Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 256
Offentligt
Globale udfordringerLokale løsningerÅrsprofil2013/2014
Helping you grow
Vi når ambitiøse målVi er innovativeVi beslutter og vi handlerVi anerkender resultaterVi viser samfundsansvar
Vi bidrager til at forbedre livsbetingelser-ne for verdens befolkning ved at levereprodukter, som forøger udbyttet og kvali-teten af landbrugets afgrøder, så verdensfødevarebehov kan dækkes.
Vores mission
Vi skaber resultater for vores kunder somglobal, bæredygtig og innovativ leverandøraf et bredt program af kvalitetsproduktertil plantebeskyttelse.Værdiskabelsen skal være på højde med debedste blandt tilsvarende virksomhedertil gavn for alle interessenter.
Vores Vision
Vores værdier er udtryk for den adfærd,vi ønsker at fremme i virksomheden.Der er fem værdier. Vi bruger dem i hver-dagen, når vi stræber efter at nå voresmål og efter at skabe en arbejdsplads,vi alle kan være stolte af.
Vores Værdier
2/ Helping you grow
Forord
Chemistry with careÅrets flotte resultat viser, at vi har et solidt fundament til at udvikle os yderligere.Med vores nye produkter vil vi fremme landbrugets muligheder for at brødfødeverdens stigende befolkning, samtidig med at vi værner om miljøet.
Verdens landbrug står over for en kæmpeudfordring: at producere mad nok til allemennesker. Vores mission er – med voresprodukter – at levere værktøj til at tageudfordringen op. Vores langsigtede måler mere plantebeskyttelse ved hjælp afbedre produkter med mindre påvirkningaf miljøet og reduceret ressourceforbrug.Cheminova er en global virksomhedVores ambitiøse mål om mere plantebe-skyttelse gælder overalt i verden, hvorvi har aktiviteter. Alle 24 datterselskaberhar fokus på forøget værdiskabelse, ogalle de strategiske nøgletal er blevet for-bedret i årets løb på trods af markantefald i nøglevalutaerne. Markedet forplantebeskyttelsesmidler har udviklet sigpositivt, og vi har haft fremgang i alleregioner. Vi er dermed kommet langtmed at skabe en global virksomhed, derer i stand til at løse opgaverne.
Cheminova har fokus på udviklingDer er konstant udvikling i vores pro-duktprogram, hvor flere nye innovativeløsninger kommer landmænd til gavnoveralt i verden. Vi har markedsført heltnye og mindre miljøbelastende produk-ter, der imødekommer landmændenesbehov. Udvikling er også overskriften forarbejdet med kemi i laboratorier, pilotplant og på produktionsanlæg, ligesomudvikling af vores daglige arbejdsproces-ser også bidrager til værdiskabelsen.Cheminova er en spændendearbejdspladsVi tilbyder en mangfoldighed af jobs medaktiviteter i det meste af verden. Specia-lister og generalister løser en række ud-fordringer lokalt og globalt. I vores orga-nisation lægger vi vægt på, at den enkeltemedarbejder i samarbejde med kollegerfår rum og muligheder for at løse opga-verne og tackle udfordringerne.
”
Vores langsigtede mål er mereplantebeskyttelse ved hjælp afbedre produkter med mindrepåvirkning af miljøet og reduceretressourceforbrug
Jaime Gómez-ArnauAdministrerende direktør
Forord/ Helping you grow /3
”
Cheminova er et fantastisk sted at arbejde. En multinational strukturog en venlig og imødekommende kultur gør det let at samarbejde medkollegerne i andre lande.Danielle Bellotto,Communication Coordinator Cheminova Brasil Ltda.
4/ Helping you grow
HumAn resourCes
Medarbejderne skaberresultaterneVores rekrutteringsproces sikrer lige muligheder for ansættelse, og vihar fokus på internationale rekrutteringer for hele tiden at have de nødvendigemenneskelige ressourcer til rådighed.
