Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 196
Offentligt
1334965_0001.png
1334965_0002.png
1334965_0003.png
1334965_0004.png
1334965_0005.png
1334965_0006.png
NOTAT
KemikalierJ.nr. 001-10620Ref. Nihla/kirstDen 9. februar 2014
NOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG OG MILJØUDVALGKommissionens forslag til forordning om ændring af bilag XIV tilEuropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 omregistrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger forkemikalier (REACH) med henblik på optagelse af 9 nye stofferKomitésag

1. Resumé

Forslaget har til formål at føje 9 stoffer til REACH-forordningens bilag XIV (densåkaldte ”godkendelsesliste”). Der fastsættes en dato for hvert af stofferne, som ersidste frist for, at virksomheder kan indsende en ansøgning til Kommissionen omgodkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse af stofferne. Endviderefastsættes en dato for hvert af stofferne, efter hvilken stoffet ikke længere måmarkedsføres eller anvendes, med mindre Kommissionen har givet en god-kendelse (solnedgangsdatoen).Der skal stemmes om forslaget på et møde i REACH-komitéen den 20. februar2014.Forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser: Forordningen vil vedikrafttrædelsen være umiddelbart gældende i Danmark.Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle eller samfunds-økonomiske konsekvenser. Forslaget vurderes at kunne have visseerhvervsøkonomiske konsekvenser og ikke-væsentlige administrativekonsekvenser.Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet, idet der indføres et forbud mod atmarkedsføre eller anvende de pågældende farlige kemiske stoffer uden enforudgående godkendelse.Regeringen er positivt indstillet over for forslaget. De 9 stoffer, som nu foreslåsudfaset, er blandt de særligt problematiske stoffer. 8 af stofferne er kræftfrem-kaldende, mens det sidste er reproduktionstoksisk. Det er regeringens opfattelse,at de pågældende stoffer skal udfases hurtigst muligt, så andre, mindre farligestoffer i stedet anvendes.Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
2. BaggrundKommissionen har den 28. januar 2014 fremsendt ovennævnte forslag tilmedlemsstaterne med henblik på afstemning på et møde i REACH-komitéen den20. februar 2014. Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 58 ogartikel 131. Afstemning skal derfor ske efter forskriftsproceduren med kontrol, jf.artikel 133, stk. 4, i REACH-forordningen.Komitéen træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol beskrevet iartikel 5a i Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006, jf. art 12 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/2011.Hvis der ikomitéenopnås kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionenforordningen, efter at Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.Opnås der ikke kvalificeret flertal ikomitéen,forelægger Kommissionen sagen forRådet og underretter samtidig Europa Parlamentet. Hvis der iRådeter kvalificeretflertalimodforslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. VedtagerRådetforslaget med kvalificeret flertal eller udtalerRådetsig ikke inden en frist på højstto måneder, kan Kommissionen udstede direktivet, efter at Parlamentet hargennemført en legalitetskontrol af forslaget.3. Formål og indholdREACH-forordningen indeholder bestemmelser om indførelse af en godkendelses-ordning for særligt problematiske stoffer. REACH-forordningens bilag XIV opreg-ner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, hvis de ønskes markedsførteller anvendt efter ”solnedgangsdatoen”.Følgende stoffer kan i henhold til artikel 57 i REACH-forordningen optages påbilag XIV:Stoffer, der er klassificeret som kræftfremkaldende, mutagene (ændrerarveanlæggene) eller reproduktionsskadende (skader forplantningen hosmennesker) i kategori 1A eller 1B (CMR 1A eller 1B) i henhold til klassifi-ceringsforordningen (EF) nr. 1272/2008 af 16. december 2008.Stoffer, der er klassificeret som persistente, bioakkumulerbare og toksiske(PBT) eller som meget persistente og meget bioakkumulerbare (vPvB) ihenhold til REACH forordningens bilag XIII.Stoffer, der ikke opfylder kriterierne i ovenstående punkter, men hvor derer videnskabelig dokumentation for sandsynlige alvorlige virkninger påmenneskers sundhed og miljø, og som er problematiske i samme grad somovennævnte stoffer.Formålet med godkendelsesordningen er at begrænse brugen af problematiskestoffer og at fremme substitution til mindre miljø- og sundhedsskadeligealternativer.I henhold til proceduren for optagelse af stoffer på bilag XIV i REACH-forordning-en skal udvalgte stoffer indledningsvis optages på den såkaldte ”kandidatliste” tilgodkendelsesordningen. Stoffer til kandidatlisten godkendes af Kemikalieagen-turets Medlemsstatsudvalg efter forslag fra medlemslandene eller Kemikalieagen-turet (på vegne af Kommissionen) ud fra en vurdering af den videnskabeligedokumentation for stoffernes iboende egenskaber. Forud for en afgørelse omoptagelse af stoffer fra kandidatlisten på bilag XIV skal Kemikalieagenturet, på2
