Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 311
Offentligt
NOTAT
MiljøteknologiJ.nr. MST-115-00283Ref. sukroDen 11. april 2014
Erfaringer vedrørende Puljen til Grønne Ildsjæle 2013 samt forslag tilretningslinjer for administration af puljen for 2014ResumePuljen modtog i 2013 i alt 237 ansøgninger for et samlet ansøgt beløb på over 60mio. kr. Der er givet tilsagn til i alt 84 projekter for et samlet beløb på 17,5 mio. kr.samt afholdt udgifter til administration af puljen i henhold til detaljeretadministrationsgrundlag fastlagt af aftaleparterne.I forlængelse af beslutning om at forlænge puljen med yderligere 10 mio. kr. årligt i3 år foreslås der udarbejdet en bekendtgørelse, hvor kriterierne for tildeling aftilsagn, ansøgningsprocedure, promovering af puljen mv. fastlægges.Miljøstyrelsens forslag til kriterier for administration af puljen fra 2014 fremgårnedenfor og er bl.a. baseret på erfaringerne fra 2013.For fortsat at sikre ansøgninger fra ikke-professionelle og lokalt forankredepersoner/organisationer foreslås det, at en nem og ikke bureaukratisk adgang til atsøge midler fra puljen fastholdes, ligesom krav til afrapportering/-revisorpåtegninger fortsat holdes på et minimumsniveau. Revisionskrav forprojekter følger dog almindelig praksis for administration af statsligetilskudsordninger.Endelig foreslås, at der fortsat kan ydes støtte til anlægsudgifter og anskaffelser idet omfang, at det vurderes nødvendigt for realiseringen af projektets overordnedeformål.
Fordeling af ansøgninger og tilsagnSom det fremgår af tabel 1, er hovedparten af de ansøgte midler ansøgt afforeninger, enkeltpersoner og selvejende institutioner. Disse tre grupperinger stårfor i alt 88 pct. af de ansøgte midler. Det er også disse tre grupper, der har fåetstørst andel af de tildelte midler – i alt er 92 pct. af puljen gået til disse grupper. Deresterende midler er gået til eksempelvis kommuner og andre typer af offentligeinstitutioner.38 pct. af foreningernes ansøgninger har opnået tilsagn, mens de selvejendeinstitutioner og ’anden type offentlige institutioner’ begge har fået tilsagn for 30pct. af ansøgningerne.
Enkeltpersoner har fået bevilget 16 pct. i forhold til det ansøgte beløb. Det kunnetyde på, at der er behov for bedre vejledning af privatpersoner, så flereansøgninger lever op til formålet med puljen, og så de indsendte budgetter i højeregrad matcher puljens kriterier.
Ansøgertype
Ansøgtbeløb i alt ikr
Pct.ansøgtift.samletansøgtbeløb22 .
Bevilgetbeløb i kr.
Pct.bevilgetift. ansøgt
Pct.bevilgetift. helepuljen
EnkeltpersonForeningRegion ellerkommuneSelvejende institutionAnden type offentliginstitutionAnden type ansøgerI alt
13.297.72127.085.2995.126.32512.794.7841.302.291945.00060.551.420
2.071.585
16.382130306
12586222<1100
45 10.178.930821221001.052.2613.790.440385.00053.50017.531.716
Tabel 1: Beløb – ansøgt og bevilget- fordelt på ansøgertype. Beløb angivet i DKK,medmindre andet er angivet. Procentangivelser er afrundede.Geografisk fordelingDer er markant forskel på hvor mange penge, der er søgt i tilskud fra de enkelteregioner. Fra region Hovedstaden er der søgt om godt 35 mio. kr., mens ansøgerefra region Midtjylland har søgt om knap 11 mio. kr. Fra ansøgere i regionNordjylland er der søgt om i alt ca. 3 mio. kr.Som det ses af tabel 2, er forklaringen ikke alene fordelingen af indbyggere iregionerne; 30 pct. af danskerne bor i region Hovedstaden, mens 59 pct. af deansøgte midler er søgt fra denne region. 11 pct. af danskerne bor i Nordjylland,mens 5 pct. af de ansøgte midler er søgt herfra.Fordelingen af ansøgninger afspejler sig i de tildelte midler, men med en visskævvridning. Godt 70 pct. af midlerne er tildelt ansøgninger fra regionHovedstaden, mens 18 pct. er tildelt ansøgninger fra region Midtjylland. Deresterende 11 pct. er tildelt regionerne Nordjylland, Sjælland og Syddanmark.I region Hovedstaden er der givet tilsagn om 35 pct. af de ansøgte midler, i regionMidtjylland om 28 pct., mens der i de øvrige regioner er givet tilsagn til 12-15 pct.af de ansøgte midler.
