Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 289
Offentligt
1355480_0001.png
1355480_0002.png
1355480_0003.png

NOTAT

Til MIU
Vandplaner og havmiljøJ.nr. NST-4201-00546Den 4. april 2014

Rammer til brug for kommuner og vandråd ("vandrådspakken")

Efter lov om vandplanlægning skal kommunerne under inddragelse af vandrådudarbejde forslag til hele eller dele af indsatsprogrammet. For anden planperiodeer der tale om forslag til konkrete indsatser til forbedring af de fysiske forhold ivandløbene og bekæmpelse af okker.Vandrådene, der består af maksimalt 20 personer fra relevante landsdækkende oglokale organisationer, skal rådgive kommunerne i udarbejdelsen af forslag tilindsatsprogrammer.Naturstyrelsen skal udmelde rammerne til brug for kommunernes og vandrådenesarbejde. Disse rammer består af et GIS-baseret værktøj med data til brug forarbejdet, et virkemiddelkatalog, et udmeldt indsatsniveau og økonomisk rammepr. hovedvandopland, en vejledning om arbejdet og en tidsfrist for arbejdet.Et GIS-baseret værktøj:GIS-værktøjet indeholder de data, Naturstyrelsen stiller til rådighed forkommunerne i forbindelse med vandplanlægningen, herunder bl.a. basisanalysensangivelse af vandområdeafgrænsning, udkast til miljømål for vandløbene,tilstandsvurdering af vandløbene og vurdering af risiko for, at vandløbene ikke nårmålopfyldelse i 2021. Dette er kombineret med en række støtteoplysninger hentetfra f.eks. planområdet og den statslige overvågning. Herudover præsentererværktøjet virkemidlerne, en økonomisk ramme og det antal kilometer vandløb, derforventes gennemført indsats for i anden planperiode (indsatsniveau).Værktøjet skal sikre, at Naturstyrelsen modtager forslag til indsatsprogrammer ien ensartet form og i en struktur, der umiddelbart vil kunne indgå ivandplanlægningen. Værktøjet skal desuden sikre, at kommunerne kommer til atarbejde med et ensartet og fælles datagrundlag.Det er hensigten, at kommunerne kan sammenstille forslag til indsatsprogrammerdirekte i værktøjet. På de vandløb, der i basisanalysen er angivet i risiko formanglende målopfyldelse, kan der således i værktøjet placeres virkemidler fravirkemiddelkataloget. Endvidere gives kommunerne mulighed for at afgivebemærkninger om bl.a. konkrete forslag til anvendelse af undtagelser.Indmelding af forslag til indsatsprogrammer til Naturstyrelsen frasekretariatskommunen for de enkelte hovedvandoplande sker gennem værktøjet,og det er kun kommuner, der via log-in har adgang til dette. Præsentationer afforslag til indsatsprogrammer kan dog printes eller via projektor eller tilsvarendefremvises for f.eks. kommunalbestyrelsen, vandråd m.fl.
Virkemiddelkatalog med bilag:Kommuner og vandråd vil til brug for forslag til konkrete indsatser skulle tageudgangspunkt i et virkemiddelkatalog, som er udarbejdet efter inddragelse afDCE/DTU Aqua samt en interessentarbejdsgruppe i NaturstyrelsensVandløbsforum.I virkemiddelkataloget indgår 16 virkemidler. For hvert af disse virkemidler er deri kataloget en kort beskrivelse af virkemidlet samt en standardpris, som er udtrykfor de anslåede gennemsnitlige omkostninger, der vil være forbundet medanvendelse af de enkelte virkemidler (anlægsudgifter, projekteringsudgifter,erstatning til lodsejer m.v.). Kommunerne skal i forbindelse med deres forslaglægge standardprisen til grund ved fordeling af virkemidler. Endvidere skalforslagene angives på et overordnet niveau, idet indsatsprogrammet ikke skalforegribe den detaljerede udmøntning og vurdering af konsekvenserne eftersektorlovgivningen. Kommunerne vil således skulle vælge de projekter, hvor det ersandsynligt,at indsatsen vil kunne gennemføres bedst muligt.Som eksempler på virkemidler, der kan bringes i anvendelse for den kommendeplanperiode, kan bl.a. nævnes mindre restaureringer, større