baggrund af en udtalelse fra Medlemsstatsudvalget, fremsende anbefaling tilKommissionen vedrørende hvilke stoffer fra kandidatlisten, der skal optages påbilag XIV.REACH-forordningens artikel 58 foreskriver, at for hvert stof, der opføres på bilagXIV, skal der fastsættes en ”solnedgangsdato”, som er den dato fra hvilkenmarkedsføring og anvendelse af stoffet forbydes, med mindre der er tildelt engodkendelse til anvendelsen. Virksomhedernes ansøgningsfrist skal være mindst18 måneder før solnedsgangsdatoen.Når det gælder indholdet af virksomhedernes eventuelle ansøgning omgodkendelse, stilles der bl.a. krav om, at virksomheden skal godtgøre, at stoffetkan anvendes sikkert og krav om, at ansøgningen skal indeholde en vurdering af,om der er egnede alternativer (substitutionsmuligheder). Virksomheden skalbetale et gebyr i forbindelse med ansøgningen om en godkendelse.Efter offentlig høring og behandling i Det europæiske Kemikalieagenturs (ECHA)risikovurderingsudvalg og socioøkonomiske udvalg tager Kommissionen beslut-ning om en eventuel godkendelse samt eventuelle betingelser efter forskriftspro-ceduren i henhold til artikel 133, stk. 3. Godkendelsen kan kun gives tidsbegræn-set.ForslagetForslaget vedrører en ændring af REACH-forordningens bilag XIV (”godken-delseslisten”). Kommissionen foreslår, at følgende 9 stoffer føjes til bilag XIV somstof nr. 23 til 31:Formaldehyd, oligomere reaktionsprodukter med anilin (teknisk MDA)ArsensyreBis(2-methoxyethyl)ether (diglym)1,2-dichlorethan (DCE)2,2’-dichlor-4,4’-methylendianilin (MOCA)Dichromtris(chromat)StrontiumchromatKaliumhydroxyoctaoxodizinkatdichromatPentazinkchromatoctaydroxid
Samtidig fastsættes en dato for hvert af stofferne, som er sidst frist for, atvirksomheder kan indsende en ansøgning til Kommissionen om godkendelse affortsat markedsføring eller anvendelse af stofferne. Endvidere fastsættes en datofor hvert af stofferne, efter hvilken stoffet ikke længere må markedsføres elleranvendes, med mindre Kommissionen har givet en godkendelse(solnedgangsdatoen).Den af Det Europæiske Kemikalieagentur (ECHA) fremsatte anbefaling omoptagelse af stoffer på bilag XIV omfattede 10 stoffer. I sit forslag til forordning harKommissionen imidlertid ikke medtaget stoffet N,N-dimethylacetamid (DMAC).Kommissionens begrundelse for ikke at medtage stoffet er, at DMAC har desamme iboende egenskaber som stoffet N-methyl-2-pyrrolidon (NMP). StoffetNMP er for øjeblikket omfattet af en begrænsningsprocedure i overensstemmelsemed artikel 69 i REACH-forordningen. I betragtning af lighederne mellem de tostoffer for så vidt angår iboende egenskaber og industrielle anvendelsesformål ogfor at sikre en ensartet fremgangsmåde, finder Kommissionen det hensigtsmæssigtat udsætte afgørelsen om optagelse af DMAC i bilag XIV, indtil ECHA afgiver3
udtalelser om NMP til Kommissionen fra Udvalget for Risikovurdering (RAC) ogUdvalget for Socioøkonomisk Analyse (SEAC) i henhold til REACH-forordningensartikel 72.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet høresforud for den endelige vedtagelse med hensyn til, om Kommissionen har over-skredet sine beføjelser i forbindelse med forslaget, om udkastet er foreneligt medbasisretsaktens formål eller indhold og om det overholder nærhedsprincippet ellerproportionalitetsprincippet.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retGældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenserDer er tale om et forslag til en forordning, som ved ikrafttrædelsen vil væreumiddelbart gældende i Danmark.Visse af de omhandlede stoffer er tillige omfattet af særregulering:BeskæftigelsesministerietBekendtgørelse nr. 908 af 27. september 2005 om foranstaltninger tilforebyggelse af kræftrisikoen ved arbejde med stoffer og materialer medsenere ændringer.Bekendtgørelse nr. 507 af 17. maj 2011 om grænseværdier for stoffer ogmaterialer med senere ændringer.Erhvervs- og vækstministerietBekendtgørelse nr. 1246 af 11. december 2009 om Meddelelser fraSøfartsstyrelsen A, teknisk forskrift om arbejdsmiljø i skibe.MiljøministerietBekendtgørelse nr. 75 af 30. januar 1992 om grænseværdier for udledning afvisse farlige stoffer til vandløb, søer og havet (Liste 1-stoffer) med senereændringer.Bekendtgørelse nr. 210 af 3. marts 2010 om visse virksomheders afgivelse afmiljøoplysninger.Bekendtgørelse nr. 1022 af 25. august 2010 om miljøkvalitetskrav forvandområder og krav til udledning af forurenende stoffer til vandløb, søer ellerhavet.De for Beskæftigelsesministeriet og Erhvervs- og vækstministeriet opregnedebekendtgørelser gennemfører EU-direktiver på arbejdsmiljøområdet i dansk ret.Ligeledes gennemfører de under Miljøministeriet opregnede bekendtgørelser EU-direktiver på miljøområdet i dansk ret.Artikel 2, stk. 4, litra a, i REACH-forordningen bestemmer, at forordningen ikkeberører anvendelsen af EU’s arbejdsmiljø- og miljølovgivning.Forslaget vurderes derfor ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser, dog skalArbejdstilsynet for 8 af stofferne ændre i bestemmelserne om særregulering afkræftfremkaldende stoffer i kræftbekendtgørelsen i overensstemmelse medforordningen, når denne er trådt i kraft.4
7. KonsekvenserForslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenserForslaget kan få visse økonomiske og ikke-væsentlige administrative konsekvenserfor erhvervslivet.Med optagelsen af stofferne på bilag XIV stilles der krav om, at såfremtproducenter, importører eller downstream brugere fortsat ønsker at markedsføreeller anvende stoffet efter solnedgangsdatoen, skal de fremsende en ansøgning omgodkendelse hertil, samt betale et gebyr for ansøgningen. Der vil endvidere kunneblive tale om omkostninger i forbindelse med udvikling af alternativer, hvis derikke søges om godkendelse eller en sådan ikke opnås.Ifølge Miljøstyrelsens oplysninger er der enkelte danske virksomheder, dermarkedsfører eller anvender visse af de omhandlede stoffer i mængder mellem 0,5og 1,5 tons pr. år.Der er ingen danske registranter, dvs. ingen danske virksomheder producerer ellerimporterer de omhandlede stoffer i mængder på mere end eller lig med 1 ton omåret. Miljøstyrelsen er ikke bekendt med, om der måtte være danske virksomheder,der importerer de omhandlede stoffer fra lande uden for EU i mængder under 1ton, og som i givet fald ville skulle søge om en godkendelse.Danske virksomheder, der køber stofferne fra andre EU-lande, eller køber varer,der indeholder de pågældende stoffer, kan få en indirekte omkostningsstigningsom konsekvens af, at de køber fra andre producenter eller importører i EU, somvælger at søge godkendelse.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrativekonsekvenser for staten, regionerne eller kommunerne.BeskyttelsesniveauForslaget vil hæve beskyttelsesniveauet, idet der indføres forbud modmarkedsføring og anvendelse af en række sundhedsfarlige stoffer i EU, medmindreder på forhånd er givet en godkendelse til en specifik anvendelse. Der kan ikkegives en godkendelse, hvis der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor derfindes egnede, mindre farlige alternativer. Hvis der gives en godkendelse, skal detsikres, at stoffet bruges sikkert.8. HøringDen 20. juni 2012 offentliggjorde ECHA et udkast til anbefaling om optagelse af deomhandlede stoffer på bilag XIV på sin hjemmeside og opfordrede alleinteressenter at fremkomme med bemærkninger. Høringsperioden udløb 19.september 2012. ECHA har analyseret de indkomne høringssvar og har udarbejdetsvar til disse, som er offentliggjort på agenturets hjemmeside.Sagen har været sendt i høring i Miljøspecialudvalget den 5. – 7. februar 2014.Der er indkommet følgende bemærkninger fra organisationerne:DIogDansk Byggerihar ingen bemærkninger til optagelsen af de ni stoffer påbilag XIV.3FogLOstøtter forslaget.5
9. Generelle forventninger til andre landes holdningerForslaget er fremsat af Kommissionen efter anbefaling af ECHA’sMedlemsstatskomité. Der forventes derfor generelt at være en positiv holdning tilforslaget blandt de øvrige medlemsstater. Enkelte medlemsstater kan dog haveforbehold over for optag af enkelte stoffer eller over for deadlines for indsendelseaf ansøgninger.10. Regeringens generelle holdningRegeringen hilser Kommissionens forslag velkomment, og er positivt indstilletover for forslaget. Regeringen ønsker at begrænse anvendelse af de særligtproblematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug,eller hvor der findes alternativer.Formålet med godkendelsesordningen er at udfase brugen af de særligtproblematiske stoffer, eller, hvor der er gode grunde til det og hvor der kandemonstreres sikker brug, at give en tidsbegrænset godkendelse. Regeringenstøtter dette mål, og at det sker hurtigst muligt, dog under hensyntagen til, atvirksomhederne skal have en rimelig frist til at ansøge om en godkendelse.For så vidt angår stoffet DMAC, som ikke er medtaget i Kommissionens forslag tilforordning, anerkender regeringen Kommissionens synspunkt om at vente med atoptage stoffet på bilag XIV. Regeringen er af den holdning, at stoffer med sammeiboende farlige egenskaber og industrielle anvendelsesformål som udgangspunktbør optages på bilag XIV på samme tidspunkt, og at det derfor er rimeligt atafvente, at ECHA anbefaler lignende stoffer til optagelse på bilaget.Regeringen agter at stemme for forslaget11. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget, og forelægges herved tilorientering.
6