Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 246
Offentligt
1345896_0001.png
1345896_0002.png
1345896_0003.png
1345896_0004.png
1345896_0005.png
1345896_0006.png
J.nr. NST-101-01651Den 13. marts 2014

Miljøministerens besvarelse af spørgsmål

nr. L og M stillet af Folketingets

Miljøudvalg

Spørgsmål L”Hvad er regeringens planer omkring justeringaf planloven?”Spørgsmål M”Vil ministeren redegøre for, hvor dennuværende planlov ikke fungerer optimalt og idag begrænser erhvervs- ogturismeudviklingen?”

Indledning

Tak for spørgsmålene om regeringens planer forplanloven og om hvorvidt planloven er enhindring for erhvervs- og turismeudviklingen.Som ny miljøminister ser jeg samrådet som engod anledning til at redegøre for, hvilke tankerjeg selv og regeringen gør os i forhold tilplanloven. Og jeg ser frem til en god drøftelse.Jeg vil gerne besvare spørgsmålene L og Msamlet.

Svar på spørgsmål L

Planloven skal sikre, at der sker en afvejningmellem de samfundsmæssige interesser iarealanvendelsen. Loven er med til at passe pålandets natur og miljø, så samfundsudviklingenkan ske på et bæredygtigt grundlag.Planloven har dannet rammen om udviklingenaf det Danmark, som vi er så glade for i dag – ogsom turisterne jo kommer for at se og nyde.De gode, bæredygtige og velfungerende byer. Deubebyggede landskaber og de åbne kyster. At vikan kende forskel på by og land og har plads tilbåde natur og landbrug. Og at udviklingen skerefter en overordnet plan, der inddrager borgernei beslutningsprocessen og tager hensyn til demange forskellige interesser herunder naboer,natur, miljø, landskaber og erhvervs- ogvækstmuligheder.Regeringen er selvfølgelig altid klar til at se på,om der er behov for justeringer af dele afplanloven.Enten som følge af samfundsændringer,ændrede behov eller ændrede politiskeprioriteringer.Derfor ændrede regeringen også i 2013planloven for bl.a. at give bedre mulighed forudvikling i vanskeligt stillede landdistrikter.Derfor gennemfører regeringen en rækkefrikommuneforsøg – også på planloven – hvorkommuner får mulighed for at teste muligheder2
og konsekvenser med friere rammer. Det skalefterfølgende samlet vurderes, om erfaringerkan munde ud i generelle regelforenklinger.Ændringer i planloven skal altid ses i lyset af desamlede konsekvenser for samfundet. Det ervigtigt, at balancere og afveje de mangesamfundsmæssige interesser, så det sikres, at enændring på ét felt ikke har uhensigtsmæssigekonsekvenser på et andet.Det er ingen hemmelighed, atProduktivitetskommissionen i deresanbefalinger har foreslået væsentlige lempelser iplanlovens regler for størrelsen og placeringenaf butikker. Kommissionen vurderer, at dette vilkunne øge produktiviteten idetailhandelsbranchen.Kommissionen anbefaler også, at kommunerneskal inddrage konkurrencehensyn, for atfremme konkurrencen i detailhandelsbranchenlokalt.Regeringen er ved at se nærmere påanbefalingerne fra Produktivitetskommissionen,og vil på baggrund heraf tage stilling til behovetfor ændringer af planloven.En eventuel ændring af butikkernes placering ogstørrelse vil skulle bygge på en afvejning afforskellige hensyn. Heri indgår bl.a. eventuellefordele ved en øget produktivitet og enhensigtsmæssig udvikling af byerne oglanddistrikterne.3

Svar på spørgsmål M

Det er min opfattelse, at planlægningen skaberinvesteringssikkerhed for grundejere og forerhvervslivet. Det sker ved at bestemme,hvordan den enkelte ejendom kan anvendes ogved at tydeliggøre, hvad der i øvrigt kanforventes at ske hos naboen, i nærområdet og iresten af byen. Og det sker ved at tage højde forkonflikter mellem fx virksomheder og boliger.I forhold til erhvervsudviklingen harkommunerne over årene udlagt meget storearealer til erhvervsformål. Samtidig bliver derløbende arealer til overs i de centrale områder afbyerne, som kan omdannes til fremtidensvirksomheder.Så der mangler altså ikke erhvervsarealer tiludviklingen.Turismen og oplevelsesøkonomien er et muligtvæksterhverv for Danmark. Derfor harregeringen netop offentliggjort en Vækstplan fordansk turisme ”Danmark i arbejde”.Som det også fremgår af vækstplanen udgørplanloven ikke generelt en hindring forturismemæssig udvikling. Dialogforum har daogså konstateret, at det er fraværet af klarekommunale turismestrategier sammenholdtmed forvaltningen af planloven, der kan gøre, atplanloven bliver opfattet som en barriere.Det er regeringens holdning, atadministrationen af planlovens bestemmelserbåde bør medvirke til etablering af nye4
vækstorienterede udviklings- og anlægsprojekterog til at bevare den natur og de landskaber, sommange turister kommer til Danmark for atopleve.Den kommunale planlægning for større ferie- ogfritidsanlæg er kun sjældent i konflikt med denationale interesser. Det ses også afNaturstyrelsens gennemgang af forslagene tilkommuneplan 2013.Der er i dag mange uudnyttedearealreservationer rundt omkring i landet tilstørre ferie- og fritidsanlæg – campingpladser,hoteller m.m. Kommunerne har til stadighedmulighed for at ajourføre deres planlægning påområdet.Når det så er sagt, så er der steder, hvor delandskabelige eller naturmæssige kvaliteter er såvæsentlige, at en planlægning ikke kangennemføres. Og det er væsentligt, at der er modtil at sige nej i de tilfælde. Så vi også fremoverhar de spændende og varierede, åbnekystlandskaber, som de fleste af os værdsætterhøjt, og som turisterne kommer hertil for atopleve.Derfor har regeringen nedsat Dialogforum omturismeplanlægning, hvor en række afturismeerhvervets organisationer, dekommunale organisationer og de grønneorganisationer deltager. Med vækstplanenudvides Dialogforum til også at inkludere DanskIndustri og Dansk Erhverv.5
Det udvidede Dialogforum har fået til opgave atundersøge, om der er yderligere problemer ogbarrierer i planlægningen på turismeområdetDialogforum har tidligere konstateret, at derallerede er gode muligheder for at kommunernekan arbejde strategisk og målrettet for at udvikleturismen i kommunen.Dialogforum fandt også, at behandlingen af dekonkrete projekter tager lang tid. Ikke mindstfordi de skal gennemgås i forhold til en rækkeforskellige love.Miljøministeriet har derfor løbende fokus på,hvordan kommunernes planlægningunderstøttes bedst muligt. Det handler blandtandet om at udvikle redskaber og vise eksemplerpå, hvordan der kan arbejdes strategisk medudviklingen af turismen i et konkret område.Jeg glæder mig derfor til i nærmeste fremtid atoffentliggøre en rapport om udvikling afturismen i kystbyer. Rapporten viser, hvordankommunerne og turisterhvervet kan samarbejdeom at knytte strand, skov,overnatningsmuligheder og attraktionersammen til et samlet produkt, der kan få flereturister sætter kursen mod de danske kyster.Rapporten er et af flere initiativer, somregeringen tager for at fremme kystturisme.Jeg håber på en god debat om planloven.6