Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 281
Offentligt
1354324_0001.png
1354324_0002.png
1354324_0003.png
1354324_0004.png
1354324_0005.png
NOTAT
KemikalierJ.nr. MST-652-00087Ref. Doble/kirstDen 2. april 2014
NOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG OGMILJØUDVALGKommissionens forslag om 8 delegerede retsakter om undtagelse foranvendelse af bly og kviksølv i forhold til EUROPA-PARLAMENTETSOG RÅDETS DIREKTIV 2011/65/EU af 8. juni 2011 om begrænsning afanvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr(RoHS2). Delegerede retsakter1. ResuméFormålet med Kommissionens forslag er at indføre 6 specifikke og tidsbegræn-sede undtagelser, hvor det ikke er teknisk muligt på nuværende tidspunkt at sub-stituere henholdsvis bly eller kviksølv inden for medicinsk og højteknologiske an-vendelser (bilag IV). Desuden foreslås én generel undtagelse for bly i håndholdteværktøjer og én for kviksølv i specialdesignede lysstofrør (bilag III).De delegerede retsakter er udstedt i henhold til RoHS-direktivet (2011/65/EU)artikel 20, jf. artikel 5, stk. 1, og vil træde i kraft, hvis ikke Rådet (med kvalificeretflertal) eller Europa-Parlamentet (med absolut flertal) gør indsigelser mod deminden for 2 måneder.De 6 specifikke undtagelser for medicinske og højteknologiske anvendelser vil påregelplanet medføre en mindre betydende, midlertidig sænkelse af beskyttelses-niveauet, men i realiteten vil der være tale om en neutral påvirkning, idetundtagelserne er udtryk for forlængelser af den brug af stofferne, der er tilladt idag, frem til RoHS2 træder i kraft i juli 2014.Undtagelserne for bly i håndholdte værktøjer og kviksølv i specialdesignedelysstofrør vil kun medføre en marginal sænkelse af beskyttelsesniveauet.De 6 undtagelser til medicinske og højteknologiske anvendelser medfører, at derikke kommer prisstigninger i regionerne for medicinsk udstyr. Der er ingenandre statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser forbundet medforslagene. De letter de økonomiske og administrative konsekvenser for devirksomheder, der fremstiller det medicinske udstyr og højteknologiske udstyr,der er omfattet af undtagelserne. De lovgivningsmæssige konsekvenser er, atforslagene skal implementeres i RoHS bekendtgørelse nr. 1041 af 30/10/2012.Regeringen kan støtte samtlige undtagelser, da der ikke findes relevante alterna-tiver til anvendelserne, og undtagelserne er meget specifikke og tidsbegrænsede.Regeringen kan derfor støtte, at Rådet ikke gør indsigelser mod ikrafttrædelsenaf samtlige delegerede retsakter, og vil lægge dette til grund den 8. april 2014.
2. BaggrundKommissionen afsendte den 19. marts 2014 forslag om 6 tilpasninger til den tek-niske udvikling af bilag IV til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EUfor bly og kviksølv (Bilag IV: Anvendelser undtaget fra begrænsning i artikel 4, stk.1, specifikt for medicinsk udstyr og overvågnings- og reguleringsinstrumenter), og2 tilpasninger til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets ogRådets direktiv 2011/65/EU for bly og kviksølv (Bilag III: Anvendelser undtagetfra begrænsningen i artikel 4, stk. 1).De delegerede retsakter er udstedt i henhold til RoHS-direktivet (2011/65/EU)artikel 20, jf. artikel 5, stk. 1, og vil træde i kraft, hvis ikke Rådet (med kvalificeretflertal) eller Europa-Parlamentet (med absolut flertal) gør indsigelser mod deminden for 2 måneder.3. Formål og indholdDirektivetsbilag IVomfatter materialer og komponenter, der er undtaget fradirektivets begrænsninger for stoffer for så vidt angår elektrisk og elektroniskmedicinsk udstyr og overvågnings- og reguleringsinstrumenter.Pt. omfatterbilaget ca. 34 undtagelser.De 6 nye undtagelser til medicinsk udstyr og overvågnings- og reguleringsinstru-menter har forskellig varighed, afhængigt af hvad der har været vurderet passede:De foreslåede specifikke undtagelserC(2014) 1628:Bly i platinerede platinelektroder (PPE), der anvendes til målinger afledningsevne, hvor mindst ét af følgende forhold gør sig gældende:a) målinger i et bredt måleområde med et ledningsevneinterval på mere end énstørrelsesorden (f.eks. et interval mellem 0,1 mS/m og 5 mS/m) ilaboratorieanvendelser for ukendte koncentrationerb) målinger af opløsninger, hvor der kræves en nøjagtighed på +/- 1 % afprøveintervallet, og hvor elektrodens korrosionsbestandighed er påkrævet for enhvilken som helst af følgende opløsninger:
