Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 212
Offentligt
1338290_0001.png
1338290_0002.png
1338290_0003.png
1338290_0004.png
NOTAT
Kemikalierjukof/laern/kirstRef. MST-653-00618Den 19. februar 2014
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG OG MILJØUDVALGKommissionens forslag om ændring af bilag V til Europa-Parlamentetsog Rådets forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter(kosmetikforordningen)Komitésag1. ResuméFormålet med forslaget er at begrænse den maksimalt tilladte koncentration afpropyl- og butylparaben som konserveringsmidler i kosmetiske produkter fra0,4% til 0,14%. Formålet er desuden at forbyde brugen af disse to parabener iprodukter, der ikke skal skylles af (cremer, lotions, vådservietter mm) og som erberegnet til at blive anvendt i bleområdet hos børn under 3 år.Der skal stemmes om forslaget den 26. februar 2014 i den stående komité forkosmetik i Bruxelles efter forskriftsproceduren med kontrol.Forslagets vedtagelse vil medføre, at Danmark skal ophæve sit nationale forbudmod visse parabener i alle produkter til børn under 3 år. Da forslaget kun inde-holder forbud mod de to parabener i en afgrænset produktkategori til børn under3 år, og ikke som i det danske forbud i alle produkter til børn under 3 år, vil derske en nedsættelse af beskyttelsesniveauet for børn under 3 år. Forslaget vil mid-lertidig også hæve beskyttelsesniveauet på væsentlige punkter, da den maksimalttilladte koncentration bliver begrænset i samtlige kosmetiske produkter, og der-med opnås også en højere beskyttelse af hele befolkningen, herunder gravide.Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konse-kvenser eller økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet. Dervil være lovgivningsmæssige konsekvenser, da de danske nationale regler omparabener skal ændres tilsvarende.Regeringen er overordnet set negativt indstillet over for forslaget, idet der i for-slaget ikke vurderes at være taget tilstrækkeligt højde for brugen af parabener isolcreme til børn under 3 år. Dette punkt er afgørende, da børn i Danmark haren stor udsættelse for solcreme i sommerhalvåret. Samtidig er det vigtigt, at mantrygt kan bruge solcremer til børn, da disse er nødvendige for at beskytte børnmod solens skadelige UV-stråler.Regeringen agter derfor at stemme imod forslaget, og vil fremadrettet arbejdefor, at risikoen for børn ved brug af solcreme med propyl- og butylparaben fort-
sat diskuteres i EU, og at koncentrationsgrænserne revurderes når dennediskussion er tilendebragt.2. BaggrundKommissionen sendte den 12. februar 2014 invitation til afstemning blandtmedlemsstaterne om at afgive stemme om ovennævnte forslag den 26. februar2014.Forslaget har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.1223/2009 om kosmetiske produkter, særligt artikel 31, stk. 1.Forslaget vedrører tilpasning af bilag V, som er en liste over godkendte konser-veringsmidler, for så vidt angår propyl- og butylparaben.Ændring af bilagene til kosmetikforordningen vedtages efter forskriftproceduremed kontrol (1999/468/EF art. 5a) i Det Stående Udvalg for Kosmetiske Produkt-er i Bruxelles.Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægges det for Europa-Parlamentetog Rådet til kontrol af, at Kommissionen har holdt sig inden for rammerne af sinebeføjelser. De kan modsætte sig forslaget inden for en frist på 3 måneder. Hvis deikke gør det, udsteder Kommissionen direktivet.Opnås der ikke kvalificeret flertal ved afstemningen i komitéen, forelægger Kom-missionen sagen for Rådet, og underretter samtidig Europa-Parlamentet herom.Hvis Rådet vedtager forslaget, eller ikke træffer afgørelse inden for fristen, kanKommissionen vedtage forslaget. Hvis Rådet modsætter sig forslaget med kva-lificeret flertal, vedtages det ikke.3. Formål og indholdEU's Videnskabelige Komite for Forbrugersikkerhed (VKF) vedtog en udtalelse omparabener i december 2010, efterfulgt af en præcisering i oktober 2011, som svarpå det danske forbud mod propyl- og butylparaben og deres isoformer og salte ikosmetiske produkter til børn under 3 år. VKF har i disse udtalelser vurderet, atpropyl- og butylparaben er sikre for børn og voksne, når de anvendes i enkoncentration på 0,14% (beregnet som syre), bortset fra produkter, der ikke skyllesaf, og som anvendes i bleområdet hos børn under 6 måneder. Kommissionen harefterfølgende vurderet, at der ofte er et overlap mellem produkter til børn under 6måneder og produkter til små børn, dvs. børn under 3 år, og børn under 6måneder derfor kan blive eksponeret for produkter, der markedsføres til børnunder 3 år. Derfor har Kommissionen af praktiske årsager valgt at formulereforbudselementet som omfattende produkter, der er beregnet til at blive anvendt ibleområdet hos børn under 3 år. For at tydeliggøre denne begrænsning indeholderforslaget et krav om, at der på produkter, der indeholder propyl- og/ellerbutylparaben og som ikke skylles af og som er beregnet til at blive anvendt til børnunder 3 år, på emballagen anføres en advarsel om, at produktet ikke må anvendes ibleregionen.I oktober 2013 vedtog Den Stående Komité for Kosmetik et forbud mod femparabener: Isopropylparaben, isobutylparaben, phenylparaben, benzylparaben ogpentylparaben. De sidste to parabener, der anvendes i kosmetik, er methyl- ogethylparaben – de er vurderet sikre i den nuværende tilladte koncentration,hvorfor der, på det eksisterende grundlag, ikke er anledning til yderligereregulering.2