restaureringer, åbningaf rørlagte vandløb og fjernelse af spærringer. Virkemidlet ’ændret vedligeholdelse’er ikke medtaget i virkemiddelkataloget.Som bilag til virkemiddelkataloget er vedlagt en rapport fra DCE om virkemidlertil forbedring af de fysiske forhold i vandløb, samt link til en rapport omklimarobuste virkemidler i vandplanerne udarbejdet af Orbicon. Kommunerne vildesuden modtage en eksempelsamling udarbejdet på baggrund af møder iVandløbsforum gruppe 4 (gruppen har arbejdet med vandplanindsatsernessamspil med klimatilpasning).En foreløbig økonomisk ramme pr. hovedvandopland for anvendelsen afvirkemidler til forslag til foranstaltninger:Anvendelsen af virkemidler er tilknyttet en økonomisk ramme. Regeringen harbesluttet, at den samlede økonomiske ramme for vandløbsindsatsen i andenplanperiode foreløbigt udgør 696 mio. kr. Kommuner og vandråd skal inden fordenne foreløbige økonomiske ramme udarbejde forslag til indsatsprogrammer tilforbedring af de fysiske forhold og bekæmpelse af okker i vandløbene.Det er Naturstyrelsens vurdering, at en ramme på 696 mio. kr. kan finansiere enindsats, der svarer til en forbedring af de fysiske forhold på 1600-2200 kmvandløb ved en omkostningseffektiv anvendelse af virkemidlerne. Heri indgårsåvel strækningsbaserede virkemidler samt fjernelse af 180-250 spærringer og ca.40 okkerindsatser. Indsatsen vil derfor som minimum skulle sikre en god tilstandpå 1600 km vandløb.Der er sket en fordeling af den økonomiske ramme og indsatsniveauet mellem de23 hovedvandoplande (Danmark er opdelt i 23 hovedvandoplande). Dennefordeling er sket forholdsmæssigt på baggrund af de enkelte hovedvandoplandesindsatsbehov.Kommunerne og vandrådene vil på baggrund af virkemiddelkataloget ogstandardpriserne for de enkelte virkemidler kunne fastlægge konkrete indsatsersvarende til en værdi af den udmeldte økonomiske ramme. Indsatsprogrammetskal sammensættes omkostningseffektivt under hensyntagen til, at der sikresmålopfyldelse.2
Kommuner og vandråd har mulighed for – ud over at foreslå indsatser svarende tilden økonomiske ramme – at foreslå yderligere omkostningseffektive indsatser tilgennemførelse i anden planperiode. Sådanne forslag til yderligere indsatserangives med særskilt markering i det udmeldte GIS-værktøj og vil indgå iregeringens overvejelser om det endelige indsatsniveau og økonomisk ramme forvandløbsindsatsen. Den endelige vandløbsindsats fastlægges, når den samledeindsats på alle områder for anden generation vandområdeplaner kendes ultimo2014. Udover fysiske forhold i vandløbene drejer det sig bl.a. om spildevand,vandindvinding og næringsstofreduktion mv.En vejledning om arbejdet:Vejledningen skal tjene som inspiration for kommuner og vandråd i arbejdet medkommunernes forslag til indsatsprogrammer på vandløbsområdet. Vejledningenindeholder bl.a. en introduktion af vandrammedirektivet og lov omvandplanlægning, en beskrivelse af kommuners og vandråds rolle i forbindelsemed arbejdet med forslag til indsatsprogrammer, en opgaveafgrænsning samt enbeskrivelse af rammerne for arbejdet. Vejledningen indeholder endvidereoplysninger til kommuner og vandråd om, hvordan de efter eget ønske kan bidragemed lokal viden til kvalificering af grundlaget for Naturstyrelses udpegning afvandløb som kunstige eller stærkt modificerede og anvendelse af undtagelser frakravet om god tilstand eller godt økologisk potentiale.En frist for arbejdet:Naturstyrelsen skal senest den 7. oktober 2014 modtage kommunernes forslag tilindsatsprogrammer. Med eventuelle fornødne justeringer indarbejderNaturstyrelsen forslagene til indsatsprogrammer for vandløb i de samlede udkasttil bekendtgørelser om indsatsprogrammer (for vandløb, søer, kystvande oggrundvand). Bekendtgørelserne skal sendes i 6 måneders offentlig høring senestden 22. december 2014.
3