revideret program vurderes i ikke i sig selv at påvirkebeskyttelsesniveauet.Regeringen hilser det velkomment, at Kommissionen har fremsat forslag tilProgram for ren luft i Europa.2. BaggrundKommissionen sendte den 18. december 2013 ovennævnte meddelelse tilEuropaparlamentet, Rådet, Det europæiske Økonomiske og Sociale udvalg ogRegionsudvalget.Forslaget er en videreførelse af Temastrategi for luftforurening fra 2005.Meddelelsen udgør den overordnede ramme for Kommissionens samlede”luftpakke” der i alt indeholder 4 elementer:
a)b)c)d)
En meddelelse om Ren luft i Europa (indeværende meddelelse),Et nyt direktiv om nationale reduktionsforpligtigelser (nyt NEC-direktiv),Et nyt direktiv om mellemstore forbrændingsanlæg (MCP-direktiv),Et forslag til rådsbeslutning om EU's ratifikation af Gøteborg-protokollen.
Kommissionens meddelelse har været indledende drøftet i miljøarbejdsgruppen iBruxelles. Forslaget vil blive drøftet på Rådsmøde (miljø) den 12. juni 2014.Den konkrete udmøntning af programmet vil primært ske i forbindelse medkommissionsforslagene til nyt NEC-direktiv og MCP-direktiv. Der er udarbejdetsærskilte grundnotater til disse forslag, til hvilke der henvises.3. Formål og indholdProgrammet har til formål at sikre fremskridt mod de langsigtede mål i sjette ogsyvende miljøhandlingsprogram, om at ”luftforureningen skal reduceres til etniveau, hvor der er færrest mulige påvirkninger på menneskers helbred ogherunder særligt følsomme befolkningsgrupper såsom børn samt miljøet somhelhed”.Programmet indeholder forslag til overordnede EU reduktionsmål forluftkvalitetens indvirkning på sundhed og natur, som konsoliderer 2020-reduktionsmålene der blev besluttet i forbindelse med temastrategien for renereluft i Europa1fra 2005 og tilføjer nye mål for 2030.De overordnede reduktionsmål for selve programmet er rettet mod at nedbringenegative effekter på menneskers helbred og skader på økosystemer. Dette opnåsved at forbedre luftkvaliteten. Luftkvaliteten forbedres ved at mindskeudledningerne som der er fremsat parallelle forslag til med forslagene til nyt NEC-direktiv og nyt direktiv om mellemstore fyringsanlæg. Således opstilles en rækkereduktionsmål dels for hvor meget den overordnede negative helbredpåvirkningsom knytter sig til ozon og partikler og dels hvor stor den samlede mængde afnæringsberigede økosystemer bør være i 2030 set i forhold til enbasislinjefremskrivning. Reduktionsmålene fremgår af tabel 1 nedenfor.Programmets reduktionsmål kan opfyldes ved hjælp af de nationalereduktionsforpligtigelser som stadfæstet via forslag til nyt NEC direktiv samtratifikationen af den reviderede Göteborgprotokol.