I Cheminova er vi fokuseret på, at vi tilenhver tid har dygtige og engageredemedarbejdere, og vi har derfor et stortbehov for mange forskellige kompeten-cer. Vores medarbejdere oplever at fåansvar i et internationalt miljø fra førstedag i virksomheden.ForskellighedFor at kunne matche markedet efterspør-ger vi løbende en række kompetencer.Vi har en rekrutteringspolitik og -proces,som sikrer lige muligheder for ansættelsei Cheminova. Vi har øget vores fokus påmulighederne for internationale rekrut-teringer for til enhver tid at have de nød-vendige kompetencer til stede – senestved målrettet at bruge LinkedIn sombranding og rekrutteringsværktøj.
medarbejderstaben vokserI takt med virksomhedens vækst vokserantallet af medarbejdere og antallet aflande, hvor vi har medarbejdere ansat.Det øger mangfoldigheden i vores med-arbejderstab og beriger vores internekultur. Vi har gennem en årrække aktivtarbejdet med at udleve firmaets vær-disæt for at sikre bedst mulig værdi tilvores kunder.medarbejderne vokserCheminova opererer i mere end 100lande, og det stiller store krav til voresmedarbejdere, både når det gælderkompleksitet og kompetencer. Gennemudviklingssamtaler sikrer vi, at voresmedarbejdere er opdateret på sidste nyeviden og metoder. Det giver os mulighedfor at levere det bedste produkt og denbedste service til vores kunder.
Vækst i AntAllet AF medArBeJderede seneste 5 årMedarbejdere25002000150010005000
10%fleremedarbejdereinden for deseneste 5 år
2009 2010 2011 2012 2013
Besøg vores jobportal påwww.cheminova.com
Human resources/ Helping you grow /5
mål oG strAteGi
På rette vej modmålopfyldelseFlot organisk vækst og fremgang i indtjeningen skaber et solidt fundamentfor en fortsat positiv udvikling i de kommende år.mål oG strAteGiske insAtsområderEOMKFFEOS
indtJeninG oG VærdiskABelseOmsætningDKKm7.0006.5006.0005.5005.0004.5004.000
EBITDA i % af omsætning%14121086420
INGOGSERIVISSTYRINGKTNINGT
UDVIKLIOGVÆNGKST
INDTJENING OGVÆRDISKABELSE
ARLBEJITAOGDSKAPEGÆLDSBYRD
2010
2011
2012
2013
Visionen er at gøre Cheminova til en større og stærkere virksomhed, der kanmåle sig med de bedste blandt sammenlignelige virksomheder. Derfor skalindtjening og værdiskabelse øges.Strategien er at skabe den rette balance mellem:• Lønsom vækst• Omkostninger• Arbejdskapital og gældsbyrdeEn afbalanceret udvikling mellem de tre strategiske indsatsområderskal føre os i mål.6/ Helping you grow
Pilen peger på målsætningen for driftsind-tjeningen (EBITDA-margin), som skal være13-18% afhængig af markedsforholdenedet enkelte år. Øget indtjening er drevetaf resultaterne på indsatsområderne.• Bred palette af nye, differentieredeprodukter med høj dækningsgrad• Stærk udviklingspipeline• Optimal udnyttelse af stordriftsfordele• Nedbringelse af arbejdskapitalog gældsbyrdeAlle grafer er baseret på løbende 12 måneder
MÅL:
EBITDADriftsresultat på 13-18%.