2
Region
Ansøgtbeløb i alt ikr
Pct.ansøgtift.samletansøgtbeløb58195711100
Bevilgetbeløb i kr.
Pct.bevilgetift.ansøgt
Pct.bevilgetift. helepuljen
Pct. afbefolkningen
RegionHovedstadenRegionMidtjyllandRegionNordjyllandRegionSjællandRegionSyddanmarkI alt
35.114.96511.478.4013.048.8914.284.9876.624.17360.551.420
12.439.0013.193.621380.000506.8951.012.19917.531.716
3035.28121215712318112153236100100
Tabel 2: Beløb – ansøgt og bevilget - fordelt på regioner. Beløb angivet i DKK,medmindre andet er angivet. Procentangivelser er afrundede.Fordeling på emnerPuljen har opereret med tre overordnede temaer; bæredygtige byer, bæredygtigtforbrug og mobilitet (transport). Der har været indsendt ansøgninger indenforandre temaer som fx naturpleje, fødevarefællesskaber og turismefremme, hvorforen del af de indsendte ansøgninger er tematiseret som ”andet”. Af figur 1 ses, athovedparten af de ansøgte beløb kan placeres i temaerne bæredygtige byer ogbæredygtigt forbrug, mens de ansøgte beløb indenfor temaet mobilitet har væretlavere.kr. 70.000.000kr. 60.000.000kr. 50.000.000kr. 40.000.000kr. 30.000.000kr. 20.000.000kr. 10.000.000kr. 0AnsøgtBevilget
Figur 1: Beløb – ansøgt og bevilget – fordelt på temaer. Beløb angivet i DKK.
3
Fordeling på budgetposterDe samlede udgifter i projekterne er på 26.763.165 kr. Den største budgetpost i degodkendte projekters samlede budget er lønmidler. Denne post udgør ca. 35 % afde samlede projektudgifter for alle 84 projekter. Projekternes gennemførelse er ihøj grad afhængig af, at der investeres timer fra projektholderes side for at sikreden nødvendige fremdrift i projekterne.Herefter følger budgetposterne: Materialer, Andet, Håndværkere/Konsulenter,PR/Formidling og teknisk udstyr. Husleje, Rejser og revision udgør de mindstebudgetposter.Fordelingen fremgår af Figur 2.kr. 10.000.000kr. 9.000.000kr. 8.000.000kr. 7.000.000kr. 6.000.000kr. 5.000.000kr. 4.000.000kr. 3.000.000kr. 2.000.000kr. 1.000.000kr. 0
Figur 2: Samlede udgifter i projekter (inkl. egenfinansiering) fordelt påbudgetposter. Beløb angivet i DKK.
Forslag til retningslinjer for administration af puljen fra 2014Miljøstyrelsen har i 2013 administreret ordningen med udgangspunkt i notat af 4.marts 2013, ”Administration af pulje til grønne ildsjæle”, som er godkendt afaftaleparterne. Af notatet fremgår bl.a. ansøgningsprocedurer, kriterier forvurdering af ansøgninger, tilskudssatser og betingelser for tildeling af tilskud.På baggrund af erfaringerne fra 2013 vurderes det, at de i notatet fastlagte rammerfor puljen har fungeret efter hensigten. Rammerne for administration af puljenforeslås derfor i store træk fastholdt i 2014 med forslag til enkelte justeringer afadministrationen af puljen (se nedenfor). Det foreslås videre, at kriteriernefastlægges i en bekendtgørelse for puljen.Ekstern konsulent til sagsbehandlingI 2013 indhentede styrelsen i overensstemmelse med administrationsgrundlagetassistance fra ekstern konsulent, der bidrog med bistand til dele afsagsbehandlingen.