1
Temastrategi for luftforurening KOM(2005)446.2
Tabel 1: Oversigt over reduktionsmål i forslaget til EU’s program for ren luft i Europaberegnet ud fra 2005 niveau. Basislinje for 2025 og 2030 (fuld implementering afnuværende regulering) samt nye mål.Mål for procentvis reduktion af negativehelbredspåvirkning (dødelighed knyttet tilpartikler og ozon) defineret ud fraforskellen ml. en fremskrivning afvirkningen af en fuld implementering afnuværende regulering i 2025 og 2030 ift.2005 niveau, samt nyt 2030 målBasislinje 2025Basislinje 2030Nyt mål 2030- 37 %- 40 %- 52 %Mål for procentvis reduktion aføkosystemer der overskrider grænser fornæringsberigelse defineret ud fra forskellenml. en fremskrivning af virkningen af enfuld implementering af nuværenderegulering i 2025 og 2030 ift. 2005 niveau,samt nyt 2030 mål- 21 %- 22 %- 35 %
Kommissionen noterer sig, at selvom der er konstateret en markant forbedretluftkvalitet i EU gennem de seneste årtier, halter luftkvalitetsnormerne efternormerne i andre udviklede lande, og overholdelsen af de eksisterende normer haraf forskellige årsager været en udfordring for hovedparten af medlemslandene.Kommissionen lægger derfor op til at sikre fuld overensstemmelse med gældendeluftkvalitetsnormer senest i 2020.Kommissionen vurderer, at de negative helbredspåvirkninger, som følge afluftforureningen, medfører 406.000 for tidlige dødsfald i EU alene i 2010.De samlede eksterne omkostninger som følge af luftforurening vurderes afkommissionen at være 330-940 mia. EUR i EU i 2010.Økosystemer er ligeledes påvirkede, da luften afsætter næringsstoffer mv. til jord,søer og hav. Kommissionen vurderer, at 62 % af EU's økosystemer overstigergrænserne for næringsberigelse, hvilket medfører opblomstring af alger, fiskedød,artstab mv.Med de nye mål forslås de negative helbredspåvirkninger og påvirkningen aføkosystemer (næringsberigelse) reduceret med yderligere omkring 1/3.De langsigtede mål vurderes at lede til, at de samlede eksisterende eksterneomkostninger som følge af luftforurening (212 – 740 mia. EUR i EU i 2030)reduceres med 40 mia. EUR og er et skridt i retning af de vejledendeluftkvalitetsnormer fra WHO.Kommissionen anslår, at de nye reduktionsmål for 2030 i nærværende program vilkunne indfries med de forslag til konkrete initiativer som er indeholdt i densamlede luftpakke (forslag til nyt NEC-direktiv, nyt direktiv for mellemstorefyringsanlæg og ratifikation af den reviderede Gøteborg-protokol).Det vigtigste tiltag til at tilvejebringe omkostningseffektive reduktioner er forslagettil nyt NEC-direktiv om nationale emissionslofter i 2030 for kvælstofoxider,svovldioxid, fine partikler, ammoniak, flygtige organiske stoffer udover metan (seseparat grundnotat om dette).Fuld udnyttelse af den eksisterende kilderegulering i EU er et andet centraltvirkemiddel. Særligt nævnes kommende eco-design kriterier for brændeovne og -kedler, udvikling af BAT/BREF under direktivet for industrielle emissioner samt
3
en kommende revision af direktiv om emissioner fra mobile ikke-vejgåendemaskiner.Kildereduktioner fra mellemstore fyringsanlæg fra 1-50 MW (se separatgrundnotat) har indtil nu været uregulerede i EU, hvorfor der foreslåsemissionsgrænseværdier for disse.Kilderegulering af landbruget for så vidt angår ammoniak tilvejebringes af EU’slovgivning for så vidt angår 25 % af den påkrævede reduktion. For at nå de nyepolitiske mål for 2030 indeholder forslag til nyt NEC direktiv krav om en EUreduktionsforpligtigelse på 27 %. Mulighederne for yderligere kontrol ved kildenpå EU-plan vil blive undersøgt (se separat grundnotat om forslag til nyt NECdirektiv).Med forslaget søges en tilskyndelse til at få etableret NOxemissionskontrol-områder for skibsfart i egnede farvande, og der sættes fokus på håndhævelse afNOx-emissionsstandarder vedtaget internationalt i IMO samt på implementeringaf direktivet om regulering af svovlindhold i skibsbrændstoffer.Til at understøtte indsatsen peger Kommissionen på en række initiativer af ikke-lovgivningsmæssig karakter, med særlig fokus på byerne, landbruget og detinternationale samarbejde.Luftpakken