Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 197
Offentligt
KemikalierJ.nr. MST-654-00071Ref. jukof/sdo/kirstDen 9. februar 2014
NOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG OG MILJØUDVALG
Kommissionens forslag om ændring af tillæg A til bilag II til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2009/48/EF om sikkerhedskrav til
legetøj for så vidt angår nikkel (legetøjsdirektivet).
Komitésag
1. Resumé
Formålet med forslaget er at tillade brug af nikkel i legetøjsdele, for at muliggøreen korrekt elektrisk funktion.Der
skal stemmes om forslaget i komitéen for legetøjssikkerhed den 18.februar 2014, efter forskriftsproceduren med kontrol.Forslaget vil formelt juridisk set sænke beskyttelsesniveauet for nikkel, men dadet vurderes som yderst usandsynligt, at der vil ske en indånding af frit nikkelfra legetøjet, vil beskyttelsesniveauet i praksis være neutralt.Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konse-kvenser, eller økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet. Delovgivningsmæssige konsekvenser er, at forslaget skal implementeres i bekendt-gørelse nr. 13 af 2011 om sikkerhedskrav til legetøjsprodukter.Regeringen er positivt indstillet over for forslaget, da forslaget bevarer detsamme sikkerhedsniveau, og gør det muligt at producere elektrisk legetøj, somfungerer korrekt.Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.2. Baggrund
Kommissionen afsendte den 31. januar 2014 forslaget vedrørende tilpasning af dentilladte brug af nikkel i legetøj til medlemsstaterne med henblik på afstemning den18. februar 2014.
Forslaget vedrører tilpasning af bilag II, tillæg A til direktiv 2009/48/EF omlegetøj, som er en liste, hvor der kan fastsættes tilladt brug for visse CMR-stoffer.Optagelsen af stoffer på bilag II, tillæg A vedtages efter forskriftsprocedure medkontrol i komitéen for legetøjssikkerhed, der er nedsat med hjemmel ilegetøjsdirektivets artikel 47, stk. 2.
Hvis forslaget opnår kvalificeret flertal, sender Kommissionen forslaget tillegalitetskontrol hos Rådet og Europa-Parlamentet, som inden for en frist på tremåneder kan modsætte sig forslaget. Hvis dette ikke er sket ved udløbet af fristen,vedtager Kommissionen forslaget.Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet ogunderretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet har fra fremsendelsen tomåneder til at udtale sig om forslaget, hvilket sker med kvalificeret flertal.3. Formål og indhold
Listen over tilladte CMR-stoffer i tillæg A indeholder indtil videre kun éntilladelse, nemlig for nikkel i rustfrit stål. Kommissionen har bedt DenVidenskabelige Komité for Sundheds- og Miljørisici (VKSM) om at vurderesundhedsrisikoen fra tilstedeværelse af metallisk nikkel i elektrisk legetøj(belægninger og legeringer der muliggør elektrisk ledningsevne). I VKSM’svurdering fra 25. september 2012 (”Assessment of the Health Risks from the Useof Metallic Nickel in Toys”) blev det konstateret, at der ikke var en tumorrisiko vednikkeludsættelse fra legetøj, da inhalation af metallisk nikkel fra legetøj erekstremt usandsynlig. VKSM konkluderer desuden, at brugen af nikkel i dele aflegetøj med henblik på at få den elektriske funktion til at virke, vil resultere i megetbegrænset udsættelse fra nikkel ved både oralt indtag og optagelse gennem huden.Det skyldes den begrænsede kontakt med metalholdige dele, og det begrænsedeoverfladeareal af de nikkelholdige dele, som sikrer, at elektrisk legetøj fungererkorrekt. Anvendes nikkel i dele af legetøj, som er beregnet til at have direkte oglangvarig hudkontakt, vil brugen af nikkel være reguleret af EU’skemikalielovgivning REACH.4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet høres forud for den endelige vedtagelse om Kommissionenhar overskredet sine beføjelser i forbindelse med forslaget, om udkastet ikke erforeneligt med basisretsaktens formål eller indhold, eller om det ikke overholdernærhedsprincippet eller proportionalitetsprincippet.5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant, da der er tale om tilpasning af et gældende direktiv.6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er et direktiv, og skal derfor implementeres i dansk ret, i form af enændring af bekendtgørelse nr. 13 af 10. januar 2009 om sikkerhedskrav til legetøj.7. Konsekvenser
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrativekonsekvenser for staten, regionerne og kommunerne.Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivetForslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrativekonsekvenser for erhvervslivet, da der er tale om en undtagelse til et eksisterendeforbud.BeskyttelsesniveauetForslaget vil formelt juridisk set sænke beskyttelsesniveauet, da der er tale om enundtagelse fra et forbud, men i praksis vil det være en neutral påvirkning, af2
beskyttelsesniveauet, idet indånding af nikkel ved brug i elektrisk legetøj anses forusandsynlig.8. Høring
Forslaget har været forelagt medlemsstaterne i arbejdsgruppen for legetøj.Forslaget, og et rammenotat om det, har været sendt i høring iMiljøspecialudvalget 5. – 7. februar 2014. Der er ikke indkommet bemærkningerom det fra organisationerne.9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være en positiv holdning blandt medlemsstaterne.10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ønsker at begrænse befolkningens udsættelse for farlige stoffer. Dengældende regulering af nikkel er dog baseret på et generelt forbud mod CMR-stoffer (stoffer der er kræftfremkaldende, stoffer som kan ændre arveanlæggendeog stoffer som skader forplantningsevnen). Nogle anvendelser af CMR-stoffer vildog ikke være problematiske, og der er derfor mulighed for undtagelser efter envurdering fra VKSM. Anvendelsen af nikkel i elektrisk legetøj er vurderet somsikker, og regeringen er derfor enig i, at nikkel kan undtages for forbuddet, når detanvendes i elektrisk legetøj.Regeringen er derfor positiv overfor forslaget.11. Tidligere forelæggelser for Folketinget
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketinget, og forelægges herved tilorientering.
3