4
Det forventes, at puljen igen i 2014 vil få stor bevågenhed og modtage mangeansøgninger, hvorfor det foreslås, at der også fra 2014 afsættes op til 0,5 mio. kr. afpuljen til ekstern bistand til administration af puljen.AnsøgningsprocedureI 2013 var puljen tilrettelagt med løbende ansøgninger. Dette foreslås ændretsåledes, at der fra 2014 vil være én ansøgningsfrist for indsendelse af ansøgninger.Dermed vil der være bedre mulighed for at vurdere ansøgningerne i forhold tilhinanden og dermed at prioritere de samlet set bedste projektforslag. Såfremt derikke modtages nok kvalificerede ansøgninger i den planlagte ansøgningsrunde,kan der etableres en 2. ansøgningsrunde i efteråret 2014.Miljøstyrelsen vil endvidere overveje hvordan hjemmeside, vejledning,ansøgningsskema, sagsbehandlingstider mv. kan justeres med henblik på atunderstøtte ansøgere i at levere de bedst mulige ansøgninger.I 2013 har tilskud fra puljen som udgangspunkt været skattefritaget for foreningermed almennyttige eller velgørende formål, mens tilskud ikke har væretskattefritaget for enkeltpersoner, da der ved ordningens etablering ikke blev sikrethjemmel hertil. Afklaring af hvorvidt tilsagn kan skattefritages for både foreningerog enkeltpersoner er ved at blive afklaret.KriterierI 2013 er puljen, i overensstemmelse med administrationsgrundlaget fastlagt afaftaleparterne, administreret ud fra en række brede kriterier for vurdering afansøgninger:Initiativer, der skaber stort lokalt engagement – gerne tværgående.Initiativer, der udbreder kendskab til eller iværksætter konkrete handlinger,der indebærer en ændring af forbrugsmønstre.Initiativer, der fremmer oplysning, uddannelse og erfaringsudveksling, somkan tilskynde til adfærdsændringer.Initiativer, der når ud over traditionelle grønne segmenter.I vurderingen af ansøgninger har følgende hensyn endvidere indgået, jf.administrationsgrundlaget:Nyudvikling og bredde.Der er både brug for nyudvikling og folkelig bredde iden grønne omstilling. På den ene side lægges hovedvægten på at støttenyskabende projekter, der er interessante for andre end deltagerne. På denanden side skal ideerne kunne nå bredt ud.Netværk.Projekterne bør hvile på et bredt organisatorisk grundlag ellernetværk, der inddrager relevante parter. Projekter skal gerne bidrage til lokaltengagement.Formidling.Ansøgerne bør i budgettet afsætte ressourcer til at formidleprojektets resultater til andre.Medfinansiering.En vis grad af egenfinansiering fra en organisation,eksempelvis i form af arbejdskraft, vil også vægtes i vurderingen.5
Forslag til ændringer i kriterierDet vurderes, at de eksisterende kriterier i store træk har været dækkende somramme for at få de bedst mulige ansøgninger til puljen. Det foreslås derfor atfastholde de eksisterende kriterier med visse sproglige ændringer til formulering afkriterierne samt forslag til et enkelt nyt kriterium.Formuleringen af enkelte af de gældende kriterier har givet anledning tilopklarende spørgsmål fra ansøgere, hvorfor formuleringen af flere kriterierforeslås præciseret. Nedenfor er oplistet kriterierne i deres nuværende ordlyd samtforslag til ny formulering af kriteriet. Kriterierne er ikke ændret indholdsmæssigt.Eksisterende formuleringInitiativer, der skaber stort lokaltengagement – gerne tværgående.Initiativer, der udbreder kendskab tileller iværksætter konkrete handlinger,der indebærer en ændring afforbrugsmønstre.+Initiativer, der fremmer oplysning,uddannelse og erfaringsudveksling,som kan tilskynde tiladfærdsændringer.Initiativer, der når ud overtraditionelle grønne segmenterNyudvikling og bredde. Der er bådebrug for nyudvikling og folkeligbredde i den grønne omstilling. På denene side lægges hovedvægten på atstøtte nyskabende projekter, der erinteressante for andre end deltagerne.På den anden side skal ideerne kunnenå bredt ud.Netværk. Projekterne bør hvile på etbredt organisatorisk grundlag ellernetværk, der inddrager relevanteparter. Projekter skal gerne bidrage tillokalt engagement.Formidling. Ansøgerne bør i budgettetafsætte ressourcer til at formidleprojektets resultater til andre.Initiativer der når udover de i forvejenmeget miljøbevidste borgere,foreninger, mm.Formulering fastholdes.Forslag til ny formuleringFormulering fastholdes.Initiativer der fremmer oplysning,uddannelse og erfaringsudveksling,der tilskynder til adfærdsændringer ogkonkrete handlinger, der indebærer enændring af forbrugsmønstre.
Netværk: projekterne bør hvile på etbredt organisatorisk grundlag ellernetværk, der inddrager relevanteparter.
Formidling og erfaringsudveksling:projekterne bør indeholde initiativer tilbred formidling af opnåede resultatertil andre interesserede parter samtanvise forslag til hvorledes projekteteller dele heraf kan gennemføres andresteder. Dette bør afspejles i projektetsbudget.6
Medfinansiering. En vis grad afegenfinansiering fra en organisation,eksempelvis i form af arbejdskraft, vilogså vægtes i vurderingen.