ROICVærdiskabelse på ca. 15%.
udViklinG oG VækstOmsætningDKKm7.0006.5006.0005.5005.0004.5004.000
eFFektiViserinG oGomkostninGsstyrinGOmsætningFaste omkostninger i % af omsætning*%2019181716
ArBeJdskApitAl oG GældsByrdeOmsætningDKKm7.0006.5006.0005.5005.0004.5004.000
Dækningsgrad %%323028262422
Gennemsnitlig arbejdskapital i %%545250484644424038
DKKm7.0006.5006.0005.5005.0004.5004.000
2010
2011
2012
2013
20
2010
2011
2012
2013
15
2010
2011
2012
2013
Pilen peger på målsætningen fordækningsgraden. Det nye produktpro-gram er vækstlokomotiv for bådeomsætning og indtjening.• Gennemsnitlig årlig organisk væksti omsætningen på ca. 10%• Markedsindtrængning• Lancering af nye produkter• Rationalisering af produktprogram• Investering i udvikling på ca. 5% afomsætningen årligt
Pilen peger på målsætningen for defaste omkostninger i produktion, salg,administration og udvikling. Lavereomkostninger øger indtjeningen.• Lavere omkostninger relativt tilomsætning• Lean-effektivisering øger produktivitet• Stordriftsfordele• Stram styring af omkostninger• Besparelser* Faste kapacitetsomkostninger i produktion,salg, administration og udvikling.
Pilen peger på målsætningen forarbejdskapitalen. Det store dyk i arbejds-kapitalen forbedrer pengestrømmen ognedbringer gælden.• Kreditdage hos leverandører forøges• Varer på lagre prioriteres• Tilgodehavender reduceres relativttil omsætningen• Nye former for finansiering• Lavere gæld
mål og strategi/ Helping you grow /7
FinAnsielle HoVedpunkter
Hoved- og nøgletalDKK mio.HovedtalNettoomsætningBruttoresultatEBITDA før særlige posterEBITDAEBIT før særlige posterEBITFinansielle posterResultat før skatÅrets resultat efter skat og minoritetsinteresserAktiekapitalEgenkapitalNettoaktiverNettorentebærende gældPengestrømme fra driftenFri pengestrømAntal medarbejderenøgletalEBITDA-margin før særlige posterEBIT-margin før særlige posterROIC ved normal skattesatsNIBD/EBITDAGældsprocentEgenkapitalforrentningAktiedataResultat i kroner pr. aktieIndre værdi i kroner pr. aktieUdbytte i kroner pr. aktiePrice earnings kvoteBørskurs/indre værdi201320122011201020096.5981.976821821637637(218)4172902552.2553.9721.5785743382.2046.2631.853672577502407(215)1741222552.0444.1381.8835133092.1485.7231.549495495318318(240)79(15)2551.9144.1902.186207(86)2.1275.6041.403409409215215(172)58382552.1384.2232.005336102.1115.4371.1851971971111(125)(107)(68)2552.0753.9761.909299(74)2.027
12,4%9,6%12,0%1,940%14%
10,7%8,0%9,1%3,346%6%
8,7%5,6%5,7%4,452%(1%)
7,3%3,8%3,8%4,947%2%
3,6%0,2%0,2%9,748%(3%)
11,4488,90,00162,09
4,8180,60,00181,09
(0,60)75,80,00(124)0,98
1,5185,52,40611,08
(2,72)83,12,40(40)1,30
8/ Helping you grow /Hoved- og nøgletal
resultAter oG ForVentninGer
Flot organisk vækst ogtilfredsstillende fremgang2013 har været et godt år med fremgang i de finansielle resultater og vækst i alle regioner.Både omsætning og driftsresultat er sluttet bedre end året før, og der er igen genereret enstærk pengestrøm. Vi forventer fortsat at vokse i 2014 målt både på salg og indtjening.
