Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 278
Offentligt
1353351_0001.png
Deputation i Miljøudvalget – 3. April 2014
Scandlines miljøagenda
MIU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 278: Præsentationer fra Scandlines ved foretræde for udvalget den 3. april 2014
1353351_0002.png
Agenda - vi har 3 budskaber i dag
Miljølovkrav 2015 - vi har investeret et stort beløb på at
være klar, nu er det vigtigt at loven bliver håndhævet
effektivt
Zero emission er vejen frem – vi har dog nogle
forhindringer som vi er sikre på, at vi kan løse sammen
Vi er stærkt utilfredse med Femern A/S usaglige omgang
med Scandlines miljøprofil
MIU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 278: Præsentationer fra Scandlines ved foretræde for udvalget den 3. april 2014
1353351_0003.png
Vi er stolte af at præsentere verdens
største hybrid færge
Prinsesse Benedikte
Bygget i 1997, hybrid siden 2013
399 litium batterier med total kapacitet
på 2,7 MWh
Reducerer emissioner op til 15%
Udviklet i samarbejde med
Siemens og Corvus Energy
EU TEN-T medsponsor
MIU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 278: Præsentationer fra Scandlines ved foretræde for udvalget den 3. april 2014
1353351_0004.png
Agenda - vi har 3 budskaber i dag
Miljølovkrav 2015 - vi har investeret et stort beløb på at
være klar, nu er det vigtigt at loven bliver håndhævet
effektivt
Zero emission er vejen frem – vi har dog nogle
forhindringer som vi er sikre på at vi kan løse sammen
Vi er stærkt utilfredse med Femern A/S usaglige omgang
med Scandlines miljøprofil
MIU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 278: Præsentationer fra Scandlines ved foretræde for udvalget den 3. april 2014
1353351_0005.png
Zero emission er virkelighed i dag
MIU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 278: Præsentationer fra Scandlines ved foretræde for udvalget den 3. april 2014
1353351_0006.png
Project
ZERO
- Scandlines har en målsætning
om zero emission
Gårsdagens
færger
Diesel/elektrisk
fremdrift
Færger i
dag
Kombinerede diesel/
batteri/elektrisk
hybrid
Fremtiden
-Batteri fremdrift
eller
-Brint/Batteri hybrid
MIU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 278: Præsentationer fra Scandlines ved foretræde for udvalget den 3. april 2014
1353351_0007.png
Project
ZERO
kan som ren batteriløsning realiseres - vi
har dog en paradoksal udfordring
Brændstof til færgefart er
ikke pålagt afgifter
Opladning af færger fra
land er pt. pålagt afgifter
En fjernelse af afgifter på el til fremdrift af færger vil ikke
koste staten tab af afgifter og vil markant forbedre
investeringsrationalet for færgerederierne med efterfølgende
gevinst for miljøet
MIU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 278: Præsentationer fra Scandlines ved foretræde for udvalget den 3. april 2014
1353351_0008.png
Den 4. juni vil der på Christiansborg blive
afholdt en heldagskonference med fokus på
skibsfartens og havnenes miljøforhold.
Her ser vi frem til at præsentere Scandlines
Zero Emission miljøtiltag.
MIU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 278: Præsentationer fra Scandlines ved foretræde for udvalget den 3. april 2014
1353351_0009.png
Agenda - vi har 3 budskaber i dag
Miljølovkrav 2015 - vi har investeret et stort beløb på at
være klar, nu er det vigtigt at loven bliver håndhævet
effektivt
Zero emission er vejen frem – vi har dog nogle
forhindringer som vi er sikre på at vi kan løse sammen
Vi er stærkt utilfredse med Femern A/S usaglige omgang
med Scandlines miljøprofil
MIU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 278: Præsentationer fra Scandlines ved foretræde for udvalget den 3. april 2014
1353351_0010.png
Klimaet er en af grundpillerne for
en fast forbindelse på Femern Bælt
Transportminister (2009)
”De foreløbige miljøundersøgelser viser, at forbindelsen indebærer miljøgevinster.
Det er beregnet,
at der kan forventes en reduktion i udledningen af CO
2
med
mere end 200.000 t om året i forhold til en fortsat færgefart.”
Ordførertaler (2009)
”Hele argumentationen for Femern-broen kan være svær at koge ned til sådan en
kort ordførertale her. Lad mig alligevel prøve i kort form at komme med de fem
vigtigste socialdemokratiske hovedargumenter… Punkt 3.
Når broen åbner, vil vi
spare 200.000 t i CO
2
-udslip til gavn for klimaet.
Det svarer til udslippet fra en
mindre dansk provinsby på 20.000 indbyggere.”
”Samtidig
skaber vi en grøn trafikkorridor imellem København og Hamborg,
idet projektet
vil bidrage til nedbringelse af CO
2
-udledningen fra transporten,
hvis vi sammenligner med fortsat færgedrift.”
MIU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 278: Præsentationer fra Scandlines ved foretræde for udvalget den 3. april 2014
1353351_0011.png
Femern A/S VVM-redegørelse fra 2013 viser desværre at hovedparten af
CO2 besparelser komme fra en antaget lukning af Rødby-Puttgarden
færgeruten
VVM rapporten side 1334:
155.000
ton CO
2
43.000
ton CO
2
”Forudsigelser af
emissioner fra færger i
2025 er
foretaget af
Danmarks Tekniske
Universitet baseret på
den nyeste viden om
teknologi og kommende
regulering
(Kristensen, 2010)”
MIU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 278: Præsentationer fra Scandlines ved foretræde for udvalget den 3. april 2014
1353351_0012.png
VVM redegørelsen er desværre usaglig og data er
forkert
1) Der er
ikke tale om nyeste viden
• Data på skibsemission er fra
2003
• Det er antaget, at der ikke vil
opnås brændstof-besparelser på
færgedrift frem til 2025
2) Det
er ikke tale om en rapport fra
DTU,
men fra en selvstændig
konsulent
Scandlines misrepræsenteres og beslutningstagere
vildledes
MIU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 278: Præsentationer fra Scandlines ved foretræde for udvalget den 3. april 2014
1353351_0013.png
Vi mener, at den faste forbindelses ”grønne profil” er misvisende
Scandlines færge emissioner skal slet ikke medregnes i Femern A/S rapport –
1) dels fortsætter Scandlines færgedrift og
2) dels er alternativet til en fast forbindelse nul-emissions færger
Akkumuleret CO2 (i ton) effekt af en fast forbindelse - etablering 2 mio. ton CO2, årlig besparelse 43 t. ton CO2
1,000,000
CO
2
break-even i 2068!
0
-1,000,000
2025
2030
2035
2040
2045
2050
2055
2060
Note: Grontmij vurdering af emission fra etablering er på 3
mio. ton CO2, i så fald er CO2 break-even 2091
Etablering
2065
-2,000,000
MIU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 278: Præsentationer fra Scandlines ved foretræde for udvalget den 3. april 2014
1353351_0014.png
På trods af vores indsigelser til VVM rapporten
fortsætter Femern A/S i oktober 2013
“Femern forbindelsens
grønne aftryk” – Okt 2013
Det kan ikke passe at en
privat dansk virksomhed
skal udsættes for så usaglig
og uholdbar kritik fra et
statsejet selskab
Femern A/S skal stoppe sin
smædekampagne OG
hvis
man ønsker at fremføre en
grøn profil skal dette
analyseres og fremlægges
af uvildige eksperter
MIU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 278: Præsentationer fra Scandlines ved foretræde for udvalget den 3. april 2014
1353351_0015.png
Tak for jeres tid!