Egenfinansiering: en vis grad afegenfinansiering, eksempelvis i form afsupplerende finansiering fra fondeeller i form af arbejdskraft frainvolverede parter, vil vægtes ivurderingen af projektet.
Forslag til nyt kriteriumDerudover vurderes det formålstjenstligt at tilføje et nyt kriterium vedrørendeprojekters længevarende aktiviteter, således at det sikres, at en vis del af deigangsatte aktiviteter fortsætter udover bevillingsperioden.Kriteriet foreslås formuleret:Levetid: projekterne bør indeholde længerevarendeaktiviteter, således at de så vidt muligt fortsættes efter bevillingsperiodens ophør.BeløbsgrænserDe nuværende beløbsgrænser for minimums og maksimums beløb for tilsagn frapuljen foreslås fastholdt, således at der kan søges om tilskudsbeløb fra puljen påmellem 40.000 kr. og 500.000 kr. pr. projekt.Tilsagn til anlægsudgifterDet fastholdes, at der kan ansøges om midler til anlægsudgifter, herunderanskaffelser, i det omfang dette understøtter den lokale forankring og har en klarsammenhæng til projektets overordnede formål. Der kan således ikke ansøges ommidler udelukkende til anlægsudgifter eller anskaffelser. Anlægsudgifter oganskaffelser kan kun opnå støtte i det omfang, de er relateret til gennemførelse afen mindre del af en bredere ansøgning.Promovering af puljenSom det fremgår ovenfor, repræsenterer en relativt stor del af ansøgningerneRegion Hovedstaden, mens Region Midtjylland ligeledes har været godtrepræsenteret. Antallet af ansøgninger fra de tre andre regioner har været relativtmindre. Det overvejes derfor, hvorledes puljen kan annonceres, så den når bredtud i alle regioner. Der udarbejdes derudover et inspirationskatalog, der indeholdereksempler på projekter, der har fået tilsagn fra Puljen til Grønne Ildsjæle i 2013.Overlap til andre lignende puljerPuljen til Grønne Ildsjæle har berøringsflader til flere andre puljer, og det foreslåsfastholdt, at puljen som udgangspunkt ikke støtter projekter og aktiviteter, der ideres helhed hører under andre lovbestemte støtteordninger.Et særligt opmærksomhedspunkt er projekter om fødevarefællesskaber. Medetableringen af ”Grøn pulje for lokal afsætning af fødevarer” underFødevareministeriet vil projekter relateret til fødevarefællesskaber fremadrettetkun kunne støttes, såfremt de samtænkes med andre elementer, der bidrager til engrøn omstilling og i øvrigt ikke vurderes i deres helhed at falde under ”Grøn puljefor lokal afsætning af fødevarer.”I indeværende år er der modtaget ca. 40 ansøgninger relateret tilfødevarer/fødevareproduktion.7
KlageadgangDet vil fremadrettet fortsat være muligt at påklage afgørelser vedr. afgørelser omtilskud truffet af Miljøstyrelsen. Puljen har i 2013 modtaget 4 klager/ønsker omrevurdering efter afgørelser. Miljøministeriets departement er klageinstans.Der er i dag ingen klagefrist, hvilket indebærer, at en ansøger efter de almindeligeforvaltningsretlige principper kan klage uforholdsmæssigt lang tid efter afgørelseer modtaget. Der foreslås derfor fastsat en klagefrist på 4 uger efter modtagelsen afafslag.Tilsyn med projekterRevisions- og evalueringskrav fra puljen i 2013 fasholdes, hvilket indebærer, atfølgende gør sig gældende i forhold til revision af projekter:Bevillinger under 100.000 kr.Hvis tilskuddet er under 100.000 kr., stilles der ikke krav om, at projektetsregnskab skal revideres af en statsautoriseret eller registreret revisor. Revisionenskal i disse tilfælde udføres af en valgt revisor, der skal opfylde almindeligehabilitetskrav. Der stilles ingen særlige uddannelsesmæssige krav til en valgtrevisor.Bevillinger over 100.000 kr.Hvis tilskuddet er på eller overstiger 100.000 kr., skal projektets regnskabrevideres af en registreret eller statsautoriseret revisor. Ansøger kan i ansøgningenafsætte midler i budgettet til finansiering af dette.Miljøstyrelsen stiller desuden krav om, at tilskudsmodtagere skal indsende udfyldtevalueringsskema i forbindelse med ansøgning om udbetaling af midler.Ovenstående vurderes at være lempelige betingelser, der vil understøtte målet omen ikke bureaukratisk ansøgningsproces. Betingelserne for tildeling af tilskudsvarer til betingelserne i Landdistriktspuljen under Ministeriet for By, Bolig ogLanddistrikter.
8