udviklingen i 2013• Omsætningen er vokset 5% til 6,6 mia.kr. Det svarer til en organisk vækst på15% justeret for den negative valu-taeffekt på 8% og frasalget af StählerSchweiz på 2%.• Væksten kommer fra øget salg i alleregioner af nye og eksisterende pro-dukter. Vi er fortsat stærkest i Europa,hvor knap 40% af omsætningenhentes. Selvom vi har set den størsteorganiske vækst i Nordamerika, er detLatin Amerika, der med en tredjedel afsalget driver væksten. Der var også flotfremgang i region International ført anaf Indien og Australien.• Driftsindtægterne er steget 22% til821 mio. kr. Det svarer til en EBITDA-margin på 12,4% og en EBIT-margin på9,6%. Den væsentligt højere indtjeningkan tilskrives et bedre produktmiks
i kombination med vækst i salget ogfortsat fokus på højere effektivitet oglavere omkostninger i forhold til om-sætningen.• Resultatet før skat er mere end for-doblet til 417 mio. kr., og årets resultatefter skat og minoriteter blev 290 mio.kr. mod 122 mio. kr. det foregående år.• Arbejdskapitalen er yderligere forbed-ret, og for hele 2013 er der realisereten pengestrøm fra driften på 574 mio.kr. Dermed er den fri pengestrøm for-bedret 9% til 338 mio. kr.• Der er igen skåret godt 300 mio. kr. afden nettorentebærende gæld, der slut-tede året på knap 1,6 mia. kr. Dermedblev gælden nedbragt til 1,9 gangeEBITDA mod 3,3 året før.
• Bestyrelsen foreslår, at der ikke udbe-tales udbytte for 2013. Baggrundener, at der skal sikres en kapitalstruktur,som på en konkurrencedygtig mådekan finansiere den fremtidige vækstsamtidig med, at forretningens mar-kedsposition yderligere styrkes.Forventninger til 2014• Vi forventer, at forretningen fortsatudvikler sig positivt i 2014 med en or-ganisk vækst i niveauet 8-10% og 3-5%vækst i den rapporterede omsætning.Desuden forventes en EBITDA-marginover 13%. Vi forventer også fortsat enpositiv fri pengestrøm, selvom der skalinvesteres mere i at udvikle og produ-cere nye produkter.
resultater og forventninger/ Helping you grow /9
CHeminoVAs GloBAletilstedeVærelseVi ønsker at være tæt på vores kunder. Vi har datterselskaber i 24 lande og er repræsen-teret i mere end 30 lande. Vores produkter sælges under Cheminovas egne varemærkeri mere end 100 lande.Vi har produktionsanlæg i Danmark og Indien og egne formulerings- og tappeanlæg iAustralien, Italien, Tyskland og Wales.
10/ Helping you grow
produkter
Nye ukrudtsmidlermarkerer sig i USABlandt de mange effektive og anerkendte produkter, Cheminova tilbyder, har gruppen afsulfonylurea-ukrudtsmidler hjulpet med at få bredden og kvaliteten af produktprogrammet tilat gro, lyder det fra Cheminovas datterselskab i USA.
Sulfonylurea-ukrudtsmidlerne, SU’erne,er udviklet i 1970’erne, og landmandenkan bruge denne type midler inden så-ning og opnå både afsvidning og længe-revarende kontrol af ukrudtet. Med enmålrettet behandling af afgrøden eftersåning kan landmanden reducere denkonkurrence, afgrøden møder i vækstsæ-sonen fra græsukrudt, bredbladet ukrudtog halvgræsser.et bredt produktprogram for kornI USA introducerede vi vores første SU-ukrudtsmiddel, ACCURATE� Herbicide i2007. De første SU’er var udelukkendegodkendt til brug i korn.I løbet af de seneste syv år har vi fået ialt 11 SU’er på markedet i USA, og i 2011havde vi det bredeste produktprogramfor korn blandt de firmaer, vi sammenlig-ner os med i branchen i USA.