Det foreslås, at begrænsningerne finder anvendelse 6 måneder efter ikrafttrædelsefor så vidt angår nye produkter på markedet, og 12 måneder for tilbagetrækning afeksisterende produkter fra markedet.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet høresforud for den endelige vedtagelse om Kommissionen har overskredet sine beføj-elser i forbindelse med forslaget, om udkastet ikke er foreneligt med basisretsak-tens formål eller indhold eller om det ikke overholder nærhedsprincippet ellerproportionalitetsprincippet.5. NærhedsprincippetIkke relevant, da der er tale om tilpasning af en gældende forordning.6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenserForslaget er en forordning og vil være direkte gældende i Danmark. Det danskeforbud mod propyl- og butylparaben i produkter til børn under 3 år skal derforophæves, bkg nr. 1217 af 11. oktober 2013, når forordningens regler træder i kraft.7. Konsekvenser for DanmarkStatsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrativekonsekvenser for staten, regionerne og kommunerne.Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivetForslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrativekonsekvenser for erhvervslivet. Dels vil der være et år, hvor produkterindeholdende parabenerne, kan sælges ud og dels Danmark har kun fåproduktionsvirksomheder på kosmetikområdet.Det danske forbud blev indført i marts 2011, så produkter til børn under 3 harværet fri for propyl- og butylparaben siden da, og for en række produktersvedkommende var parabenerne allerede udfaset før denne dato på grund afmanglende forbrugerefterspørgsel.BeskyttelsesniveauetBørn under 3 årI det konkrete reguleringsforslag begrænses både den maksimale koncentration,der må anvendes, og hvilken type produkter, stofferne må anvendes i, og detvurderes samlet, at når det drejer sig om dagligdags produkter til børn under 3 år,er der tale om en relativt lille forskel i beskyttelsesniveauet. Dog vil der medforslaget ske en forringelse af beskyttelsesniveauet for børn under 3 år for så vidtangår solcremer, da det nationale forbud vil blive erstattet af en begrænsning,således at cremer og lotions, der anvendes andre steder på kroppen end ibleområdet, godt må indeholde 0,14 % propyl- eller butylparaben.Voksne og børn over 3 årDer vil med forslaget opnås et højere beskyttelsesniveau for befolkningen somhelhed, da den maksimale koncentration af de to parabener nedsættes fra 0,4 % til0,14% foralle kosmetiske produkter.Hermed opnås også en højere beskyttelse afde gravide. Fosteret er i dele af fosterperioden særligt følsom for påvirkning medhormonforstyrrende stoffer, hvorfor en nedsættelse af koncentrationen fra 0,4% til0,14% vil betyde en forøget beskyttelse for det ufødte barn.3
8. HøringDe foreslåede begrænsninger har været i høring på Kommissionens hjemmeside.Kommissionens forslag, og et rammenotat om det, har været i høring iMiljøspecialudvalget 14. – 18. februar 2014. Der er ikke indkommet bemærkningertil sagen fra organisationerne.9. Generelle forventninger til andres landes holdningerDer er en positiv holdning over for forslaget blandt medlemsstaterne, og forslagetforventes vedtaget.10. Regeringens generelle holdningRegeringen ønsker at begrænse befolkningens udsættelse for problematiskekemiske stoffer, herunder særligt de hormonforstyrrende stoffer. Regeringenmener samtidig, at solcreme til især børn skal være sikker at anvende i detilstrækkelige mængder, der anbefales af myndighederne. Derfor er detregeringens holdning, at det konkrete forslag ikke yder tilstrækkelig beskyttelseover for børn i alderen 0-3 år.Danmark har i ca. 10 år arbejdet for at få parabenerne på dagsorden i EU, og for atfå dem vurderet og reguleret hensigtsmæssigt. Regeringen anerkender, at det er enstor forbedring, at brugen af de to parabener begrænses betydeligt, og at detgælder bredt for alle kosmetiske produkter, herunder produkter til gravide.Regeringen finder dog, at der endnu er tvivlsspørgsmål omkring hvorvidtsikkerheden ved brug af parabener i solcreme er tilstrækkeligt dokumenteret.Uanset den kommende regulering vil produkter med det nordiske miljømærkeSvanen fortsat ikke indeholde nogle af parabenerne. Man har som forbruger derforfortsat et valg, hvis man ønsker at undgå parabener.Regeringen agter at stemme mod forslaget og afgive en erklæring, hvor regeringentilkendegiver at ville arbejde for at EU hurtigst muligt når til enighed om princip-perne for risikovurdering af solcreme og samtidig opfordre til, at man herefterrevurderer sikkerheden for propyl- og butylparaben i solcreme.11. Tidligere forelæggelser for FolketingetSagen har ikke tidligere være forelagt Folketinget.
4