Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 297
Offentligt
Præsentation af NejTak+- ET STORT SKRIDT MOD ET BEDRE MILJØFK Distributions foretræde i Miljøudvalget10. april 2014
1
Danskerne elsker tilbudsaviser trods bekymring for miljøetDanskerne elsker tilbudsaviser……men de bekymrer sig også om miljøet
71%foretrækker tilbud via tilbudsaviserneFORBRUGEREN
Nej taktil reklamer er stigende pga.volumen, relevans og miljømæssige hensyn
68%mener at tilbudsaviser er langtDETAILHANDLENmere effektive til at skabe salg end andrereklamemedier
CSR strategierhos detailhandlensstørste kæder fokuserer på at minimerebelastningen på miljøet
69%af dagligvarehandelens samledeannoncebudget er på tilbudsaviser
Miljøvenligt genbrugspapirernormalen ved produktion og tryk af tilbudsaviser
~ 12.000kr i besparelse årligt prhusstand pga. tilbudsaviserSAMFUNDET
Fokus på bæredygtighedervigtigt for samfundet
30 Miakr i samlede rabatter årligtsikrer konkurrence
2
FK har derfor udviklet NejTak+– som er en papirbesparende og miljøvenlig løsning
Gallup 2012: 76 pct. af danskerne siger,at de gerne selv vil vælge, hvilkereklamer de fremover skal modtage.
3
Fordele for forbrugere og miljøetHvad NejTak+ betyder for miljøet
NEJTAK+ MEDFØRER 70-80% REDUKTION IPAPIRMÆNGDERNE…
ADRESSELØSTREDUKTION
NEJTAK+
30.000 tons papir25 stk.I GENNEMSNIT
5-6 stk.I GENNEMSNIT
EN GEVINSTFOR MILJØET
4
4
Introduktionen af NejTak+ har været en stor succes – branchen regulerersig selv til en mere miljøvenlig løsning+60.000 tilmeldte forbrugereDETAILLED OG FORBRUGERE HAR TAGET GODT IMOD
+80 detailkæderer med i NejTak+
5
FK Distributions ønsker til MiljøudvalgetTilbudsaviserne bidrager positivt til samfundet
NejTak+ er til glæde formiljøet…Annoncørerne kan minimerepapirforbruget markant, ogsamtidig kan de rammeinteresserede læsere mereeffektivt. NejTak+ er eteksempel på, at branchenforstår de politiske krav ogregulerer sig selv – og dervedopnår storeressourcebesparelser.
… for læserne…Vores analyser viser, atlæserandelen er steget op mod60 pct. med NejTak+sammenholdt medlæserandelen blandt ’Ja tak’-husstande.
… og ikke mindst forkonkurrencen og erhvervslivetReklamerne understøtterkonkurrencen pådetailhandelsmarkedet.Undersøgelser viser, at det erprisoplysninger, der er styrende forforbrugernes valg – og det skaber ogudbygger konkurrencen.
6
6
Vi kan tilbyde danskerne NejTak+, fordi vi lytter til forbrugerne
Man skal ikke spørge, hvis man ikke vil høre svaret•NejTak+ er unikt i Europa, da ingen andre lande har udviklet en lignende ordning, der giverforbrugerne frit valg.NejTak+ kræver en højteknologisk produktion•Udviklingen af NejTak+ har krævet en trecifret millioninvestering i vores produktion i bådeTaastrup og Tilst, så vi nu kan skræddersy bundterne med reklamer præcist til alle danskere udfra deres individuelle ønsker.
7
NejTak+ kræver en høj grad af automatiseringAutomatiskog manuelt
Automatisk
manuelt
Kundeordre
Mængde, vægt og dækningNejTak+tilmeldingerOmdelereændrergangrækkefølgevia Google maps
Ordrebooking
i distributionssystembaseret på OIS dataProduktionsplanlægning
Information tilomdelerinfo
medvolumen og løn pr omdeling til hverenkelt omdeler
Levering af tryksagerscannes og vejesVed uoverensstemmelse medkundeordre justeres automatiskifht. omdelerløn og information tilpakkemaskiner
Information med indhold til denenkelte husstand oggangrækkefølge sendes til Condorder genererer pakkelister
Maskinel pakning af sæt igangrækkefølgeBundtes /pakkes i forhold tilkørselsrækkefølge
Generer kørselslister til transport
Levering til omdelere
Husstandsomdeling af individuellesæt efter gangrækkefølge
Omdelerslutmelder
på mobil ogappMail til NejTak+ husstande omleverering
Forbruger feedback/reklamation viamail og på nettet
NejTak+ - en model til eksport1Forbrugeren går på MineTilbud.dk ogtilmelder sig NejTak+
Forbrugeren vælger sinereklamer
2Forbrugeren opretterprofil
3Hvis ikke Nej Tak’er oprettesog sendes til Post Danmarkautomatisk
45Pakkelister blivergenereret tilproduktionen
Der pakkes og folieresindividuelle husstandssæt igangrækkefølge
67Omdeleren modtager færdig-pakkede sæt, og distribuerer tilrette modtager – uadr., adr. ogNejTak+ i én streng
9
Eventuel feedback/reklamationer registreres iFK’s IT system
8
Forbrugeren modtager besked omde leverede forsendelser
9