Ikke kun til kornSOLIDA�, som blev lanceret i USA i 2010,var det første SU-ukrudtsmiddel fraCheminova med en godkendelse til brugi majs, tomater, kartofler, kerne- og sten-frugt, druer og nødder. SOLIDA� hjalp osmed at komme ind i nye markeder, ogproduktet har fundet en niche i Califor-nien, hvor der dyrkes mange forskelligeafgrøder. Adgangen til markedet udenfor kornavl blev igen udvidet i november2013, hvor vi lancerede CRUSHER™ Her-bicide til brug i majs, bomuld, sojabøn-ner og peanuts i USA, og endnu et SU-ukrudtsmiddel med godkendelse til brug imajs er på vej i 2014.produkter af høj kvalitetLandmænd i USA lægger mærke til voresSU-ukrudtsmidler. Ikke kun for deres ef-fektivitet i sig selv, men for deres laveanvendelsesrate, produktkvaliteten og
for den hurtige og ensartede fordelingi vandet, der sikrer en let opblandingi sprøjtetanken. Produkternes kvaliteter den kritiske faktor, der differentiererCheminovas produkter fra andre SU-ukrudtsmidler.Vi analyserer hele tiden mulighederne forat få nye SU’er med i produktprogrammeti USA. Med effektive produkter af højkvalitet kan vi tilbyde gode alternativer tilde produkter, de amerikanske landmændallerede kender, til en fornuftig pris.
produkter/ Helping you grow /11
milJøVenliG BeskyttelseI Brasilien er ødelæggende svampesygdomme et problem for bananavlerne. Vi harudviklet en teknologi, hvor det enkle og præcise, håndholdte udstyr gør det muligt atpåføre få dråber af svampemiddel direkte på planten - nok til at beskytte planten modsvampeangreb.Et projekt med denne teknik er med succes iværksat i et område nær kysten idelstaten São Paulo. Med projektet tager vi fat på den udfordring, der ligger i at kontrol-lere svampesygdomme i bananplantager langs floder, vandløb og boliger uden unødven-dig risiko for forurening af miljøet.
12/ Helping you grow
CSR-mål FoR 2013
Oversigt over mål ogmålopfyldelseDe enkelte områder er nærmere beskrevet under ‘Opfølgning på mål’ i CSR-rapporten, som kanfindes på vores hjemmeside www.cheminova.com.landsbyprojekterIndien: Aakash Ganga-projektet, Saheli-projektet, projektevaluering.Brasilien: banandyrkere i delstaten Goias, banandyrkere i delstaten São Paulo.’Helping you grow – Chemistry with care’Mere plantebeskyttelse, Mindre kemi, Færre ressourcer: indeks implementeres i 2013Udvikling af formuleringer, der ikke indeholder let fordampelige opløsningsmidler,og formuleringer med lavere klassifikation.product stewardshipIndien: Bortskaffelse af tom emballage på en sikker og miljøvenlig måde.Fortsat deltagelse i 2013.ProduktionForbedringer vedrørende håndtering af spildstrømme, nedbringelse af antalletaf arbejdsuheld, nedsættelse af energiforbruget, certificeringer. Der er sat mål forproduktionsanlæg i Danmark, Indien, Tyskland, Australien og Storbritannien.leverandørstyringUddannelse med henblik på sikring af høj kvalitet for leverandøraudits med fokuspå CSR-relaterede emner.Human resourcesEtablering af global politik og procedure for rekruttering, gennemførelseaf udviklingssamtaler, etablering af synlige karriereveje, gennemførelse afanti-korruptions initiativer, intern auditering.5 af 5 delmål opfyldt.4 af 5 delmålopfyldt, 1 delmåldelvist opfyldt.
1 af 1 delmål opfyldt.
8 af 10 delmål opfyldt,1 delmål delvist opfyldt,1 delmål ikke opfyldt.
1 af 1 delmål opfyldt.
3 af 5 delmål opfyldt,2 af 5 delmål delvistopfyldt.
Csr-mål for 2013/ Helping you grow /13
større udBytteLandmænd får et større udbytte ved at bruge kemiske ukrudts-, insekt- og svampemidlertil at beskytte deres afgrøder. Uden plantebeskyttelse kan landbruget miste mere endhalvdelen af udbyttet.
