Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 230
Offentligt
NOTAT
GRUND- og NÆRHEDSNOTAT til Folketingets Europaudvalg ogFolketingets MiljøudvalgKommissionens forslag til rådsbeslutning om etablering af denholdning, der skal indtages af Den Europæiske Union i denInternationale Søfartsorganisation på den 66. samling i Komitéen tilBeskyttelse af Havmiljøet i forbindelse med vedtagelsen afændringerne af MARPOL-konventionens bilag VI om udsættelsen afniveau III af NOx- emissionsstandarder.KOM(2014) 83
ResumeIMO’s Komité til Beskyttelse af havmiljøet (MEPC) skal på sin 66. samling imarts/april 2014 tage stilling til forslag fra Rusland om at udsætte ikrafttrædelsenaf niveau III af emissionsstandarder for NOx for nye skibe fra 2016 til 2021.Kommissions forslag til rådsbeslutning vil forpligtige alle EU’s medlemsstater til atmodsætte sig vedtagelsen af det russiske forslag.Niveau-III standarden for NOx gælder kun for skibe bygget efterikrafttrædelsesdatoen hvis de sejler i særlige emissionskontrolområder for NOx(NECA). Standarden blev vedtaget af et enigt MEPC i 2008 som en del af en størrerevision af MARPOL-konventionens bilag VI om luftforurening fra skibe.1. StatusKommissionen sendte den 17. februar 2014 forslaget til Rådet. Forslaget harhjemmel i TEF artikel 191 i sammenhæng med artikel 218(9) heri og skal derforvedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fællesbeslutningstagen i TEF artikel 251.2. Formål og indholdForslaget vil forpligtige alle EU’s medlemsstater til at modsætte sig vedtagelse iIMO af en udsættelse af ikrafttrædelsen af niveau III emissionsstandarder for NOxfra 2016 til 2021.Niveau III standarden for NOx gælder kun skibe bygget efterikrafttrædelsesdatoen, hvis de sejler i et emissionskontrolområde for NOx (NECA).
Muligheden for at udpege emissionskontrolområder er fastlagt i MARPOL-konventionens bilag VI. Udpegelsen af et havområde som et NECA kan ske påanmodning fra de omkringliggende stater. Anmodningen skal opfylde en rækkekriterier defineret i konventionen og skal godkendes af de kontraherende stater pået møde i MEPC.I 2009 godkendte MEPC at farvandene omkring USA og Canada udpeges somNECA fra 2016. Danmark arbejder for, at Østersøen og Nordsøen udpeges somNECA.EU Kommissionen begrunder behovet for rådets beslutning med 1) at direktiv2001/81/EF pålægger Kommissionen og medlemsstaterne at fortsættesamarbejdet på internationalt niveau med henblik på at mindske luftforureningenmed bl.a. NOx fra skibsfarten, 2) at en udskydelse af ikrafttrædelsen af niveau IIIstandarden for NOx vil undergrave medlemsstaternes muligheder for at gøre brugaf NECA’er med henblik på at bekæmpe luftforureningen fra skibe og denskonsekvenser, 3) at i betragtning af EU’s samlede aftalte politiske målsætninger ogregelværk er udsættelsen af niveau III standarden for NOx-emissioner relevant forEU og kræver en fælles holdning på EU-plan, som i Unionens interesse skalindtages af alle medlemsstater, der er repræsenteret i MEPC, 4) at da Unionenhverken er medlem af IMO eller kontraherende part til MARPOL-konventionen erdet nødvendigt at Rådet bemyndiger medlemsstaterne til at indtage en fællesholdning.3. Europa Parlamentets udtalelserEuropa Parlamentet skal ikke udtale sig ift. forslaget.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.5. Konsekvenser for DanmarkRådsbeslutningen vil ikke have direkte konsekvenser for Danmark.Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:MARPOL Konventionens Niveau III krav til NOx-udledning fra skibsmotorer erimplementeret i Søfartsstyrelsens meddelelse B Kapitel XXVI af 06. maj 2011 omforebyggelse af luftforurening fra skibe.Rådsbeslutningen vil ikke have konsekvens for dansk ret.Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:Rådsbeslutningen har ikke i sig selv direkte økonomiske og erhvervsadministrativekonsekvenser.For at niveau III kravene til NOx-udledning kan træde i kraft i danske farvandekræver det, at Østersøen og Nordsøen udpeges som NECA gennem en ansøgningtil IMO.I regi af HELCOM er der udarbejdet en ansøgning til IMO om udpegning af2