i)ii)iii)
opløsninger med en surhedsgrad < pH 1opløsninger med en alkalinitet > pH 13ætsende opløsninger, som indeholder halogengas
c) målinger af ledningsevne over 100 mS/m, som skal udføres med bærbareinstrumenter.Undtagelsen udløber d. 31. december 2018.C(2014) 1633:Kviksølv i koldkatodelysstofrør (CCFL) til bagbelysning i LCD-skærme (højst 5mg kviksølv pr. lyskilde), som anvendes i industrielle overvågnings- ogreguleringsinstrumenter, der bringes i omsætning inden den 22. juli 2017.Udløber den 21. juli 2024.Mange industrielle overvågnings- og reguleringsinstrumenter er udstyret medbagbelyste LCD-skærme, som kræver, at der anvendes koldkatodelysstofrør(CCFL) med 5 mg kviksølv. Med sigte på at kunne reparere og forlænge levetidenfor produkter indrømmes der en undtagelse fra begrænsningen af kviksølv i CCFL2
til bagbelysning af LCD-skærme i industrielle overvågnings- ogreguleringsinstrumenter. I overensstemmelse med "repareret som produceret"-princippet skal undtagelsen gælde alle produkter, som bringes i omsætning før den22. juli 2017, som er datoen, fra hvilken industrielle overvågnings- ogreguleringsinstrumenter skal opfylde RoHS-kravene, og undtagelsensgyldighedsperiode er 7 år fra denne dato.C(2014) 1636:Bly anvendt i andre konnektorsystemer end "C-press" konnektorsystemer meddeformerbare ben (compliant pins) til industrielle overvågnings- ogreguleringsinstrumenter.Udløber den 31. december 2020. Kan anvendes efter denne dato i reservedele tilindustrielle overvågnings- og reguleringsinstrumenter, som bringes i omsætninginden den 1. januar 2021.C(2014) 1637:Bly i dielektrisk keramik i kondensatorer med en mærkespænding på mindre end125 V AC eller 250 V DC.Udløber 31. december 2020. Må anvendes efter denne dato i reservedele tilindustrielle overvågnings- og reguleringsinstrumenter, som er bragt på markedetfør den 1. januar 2021.C(2014) 1641:Bly i mikrokanalplader (MCP), som anvendes i udstyr, der mindst har én affølgende egenskaber:a) kompakt størrelse af elektron/iondetektoren, hvor pladsen til detektoren erbegrænset til maksimalt 3 mm/MCP (detektortykkelse + plads til installation afMCP'en), maksimalt 6 mm i alt, og hvor en alternativ udformning, som givermere plads til detektoren, ikke er videnskabelig og teknisk gennemførlig i praksis.b) en todimensional spatial opløsning til detektering af elektroner eller ioner,hvor mindst et af følgende forhold gør sig gældende:
i)ii)iii)
en svartid på under 25 nset prøvedetekteringsområde større end 149 mm2en multiplikationsfaktor større end 1,3 x 103
c) en svartidunder 5 ns for detektion af elektroner eller ionerd) et prøvedetekteringsområdestørre end 314 mm2for detektion af elektronereller ionere) en multiplikationsfaktor større end 4,0 x 107.Undtagelsen ophører på følgende datoer:a) den 21. juli 2021 forreguleringsinstrumentermedicinskudstyrogovervågnings-og
b) den 21. juli 2023 for medicinsk udstyr til in vitro-diagnostikc) den 21. juli 2024 for industrielle overvågnings- og reguleringsinstrumenter.C(2014) 1642:Brugen af bly i loddemateriale i en grænseflade af SDE (stacked die elements)med stor flade med over 500 forbindelser pr. grænseflade, som bruges irøntgendetektorer i CT- og røntgensystemer.Udløber den 31. december 2019. Kan anvendes efter denne dato i reservedele tilCT- og røntgensystemer, som bringes i omsætning inden den 1. januar 2020.3
Direktivetsbilag IIIomfatter materialer og komponenter, der er undtaget fradirektivetsbegrænsninger for visse stoffer.Pt. omfatter bilaget ca. 40 undtagelser.De foreslåede generelle undtagelser for elektrisk og elektronisk udstyr:C(2014) 1629:Bly i loddemateriale og overfladebehandling af elektriske og elektroniskekomponenters termineringer og overfladebehandling af printkort, der anvendes itændingsmoduler og andre elektriske og elektroniske motorreguleringssystemer,som af tekniske grunde skal monteres direkte på eller i krumtaphuset ellercylinderen af håndholdte forbrændingsmotorer (klasse SH:1, SH:2, SH:3 iEuropa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/68/EF af 16. december 1997 omindbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om foranstaltninger modemission af forurenende luftarter og partikler fra forbrændingsmotorer tilmontering i mobile ikke-vejgående maskiner)Udløber den 31. december 2018.C(2014) 1645:Kviksølv i håndlavede gasudladningslamper (HLDT) til anvendelse i skilte,dekorativ eller arkitektonisk belysning samt specialbelysning og lyskunst, hvorkviksølvindholdet begrænses således:a) 20 mg pr. elektrodepar + 0,3 mg pr. cm rørlængde, dog højst 80 mg, forudendørs anvendelser og indendørs anvendelser, som er udsat for temperaturerpå under 20 �Cb) 15 mg pr. elektrodepar + 0,24 mg pr. cm rørlængde, dog højst 80 mg, for alleandre indendørs anvendelser.Udløber den 31. december 2018.