Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 213
Offentligt
1338305_0001.png
1338305_0002.png
1338305_0003.png
1338305_0004.png
NOTAT
Kemikalierjukof/laern/kirstRef. MST-653-00646Den 19. februar 2014
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG OG MILJØUDVALGKommissionens forslag om ændring af bilag V til Europa-Parlamentetsog Rådets forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter(kosmetikforordningen)Komitésag1. ResuméFormålet med forslaget er 1) at tillade brugen af konserveringsmidletsølvcitrat/citronsyre med 0,2%; 2) at tillade brugen af UV-filteret ETH-50 pånanoform i solbeskyttelsesprodukter med 10% samt 3) at tillade brugen afforskellige alkylammoniumforbindelser med antibakterielt formål i specifikkeprodukttyper med forskellige maksimumkoncentrationer.Der skal stemmes om forslaget den 26. februar 2014 i den stående komité forkosmetik i Bruxelles efter forskriftsproceduren med kontrol.Forslaget vil ikke påvirke beskyttelsesniveauet.Forslaget har ingen væsentlig statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konse-kvenser eller økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet. Derer heller ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.Regeringen er overordnet set positivt indstillet over for forslaget, idet forslagetikke vurderes at forringe beskyttelsesniveauet.Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.2. BaggrundKommissionen sendte den 12. februar 2014 invitation til afstemning blandtmedlemsstaterne om at afgive stemme om ovennævnte forslag den 26. februar2014.Forslaget har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.1223/2009 om kosmetiske produkter, særligt artikel 31, stk. 1.Forslaget vedrører tilpasning af bilag III, V og VI, som er henholdsvis bilag, derbegrænser brugen af konkrete ingredienser, bilag med liste over tilladtekonserveringsmidler og bilag med liste over tilladte UV-filtre.
Ændring af bilagene til kosmetikforordningen vedtages efter forskriftproceduremed kontrol (1999/468/EF art. 5a) i Det Stående Udvalg for Kosmetiske Produkt-er i Bruxelles.Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægges det for Europa-Parlamentetog Rådet til kontrol af, at Kommissionen har holdt sig inden for rammerne af sinebeføjelser. De kan modsætte sig forslaget inden for en frist på 3 måneder. Hvis deikke gør det, udsteder Kommissionen direktivet.Opnås der ikke kvalificeret flertal ved afstemningen i komitéen, forelæggerKommissionen sagen for Rådet, og underretter samtidig Europa-Parlamentetherom. Hvis Rådet vedtager forslaget, eller ikke træffer afgørelse inden for fristen,kan Kommissionen vedtage forslaget. Hvis Rådet modsætter sig forslaget medkvalificeret flertal, vedtages det ikke.3. Formål og indholdEU's Videnskabelige Komite for Forbrugersikkerhed (VKF) afgav i 2009 enudtalelse om, at brugen afcitronsyre-sølvcitratblandingen var sikkert atanvende som konserveringsmiddel i kosmetiske produkter i en koncentration påhøjest 0,2 % (svarende til en sølvkoncentration på 0,0024 %). VKF uddybede, atstoffet var sikkert, når det bruges i samme maksimumkoncentration somkonserveringsmiddel og/eller virksom ingrediens i deodoranter ogantiperspiranter. Mundplejemidler og produkter til brug tæt på øjnene blev dogudtrykkeligt undtaget fra denne vurdering.Samtidig understregede VKF vigtigheden af at vurdere den samlede udsættelse forsølvforbindelser, da der findes en række produkter, der kan udgøre en kilde tiludsættelse for sølv hos forbrugere.VKF afgav i 2011 en udtalelse om, atETH-50 på nanoformvurderedes sikkersom brug som UV-filter i en koncentration på op til 10 %. VKF uddybede atvurderingen kun gælder ETH-50 kvaliteter med en gennemsnitlig partikelstørrelseover 80 nanometer. Samtidig uddybede VKF, at nano-området er under udvikling,og nye testmetoder kan være relevante at inddrage fremover.I øjeblikket er ETH-50 ikke tilladt som UV-filter hverken på nanoform eller ikkenanoform.VKF afgav i 2009 en udtalelse om, at forbindelsernealkyl (C16, C18, C22)trimethylammonium chloridvar sikkert at anvende som antibakteriellestoffer i specifikke kosmetiske produkttyper til brug på hår og ansigt. De treforbindelser vurderedes sikkert i koncentrationsniveauer på mellem 0,5 % og 5,0%.I øjeblikket er de tre stoffer tilladt som konserveringsmiddel i alle kosmetiskeprodukter med en maksimumkoncentration på 0,1 %.