14/ Helping you grow
CHemistry witH CAre
Mere plantebeskyttelseMere plantebeskyttelse baseret på mere bæredygtigt input eren af Cheminovas langsigtede målsætninger.
Der skal produceres 70 % flere fødevarerpå det nuværende landbrugsareal for atmætte jordens befolkning, der i 2050 vilvære på mere end 9 milliarder menne-sker. Landbruget har derfor brug for ef-fektive plantebeskyttelsesmidler, der kansikre et stigende høstudbytte.Bæredygtig plantebeskyttelseSamtidig med at behovet for produktionaf fødevarer stiger, stiller verdenssamfun-det stigende krav om, at industriproduk-tion skal være bæredygtig. Det gælderogså produktionen af de kemiske insekt-,ukrudts- og svampemidler, som Chemino-va producerer. Vi skal i fremtiden levereplantebeskyttelsesmidler, der er mereeffektive og mere skånsomme over formiljøet end de løsninger, vi kender i dag.Samtidig skal vores produktionsteknologifølge med. Det er vores udfordring.
Et mål for plantebeskyttelseVi bruger data indsamlet af uafhængigespecialister i markedsanalyse til at vurde-re, om vi leverer mere plantebeskyttelsemed vores produkter i dag end i går. Deindsamlede data giver os oplysninger om,hvor mange hektar landbrugsareal, derer behandlet med vores insekt-, ukrudts-og svampemidler i løbet af et år. I voresopgørelse tager vi hensyn til, at der erforskellige brugsmønstre for produkternei forskellige afgrøder overalt i verden.Udviklingen i Cheminovas totale bidragtil plantebeskyttelse fremgår af figuren.Vi bruger året 2009 som udgangspunkt,og det behandlede areal i 2009 er sat tilindeks 100.
Beskyttet AreAl14012010080604020020092013
35%mere plantebe-skyttelse i 2013sammenlignetmed 2009
Chemistry with care/ Helping you grow /15
mindre kemiMed vandbaserede plantebeskyttelsesmidler og med innovative blandinger bidragervi til et effektivt og miljøvenligt landbrug, der kan brødføde verdens befolkning også ifremtiden.
16/ Helping you grow
CHemistry witH CAre
Mindre kemiJo mindre ikke-bæredygtig kemi, der spredes på marken, jo bedre.Derfor udvikler vi højeffektive produkter, der indeholder færremiljøbelastende stoffer.
Målet er blandt andet at reducere bru-gen af kemiske opløsningsmidler. Når deter muligt, udvikler vi produkter, hvor vibruger vand eller planteolier som opløs-ningsmidler, og i pulver- eller granuleredeprodukter kan opløsningsmidler helt und-væres. Her kan man anvende forskelligesukkerarter som bærestoffer.su-ukrudtsmidlerI de seneste år har vi lanceret en rækkeukrudtsmidler, der er effektive selv veden meget lav dosering. Det er sulfonylu-rea-midler (SU’er), der skåner afgrødenog er målrettet forskellige arter af ukrudt.Nogle af vores nye ukrudtsmidler, f.eks.EDITION� og NIMBLE�, indeholder mereend ét kemisk aktivstof i blanding. Deaktive stoffer supplerer hinanden, oglandmanden kan på den måde reducereden samlede dosering yderligere, så derspredes endnu mindre kemi på marken.