Østersøen som NECA, men ansøgningen er endnu ikke sendt til IMO pga.modstand fra Rusland. Landene omkring Nordsøen arbejder ligeledes sammen omat forberede beslutningsgrundlaget for at udpege Nordsøen som NECA, men flereaf landene har endnu ikke truffet politisk beslutning om hvorvidt og hvornår enansøgning skal indsendes.Hvis Østersøen udpeges som NECA vil det have visse samfundsøkonomiskekonsekvenser som beskrevet i grund-og nærhedsnotat om Kommissionens forslagtil rådsbeslutning om etablering af den holdning, der indtages i HELCOM og IMO,om udpegelse af Østersøen som emissionskontrolområde for nitrogenoxid(NECA). Notatet blev oversendt til Folketingets Europaudvalg og FolketingetsMiljøudvalg den 7. juni 2013.De samfundsøkonomiske konsekvenser af udpegelse af Nordsøen som NECAforventes at være af begrænset omfang, forudsat at Østersøen allerede har statussom NECA. Det skyldes at flertallet af nye skibe allerede vil være udstyret med dennødvendige teknologi til at opfylde niveau-III kravene.Hvis niveau III kravene udskydes vil det have negative økonomiske konsekvenserfor de danske firmaer, der har foretaget store økonomiske investereringer iudvikling af teknologisk udstyr, der kan overholde niveau-III kravene for NOx fra2016.Beskyttelsesniveau:Rådsbeslutningen vil ikke have direkte påvirkning på beskyttelsesniveauet.Udpegning af Østersøen og Nordsøen som NECA’er vil have en positiv påvirkningaf beskyttelsesniveauet. De skærpede krav til udledningen af NOx fra nye skibe iNECA vil betyde en reduktion i luftforureningen med NOx fra skibe og dermedbidrage til forbedringer i luftkvalitet og reduceret deposition af kvælstof. UdenNECA-områder vil NOx-udledningen fra skibsfarten fortsætte med at stige over dekommende år mens udledningen fra landbaserede kilder fortsat falder.I 2007 kom 21 % af den totale NOxi luften i Danmark fra skibe. Skibene bidragerogså til partikelforureningen, og i 2007 stod de for 18 % af PM2,5partikler i luften iDanmark.6. HøringSagen sendes i høring i miljøspecialudvalget.7. ForhandlingssituationenForhandlingerne i rådsregi er i deres indledende fase og der forventes truffet enafgørelse inden begyndelsen af MPEC 66 den 31. marts 2014.8. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen finder det vigtigt, at EU’s medlemsstater ikke undergraver mulighedenfor at gøre brug af NECA’er med henblik på at bekæmpe luftforureningen fra skibeog dens konsekvenser.
3
En udskydelse af muligheden for at etablere NECA-områder vil svække tilliden tilIMO’s evne til at regulere søfartens miljøforhold.Regeringen støtter, at ikrafttrædelsesdatoen af niveau III af emissionsstandarderfor NOx for nye skibe er 2016, idet en udskydelse af ikrafttrædelsesdatoen til 2021vil betyde at der ikke vil blive etableret et NECA område i Østersøen ellerNordsøen i den nærmeste fremtid.Regeringen finder det dog vigtigt, at medlemsstaterne har et vist manøvrerum tilat indgå et kompromis på MEPC 66, således at arbejdet med etablering af NECA-områder forsinkes mindst muligt.I forhold til de principielle og praktiske spørgsmål om formel fastlæggelse af EU-holdning til IMO-forslag anfægter regeringen ikke, at TEUF artikel 191 isammenhæng med artikel 218, stk. 9, finder anvendelse i det konkrete tilfælde.Regeringen er enig i, at der i EU skal etableres en fælles holdning, når IMO-reglervedrører et område, der er omfattet af EU-kompetence.Fsva. spørgsmålet om, hvordan EU’s holdninger i internationale organerfastlægges, dvs. ved anvendelse af TEUF artikel 218, stk. 9, eller på anden måde, erdet afgørende, at EU altid fokuserer på, hvad der er bedst for EU’s internationalegennemslagskraft. Kommissionens ret til at anvende Traktatens bestemmelse omfastlæggelse af Unionens holdninger i internationale organer (TEUF artikel 218,stk. 9) frem for en mere fleksibel måde at fastsætte EU’s holdning på, må derforikke få negativ indflydelse på den internationale regeldannelse og optimering afden globale søsikkerhed og EU’s konkurrenceevne.9. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4