2
4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet høresforud for den endelige vedtagelse om Kommissionen har overskredet sine beføj-elser i forbindelse med forslaget, om udkastet ikke er foreneligt med basisretsak-tens formål eller indhold eller om det ikke overholder nærhedsprincippet ellerproportionalitetsprincippet.5. NærhedsprincippetIkke relevant, da der er tale om tilpasning af en gældende forordning.6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenserForslaget er en forordning og vil være direkte gældende i Danmark. Der vil ikkeskulle ske ændring af eksisterende nationale regler på baggrund af forslaget.7. Konsekvenser for DanmarkStatsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrativekonsekvenser for staten, regionerne og kommunerne.Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivetForslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative kon-sekvenser for erhvervslivet. Danmark har kun få produktionsvirksomheder påkosmetikområdet.BeskyttelsesniveauetEn vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.8. HøringDe foreslåede begrænsninger har været i høring på Kommissionens hjemmeside.Kommissionens forslag, og et tilhørende rammenotat om det, har været i høring iMiljøspecialudvalget fra den 14. – 18. februar 2014. Der er ikke indkommetbemærkninger til sagen fra organisationerne.9. Generelle forventninger til andres landes holdningerAndre landes holdninger til afstemningen af denne specifikke kombination afstoffer er ukendt. Det forventes at de fleste er positivt indstillet over for ETH-50 ogalkyl (C16, C18, C22) trimethylammonium chlorid. Tre lande har tidligereefterspurgt data vedrørende den samlede eksponering for sølvforbindelser, mendet er uklart om disse lande vil forholde sig negativt til afstemningen.10. Regeringens generelle holdningRegeringen ønsker at begrænse befolkningens udsættelse for problematiskekemiske stoffer. De konkrete stoffer giver på det foreliggende grundlag ikkeumiddelbart anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder. Regeringenaccepterer derfor, at forskellige alkylammoniumforbindelser tillades brugt medantibakterielt formål i specifikke produkttyper.Det er regeringens holdning, at det er ønskeligt ud fra et forbrugersikkerhedssyns-punkt at have adskillige UV-filtre og konserveringsmidler at vælge mellem, da det-te nedsætter risikoen for en ensidig udsættelse for nogle få stoffer. Ensidig udsæt-telse for få stoffer har i nogle tilfælde vist sig at kunne udgøre et problem, fx nårder er tale om allergifremkaldende stoffer.3
Regeringen støtter derfor at citronsyre-sølvcitrat optages på listen over tilladtekonserveringsmidler og at ETH-50 optages på listen over tilladte UV-filtre.VKF har i sin udtalelse om sølvcitrat/citronsyre understreget, at der bør foretagesen vurdering af den samlede udsættelse for sølvforbindelser, da der findes enrække produkter, der kan udgøre en kilde til udsættelse for sølv hos forbrugere.Danmark finder det vigtigt, at denne vurdering foretages af sølvcitrat/citronsyre,og at man inddrager viden fra den igangværende vurdering under biocidregule-ringen.I forhold til det aspekt, at stoffet ETH-50 er et nyt stof på nanoform, bør man væreopmærksom på at følge den udvikling, der sker inden for testmetoder og testprin-cipper på nanoområdet.Regeringen agter at stemme for forslaget.11. Tidligere forelæggelser for FolketingetSagen har ikke tidligere være forelagt Folketinget.
4