Vand som opløsningsmiddelMed højkoncentrerede produkter kanvi i sagens natur begrænse indholdet afopløsningsmidler, men det er ikke altidmuligt at gå den vej. Det kan være et pro-blem, når flere aktivstoffer med megetforskellige kemiske egenskaber skal brin-ges i spil samtidigt.Vi har for nyligt udviklet og markedsførtproduktet TRIPSOL�, som grønsags- ogbomuldsavlere kan bruge til at beskytteafgrøderne mod angreb af insekter ogmider. Produktet har lavt indhold af toaktivstoffer af vidt forskellige kemisknatur, og opløsningsmidlet er vand. Etmålrettet udviklingsarbejde har gjort detmuligt at undgå ikke-bæredygtige kemi-ske opløsningsmidler.På figuren viser vi, hvordan vi har kunnetnedbringe mængden af ikke-bæredygtig
AnVendt mænGdekemi120100806040200
20%mindrekemi i voresprodukter i 2013sammenlignetmed 2009
2009
2013
kemi i vores produkter. Vi tager udgangs-punkt i 2009 og sætter forbruget i detteår til indeks 100.
Chemistry with care/ Helping you grow /17
Færre ressourCerKemisk produktion kræver energi. Ved at bruge færre ressourcer opnår vi bedre øko-nomi i produktionen, mindre miljøbelastning og mindre træk på verdens ikke-fornybareressourcer.
18/ Helping you grow
CHemistry witH CAre
Færre ressourcerVi ønsker at drive vores virksomhed sådan, at forbruget af ressourcerper produceret enhed er så lavt som muligt. Det ønsker vi af hensyn tilmiljøet og af hensyn til økonomien.
Det kræver forholdsvis meget energi atfremstille kemiske produkter. Der brugesfor eksempel store mængder energi tilopvarmning, pumpning og omrøring.Ved siden af de ressourcer, der bruges tilden egentlige produktion, bruger vi storemængder energi til at drive de miljøan-læg, der er nødvendige for en moderne,ansvarlig kemisk produktion.det kræver energi at passe på miljøetVi bruger energi til at drive vores biologi-ske spildevandsrensningsanlæg, der skalholdes ved passende temperatur åretrundt, og hvor der er brug for omrøringog iltning. Vores anlæg til forbrænding afprocesluft kræver også energi. Her skalforbrændingen ske ved høj temperaturfor at sikre forsvarlig nedbrydning.
Fokus på indien og danmarkDen mest energikrævende kemiskeproduktion finder sted på Cheminovasfabriksanlæg i Indien og Danmark, ogmiljøanlæggene er en integreret del afproduktionen begge steder. Her liggermere end 90 procent af vores samledeenergiforbrug. Vi har derfor valgt at fo-kusere på disse to anlæg i vores indsatsfor at kontrollere energiforbruget. Størreproduktion betyder umiddelbart størreenergiforbrug, så vi beregner energifor-bruget per produceret enhed, og voresudfordring ligger i at nedbringe denneværdi.Figuren viser indekserede værdier forenergiforbruget per kg produkt over enårrække. Vi har brugt energiforbrugeti 2009 som udgangspunkt og sat det tilindeks 100.
enerGiForBruG
1401201008060402002009 2010 2011 2012 2013
10%fald i energifor-brug, når vi sam-menligner 2013med 2009
Chemistry with care/ Helping you grow /19
Design og grafisk produktion: Meyer & Bukdahl as
Helping you grow– Chemistry with CareCheminova er en global virksomhed, der udvikler, producerer og sælger produkter til plantebeskyttelse. Produkterne anvendes af landmænd, der har behov for at beskytte deresafgrøder mod skadedyr, ukrudt og svampesygdomme. Skadevolderne medfører store tab i landbrugsafgrøder, der kan benyttes til fødevarer, dyrefoder og biobrændsel. Cheminova harhovedkvarter i Danmark og beskæftiger mere end 2.200 medarbejdere, heraf knap 850 i Danmark. Koncernen har datterselskaber i 24 lande, og produkterne sælges i over 100 lande.Godt 98% af salget sker uden for Danmark. Cheminova er ejet af Auriga Industries, som er børsnoteret på NASDAQ OMX Copenhagen.
AuriGA industries A/s | CHeminoVA A/s
Thyborønvej 78 | 7673 Harboøre | Telefon 9690 9690 | www.cheminova.com