indeholder endvidere et forslag til EU-ratifikation afGøteborgprotokollen, med nationale reduktionsforpligtigelser for 2020 forstofferne kvælstofoxider, svovldioxid, ammoniak, flygtige organiske forbindelserog fine partikler med det formål at fremme ratificering af protokollen blandt parterudenfor EU, såsom Rusland.Endeligt peges på, at programmet for ren luft i Europa vil sætte en klar dagsordenfor national- og EU-forskning og innovation, til fremme af bedre luftkvalitet.Der er søgt fuld overensstemmelse mellem fristerne i den energi- og klimapolitiske2030-ramme og luftprogrammet for at maksimere synergier mellempolitikområderne.4. Europa Parlamentets udtalelserEn udtalelse fra Europa-Parlamentet kan tidligst forventes i efteråret 2014,efter valg og konstituering af det nye Europa-Parlament.5. NærhedsprincippetRegeringen finder, at Kommissionens meddelelse er i overensstemmelse mednærhedsprincippet, da luftforureningen er grænseoverskridende og der derfor ergrund til EU-regulering på området.6. Gældende dansk retGældende dansk ret på luftkvalitetsområdet er beskrevet i de respektivegrundnotater vedr. de lovgivningsmæssige elementer af Kommissionens luftpakke.Der skal således henvises til grundnotaterne vedr. forslaget til revideret NECdirektiv og forslaget om nyt direktiv om mellemstore fyringsanlæg.7. Konsekvenser for Danmark
4
Forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:Programmet vil ikke i sig selv have lovgivningsmæssige konsekvenser. Derimodskal de retsakter som skal udmønte programmet - revision af NEC-direktivet samtforslag til direktiv for mellemstore fyringsanlæg – implementeres i dansklovgivning.Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:Programmet vil ikke i sig selv have økonomiske eller erhvervsadministrativekonsekvenser. Vurdering af økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenseraf revision af NEC-direktivet samt forslag til direktiv for mellemstore fyringsanlægforetages separat hvorfor der generelt skal henvises til grundnotaterne om disseforslag.Programmets mål for reduktion af sundheds- og naturpåvirkning i 2030 baserersig på effekterne af de foreslåede tiltag i det nye NEC-direktiv.Samfundsøkonomisk vurderer Kommissionen, at de sparede omkostninger vedprogrammets gennemførelse samlet for Europa er ca. 10 gange større endudgifterne. Således vurderes de totale eksterne omkostninger fra luftforurening(herunder bl.a. skader på natur, tabt arbejdsfortjeneste og sundhedsmæssigeomkostninger) som følge af programmet at falde med 40 mia. EUR (pr. år) fremmod 2030 i forhold til 2005-niveau.Statsfinansielle og statsøkonomiske konsekvenserProgrammet har ikke i sig selv nogle statsfinansielle eller statsøkonomiskekonsekvenser. Vurdering af statsfinansielle og – økonomiske konsekvenser afNEC-direktivet samt forslag til direktiv for mellemstore fyringsanlæg foretagesseparat i de respektive grundnotater.Beskyttelsesniveau:Programmet indeholder politiske målsætninger og vil således ikke i sig selvpåvirke beskyttelsesniveauet. Derimod vurderes det, at de tilhørende retsaktersom skal udmønte programmet vil indebære konsekvenser. Det vurderes således,at forslaget til nyt NEC-direktiv vil indebære en positiv effekt påbeskyttelsesniveauet, og at forslaget til direktiv for mellemstore fyringsanlæg vilindebære en positiv, neutral og negativ påvirkning af beskyttelsesniveauet.8. HøringForslaget er udsendt i almindelig høring den 10. januar 2014 med frist til den 7.februar 2014. Der er indkommet i alt 25 høringssvar hvoraf Sundhedsstyrelsen,Det Økologiske Råd, Dansk Miljøteknologi, Danmarks Rederiforening, DanskFjernvarme, Landsforeningen til Oplysning om Brænderøgsforurening, DanskEnergi, Olie og Gas Danmark, Dansk Industri, DONG Energy, Landbrug ogFødevare og Dansk Gasteknisk Center har bemærkninger. Nærværendegennemgang af høringssvar relaterer sig udelukkende til program for renere luft iEuropa.Generelt støtter høringsparterne intentionerne i program for renere luft i Europaom at forbedre luftkvaliteten.Sundhedsstyrelsen peger på, at programmet er sundhedsfagligt velbegrundet.
