Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 21
Offentligt
NotatMST-609-00358KemikalierJ.nr. MST-609-0382Ref. Lafoc/kirst9. september 2012
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG OGMILJØUDVALGETForslag til Kommissionens forordning om tilføjelser til bilag I til Europa-Parlamentetsog Rådets forordning (EF) 689/2008 om eksport og import af farlige kemikalier1. Resumé
Formålet med forslaget er at tilføje pesticidstoffet didecyldimethyl-ammoniumchlorid til listenover kemikalier, der kræver anmeldelse inden eksport. Endvidere ophæves anmeldelses- ogsamtykkekravet for pesticidstoffet chloropicrin, da det allerede er reguleret under forordning428/2009 om produkter med dobbelt anvendelse (kemiske våben m.v.). Endelig konsekvensret-tes forordningen som følge af at tre stoffer er optaget på Rotterdamkonventionen.
Der skal stemmes om sagen i REACH komitéen 11. oktober 2012 efter forskriftsprocedurenmed kontrol.
Forslaget har ikke statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller lovgivningsmæssige konsekven-ser, ej heller økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget vil samlet set sænke beskyttelsesniveauet, da forordning 428/2009 om produktermed dobbelt anvendelse (kemiske våben m.v.) - modsat PIC-forordningen - kun stiller krav omeksporttilladelse for produkter med koncentrationer af chloropircrin over 30%og importlan-det ikke inddrages ved højere koncentrationer.
Regeringen er positiv indstillet over for forslaget om, at eksport af didecyldimethyl-ammoni-umchlorid kræver anmeldelse til importlandet, men regeringen lægger afgørende vægt på, atchloropicrin fortsat skal være på bilaget til PIC-forordning 689/2008 for produkter i koncen-trationer under 30 %. Regeringen agter derfor at stemme mod forslaget.
2. Baggrund
2Kommissionen har den 18. september 2013 fremsendt et udkast til ovennævnte forordning.REACH-komitéen skal stemme om forslaget den 11. oktober 2012. Komiteen træfferafgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol beskrevet i artikel 5a i Rådets afgørelse1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006.Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen direktivetefter at Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget. Opnås der ikkekvalificeret flertal i komiteen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, og underrettersamtidig Europa Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skalKommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal ellerudtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstededirektivet efter at Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.3. Formål og indholdForslaget er fremsat med hjemmel i artikel 22, stk. 4, i forordning (EF) nr. 689/2008 omeksport og import af visse farlige kemikalier, hvorefter Kommissionen træffer beslutning omat justere listen over stoffer, hvor importlandet skal orienteres før eksport finder sted ellerhvor eksport er forbudt.Forordning 689/2008 gennemfører Rotterdam-konventionens regler om forudgående samtyk-ke ved international handel med visse farlige kemikalier (Prior Informed Consent, PIC). EfterRotterdam-konventionen må stoffer, der er optaget som såkaldt PIC stof på konventionensbilag, kun eksporteres, hvis importlandet har givet samtykke hertil. For andre kemikalier, somet land har forbudt eller strengt reguleret, er der en forpligtelse til at orientere importlandetsmyndigheder inden eksport. EU har i forordning 689/2008 indført skrappere regler, så der og-så skal foreligge samtykke inden eksport af stoffer, som efter EU vurdering opfylder betingel-serne i konventionen for at kunne betegnes som PIC-stof. Forslaget afspejler justeringer ireguleringen af kemikalier, der er sket i EU og i Rotterdamkonventionen.Forslaget indebærer konkret:at eksport af pesticidstoffet didecyldimethyl-ammoniumchlorid kræver anmeldelse.at stoffet chloropicrin fjernes fra forordningen, under henvisning til stoffet allerede erreguleret under forordning 428/2009 om produkter med dobbelt anvendelse (kemiskevåben m.v.).Azinphos-methyl og PFOS flyttes på forordningens bilag, idet de er blevet optaget påRotterdamkonventionen – flytningen er en konsekvensrettelse og har ingen reel betyd-ning for eksportører.For stoffet klorat tilføjes et ekstra CAS nr.
4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet høres forud for den endelige vedtagelse om hvorvidt Kommissionen haroverskredet sine beføjelser i forbindelse med forslaget.
35. NærhedsprincippetVurdering af nærhedsprincippet er ikke relevant, da der er tale om justering af en eksisterendeforordning.6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenserForslaget er en ændring af forordning (EF) nr. 689/2008 om eksport og import af visse farligekemikalier, og er som sådan uden videre direkte gældende i Danmark. Der findes ingen særli-ge danske regler på området, som vil skulle ændres.7. Konsekvenser for DanmarkStatsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser forstaten, regionerne og kommunerne.Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivetForslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser forerhvervslivet, fordi der ikke findes danske producenter og eksportører af de stoffer, forslagethandler om.BeskyttelsesniveauetBeskyttelsesniveauet påvirkes samlet set negativt, idet fjernelse af det akut giftige stof chloro-picrin fra PIC-forordningen indebærer, at en eksportør ikke længere skal afvente samtykke fraimportlandet.8. HøringForslaget har været ikke været sendt i høring. Der har været udsendt et rammenotat om sageni høring i Miljøspecialudvalget den 8. – 9. oktober 2013. Der er indkommet følgende be-mærkninger:3Fer ening i regeringens indstilling om at stemme mod forslaget.DIoplyser, at man ingen bemærkninger har til sagen.Det Økologiske Rådoplyser, at man er enig i regeringens indstilling om at stemme mod for-slaget.LOstøtter regeringens indstilling i sagen.
49. Generelle forventninger til andre landes holdningDet har endnu ikke været drøftelser imellem landene. Miljøstyrelsen forventer, at der underalle omstændigheder vil være tilslutning til optagelsen af didecyldimethyl-ammoniumchloridpå PIC-forordningen.10. Regeringens generelle holdningDanmark er generelt positiv over for forslaget, som følger de hidtidige principper for optagel-se af stoffer på PIC-forordningens bilag, herunder at stoffer optages på baggrund af den gæl-dende anvendelsesregulering i EU.Med hensyn til fjernelsen stoffet chloropicrin stiller forordning 428/2008 kun krav om eks-porttilladelse for koncentrationer over 30%. Det finder regeringen er en væsentlig forringelse,da importlandet ikke længere har mulighed for at forhindre import af det akut giftige stof i la-vere koncentrationer. Efter regeringens opfattelse bør stoffet derfor fortsat være på bilaget tilPIC-forordning 689/2008 for produkter i koncentrationer under 30%.Den retslige baggrund for at Kommissionen foreslår stoffet fjernet fra 689/2008 er at forord-ning 428/2009 specifikt undtager kemiske våben, der er omfattet af forordning 428/2009. Mil-jøstyrelsen er uenig Kommissionens vurdering af at alt der er omfattet af forordning428/2009, kan betegnes som kemiske våbenRegeringen agter at Danmark stemmer mod vedtagelsen af forslaget.11. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller Miljøudvalg tilorientering.