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet høres - på linje med Rådet - om hvorvidt man vil gøre ind-sigelse mod ikrafttrædelsen af de enkelte delegerede retsakter. Såfremt der er etabsolut flertal i Europa-Parlamentet mod en retsakt, kan Kommissionen ikke sætteden i kraft.5. NærhedsprincippetIkke relevant, da der er tale om tilpasning af et gældende direktiv.6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenserForslagene er delegerede direktiver, og skal derfor implementeres i dansk ret, iform af en ændring af RoHS bekendtgørelse nr. 1041 af 30/10/2012, så undtagel-serne fremgår heraf.7. KonsekvenserStatsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserDe 6 undtagelser til bilag IV sikrer, at der ikke kommer prisstigninger i regionernefor medicinsk udstyr. Der er ingen øvrige statsfinansielle ellersamfundsøkonomiske konsekvenser af de 6 undtagelser.Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivetForslaget vurderes at lette de økonomiske og administrative konsekvenser forerhvervslivet, idet de virksomheder, som omfattes af undtagelserne, ikke skalskifte til andre kemiske stoffer i deres udstyr og derfor heller ikke skal gen-dokumentere udstyrets funktionalitet.Beskyttelsesniveauet4
Undtagelserne til bilag IV vil på regelplanet medføre en mindre, midlertidigsænkelse af beskyttelsesniveauet, men i realiteten vil der være tale om en neutralpåvirkning, idet undtagelserne er udtryk for forlængelser af den brug af stofferne,der er tilladt i dag frem til RoHS2 træder i kraft i juli 2014.Da undtagelserne til bilag III er meget specifikke og tidsbegrænsede, vil de kunmedføre en marginal sænkelse af beskyttelsesniveauet.8. HøringKommissionen har haft forslaget i offentlig høring. Miljøstyrelsen har i den sam-menhæng uofficielt forsøgt at indsamle kommentarer fra danske brancheorgani-sationer og virksomheder. Der har ikke været kommentarer til de foreslåedeundtagelser.De otte forslag, og et rammenotatet om dem, har været i høring fra 24. til 27. marts2017. Der er ikke indkommet høringssvar fra organisationerne.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer forventes at være en positiv holdning blandt medlemsstaterne.10. Regeringens generelle holdningRegeringen ønsker generelt at begrænse befolkningens udsættelse for farligestoffer.Begrænsninger for RoHS-stofferne i elektrisk og elektronisk medicinsk udstyr ogovervågnings- og reguleringsinstrumenter blev taget med i RoHS2-direktivet vedomarbejdningen af RoHS1-direktivet i 2011. Regeringen støttede vedtagelsen afomarbejdningen vel vidende, at ikke alle nødvendige undtagelser for elektrisk ogelektronisk medicinsk udstyr og overvågnings- og reguleringsinstrumenter stod ibilag IV, idet industrien i stedet kunne søge om at få specifikke anvendelserundtaget, så længe der ikke fandtes relevante alternativer. En række virksomhederhar nu gjort brug af den mulighed, og søgt om undtagelser fra det generelle forbudmod bly og kviksølv for en række meget konkrete anvendelser (ændringerne afbilag IV). Ansøgningerne er i alle tilfælde blevet indsnævret og gjort megetspecifikke af Kommissionens ekspertgruppe, hvor Miljøstyrelsen deltager.Med hensyn til den generelle undtagelse for brugen af bly i håndholdte værktøjerog af kviksølv i specialdesignede lysstofrør (ændring af bilag III) lægges til grund,at fabrikanterne foreløbigt ikke har kunnet substituere blyet og kviksølvet, og atundtagelserne er begrænset til den absolut nødvendige mindstemængde, oggyldighedsperioden er så kort som mulig, således at virksomheder stimuleres til atudvikle nye innovative løsninger.Regeringen støtter, at alle undtagelserne gives, da der ikke findes relevantealternativer til anvendelserne på nuværende tidspunkt, og undtagelserne er megetspecifikke og tidsbegrænsede, og agter at stemme for alle forslagene.11. Tidligere forelæggelser for FolketingetForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketinget og oversendes til orientering.
5