Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 214
Offentligt
1338310_0001.png
1338310_0002.png
1338310_0003.png
NOTAT
Kemikalierjukof/laern/kirstRef. MST-653-00645Den 19. februar 2014
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG OG MILJØUDVALGKommissionens forslag om ændring af bilag V til Europa-Parlamentetsog Rådets forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter(kosmetikforordningen)Komitésag1. ResuméFormålet med forslaget er at begrænse brugen af konserveringsmidletmethylchloroisothiazolinone/methylisothiazolinone (MCI/MI) til kun at måttebruges i produkter, der skylles af (sæbe, shampoo mm).Der skal stemmes om forslaget den 26. februar 2014 i den stående komité forkosmetik i Bruxelles efter forskriftsproceduren med kontrol.Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet da MCI/MI fremover kun må bruges iprodukter, der har kort kontakt med huden og som skylles af.Forslaget har ingen væsentlig statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konse-kvenser eller økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet. Derer heller ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.Regeringen er positivt indstillet over for forslaget, idet forslaget indebærer enbegrænsning af brugen af konserveringsmidlet MCI/MI, der erallergifremkaldende.Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.2. BaggrundKommissionen sendte den12. februar 2014 invitation til afstemning blandtmedlemsstaterne om at afgive stemme om ovennævnte forslag den 26. februar2014.Forslaget har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.1223/2009 om kosmetiske produkter, særligt artikel 31, stk. 1.Forslaget vedrører tilpasning af bilag V, som er en liste over godkendte konser-veringsmidler, for så vidt angår blandingen MCI/MI.
Ændring af bilagene til kosmetikforordningen vedtages efter forskriftproceduremed kontrol (1999/468/EF art. 5a) i Det Stående Udvalg for Kosmetiske Produkt-er i Bruxelles.Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægges det for Europa-Parlamentetog Rådet til kontrol af, at Kommissionen har holdt sig inden for rammerne af sinebeføjelser. De kan modsætte sig forslaget inden for en frist på 3 måneder. Hvis deikke gør det, udsteder Kommissionen direktivet.Opnås der ikke kvalificeret flertal ved afstemningen i komitéen, forelæggerKommissionen sagen for Rådet, og underretter samtidig Europa-Parlamentetherom. Hvis Rådet vedtager forslaget, eller ikke træffer afgørelse inden for fristen,kan Kommissionen vedtage forslaget. Hvis Rådet modsætter sig forslaget medkvalificeret flertal, vedtages det ikke.3. Formål og indholdEU's Videnskabelige Komite for Forbrugersikkerhed (VKF) vedtog en udtalelse omkonserveringsmidlet MCI/MI i december 2009, som konkluderer, at MCI/MI ersikker at anvende i kosmetik i koncentrationen 0,0015% (blandingsforhold 3:1),når det anvendes i rinse-off produkter, dvs. produkter, der skal skylles af.I øjeblikket er MCI/MI tilladt i alle kosmetiske produkter i en koncentration på0,0015% (blandingsforhold 3:1). Den eneste begrænsning i forslaget er derfor, atMCI/MI fremover kun tillades anvendt i produkter, der skal skylles af.Det foreslås, at denne begrænsning finder anvendelse 9 måneder efterikrafttrædelse for så vidt angår nye produkter på markedet, og 18 måneder fortilbagetrækning fra markedet.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet høresforud for den endelige vedtagelse om Kommissionen har overskredet sine beføj-elser i forbindelse med forslaget, om udkastet ikke er foreneligt med basisretsak-tens formål eller indhold eller om det ikke overholder nærhedsprincippet ellerproportionalitetsprincippet.5. NærhedsprincippetIkke relevant, da der er tale om tilpasning af en gældende forordning.6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenserForslaget er en forordning og vil være direkte gældende i Danmark.7. Konsekvenser for DanmarkStatsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrativekonsekvenser for staten, regionerne og kommunerne.Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivetForslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrativekonsekvenser for erhvervslivet. Der vil være halvandet år til at sælge de produkter,der er på hylderne, og Danmark har kun få produktionsvirksomheder på kosmetik-området.
2
BeskyttelsesniveauetForslaget vil give et højere beskyttelsesniveau, idet det allergifremkaldendeMCI/MI fremover kun tillades i produkter, der skal skylles af. Produkter, derskylles af har kortere tids kontakt med huden og udgør derfor en mindreallergirisiko end produkter, der ikke skylles af. MCI/MI er i dag tilladt i alle typerkosmetiske produkter.8. HøringDe foreslåede begrænsninger har været i høring på Kommissionens hjemmeside.Kommissionens forslag, og et rammenotat om det, har været sendt i høring iMiljøspecialudvalget 14. – 18. februar 2014. Der er ikke indkommet bemærkningerfra organisationerne.9. Generelle forventninger til andres landes holdningerDer forventes at være en positiv holdning blandt medlemsstaterne.10. Regeringens generelle holdningRegeringen ønsker at begrænse befolkningens udsættelse for problematiskekemiske stoffer. Allergifremkaldende stoffer er særligt et problem i kosmetiskeprodukter, der for mange produkters vedkommende har en længerevarendekontakt med huden. Regeringen ønsker at begrænse forbrugernes risiko for allergimest muligt og er derfor positivt over for forslaget om at begrænse brugen afMCI/MI.Regeringen agter at stemme for forslaget.11. Tidligere forelæggelser for FolketingetSagen har ikke tidligere være forelagt Folketinget. Det vurderes, at Folketinget børorienteres om sagen.
3