5
Det Økologiske Råd støtter de fastsatte mål i programmet og fremhæver atstrammere miljøkrav samtidig vil åbne op for eksport af dansk miljøteknologi.Dansk Miljøteknologi støtter de fastsatte luftkvalitetsmål for 2030 finder, atDanmark bør arbejde for en skærpelse af EU’s fastsatte grænseværdier i et nytluftkvalitetsdirektiv, og at der i den sammenhæng bør arbejdes for fastsættelse afgrænseværdier for ultrafine partikler. Ligeledes peges der på behovet for en bedrehåndhævelse af eksisterende og forslag til kommende EU-retsakter.Danmarks Rederiforening ser ingen problemer med de fastsatte mål iprogrammet, men betoner vigtigheden af at regulering af skibsområdet ogsåfremover sker internationalt gennem IMO med henblik på at tilgodese ligekonkurrencevilkår.Dansk Fjernevarme og Olie og Gas Danmark anerkender bestræbelserne for atreducere emissionsniveauet i Europa og finder, at Danmark bør arbejde forrealistiske reduktionsmål.Dansk Industri støtter ensartet regulering på tværs af medlemslandende og dervedlige konkurrencevilkår i tilgangen til luftindsatsen i Europa. Dansk Industri finderdet tilfredsstillende, at målopfyldelsen af eksisterende lovgivning udskydes til2020 (jf. programmets afsnit 3.2) og der fokuseres på implementering af degældende regler. Dansk Industri finder det ligeledes tilfredsstillende, at EU'sluftkvalitetsdirektiv ikke er en del af luftpakken. Endvidere finder Dansk Industri,at medlemslandende bør overveje opfyldelsen af EU’s energi- og klimapolitik, hvadangår brændselsvalg samt at det fremover er klart om regulering har til formål atforbedrer luftkvalitets- eller klimaforhold.DONG Energy og Dansk Energi finder, at der relateret til ren luft pakken bør tageshøjde for allerede eksisterende regulering og derved sammenhæng mellem mål for2025, IED og BREF arbejdet.Dansk Gasteknisk Center finder det principielt forkert at fremme foranstaltningersom mindsker klimaeffekten gennem et program for luftforureningskomponenterog finder, at Danmark bør arbejde for at det udgår.Landbrug og Fødevare støtter intentionen med de initiativer som er beskrevet iprogram for renere luft i Europa og finder, at indsatsen for reduktion afluftforurening passende sker gennem internationale aftaler, der dels sikrereduktion af grænseoverskridende forurening og dels sikre lige konkurrencevilkår.Landbrug og Fødevare finder, at Danmark bør arbejde for ens byrdefordeling EUlandende imellem.Landsforeningen til Oplysning om Brænderøg støtter, at det europæiske programfor forskning og innovation frem mod 2020 får fokus på luftforurening og sergerne, at teknologier til registrering af brænderøg prioriteres. Foreningen finderendvidere, at der bør lægges vægt på luftforurening i byernes boligkvarterer somfølge af træfyring både hvad angår faktiske emissioner og den deraf følgende lokaleluftkvalitet.Sagen har endnu ikke været forelagt for miljøspecialudvalget.9. Generelle forventninger til andre landes holdninger6
Der er endnu ikke indledt forhandlinger af programmet.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen hilser det velkomment, at Kommissionen har fremsat forslag tilProgram for ren luft i Europa.11. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgFolketingets Europaudvalg er ikke tidligere blevet orienteret om sagen.
7